Enkeli-Elisan tapaus

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Waakku
Sabrina Duncan
Viestit: 375
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 3:32 am

Enkeli-Elisan tapaus

Viesti Kirjoittaja Waakku »

En paikkaa oiken tälle löytänyt, foorumi kyllä oikea.
http://jossain.vuodatus.net/
http://enkelielisa.vuodatus.net/
[quote]Elisa kuoli helmikuussa 2011 omasta tahdostaan. Päälisin puolin elämän piti olla kunnossa, mutta jälkeen jääneiden päiväkirjamerkintöjen ja ystävän kertoman mukaan koulukiusaus oli jokapäiväistä ja julmaa. [/quote}
Kuinka pahaa ihminen voikaan tehdä toiselle???
Keskustelun takia tän linkin toin minfoon.

Avatar
ABC
Michael Knight
Viestit: 4320
Liittynyt: To Touko 31, 2007 2:23 am

Re: Elisa

Viesti Kirjoittaja ABC »

Ymmärsin, että koko juttu on fiktiivinen kertomus, jonka kautta kirjoittaja purkaa omaa koulukiusaustraumaansa.

Mikäli näin on, se pitäisi hieman selkeämmin sivuilla sanoa. Enemmän hyötyä kiusatuille on todellisten tarinoiden kertomisesta, sillä niitähän riittää!
Every ship must sail a world.

Waakku
Sabrina Duncan
Viestit: 375
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 3:32 am

Re: Elisa

Viesti Kirjoittaja Waakku »

Ymmärsin että lapsi on tehnyt itsarin kiusauksen takia, fiktiivisesti kyllä osa kerrottu.

neitix
Poliisikoira Rex
Viestit: 257
Liittynyt: La Elo 11, 2007 11:53 pm
Paikkakunta: =)

Re: Elisa

Viesti Kirjoittaja neitix »

Siis toi on ton tytön isän (joka itse ollut aikoinaan koulukiusaaja) ja hänen kaverinsa yhteinen projekti, jossa tytön päiväkirjatekstien kautta avataan koulukiusaamista ja sitä pahaa oloa muille. Kerrotaan siis tämän tytön tarina, tytön päiväkirjatekstejä käyttäen ja kai sitten jotain fiktiivistä tarinaa myös. Ja tämä tyttö siis käsittääkseni oikeasti on ollut koulukiusattu ja tappanut itsensä tämän vuoden helmikuussa.

Waakku
Sabrina Duncan
Viestit: 375
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 3:32 am

Re: Elisa

Viesti Kirjoittaja Waakku »

neitix kirjoitti:Siis toi on ton tytön isän (joka itse ollut aikoinaan koulukiusaaja) ja hänen kaverinsa yhteinen projekti, jossa tytön päiväkirjatekstien kautta avataan koulukiusaamista ja sitä pahaa oloa muille. Kerrotaan siis tämän tytön tarina, tytön päiväkirjatekstejä käyttäen ja kai sitten jotain fiktiivistä tarinaa myös. Ja tämä tyttö siis käsittääkseni oikeasti on ollut koulukiusattu ja tappanut itsensä tämän vuoden helmikuussa.
Ymmärrän asian samalla tavalla, keskustelua hain kiusaamisesta. Itse olen ollut pikkasen kiusattu ala-asteella ja amikses kiusasin muita, mutta juttu koskettaa ja simona mua...

Avatar
ABC
Michael Knight
Viestit: 4320
Liittynyt: To Touko 31, 2007 2:23 am

Re: Elisa

Viesti Kirjoittaja ABC »

Kiitoksia täsmennyksestä, Waakku. Sellaisen tulkinnan sivujen perusteella voi tosiaankin tehdä. Se ei kuitenkaan ole täysin selvää; toden ja fiktion rajat eivät ole selvästi ilmaistut, mikä saattaa selittää osan ajattelemattomista sekä vihaviesteistä, joita kirjoittaja on saanut.

Mielestäni kirjoittajan olisi syytä ainakin tehdä Elisa-projektista kokonaan eri sivusto, eikä lainkaan käsitellä sitä omassa blogissaan, jotta asiat eivät sekoa keskenään. En ole myöskään vakuuttunut siitä, että fiktiivisen päiväkirjan kirjoittaminen (varsinkin jos oikeakin on olemassa?) palvelee asiaansa kovin hyvin. Kirjoittaja on itse selviytyjä - hän ei ole Elisa, jonka kiusaaminen mursi kokonaan, eikä eläytymisestä siten voi parhaimmillaankaan tulla kovin syvää (kirjoittaja kyllä varmasti itse tiedostaa tämän seikan, enkä tarkoita tätä syytökseksi millään muotoa). Olisiko vanhemmille liian rankkaa purkaa asiaa enemmän faktapohjalta? On tietenkin hyvin yksityinen asia, miten tuollaista kokemusta haluaa ryhtyä purkamaan. Mutta ehdottaisin, että sivuille joka tapauksessa lisättäisiin täsmennyksiä, että kyse on todella tapahtuneesta kohtalosta, mikäli niin on.
Every ship must sail a world.

Waakku
Sabrina Duncan
Viestit: 375
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 3:32 am

Re: Elisa

Viesti Kirjoittaja Waakku »

Jollain tavalla joo, sil taval ei että ne päiväkirjat pitääki olla salaisia. Itse sain tosta tiedon naamakirjas yhen poliisin jutuista
http://irc-galleria.net/user/Janina/blo ... saamisesta
Ite uskon että aito tapahtuma.
Itse en näe pahana että ei sana-sanasta päiväkirjaa mukailla vaan sinne päin kuhan faktat on hallussa.
Sitä me ei kyl tiedetä.

neitix
Poliisikoira Rex
Viestit: 257
Liittynyt: La Elo 11, 2007 11:53 pm
Paikkakunta: =)

Re: Elisa

Viesti Kirjoittaja neitix »

Mun mielestä on todella hyvä asia, että näit tämmösiä asioita nostetaan esille. Ja aika itku silmässä välillä tulee luettua. Mä olin varmaan just ton Elisan ikänen, kun ite mietin päivästä toiseen, että miten tapan itteni jne. Olin itsetuhoinen ja käytin päihteitä aika itsetuhoisesti. Olin koulukiusattu koko peruskoulun ajan, ihan ekaluokasta lähtien, joten tiedän hyvin paljon siitä miltä Elisasta on tuntunut.

Hairahtelija
Remington Steele
Viestit: 210
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2011 8:00 pm

Re: Elisa

Viesti Kirjoittaja Hairahtelija »

Tässähän on siis isä, joka on ollut aikanaan koulukiusaaja. Tän isän tytär, Elisa, on ollut pahasti koulukiusattu ja tehnyt itsemurhan. Sitten tämä kolmas henkilö, joka on kirjoittanut tätä "Elisan päiväkirjaa", on tän isän entinen koulukaveri, jota tää isä on nuorena kiusannut.

Isä ja äiti pitää oikeata blogia jossa kertovat oikeita asioita Elisasta. Ja tää kolmas kirjoittaa tositapahtumiin perustuvaa päiväkirjaa.

Näin mä sen ymmärsin.

Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7241
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Re: Elisa

Viesti Kirjoittaja Tiina »

^Johan on sekava homma. :shock:

Avatar
Teresa Banks
Frank Drebin
Viestit: 389
Liittynyt: Ke Loka 29, 2008 7:08 pm

Re: Elisa

Viesti Kirjoittaja Teresa Banks »

Sky's bright, the traffic light
Now and then a truck
And they hadn't seen a cop around all day what luck

Avatar
devil_doll
Javier Pena
Viestit: 1881
Liittynyt: Su Huhti 04, 2010 5:22 am
Paikkakunta: From Hell

Re: Elisa

Viesti Kirjoittaja devil_doll »

Yksi varsin "perusteellisista" Vauva-lehden ketjuista asiaa koskien, sis. paljon linkkejä:
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/ ... inkit_ja_f

Ketjussa on esim. lainaus Vettenterän eräästä blogista:
02.09.2011 - 12:17
Pääni on täynnä sitä itseään ja muuten se ei pääse sieltä purkutumaan kuin julkista kautta. Haluan, että syksy saisi tulla rauhallisena, sillä niin paljon hyvää olisi elämässä. Tänään en taas välitä psykopaatiksi nimittelystä. Jakomielitaudissa on se hyvä puoli, että voi olla samana päivänä ketä tahansa, kaksi eri henkilöä, tai useampiakin, jos vain ehtii. Mies tai nainen, sillä ei ole niin väliä itselle.
Jakomielitauti tosiaan... :shock:
Sika naiseksi

There's nothing in my dreams, just some ugly memories. Kiss me like the ocean breeze.

Nooruska
Michael Knight
Viestit: 4108
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 2:57 pm

Re: Elisa

Viesti Kirjoittaja Nooruska »

Googlen kautta löysin tämän ketjun ainoana koskien tätä Elisaa...eli tännekkö sitten tätä Vettenterä-episodin vuodattamista jatketaan?
Jumalauta kakarat me ollaan televisiossa!

Sopuli
Lauri Hanhivaara
Viestit: 140
Liittynyt: Pe Loka 02, 2009 2:44 pm

Re: Elisa

Viesti Kirjoittaja Sopuli »

fangs kirjoitti:
Sopuli kirjoitti:Luulisi tosiaan jonkun tunnistavan tuon Elisan. Voisiko noita päiväkirjamerkintöjä olla muutettu pikkuisen päivämäärien osalta? (Mulla nyt kummittelee mielessä se vuonna 2007 henkensä riistänyt Elisa, 15 vuotta.) Mutta eiköhän nuo tekstit ole oikein, kun niitä aitoina on esitelty. Eikä tuo nimikään nyt niin harvinainen ole.
Olen aika varma, että jossain nimenomaan sanottiin, että teksteihin ei ole puututtu muuten, kuin kuvankäsittelyohjelmalla sutattu nimet, mutta koska en nyt löydä sille mitään lähdettä, en voi mennä vannomaan.

2007 sattuneella tapauksella en usko olevan tekemistä tämän kanssa, koska Vettenterä on s. 1979 ja Elisan isä oli hänen koulukiusaajansa yläasteikäisenä, joten hän kai voi olla korkeintaan kaksi vuotta vanhempi. Hänen olisi siis pitänyt saada Elisa jo sen yläasteiän lopussa, samalla kun kiusasi Minttua, jotta hänellä olisi voinut olla 15-vuotias tyttö jo vuonna 2007. :)

Yritin etsiä, mutta enpä löytänyt tietoa, että olisivat olleet samaan aikaan yläasteella. Mintun mukaan "Elisan isä ei ole minun kanssani aivan saman ikäinen vaan vanhempi. On puhuttu samasta koulusta. Ei samasta luokasta." Ja salaperäisesti ainakin tässä jättää myös auki sen, olivatko siellä samaan aikaan... 8) Sen toisen Elisan menehtymisestä löytyy myös ainakin pari keskustelua ja oli se lehtijuttukin. Sekä tietty tämä kynttilä: http://www.sytytakynttila.fi/haku.php?hakusana=2.4.2008 Mutta silti, noissa käsinkirjoitetuissa sivuissa on eri päiväys.

fangs
Roger Murtaugh
Viestit: 898
Liittynyt: Su Elo 07, 2011 10:20 am

Re: Elisa

Viesti Kirjoittaja fangs »

Minusta olisi ollut parempi idea jatkaa tuolla vanhassa ketjussa sen aikaa, että koko se kesksteluosuus olisi saatu siirrettyä tähän ketjuun, koska nyt sinne jäi älyttömästi keskustelua, ja mahdolliset uudet keskusteluun osallistuvat potentiaalisesti kysyvät samat jutut uudestaan ja uudestaan... Tosin voipa niin tapahtua muutenkin... :D

Tuolla nyt kuitenkin sen keskustelun alkuosuus.
Sopuli kirjoitti:
fangs kirjoitti: 2007 sattuneella tapauksella en usko olevan tekemistä tämän kanssa, koska Vettenterä on s. 1979 ja Elisan isä oli hänen koulukiusaajansa yläasteikäisenä, joten hän kai voi olla korkeintaan kaksi vuotta vanhempi. Hänen olisi siis pitänyt saada Elisa jo sen yläasteiän lopussa, samalla kun kiusasi Minttua, jotta hänellä olisi voinut olla 15-vuotias tyttö jo vuonna 2007. :)

Yritin etsiä, mutta enpä löytänyt tietoa, että olisivat olleet samaan aikaan yläasteella. Mintun mukaan "Elisan isä ei ole minun kanssani aivan saman ikäinen vaan vanhempi. On puhuttu samasta koulusta. Ei samasta luokasta." Ja salaperäisesti ainakin tässä jättää myös auki sen, olivatko siellä samaan aikaan... 8) Sen toisen Elisan menehtymisestä löytyy myös ainakin pari keskustelua ja oli se lehtijuttukin. Sekä tietty tämä kynttilä: http://www.sytytakynttila.fi/haku.php?hakusana=2.4.2008 Mutta silti, noissa käsinkirjoitetuissa sivuissa on eri päiväys.
Täällä sanotaan Miksun olleen koulukiusaaja nimenomaan yläasteikäisenä. Eivätköhän todennäköisesti ole samaan aikaan olleet samassa koulussa kun kerran koulukiusauksesta puhutaan. Minusta se on jo jotain muuta jos esim. yläasteikäinen poika eri koulun yläasteelta kiusaa toisen koulun ala-asteella olevaa vapaa-ajallaan.

Sopuli kirjoitti:
Destiny kirjoitti:Ei sen Mintun mitään tarvitse todistaa,senkuin vaan Elisan vanhemmat ottavat yhteyttä poliisiin ja viheltävät tämän pelin poikki.Poliisilla on vaitiolovelvollisuus,joten mitään paljastuksia ei tule.
Jep, eiköhän tämä olisi se kivuttomin vaihtoehto. Poliisin juttusille ja heiltä sitten tiedotetta eteenpäin. Ei tarvitsisi esittäytyä tai antaa mitään yksityiskohtaisia tietoja yhdellekään toimittajalle, kun ei kerran halua.
Tämä todellakin olisi hieno juttu.

Vastaa Viestiin