Missä vaiheessä sinä ilmoittaisit epäilystä poliisille?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Bias
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1354
Liittynyt: Su Heinä 19, 2009 1:04 pm

Missä vaiheessä sinä ilmoittaisit epäilystä poliisille?

Viesti Kirjoittaja Bias »

Minua kiinnostaisi tietää, miten varma sinun pitäisi olla, että ilmoittaisit epäileväsi läheistäsi henkirikoksesta. Vai ilmoittaisitko ollenkaan?

Aihe kiinnostaa, koska olen miettinyt asiaa tuon Hervannan murhan osalta. Minulla ei ole mitään konkreettista, mutta eräs tuttuni sopisi hyvin tekijäksi minun mielestäni. Hänen aiempi käyttäytymisensä osoittaa naisvihaa ja jopa seksuaalirikoksiin taipuvaisuutta, hän on päihteiden väärinkäyttäjä mutta vielä siinä kunnossa, että käy töissä, hänen elinpiirinsä on murhapaikan lähistöllä. Nainen jota hän eniten vihaa on tumma, hieman etnisen näköinen, vaikka onkin suomalaista syntyperää.
Mies täsmää pituutta lukuun ottamatta tuntomerkkeihin, mutta toisaalta ne ovat niin niukat, että niihin täsmää moni muukin.

Tällaisessa tilanteessa ei voi muuta kuin odotella poliisilta selvempää kuvamateriaalia, ilmiantoa ei voi pelkän aavistuksen takia tehdä. Mutta missä teillä kulkisi raja vastaavanlaisessa tilanteessa?
Ei ole syyttömiä. On vain huonosti kuulusteltuja.
Josif Stalin
vandt
Jack Bauer
Viestit: 917
Liittynyt: La Heinä 05, 2008 10:00 pm

Re: Missä vaiheessä sinä ilmoittaisit epäilystä poliisille?

Viesti Kirjoittaja vandt »

Jos olisin sinä, kertoisin poliisille sen saman mitä kirjoitit tähän.
Kuusamon kutsuma jo kohta seitsemättä vuotta
Carina
Neuvoja-Jack
Viestit: 524
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 3:05 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Missä vaiheessä sinä ilmoittaisit epäilystä poliisille?

Viesti Kirjoittaja Carina »

Oletko nähnyt nuo poliisin julkaisemat kuvat epäilystä? Ne on kyllä niin kaukaa otettuja ja huonoja, että ei niistä taida oikein tunnistaa, vaikka miehen tuntisikin.. :roll:

Mutta jos tämä tuttavasi asuu lähellä murhapaikkaa, niin kyllä sulla mun mielestä on ihan aihetta kertoa epäilyksistäsi poliisille!
Minulla ei ole mitään niitä vastaan, joilla ei ole mitään minua vastaan.
Peräkylän Maigret
Javier Pena
Viestit: 1846
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 11:17 pm
Paikkakunta: Pariisi

Re: Missä vaiheessä sinä ilmoittaisit epäilystä poliisille?

Viesti Kirjoittaja Peräkylän Maigret »

Jos tuon videoleikkeen katsottuasi, esim. kävelytyylin ja ruumiinrakenteen perusteella, olet edelleen samaa mieltä niin ilmoita. Epäilty ei saa tietää henkilöllisyyttäsi.

Mitä nopeammin sen teet sen parempi. Kuukauden päästä asioita on jo vaikeampi muistaa esim. virhearvioinnin tapauksessa.

Poliisin tehtävä on sitten luokitella antamasi vihje ja tehdä päätökset jatkotoimenpiteistä.
rimma
Christopher Lorenzo
Viestit: 1513
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 11:43 pm
Paikkakunta: Pripyat

Re: Missä vaiheessä sinä ilmoittaisit epäilystä poliisille?

Viesti Kirjoittaja rimma »

Enemmän tuntisin syyllisyyttä siitä etten kertonut poliisille kun että kerroin, mutta epäilyt osottautuivat turhiksi. Sanotaan näin että liian varman päälle ei voi ottaa. En usko että kukaan saa koskaan tietää että kyseessä olit juuri sinä ja toiseksi uskoisin että vaikka tätä tyyppiä kuulusteltais jne. niin poliisit saa sen tuntumaan aika tavalliselle käytännölle. Epäiltyjä varmaan saattaa olla useampiakin ja eihän se kuulusteluissa käynti vielä rikolliseks tee.

Tuumasta toimeksi vaan ja näin saatetaan auttaa sekä poliisia että omaatuntoa. Saati sitten mahdollisesti muita tulevia uhreja..
Kumpi on pahempi: totuus joka saa itkemään vai valhe joka saa hymyilemään?
век живи, век учись.
hannu hanhi
Axel Foley
Viestit: 2206
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2010 6:01 pm

Re: Missä vaiheessä sinä ilmoittaisit epäilystä poliisille?

Viesti Kirjoittaja hannu hanhi »

Minä kyllä tuossa tapauksessa ilmoittaisin poliisille tuttavastasi. Ilmoituksen voi tehdä netin kautta anonyymina vihjeenä. Itse en ole vastaavassa tilanteessa ollut, ei ole vielä tarvinnut onneksi epäillä ketään.
Cassandra
Rico Tubbs
Viestit: 1267
Liittynyt: La Helmi 07, 2009 4:40 pm

Re: Missä vaiheessä sinä ilmoittaisit epäilystä poliisille?

Viesti Kirjoittaja Cassandra »

Entä jos sun epäily osuu oikeaan, ja hän ehtii toistaa tekonsa ennen kuin jää kiinni?

Ja mitä tulee otsikon kysymykseen, niin en tosiaan tiedä, mitä tuossa tilanteessa tekisin. Muita on helppo neuvoa ;)
tempura
Nikke Knakkertton
Viestit: 154
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 4:36 pm

Re: Missä vaiheessä sinä ilmoittaisit epäilystä poliisille?

Viesti Kirjoittaja tempura »

Samaa mieltä olen kuin muutkin.
Rohkeasti vain kertomaan mahdolliset epäilyt poliisille.
Kylli
Perry Mason
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Missä vaiheessä sinä ilmoittaisit epäilystä poliisille?

Viesti Kirjoittaja Kylli »

Mainittiinko tänään uutisissa (jotka kykenein kuuntelemaan vain 1/4 korvalla), että epäillyn juoksutyyli oli jollain lailla erikoinen?

Mitä tulee otsikon kysymykseen, olen samaa mieltä edellisten kanssa. Enemmän hävettäisi olla kertomatta kuin antaa yksi turha (nimetön) vinkki. Turhan moni seikka täsmää tuttavasi kohdalla, joten ilmoitus on perusteltu.
Yö ja aamu jokainen, jollekin on viimeinen. Joka ilta, joka yö, jonkun sydän riemuin lyö. Jonkun sydän riemuin lyö, jonkun osa ikiyö...
Bias
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1354
Liittynyt: Su Heinä 19, 2009 1:04 pm

Re: Missä vaiheessä sinä ilmoittaisit epäilystä poliisille?

Viesti Kirjoittaja Bias »

Kylli, mistä uutisista puhut?

Kiitos kaikille vastauksista, pitää sulatella asiaa vielä yön yli. Ja tosiaan, aihetta saa pohtia laajemminkin :)
Ei ole syyttömiä. On vain huonosti kuulusteltuja.
Josif Stalin
Avatar
tuuli
Sofia Karppi
Viestit: 449
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 1:54 am
Paikkakunta: Pori

Re: Missä vaiheessä sinä ilmoittaisit epäilystä poliisille?

Viesti Kirjoittaja tuuli »

Jeps. Kyllähän poliisi kai suhteellisen tehokkaasti pystyy sulkemaan tämän miehen pois epäiltyjen listalta, jos epäilysi on perusteeton. Että tuskin hän syyttömänä vankilaan joutuu, vaikka hänestä poliisille vihjaisisitkin! Ja luulisi, että niitä vinkkejä on tullut poliisille useampiakin, jotenka ei tuo nyt niin tavatonta luulisi olevan. Ja jos kerrot sen minkä kerroit täällä, on loppu mielestäni poliisin vastuulla. Ainakin saat itse rauhan sydämeesi, jos asia kerran mietityttää.
Kylli
Perry Mason
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Missä vaiheessä sinä ilmoittaisit epäilystä poliisille?

Viesti Kirjoittaja Kylli »

Bias kirjoitti:Kylli, mistä uutisista puhut?
Nyt heitit pahan, olin töissä enkä pystynyt keskittymään telkkariin mutta olin käsittävinäni että jossain käsiteltiin nimenomaan tätä tapausta ja epäillyn tuntomerkkejä. Hei, suhtautukaa tähän varauksella, edellisen kommenttini tarkoitus oli juurikin tarkistaa oliko havaintoni oikea.
Yö ja aamu jokainen, jollekin on viimeinen. Joka ilta, joka yö, jonkun sydän riemuin lyö. Jonkun sydän riemuin lyö, jonkun osa ikiyö...
TheOwlsAreNot...
Scooby-Doo
Viestit: 28
Liittynyt: To Touko 14, 2009 10:49 am

Re: Missä vaiheessä sinä ilmoittaisit epäilystä poliisille?

Viesti Kirjoittaja TheOwlsAreNot... »

Itsestä aina tuntuu kai että on tämä mitätön asia, ei se kuitenkaan voi olla hän, mikä on todennäköisyys että juuri hän on se .... jne. Mutta vaikka olisi vain epäilys, jos asia kerran sinua vaivaa (kun meiltäkin neuvoa kysyt) niin olet kai sitä jo aikasta paljon pohtinut. Minun mielipiteeni on että vihjaa poliisille. Heidän tehtävähän sitten on ottaa ja miettiä mitä sillä vihjeellä tekevät.

Näitä esimerkkejä on paljon missä ihmiset ovat jo ajatelleet jotakuta tuttua / kaveria mutta eivät ole sitten heti poliisille ilmoittaneet ja loppupeleissä sitten onkin just se henkilö kyseessä. Aika usein sitten kuulee heidän kertovan että "tuli outo tunne alusta saakka tietystä henkilöstä mutta kun ei ollut muuta kun se aavistus siellä takaraivossa....."
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Re: Missä vaiheessä sinä ilmoittaisit epäilystä poliisille?

Viesti Kirjoittaja joey »

Tuossa vaiheessa kyllä ilmoittaisin jo.

Mutta mikäli kysymys olisi esitetty minulle ilman tuota tilannekatsausta, olisin vastannut jotakuinkin niin, että haluaisin olla aivan varma. Vaikka vihjeen voi antaa nimettömänäkin, saa se vinkattu henkilö kyllä tietää siitä, että joku on vihjeen antanut. Vaikka ei vihjeen antajan henkilöllisyyttä tietoonsa saisikaan, voisi lähipiirissään tulla siltä osin ikään kuin tukalat paikat jälkeenpäin, kun henkilö varmasti haluaisi tietää, kuka jutun on lähettänyt liikkeelle. Ja jos kyse on tyypistä, jonka ajattelisin olevan kykeneväinen henkirikokseen, en tiedä haluaisinko sohia kepillä muurahaispesää olematta aivan varma.
INES 7
Axel Foley
Viestit: 2301
Liittynyt: Pe Elo 13, 2010 5:57 pm
Paikkakunta: Koiruohon kaupunki

Re: Missä vaiheessä sinä ilmoittaisit epäilystä poliisille?

Viesti Kirjoittaja INES 7 »

Miä nyt siitä videosta selvän saa, niin aika oudosti tosiaan harppoo valkotakki jalkakäytävää. Nostaa (toista, oikeaa?) jalkaa nivusesta asti melko korkealle etteen ja ylös, paino persauksilla. Hieman nykivän ja toispuoleisen oloisesti lisäksi ja en usko sen johtuvan kuvan ruututaajuudesta.

Uskoisin kaverin perusolemuksen ryhdin olevan aika jäykkä ja pystysuora. Ilmoittaisin sellaisen, jos tuntisin. Parempi koittaa kuin katua.
Vastaa Viestiin