Re: Brasilia: Paavi myönsi eron miesystävälleen videopuhelussa runkanneelle piispalle
Lähetetty: To Elo 19, 2021 5:35 pm
Aiheuttiko eron se että runkkarilla olisi piispanhattu päässään tuhman teon aikaan?
Suomen johtava rikosaiheinen portaali
https://www.murha.info/rikosfoorumi/
Sakkaskohan polkimet vai olikohan tämä hätähuuto?Tarkastaja Levisi kirjoitti: ↑To Elo 19, 2021 7:35 pm https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6489 ... a6f96b1159
Auto putosi mereen Helsingin Kauppatorilla – poliisi syöksyi veteen pelastamaan lapsia
Veden varaan joutui kuusi henkilöä, jotka eivät kärsineet vakavia henkilövahinkoja.
Tää on kyllä jännä. Ei myöskään ole mitenkään erityisen hiljainen paikka, joten olisko voinut tapahtua sen verran äkkiä, ettei ole hirveämmin kukaan ehtinyt puhelimia esiin kaivaa?H.Moilanen kirjoitti: ↑To Elo 19, 2021 8:28 pm Missä silminnäkijöiden kuvat & videot? Näin kauan tapahtumasta, eikä vielä löydy mitään visuaalista matskua...???
Uutinen Gävlen tulvista kokonaisuudessaan täällä: Helsingin SanomatTulva tuhosi Tage Rehnvallin kesämökin, useita taloja yhä veden varassa Gävlessä – ”En uskonut, että Ruotsissa tapahtuisi tällaista”
Miisa Nuorgam tänään tv:ssä: halusi pitää vain hauskaa Eetun kanssa, mutta tulikin vahingossa raskaaksi
Miisa Nuorgam avaa elämäänsä uudessa sarjassaan.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008207808.htmlSähköpotkulautailija törmäsi Fatim Diarraan
Vihreiden varapuheenjohtaja ja Helsingin kaupunginvaltuutettu Fatim Diarra joutui perjantaina polkupyöräonnettomuuteen.
Diarra kertoo, että hän oli ajamassa pyörällä Merikannontiellä Taka-Töölössä, kun sähköpotkulaudalla ajanut nuori mies törmäsi häneen.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/0104 ... d71e9027d4
Iltalehden haastattelema VR:n konduktööri kertoo yhtiön henkilöstöpulasta johtuvasta ahdingosta. Hänen mukaansa yhtiön matkustajaliikenteen paha henkilöstötilanne näkyy jo junien perumisena.
– Mediassa on näkynyt vain joitain perumisia, mutta kyllä niitä on peruttu henkilöstöpulan takia. Jos on tullut yllättäviä sairaslomia, niin paikkaavia työntekijöitä ei ole.
Konduktööri haluaa esiintyä jutussa nimettömänä, koska pelkää työnantajan sanktioita. Hän on toiminut VR:llä vuosia, mutta tilanne on hänen mukaansa ”kärjistynyt hetkessä”.
– Yt-neuvotteluja on ollut jo ennen koronaa, mutta totta kai nyt myös koronaan liittyen ihmisiä on irtisanottu ja työntekijöitä on myös eläköitynyt, hän kertoo.
”Johto ja henkilöstö elävät eri todellisuuksissa”
Konduktöörin mukaan myös työtehtäviä on lisätty. Viime vuoden aikana VR:n ravintolatoimintaa ylläpitävästä tytäryhtiöstä irtisanottiin kymmenittäin ravintolatyöntekijöitä ympäri Suomea.
Kesä-heinäkuusta lähtien konduktöörit ovat joutuneet hoitamaan myös ravintolapalveluita ja kärrytarjoiluja niissä junissa, joissa ei ole ravintolavaunuja.
Lisähenkilökuntaa ei ole työtehtävien muuttuessa palkattu ollenkaan.
Konduktöörin mielestä hänen työssään on aikaisemmin ollut jo tarpeeksi tehtävää. Lisäksi hänen mukaansa järjestyshäiriöt ovat lisääntyneet kaukojunissa, ja niissä on yhä enemmän aggressiivisia matkustajia.
– Nyt konduktöörit joutuvat siis hoitamaan ihmisten muonituksen, lipuntarkastuksen sekä kaiken turvallisuudesta huolehtimisen.
– Todella monet ovat aivan uupuneita. Elämme ihan erilaista todellisuutta kuin yhtiön johdon kanssa.
Hän sanoo, ettei tällä hetkellä koe pystyvänsä tekemään työtään niin hyvin kuin haluaisi.
– Kyllä välillä asiakkaatkin katsovat vähän sillä tavalla säälien. Varmaan heillekin on välittynyt tämä ilmapiiri ja kiire.
– Ennen ajattelin pysyväni tässä työssä aina, mutta en tiedä enää jaksanko pitkään ja pitääkö alkaa miettiä muitakin vaihtoehtoja, hän kertoo.
Kahvinkeittäjiä ja lihapullalähettejä
Konduktööristä tuntuu, että VR:llä painotetaan nykyään enemmän ravintola- ja lisämyyntiin. Hänestä tuntuu, ettei konduktöörin työtä enää arvosteta.
– Meistä on tehty kahvinkeittäjiä ja lihapullalähettejä.
Konduktöörien täytyy kärrytarjoilun lisäksi toimittaa matkustajien ruoka-annoksia heidän istumapaikoilleen ja yöjunissa tuoda hytteihin tilatut aamiais- ja illallistilaukset.
Kaksoisrooli on hänen mielestään ongelmallinen. Mikäli kärrymyyntiä ei kiireen takia pystytä järjestämään, niin asiakkaatkaan eivät voi tietää, pitääkö heidän varustautua matkalle omin eväin ja omin kahvein.
– Ravintolapalvelut ovat kuitenkin toissijaisia matkustajien turvallisuuden rinnalla, mutta jos ravintolapalvelut eivät niiden rinnalla onnistu, pelkäämme työnantajien sanktioita, konduktööri kertoo.
Konduktöörin mukaan pelkona on lisäksi se, että kun työtehtävät siirtyvät koko ajan enemmän ravintola-alan puolelle, niin jossain vaiheessa työnantaja voisi katsoa, että konduktöörin voi siirtää alempaan palkkaluokkaan ja vaihtaa työehtosopimusta.
– Korona on toki vaikuttanut tilanteeseen, mutta näkisin asian niin että toisaalta epidemia on myös avannut tilaisuuden mennä puuttumaan työehtosopimuksiin ja asioihin.
Lisäksi hän on huolestunut siitä, että työvoimapula voi pian näkyä esimerkiksi ihmisten työmatkaliikenteessä.
– On huolestuttavaa, että joudutaanko tulevaisuudessa jo perumaan esimerkiksi työmatkajunia. Kyseessä on kuitenkin valtion hallinnoima osakeyhtiö, joten eikö tähän pitäisi puuttua?
VR: työtehtävät neuvoteltu liiton kanssa
VR:n Matkustajaliikenteen palvelujohtaja Piia Tyynilä kertoo, että kesällä resurssitilanne on tosiaan ollut haastava esimerkiksi sairaustapausten, karanteenien ja kesälomien vuoksi.
– Mitään junavuoroja ei kuitenkaan ole suoranaisesti jouduttu perumaan, mutta joitain bussikorvauksia junille on jouduttu tekemään. Tällaisia tilanteita on ollut yksittäisiä kesän aikana, Tyynilä sanoo.
– Koronan takia tilanne on sen verran epävarma, että lisärekrytointeja ei ole tehty, hän lisää.
Siihen, että osa konduktööreistä on saanut tehtävikseen myös ravintolapalveluiden hoitamisen, Tyynilä vastaa, että muutoksiin liittyvät neuvottelut on käyty liiton kanssa asianmukaisesti. Hänen mukaansa konduktöörien ensisijainen tehtävä on edelleen matkustajaturvallisuudesta vastaaminen, mutta myös muut palvelutehtävät.
– Palvelualalla yleensäkin työnkuva elää, koska liiketoiminta kehittyy, hän sanoo.
– Olemme halunneet pitää tällaisen kahvinsaantimahdollisuuden asiakkaille myös hiljaisemmilla reiteillä. Totta kai on ymmärrettävää, että jos on poikkeustilanne matkustajaturvallisuuden takia, niin silloin se on toissijaista, mutta pääsääntöisesti se palvelu siellä on, Tyynilä kertoo.
Tyynilän mukaan muutos on kuitenkin tuore ja ”prosessit sen suhteen kehittyvät edelleen”.
– Ja varmasti selkiytyy sitten kun konduktöörit siihen tottuvat.
Mutta neuvottelut asiasta on käyty ennen kuin tehtävien käytännön toteutuksesta on ollut kokemusta?
– Työnkuva on arvioitu tarkkaan ja tiedetään, että minkälaisia tehtäviä sinne on mahdollista sisällyttää. Se työnkuva elää ja muuttuu koko ajan.
Mutta voidaan varmaan kuitenkin sanoa, että konduktöörien työtehtävät ovat nyt lisääntyneet?
– No joo, jos nyt halutaan sanoa suoraan, niin kyllä, kärrymyynti on tullut lisänä. Mutta näkemyksemme mukaan yksi konduktööri pystyy hiljaisilla reiteillä toteuttamaan kärrymyynnin työajan ja muiden tehtävien puitteissa, Tyynilä sanoo.
Millaista palautetta konduktööreiltä on tullut asiaan liittyen?
– Niin kuin yleensäkin, niin palautetta on tullut laidasta laitaan. Osa kokee työn helpompana kuin toiset. Mutta varmasti uuden opettelu on haastavaa, se vie oman aikansa, että siitä tulee rutiini.
– Meillä on 700 konduktööriä, joten varmasti mielipiteitä on laidasta laitaan. Mutta se on ihan normaalia, että työnkuva elää.
Olemme kuulleet, että osa työntekijöistä on huolissaan siitä, että myös työehtosopimuksiin voitaisiin puuttua työtehtävien muuttuessa.
– Tällaista huhua on ollut kentällä, mutta meillä on liiton kanssa erittäin hyvä yhteistyö ja tällaisesta asiasta ei ole keskusteltu.