Koulukiusaaminen

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Meri-Mari
Nikke Knakkertton
Viestit: 187
Liittynyt: Ke Elo 14, 2019 11:44 am

Re: Koulukiusaaminen

Viesti Kirjoittaja Meri-Mari »

Opettajilta on viety mahdollisuudet kurinpitoon, vain sanallinen on sallittua. Näin olen ymmärtänyt, itse en ole opettaja. Eihän ole kauan siitä kohusta, mikä syntyi, kun joku opettaja poisti käsivarresta taluttaen häirikön luokastaan. Kyse oli siitä, että opettaja oli ottanut liian tiukan otteen oppilaasta! En nyt muista, saiko opettaja siitä jonkin rangaistuksen, ehkä ei. Mitkään käskyt eivät tuohon häirikköön tehonneet, ja täytyihän luokkaan saada työrauha, jo muiden oppilaidenkin takia.

Jo se, että tuollaisesta asiasta nousee haloo, kuvastaa nykymenoa. Oppilas nauttii koskemattomuussuojaa, no ehkä saa hellästi taluttaa kädestä pitäen.

Opettajille pitäisi antaa takaisin niitä "vanhanaikaisia" kurinpitokeinoja. Ei nyt kuitenkaan mitään karttakepillä lyömisiä..
Rouva Piilopoliisi
Remington Steele
Viestit: 220
Liittynyt: Pe Loka 02, 2009 10:51 am

Re: Koulukiusaaminen

Viesti Kirjoittaja Rouva Piilopoliisi »

Siirretty Koskela-ketjusta mikä selittää lainaamisen tekstin
-NILS-

SeniiliMuikku kirjoitti: Pe Tammi 15, 2021 5:35 pm Miten voi jumalauta olla mahdollista, että uhrin elämä on ollut yhtä kiusaamista. Jos luokkakaverit on asiasta tienneet, niin todennäköisesti on sitten ollut myös aikuisia, joilla on pitänyt olla edes epäilys tälläisestä. Mitä hittoa on tapahtumassa ihan perus inhimillisyydelle, toisen välittämiselle, empatialle?!?

Toivon, että kaikki, jotka asiasta tiesivät mutta eivät mitään tehneet ja kaikki, jotka olivat jollain tavalla mukana kiusaamisessa, tajuaisivat ja ymmärtäisivät tekonsa hirvittävyyden eivätkä koskaan, eivät koskaan, saisi rauhaa siltä.
Ainoa tapa yrittää ennaltaehkäistä kiusaamista on se, että jokainen asennoituu omiin kakaroihinsa potentiaalisina kiusaajina ja ottaa kiusaamisasiat puheeksi kotona säännöllisesti. Ei riitä, että on huolestunut vain siitä, onko omaa rakkauspakkausmussukkaa kiusattu.
JohanPomppas
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1375
Liittynyt: Su Loka 20, 2019 12:44 am

Re: Koulukiusaaminen

Viesti Kirjoittaja JohanPomppas »

massarati kirjoitti: La Tammi 16, 2021 1:26 am
JohanPomppas kirjoitti: La Tammi 16, 2021 12:51 am
NoMeansNo kirjoitti: Pe Tammi 15, 2021 7:10 pm
Opettajat saattaa välittääkin, mutta kun keinoja näiden kaiffareiden aisoissa pitämiseen ei ole. Pahimmassa tapauksessa saat niskaasi ne vanhemmat, jotka ovat sitä mieltä, että ei heidän petteri ole ikinä mitään väärää edes ajatellut, ja syyllisiä on opettaja itse ja se joka on pikku-petteriä mistään syyttänyt.
No silloin kun itse peruskoulua kävin, oli opettajilla mahdollisuuksia puuttua ihan eri tavalla kuin nykyään ja opettajia yleisesti ottaen pelättiin ja kunnioitettiin. Eivät puuttuneet. Tai no puuttui - mutta minuun. Olin jos jonkunlaisissa vaikeuksissa opettajien kanssa, koska olin kiusattu. Silloin oltiin sitä mieltä, että syy on kiusatussa, ei kiusaajissa. Opettajat osallistui itse kiusaamiseen mm. kertomalla luokan edessä mitä on vanhempieni kanssa puhelimessa puhuttu liittyen mun koulunkäymisiin, eli lintsaamiseen. Kerran kun lintsasin, oli kertonut luokalle esim. kokeesta saamani numeron. Se toki oli huono numero, hyväähän ei oliskaan kerrottu luokalle, vaikka sain mä hyviäkin numeroita toisinaan. Tiesivät kyllä, että lintsasin, koska en uskaltanut tulla kouluun kiusaamisen takia. Tästä toki "kiltit, mukavat ja kunnolliset" sai lisää vettä myllyyn. Opettajat myös vaan pokkana katteli vierestä tai opettajainhuoneen ikkunasta (aina ei viittineet pakkasilla tai sateella raahata perseitään ulos, mutta pennut sinne patistettiin), kun mua tai jotain muuta kiusattua höykytettiin, eikä se "parveilu" yhden ympärillä voinut jäädä huomaamatta tyhmimmältäkään opelta... Mutta tää nyt saattaa mennä taas ot:ksi, että omalta osalta voin jättää tän tähän. Oma kokemus on kuitenkin se, että siellä ollaan sillä asenteella että "mä oon vaan töissä täällä" eikä vastuuta oteta ja asioihin puututa, tai sit entiset koulukiusaajat hakeutuneet sinne ympäristöön takaisin opettajan muodossa jatkamaan sadistisia huvejaan.
Morotius
Susikoski
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Kesä 19, 2017 2:40 pm

Re: Koulukiusaaminen

Viesti Kirjoittaja Morotius »

Missu kirjoitti: Ti Tammi 12, 2021 12:42 pm Niin ja valitettavasti mä en yksin voi maailmaa muuttaa.mulla on 4 lasta ja mun velvollisuus on kasvattaa niistä hyviä ihmisiä.mutta jos mulla olisi valtaa niin kieltäisi kaikilta kännykän käytön,lankapuhelin on ihan riittävä ainakin ennen riitti.meillä ei o mitään Facebook yms juttuja.meillä soitetaan tai lähetetään tekstiviestejä.puhelimet jätetään yöksi kaappiin ja mä tarkistan ne.tietenki mun olis helpompaa antaa yö kaudet notkua netissä,pelata,kattoa leffoja.
Kuten moni muukin jo edellä totesi, tämä on se ääripää. On helppo turvautua siihen ajatukseen, että kaiken pahan alku ja loppu löytyy internetistä ja nykyajan tekniikasta, niitä kun ei sillon ”vanhoina hyvinä aikoina” ollut olemassakaan. Varmasti somesta a netistä löytyy myös ne nurjat puolet nuorille, mutta entäs jos opettaisikin lapselle nettietikettiä ja turvallista suomen käyttöä? Oikein käytettynähän netti on mahtava asia. Ajatellaan vaikka nuoria joilla on massasta poikkeavat mielenkiinnonkohteet eikä jostain tuppukylästä löydy yhtään samanhenkistä tyyppiä, voi mennä nettiin etsiä jonkun foorumin ryhmän tms josta löytää samanhenkistä porukkaa eikä ainakaan tunne oloaan oudoksi ja ulkopuoliseksi ihan kaiken aikaa.

Ja minusta tuntuu, että nämä lapset joiden some/kännykkäkäyttöä rajoitetaan näin vahvasti tipahtaa helposti siihen porukan ulkopuolelle. Jos muut lapset/nuoret saa jakaa juttua ja vitsiä vaikka yhteisessä whatsappi ringissä, tipahtaa nämä rajoitetut nuoret aika äkkiä siitä ulos. Jos aikuinen sallii itselleen järkevän puhelimen käytön, millä oikeudella hän kokee olevansa oikeutettu rajoittamaan täysin nuoren/lapsen some-elämää?
jepulis82
Perry Mason
Viestit: 3918
Liittynyt: Ma Kesä 19, 2017 5:28 am

Re: Koulukiusaaminen

Viesti Kirjoittaja jepulis82 »

Ennen oli tarkkikset jonne ne pahimmat tapaukset pistettiin pois normaalien kakroiden jaloista. Nyt joka luokalla on näitä tarkkistapauksia ja 100% lapsista kärsii, kun on ymmärrettävä. Ennen myös jos opettaja ärähti, niin sitä kyllä toteltiin, nyt vaan naureskellaan kun kakarat tietää että jos opettaja heittää sut luokasta ulos, niin tuomiota pukkaa opelle. Näillä pehmeillä arvoilla saadaan kyllä helposti tilanne pystyyn jossa ne pari psykoa terrorisoi koko koulua, kun ei niitä voi laittaa laillisesti kuriin.

Hyvin toimii, mutta toimikoot. :roll:
"Those who want respect, give respect."
Missu
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 95
Liittynyt: Ma Joulu 28, 2020 8:23 pm

Re: Koulukiusaaminen

Viesti Kirjoittaja Missu »

Morotius kirjoitti: La Tammi 16, 2021 7:00 am
Missu kirjoitti: Ti Tammi 12, 2021 12:42 pm Niin ja valitettavasti mä en yksin voi maailmaa muuttaa.mulla on 4 lasta ja mun velvollisuus on kasvattaa niistä hyviä ihmisiä.mutta jos mulla olisi valtaa niin kieltäisi kaikilta kännykän käytön,lankapuhelin on ihan riittävä ainakin ennen riitti.meillä ei o mitään Facebook yms juttuja.meillä soitetaan tai lähetetään tekstiviestejä.puhelimet jätetään yöksi kaappiin ja mä tarkistan ne.tietenki mun olis helpompaa antaa yö kaudet notkua netissä,pelata,kattoa leffoja.
Kuten moni muukin jo edellä totesi, tämä on se ääripää. On helppo turvautua siihen ajatukseen, että kaiken pahan alku ja loppu löytyy internetistä ja nykyajan tekniikasta, niitä kun ei sillon ”vanhoina hyvinä aikoina” ollut olemassakaan. Varmasti somesta a netistä löytyy myös ne nurjat puolet nuorille, mutta entäs jos opettaisikin lapselle nettietikettiä ja turvallista suomen käyttöä? Oikein käytettynähän netti on mahtava asia. Ajatellaan vaikka nuoria joilla on massasta poikkeavat mielenkiinnonkohteet eikä jostain tuppukylästä löydy yhtään samanhenkistä tyyppiä, voi mennä nettiin etsiä jonkun foorumin ryhmän tms josta löytää samanhenkistä porukkaa eikä ainakaan tunne oloaan oudoksi ja ulkopuoliseksi ihan kaiken aikaa.

Ja minusta tuntuu, että nämä lapset joiden some/kännykkäkäyttöä rajoitetaan näin vahvasti tipahtaa helposti siihen porukan ulkopuolelle. Jos muut lapset/nuoret saa jakaa juttua ja vitsiä vaikka yhteisessä whatsappi ringissä, tipahtaa nämä rajoitetut nuoret aika äkkiä siitä ulos. Jos aikuinen sallii itselleen järkevän puhelimen käytön, millä oikeudella hän kokee olevansa oikeutettu rajoittamaan täysin nuoren/lapsen some-elämää?
Edelleen niillä on yks sovellus missä pitää yhteyttä kavereihinsa.lapset liikkuu urheilupiireissä missä on saman tyyppisiä lapsia.niin että vaikka nyt sitä facea ei oo niin hyvin on kavereita.ei meilläkään ole facea.2lasta vielä kotona mutta silti meillä on nyt 6 pelikonsolia,ja on tabletit ja läppärit ja joka vuosi saavat uudet puhelimet.kyllä meillä kaikkea on mutta esimerkiksi kun pelejä ostetaan niin ikä suositusta noudatetaan ja hyvin on pelattu vaikka ei niitä väkivalta pelejä ole.netflix,c More,ruutu plussa,urheilukanava on.katsovat niille sopivia ohjelmia.viikolla keskitytään kouluun ja mennään ajoissa nukkumaan.viikon loppuna sitten huvit.viikolla on vielä harrastukset niin ei niillä ole edes aikaa notkua netissä ja kun samat kaverit käy vielä samoissa harrastuksissa kun niin ei tarvitse vielä yöllä somessa puhua.
Avatar
meitzi
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5152
Liittynyt: La Loka 18, 2008 8:17 am

Re: Koulukiusaaminen

Viesti Kirjoittaja meitzi »

Amnestia kirjoitti: Su Tammi 24, 2021 11:03 pmolen itseasiassa monissa yhteyksissä suositellut, että kouluihin nopeasti ja matalalla kynnyksellä hoidetaan poliisi paikalle kiusauskysymyksissä. Vaan en ole koulun opettaja, rehtori, koulutoimenjohtaja tai opetusministeri, joten mua turha niistä syyttää.
On muuten asiasta kukkalyhtyyn sellainen seikka, joka ei ikinä voisi edes teoriassa edistyä noita väyliä pitkin, koska vain vanhemmat voivat lasten ohella edistää kouluissa tapahtuvien seikkojen edistymistä sinne, minne ne kuuluukin, eli poliisille. Toki poliisikin keskimäärin pyrkii palauttamaan rikoslakiinkin kuuluvat asiat koulujen käsiteltäviksi, mutta juuri siksi vanhemmat eikä oppilaat.
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi
ReissuLasse
Jessica Fletcher
Viestit: 3218
Liittynyt: To Touko 07, 2015 6:47 pm

Re: Koulukiusaaminen

Viesti Kirjoittaja ReissuLasse »

Missu kirjoitti: La Tammi 16, 2021 7:17 pm
Edelleen niillä on yks sovellus missä pitää yhteyttä kavereihinsa.lapset liikkuu urheilupiireissä missä on saman tyyppisiä lapsia.niin että vaikka nyt sitä facea ei oo niin hyvin on kavereita.ei meilläkään ole facea.
Sitä facea nyt ei taida löytyä, ainakaan kovin aktiivikäytössä, moneltakaan alle kolmekymppiseltä.
JohanPomppas
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1375
Liittynyt: Su Loka 20, 2019 12:44 am

Re: Koulukiusaaminen

Viesti Kirjoittaja JohanPomppas »

ktaina kirjoitti: La Tammi 23, 2021 9:52 pm
JohanPomppas kirjoitti: To Tammi 21, 2021 8:25 pm
Tän löysin...
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tay ... #gs.rhxc02
Thänks... Ei ollut kuitenkaan tuo tapaus kyseessä, vaan nämä mitä muistelen, oli yläkoululaisia penskoja ja keskellä kaupunkia, kädet sidottuna, ilman housuja talvella tätä yhtä nöyryyttivät. Joku ulkopuolinen aikuinen siihen sit muistaakseni oli puuttunut.
SanteriS
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 13
Liittynyt: To Tammi 21, 2021 10:32 pm

Re: Koulukiusaaminen

Viesti Kirjoittaja SanteriS »

Raumalla ainakin 3-4 vuotta sitten erään koulun pihalla ilta-aikan pari melkein täysi-ikäistä kidutti ”kaveriaan” riisumalla alasti ja mm. lyömällä, sitomalla ja juottamalla virtsaa.. nuorempien tyttöjen kuvatessa koko shown🤢. En tiedä tarkoitikohan tätä keissiä ja miten paljon ko. tapahtumasta oli valtakunnan uutisissa, paikallislehdessä taisi olla ainoastaan tuomioista...
jepulis82
Perry Mason
Viestit: 3918
Liittynyt: Ma Kesä 19, 2017 5:28 am

Re: Koulukiusaaminen

Viesti Kirjoittaja jepulis82 »

SanteriS kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 10:35 pm Raumalla ainakin 3-4 vuotta sitten erään koulun pihalla ilta-aikan pari melkein täysi-ikäistä kidutti ”kaveriaan” riisumalla alasti ja mm. lyömällä, sitomalla ja juottamalla virtsaa.. nuorempien tyttöjen kuvatessa koko shown🤢. En tiedä tarkoitikohan tätä keissiä ja miten paljon ko. tapahtumasta oli valtakunnan uutisissa, paikallislehdessä taisi olla ainoastaan tuomioista...
On toi kiusaaminen kyllä muuttunut aikojen saatossa. Ei olisi tullut mieleenkään riisuttaa ketään mun nuoruudessa. Nykyään on vissiin maksimaalinen uhrin nöyryytys pop. Sitä se hyysääminen teettää. Psykoja.
"Those who want respect, give respect."
Avatar
acp
Christopher Lorenzo
Viestit: 1514
Liittynyt: Ma Syys 02, 2019 9:48 pm

Re: Koulukiusaaminen

Viesti Kirjoittaja acp »

jepulis82 kirjoitti: Ti Tammi 26, 2021 8:19 amOn toi kiusaaminen kyllä muuttunut aikojen saatossa. Ei olisi tullut mieleenkään riisuttaa ketään mun nuoruudessa. Nykyään on vissiin maksimaalinen uhrin nöyryytys pop. Sitä se hyysääminen teettää. Psykoja.
Jep. Kurin puutosta.
River
Susikoski
Viestit: 32
Liittynyt: Pe Joulu 11, 2020 8:39 am

Re: Koulukiusaaminen

Viesti Kirjoittaja River »

Syskon S kirjoitti: Pe Tammi 29, 2021 8:04 pm Oma kokemukseni peruskoulusta on se, että siellä tasan tarkkaan opettajat ja oppilaat tiesivät, kenellä ei ollut yhtään kaveria (itse kuuluin näihin) ja ketä kiusattiin. Jos sama lapsi seisoo joka ikinen välitunti yksin koulun seinän vieressä tai on jatkuvan närppimisen kohteena, eikä kukaan puolusta, niin kyllä sokea saa olla, jos sitä ei muka huomaa. Sitten kun jotain pahempaa tapahtuu, yleensä kukaan ei ihmettele, kuka on ollut kohteena, kun se nyt vaan oli odotettavissa. Minusta jokainen, joka on ummistanut silmänsä, on vastuussa. Pistää vihaksi se ainainen kukkasten vieminen ja surkuttelu jälkikäteen, kun tilanteen päällä ollessa ei ole herunut edes yhtä ystävällistä sanaa.

Rehtoria en syyttäisi ilman näyttöjä, koska hän ei välttämättä tee välituntivalvontaa tai pidä oppitunteja.
Olisikohan koulujen kivakoulu (parempi väkivallaton koulu) hukassa! Tai ehkä sillä on ollut ihan muu tarkoitus, siis että oppilaat oppii (kiva). Eli taas kiusaaminen ja pahoinpitely sivuutetaan nätisti. No eihän se koulun tehtävä pitäisi olla lapsien väkivaltaa sen kaikissa muodoissa hoitaa, mutta ei sitä pidä katsellakaan sälekaihtimien läpi. Pikkaisen alkaa tuntumaan että koulussa on ihan omia kupliaan, jossa eri henkilöt käyvät koulua. Aina vaan puolustellaan, vaan ei voida tunnustaa että ongelmia on ja apua pitäisi saada jotta opetuskin toimii. Jos pitää salailla kaikille että mitä täällä tapahtuu. ollaan aika ikävässä tilanteessa. Opettajiakaan ei voi jättää yksin asioita hoitamaan, se on raskasta ja vanhemmatkin on nykyään arvaamattomia, arvostelua ei kestetä olenkaan, loruja vaan pitäisi kertoa!

Ei tämä meno ole mihinkään muuttunut, tuskin muuttuukaan! Näin omalla kokemuksella ollaan ihan kuin omassa koulussa jossa opettajat ja eikä kukaan nähnyt mikä hätä oli, 9-12v tehtiin toisen vanhemman työt (siivosin pankin illalla/yöllä Helsingin keskustassa, uskomatonta mutta totta) ja hoidettiin hänet ja hoidetaan edelleen. Käytiin kaikki palikka testit ym ja todettiin että vilkas lapsi muttei mitään vikaa, vaikka kokoajan peittelin kaikilta mitä tapahtuu, nämä asiat olisi saanut kun olisi kysynyt vanhempien tilanteen, siellä sitä vikaa oli. Pikkuveljeni lähti elämään 12v vanhana omaa elämää(uskomatonta mutta totta), eihän se pitäisi olla näin mutta näin oli ja koulut jäi miten jäi, sitten kun hän yritti hakea apua, niin naurettiin ulos toimistosta, vissiinkin oli niin uskomaton juttu Suomeen, veljeni totesi ettei koskaan pyydä mitään apua ja nöyryyttäminen loppuu. Onneksi veljekset pidettiin toisistamme huolta ja niin on edelleen! Ikävä kyllä tämä johti veljelläni siihen että kun häntä lyötiin niin ei muuta kuin kääntää toisen posken, eli hänelle oli ihan sama mitä teet. Tämä toimintamalli jäi päälle, se on erittäin ikävää jos läheinen rupeaa tätä oman arvostuksen lukkoa käyttämään hyväksi!

Ihminen joka ei keneltäkään saa apua pyydettäessä tai jopa toisten nähdessä kiusaamisen ei anneta apua, lopulta uhri ei pyydä sitä keneltäkään. Tällainen on lopputulos! Ikävä kyllä tällainen välipitämättömyys ja tunne kylmyys onnistuu vielä Suomessakin oikein nokkelasti! Nähtävästi hänet hoitanut laitos on jakanut liikaa lööppilehtiä työpaikalle ja omat työntekijät lukee niitä työaikanaan. no eipä siinä huomaa miten toisella mene ja ei oikein kiinnostakaan kun on hyvää lukemista, tällaiset oli kokemukset itselläkin kuin usein oikein säikäytin hyviltä lukuhetkiltä.
mr58
Remington Steele
Viestit: 233
Liittynyt: Ke Syys 09, 2015 8:14 pm

Re: Koulukiusaaminen

Viesti Kirjoittaja mr58 »

Nyt kun tässä on puhuttu koulun vastuusta niin kerron oman kokemukseni. Vanhinta tytärtäni kiusattiin rajusti, ADHD/Tourette oli isona syynä tähän. Lopulta viidennen luokan puolessa välissä hän joutui vaihtamaan koulua. Siis kiusattu, no pääsi hyvään kouluun ja kaikki meni hyvin.
Sitten yläasteelle palasi samojen kiusaajien joukkoon. Alamäki alkoi taas ja siirrettiin pienluokkaan. Lukemattomat kerrat oltiin palavereissa ja rehtori aina toisti samaa mantraa, asiaan puututaan. Ei puututtu vaikka olin lukemattomia kertoja rehtorin puheilla. Vaimoni antoi palaa kunnolla näissä kokouksissa. Kaksi ihmistä oli kartalla, perhetyöntekijä ja terveydenhoitaja. He pitivät puoliamme ja veivät tietoa rehtorille. Ei mitään vaikutusta, rehtori väisti vastuutaan koulun alueella tapahtuvista asioista. Muuhan hänelle ei kuulukaan, mutta mitään ei tapahtunut.
Jouduin kerran lähtemään kesken työpäivän ensiapuun kun lastani oli kiusattu niin että hän sai pahan hengenahdistus kohtauksen. Oppilaat olivat nähneet tapahtuman, mutta rehtori taas väisti omaa vastuutaan koulun alueella tapahtuneesta kiusaamisesta. Onhan tämä Kiva koulu ja ei meillä tapahdu mitään. Osa opettajista on myöhemmin minulle arvostellut tätä rehtoria saamattomuudesta ja vastuun väistämisestä.
Minä sain lopulta tarpeekseni ja menin rehtorin puheille. Sanoin hyvin painavin äänenpainoin hänelle, että tulen tähän kouluun enää ainostaan kahdesta syystä. Toinen on se kun tyttäreni saa päästötodistuksen ja toinen syy on se että jos tulen, tulen pahoinpitelytarkoituksessa ja saat ihan itse arvata kohteen.
No tyttäreni sai lopulta päästötodistuksen meni ammattioppiin, sai stipendin ja valmistui puoli vuotta aikaisemmin kuin muut. Sanoi vielä että pitäisikö rehtori kutsua juhliin, kun oli aina sanonut ettei tyttärestäni tule koskaan mitään. Nyt on vakituinen työpaikka, on erittäin hyvä työssään. No nämä kiusaajat, ovat kaikki kivenpotkijoita kylillä, alkoholi ja huumeet kuvioissa mukana, ei tietoakaan töistä eikä varmaan tulekaan. Näin ne osat vaihtuvat, kannattiko olla kovaa ne muutamat vuodet ja tulevaisuus meni siinä. Anteeksi pitkä vuodatus mutta tämä keskustelu liippaa niin läheltä että oli pakko.
QwertyKeyboard
Martin Riggs
Viestit: 626
Liittynyt: To Huhti 25, 2019 4:05 pm

Re: Helsinki, Koskela: Kolme 16-vuotiasta poikaa syytteessä samanikäisen pojan murhasta

Viesti Kirjoittaja QwertyKeyboard »

lukutoukka kirjoitti: La Helmi 20, 2021 3:29 pm Kiusaaminen on ihmisten hierarkisiin järjestelmiin kuuluva tavanomainen ilmiö. Ihmiset ovat laumaeläimiä ja lauma toimii hierarkisten arvojärjestysten mukaan, kuten monilla nisäkkäillä esim. sudet. Siis ihmissusi on tavanomainen asia. Kiusaamisen vähentämiseksi pitäisi tehdä niitä kuuluisia rakenteellisia uudistuksia ihmisten laumakäyttäytymiseen ja siihen liittyvään lainsäädäntöön ja käytyössääntöihin. Niitä on myös pyritty tekemään.

Ongelma on kuitenkin siinä, että laki on niin kuin se luetaan. Siis hierarkiassa paremmassa asemassa olevalle laki on toinen kuin alempiarvoiselle lauman jäsenelle. Kaikki me tiedämme, että hyvät lakimiehet maksavat enemmän. Kaikki me tiedämme koulujen olevan eräs peruspilari kasvatettaessa ihmistaimia tähän hierarkiseen järjestelmään omalle tarkkaan ulkopuolelta asetettuun asemaansa.

Jatkaisin enemmänkin aiheesta, mutta alkaa suututtaa niin paljon, että en jakso. :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Suurin osa kiusaamisesta johtuu siitä, että ihmiset eivät ole kovinkaan tasa-arvoisia. Esimerkiksi pitkään työttömänä ollut Mattia, joka tuurilla sai työn joka tietää, että tuskin saa toista työtä jos lähtee on helpompi kiusata työpaikalla kuin menestyjä Petriä, jolla on suhteita joka suuntaan joka tietää löytävänsä viikossa uuden työn jos lähtee duunista jossa kiusataan. Petriä on mahdoton kiusata, koska hän voi helpolla vaihtaa duunia kun Matin taas on pakko alistua melkein mihin tahansa, että duunit eivät mene.

Samalla tavalla koulumaailmassa on helpompaa kiusata sitä yksinäistä, joka ei helpolla saa ystäviä kuin sitä suosittua, jolla on kavereita ja mahdollisuuksia joka suuntaan.
Vastaa Viestiin