Lentokone pudonnut Aasiassa

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvojat: Raid, Moderaattorit

Ihraponnari
Ran-tan-plan
Viestit: 397
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 8:09 pm

Re: Lentokone pudonnut aasiassa...

Viesti Kirjoittaja Ihraponnari » Ti Maalis 18, 2014 12:29 pm

Skynews seuraa tutkimuksia tiiviisti. Heilä hyvä yhteen veto
http://news.sky.com/story/1227589/missi ... ike-threat

holmesin haamu
Columbo
Viestit: 2409
Liittynyt: Pe Huhti 19, 2013 2:44 pm

Re: Lentokone pudonnut aasiassa...

Viesti Kirjoittaja holmesin haamu » Ti Maalis 18, 2014 8:10 pm

Lehti: Mysteerikoneen äkkikäännös ohjelmoitiin tietokoneella

Malesiassa kadonneen matkustajakoneen äkkikäännös kohti länttä ohjelmoitiin koneen ohjaamosta tietokoneella, yhdysvaltalainen The New York Times -lehti kertoi tiistaina.

Lehden haastattelemien yhdysvaltalaisten viranomaisten mukaan lentoreitin muutoksen ohjelmoi koneen ohjaamosta joku, joka hallitsee lentokoneen ohjausjärjestelmät.

Sen sijaan että kone olisi ohjattu manuaalisesti ulos reitiltään, suunta muutettiin ohjauskoodeilla, jotka syötetään tietokoneella toimivaan lennonhallintajärjestelmään ohjaamosta, lehti kirjoitti.

Lennonhallintajärjestelmä ohjaa konetta lentoreitillä pisteestä pisteeseen. Eräänlaiset ilmassa olevat virtuaaliset etapit syötetään ohjaamosta koodeilla järjestelmään.

New York Timesin mukaan ei ole varmuutta siitä, ohjelmoitiinko lentoreitti uudelleen nousun jälkeen vai jo ennen kuin kone lähti Kuala Lumpurista.

Malesian viranomaiset vahvistivat viikonloppuna, että koneen tiedonsiirtojärjestelmä ACARS (Aircraft Communications Addressing and Reporting System) oli kytketty manuaalisesti pois päältä. Tämä tapahtui jonkin aikaa sen jälkeen kun kone oli noussut ilmaan.

New York Timesin mukaan lentoreitin muutos ohjelmoitiin lennonhallintajärjestelmään jo ennen kuin ACARS kytkettiin pois päältä. Ohjelmoitu muutos lentoreitissä näkyi koneen tiedonsiirtojärjestelmässä (ACARS), joka ehti lähettää tiedon reittimuutoksesta koneen ulkopuolelle.

Tutkijoiden mukaan kone jatkoi äkkikäännöksen jälkeen lentoaan uudella reitillä, joka noudattaa alueella olevaa vakiintunutta lentoreittiä.

Käännöksen jälkeen kone kulki usean vakiintuneella reitillä olevan virtuaalisen merkkipaalun kautta. Tästä päätellen koneen ohjaamossa oli tuossakin vaiheessa ammattitaitoinen lentäjä.

New York Timesin mukaan on tavanomaista, että lentäjät muuttavat lentoreittiä lennon aikana, jos esimerkiksi lennonjohto pyytää poikkeamista reitiltä sään tai muun lentoliikenteen johdosta. Kadonneen koneen tapauksessa kone ohjautui kuitenkin kauas alkuperäiseltä Pekingin reitiltä.
http://www.hs.fi/ulkomaat/Lehti+Mysteer ... 02b471e6a4
Viimeksi muokannut holmesin haamu, Ti Maalis 18, 2014 8:19 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

holmesin haamu
Columbo
Viestit: 2409
Liittynyt: Pe Huhti 19, 2013 2:44 pm

Re: Lentokone pudonnut aasiassa...

Viesti Kirjoittaja holmesin haamu » Ti Maalis 18, 2014 8:14 pm

Koneeseen on siis jo etukäteen syötetty väärä lentoreitti sen jälkeen kuin kone oli lähtenyt matkaansa. Konetta on vielä myöhemmin ohjannut ammattitaitoinen lentäjä.

edit:
Viimeksi muokannut holmesin haamu, Ti Maalis 18, 2014 8:26 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

holmesin haamu
Columbo
Viestit: 2409
Liittynyt: Pe Huhti 19, 2013 2:44 pm

Re: Lentokone pudonnut aasiassa...

Viesti Kirjoittaja holmesin haamu » Ti Maalis 18, 2014 8:26 pm

Edelleenkin on kai todennäköistä, että jompi kumpi lentäjistä on tehnyt uuden lentoreitin ja se lentoreitti on etukäteen hyvin mietitty. Lentoreitti on lisätty koneen tietokoneeseen joko heti ennen nousua tai sen jälkeen. Tämän jälkeen on otettu pois päältä kaikki mahdolliset lähettimet manuaalisesti koneen ohjaamosta.

Tuo kertoo siitä, että isku on suunniteltu hyvissä ajoin ennen kuin kone lähti lentoon.

holmesin haamu
Columbo
Viestit: 2409
Liittynyt: Pe Huhti 19, 2013 2:44 pm

Re: Lentokone pudonnut aasiassa...

Viesti Kirjoittaja holmesin haamu » Ti Maalis 18, 2014 8:31 pm

tötterö kirjoitti:Lentääkö koneet täysin GPS singnaalin varassa tai voiko sitä pitää ilmassa pelkän singnaalin avulla ?
Eli jos joku otti ohjat maasta käsin..

Menee jo ufoiluksi.
Yleensä tuo on kai lentokapteenien tehtävä syöttää oikea lentoreitti koneen tietokoneeseen. En tiedä voiko nykyisin tiedot lähettää langattomasti salatussa yhteydessäkin, mutta tuohon liittyy turvallisuusriskejä.

Kyllä tässä tapauksessa isku on suoritettu koneen ohjaamosta käsin jomman kumman pilotin toimesta.

Edelleenkin itse epäilisin perämiehen roolia. En silti jättäisi huomioimatta väärillä passilla matkustaneita eli oliko heilläkin jokin rooli tapauksen taustalla(?). Kummallisia yhteensattumia samalle lennolle...

URSA
6 miljoonan dollarin mies
Viestit: 4510
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Lentokone pudonnut aasiassa...

Viesti Kirjoittaja URSA » Ti Maalis 18, 2014 9:33 pm

Iltasanomien verkkosivuilla julkaistiin tällainen uutinen, jossa esitetään tähänastisista selityksistä ehkä yksinkertaisin selitys koneen katoamiselle. Yksinkertaisin selitys on yleensä se kaikista todennäköisin selitys.
Konkarilentäjä: Mysteerikone saattoi tuhoutua tulipalossa

Julkaistu: 18.3.2014 20:07

Kateissa olevan malesialaisen matkustajakoneen etsintäalue kattaa jo Australian kokoisen alan, kertoivat paikalliset viranomaiset tiistaina. Silti toissa viikolla hävinneestä Boeing 777 -koneesta ei ole toistaiseksi nähty jälkeäkään, eikä selvää syytä sen katoamiselle ole löydetty.
Kiina ilmoitti, ettei se ole tutkimuksissaan löytänyt koneen kiinalaismatkustajien taustoista mitään esimerkiksi terrorismiin viittaavaa. Koneessa olleista 239 ihmisestä 153 on kiinalaisia. Etsintöihin on osallistunut viranomaisia jo 26 maasta.

Amerikkalainen teknologialehti Wired puolestaan esitteli uuden yksinkertaisen teorian katoamisen syystä. Kokenut lentäjä Chris Goodfellow arvelee lehden julkaisemassa artikkelissa, että lentokoneen sähkölaitteissa todennäköisesti syttyi tulipalo. Hänen mukaansa koneen tekemä yllättävä suunnanmuutos viittaa siihen, että lentäjä pyrki saamaan koneen mahdollisimman nopeasti ja suorinta reittiä lähimmälle turvalliselle kentälle. Uudessa suunnassa sijaitsee Langkawin kenttä Malesian pohjoisnurkassa.

- Tulipalo selittäisi täysin viesti- ja seurantayhteyksien katoamisen, Goodfellow kirjoittaa. Hänen mukaansa lentäjät eivät välttämättä edes tienneet, ettei seurantayhteys toiminut.

Palon syynä ylikuumentunut rengas?

Palon syttymissyy voisi olla esimerkiksi nousussa ylikuumentunut rengas.

Tainnuttiko savu lentäjät?

- Luulen, että savu tainnutti lentäjät ja kone jatkoi todennäköisesti autopilotin ohjauksessa samaan suuntaan, kunnes polttoaine loppui tai tuli tuhosi ohjausjärjestelmät ja kone putosi, Goodfellow arvelee.

Onnettomuuden tutkijat ovat selvitelleet koneen lentäjien taustoja, mutta toistaiseksi niissäkään ei ole ilmennyt viitteitä siitä, että heillä olisi motiivi terroritekoon tai kaappaukseen. Eikä Goodfellowkaan usko lentäjien tahalliseen osallisuuteen.

- Pitkälle menevä spekulointi ei kannata, ennen kuin saadaan lisää todisteita. Mutta ei ole myöskään tarkoituksenmukaista mustamaalata lentäjiä, jotka ovat saattaneet kamppailla pelastaakseen lentokoneen tulipalolta tai joltain vakavalta tekniseltä vialta.

STT-AFP
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art- ... 15237.html

calcutta
Parranpäristäjä
Viestit: 94
Liittynyt: To Heinä 26, 2007 11:17 pm

Viesti Kirjoittaja calcutta » Ti Maalis 18, 2014 9:44 pm

Mun mielest tää koko case alkaa vaikuttaa kokoajan mysteerimmältä :(. Luulisi koneen osia edes pieni palanen löytyneen jos olisi päätynyt mereen?

Ja jos nyt tuo tieto että koneen reitti olisi syötetty koneelle valmiiksi, pitää paikkansa... Niin mikä voisi olla moiseen motiivi? Jos siis koneen lentäjä olisi kaiken takana, jos olisi itsarin päättäny tehä niin olisi se varmasti onnistunut heti nousun jälkeenkin ilman ylimääräistä vaivaa(?).

Jos taas kone olisi tehnyt onnistuneen laskun maanpinnalle, miten yksi koneen lentäjä olisi saaanut "hallittua" monisataisen ihmismäärän (matkustajat+hlökunta)...

Täysi Purenta
Helen Mirren
Viestit: 1484
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2010 11:05 am

Re: Lentokone pudonnut aasiassa...

Viesti Kirjoittaja Täysi Purenta » Ti Maalis 18, 2014 10:00 pm

Jututin tänään tuttua lentäjää joka piti juttua aikamoisena mysteerinä. Siitä hän oli vakuuttunut, että ainoastaan jompikumpi vuorossa olleista lentäjistä olisi voinut tehdä ja ennakkovalmistella kaiken mitä tuolla vaikuttaisi tehdyn.
Tämä lentäjätuttavani oli vakuuttunut siitä että kone on meressä. Koneessa on kuitenkin aikamoinen määrä puhelimia ja muuta laitetta jonka pitäisi tuolloin tällöin ottaa johonkin satelliittiasemaan tai vastaavaan yhteys, jos ne maan pinnalla olisivat.
Joku traaginen onnettomuus saattaisi olla mahdollinen. Sellainen Murphyn lakiin kuuluva kun kaikki menee totaalisesti pieleen. Siitä lentosimulaattorista päätellen lentokapteeni ei ehkä ollut kovin taitava juuri tämän konemallin kanssa. Kaikki on voinut alkaa jostakin pikkuvirheestä jota on yritetty korjata kasvojen menetyksen pelossa itse ja pikkuongelmasta on kumuloitunut megaluokan kriisi.

Avatar
Hovimestari
Tarkastaja Clouseau
Viestit: 749
Liittynyt: To Syys 03, 2009 10:51 pm

Re: Lentokone pudonnut aasiassa...

Viesti Kirjoittaja Hovimestari » Ke Maalis 19, 2014 3:45 am

URSA kirjoitti:"Iltasanomien verkkosivuilla julkaistiin tällainen uutinen, jossa esitetään tähänastisista selityksistä ehkä yksinkertaisin selitys koneen katoamiselle. Yksinkertaisin selitys on yleensä se kaikista todennäköisin selitys."
Mietin itse ihan samaa jo muutama päivä sitten (en tosin ajatellut tulipaloa vaan jotain katastrofaalisesti etenevää rakenteellista vauriota, koneeseen osunutta esinettä tms. - ja tulipalo sopii kuvioon vielä paremmin), mutta heitin sen mielestäni koska tähän asti jokaisessa uutisessa on sanottu että järjestelmät on nimenomaan kytketty manuaalisesti pois päältä ts. koneen ulkopuolelta pystytään ilmeisesti jotenkin päättelemään, onko jokin pois päältä mennyt laite käännetty ohjaamon katkaisijasta vai onko jokin vaurio tuhonnut laitteen tai vaikkapa katkaissut sille menevät johdot.

Jos koneessa on ollut jokin katastrofaalisesti etenevä vaurio, niin luulisi että toinen lentäjistä ottaisi ennemminkin koneen käsiohjaukseen, eikä rupeaisi säätämään autopilotin kanssa? Toisaalta jos uuden reitin ohjelmointi käy nopeasti - tai jopa navigaattorityyliin "lennä kentälle x" niin sehän kyllä vapauttaa molemmat pilotit hoitamaan hätätilannetta... Kenpä tietää.

Auttaisi jos tietäisi, onko viimeinen puheyhteys lennonjohtoon tapahtunut ennen laitteiden kytkemistä pois päältä vai sen jälkeen. Jos tärkeitä järjestelmiä on ensin otettu pois päältä ja sitten sanottu pokkana lennonjohdolle hyvät yöt, niin se viittaisi kyllä kaappauksen puolelle. Valitettavasti kaikki nuo aikajanat ovat vähän epäselviä tuon suhteen "jokin aika tämän jälkeen", "jonkin aikaa myöhemmin" jne.
holmesin haamu kirjoitti:Edelleenkin itse epäilisin perämiehen roolia.
Hmm, miksi? Hänestähän ei tiedetä juuri muuta kuin nimi, ikä ja lentokokemus, kun taas kapteenista tiedetään poliittista taustaa yms. jonka voi spekuloida vaikuttaneen mahdollisiin kaappausaikeisiin.
You can choose a ready guide in some celestial voice. If you choose not to decide, you still have made a choice! You can choose from phantom fears and kindness that can kill. I will choose a path that's clear; I will choose freewill. -Rush

nuusku-nella
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 2750
Liittynyt: Pe Elo 06, 2010 9:14 pm
Paikkakunta: Etelämpi suomi

Re: Lentokone pudonnut aasiassa...

Viesti Kirjoittaja nuusku-nella » Ke Maalis 19, 2014 7:58 am

Eikös tuo jo uutisoitu ainakin että se viimeinen yhteys (Hyvää yötä) on ollut systeemien poiskytkemisen jälkeen? Mikäli se on totta niin sulkee pois ajatuksen jostain viasta jonka vuoksi lentäjät olis muuttaneet suuntaa aikomuksena laskeutua lähimmälle kentälle.

Uutisointi on tietysti ollut sekavaa ja jutut muuttuneet pitkin matkaa mutta jossain jutussa eilen näin kerrottiin.

Kyllikki S
C.S.I. -tasolla
Viestit: 2663
Liittynyt: Pe Heinä 13, 2007 1:30 am

Re: Lentokone pudonnut aasiassa...

Viesti Kirjoittaja Kyllikki S » Ke Maalis 19, 2014 10:49 am

Hovimestari kirjoitti:
holmesin haamu kirjoitti:Edelleenkin itse epäilisin perämiehen roolia.
Hmm, miksi? Hänestähän ei tiedetä juuri muuta kuin nimi, ikä ja lentokokemus, kun taas kapteenista tiedetään poliittista taustaa yms. jonka voi spekuloida vaikuttaneen mahdollisiin kaappausaikeisiin.
Tuolla aiemmin perämiehestä luonnehdintaa:
Perämies Fariq Abdul Hamidia, 27, on puolestaan saanut vasta hiljattain luvan lentää Boeing 777:ää. Lentotunteja hänellä on takanaan vasta noin 2800.

Hamid on "hyvä poika ja hyvä muslimi, nöyrä ja hiljainen", kuvasi hänen lähinaapurissaan olevan moskeijan uskonnollinen johtaja.

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art- ... 29969.html
(Lihavoinnit minun^)

Jotenkin ne vain hälytyskellot aavistuksen humajaa tässä kohtaa. Ehkä aiheetta. Tai sitten ei.

Courtney Love muuten on nyt löytänyt hylyn:
http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/arti ... n-/3111258
Totuus

hipsulainen
Hercule Poirot
Viestit: 2068
Liittynyt: Pe Elo 24, 2007 2:29 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: Lentokone pudonnut aasiassa...

Viesti Kirjoittaja hipsulainen » Ke Maalis 19, 2014 11:30 am

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201403 ... 3_ul.shtml

Kadonneen koneen mysteeri: Mitä syrjäisen saaren asukkaat näkivät?
Keskiviikko 19.3.2014 klo 08.29 (päivitetty klo 09.05)

Syrjäiseltä Kuda Huvadhoon saarelta on kantautunut mielenkiintoisia kertomuksia matalalla lentäneestä lentokoneesta. Asiasta uutisoi malediivilainen uutissivusto.

Kuva
Syrjäinen Kuda Huvadhoon saari Malediiveilla on alle 3 000 kilometrin päässä koneen viimeisestä tunnetusta sijainnista.

Malediivilainen uutissivusto Haveeru Online kertoo, että Kuda Huvadhoo -saaren asukkaat ovat kertoneet nähneensä maaliskuun 8. päivänä aamukuuden aikaan matalalla lentäneet jumbojetin. Samaisena aamuna myös Malaysia Airlinesin MH370-lennosta tehtiin viimeiset havainnot.

Saaren asukkaat ovat kertoneet, että kyseessä oli valkoinen kone, jossa oli punaisia raitoja. Ulkonäkö sopii myös kadonneeseen Malaysia Airlinesin koneeseen.

Silminnäkijähavaintojen mukaan kone lensi pohjoisesta kaakkoon, suuntanaan Malediivien eteläisimmät osat. Kertomusten mukaan kone piti myös todella kovaa ääntä.

- En ole ikinä ennen nähnyt koneen lentävän niin matalalla saaren yli. Olemme nähneet vesitasoja, mutta olen varma, että kyseinen kone ei ollut sellainen. Pystyin jopa näkemään selvästi koneen kyljissä olevat ovet, eräs asukas kertoi uutissivuston mukaan.

Haveeru Onlinen mukaan myös saaren valtuuston jäsen Mohamed Zaheem vahvistaa, että asukkaat ovat kertoneet kyseisestä tapauksesta.

Malaysia Airlinesin lento katosi matkalla Kuala Lumpurista Pekingiin. Matkustajakoneessa oli 239 matkustajaa, ja se oli mallia Boeing 777.

Juttua muokattu klo 8.57: korjattu ajankohta, jolloin kone on nähty.

Kuva
Satelliittihavaintoon perustuva eteläinen etsintäalue on kaukana saarivaltiosta. (EPA / AOP / MALESIAN PÄÄMINISTERIN KANSLIA)


Kuva
Toinen vaihtoehto on pohjoisessa. (EPA / AOP / MALESIAN PÄÄMINISTERIN KANSLIA)

MIMOSA HEDBERG
[email protected]
Olet sietämätön tyyppi ja mielipiteesi ovat vääriä
Älä soita tänne enää koskaan - Ultra Bra

URSA
6 miljoonan dollarin mies
Viestit: 4510
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Lentokone pudonnut aasiassa...

Viesti Kirjoittaja URSA » Ke Maalis 19, 2014 12:47 pm

Kuvittelen sen mahdollisen tulipalon olleen sellainen huomaamatta laitteistojen sähköjohtonipuissa jonkun paneelin tai lattialevyn takana kytevä palo, joka on sattumalta ensin aiheuttanut lentämiselle vähemmän tärkeiden laitteiden kytkeytymisen pois päältä. Kun lentäjät ovat huomanneet jotain olevan vialla, he ovat kääntäneet koneen kohti lähintä lentokenttää, mutta heti sen jälkeen palo on edennyt niin, ettei konetta ole enää pystynyt ohjaamaan eikä sillä ole voinut laskeutua. Ohjaamoon ei ole välttämättä tullut savua pitkään aikaan, joten se 15 minuutin väli laitteiden "sammuttamisessa" voisi selittyä myös tulipalon etenemisellä. Tulipalo on saatu sammumaan, mutta sitten on ollut jo myöhäistä. Lentokone on päätynyt lentämään eteenpäin merelle lähimmän lentokentän suuntaan valitulla reitillä, mutta millään laitteella ei ole saanut enää yhteyttä muualle, eikä koneessa olleet ole voineet enää tehdä muuta kuin ihmetellä tuntien ajan, koska kone putoaa. Lentokoneessa olleiden kannalta tuo ei ole ollut mitenkään hyvä vaihtoehto, mutta se selittäisi myös tuon näköhavainnon Malediiveilla.

En tiedä, kuinka voi jälkikäteen tietää, onko jokin lentokoneen laite mennyt epäkuntoon vai sammutettu. Eikö tulipalo laitteen sähköjohdoissa olisi toisaalta syy sammuttaa laite?

holmesin haamu
Columbo
Viestit: 2409
Liittynyt: Pe Huhti 19, 2013 2:44 pm

Re: Lentokone pudonnut aasiassa...

Viesti Kirjoittaja holmesin haamu » Ke Maalis 19, 2014 2:22 pm

^
Taitaa nuo lentopaloteoriat olla täysin höpöjuttuja. Liian monta outoa yhteensattumaa on, että tuollainen teoria edes pitäisi paikkaansa. Lentokoneen lentäminen matalalla, lennon lentäminen uusilla ohjauskoodeilla, lähettimien kytkeminen off-tilaan, yhteydenpitovälineiden pois ottaminen päältä, yllättävä nousu ylös tiettyyn korkeuteen jne.

Tietysti erikoista on kyllä sekin, että miten lentokone on lentänyt nyt selvinneiden havaintojen mukaan todella pitkän matkan erittäin matalalla. Eli pieni mahdollisuus johonkin yllättävien sattumusten ketjuun on, mutta se vaikuttaisi joka tapauksessa oudolta.

Toki en usko kyllä siihenkään, että lentokoneen oli tarkoitus tehdä tuollainen lento mitä se on nyt tehnyt. Selkeästi lentokoneella oli tarkoitus päästä jonnekin, eikä tuhota sitä. Tästä kertovat kuvaukset siitäkin, miten kone olisi lentänyt matalalla.

Muslimien kuoleminen marttyyreina ei saa siis tuon pohjalta teoriana vahvistusta, koska tuossa tilanteessa olisi kai yksi ja sama tuhota lentokone milloin vain? Vai onko lentäjä alkanut itsekin epäröimään tekojaan?

corppi
Tarkastaja Clouseau
Viestit: 723
Liittynyt: To Tammi 20, 2011 8:14 pm

Re: Lentokone pudonnut aasiassa...

Viesti Kirjoittaja corppi » Ke Maalis 19, 2014 2:55 pm

Joo,kovin on sekavaa kaikki uutsointi ja myös viranomaisten tiedottaminen. Nimettöminä pysyvät lähteet vielä entisestään sotkevat pakkaa.

En oikein minäkään jaksa tuohon tulipalo tms teoriaan uskoa. Tuolla flightforumilla joku tiesi kertoa,että sen uuden reittipisteen syöttäminen vie noin 5-7 min. Joten hyvin on ollut aikaa. Hätätilanteissa myös on ilmeisesti ihan protokollana ottaa kone manuaaliohjaukseen,jotta "tuntee mitä tapahtuu" ja lisäksi automaattiohjaus "tippuu" vakavemmissa ongelmatilanteissa itsestään pois.

Vastaa Viestiin