Kuolemanrangaistuksesta

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Virdon
Sherlock John Holmes
Viestit: 8146
Liittynyt: To Maalis 05, 2009 1:03 am
Paikkakunta: Minas Tirith

Re: Kuolemanrangaistuksesta

Viesti Kirjoittaja Virdon »

cromwell kirjoitti:Lisätään vielä: http://www.clarkprosecutor.org/html/dea ... ham899.htm

Miten kukaan voi kannattaa kuolemanrangaistusta, kun järjestelmä sallii syyttömän teloituksen? Ja kuinka paljon pelkästään Yhdysvalloissa on ollut muita? Elinkautisesta syytön voitaisiin vapauttaa ja olisi edes jonkinlainen mahdollisuus jatkaa elämää. Mitenköhän Texasin oikeusjärjestelmä ja 'tulipaloekspertit', jotka oikeudessa todistivat, herättävät Todd Willinghamin henkiin?
Virheitä tapahtuu valitettavasti näissäkin. Oikeuslaitoskaan kun ei ole missään täydellinenkään(täällähän me sen tiedämmekin :wink: ). Omasta mielestäni löytyy kuitenkin aina myös sellaisia tapauksia joille sen "napin otsaan" voi toivoa ilman sen suurempia tunnontuskia, joten kuolemantuomion voimassaolon kannalla siltikin olen. Maailmassa on kuitenkin monia muitakin asioita joissa viattomat joutuvat valitettavasti kärsimään.

Toisaalta lisää vain ADX Florence-vankilan kaltaisia vankiloita niin saattaisinpa minäkin haluta kuolemantuomiot kokonaan pois ja ne jotka moisen voimassa ollessa olisi kuolemaan tuomittu, niin lusimaan sitten elinkautistaan sinne pahimmatkin tapaukset mukaanlukien. Voisin ainakin itse kuvitella että mieluummin saattaisin haluta vaikka kuolemantuomion kuin elää 23 tuntia per päivä betonisellissä vailla ehdonalaismahdollisuuttakaan lopun elämää.
Onnellisuutta on se ettei vituta ihan joka päivä.
cromwell
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 9:49 pm
Paikkakunta: Pori

Re: Kuolemanrangaistuksesta

Viesti Kirjoittaja cromwell »

Niin no, kyllähän minä ilmaisen itseäni ihan suomeksi, mutta noita artikkeleita ei suomennettuna varmaankaan mistään löydä ja itse olen jo vuosia lukenut ne kaikki aina englanniksi. Jotenkin sitä siis automaattisesti olettaa, että kaikki muutkin lukevat englanniksi yhtä vikkelään kuin suomeksi. :) Mutta kiitos vaivannäöstä käännöksen suhteen, se on erittäin hyvä. :)

Mitä tuohon kuolemanrangaistukseen yleensäkin tulee, itse en kannata sitä missään tapauksissa, mistään rikoksista. Ei tällainen Suomen kaltainen 'murhasta pari vuotta' -tyyppinen tapakaan oikea ole. Pitkät vankeusrangaistukset sen sijaan vakavista rikoksista olisi mielestäni oikea ratkaisu.

Mutta olisi mukava käydä aiheesta enemmän keskustelua, itse olen lukenut valtavasti kirjoja, artikkeleja jne. jne. kuolemanrangaistuksesta ja teloituksista, aihe kiinnostaa minua. Millaisista rikoksista kuolemantuomion kannattajat haluaisivat syyllisen tuomittavan kuolemaan? Murhasta? Huumekaupasta, niin kuin esim. Singaporessa? Siellähän saa tietyn huumemäärän hallussapidosta kuolemantuomion. Entä mitä mieltä kuolemantuomion vastustajat ovat? Miksei ketään pitäisi teloittaa?

Lisätään vielä, että itse en kannata kuolemantuomiota koska:

-Mielestäni toinen ihminen ei saa riistää toiselta henkeä, jokainen elämä on arvokas, jopa sen murhasta tuomitunkin.
-Kuolemanrangaistus ei palvele ketään, uhrin omaiset eivät saa läheistään takaisin sillä syyllisen teloituksella. Sen sijaan syntyy vain lisää surua, koska tällä tekijälläkin on läheisiä ja rakkaita.
-Elinkautinen on halvempi ratkaisu kuin kuolemantuomio. Tämä siksi, että esim. Yhdysvalloissa kuolemantuomion valitusprosessi eri oikeusasteisiin saattaa kestää jopa 30 vuotta ja juuri se valitusprosessi tekee kuolemanrangaistuksesta niin kalliin. Joku voisi tietysti sanoa, että miksi pitää olla niin pitkä valitusprosessi... Mutta jos nytkin teloitetaan syyttömiä, niin täytyyhän tuo prosessi olla, väkisinkin. Kuolemaantuomittuja on vapautettu syyttöminä vankiloista.
-Syyllisyydestä ei aina voida olla varmoja, fakta on että syyttömiä on teloitettu. Järjestelmä ei ole täydellinen.
-Eikö oikea elinkautinen harkitusta murhasta ole jopa julmempi rangaistus kuin kuolemantuomio? Vankilaelämää saattaa hyvässä lykyssä tulla vaikka 50 vuotta, jos nuorena moiseen tekoon on syyllistynyt.
-Mielestäni yksikään valtio, jossa kuolemanrangaistus on, ei ole sivistysvaltio.
rosamarine
Adrian Monk
Viestit: 2645
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 10:03 am

Re: Kuolemanrangaistuksesta

Viesti Kirjoittaja rosamarine »

cromwell kirjoitti:Niin no, kyllähän minä ilmaisen itseäni ihan suomeksi, mutta noita artikkeleita ei suomennettuna varmaankaan mistään löydä ja itse olen jo vuosia lukenut ne kaikki aina englanniksi. Jotenkin sitä siis automaattisesti olettaa, että kaikki muutkin lukevat englanniksi yhtä vikkelään kuin suomeksi. :) Mutta kiitos vaivannäöstä käännöksen suhteen, se on erittäin hyvä. :)
Cromwell, juu, huomasin myöhemmin, että kommunikoit suomeksi, mutten enää viitsinyt muokata englanninkielistä viestiä, ja sujuvastihan sinä sitä luet ja ymmärrät näköjään =)
Olen huomioinut, että monta kertaa joku on forwannut hyvän linkin, mutta ihmiset eivät ensinnäkään vaivaudu sitä linkkiä avaamaan saatikka lukemaan, jos se on englanninkielinen.

Se, miksi halusin sun linkin suomentaa oli juuri se, että itse en myöskään hyväksy samoista syistä kuolemantuomioita ja toivoin, että kun suomennan linkin, se herättäisi jonkinlaista keskustelua aiheesta, sillä tällä palstalla on paljon ihmisiä, ketkä kannattavat kuolemantuomioita ja olisi mukava kuulla niitä perusteita, miksi Suomessa muka pitäisi olla kuolemanrangaistus.
A winner listens, a loser just waits until it is their turn to talk...
Avatar
Virdon
Sherlock John Holmes
Viestit: 8146
Liittynyt: To Maalis 05, 2009 1:03 am
Paikkakunta: Minas Tirith

Re: Kuolemanrangaistuksesta

Viesti Kirjoittaja Virdon »

Tänne kotomaahan en itse kuolemanrangaistusta sinällään haluaisi vaikka noin muuten yleisesti sen kannalla tietyllä tavalla olenkin. Ei täällä ole ainakaan ilmennyt sellaisia esim. sarjamurhaajia joille voisikin sellaisen piikin kannattaa.

Kun ei täällä tahdota oikein edes noilla vankeusrangaistuksillakaan kunnolla "rangaista", niin turhaa olisi edes kuvitella tänne mitään kuolemanrangaistustakaan.
Onnellisuutta on se ettei vituta ihan joka päivä.
cromwell
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 9:49 pm
Paikkakunta: Pori

Re: Kuolemanrangaistuksesta

Viesti Kirjoittaja cromwell »

Tässä on samasta Cameron Todd Willinghamin tapauksesta vielä juttua, englanniksi ikävä kyllä. :/ Mutta kannattaa todella lukea, jos on kiinnostunut syyttömänä teloitetuksi joutuneesta.

http://www.chicagotribune.com/news/nati ... ory?page=1
Norsula
Neuvoja-Jack
Viestit: 584
Liittynyt: To Loka 16, 2008 5:52 pm

Re: Kuolemanrangaistuksesta

Viesti Kirjoittaja Norsula »

Nostetaanpa vanhaa ja mielenkiintoista aihetta Kansan uutisten julkaisemalla jutulla:
Kuolemansellin vanki kirjoittaa kokemuksistaan

IPS–Wilbert Rideau*
Lontoo

Kuolemantuomio ei toimi pelotteena, kirjoittaa 12 vuotta kuolemansellissä ja 44 vuotta vankilassa viettänyt amerikkalainen kokemuksistaan.

Olin noin neljäntoista, kun äitini vei minut mustien hautaustoimistoon Louisianassa katsomaan sähkötuolissa teloitetun Robert Lee Saulsin ruumista.

Valkoisen miehen murhasta tuomittu Sauls oli nukkunut autossaan, kun tilanomistaja kävi hänen kimppuunsa häätääkseen hänet mailtaan.

Tapaus ei ollut mielessäni, kun 19-vuotiaana vuonna 1961 myöhästyin eräänä iltana bussista. Elämäni surkeuden malja kuohahti yli, ja sain päähäni ryöstää pankin ostoskeskuksessa, jossa työskentelin huoltomiehenä.

Ryöstö oli tuomittu epäonnistumaan. Tilanne karkasi käsistäni, ja paniikin vallassa tapoin kassanhoitaja Julia Fergusonin. Hommaan ryhtyessäni en ollut aikonut vahingoittaa, saati tappaa, ketään.
44 vuoden vankeus

Minut tuomittiin kuolemaan kolmessa oikeudenkäynnissä, joiden kaikkien valamiehistö koostui valkoisista miehistä. Vietin 12 vuotta kuolemansellissä, kunnes sain armahduksen korkeimmalta oikeudelta 1972.

Tuomioni muutettiin elinkautiseksi 1973, ja vuonna 2000 sain uuden oikeudenkäynnin. Vuonna 2005 julistettiin tuomio taposta, josta maksimirangaistus on 21 vuotta. Koska olin istunut jo 44 vuotta Louisianan valtionvankilassa, pääsin saman tien vapaaksi.

Louisiana kohtelee rikollisia hyvin ankarasti. Teloittamisen ohella jaetaan maailman pisimpiä vankilatuomioita, ja selleissä viruu väkeä suhteessa enemmän kuin muualla Yhdysvalloissa.
Kävelevät aikapommit

Kova linja ei kuitenkaan ole parantanut turvallisuutta. Louisiana johtaa jatkuvasti Yhdysvaltain henkirikostilastoja.

Poliitikot rakastavat kuolemantuomiota, koska he voivat väittää sen toimivan pelotteena rikollisille.

Jotta pelote toimisi, rikollisten pitäisi toimia järkevästi. Mutta useimmat väkivaltarikolliset eivät ajattele järkevästi. Erilaiset turhaumat, raivo, epätoivo ja kyvyttömyys ratkaista oman elämänsä ongelmia tekevät heistä käveleviä aikapommeja.

Normaalitkin ihmiset voivat tunnekuohun vallassa menettää tilanteen hallinnan ja tappaa. Mustasukkainen mies surmaa vaimonsa, pois potkittu työntekijä pomonsa, pahoinpitelyyn kyllästynyt vaimo nukkuvan miehensä ja pelästynyt ryöstäjä aseeseen tarttuneen uhrinsa.

Tunnekuohu ei vähennä rikoksentekijän vastuuta, mutta se selittää, miksi kuolemantuomio ei toimi pelotteena.
Vankilanjohtaja murhamiehenä

Paras tuntemani esimerkki kuolemantuomion tehottomuudesta on C. Murray Hendersonin tapaus. Hän yleni Louisianan osavaltiovankilan johdosta koko Tennesseen vankilalaitoksen johtoon.

Kuolemantuomion pelotevaikutuksen olisi luullut tepsivän Hendersoniin, mutta vuonna 1997 ollessaan 78-vuotias hän ampui vaimoaan viidesti. Vaimo jäi henkiin, mutta Henderson kuoli vankilassa useita vuosia myöhemmin.

Vielä vähemmän pelotevaikutus toimii huume- ja muiden rikollisjengien toiminnassa, jossa vaihtoehtoina on tappaa tai tulla tapetuksi. Teloittajana ei toimi vankilan koulutettu piikittäjä, vaan palkkatappaja. Tappotuomion uhka ei tässäkään pelota vuoroaan odottavia gangsterinalkuja.

Vankilassa viettämieni 44 vuoden aikana tapaamistani murhaajista yksikään ei ollut ajatellut kuolemanrangaistusta ennen tekoaan.

* Wilbert Rideau ryhtyi vankilavuosinaan toimittajaksi ja voitti jutuillaan useita palkintoja. Hän on julkaissut myös muistelmansa.
http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/ulk ... muksistaan
Unhola
Sofia Karppi
Viestit: 444
Liittynyt: Ke Syys 15, 2010 7:50 pm

Re: Kuolemanrangaistuksesta

Viesti Kirjoittaja Unhola »

Eräs minulle tärkeä ihminen on tapettu, mutta en haluaisi tekijälle kuolemantuomiota. Toivon vain mahdollisimman pitkää lusimista. Jos tekijä olisi vapaana, hän saattaisi kävellä vaikka kadulla vastaan, enkä ilahtuisi hänen näkemisestään.
Tappaja oli joka tapauksessa läsnä silloin kuolinhetkellä. Tuntuu siltä, että jos hänet tapettaisiin, niin sen jälkeen myös uhri olisi jollakin tavoin entistä kuolleempi.
May contain suicide or self-harm topics.
kakkosurpo
Sherlock John Holmes
Viestit: 8247
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2010 11:53 pm
Paikkakunta: Jupiter

Re: Kuolemanrangaistuksesta

Viesti Kirjoittaja kakkosurpo »

Kyllä mun mielestä äärimmäis tapauksissa pitäisi olla kuoleman tuomio käytössä, korostan äärimmäis tapauksissa. Useasti hengen toisilta riistäneet, lasten raiskaaja murhaajat. Se olisi yhteiskunnallisestikkin järkevä vaihtoehto. Nykyisessä rangaistus käytännössä jokainen pääsee vapaaksi ja voi uusia tekonsa ja seuraava uhri voi olla kuka tahansa, se ei ole kovinkaan oikeudenmukaista. Ja ne todella harvat ketkä on eristetty loppu elämäksi yhteiskunnan ulkopuolelle ovat tehneet sellaisia tekoja että ansatsivat todella hitaan kuoleman tuomio, jotta heille jää viimeinen muistikuva tästä maailmasta samankaltaisena kuin heidän uhreillaan. Ja jos joku tällaisten rangaistus käytäntöjen voimassa ollessa syyllistyy tollaisiin tekoihin niin se oli sit elämän valinta, tai pikemminkin kuoleman, kysymys
Odota vain, sinäkin kuolet. Ajankohta on vielä hiukan auki, mutta kuolet kuitenkin. :mrgreen:
insomniac
Nikke Knakkertton
Viestit: 152
Liittynyt: Ke Elo 25, 2010 2:48 pm

Re: Kuolemanrangaistuksesta

Viesti Kirjoittaja insomniac »

kakkosurpo kirjoitti:Kyllä mun mielestä äärimmäis tapauksissa pitäisi olla kuoleman tuomio käytössä, korostan äärimmäis tapauksissa. Useasti hengen toisilta riistäneet, lasten raiskaaja murhaajat. Se olisi yhteiskunnallisestikkin järkevä vaihtoehto. Nykyisessä rangaistus käytännössä jokainen pääsee vapaaksi ja voi uusia tekonsa ja seuraava uhri voi olla kuka tahansa, se ei ole kovinkaan oikeudenmukaista. Ja ne todella harvat ketkä on eristetty loppu elämäksi yhteiskunnan ulkopuolelle ovat tehneet sellaisia tekoja että ansatsivat todella hitaan kuoleman tuomio, jotta heille jää viimeinen muistikuva tästä maailmasta samankaltaisena kuin heidän uhreillaan. Ja jos joku tällaisten rangaistus käytäntöjen voimassa ollessa syyllistyy tollaisiin tekoihin niin se oli sit elämän valinta, tai pikemminkin kuoleman, kysymys
Kuolleen henkilön onkin varmaan niin kovin traumaattista elää tuollaisen muistikuvan kanssa. :D

Eihän tuota toisen hengen riistämistä aina suunnitella vaan voi olla toteutettu hetken mielijohteesta (esimerkiksi alkoholin vaikutuksen alaisena, ns. vahingossa) Yhteiskunnallisesti järkevä vaihtoehto? Hmm, järkevää alentua murhaajan/lastenraiskaajan/mikä-ikinä-olisikaan kanssa samalle tasolle?

Lopuksi, opettele jooko yh dys sanat ja sitä rataa niin olisi helpompi ja mukavam pi lukea tekstiä.
puhui suoraan sydämeen kadotetun
Avatar
Slugger
Lauri Hanhivaara
Viestit: 140
Liittynyt: Ke Helmi 29, 2012 11:58 am

Kuolemanrangaistus - Capital punishment

Viesti Kirjoittaja Slugger »

Japanissa hirtettiin jälleen kuolemaantuomittuja


Japanissa teloitettiin torstaina kolme kuolemaantuomittua lähes kahden vuoden tauon jälkeen. Lehtitietojen mukaan teloitetut oli tuomittu useiden ihmisten murhista.

Japani on Yhdysvaltain ohella ainoa johtava läntinen teollisuusmaa, jossa kuolemantuomioita pannaan toimeen. Mielipidekyselyiden mukaan selvä enemmistö japanilaisista kannattaa kuolemanrangaistusta.

Kuolemantuomiot pannaan Japanissa aina toimeen hirttämällä !


http://www.hs.fi/ulkomaat/Japanissa+hir ... 5558796954
- Can´t beat the feeling - Can´t feel the beating -
tj_eme
Jack Bauer
Viestit: 916
Liittynyt: Ke Helmi 10, 2010 1:22 pm

Re: Kuolemanrangaistus - Capital punishment

Viesti Kirjoittaja tj_eme »

Kuolemantuomio on mielipiteitä jakava asia ja syystä. Itse olen tunnetusti puolesta - toisesta henkirikoksesta hautuumaalle vaan. Syy tähän on, että en pysty näkemään sellaista tulevaisuutta, jossa elinkautinen olisi elinkautinen. Hyväksyisin elinkautisen kovimapana rangaistuksena, jos se tarkoittaisi vähintään 30 vuoden istumista ennen sopeuttamistoimien aloittamista. Terveydelliset syyt eivät luonnollisestikaan tässä saisi painaa, vaan sairaat murhaajat kuolisivat linnassa. En vain usko millään, että Suomessa tai Länsi-Euroopassa päästäisiin tähän, vaan vankiloista vapautetaan parhaassa iässä olevia murhamiehiä jatkamaan toimintaansa. Tästä on surkeita esimerkkejä lähes kuukausittain.

Teloitustapa ei lännessä ole ollut oikeasti menetelmän puolesta epäinhimillinen enää aikoihin. Hirttämisessä kuolee niskan katkeamiseen justiinsa, ampumisessa vielä nopeammin, nukutuksessa ei edes tiedä kuolevansa. Jopa giljotiinissa kuolema on nopea. Kärsimystä on varmasti teloitukseen meneminen, mutta uhrit eivät yleensä tekijöiden kynsistä ole yhtä helpolla päässeet.
Who murdered me?
Lauri Hanhivaara
Viestit: 132
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 8:32 pm

Re: Kuolemanrangaistus - Capital punishment

Viesti Kirjoittaja Who murdered me? »

Tää asia on niin kakspiippuinen kuin vaan voi olla. Jos joku kiduttais, murhais tms omia läheisiäni, takuuvarmasti toivoisin pelkkää pahaa ja kuolemaa tekijälle. Mutta sitten taas olen lukenut kaikenlaisia kirjoja, esim. Dorothy Otnow Lewis, MD: Guilty by reason of insanity, joka pistää ajattelemaan vastaankin. Se on ainakin selvää minun mielestäni, että jutut ovat täysin tapauskohtaisia. Tuossa kirjassakin semmoisia, joilla oli otsalohkossa syntymästä asti ollut häikkää tai tullut onnettomuudessa, on teloitettu tarkemmin tutkimatta. Ei se kyllä ihan niin kuuluisi mennä...
Mitä menetelmiin tulee, sähkötuoli on onneksi jo harvinainen, tai Ameriikoista vaan tiedän. Se oli kaamea tapa, mutta tuo noilla nukutuspistoksilla tehtynä ihan ok.
Eli minä en halua päättää, eikä onneksi tarttekaan, mutta alussa sanomani on kyllä justiinsa juu ja jetsuulleen. Että ei helppoa kun omalle kohdalle sattuis.
JonBenét
Disturbed
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 92
Liittynyt: To Kesä 21, 2012 4:17 pm
Paikkakunta: Europe

Re: Kuolemanrangaistus - Capital punishment

Viesti Kirjoittaja Disturbed »

"Oikea" elinkautinen eli ihan loppuelämä vankilassa on mun mielestä paljon pahempi rangaistus kuin kuolema. Jos mä oisin tappanu kasan ihmisiä, mä pyytäisin että saan kuolemantuomion. Vaikka onhan se nähty että sitäkin tarvitaan aina kauan odottaa, ennenku ko. teloitus tapahtuu.

Ei mulla silti mitään kuolemantuomiota vastaan ole. Jotkut ei vaan ansaitse elää. Minä en oo tosin se joka tuomitsee.
EuroJR
Jessica Fletcher
Viestit: 3334
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Costa del Crime

Re: Kuolemanrangaistus - Capital punishment

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

Isoäitinsä tappanut ja siitä 18-vuoden vankeustuomiosta vapautettu pääsi sitten toteuttamaan itseään ja surmaamaan kaksi palomiestä. Olkoonkin sitten että päätti päivänsä oman käden oikeudella.

Tässä sitä olisi kaksi palomiestä vielä hengissä jos murhaajalle olisi langetettu kuolemantuomio jo ihan ensimmäisen henkirikoksensa jälkeen.

Noinhan tuo oli myös 90-luvun taitteeseen mennessä laskettu, että Englannissa sitten 60-luvulla tapahtuneen kuolemanrangaistuksen poistamisen jälkeen olivat henkirikoksiin syyllistyneet surmanneet parinkymmen vuoden aikana lähes sata uutta uhria vapauteen päästyään. Tokkopa niitä sen vertaa "syyttömiä" olisi koskaan joutunut teloitettavaksi...

Toki voidaan ajatella tuota todellista elinkautista rangaistusmallina. Useinhan tässä tapauksessa myös puhutaan kustannuksista jne. unohtaen sen selvän seikan, ettei sen lusimisen tarvitse maksaa niin paljon. Vaikkei nyt Kiinan malliin mentäisikään, niin esimerkki sieltä kertoo kuinka vankityövoiman käytöllä voi tehdä jopa voittoa.
Sniffaaja
Martin Riggs
Viestit: 608
Liittynyt: Ti Touko 26, 2015 6:59 am

Re: Kuolemanrangaistus - Capital punishment

Viesti Kirjoittaja Sniffaaja »

https://www.youtube.com/watch?v=LOwcyNTsaZ4

Tuossa videolla näytetään hyvin millaista on teloittaa myrkkyruiskeilla. Aivan Walmartin työntekijöiden hommia :mrgreen:

Vanha kunnon sähkötuoli on kaikista paras. Nykyaikana varmasti pystytään rakentamaan sähkötuoli joka kerta laakilla antaa sellaisen tällin että elintoiminnot loppuvat siihen. Sähkötuolia pidetään aivan turhaan epäinhimillisenä. Ehkä ennen muinoin kun vaihtovirtaa käytettiin, on homma ollut enempi rääkkäämistä.

Ongelma on enemmän minun tietääkseni siinä, että toinen elektrodi asetataan uhtin jalkaan ja toinen päähän. Eläimiä tapettaessa sähköllä, asennetaan toinen päähän, toinen peräsuoleen. Näin sähkövirta kulkee mukavasti lävitse ja grillaa sisäelimet palapaistiksi. Siinä ei jää teräsmieskään henkiin kun perseestä-pääkoppaan laitetaan voimavirta kulkemaan vaikka minuutiksi.
http://www.osuva.com/ - joukko- ja perhesurmaajien treenipaikka vuodesta 2000. Parhaimmat aseet ja kouluttajat.
Vastaa Viestiin