Kapitalistit vai kommunistit kaiken pahan alku?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

ubuntus
Remington Steele
Viestit: 217
Liittynyt: To Heinä 12, 2007 8:47 pm
Paikkakunta: Oulu

Kapitalistit vai kommunistit kaiken pahan alku?

Viesti Kirjoittaja ubuntus »

katupoika kirjoitti:Tuli nimittäin mieleen, että kaikkien sunkaltaisten rasistien ynnä muiden isänmaantoivojen kannattaisi kaikin tavoin tukea kaikkia "maailmanparantajia", kommunisteja ja muita. He kun pyrkivät kaikin tavoin saattamaan maailman sillä tapaa tasa-arvoiseksi, että kolmannen maailman asukeilla ei enää olisi syytä lähteä pakolaisiksi omista maistaan.

Nurinkurista onkin, että useimmiten nämä punaniskaiset idiootit eivät pysty kelaamaan noin pitkälle. Nää uus-natsit ja muut rasistit tuntuu usein olevan sitä sakkia, joita ei kolmannen maailman asiat kiinnosta pätkääkään. Ja jos joku näitä epäonnisia ihmisiä haluaisi auttaa, nämä pikku-hitlerit ovat sen heti tuomitsemassa.

Mä lähden siitä, että niin kauan kuin me emme tosissamme ole tekemässä maailmasta tasa-arvoista paikkaa, niin rajat auki vaan. Meidän parempiosaisten vastuu on huolehtia heikommista. Olivat he sitten naapureitamme tai sitten aivan toiselta puolelta maapalloa.
Offtopiciksi menee, mutta menkööt. Todellisia pulmusiahan nuo kommunistit ovat aina olleet. Pahempia loisia saa hakea. Maailmanparantajissa ei ole mitään vikaa, minun mielestäni homma on vain melko hmmm... erikoista. Ihmisen perusluonnetta he tuskin muuttavat, aina löytyy niitä jotka haluavat hallita ja alistaa

Mitä tulee tuohon että heikoimmista on pidettävä muiden huoli. No entäs kun kaikki huomaavat että tässähän kannattaa olla heikko, rahaa tulee ilmaiseksi. Kuka sitten tekee työt? En nyt väitä etteikö heikoista olisi huolta pidettävä mm. Suomessa tämä toimii kohtuullisen hyvin, mutta johonkin se raja on vedettävä. Maailma ei koskaan tule olemaan tasa-arvoinen paikka eikä sen sitä pidä kaikilta osiltaan ollakkaan. Toiset tienaavat enemmän kuin toiset jne. Mielestäni tärkeintä olisi pystyä luomaan tasavertaiset mahdollisuudet mm. koulutuksen kautta (Suomessa tämäkin toimii), näin jokainen voisi tehdä elämällään mitä haluaa.

Niin ja Samista samaa mieltä. Omat kokemukseni rasisteista olen kertonut, kuuluukohan Sami samaan kastiin.

otsikkoa fiilailtu
t:mode

katupoika
Theo Kojak
Viestit: 1170
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 6:05 pm
Paikkakunta: päihdehelvetti

Viesti Kirjoittaja katupoika »

ubuntus kirjoitti:
Offtopiciksi menee, mutta menkööt. Todellisia pulmusiahan nuo kommunistit ovat aina olleet. Pahempia loisia saa hakea.
Ei kovin kaukaa kuitenkaan. Pääoman toisesta päästä, eli porvareista löytyy varmasti ne pahimmat loiset. Kaikkien yritysten kaikki voitot tulevat työntekijöiden työstä. Pääoma tekee porvareiden työt.

Maailmanparantajissa ei ole mitään vikaa, minun mielestäni homma on vain melko hmmm... erikoista. Ihmisen perusluonnetta he tuskin muuttavat, aina löytyy niitä jotka haluavat hallita ja alistaa
Ihmisen perusluonnehan ei millään tavoin ole toisia alistava. Mutta oikeassa olet siinä, että tuskin kaikki ihmiset ovat aina moraalisesti valveutuneita. Sitä ei kuitenkaan pitäisi käyttää tekosyynä nykyisen maailman järjestyksen ylläpitämiseksi. Ihmiset voidaan aivan hyvin opettaa toisille tavoille. Ihminen kun on oppivainen eläin ja pohjimmiltaan kuitenkin hyvä. Kukaan meistä ei synny pahana. Tällä hetkellä meidät vain opetetaan itsekkäiksi.
Mitä tulee tuohon että heikoimmista on pidettävä muiden huoli. No entäs kun kaikki huomaavat että tässähän kannattaa olla heikko, rahaa tulee ilmaiseksi. Kuka sitten tekee työt? En nyt väitä etteikö heikoista olisi huolta pidettävä mm. Suomessa tämä toimii kohtuullisen hyvin, mutta johonkin se raja on vedettävä. Maailma ei koskaan tule olemaan tasa-arvoinen paikka eikä sen sitä pidä kaikilta osiltaan ollakkaan.
En tarkoittanut vain Suomea vaan koko maailmaa. Tällä hetkellähän köyhimmät maat ovat raaka-aineden tuottajien roolissa, kun taas me rikkaat länsimaat jalostamme tuotteet valmiiksi ja käärimme niistä valtavat voitot samaan aikaan kun nämä raaka-aineiden tuottajat saavat vain pieniä murusia. Tämä systeemi totta kai sopii kapitalisteille, muutenhan näin ei olisi. Mun mielestä on äärimmäisen häpeällistä ja röyhkeää, että me täällä pidämme itsestään selvänä, että meidän lapsemme leikkivät koko lapsuutensa turvallisessa ympäristössä erilaisten lelujen ja muiden mukavuuksien keskellä, kun taas köyhemmissä maissa lapsilla ei ole oikeaa lapsuutta vaan lähinnä orjuutta. Se, että niin monet pitävät tätä oikeutettuna on helvetin väärin.

Syy miksi näin ajatellaan johtuu nähdäkseni siitä, etteivät länsimaalaiset ihmiset ihan kunnolla ymmärrä sitä kuinka erilaisessa maailmassa suurin osa maapallomme ihmisistä elää. Tämän ymmärtämättömyyden poistamiseksi vaaditaan massiivista tiedottamista, joka tällä hetkellä ymmärrettävistä syistä on vain kansalaisjärjestöjen kontolla.

McAbre
Sabrina Duncan
Viestit: 369
Liittynyt: Ti Heinä 03, 2007 9:57 pm
Paikkakunta: Väli-Suomi

Viesti Kirjoittaja McAbre »

ubuntus kirjoitti: No entäs kun kaikki huomaavat että tässähän kannattaa olla heikko, rahaa tulee ilmaiseksi.
Tämä on mielestäni kestämätön argumentti näissä sosiaalipummikeskusteluissa. Jos käy kateeksi pummia, miksi ihmeessä ei ryhdy itse sellaiseksi?

Jos amerikkalainen on kateellinen naapurin menestykselle, hän ponnistelee menestyäkseen tätä paremmin. Jos venäläinen on kateellinen naapurin menestykselle, hän tekee kaikkensa tuhotakseen naapurinsa. Kenen lie etua palvelee se, että yhä suuremmat joukot ovat kateellisia sakkaväelle?

Mutta sikäli nimim. ubuntus on kyllä oikeassa, että Suomessakin alkaa olla melkolailla toisen ellei kolmannen polven työelämästä syrjäytyneitä.
"Rahaa on tullut ja sitä on myös mennyt"
-Albert Järvinen-

ubuntus
Remington Steele
Viestit: 217
Liittynyt: To Heinä 12, 2007 8:47 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ubuntus »

katupoika kirjoitti:

Ei kovin kaukaa kuitenkaan. Pääoman toisesta päästä, eli porvareista löytyy varmasti ne pahimmat loiset. Kaikkien yritysten kaikki voitot tulevat työntekijöiden työstä. Pääoma tekee porvareiden työt.

Ihmisen perusluonnehan ei millään tavoin ole toisia alistava. Mutta oikeassa olet siinä, että tuskin kaikki ihmiset ovat aina moraalisesti valveutuneita. Sitä ei kuitenkaan pitäisi käyttää tekosyynä nykyisen maailman järjestyksen ylläpitämiseksi. Ihmiset voidaan aivan hyvin opettaa toisille tavoille. Ihminen kun on oppivainen eläin ja pohjimmiltaan kuitenkin hyvä. Kukaan meistä ei synny pahana. Tällä hetkellä meidät vain opetetaan itsekkäiksi.

En tarkoittanut vain Suomea vaan koko maailmaa. Tällä hetkellähän köyhimmät maat ovat raaka-aineden tuottajien roolissa, kun taas me rikkaat länsimaat jalostamme tuotteet valmiiksi ja käärimme niistä valtavat voitot samaan aikaan kun nämä raaka-aineiden tuottajat saavat vain pieniä murusia. Tämä systeemi totta kai sopii kapitalisteille, muutenhan näin ei olisi. Mun mielestä on äärimmäisen häpeällistä ja röyhkeää, että me täällä pidämme itsestään selvänä, että meidän lapsemme leikkivät koko lapsuutensa turvallisessa ympäristössä erilaisten lelujen ja muiden mukavuuksien keskellä, kun taas köyhemmissä maissa lapsilla ei ole oikeaa lapsuutta vaan lähinnä orjuutta. Se, että niin monet pitävät tätä oikeutettuna on helvetin väärin.

Syy miksi näin ajatellaan johtuu nähdäkseni siitä, etteivät länsimaalaiset ihmiset ihan kunnolla ymmärrä sitä kuinka erilaisessa maailmassa suurin osa maapallomme ihmisistä elää. Tämän ymmärtämättömyyden poistamiseksi vaaditaan massiivista tiedottamista, joka tällä hetkellä ymmärrettävistä syistä on vain kansalaisjärjestöjen kontolla.
Juu... Paha porvari, hyvä vasuri aate elää näköjään vieläkin. Puhun nyt Suomen tasolla sillä ikävä kyllä kaikkialla muualla elämä ei ole yhtä helppoa. Kyllä se edelleenkin niin on että riskien ottaja myös kerää ne suurimmat rahat. Jokaisella on oikeus alkaa yrittäjäksi eikä vain ruikuttaa yrittämisellä menestyneiden rahojen perään. Nämä yritteliäät porvarit antavat ihmiselle töitä. Jos tämän hetkinen meno ei miellytä niin vapaasti voi valittaja perustaa yrityksen jonka avulla voi tarjota halukkaille täydellisiä työpaikkoja. Sori vain mutta itse en ymmärrä kuinka joku vielä viitsii puolustella kommunismia, ajatusta josta ei ikinä tullut mitään, ajatusta jossa kenenkään ei kannata tehdä mitään, ajatusta jossa laiskat vain hyötyvät.

Kuten sanottua kaikkialla asiat eivät ole näin hyvin Suomessa. Mutta minua vit... lähinnä nämä Suomalaiset pahan olon itkijät ja kaiken maailman 'poliisi on paha' teinit. Katsoisivat helvetti mitä maailmassa tapahtuu.

Tiedottamisella ei paljoa saada aikaan jokainen suomalainen aikuinen tajuaa minkälaista maailman meno on. Suurimmalla osalla taitaa nuo flyerit lentää suoraan roskiin, samoja itsestäänselvyyksiä niissä jauhetaan. Toki jos maailmanparantajat haluavat käyttää aikaansa tälläiseen toimintaan niin siitä vain. Kuinka paljon näissä kansalaisjärjestöissä valuukaan sitä ihmisten lahjoittamaa rahaa aivan muualle kuin itse avustuskohteille? Kuinka massiivinen on näiden hallinnollinen oraganisaatio ja kuinka paljon he loppujen lopuksi kuluttavat? Joku Greenpeacekin toimii kaupungilla kuin kännykkäoperaattorit konsanaan, ihan kivan kesätypaikanhan joku nuori tuosta saa mutta rahaa hyväntekeväisyyteen ei paljon valu. Lisäksi tämä valistaminen on lähinnä tasolla 'anna rahaa sinne ja tänne', mun mielestä tästä on se valistaminen kaukana.

Kuitenkin ensimmäisenä olisi puututtava näiden kehitysmaiden oloihin, näiden valtioiden hallitus itse mahdollistaa hyväksikäytön. Otetaan esimerkiksi Kiina, missä kommunistinen ihannejärjestelmä antaa vapaasti riistää kansalaisiaan ja luontoaan. Jyrkät lakimuutokset saisivat jo paljon aikaan. Lisäksi yksi syy on meissä kuluttajissa. Suomalaisessakin mediassa saa joka päivä lukea kuinka kaikki on liian kallista. No mitä yritys tekee jotta saisi tuotteen tehtyä halvemmalla? Menee maahan jossa se on mahdollista, pienemmät palkat, heikommat päästörajoitukset jne. jne.

Pahoittelen että vuodatuksessani on varmasti paljon virheitä, mutta saunavuoro painaa päälle. Hyviä iltoja vain kaikille.

Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Viesti Kirjoittaja Loka »

ubuntus kirjoitti: Kouluttautumisesta, ahkeruudesta ja yrittämisestä palkitaan, ei ole järin mukava vaihtoehto siirtyä pultsariksi vaikkakin jotkut tämänkin tien valitsevat. Mutta entäs kun kaikilla on sama palkka mitään et saa omistaa. Ei minua ainakaan kiinnostaisi tehdä haastavia hommia tahi opiskella jos saisin saman palkan työllä jossa ei vastuu ja hommat paina.
Just näin. Sosialismi tukee mm. ideaa, jossa kaikille maksettaisiin työstä sama palkka. Koulutuksella ei ole siis väliä. Liikaa vasemmalla olevat ihmiset (mun mielipide vain) eivät tajua kuinka maailma ja maailmantalous toimii.

katupoika
Theo Kojak
Viestit: 1170
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 6:05 pm
Paikkakunta: päihdehelvetti

Viesti Kirjoittaja katupoika »

ubuntus kirjoitti:
Juu... Paha porvari, hyvä vasuri aate elää näköjään vieläkin.
Voi kai sen noinkin ilmaista. Faktahan on kuitenkin se, että elämme kapitalistisessa maailmassa jossa on pääomalla elantonsa tekeviä porvareita, jotka ainakin omasta mielestäni ovat niitä pahimpia loisia.

Puhun nyt Suomen tasolla sillä ikävä kyllä kaikkialla muualla elämä ei ole yhtä helppoa. Kyllä se edelleenkin niin on että riskien ottaja myös kerää ne suurimmat rahat. Jokaisella on oikeus alkaa yrittäjäksi eikä vain ruikuttaa yrittämisellä menestyneiden rahojen perään. Nämä yritteliäät porvarit antavat ihmiselle töitä. Jos tämän hetkinen meno ei miellytä niin vapaasti voi valittaja perustaa yrityksen jonka avulla voi tarjota halukkaille täydellisiä työpaikkoja.
Se miksi Suomessa on asiat kohtuullisen hyvin johtuu juuri siitä, että olemassa on yhä valtava määrä kehitysmaita ja yli 5 miljardia ihmistä asuu länsimaiden ulkopuolella kärsien meidän järjettömästä kulutuksesta. Täällä on varaa elää verrattain hyvin.

Suomen tilanteesta ei voi puhua ilman, että puhuu myös koko maailmasta ja maailman taloudellisesta rakenteesta. Suomi ei ole mikään erillinen, muista riippumaton saareke.

Ja mulla ei ole yrityksiä vastaan mitään kunhan ne maksavat työstä oikean suuruisen palkan (ei toteudu tällä hetkellä), ottavat oikeasti vastuuta ympäristöstä (ei toteudu tällä hetkellä), ja noudattavat hyvää moraalia sekä etiikkaa (ei toteudu tällä hetkellä).

Jokainen voi ryhtyä yrittäjäksi, mutta siihen tarvitaan aina pääomaa. Eikä perhe- ja pienyrityksillä ole todellakaan kovin ruusuista Suomessa. Valtio panostaa suuriin kotimaisiin yrityksiin (jotka sitten jo kohta myydäänkin ulkomaille) aivan kuten koulutuksen suhteen panostetaan korkeakoulutukseen peruskoulutuksen kustannuksella. Täällä ajatellaan vain taloudellista voittoa. Ja sekin tehdään usein äärimmäisen lyhytnäköisesti.

Sori vain mutta itse en ymmärrä kuinka joku vielä viitsii puolustella kommunismia, ajatusta josta ei ikinä tullut mitään, ajatusta jossa kenenkään ei kannata tehdä mitään, ajatusta jossa laiskat vain hyötyvät.
Sun kannattaisi ehkä ensin hieman opiskella sitä mitä kommunismi on. Kirjoitit tohon McAbrelle osoitettuun viestiin, että kommunismissa kaikilla on sama palkka ja kukaan ei omista mitään. Toi kela on tehokkaan sodanaikaisen ja sen jälkeisen oikeiston propagandan tulosta. Kommunismissa ei todellakaan kaikilla ole sama palkka ja omistaakin saa. Ainoastaan tuotantovälineet ovat yhteisessä omistuksessa, joka onkin helvetin fiksua oli itse aatteesta mitä mieltä tahansa.

Enkä puolustele kommunismia. Korkeintaan oion ihmisten vääriä käsityksiä siitä. Mulle on aivan sama minkälainen systeemi meillä on käytössä kunhan kannamme vastuumme vähäosaisista niin kotimaassamme kuin myös muualla maailmassa. Kukaan meistä ei voi mitenkään väittää ANSAITSEVANSA parempaa kuin vaikkapa pieni poika Bangladeshista. Kukaan meistä ei ole sen parempi kuin tämä pieni poika. On aivan järjetöntä ja saatanan ylimielistä kuvitella, että meidän lapsille kuuluu leikit, lelut ja tietokoneet, kun taas toisille kuuluu kuravesi, nälänhätä ja lapsiorjuus. Vai voitko sä todella väittää muuta?

Me täällä elämme näinkin hyvin kuin elämme siksi, että loput 5 miljardia elävät köyhyydessä. Meidän hyvinvointimme on revitty näiden ihmisten selkänahoista.
Kuten sanottua kaikkialla asiat eivät ole näin hyvin Suomessa. Mutta minua vit... lähinnä nämä Suomalaiset pahan olon itkijät ja kaiken maailman 'poliisi on paha' teinit. Katsoisivat helvetti mitä maailmassa tapahtuu.
Oletko sä oikeasti huolissasi köyhien maiden ihmistä vai käytätkö sä tota korttia vain pyrkiessäsi todistamaan jotain?

Suomi ei ole mikään paratiisi. Meillä on täällä paljon köyhyyttä ja epätasa-arvoisuutta. Niistä saa ja PITÄÄ valittaa. Muutoin mitään ei tapahdu. Jos halveksimasi kommunistit ja vasemmistolaiset eivät olisi aikoinaan valittaneet ja puuttuneet olemassaoleviin epäkohtiin tehtäsiin täällä yhä kymmentuntista työpäivää vieläkin paskemmalla liksalla ilman mitään työntekijöiden oikeuksia. Nyt ikävä kyllä suuntaa näyttää siltä, että noihin aikoihin ollaan pikku hiljaa palaamassa.
Tiedottamisella ei paljoa saada aikaan jokainen suomalainen aikuinen tajuaa minkälaista maailman meno on. Suurimmalla osalla taitaa nuo flyerit lentää suoraan roskiin, samoja itsestäänselvyyksiä niissä jauhetaan. Toki jos maailmanparantajat haluavat käyttää aikaansa tälläiseen toimintaan niin siitä vain. Kuinka paljon näissä kansalaisjärjestöissä valuukaan sitä ihmisten lahjoittamaa rahaa aivan muualle kuin itse avustuskohteille? Kuinka massiivinen on näiden hallinnollinen oraganisaatio ja kuinka paljon he loppujen lopuksi kuluttavat? Joku Greenpeacekin toimii kaupungilla kuin kännykkäoperaattorit konsanaan, ihan kivan kesätypaikanhan joku nuori tuosta saa mutta rahaa hyväntekeväisyyteen ei paljon valu. Lisäksi tämä valistaminen on lähinnä tasolla 'anna rahaa sinne ja tänne', mun mielestä tästä on se valistaminen kaukana.
En sanonutkaan, että tämän hetkinen tiedoittaminen olisi toimivaa. Senhän näkee kuka tahansa, ettei näin ole. Suurin osa ihmisistä täällä ei edelleenkään välitä pätkääkään siitä millä hinnalla hyvinvointimme on saavutettu. Eikä suurinta osaa edelleenkään kiinnosta se kuinka monta miljardia ihmistä juo kuravettä toisella puolella maapalloa.

Kuitenkin ensimmäisenä olisi puututtava näiden kehitysmaiden oloihin, näiden valtioiden hallitus itse mahdollistaa hyväksikäytön. Otetaan esimerkiksi Kiina, missä kommunistinen ihannejärjestelmä antaa vapaasti riistää kansalaisiaan ja luontoaan. Jyrkät lakimuutokset saisivat jo paljon aikaan. Lisäksi yksi syy on meissä kuluttajissa. Suomalaisessakin mediassa saa joka päivä lukea kuinka kaikki on liian kallista. No mitä yritys tekee jotta saisi tuotteen tehtyä halvemmalla? Menee maahan jossa se on mahdollista, pienemmät palkat, heikommat päästörajoitukset jne. jne.
Totta. Joissain tapauksissa kehitysmaiden omat hallitukset ja johtajat ovat osittain syypäitä kansansa kurjuuteen. Mutta vielä useammin syypäinä ovat rikkaat länsimaalaiset sijoittajat, Maailmanpankki, tullisysteemit sekä kansainväliset suuryritykset.

Ja Kiina nyt ei ole kommunistinen valtio koskaan ollutkaan - kommunistinen valtio on paradoksi. Ja varsinkin tänäpäivänä Kiina on ennemminkin esimerkki äärikapitalismista. Ulkomaisten yritysten rantautuessa maahan valtion varallisuus kasvoi, mutta se tarkoitti käytännössä vain rikkaiden rikastumista ja köyhien köyhtymistä. Kuulostaa siis perin länsimaiselta demokratialta, jota kapitalismi pitää kuristusotteessa.

Mutta oikeessa olet muuten tossa, että tuotteiden hinnat ovat liian alhaisia. Perusongelmahan kapitalismissa on se, että oikeasti kymmenen euron arvoinen tuote pyritään tuottamaan eurolla. Hintoja poljetaan aivan tuotannon alkupäästä alkaen. Ja kukapa muu siitä kärsii kuin työmies, jonka palkoista ja etuisuuksista lähdetään kuristamaan mahdollisimman paljon pois.
Viimeksi muokannut katupoika, Ma Elo 27, 2007 10:36 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

katupoika
Theo Kojak
Viestit: 1170
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 6:05 pm
Paikkakunta: päihdehelvetti

Viesti Kirjoittaja katupoika »

Loka kirjoitti:
ubuntus kirjoitti: Kouluttautumisesta, ahkeruudesta ja yrittämisestä palkitaan, ei ole järin mukava vaihtoehto siirtyä pultsariksi vaikkakin jotkut tämänkin tien valitsevat. Mutta entäs kun kaikilla on sama palkka mitään et saa omistaa. Ei minua ainakaan kiinnostaisi tehdä haastavia hommia tahi opiskella jos saisin saman palkan työllä jossa ei vastuu ja hommat paina.
Just näin. Sosialismi tukee mm. ideaa, jossa kaikille maksettaisiin työstä sama palkka. Koulutuksella ei ole siis väliä. Liikaa vasemmalla olevat ihmiset (mun mielipide vain) eivät tajua kuinka maailma ja maailmantalous toimii.
Oot täysin väärässä. Netti on täynnä tietoa niin sosialismista kuin kommunismistakin. Käyttäkää sitä tietoa.

Ja fiksut vasurit ynnä muut maailman tilasta ja suunnsta huolissaan olevat ihmiset todellakin ymmärtävät kuinka maailmantalous toimii. Muuten sitä olisi paha lähteä kritisoimaankaan.

Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Viesti Kirjoittaja Loka »

katupoika kirjoitti: Oot täysin väärässä. Netti on täynnä tietoa niin sosialismista kuin kommunismistakin. Käyttäkää sitä tietoa.

Ja fiksut vasurit ynnä muut maailman tilasta ja suunnsta huolissaan olevat ihmiset todellakin ymmärtävät kuinka maailmantalous toimii. Muuten sitä olisi paha lähteä kritisoimaankaan.
Noup, mä sanoin että se on mun mielipide. Se ei voi olla väärä, juu nou? Toisekseen, jos tästä pallosta tehtäisiin kommunistimaailma, miten kävisi kansantalouden? Vauraiden maiden sijasta (jotka nyt parhaansa mukaan auttavat muita) olisi kaikki maat köyhiä. Tulisi maailmanlaajuinen inflaatio ynnä muuta shaissea. Ehkä on parempi (edelleen mun mielestä) pysyä tässä vauraana ja auttaa kaikki ketä pystyy. Itsekin teen niin sen rajoissa mikä on mahdollista.

Ja toki tuosta Bangladeshin pikkupojasta olen samaa mieltä. Kukaan ei ansaitse toista parempaa elämää jos se mitataan tuolla mittarilla. Mun ykkösprioriteetti elämässä on lapset ja voin vannoa että heidän eteensä (myös muiden lasten) teen kaiken voitavan ja vähän enemmän.

katupoika
Theo Kojak
Viestit: 1170
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 6:05 pm
Paikkakunta: päihdehelvetti

Viesti Kirjoittaja katupoika »

Loka kirjoitti:
katupoika kirjoitti: Oot täysin väärässä. Netti on täynnä tietoa niin sosialismista kuin kommunismistakin. Käyttäkää sitä tietoa.

Ja fiksut vasurit ynnä muut maailman tilasta ja suunnsta huolissaan olevat ihmiset todellakin ymmärtävät kuinka maailmantalous toimii. Muuten sitä olisi paha lähteä kritisoimaankaan.
Noup, mä sanoin että se on mun mielipide. Se ei voi olla väärä, juu nou? Toisekseen, jos tästä pallosta tehtäisiin kommunistimaailma, miten kävisi kansantalouden? Vauraiden maiden sijasta (jotka nyt parhaansa mukaan auttavat muita) olisi kaikki maat köyhiä. Tulisi maailmanlaajuinen inflaatio ynnä muuta shaissea. Ehkä on parempi (edelleen mun mielestä) pysyä tässä vauraana ja auttaa kaikki ketä pystyy. Itsekin teen niin sen rajoissa mikä on mahdollista.

Ja toki tuosta Bangladeshin pikkupojasta olen samaa mieltä. Kukaan ei ansaitse toista parempaa elämää jos se mitataan tuolla mittarilla. Mun ykkösprioriteetti elämässä on lapset ja voin vannoa että heidän eteensä (myös muiden lasten) teen kaiken voitavan ja vähän enemmän.
Jos nyt juuri tällä hetkellä maailma muuttuisi kommunistiseksi, niin totta kai se olisi valtava isku maailman taloudelle. Se on selvä. Siksi on ihan yhtä selvää, ettei noin massiivisia muutoksia voi tehdä hetkessä. Mutta mä toivon, ettei tää keskustelu nyt mene täysin kommunismi vs. kapitalismi -väännöksi. Näistä asioista voi puhua muutenkin.

Vähän pisti silmään toi, että auttaisimme köyhiä maita "parhaamme mukaan". Tuntuuko susta todella siltä, että autamme nyt näitä köyhiä maita parhaamme mukaan? Suomihan ei edes anna kehitysapuun YK:n tavoittelemaa 0,7% bruttokansantuotteesta. Suomen luku taitaa olla jotain 0,3% luokkaa. Lisäksi kaikenlainen hyväntekeväisyys ja valtion raha-avustukset ovat pidemmän päälle huonoja ratkaisuja. Ne eivät korjaa mitään, korkeintaan auttavat hetkeksi. Hieman sama kuin jos jotain leikkausta vaativaa tautia hoidettaisiin vain pelkillä lääkkeillä. Ja niitä lääkkeitäkin annettaisiin liian vähän ja liian mietoina.

Kehitysmaita täytyy tukea infrastuktuurista alkaen. Kehitysmaiden tulee saada rakentaa itselleen toimivat teollisuuslaitokset jossa he itse voivat kehittää raaka-aineistaan lopulliset tuotteet ja näin saada oikeudenmukaiset voitot. Länsimaat antavat mielellään pieniä hiluja köyhille mailla, jotta voidaan sanoa, että "kattokaas, kyllä me noita autetaan" ja samaan aikaan Maailmanpankin avustuksella pidetään kehitysmaiden oma teollisuus lapsenkengissä, jotta me rikastuisimme lisää muiden köyhtyessä. Tää kaikki on täysin harkittua. Asiat eivät ole sattumalta muodostuneet nykyisen kaltaisiksi.

kahvitar
Jane Marple
Viestit: 1002
Liittynyt: Ke Huhti 11, 2007 12:14 pm

Viesti Kirjoittaja kahvitar »

Nythän monissa kehitysmaissa on se tilanne, ettei sinne kannattaisi antaa euroakaan kun ne rahat menee yleensä hallitsijan tai yläluokan haltuun. Ei se helpota todellisen kansan ongelmia, että joku hallitsija omii kaiken länsimaisen avun itselleen. Onhan esim. Afrikan maissa monia superrikkaita hallitsijoita, jotka ovat ryövänneet omalle kansalleen tarkoitetun avun.

katupoika
Theo Kojak
Viestit: 1170
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 6:05 pm
Paikkakunta: päihdehelvetti

Viesti Kirjoittaja katupoika »

kahvitar kirjoitti:Nythän monissa kehitysmaissa on se tilanne, ettei sinne kannattaisi antaa euroakaan kun ne rahat menee yleensä hallitsijan tai yläluokan haltuun. Ei se helpota todellisen kansan ongelmia, että joku hallitsija omii kaiken länsimaisen avun itselleen. Onhan esim. Afrikan maissa monia superrikkaita hallitsijoita, jotka ovat ryövänneet omalle kansalleen tarkoitetun avun.
Totta. Toi on osa ongelmaa. Pitää kuitenkin muistaa, että tota veruketta tarjotaan monesti selittämään kaikkien kehitysmaiden kaikkia ongelmia. Sellaiseen se ei todellakaan kelpaa.

Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Viesti Kirjoittaja Loka »

Katupoika, olen samaa mieltä kehitysavusta ja sen riittämättömyydestä.

Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

kahvitar kirjoitti:Nythän monissa kehitysmaissa on se tilanne, ettei sinne kannattaisi antaa euroakaan kun ne rahat menee yleensä hallitsijan tai yläluokan haltuun. Ei se helpota todellisen kansan ongelmia, että joku hallitsija omii kaiken länsimaisen avun itselleen. Onhan esim. Afrikan maissa monia superrikkaita hallitsijoita, jotka ovat ryövänneet omalle kansalleen tarkoitetun avun.
Tuo on kyllä totta. Eräs tuttavani oli töissä muutaman vuoden taannoin Zimbabvessa ja sanoi, että suurin osa hyväntekijäjärjestöjen masseista meni ihan jonnekkin muualle minne piti.

Avatar
Zodiac
Agentti Scully
Viestit: 674
Liittynyt: To Heinä 26, 2007 7:58 pm

Viesti Kirjoittaja Zodiac »

Loka kirjoitti:Katupoika, olen samaa mieltä kehitysavusta ja sen riittämättömyydestä.
Mitä jos te hyysääjät maksaisitte omasta kukkarostanne tuon kehitysavun? ärsyttää kun verorahojamme syydetään laiskoille neekereille. Kehitysavun hyväksyisin jos apu menisi Aasiaan...siellä ihmiset ainakin haluavat kehittyä.

Toisaalta kaikkihan eivät ole rikkaille kateellisia kuten esim: Katupoika ja Loka.


Kommarit sanovat aina että "maailma kuuluu kaikille" mutta kuitenkin itkevät heti perään kun amerikkalaiset pumppaavat itselleen öljyä jossain hevonkuusessa! mikä oikeus arabeilla on öljyyn? maailmahan kuuluu kaikille.

Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Viesti Kirjoittaja Loka »

Zodiac kirjoitti: Toisaalta kaikkihan eivät ole rikkaille kateellisia kuten esim: Katupoika ja Loka.
Ime sukkaa.

Vastaa Viestiin