Kuvitteellinen tilanne - mitä tekisit rahalaukulle?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Mitä tekisit löytämällesi rahalaukulle?

Veisin laukun sisältöineen poliisilaitokselle.
17
30%
Ottaisin 10 % löytöpalkkiota ja veisin loput poliisilaitokselle.
2
4%
Ottaisin enemmän kuin 10 % ja veisin loput poliisilaitokselle.
1
2%
Pitäisin rahat, mutta lahjoittaisin hyväntekeväisyyteen jonkin verran.
2
4%
Pitäisin kaikki rahat ja käyttäisin niitä pikkuhiljaa.
31
54%
Pitäisin kaikki rahat ja tuhlaisin ne nopeasti juhlimiseen ja elämyksiin.
4
7%
 
Ääniä yhteensä: 57

EuroJR
Jessica Fletcher
Viestit: 3334
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Costa del Crime

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

Laukku mukaan. Ensin katselen "huolestuneena" ympärille onko joku hukannut laukkunsa. Tosiasiassa tsiigailen, näkikö kukaan minua. Sitten laukku himaan. Odottelen sitten siinä muutamat viikot ja katselen, olenko selvillä vesillä. En vielä koske sisältöön. Jos tulee kriminaaleja kyselemään, annan toki laukun pois. Jos taas virkavalta, sama homma. Jos ei kukaan tule kyselemään, kiitos kiitos :lol: Rahat fiksusti jemmaan ja jos laukussa on jotain muita papereita tms. avaimia, palautan sen "puhdistettuna jäljistä" jonnekin, mistä se löytää tiensä löytötavaroihin.

Näin toimisin. Tunnustan suoraan.
konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Viesti Kirjoittaja konsta »

Niin että mikäs olikaan se suomalaisten prosentti rehellisyydessä. Anonyymi raha haudtaan oman patjan alle sillä verukkeella, että se on rikollisten rahaa.

No sitten kun on jo kerinnyt tuhlaamaan sen voi lukea lehdistä: poliisi sai syöpälasten ry:n keräyskassan ryöstäneet kiinni jo puoli vuotta sitten, mutta rahoja ei ole onnistuttu löytämään. Ryöstäjä vakuuttaa edelleenkin, että pudotti rahasalkun paetessaan poliisia, eikä tiedä, minne rahat ovat joutuneet.

Niin se prosentti on kait noin 80%, väärään suuntaan. Kjäh.
Patricia C. Itämaa
Javier Pena
Viestit: 1864
Liittynyt: To Elo 02, 2007 10:53 am

Viesti Kirjoittaja Patricia C. Itämaa »

Yllättävän paljon epärehellisiä täällä..

No itse kyllä veisin takuuvarmasti poliisilaitokselle. Tai hei en koskisi edes laukkuun,tiedä mikä epämääräinen se olisi ja sormejälkiä täynnä. Soittaisin jepet paikalle.
Totuus on tarua ihmeellisempää
Kalessin
Adrian Monk
Viestit: 2942
Liittynyt: Ke Touko 30, 2007 3:26 pm
Paikkakunta: Maameri, läntiset rajavedet

Viesti Kirjoittaja Kalessin »

mä oon sitten aikamoinen lurkki kun toimisin ihan samalla tavalla kuin JR, sängynalle rahat jemmaan ja sitten kun olisin varma ettei kukaan kaipaile ostaisin uudet tennarit;)
"Ei ne karhutkaan koko aikaa riehu, ne vetää välillä puolukoita". -Kummeli, Kultakuume-
konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Viesti Kirjoittaja konsta »

No joo, ihan kiusallani vastasin toisella kuvitteellisella esimerkillä. Luulen, ettei tuo prosentti ihan pidä paikkaansa, kun tulee tositilanne, niin ajattelee vähän pidemmälle.
Sami

Viesti Kirjoittaja Sami »

Toimisin samoin kuin EuroJR. :)
alisa
Susikoski
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 7:16 pm
Paikkakunta: Etelässä

Viesti Kirjoittaja alisa »

Mä veisin rahat varmaan talteen. En veisi kyttikselle enkä kotiini enkä kenenkään ystäväni luokse. En puhuisi asiasta kenellekkään en edes parhaalle ystävälleni.
Hävittäisin vaatteet + kengät jotka oli mun päällä.
Elelisin hissukseen jonkun vuoden ja jos mitään ei mistään kuuluisi-alkaisin niitä pikkuhiljaa sijoittamaan maailmalle.

En antanut ääntä kun ei sopivaa oikein löytynyt
Viimeksi muokannut alisa, Ke Elo 15, 2007 6:40 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
ABC
Michael Knight
Viestit: 4320
Liittynyt: To Touko 31, 2007 2:23 am

Viesti Kirjoittaja ABC »

Listasta puuttuu: "Pitäisin rahat ja "pesisin" ne."

Tuommoisessa laukussa rahat olisivat suurella todennäköisyydellä merkattuja - tai jopa vääriä.

Vaikea sanoa, miten toimisin... Ei toisaalta rikollisten rahat paljon säälitä, ja pääsisi vanha mummonikin vielä etelään, kun ei näillä apurahoilla paljon juhlita...

Mutta antaisiko omatunto sen jälkeen minulle rauhaa? Voi olla, että ainoastaan jos tosiaan käyttäisin rahat läheisten hyväksi.
Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

Joo, pitäisin ja pesisin. Tästä tuli mieleen jokunen vuosi taaksepäin kun jossain iltapäivälehdessä oli uutinen, että joku oli löytänyt baarista kirjekuoren jossa oli iso summa rahaa (muistaakseni kymmeniä tuhansia) ja löytäjä palautti rahat poliisille, kukaan ei yllättäen ilmoittanut rahojen omistajaksi ja rahat jäi poliisin virkistyskassaan. (tää tosiaan on hyvin mutua aivojen perukoilta, joku voi kirjottaa tarkemmin jos muistaa tapahtumat)
Avatar
ABC
Michael Knight
Viestit: 4320
Liittynyt: To Touko 31, 2007 2:23 am

Viesti Kirjoittaja ABC »

^ Eikös laki mene tuossa tapauksessa niin, että rahat olisivat kuuluneet löytäjälle?
DonHessu
Rico Tubbs
Viestit: 1204
Liittynyt: Pe Touko 18, 2007 11:43 pm
Paikkakunta: City 17, Eastern Europe.

Viesti Kirjoittaja DonHessu »

Pitäisin kaikki rahat ja käyttäisin niitä pikkuhiljaa.
What you do... Makes you who you are.
Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

ABC kirjoitti:^ Eikös laki mene tuossa tapauksessa niin, että rahat olisivat kuuluneet löytäjälle?
En tiedä. Mutta tuossa tapauksessa ei ainakaan menny. Liekkö se vaikuttanut, että löytyi baarista, eikä esim. pihalta. Ainakaan itse en saanu penskana %10 löytypalkkiota kylpylästä löydytystä lompakosta, koska se löytyi jonkun "yrityksen" tiloista tms. Pitääpä tarkistaa.

EDIT:
5 §
Laitoslöydön luovuttaminen

Löytötavara, joka otetaan talteen julkisen liikenteen kulkuneuvossa tai rautatie- tai linja-autoasemalla taikka muulla vastaavalla liikennepaikalla taikka liikehuoneistossa, virastossa, toimistossa, työpaikalla, oppilaitoksessa, sairaalassa, teatterissa, urheiluhallissa tai vastaavassa huoneistossa, on luovutettava asianomaisen laitoksen henkilökunnalle tai sen löytötavaratoimistolle

10 §
Löytäjän oikeus löytöpalkkioon ja kustannusten korvaukseen

Omistajalla on oikeus saada löytötavara takaisin, jos hän maksaa löytäjälle löytöpalkkion ja korvaa löydön aiheuttamat tarpeelliset ja kohtuulliset kustannukset. Löytöpalkkion määrästä säädetään asetuksella.

Löytöpalkkiota ei suoriteta 5 §:ssä tarkoitetusta laitoslöydöstä.

15 §
Laitoslöytö ja 10 §:n 3 momentissa tarkoitettu löytö

Jos omistaja ei nouda laitoslöytöä tai 10 §:n 3 momentissa tarkoitettua löytötavaraa kolmen kuukauden kuluessa niiden toimittamisesta poliisille tai löytötavaratoimistoon, niiden omistusoikeus siirtyy valtiolle tai löytötavaraa säilyttäneen löytötavaratoimiston pitäjälle.
Wuulffi
Lauri Hanhivaara
Viestit: 148
Liittynyt: Ma Heinä 30, 2007 7:38 pm
Paikkakunta: Susimetsä

Viesti Kirjoittaja Wuulffi »

ABC kirjoitti:Listasta puuttuu: "Pitäisin rahat ja "pesisin" ne."
No, gallupia suunnitellessa ajattelin, että kyselyn toiseksi alin kohta Pitäisin kaikki rahat ja käyttäisin niitä pikkuhiljaa. käsittäisi myös rahojen "pesemisen".
Sara
Nikke Knakkertton
Viestit: 197
Liittynyt: Pe Touko 11, 2007 7:01 am

Viesti Kirjoittaja Sara »

Veisin poliisilaitokselle, ehdottomasti. En uskaltaisi pitää niitä sen pelossa, että joku tulee vielä jonakin päivänä niitä karhuamaan... :shock:
Ed
Neuvoja-Jack
Viestit: 547
Liittynyt: Su Heinä 29, 2007 11:52 pm

Viesti Kirjoittaja Ed »

Pikkupoikana löysin koulumatkalla lompakon, jossa oli useita tuhansia ruotsin kruunuja ja henkilöllisyyspaperit.
Toimin oikein ja palautin sen omistajalle.
Sain löytöpalkkioksi jääkiekkomailan, joka oli vääräkätinen.
Enkä osannut edes luistella.
Olen ottanut opikseni.
Viimeksi muokannut Ed, La Elo 18, 2007 1:04 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin