Kuluttaja-Minfo: tuotteista ja palveluista

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Belker
Javier Pena
Viestit: 1706
Liittynyt: Ma Loka 05, 2009 11:51 pm

Re: Kuluttaja-Minfo: tuotteista ja palveluista

Viesti Kirjoittaja Belker »

Perinteinen kirje on mukava. Nykyään aika tietoturvallinenkin. Henkilökohtainen omalla kauniilla käsialalla tehty. Kiitos Posti...

Eiku. Mitäs Posti tekee kirjeväelle? - Vetää yh tihentyvästi aunukseen:

http://yle.fi/uutiset/postimaksut_nouse ... sa/6618001
- kesäkuussa 2013 hinta 0,75 >> 0,85 €.

http://www.ess.fi/uutiset/talous/2013/1 ... vaihteessa

- 1. tammikuuta 2014 nylkyä 0,85 >> 1,00 €.

PUOLESSA vuodessa hinta 1. lk kirjeelle +33%!

2. lk kirje oli kesällä 2012 0,60 € ja pian 1. tammikuuta 0,90 €.

Koska tulee 3. lk kirjeet? Kysyntää olisi, kun hinnat karkaavat. Ei ihme, jos yhä useampi operaattori, pankki ym. siirtyvät nettipostiin.
Belker
Javier Pena
Viestit: 1706
Liittynyt: Ma Loka 05, 2009 11:51 pm

Re: Kuluttaja-Minfo: tuotteista ja palveluista

Viesti Kirjoittaja Belker »

Kuva
TNT on hyvin vajavainen kuljetusmuoto Suomessa, jos asuu hiemankaan sivussa Hki-Tku-Tre-toimistojen ulkopuolella ja toivoo koti(paikkakunnalle)kuljetusta.


TNT toimittaa tavaraa. On omia lentokoneita jne.

Tilasin tavaraa Keski-Euroopasta. Lähetystehtaan sivulla oli jotakin TNT:stä. Aikaisemmin olen tilannut samasta maasta postitse pienpaketteina tavaraa ja lähetykset ovat tulleet 2-4 arkipäivänä.

Nyt soitti joku. Soitin takaisin, siellä oli heleä TNT-tytteli. Tilasin tehtaalta siis tavaraa, se oli tullut Helsinkiin 2 päivässä. WAU! Olihan aikaa tilauksen tekemisestä ja maksamisesta mennytkin jo yli viikko. Siis 2 päivää ja jo yli viikko??

Kuulemma oli käyty täällä alle 100 km H:gistä jo kahdesti. Ou jee, keskellä päivää tietysti. No onko mahdollisuutta hakea itse? No eipä ei, vain Hki-Tku-Tre on konttuureita. Että jospa katsotaan ensi viikon ma uudestaan...

En olisi halunnut koko TNT:tä alun perinkään, mutta lähetystehdashan kuljetuksen määrittelee. 3000 km vei 2 päivää, alle 100 km vie viikon vai...? Lähettävätköhän ne idiootit vielä lähetyksen takaisn 3000 km, jos ei maanantaina ääliösysteemi toimi? Minä kun en itsekään pysty tavaraa noutamaan mistään. Ehkä H:gin osoitteesta, joka sekin on http://www.tnt.com/express/fi_fi/site/h ... iedot.html Vantaalla. (Ei nyt ainakaan voinut hakea, tavara on kuskin hallussa, "Pikkaraisen hallussa".)

Tällainen persläpi on TNT yksityishenkilöille. Firmoilla varmaan toimii, koska on aina joku tiskin takana keskellä päivää.

Ja soitto takaisin TNT:n tyttelille maksoi pari euroa (14 snt/min nylkysysteemillä). Sanoin, että kohta tuolla hinnalla olisi maksanut Postin pakettiautomaatista lähetyksen City-Markettiin.

Olisin tarvinnut paketin tavaroita, koska siinä oli muillekin ihmisille osansa. Kiiton paska-TNT:n kaikki siirtyy jälleen. Jos on yksityishenkilö ja asuu muualla kuin em. kaupunkien lähipiirissä, niin TNT on syvältä. Mietin, että jos maksaisin postikuljetuksen, niin voisivatako nuo kyvyttömät antaa tavaran Postin kuljetettavaksi? Posti jättää edes ilmoituksen luukkuun, että on tavaraa tullut, niin tietää. Postista kun voi itse hakea lähetykset, TNT:ltä ei. :evil:
Belker
Javier Pena
Viestit: 1706
Liittynyt: Ma Loka 05, 2009 11:51 pm

Re: Kuluttaja-Minfo: tuotteista ja palveluista

Viesti Kirjoittaja Belker »

Netin hakupalveluissa google on ykkönen, haitaksi on osoittautunut jenkkien urkkimiskyky. Vaihtoehtohakuja löytyy, tehot ovat myös toista maata. Tietoviikko:
Edward Snowdenin paljastusten käynnistämä vakoilukohu herätti kiinnostuksen anonyymeihin internethakuihin. ”Anti-Googleksi” nimetty DuckDuckGo ylitti viime vuonna miljardin haun rajan, ja muut pikkukoneet tulevat perässä.

Palvelu esittelee blogissaan kävijämäärien räjähdysmäistä kasvua. NSA-kohun vaikutus on selvä, kirjoittaa The Guardian.

DuckDuckGo ei säilö hakutietoja, minkä lisäksi kaikki haut salataan. Myös Google alkoi tarjota hakujen salausta syyskuussa, mutta palvelu on liian iso, jotta epäileväisimmät tietosuoja-aktivistit voisivat siihen luottaa.

Googlen personoidut haut voivat lisäksi tuottaa puolueellista tietoa, mikäli hakutulokset ovat pahasti kallellaan tiettyyn suuntaan palvelun oppiessa käyttäjän mieltymykset, The Guardian varoittaa.

Anonyymeja hakuja tarjoavat myös esimerkiksi StartPage, jolla tehdyt Google-haut ohjataan välityspalvelimen kautta jälkien sotkemiseksi, sekä Ixquick, jolla hakuja voi tehdä useasta eri hakukoneesta.
Kokeilin parilla hakusanalla Duckia, Startpagea ja G:tä.

Google: 550 000 & 136
Duck: ??? (tuhansia oli, lukua en huomannut) & 6
Startpage: 43 000 & 3.

Suuret määrät tuottavilla hakusanoilla yleisimmät tulokset ovat esillä, harva katsoo vaikka hakutulosta 3000. /550 000. Harvinaisilla hakusanoilla ero on merkittävä.

Taidan pysyä googlella suomalaissanojen osalta. Wikipediasta suoraankin saa hyvät pohjat.
Belker
Javier Pena
Viestit: 1706
Liittynyt: Ma Loka 05, 2009 11:51 pm

Re: Kuluttaja-Minfo: tuotteista ja palveluista

Viesti Kirjoittaja Belker »

Ostin jouluna kaupasta "edullisen" stylus-kynän kännyä varten, 9 €.

Katselinpa netistä. EBay 0,99 € Kiinasta http://www.ebay.com/itm/1x-Stylus-Touch ... 1388244267. Sisältää POSTITUKSEN! Suomestahan tulla hinnalla saisi vain 1. lk kirjemerkin :)

Kv. nettitukussa on samoja styluksia. http://www.alibaba.com/product-gs/53653 ... n.html?s=p (Tuolla Alibaba-tukussa on kymmeniätuhansia artikkeleita, joita on mielenk. tutkia!) Jopa 0,17 €/kpl.

Ei ihme, ettei Suomessa pyöritetä kv. nettikauppoja, vaan ostamme ulkomailta. Juuri tuli EBayn kautta paketti Kiinasta Samsungiin: Nahkainen flip-kuori (kaksikantinen), Suomessa 29,90 €. Styluskynä, Suomessa yl. 10 €, Suojakalvoja 2 kpl, Suomessa n. 8 €. Kaikki Kiinasta KIRJATUSSA pehmokirjeessä, yht. 5,2 €! Suomessa olisi tehnyt 48 €.

Maksoi siis vähemmän kuin että jos Suomesta lähetettäisiin kirjattu kirje. Suomesta Kiinaan kirjattu kirje alle 250 g maksaa 12,70 €. http://www.posti.fi/liitteet/hinnatjama ... df#page=17

Ei voi kuin ihmetellä hintaeroja.

Samalla selviää suomalaisten "pakkaajafirmojen" toiminta. Samoja esim. styluksia ostetaan mm. Alibabasta, pakattaan sitten muoviin ja myydään täällä hintaan 5-12 €. Nahkakoteloilla ihan sama juttu: osto esim. 2€, myynti 20 €. Ei siinä sen kummenpaa bisnestä, kuluttajaa vaan vedetään hanuriin niin penteleesti.
BlackFriday
Poliisikoira Rex
Viestit: 280
Liittynyt: Ke Huhti 11, 2007 7:52 pm
Paikkakunta: Kotham City

Re: Kuluttaja-Minfo: tuotteista ja palveluista

Viesti Kirjoittaja BlackFriday »

Kattelin tossa toissapäivänä salainenagentti.fi:stä maihareita ja löysin yhdet hintaan 62 euroa, joista aattelin että tilaan tänään kun on tilipäivä. Menin sitten aamulla tilaamaan ja huomasin että antavat ystävänpäivän kunniaksi yli 60 euron tilauksista 20 % alennusta ja olin jo melkein tuulettamassa hyvää säkääni. Tuuletus loppui lyhyeen kun maiharit jotka toissapäivänä maksoi 62 euroa, maksoivatkin tänään 76 euroa, eli aika lailla +20 % oli hinta yllättäen pompsahtanut parissa päivässä ja hinta ystävänpäiväalennuksen jälkeen olis ollut huikeat 1 euro 20 senttiä halvempi kuin toissapäivänä ilman alennusta. Ovela temppu etten sanoisi. :D

Tilasin kostoksi 55 euron maiharit. :mrgreen:
Hmm. Kuulostaa mielenterveysongelmaiselta kakkapyllyltä!
ny rillataan @ murobbs: "En puutu tuohon sherlockointiin mutta nyt tässä ketjussa alkaa olla oikeanlaista otetta. Vähän kuin murha.info mutta järkevillä ihmisillä."
Belker
Javier Pena
Viestit: 1706
Liittynyt: Ma Loka 05, 2009 11:51 pm

Re: Kuluttaja-Minfo: tuotteista ja palveluista

Viesti Kirjoittaja Belker »

Sivun alussa puhuin kirjemerkin hintanylystä.

Nyt on joulunalusaika ja kortteja lähtee. Joulumerkin hinta tuntui kovalta, 0,75 €. Miten se on kehittynyt?

2012................. 60 snt

2013................. 65 snt

2014 eli nyt........ 75 snt

Ruuasta, polttoaineesta ym. on kerrottu, että korotukset ovat olleet maltillisia. Jopa laskua on nähty. Itella-Posti sen sijaan perseraiskaa kuluttajaa 25 %:n korotuksella / 2 vuotta!!

Itellaa on moitittu, että se on imenyt ihmisten kirjemaksuista rahaa muihin kohteisiinsa, esim. pakettien rahoitukseen. Joulumerkkien hinnankorotus viittaa samaan, eli helppo lyhytaikainen ja rahakas korttitulva on valjastettu puhtaasti lisäansaintakeinoksi. Itellan talous on ollut retuperällä pitkään, mutta peruskirjeet ja joulukortit ovat olleet kannattavia.

Nyt ero joulumerkin ja II luokan merkin välillä on 0,75 : 0,90. Ei ihme, että virtuaalikortit yleistyvät. Tosin Itella/Postin älytaloutta johtavat kuvittelevat, että "aina kun hintaa nostaa xx prossaa, niin tulot nousevat saman xx prossaa".
J.Maybrick
Axel Foley
Viestit: 2438
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2013 1:09 pm

Re: Kuluttaja-Minfo: tuotteista ja palveluista

Viesti Kirjoittaja J.Maybrick »

Missähän Vinku-Intiassa Leijona-rannekellot nykyään tehdään. Siipallani on ollut kolme Leijonaa, ja kaikista on melko uutena irtoilleet viisarit. Ensin lähtee sekkari, sitten pitemmät. Putoavat ihan irtipoikki kellokopan pohjalle. Lähtipä yhdestä kellosta numeromerkkikin, tais olla kuutosen merkki. Mies tekee "siistiä sisätyötä", eli mikään ryskäminen ei selitä hajoamisia.

Harmillista, sillä meillä kaikki käyttävät perinteistä rannekelloa, ja Leijonaa on viime aikoinakin mainostettu siksi ainoaksi oikeaksi kelloksi Suomessa...
Mikä piilee lumessa, tulee julki suvessa, ja sama toisella kotimaisella Vad som göms i snö kommer upp i tö
retardo
Susikoski
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Marras 18, 2014 1:13 am

Re: Kuluttaja-Minfo: tuotteista ja palveluista

Viesti Kirjoittaja retardo »

Tämä ketju on yhtä hyvää luettavaa kuin "Mielensäpahoittaja" kirjat ja kolumnit.
Tämä palaute on positiivinen.
Jatkakaa vaan samaan malliin.

ps. Postin ts. Itellan toiminta on muuttunut aikalailla kun siitä tuli liikelaitos muutamia vuosia sitten. Hinnat maksimiin ja palvelut minimiin. Asiakkaat tekemään itse se työ jonka aikaisemmin tekivät postivirkailijat. Sama meno mm. pankeissa (itse teet kaiken nettipankissa ja maksat siitä lystistä) sekä ruokapaikoissa ja kahviloissa (itse viet tarjottimesi pois ja tyhjennät sen aterian jälkeen, hyvä ettei tiskata tarvitse) Puhumattakaan VR:sta, joka lienee pisimmällä tässä asiakkaiden kyykytyksessä ja taksojen nostohurmiossa. Veikkaus (Suomalainen voittaa aina... jaa onkohan näin?) ja RAY (Joka julistaa tekevänsä niin paljon hyvää. Ken uskoo toinen ei) Kyselin joitakin vuosia takaperin Veikkaukselta, että miten voi olla että juuri Veikkauksen kertoimet vedonlyönneissä ovat kaikista vedonlyöntitoimistoista alhaisimmat riippumatta kohteesta. Vastaukseksi sain vaan kuinka Veikkaus rahoittaa mm. suomalaisia yhteiskunnallisia palveluita esim. kirjastoja ja kuinka vastaajan ulkomaalaiset tuttavat ovat niin ihmeissään juuri Suomen ilmaisista kirjastopalveluista... Joopatijoo.. Missään muuallahan ei olekaan ilmaisia kirjastoja. Vastasin vaan että jos lyön vetoa jostain kohteesta niin enpä ensimmäisenä ajattele tässä rahoittavani Suomen kirjastoja.
Joitakin käyttämiään palveluita sekä tuotteita voi tietysti valita ja vertailla muttei kaikkia. Joissain pätee Suomessa monopoli. Netti tuo tähän Suomen harjoittamaan monopoliaan mukavan lisävalikoiman sekä myös EU:n tuoma tavaroiden vapaa liikkuvuus. ETA-maiden ulkopuolelta tuoduista tuotteista voidaan lätkiä tullissa aikamoisia veroseuraamuksia, joten kannattaa muistaa tämä jos tilailee enemmän tavaraa netin välityksellä.

Kappas vaan pääsin tässä itsekin vähän vauhtiin.
kytkinlevy
Susikoski
Viestit: 40
Liittynyt: Pe Marras 15, 2013 12:33 pm

Re: Kuluttaja-Minfo: tuotteista ja palveluista

Viesti Kirjoittaja kytkinlevy »

Belker kirjoitti:Nokian Lumia 920:lle auotaan päätä. Muka liian painava.

L920 = 185 g. Ei tartte apuja.
iPhone 112 g, tarvitsee todella herkkänä hajoamaan suojakuoren, 50 - 200 g.

iPhonen kun lattialle pudottaa, lasikuori rikkoutuu hyvin herkästi (ja uusi maksaa rutosti). Se on sitä lisäbisnestä.

- Muttei tuokaan ollut vielä pääpointti. Katselin vähän kelloja, että millaisia letkukäsiä sitä nykyään on valittamassa kännykän painosta. Ja ilmeisesti nuo narukädet eivät jaksaisi /pystyisi kantamaan Rolexia:

Platina DDii 275 g
Rolex Submariner - 130 g
Rolex Daytona - 135 g
Rolex GMT IIC - 140 g
Panerai 312 - 160 g
Tudor Heritage - 160 g
Rolex Sea Dweller 16600 - 146 g
Omega Seamaster Pro 2254.50 - 160 g
Doxa 1200T Professional - 176 g

==>> iPhone on kai vajaakykyisten puhelin. / Ainakaan Lumian painosta valittava ei jaksa käyttää Rolexia MOT.
M$:n ainoa huono puoli ei suinkaan ole paino. Pitää muistaa myös hirvittävä muotoilu, sekä kelvoton käyttöjärjestelmä.

Tämä ei suinkaan ole vain oma mielipiteeni, vaan useiden testien kertomaa. Huomattavaa on myös se, että iPhone voittaa lähes joka testin. Itse en ole saanut rikki ainuttakaan iPhonea, vaikka on tippuneet kiveen ja laminaattiin. Toki M$:n käyttämä polykarbonaatti (muovi) on kestävämpää, kuin lasi.
Mutta mielestäni lasi ja alumiini tuovat mukavamman käyttökokemuksen, kuin ämpärimuovi.
Well, gentlemen, when the shit hits the fan, some guys run and some guys stay.
-Lt. Col. Frank Slade
Belker
Javier Pena
Viestit: 1706
Liittynyt: Ma Loka 05, 2009 11:51 pm

Re: Kuluttaja-Minfo: tuotteista ja palveluista

Viesti Kirjoittaja Belker »

Postilla ja Urpilaisen taloudenpidolla on yhteinen piirre:

tulee ongelma A --> hinnat ylös, maksut ylös

ongelma B --> hinnat ylös, maksut ylös



Eli oletetaan, että kun nostetaan hintoja XX%, niin kassaan paukahtaa XX%:n lisäys. Oikeasti kysyntä supistuu ja kasa voi vailtuakin, kuten auto- ja alkoholiverojen kanssa on nähty. Mutta byrokraatti ei tästä välitä: pääasia on, että hän voi soittaa esimiehilleen YRITTÄNEENSÄ TEHDÄ jotakin.

Uusin yritelmä on taas Postista (ex-Itella). Hinnat nousevat taas, I lk -merkki 1,00 --> 1,10 ja II lk 0,90 --> 1,00 erkkiin.

Lisäksi koska Suomessa on niin vilkas nettikauppatoiminta, Posti haluaa toimitukset maksikirjeistä paketteihin. Pakettihinnatkin nousevat, joten nettikauppamme alasajo sen kuin jatkuu:
Posti on päättänyt poistaa paljon käytetyn maksikirjepalvelun valikoimistaan helmikuussa. Palvelu on tarkoitettu korkeintaan kaksi kiloa painaville ja tietyt mitat täyttäville lähetyksille. Maksikirjeen poistamista vastustava nettivetoomus on kerännyt kolmessa päivässä jo lähemmäs neljätuhatta allekirjoitusta.

Muutos on aiheuttanut suuttumusta muun muassa internetmyynnin vuoksi. Esimerkiksi verkkohuutokaupassa pienten esineiden lähettäminen ei ole kannattavaa, jos postikulut ovat kalliimmat kuin itse ostotavara.

Muutos suututtaa myös pienyrittäjiä, jotka myyvät tavaraa verkkokauppojensa kautta.

– Siinä taisi mennä kotimaisten pienyritysten viimeisetkin mahdollisuudet pärjätä kansainvälisillä nettimarkkinapaikoilla. Se on jo ihan tarpeeksi vaikeaa nyt, kun postikulut ovat tuplasti tai triplasti enemmän kuin muualla, kommentoi vihastunut osanottaja Adressit.com keskusteluosiossa.

Posti päätti poistaa maksikirjepalvelun muiden uudistusten ohessa. Johtaja Ulla Seppälä Postista sanoo Ilta-Sanomille, että muutoksella halutaan ”yksinkertaistaa palvelua”.

Maksikirjeen ongelmana Seppälä pitää sitä, että kirjeitä ei usein yrityksestä huolimatta ole pystytty jakamaan suoraan asiakkaalle.

– Niitä on saatettu yrittää viedä kotiin saakka, mutta yleensä ne ovat palautuneet postitoimipaikkaan, josta asiakas on sen hakenut. Tämä on aiheuttanut asiakkaissa aika paljon epäselvyyttä, että minne lähetys jaetaan, Seppälä sanoo IS:lle.

Maksikirjeen sijaan postin asiakkaiden on jatkossa käytettävä pakettipalvelua. Pakettimaksujen hinnat myös nousevat. Edullisimman, postista lähetettävän, enintään kaksi kiloa painavan postipaketin hinta on jatkossa 7,90 euroa. Tähän asti vähimmäishinta on ollut 7,60 euroa.

Tähän asti pienen maksikirjeen on voinut lähettää halvimmillaan hintaan 4,20 euroa.
Samasta asiasta puhuu Varustelekan omistaja ja yrittäjä:

Koodi: Valitse kaikki

Suomen merkittävimpiin itsenäisiin verkkokauppoihin kuuluvan Varustelekan yrittäjä Valtteri Lindholm on huolissaan suomalaisten vähittäiskauppojen tulevaisuudesta.

Käytettyä armeijatavaraa myyvä Varusteleka aikoo laajentaa Ruotsiin tänä vuonna. Kyseessä on rohkea teko suomalaiselle yritykselle, sillä suomalaiset verkkokaupan kansainväliset onnistumiset ovat harvassa.

Varustelekan Ruotsin-markkinoille menosta kertoi ensimmäiseksi Nyt-liite.

Yrittäjä Valtteri Lindholmin mukaan Ruotsiin laajentumisen taustalla on osittain huoli suomalaisen vähittäiskaupan tulevaisuudesta.

– Suomessa on onnistuttu mokaamaan EU ja netti todella pahasti. Muista maista myydään kohta Suomeen kaikki muut paitsi elintarvikkeet, Lindholm sanoo.

Suomalaiset tavaratalot ovat pääasiassa epäonnistuneet siirtämään asiakkaitaan verkkokauppaan. Sen sijaan esimerkiksi saksalainen Zalando on suhteellisen lyhyessä ajassa kasvattanut osuuttaan vaatekaupasta myös Suomessa.

Kehitystä kiihdyttää se, että vuokrat ja arvonlisäverokannat ovat monissa muissa EU-maissa matalampia. Lisäksi Lindholmin mukaan Suomesta pakettien lähettäminen on erittäin kallista. Postikulut Eurooppaan lähetettäessä nousevat kymmeniin euroihin.

– Meidän keskitilaus Suomesta on 60 euroa. Ovatko asiakkaat valmiita maksamaan siihen päälle vielä 20 euron postikulut, Lindholm kysyy.

Lindholmin mukaan Ruotsin-valloituksen mahdollistaa nyt se, että pakettien hinnat on painettu Varustelekan yhteistyökumppanin kanssa alas kokeiluluontoisesti.

– Teimme kuljetusfirmoille ehdotuksen, että me panostamme markkinointiin kunnolla ja kuljetusten hinnat ovat alhaisempia, Lindholm sanoo.

Varustelekalta iso panostus on muun muassa se, että se käännätti koko verkkosivunsa ruotsiksi. Urakka on suuri, sillä Varusteleka on tunnettu kattavista tuote-esittelyistään.

– Pelin henki on nyt se, että veloitamme ruotsalaisilta saman verran kuin veloitamme suomalaisilta asiakkailta.

Suomen Posti vinkuu usein, että pakettien määrä vähenee... Ei se postinjakelussa vähene, mutta Suomesta ulkomaille menevät paketit vähenevät. Ulkomailta tänne tulee hulppeita määriä, jotka pienentävät päivittäistavarakauppojen myyntiämme.

http://www.yrittajat.fi/fi-FI/uutisarki ... e8b6e3433a

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkel ... -protestoi

Suomen Posti - ymmärtämättömien roikkumispaikka, nettikauppamme tuhoaja.
Avatar
Rescuer
Perry Mason
Viestit: 3647
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 8:15 pm

Re: Kuluttaja-Minfo: tuotteista ja palveluista

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

Onko yllättävää jos pakettien määrä (Postilla) vähenee? Jos paketin lähettäminen kotimaassa alkaa olla Matkahuollolla halvempaa ja Matkahuollon noutopisteitä tiheämmässä kuin Posteja (ml. asiamiespostit), niin yllättävää että yritykset käyttävät yhä enemmän Matkahuoltoa.
Ja yritysten pakettien kuljetuksessa ulkomaille Posti häviää kuriirifirmoille niin hinnoissa kuin nopeudessa. Jos Saksasta tai Englannista tulee paketti Helsinkiin DHL:n tai TNT:n kautta parissa päivässä ja Maarianhaminasta reilussa viikossa Postilla, niin...
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
Belker
Javier Pena
Viestit: 1706
Liittynyt: Ma Loka 05, 2009 11:51 pm

Re: Kuluttaja-Minfo: tuotteista ja palveluista

Viesti Kirjoittaja Belker »

Muutoinkin virkakoneistomme tuhoaa nettikaupan Suomessa. Aloittelevat firmat joutuvat puristuksiin valvontaviranomaisten ja postitusnylkemisen välillä.

Ratkaisu on muuttaa aluksi naapurimaihin, kuten em. Varusteleka taitaa tehdä. Lahdessa on Nikotiiniton-sähkötupakkaliike, joka sekin on kyllästynyt suomalaiseen byrokratiaan.
---

Olemme siirtäneet verkkokauppatoiminnot ja emoyhtiön Viroon (Nikotiiniton OÜ – 12549814). Suomessa myymälätoimintaa jatkaa tytäryhtiö (Nikotiiniton sähkötupakat oy).

Nikotiininesteet verkkokaupasta sekä muita tuotteita eteläeurooppaan toimittaa edelleen yhteistyökumppanit Englannissa sekä Puolassa.

Toimenpiteet parantaa myös verkkokaupan palvelutasoa (toimitusajat ympäri eurooppaa), tuo mahdollisuuden vieläkin suuremmalle tuote-valikoimalle (laitteet ja nikotiininesteet), sekä luo vakaan pohjan euroopan kattavalle myymäläketjulle. Verkkokauppamme tunnistaa asiakkaan sijainnin ja tarjoaa sijainnin perusteella määritellyn kieliversion kaupasta.
---
http://www.nikotiiniton.fi/news/18/laaj ... eurooppaan

Lisäksi kun alkoholimainostuksenkielto teippauttaa SUOMALAISET jakeluautot ja rakennukset (esim. virolaiset voivat ajella viinapullon kuvat autoissaan Suomeszsa), niin alkoi tulla juttua toiminnan siirtämisestä viroon.

http://www.stara.fi/2015/01/10/yritykse ... 990-euroa/
---

- Hei Valviran uhriksi joutunut kuljetusalan yrittäjä! Auton yliteippaus maksanee yli 5000 euroa, yrityksen siirto Viroon kauttamme 990 euroa. Plussana halvempi auton ylläpito, halvempi kirjanpito, yksinkertaisempi sääntöviidakko sekä luonnollisesti kevyempi verotus! BIG SIX Europe markkinoi parhaillaan.

---
Kuluttajan kannalta on todella syvältä, että kotimainen nettikauppa kaltataan virkainnoissaan lähtömetreille. Nyt voi netistä tilata dollarimaista, jolloin kurssiero euron hyväksi laskee hintaa 20%. Mutta kun euro painuu, voisi ostaa etenkin kotimaasta - jos täällä OLISI EDES nettikauppoja ja jos KOKONAISHINTA rahteineen olisi siedettävä.

Näenkin, että uusin trendi tulee olemaan nettifirmojen perustaminen ja siirtäminen Viroon tai kauemmas EU-maihin. Jo nyt muitakin firmoja perustetaan paljon Viroon, mikä on laskenut Etelä-Suomessa perustettavien yritysten määrää.
Kurkkumaa
Hetty Wainthropp
Viestit: 462
Liittynyt: La Tammi 31, 2009 11:54 pm
Paikkakunta: Santaharju

Re: Kuluttaja-Minfo: tuotteista ja palveluista

Viesti Kirjoittaja Kurkkumaa »

Prisma laskee hintoja, iltapäivälehdet hoitaa markkinoinnin:

http://www.iltalehti.fi/talous/20150118 ... 1_ta.shtml
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015011 ... 6_uu.shtml
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 25589.html
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... pos=ok-nln jne. jne.jne.
Esimerkkejä Prisman uusista hinnoista:
Oltermanni-juusto 4,95 €
Reissumies-ruisleipä 0,39 €
Kotimaista-rasvaton maito 0,65€
#halpuuttaminen
Mutta, mutta... Meillä Reissumies -ruisleipä katosi jo jonkin aikaa sit ostoslistalta, kun sen koostumus muuttui. Siinä on nykyään vehnägluteenia (vehnäproteiinin nimellä kuluttajien hämmentämiseksi) eli se on sitkosta kasvateltu ilmapallo. Hyi helv... !! Ennen se oli tehty ruisjauhosta ja merisuolasta vaan.

Nyt jää pois sit mainoksissa esillä olevat Oltermanni ja Kotimaista-rasvaton maitokin, jota en edes muista koskaan ostaneeni. Vit... tu!!! Kai ne on samalla kaavalla tehneet alejuuston kuttaperkasta kuluttajien tuntemaa nimeä hyödyntäen? Ja laittaneet maitopurkkiin jo lypsykoneen pesuvedetkin?
EDIT: Kirjoitusvirheet, jotka huomasin vasta tekstin lähettämisen jälkeen. Esikatselusta huolimatta.
Belker
Javier Pena
Viestit: 1706
Liittynyt: Ma Loka 05, 2009 11:51 pm

Re: Kuluttaja-Minfo: tuotteista ja palveluista

Viesti Kirjoittaja Belker »

Ihmisten tekemistä huijauksista on paljon uutisia. Vähemmän on firmojen kikkailuista. Samoin virastojen kohdalla ihmisten tekoset ovat esillä, mutta harvoin uutisoidaan, miten moni jättää esim. oikeutettuja tukia hakematta.

Vakuutustuote on välillä todella vaikea realisoida. Jos vahinko sattuu, korvaus voi olla mitä vain. Näin uutisessa:

Syytön autoilija joutuu maksamaan kolarista: "Aivan käsittämätöntä"


Polkupyöräilijä törmäsi autoon sunnuntai-iltana 18. tammikuuta Helsingin Viikissä.

Raimo Ahti ajoi vanhalla mersullaan pitkin Maaherrantietä, kun hänen oikealla puolellaan ajanut pyöräilijä täysin yllättäen kääntyi auton eteen suojatielle. Vaikka oli pimeä, pyöräilijä ei käyttänyt valoja, eikä näyttänyt kädellään kääntymismerkkiä.

Ahti teki äkkijarrutuksen, mutta yhteentörmäystä ei enää voinut välttää. Pyöräilijä kaatui, mutta pääsi omin avuin ylös. Paikalle soitettiin poliisi, joka totesi heti, että pyöräilijä ei ollut noudattanut väistämisvelvollisuuttaan. Pyöräilijän olisi kuulunut taluttaa pyörä suojatien yli.

Pyöräilijä kertoi ajatelleensa, että hän ehtisi suojatien yli ennen autoa.


Syytön maksajaksi

Poliisi totesi pyöräilijän syyllistyneen liikennerikkomukseen. Seurauksena oli huomautus. Ahti todettiin täysin syyttömäksi onnettomuuteen.

Yllätys tuli kuitenkin vakuutusyhtiön kirjeessä. Pyöräilijän vakuutusyhtiö vetosi tieliikennelakiin, jossa todetaan, että ajoneuvon kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

- Vaikka nyt kyseessä olevassa tapauksessa polkupyöräilijä ei ole noudattanut väistämisvelvollisuuttaan ja on pyöräillyt suojatiellä, ei sen voida katsoa poistavan ajoneuvon kuljettajan vastuuta antaa esteetön kulku suojatiellä kulkevalla, if-vakuutusyhtiö totesi.

Yhtiö ilmoitti maksavansa vain yhden kolmanneksen autolle aiheutuneista vaurioista.

- Tämä on aivan käsittämätöntä. Vakuutus tulkitsee lakia täysin mielivaltaisesti. Poliisikin totesi, että en ole syyllinen mihinkään. Asia ei jää tähän, Raimo Ahti vakuuttaa.

Hän sanoo vievänsä asian tarvittaessa vaikka oikeuteen.


---
http://www.iltalehti.fi/autot/2015022719254126_au.shtml

Esim. kerran eräs iäkäs pariskunta kärsi vesivahingon. Astianpesukone hajosi melko uutena. Vak.yhtiö maksoi tuolloin 1/3 vahingosta jonkin pikkupykälän perusteella, vaikka konetta oli hoidettu oikein. Iäkäs pariskunta ei jaksanut valittaa, kuten usein käy vanhoilla ihmisillä. Siihen vak.yhtiöt usein luottavatkin.

Myydään satuvakuutuksia, jotka korvaavat aliarvoisesti.
Martti Kyttä
Remington Steele
Viestit: 216
Liittynyt: La Helmi 22, 2014 1:07 pm

Re: Kuluttaja-Minfo: tuotteista ja palveluista

Viesti Kirjoittaja Martti Kyttä »

Toinen ydinfysiikkaakin vaikeammin ymmärrettävä vakuutusasia on peräkärryn vakuutusmaksu. Se on pakollinen ja se peritään, mutta siitä ei korvata mitään.

Kuulin huoltoliikkkeessä asioidessani tapauksesta, jossa liikkeen pihalla ollut peräkärry oli tuulenpuuskassa naarmuttanut viereistä autoa, mutta tälle aiheutuneet vahingot jäivät liikkeen maksettaviksi.

Pidetäänköhän peräkärryn vakuutusmaksulla vain vakuutusyhtiöiden kannattavuutta yllä, koska korvauksia ei ole varaa maksaa?
Ei ole olemassa totuutta, on vain tulkintoja totuudesta
-Friedrich Nietzsche
Vastaa Viestiin