Enkeli-Elisan tapaus

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Destiny
Adrian Monk
Viestit: 2582
Liittynyt: La Huhti 14, 2012 2:11 pm

Re: Elisa

Viesti Kirjoittaja Destiny »

Mikäs juttu tämä Elisa 2007 on? Onko siihen lehtijuttuun nettilinkkiä (en löytänyt googlella)?
Onko tällä 2007 Elisalla paljonkin yhteistä tälle enkeli-tapaukselle?
Siis joo,ilmeisesti molemmat 15v ja itsemurhan tehneet,muuta?
Oliko 2007 Elisa kiusattu?Onko tästä tapauksesta voitu ottaa jotain tähän nykyiseen caseen (olettaen,että tämä on keksitty)?
Helvetin kosto kiehuu sydämessäni- Yön kuningatar
Porin

Re: Elisa

Viesti Kirjoittaja Porin »

fangs kirjoitti:
Sopuli kirjoitti:
Destiny kirjoitti:Ei sen Mintun mitään tarvitse todistaa,senkuin vaan Elisan vanhemmat ottavat yhteyttä poliisiin ja viheltävät tämän pelin poikki.Poliisilla on vaitiolovelvollisuus,joten mitään paljastuksia ei tule.
Jep, eiköhän tämä olisi se kivuttomin vaihtoehto. Poliisin juttusille ja heiltä sitten tiedotetta eteenpäin. Ei tarvitsisi esittäytyä tai antaa mitään yksityiskohtaisia tietoja yhdellekään toimittajalle, kun ei kerran halua.
Tämä todellakin olisi hieno juttu.
poliisin ei kuulu toimia minkäänlaisena tiedottajana.
Resursseja on muutenkin niin helvetin vähän.
fangs
Roger Murtaugh
Viestit: 898
Liittynyt: Su Elo 07, 2011 10:20 am

Re: Elisa

Viesti Kirjoittaja fangs »

Porin kirjoitti:
fangs kirjoitti:
Sopuli kirjoitti:Jep, eiköhän tämä olisi se kivuttomin vaihtoehto. Poliisin juttusille ja heiltä sitten tiedotetta eteenpäin. Ei tarvitsisi esittäytyä tai antaa mitään yksityiskohtaisia tietoja yhdellekään toimittajalle, kun ei kerran halua.
Tämä todellakin olisi hieno juttu.
poliisin ei kuulu toimia minkäänlaisena tiedottajana.
Resursseja on muutenkin niin helvetin vähän.
Onko joku väittänyt, että poliisi olisi joku yleinen tiedottaja? Kyllä sille poliisille nyt tietynlaiset tiedotusperiaatteet kuitenkin kuuluu. Tämän tapauksen on poliisi ihan oma-aloitteisesti (eli ilman minkäänlaista ulkoapäin tullutta tutkintapyyntöä) ja melko yllättävästi ottanut käsiteltäväkseen, ja jonkinlainen tiedotus on odotettavissa, vaikka sitten olisikin niukkaa.
fangs
Roger Murtaugh
Viestit: 898
Liittynyt: Su Elo 07, 2011 10:20 am

Re: Elisa

Viesti Kirjoittaja fangs »

Hmm... olen koko ajan ajatellut, ettei se kirja ole tässä varsinaisesti se ongelma, vaan, no, kaikki mistä olen jo avautunut tässä keskustelussa, enkä enää jaksa. Mutta kuinka "fiktiona" tuota itse kirjaa nyt sitten oikeasti markkinoidaan? Eikö tuossa olisi mitään ongelmaa, jos selviäisikin että kyseiset ihmiset ovat vedätystä? Tummennukset minun.
Minttu Vettenterä julkaisi Jonakin päivänä kaduttaa -kirjansa BoD™ – Books on Demandin kautta. Kirja kertoo suurta huomiota herättäneen tarinan koulukiusatun tytön, Enkeli-Elisan itsemurhasta. Koskettava teos sisältää Elisan päiväkirjamerkintöjä sekä hänen isänsä blogikirjoituksia.
Vuosia jatkuneen rankan koulukiusaamisen jälkeen Elisa ei jaksa enää. Hänen viisitoistavuotias elämänsä päättyy itsemurhaan. Vanhemmat taistelevat lapsensa menetyksen kanssa, mutta Elisan isää painaa toinenkin taakka. Millaisia jälkiä hän on itse koulukiusaajana jättänyt?
Tämä tarina on tosi. Elisan kokemukset koulussa paljastuvat vasta päiväkirjan löydyttyä tytön kuoleman jälkeen. Päiväkirjamerkinnät havahduttavat Elisan isän, Miksun, omaan menneisyyteensä kiusaajana. Miksu haluaa sovittaa menneitä tekojaan ja kohdata kiusaamansa entiset luokkatoverit. Kohtaamiset ovat vaikeita, eikä kaikkea voi saada anteeksi. Miksu tutustuu Minttu Vettenterään, kirjailijaan, joka tahtoo auttaa Miksua kertomaan Elisan tarinan.
Elisan päiväkirjamerkinnät toimivat Minttu Vettenterän kirjoitustyön pohjana, kun hän aloitti Elisan vanhempien pyynnöstä prosessin, jossa hän auttoi entistä koulukiusaajaansa ja tämän vaimoa käsittelemään suruaan kirjoittamisen kautta. Yhdessä he perustivat blogin. Hiljalleen vanhempien surutyö kasvoi blogista sivustoksi, Facebook-ryhmäksi ja laajaksi kiusaamisenvastaiseksi projektiksi. Vanhemmat halusivat kertoa Enkeli-Elisan tarinan mahdollisimman monelle antaakseen äänen koulukiusaamisen uhreille, jotta kenenkään ei tarvitsisi kokea Elisan kohtaloa. Näin prosessi johti Vettenterän kirjaan Jonakin päivänä kaduttaa.
”Olin itse peruskoulussa pahasti kiusattu. Vaihdoin koulua kahdeksannen luokan puolivälissä ja jo silloin minulla oli haave kirjoittaa koulukiusaamisesta kirja, joka puhuttaisi. Koska minulla oli hyviä kokemuksia BoD:sta, julkaiseminen heidän kauttaan oli luonteva valinta. Jonakin päivänä kaduttaa on nyt viides BoD:lla julkaisemani kirja”, sanoo Vettenterä.
Kirjassa nousevat lehtileikkeinä esiin tarinat koulukiusaamisesta ja nuorten pahoinvoinnista eri puolilta Suomea. Leikkeistä, Elisan päiväkirjamerkinnöistä ja Miksun blogikirjoituksista syntyy monisäikeinen kudelma, joka kertoo koulukiusaamisesta ja sen aikaansaamasta vahingosta – ilmiöstä, joka on läsnä monen lapsen ja nuoren elämässä päivittäin.
Facebookissa Enkeli-Elisan muistoryhmä on kerännyt yhteen yli 37 000 koulukiusaamisen vastustajaa. Enkeli-Elisan ympärille on syntynyt Ei Kiusata -yhdistys, jonka asian ajamiseen ovat liittyneet muun muassa Hevisaurus ja Sony Music. Enkeli-Elisan ympärille kerääntyneet kiusaamisen vastustajat aloittavat luennoimisen ensi syksynä kouluissa ympäri Suomen.
http://fi.bod-newsroom.com/2012/05/jona ... _kaduttaa/
Rezah
Christopher Lorenzo
Viestit: 1581
Liittynyt: To Kesä 14, 2007 7:04 pm

Re: Elisa

Viesti Kirjoittaja Rezah »

fangs kirjoitti: Vaikka Elisan kuolinpäivä olisi muutettu, hänen on täytynyt kuolla vuonna 2011, sillä ainakin yksi hänen päiväkirjamerkintänsä on päivätty vuoden 2011 alkuun. Ja puhun nyt tosiaan niistä todellisiksi väitetyistä, käsinkirjoitetuista päiväkirjamerkinnöistä, jotka julkaistiin vanhempien luvalla, en niistä fiktiivisistä.
Kuva

.

Tää on kyllä hyvä huomio, sillä käsitin että vain osa on oikeita päiväkirjoja (juuri tämä vihkosivu), ellei sitten tuo pvm ole tarkoituksella harhautusta.
Ei tarvitse kun katsoa tämän palstan juttuja, niin tietää että jos kerrottaisiin oikea päivämäärä, olisi jo puoli Elisan elämää riepoteltavana :D (+ koulu ja perhe), onhan se täällä nähty monesti.
Siksi ymmärrä täysin sen, että nimi, pvm ja ehkä paikkakuntakin on muutettu, ja itseasiassa jo ekaa kertaa lukiessani pyöri mielessä, että ei kai tässä oikeilla nimillä ja paikoilla pelata, se olisi ollu tyhmää ottaen huomioon että Elisan isä heti alkuunsa kirjoitti, ettei halua olla tekemisissä lehdistön / yleisön kanssa. Vanhemmat eivät myöskään ole välttämättä mitään "netti-ihmisiä", he jotka eivät Facebookissa ja netissä päivittäin pyöri, heillä ei ole käsitystä mittakaavoista mihin tämä on paisunut, kaikki eivät myöskään lue Hesaria. Tuttavapiiri taas ei välttämättä halua kaikkea kakkaa läväyttää tuulettimeen.

En siis ymmärrä lainkaan tätä hirveää haloota asiasta, itsekun olen alusta alkaen sisäistänyt tämän olevan kiusaksen vastustamiseksi luotu, todella kovilla fiiliksillä maustettu - ja se toimi(i).
Että miksi ihmiset kokevat tulleensa huijatuiksi jos ovat nyyhkineet ja pyyhkineet silmäkulmiaan keksityn tarinan edessä? Onko heidät petetty jos ovatkin surreet taruolentoa?
Itse epäilen, että löyhästi on Elisa ollut, minttis on ehkä tuntenut/kuullut jonkun, joka tietää jonkun jne...Elisa ei todennäköisesti ole ollut 15v (ehkä yo to be?), ei ole kuollut lääkkeisiin (ehkä kuolemaa on ensin luultu onnettomuudeksi), eikä myöskään perheen ainut lapsi. Mikä taas selittää vielä enemmän vanhempien halun suojella perhettä.
Voin kuitenkin ymmärtää niitä jotka miettivät tehdäänkö tässä harmia itsemurhaa harkitseville, siitä pitäisi kysyä oppineimpien mielipidettä, mutta missään nimessä kiusauksesta ja itsemurhista ei tulisi vaieta.


-
siirsin tämän tuolta toisaalta kun huomasin vasta nyt että tämä Elisa-osio oli täällä.

ja vielä. 21.10.2007 kuollut Elisa taisi olla se tyttö joka jäi junan alle Orivedellä?
There are no crimes behind enemy lines
Avatar
devil_doll
Javier Pena
Viestit: 1881
Liittynyt: Su Huhti 04, 2010 5:22 am
Paikkakunta: From Hell

Re: Elisa

Viesti Kirjoittaja devil_doll »

Oletko Rezah ollenkaan lukenut sitä Hesarin artikkelia? Siinä annettiin selväsanaisia esimerkkejä ja selitys siitä, miten ja miksi idealisoidut itsemurhatarinat lisäävät itsemurhia nimenomaan nuorten keskuudessa.
Sika naiseksi

There's nothing in my dreams, just some ugly memories. Kiss me like the ocean breeze.
Avatar
Teresa Banks
Frank Drebin
Viestit: 389
Liittynyt: Ke Loka 29, 2008 7:08 pm

Re: Elisa

Viesti Kirjoittaja Teresa Banks »

Rezah, lue ihmeessä se Kuukausiliitteen juttu, niin siitä selviää aika paljon sinullekin.

Tässä myös selventävä bloggaus aiheesta: http://linja-aho.blogspot.fi/2012/07/mi ... attyy.html
The king is gone but he's not forgotten
Is this the story of Johnny Rotten?
Destiny
Adrian Monk
Viestit: 2582
Liittynyt: La Huhti 14, 2012 2:11 pm

Re: Elisa

Viesti Kirjoittaja Destiny »

Kirjoittaja elli72 päivämäärä Ma Heinä 09, 2012 7:10 pm
Tämän kohun jälkeen vaikka Minttu välittäisi millaisia todistuksia, joku kuitenkin mustamaalaa ne.
Tätä tartti,sitten kuitenki,alkaa miettimään tarkemmin,sen pohjalta,mitä olen E-E fb-sivujen kommentteja lukenut.Siellä joku sanoi kutakuinkin näin,että jos tarina osoittautuu todeksi,hän on valmis pyytämään anteeksi,mutta samalla jatkaa ihmettelyä,miksi piti viivytellä todisteiden kanssa näin pitkään ja antaa asian paisua näin isoksi.
Niin,tänä aikana kirjailija on antanut,kesälomallaan,mikä oli syy siihen,ettei voi antaa todisteita,useamman haastattelun ja ollut radiossakin.Naama komeille iltiksen sivuilla ja seli-seli jatkuu.Eli kyse on julkisuushakuisuudesta,kirjan myynnistä.Miksi ei ole voinut antaa poliisille niitä todisteita nyt,kun on tällaiseenkin aikaa "kesälomallaan"?Siksi koska on niin kiva paistatella julkisuudessa ja lisätä kirjan mainontaa ja myyntiä.
Taitaa olla tosiaan ihan sama,löytyykö todisteita vai ei.Asia on paisunut liian isoksi,liikaa on väistelty,vääristelty,muunneltu.

Toisaalta en jaksa uskoa,että kukaan vanhempi,jonka lapsi on kuollut ja antanut kirjailijan tehdä tästä tarinan,antaisi tämän irvokkaan Minttis-shown jatkua.En jaksa uskoa,että kukaan vanhempi antaisi jonkun harrastekirjailijan ratsastaa oman lapsensa kuolemalla.

Fb-sivujen ylläpitäjät kertoivat,että T-paidat on vedetty myynnistä.Tulivat myyntiin kuullema liian varhaisessa vaiheessa".Niinpä.
Helvetin kosto kiehuu sydämessäni- Yön kuningatar
Nooruska
Michael Knight
Viestit: 4108
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 2:57 pm

Re: Elisa

Viesti Kirjoittaja Nooruska »

Rezahlle vielä sen verran, että vaikka perhe/suku/ystävät osaisivatkin olla hiljaa niin aina joku juoruaa asiaa eteenpäin. Tässä tapauksessa kiusaamista tapahtui koulussa ja en nyt oikein usko, että kaikki yläasteen oppilaat ovat asiasta aivan hiljaa. :roll: Aina joku vuotaa johonkin keskusteluun/julkiseen mediaan "se oli se tyttö sillon siltä 9 B:ltä" tms. Vaikka ei tuntisikaan itse kys. henkilöä niin kyllä kaikki tietää varsinkin jos oikeasti on ollut päivittäistä rajua kiusaamista.

Nyt, kun koko Elisan olemassaoloa isosti kyseenalaistetaan niin kyllä nyt viimeinkin olisi alkanu puskaradio toimimaan tytön olemassaolosta.
Jumalauta kakarat me ollaan televisiossa!
Nooruska
Michael Knight
Viestit: 4108
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 2:57 pm

Re: Elisa

Viesti Kirjoittaja Nooruska »

Koljo kirjoitti:Minua hieman hämää tuo puolustelu tyylillä "ei haittaa vaikkei olisikaan totta, kun asia on vakava ja todellinen".
Miksei tälläistä puolustelua esiintynyt silloin, kun joku "keräsi" varoja syöpäsairaille? Kyllähän hekin ovat todellisia ja asia on vakava :?

Siis jos tästä nyt on ollut taloudellista hyötyä "kirjailijalle". Ja miksi, oi miksi, kaikki kritiikki tulkitaan heti kiusaamiseksi? Eikö sellainen juuri syö pohjaa todelliselta kiusaamiselta?
Näin kirjoitti Koljo tuossa meidän alkuperäisessä asian repimis-ketjussa. Musta toi on aika hyvin sanottu, itsellenikin välittynyt juuri tuon kaltainen kuva siitä kirjailijasta. (Perun puheeni jos oikeasti paljastuu hänen puhuneen koko ajan totta). Ja oli kuinka hyvällä asialla tahansa niin raha kelpaa aina, eiköhän tässäkin edes hieman eurojen kuvat vilkkunu silmissä Vettenterällä...
Jumalauta kakarat me ollaan televisiossa!
Rezah
Christopher Lorenzo
Viestit: 1581
Liittynyt: To Kesä 14, 2007 7:04 pm

Re: Elisa

Viesti Kirjoittaja Rezah »

devil_doll kirjoitti:Oletko Rezah ollenkaan lukenut sitä Hesarin artikkelia? Siinä annettiin selväsanaisia esimerkkejä ja selitys siitä, miten ja miksi idealisoidut itsemurhatarinat lisäävät itsemurhia nimenomaan nuorten keskuudessa.

Oltko sä devil_doll lainkaan lukenut mitä kirjoitin? Juurihan kirjoitin että voin ymmärtää juuri tuon pelon takia osittain tämän hälyn Hesarin jutusta :lol: , ja näin ollen OLEN siis myös LUKENUT Hesarin jutun. Samat TBlle. Olen lukenut.


Mitä tulee mihinkään glorifiointiin, niin mielestäni sitä itsemurhaa ei millään tavoin ylistetty, eikä myöskään tapaa, itseasiassa se melkein sivuutettiin. Ja syyksi että olisi ottanut lääkkeitä veikkaan, että se oli "turvallisin" tapa, koska lapsien/nuorten ei ole niin helppoa löytää lääkkeitä joilla saisi laakista hengen pois. Siksi epäilen myös, että tapa oli jokin muu, vaikkapa tuo juna, jonka kertominen olisi voinutkin olla kohtalokasta. Ja aika moni ainakin Facessa kritisoi juuri sitä, että "kun minä niin uskoin ja liikutuin ja nyt se kaikki onkin valhetta" voi kyynel nyyh ja yhyybyhyy.
There are no crimes behind enemy lines
Nooruska
Michael Knight
Viestit: 4108
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 2:57 pm

Re: Elisa

Viesti Kirjoittaja Nooruska »

^ Silloin, kun sitä "vanhempien" blogia luin niin kyllä itselleni jäi kuva Elisan ihan oikeasti, mitään muuttelematta, tappaneensa itsensä pillereillä. Minä käsitin koko asian niin, että kaikki mitä vanhempien blogissa kirjoitetaan Elisasta on juuri niinkuin he sen sanovat.

lisäys: muutenkin pelin henki siellä oli "vastaamme avoimesti tytärtämme koskeviin kysymyksiin täällä blogissamme, kun ehdimme ja olemme tarpeeksi vahvoja siihen".
Jumalauta kakarat me ollaan televisiossa!
Destiny
Adrian Monk
Viestit: 2582
Liittynyt: La Huhti 14, 2012 2:11 pm

Re: Elisa

Viesti Kirjoittaja Destiny »

Tuo on mielenkiintoista,mitä Rezah sanoi.On todella vaikeaa tappa itsensä lääkkein,varsinkin sellaisin,mitä tavallisista kodeista yleenä löytyy.Vaikka löytyisi rauhoittavia ja kipulääkkeitä,niin tuskin kaapissa on niin paljon,että saa aikaiseksi muuta,kuin pitkät unet.Monia lääkkeitä voi vetää purkillisen ja jää henkiin.Teholla noita välillä makaa,kyllä siinä sisäelimet kärsii.

Kyllä mun käsitys on,että lääkkeilä tehty itsemurha on vaikea,ainakin 15-vuotiaalla.Se on käytännössä vaikeampaa,mitä yleisesti luullaan.Tietoa pitää olla ja paljon.Mutta toisaalta,joskus on saatu henki itseltä lääkkeillä vahingossakin.

Monesti lääkeintoksikaatiopotilaat on väärinkäyttäjiä,itsemurhaa yrittäneetkin.He tietävät paljon lääkkeistä,niiden vaikutuksista ja yhteisvaikutuksista ja he tietävät,mistä niitä saa.
Helvetin kosto kiehuu sydämessäni- Yön kuningatar
Nooruska
Michael Knight
Viestit: 4108
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 2:57 pm

Re: Elisa

Viesti Kirjoittaja Nooruska »

^ Siellä blogissa tää itse itsemurha sivuutettiin nopeasti. Itseasiassa, syy miksi menin lukemaan blogia oli uteliaisuus tuosta kuolintavasta. Sieltä sen sai hakemalla hakea jostakin sivulauseesta. Ainoa vanhempien kommentti, muistaakseni, oli vain joku "meillä ei ollut mitään tietoa mistä moinen määrä lääkkeitä oli". Lääkkeistä ei ollut yhtään sen enempää, mutta se on varmaan ihan hyvä. Ettei kukaan keksi vetää samoja pillereitä. Mitä olen omassa kotikylässäni kuullut muutamia 13-20-vuotiaiden itsemurhatapoja on suosituin ylivoimasesti junan eteen hyppääminen. Sitten tulee niitä muita; hirttäytymistä yms. Lääkkeitä en tiedä kenenkään yksistään valinneen. Muutamassa tapauksessa oli otettu lääkkeitä ennen kuin oli hypätty junan eteen.
Jumalauta kakarat me ollaan televisiossa!
fangs
Roger Murtaugh
Viestit: 898
Liittynyt: Su Elo 07, 2011 10:20 am

Re: Elisa

Viesti Kirjoittaja fangs »

Rezah kirjoitti:Vanhemmat eivät myöskään ole välttämättä mitään "netti-ihmisiä", he jotka eivät Facebookissa ja netissä päivittäin pyöri, heillä ei ole käsitystä mittakaavoista mihin tämä on paisunut, kaikki eivät myöskään lue Hesaria.
Kyllä tämä on levinnyt jo netistä perinteiseenkin mediaan. Muuallekin kuin Hesariin. Vanhemmat ovat varmasti olleet myös tietoisia Hesariin tulevasta jutusta, koska Vettenteräkin tiesi siitä kesäkuun alusta lähtien. Ainakin isä on ilmeisesti epäilyjä myös kommentoinut, Vettenterän mukaan siis.
Rezah kirjoitti:En siis ymmärrä lainkaan tätä hirveää haloota asiasta, itsekun olen alusta alkaen sisäistänyt tämän olevan kiusaksen vastustamiseksi luotu, todella kovilla fiiliksillä maustettu - ja se toimi(i).
Että miksi ihmiset kokevat tulleensa huijatuiksi jos ovat nyyhkineet ja pyyhkineet silmäkulmiaan keksityn tarinan edessä? Onko heidät petetty jos ovatkin surreet taruolentoa?
Itse epäilen, että löyhästi on Elisa ollut, minttis on ehkä tuntenut/kuullut jonkun, joka tietää jonkun jne...Elisa ei todennäköisesti ole ollut 15v (ehkä yo to be?), ei ole kuollut lääkkeisiin (ehkä kuolemaa on ensin luultu onnettomuudeksi), eikä myöskään perheen ainut lapsi. Mikä taas selittää vielä enemmän vanhempien halun suojella perhettä.
Tälle olisi olemassa ihan oma formaatti. Se on romaani. Kaunokirjallinen romaani. Jos ihan oikeasti sekä vanhempien blogi että päiväkirja (siis se käsinkirjoitettu, oikeaksi väitetty) olisivat kaikki yhden ja saman henkilön hengentuotosta, kyse olisi järjestelmällisestä, laskelmoidusta kusetuksesta. Jos joidenkin lukijoiden mielestä tarkoitus pyhittää keinot, niin se on ihan ok, mutta kaikilta ei voi samaa vaatia. Yleisesti ottaen ihmisten huijaaminen tuntemaan empatiaa on vastenmielistä, siitä hyötyminen taloudellisesti tai muuten kyseenalaista, keksityn tarinan nostaminen oikeana kiusaamisenvastaisen kampanjan keulakuvaksi huonoa harkintaa ja itsensä tappaneeksi teiniksi ja tämän vanhemmiksi tekeytyminen ihan vaan sairasta. Jos tässä siis niin olisi käynyt.
Vastaa Viestiin