Heinolan bussiturma. Yhteneväisyyksiä Kuopion kanssa esim. kuskin ja jarrujen osalta.
https://turvallisuustutkinta.fi/fi/inde ... .1999.html
Suomen linja-autoturmat
Valvoja: Moderaattorit
Re: Suomen linja-autoturmat
Intiaanit eivät pysäyttäneet muukalaisten maahanmuuttoa. Siksi he istuvatkin nyt reservaateissa.
Re: Suomen linja-autoturmat
Heinolan turmabussissa oli ainakin yksi Sillin tuttava. Tässä hieman lisää kyseisestä onnettomuudesta:foreSKIN kirjoitti:Heinolan bussiturma. Yhteneväisyyksiä Kuopion kanssa esim. kuskin ja jarrujen osalta.
https://turvallisuustutkinta.fi/fi/inde ... .1999.html
Heinolan linja-auto-onnettomuus tapahtui lauantaiaamuna 17. huhtikuuta vuonna 1999, kun ryhmä ortodoksisen seurakunnan jäseniä oli matkalla Hyvinkäältä Valamon luostariin Heinävedellä. Mukana pääsiäismatkalla oli henkilöitä lapsista aikuisiin.
Tilausbussi nousi ennen onnettomuutta moottoritieltä Heinolan eteläisestä liittymästä 55 kilometrin tuntivauhtia. Kääntyessään rampin lopussa olevaan mutkaan vasemmalle auto alkoikin kallistua oikealle, mikä vei kuljettajan huomion.
Tiedotusvälineissä kerrottiin heti turman jälkeen, etteivät auton jarrut toimineet kuljettajan mukaan hänen yrittäessään jarruttaa ennen mutkaa. Jarruissa oli hänen mukaansa vikaa jo aiemmassa vaiheessa matkaa.
52-vuotias, sairaseläkkeellä ollut kuljettaja kertoi myöhemmin varmistaneensa onnettomuustilanteessa katseellaankin, että todella painaa jarrupoljinta. Hänen kauhukseen auton vauhti tuntui kuitenkin vain kiihtyvän. Kuljettaja pumppasi jarruja paniikissa, mutta mitään ei tapahtunut.
Linja-auto ajautui kaiteen läpi ja putosi vajaan yhdeksän metrin matkan keula edellä maahan.
Kolme ihmistä sai heti surmansa ja yksi kuoli vielä sairaalassa kuusi päivää myöhemmin. Loukkaantuneita oli 32, joiden joukossa oli vakavasti vammautunut bussin kuljettaja.
Heinolan turmabussin kuljettaja ei ollut ajanut linja-autoa 15 vuoteen ennen onnettomuutta. Onnettomuustutkintakeskuksen arvion mukaan tämä johti hänen epävarmuuteensa onnettomuustilanteessa. Myös kohtalokkaan rampin muoto todettiin tutkinnassa hankalaksi, sillä liittymä kaartaa ensin oikealle ja vasta sitten vasemmalle.
Tutkimuksissa linja-auton jarruista ei löydetty vikaa.
Lähde: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201808292201169571
Kauden kalasuositus: Jalostajan Saaristosilli & Sipulisilli
Re: Suomen linja-autoturmat
Lahdessa tapahtui joskus 1990-luvun alkuvuosina kaupunkiliikenteen bussiturma. En muista, kuoliko siinä onnettomuudessa kukaan, mutta kyllä se raju onnettomuus oli. Muistaakseni jonkun nuoren kaulavaltimo(?) oli vahingoittunut särkyneen ikkunalasin vuoksi ja hänelle annettiin ensiapua muistaakseni jonkun paikalle sattumalta osuneen lääkärin/hoitajan toimesta. Yksi tuttu oli kyseisessä bussissa silloin ja kuvaili monien saaneen vertavuotaneita haavoja pään ja kasvojen alueelle, minkä vuoksi näky bussissa oli kamala, vaikka ne vammat eivät olleetkaan vakavia. En kuitenkaan löytänyt netistä nopsalla haulla mitään uutista aiheesta.
Helsingissä tapahtui joskus 1960-luvun loppupuolella tai 1970-luvun alkupuolella paikallisbussin onnettomuus, jossa bussi oli ilmeisesti jonkinlaisessa vaarassa tippua sillalta mereen. Onnettomuus sattui jossain itäisessä Helsingissä. Olisikohan ollut joku Itäväylän silta kyseessä? Tässäkin bussissa oli Sillin tuttavia, jotka kuvailivat todella pelottavana sitä, että bussi roikkui osittain tyhjän päällä ja ilmeisesti myös heilui siinä matkustajien pelätessä bussin tipahtavan mereen.
Helsingissä tapahtui joskus 1960-luvun loppupuolella tai 1970-luvun alkupuolella paikallisbussin onnettomuus, jossa bussi oli ilmeisesti jonkinlaisessa vaarassa tippua sillalta mereen. Onnettomuus sattui jossain itäisessä Helsingissä. Olisikohan ollut joku Itäväylän silta kyseessä? Tässäkin bussissa oli Sillin tuttavia, jotka kuvailivat todella pelottavana sitä, että bussi roikkui osittain tyhjän päällä ja ilmeisesti myös heilui siinä matkustajien pelätessä bussin tipahtavan mereen.
Kauden kalasuositus: Jalostajan Saaristosilli & Sipulisilli
Re: Suomen linja-autoturmat
^ Mahtaako Silli tarkoittaa Lahden Mukkulankadun tasoristeyksessä tapahtunutta paikallisbussin ja tavarajunan yhteentörmäystä? Onnettomuus tapahtui 29.11.1990.
Tuossa menehtyi VR:n vaihtotyönjohtaja Pentti Osmala, 42, hän oli junan takasillalla.
Toinen menehtynyt oli punaista päin ajaneen bussin matkustaja, vuonna 1919 syntynyt Paavo Aaltonen.
Turmassa loukkaantui vakavasti neljä, ja lievemmin kymmenen bussin matkustajaa.
Tuossa menehtyi VR:n vaihtotyönjohtaja Pentti Osmala, 42, hän oli junan takasillalla.
Toinen menehtynyt oli punaista päin ajaneen bussin matkustaja, vuonna 1919 syntynyt Paavo Aaltonen.
Turmassa loukkaantui vakavasti neljä, ja lievemmin kymmenen bussin matkustajaa.
Surfin' USA - Parasta waterboarding-musaa ikinä
Re: Suomen linja-autoturmat
L´amourha: Kyllä se tuo juttu varmasti on. Nyt muistankin, että Mukkulankadulla se taisi olla, mutta jostain syystä olin unohtanut, että siinä oli osallisena juna. Tosin nyt muisti palautuu siltäkin osin. Bussissa oli ollut aika paljon matkustajia, joiden joukossa oli nuoria toisen asteen opiskelijoita. Muistaakseni tämä, jonka oli kaulavamman vuoksi hengenvaarassa, oli lukiolaispoika. Tuttavani oli kyydissä ja kertoi nähneensä mm. sellaisen bussimatkustajan, jonka otsaan oli tullut iso palkeenkielihaava niin, että otsan iho ns. lerpatti alaspäin roikkuen ja kovasti verta vuotaen. Tuttavani kuvasi näkyä "kuin sodassa olisi ollut" ja kärsi onnettomuuden jälkeen jonkun aikaa painajaisista. En sitten tiedä, mistä niitä verta vuotavia haavoja oli niin monelle tullut. Tosin voihan aika pienikin naamaan tuleva osuma aiheuttaa esim. nenä- tai huuliverenvuotoa, joka voi näyttää hurjalta. Muistelinkin, että onnettomuus oli bussikuskin vika. Tuttavani ei tainnut tarvinnut lainkaan sairaanhoitoa. Hän kuitenkin jotenkin joksikin ajaksi traumatisoitui siitä tilanteesta. Ilmeisesti bussissa oli ollut melkoinen hysteria päällä, eikä varmaan vähiten sen vuoksi, että siellä oli paljon nuoria. Kouluun ja töihin ihmiset olivat menossa, joten taisi olla aamu. (Vaihtoehtoisesti olivat tulossa kouluista/töistä kotiin?) Marraskuussa on siihen aikaan pimeääkin, mikä on voinut lisätä kauhuvaikutusta.
Kauden kalasuositus: Jalostajan Saaristosilli & Sipulisilli
Re: Suomen linja-autoturmat
Oli ns. ruuhkabussi, onnettomuus tapahtui puoli viiden aikaan päivällä.
Surfin' USA - Parasta waterboarding-musaa ikinä
Re: Suomen linja-autoturmat
Ok, olet varmaan oikeassa. Joka tapauksessa tämä tuttavanikin oli työmatkallaan, kun onnettomuus tapahtui.L'amourha kirjoitti:Oli ns. ruuhkabussi, onnettomuus tapahtui puoli viiden aikaan päivällä.
Kauden kalasuositus: Jalostajan Saaristosilli & Sipulisilli
Re: Suomen linja-autoturmat
Tuota Mukkulan turmaan seuraavana päivänä 30.11.1990 ilmestynyt HS sanoo sivulla A13, että bussin kuljettaja on sanonut ettei nähnyt varoitusvaloja. Uutinen kertoo menehtyneitä olleen kaksi ja loukkaantuneita neljätoista.
-
- Sherlock John Holmes
- Viestit: 8260
- Liittynyt: Pe Joulu 24, 2010 11:53 pm
- Paikkakunta: Jupiter
Re: Suomen linja-autoturmat
Ei kaksi diselautoa helposti törmäyksessä syty, mutta tässä taxibussi paloi rangaksi. Paloa vauhdittavana tekijänä oli matkustajien tuliaisviinat mitkä hajosi törmäyksen voimasta. Siinä oli todennäköinen syy tulen leimahtamiseksi samantien täydenpalon vaiheeseen. Ja paloihan se kuorkkurikin täydellisesti. Taxin rangan näin livenä, ja ei siinä mitään sellaista enää ollut mikä olisi uudelleen voinut palaa.hmm kirjoitti:29. helmikuuta 1996 Seitsemän henkilöä kuoli pikkubussin ja rekka-auton törmäyksessä valtatie 5:llä Mäntyharjulla. Pikkubussi oli ajautunut tuntemattomasta syystä vastaantulevien kaistalle.
Kuljettajana oli senaikaisesta Mikkelin maalaiskunnasta oleva hyvin nuori taxiyrittäjä, joka oli saanut luvat omilta vanhemmiltaan. Siihen aikaanhan luvat meni käytännössä perintönä eteenpäin, ellei niitä myyty ulkopuoliselle.
Matkustajat olivat sen nimisestä firmasta kuin Viljavuuspalvelu. Ja nämä taisi olla tulossa Seutulan kentän kautta lomamatkalta.
Onnettomuus varmaankin kirjattiin tuntematon syy kansioon.
Odota vain, sinäkin kuolet. Ajankohta on vielä hiukan auki, mutta kuolet kuitenkin.