Lentokone pudonnut Aasiassa

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvojat: Raid, Moderaattorit

Bias
Magnum
Viestit: 1379
Liittynyt: Su Heinä 19, 2009 1:04 pm

Re: Lentokone pudonnut aasiassa...

Viesti Kirjoittaja Bias » Ma Huhti 06, 2015 6:34 pm

En ole vielä ehtinyt itsekään tätä katsomaan, mutta Areenassa on nyt dokkari tämän koneen katoamisesta.
http://areena.yle.fi/tv/2680494
Ei ole syyttömiä. On vain huonosti kuulusteltuja.
Josif Stalin

Kafka
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 169
Liittynyt: La Elo 11, 2012 2:22 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Lentokone pudonnut aasiassa...

Viesti Kirjoittaja Kafka » Ke Heinä 29, 2015 9:24 pm

MH 370 on ehkä löydetty.
Réunionin saaren edustalta Intian valtamerestä on löydetty osa, joka on ilmeisesti lentokoneen siiven pala.
Mahdollisesti lentokoneesta peräisin olevaa romua on löydetty Réunion-saaren rannikolta. Romun yhteyttä vuonna 2014 kadonneeseen Malaysian Airlinesin koneeseen tutkitaan, kertoo Réunionilla oleva Ranskan ilmavoimiin kuuluva adjutantti Christian Retournat CNN:n mukaan.

Romu löydettiin St. Andren rannikolta, Retournat kertoo.

– On vielä aivan liian aikaista sanoa, onko kyseessä MH370. Me löysimme romun vasta tänä aamuna.

CNN:n mukaan osa löytyi vedestä saaren edustalta, mutta STT uutisoi AFP:tä lainaten, että noin kaksi metriä pitkä kappale löytyi saaren rannalta. STT kertoo kappaleen löytäneen saaren rantaa puhdistamassa olleet ihmiset.

– Se oli simpukankuorien peitossa, joten voi päätellä sen olleen vedessä kauan, yksi silminnäkijä sanoi.

Lentoturvallisuuden asiantuntijan Xavier Tytelmanin mukaan ei voi sulkea pois sitä mahdollisuutta, että se kuuluisi malesialaiskoneeseen.

Malaysia Airlinesin lento MH370 katosi mystisesti maaliskuussa 2014, kun se oli matkalla Kuala Lumpurista Pekingiin. Koneessa oli 239, joiden kaikkien oletetaan kuolleen. Konetta ei laajoista, kuukausia kestäneistä etsinnöistä huolimatta ole löydetty. Viime huhtikuussa etsintäaluetta laajennettiin 120 000 neliömetriin.

CNN uutisoi aiemmin kesäkuussa, että kadonneen koneen etsinnät todennäköisesti lopetetaan ensi vuonna, jos uusia johtolankoja ei löydy.
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art- ... ml?ref=rss

MarkoS
Aloitteleva besserwisser
Viestit: 51
Liittynyt: Ke Touko 20, 2009 11:04 pm

Re: Lentokone pudonnut aasiassa...

Viesti Kirjoittaja MarkoS » To Elo 06, 2015 1:22 am

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201508 ... 1_ul.shtml
Malesian pääministeri vahvistaa: löytynyt siiven osa on peräisin turmakoneesta

Keskiviikko 5.8.2015 klo 21.30 (päivitetty klo 22.14)

Malesian pääministeri Najib Razak vahvistaa, että viime viikolla löytynyt siiven osa on peräisin Malaysian Airlinesin kadonneesta lentokoneesta.

Siivenpalan uskottiin heti olevan peräisin kadonneesta malesialaiskoneesta. Video: CNN.

Siiven osa löytyi Réunionin saarelta Intian valtamerestä viime viikolla. Pääministeri kertoi televisioidussa lausunnossaan, että kansainväliset tutkijat ovat nyt vahvistaneet osan kuuluvan kadonneeseen Malaysian Airlinesin MH370 koneeseen.

Siiven kappaletta on tutkittu Ranskassa Toulousessa. Ranskalainen syyttäjä Serge Mackowiak oli BBC:n mukaan Najib Razakia varovaisempi lausunnossaan. Hänen mukaansa alustavien tutkimusten mukaan on "vahvoja viitteitä" siitä, että osa on peräisin Boeing 777 -koneesta. Kadonnut kone oli tätä konetyyppiä. Syyttäjän mukaan varmistus saadaan huomenna aloitettavissa lisäselvityksissä.

Mackowiakin mukaan saarelta niin ikään löydetty matkalaukun jäänne tutkitaan mahdollisimman pian.

Kone katosi tutkasta maaliskuussa 2014 ollessaan matkalla Kuala Lumpurista Pekingiin. Se putosi Intian valtamereen kantaen kyydissään 227 matkustajaa ja 12 miehistön jäsentä.

Lentoturman syy ei ole vielä selvinnyt. Malesian pääministerin lausunnosta ei ilmennyt, voiko siiven palasesta päätellä jotain koneen katoamisen syystä.

Kone on ilmeisesti kaartanut Intian valtameren yllä tuntien ajan sen jälkeen, kun yhteydet koneeseen katkesivat.
Jos on varmasti 777:sta, ei taida muita vaihtoehtoja olla? Ei noita taida muita kateissa olla..
(boldaus ja alleviivaus minun)

Avatar
Luupää
Sherlock Holmes
Viestit: 3558
Liittynyt: To Heinä 10, 2008 10:03 pm

Re: Lentokone pudonnut aasiassa...

Viesti Kirjoittaja Luupää » La Heinä 23, 2016 7:08 pm

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201607 ... 1_ul.shtml
23.7.2016

New York -lehdelle vuodetussa poliisiraportista löytyy viittauksia siihen, että Malaysia Airlinesin turmakoneen lentäjä olisi tehnyt harkitun massamurhan ja itsemurhan.

- Lento MH370 katosi kartalta jäljettömiin maaliskuussa vuonna 2014. Kone oli matkalla Kuala Lumpurista Pekingiin Kiinaan mukanaan 239 ihmistä.

- Nyt julkaistun poliisiraportin mukaan koneen lentäjä lensi kotikoneensa lentosimulaattorilla reitin, joka johti Intian valtamereen.

- Raportissa on vahvoja viittauksia siihen suuntaan, että lentäjä olisi tehnyt ennalta suunnitellun laajennetun itsemurhan.


New York -lehti kertoo saaneensa Malesian poliisilta luottamuksellista tietoa Malaysia Airlinesin kadonneen koneen tutkinnasta. Poliisiraportin mukaan koneen lentäjä Zaharie Ahmad Shah, 53, oli lentänyt kotikoneensa lentosimulaattorilla reitin, joka johti Intian valtamereen. Lehden mukaan poikkeuksellinen reitti vastasi pitkälti kadonneen koneen lentoreittiä.

Lento katosi kartalta jäljettömiin maaliskuussa vuonna 2014. Kone oli matkalla Kuala Lumpurista Pekingiin Kiinaan mukanaan 239 ihmistä.

Poliisidokumenttien mukaan lentäjä oli lentänyt kotiinsa rakennetulla simulaattorilla vastaavankaltaisen reitin alle kuukausi ennen turmalentoa. Simulaattorilennossa vallinneet olosuhteet vastasivat suurilta osin turmalennon olosuhteita.

Lehti arvioi, että Malesian viranomaiset pitivät raporttia piilossa julkisuudelta, sillä raportissa on vahvoja viittauksia siihen suuntaan, että Zaharie olisi tehnyt lennolla ennalta suunnitellun ja harkitun massamurhan ja itsemurhan.

Reitit lähellä toisiaan

Lentäjän kotisimulaattorista on löytynyt runsaasti eri lentoreittejä. FBI onnistui palauttamaan turmalentoon liittyen kuusi poistettua tiedostoa, jotka sisälsivät muun muassa koneen korkeutta, nopeutta ja koneen määränpäätä koskevia tietoja.

- Rikostekniseen analyysiin pohjaten voidaan todeta, että viideltä kovalevytiedostolta, jotka saatiin palautettua lentosimulaattorista lennon MH370 lentäjän kotoa, löysimme useiden muiden lentoreittien joukosta reitin, joka johti Intian valtamereen. Se voi olla merkittävää tietoa tutkinnassa, todetaan lehden käsiinsä saamassa raportissa.

Poliisitutkinnassa ei ole aiemmin mainittu, että koneen lentäjää epäiltäisiin koneen putoamisesta Intian valtamereen. Huhuja siitä, että FBI olisi löytänyt tämän kaltaisia todisteita on liikkunut pitkään, mutta tieto simulaattorireitistä oli jätetty kokonaan pois yksityiskohtaisesta tutkimusraportista, jonka malesialaisviranomaiset julkaisivat katoamisen vuosipäivänä.

Konetta on etsitty sen katoamisesta asti Intian valtamerestä ja sitä sivuavilta rannikoilta. Koneen palasia on löytynyt vahvistetusti muun muassa Madagaskarilta.

Simulaattorissa lennetty lento lähti Kuala Lumpurista, kulki luoteeseen ja kääntyi vasemmalle, minkä jälkeen lento jatkoi etelään yli Intian valtameren, ja jatkoi matkaansa kunnes polttoaine loppui keskellä merta. Asiantuntijat uskovat satelliiteista saatujen signaalien perusteella, että lento MH370 kulki samaa reittiä sammutettuaan kommunikaatioväylät koneessa.

Todellisen ja simuloidun lennon reitit eivät olleet täsmälleen identtisiä, sillä simuloidun ja todellisen lennon arvioidun päätepisteen etäisyys on noin 900 mailia, eli noin 1 450 kilometriä. On siis myös mahdollista, että simuloidun ja todellisen lennon yhtäläisyydet ovat sattumaa.

Laaja tutkinta

Turman tutkinta jatkuu edelleen. Tähän mennessä koneen etsintään on osallistunut jo 25 maata, ja tukintaan on käytetty yli 130 miljoonaa dollaria. Syytä koneen putoamiselle ei ole löydetty.

Ei ole ensimmäinen kerta, kun konehenkilökuntaa epäillään koneen tahallisesta tuhoamisesta. Esimerkiksi maaliskuussa 2015 Germanwingsin perämies pudotti koneen Ranskan vuoristoon lukittuaan koneen lentäjän ulos ohjaamosta. Laajennetussa itsemurhassa kuoli 150 ihmistä. 1990-luvulla sattui kaksi vastaavaa tapausta, joissa kyseisten maiden viranomaiset kieltäytyivät hyväksymästä teoriaa, että lentäjän tahallisuus olisi ollut turman takana.


Kuva
Lentoreitit vastasivat pitkälti toisiaan.
(KUVAKAAPPAUS NEW YORK -LEHDEN SIVULTA)
Tuo punainen on se simuloitu reitti.
Kun linkität niin kopioi teksti samalla ketjuun, koska monet linkit lakkaavat ajan mittaan toimimasta ja asia katoaa bittiavaruuteen.

Avatar
Gladys
6 miljoonan dollarin mies
Viestit: 4244
Liittynyt: To Loka 01, 2009 6:53 pm

Re: Lentokone pudonnut aasiassa...

Viesti Kirjoittaja Gladys » La Heinä 23, 2016 8:14 pm

^ Onhan tuo kaikista epätodennäköisistä selityksistä yksi todennäköisimpiä. Rankka juttu joka tapauksessa, omaiset eivät taida koskaan saada mielenrauhaa.

Tietysti edelleen ihmetyttää se, miten nykymaailmassa objekti pystyy katoamaan kuin tuhka tuuleen. Etenkin alueella, joka on varmasti kaikkien sotilasmahtien jatkuvan tarkkailun alla (Kiina, USA:n Diego Garcia siellä huudeilla jne.).

Rauha heidän sieluilleen.
Nolite te bastardes carborundorum

Avatar
Luupää
Sherlock Holmes
Viestit: 3558
Liittynyt: To Heinä 10, 2008 10:03 pm

Re: Lentokone pudonnut aasiassa...

Viesti Kirjoittaja Luupää » Pe Loka 07, 2016 1:27 pm

'
Taas on koneen osa löytynyt. Kohta aikovat lopettaa etsinnät. No, vielä jokunen rantalöytö niin eihän sitä tarvitse kuin teipata eri suunnilta löytyneet kappaleet yhteen... :?

Mikähän siinä on kun ei niitä ns. mustia laatikoita tehdä törmäyksessä irtoaviksi ja kelluviksi? Ei tarvitsisi maalla tonkia niitä räjähdysvaarassa sauhuavan hylyn jäänteistä eikä merellä luodata kilometrien syvyydestä merenpohjasta. :idea:

http://www.ksml.fi/ulkomaat/Mysteerikon ... lta/850916
Yli kaksi vuotta sitten kadonneesta malesialaiskoneesta on löytynyt uusi osa Mauritiukselta, koneen etsintöjä johtava Australia vahvisti perjantaina. Australian mukaan kyseessä on siiven kappale.

Malaysian Airlines -yhtiön kone katosi maaliskuussa 2014 matkalla Kuala Lumpurista Pekingiin. Koneessa oli 239 matkustajaa ja miehistön jäsentä.

Koneen hylkyä on etsitty tuloksetta Intian valtamereltä. Koneen rungosta on aiemmin ajautunut palasia Mauritiuksen lisäksi Ranskalle kuuluvalle Reunionin saarelle sekä Tansanian rannikolle.

Valtava, noin 120 000 neliökilometrin etsintäalue on liki kokonaan tutkittu. Australia on ilmoittanut, että etsinnät aiotaan lopettaa vuoden loppuun mennessä.
Lienee maailman levinnein kone. 8)
Kun linkität niin kopioi teksti samalla ketjuun, koska monet linkit lakkaavat ajan mittaan toimimasta ja asia katoaa bittiavaruuteen.

Avatar
Luupää
Sherlock Holmes
Viestit: 3558
Liittynyt: To Heinä 10, 2008 10:03 pm

Re: Lentokone pudonnut aasiassa...

Viesti Kirjoittaja Luupää » Pe Loka 20, 2017 5:06 pm

https://yle.fi/uutiset/3-9864691
4.10.2017

Malaysian Airlinesin lento 370 matkalla Kuala Lumpurista Pekingiin katosi maaliskuussa 2014. Koneessa oli 227 matkustajaa ja 12 miehistön jäsentä.

Uuden raportin mukaan lentokoneen katoamisen syitä ei voida varmuudella sanoa ennen kuin lentokone löytyy. Asiasta kertovat BBC ja CNN.

– Onnettomuuteen johtaneita syitä ei voida varmuudella sanoa, ennen kuin lentokoneen runko löytyy, kertoo Australian onnettomuustutkintakeskus (ATSB) tiistaina julkaistussa raportissaan.

Tutkijoiden mukaan on käsittämätöntä, ettei lentokonetta ei laajoista etsinnöistä huolimatta ole löytynyt.

– Huolimatta satojen ihmisten työpanoksesta, jotka ovat olleet etsinnöissä mukana, lentokonetta ei ole löytynyt.

Onnettomuustutkinnan mukaan on lähes mahdotonta hyväksyä, että nykyajan ilmailussa tapahtuu tällaista.

– Lentokoneissa matkustaa joka päivä 10 miljoonaa matkustajaa ja silti maailmalla ei ole varmuutta siitä, mitä lentokoneissa ja ilmailussa tapahtuu, kertoo raportti.

Uusi raportti käy tyhjentävästi läpi lentokoneen etsimiseen tähtäävät toimet mukaan lukien monivuotisen vedenalaisen etsinnän.

Lentokonetta etsittiin muun muassa Australian länsirannikolta, mutta tutkijoille ei ole koskaan selvinnyt, mitä lentokoneelle tapahtui sen katoamisen jälkeen. Koneen osia on löydetty Afrikan itärannikolta ja Intian valtameren saarien läheisyydestä.

Tiistaina julkaistussa raportissa tutkijat sanovat koneen sijainnin olevan "paremmin tiedossa kuin koskaan aiemmin", mutta tieto sijainnista ei ollut riittävän hyvä.

Loppuraportissa arvioidaan, että lentokoneen runko on eteläisellä Intian valtamerellä jossain 9 700 neliökilometrin laajuisella alueella, joka on aiemman etsintäalueen pohjoispuolella.

Koneen etsinnät lopetettiin tammikuussa 2017. Australian hallitus on sanonut, että etsintöjä jatketaan vain jos uusia ja uskottavia todisteita löytyy.
Merenpohjaetsintöjä suorittava jenkkifirma Ocean Infinity arvelee tekevänsä tällä vielä tilin, ja voi olla että tekeekin.

https://yle.fi/uutiset/3-9893684
20.10.2014

Malesia ja amerikkalainen yritys ovat sopineet kolme ja puoli vuotta sitten kadoneen matkustajakoneen etsintöjen jatkamisesta.

Sopimuksen mukaan Ocean Infinity-niminen yritys saa palkkion ainoastaan, jos se onnistuu löytämään koneen hylyn.

Sopimuksesta kertoi BBC:n mukaan julkisuuteen (siirryt toiseen palveluun) etsinnöissä mukana olleen Australian liikenneministeri Darren Chester.

Kuala Lumpurista kohti Pekingiä lähtenyt Malaysia Airlinesin kone katosi 8. maaliskuuta vuonna 2014.

Koneen hylkyä ei löydetty erittäin laajoissa merietsinnöissä, jotka keskeytettiin viime tammikuussa.

120 000 neliökilometrin alueella tehdyt etsinnät maksoivat noin 133 miljoonaa euroa.

Etsintöjen loppuraportti julkaistiin lokakuun alussa. Raportin mukaan on lähes käsittämätöntä, ettei konetta löydetty.

Australian liikenneministerin mukaan Ocean Infinity keskittyy etsinnöissä 25 000 neliökilometrin alueelle. Australian viranomaisten mukaan on erittäin todennäköistä, että hylky on kyseisellä alueella.

Kolme eri yritystä oli tarjoutunut jatkamaan etsintöjä.

Kadonneessa koneessa oli 239 ihmistä 14 eri maasta.
Eli etsintä jatkuu. Onnea yritykselle!

Daily mail: Search for MH370 to resume: Malaysia confirms it has chosen a private company to hunt for the wreckage of the doomed plane – and the firm won’t be paid until it is found
Kun linkität niin kopioi teksti samalla ketjuun, koska monet linkit lakkaavat ajan mittaan toimimasta ja asia katoaa bittiavaruuteen.

Doctor Lecter
Agentti Mulder
Viestit: 12248
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Lentokone pudonnut Aasiassa

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter » Pe Maalis 08, 2019 10:02 am

Viisi vuotta sitten 239 ihmistä katosi mystisesti

*Malaysia Airlinesin lento MH370 jää historiankirjoihin yhtenä suurimmista lentomysteereistä.
*Kadonneista 239 ihmisestä 153 oli kiinalaisia ja 50 malesialaisia. Loput edustivat 12:ta eri kansalaisuutta.


Viisi vuotta sitten, maaliskuun 8. päivänä 2014, Kuala Lumpurista nousi kohti Pekingiä matkustajakone kyydissään 227 matkustajaa ja 12 miehistön jäsentä. Kyseessä oli tavallinen Malaysia Airlinesin reittilento numero 370.

Se lähetti viimeisen automaattisen raportin sijainnistaan 35 minuuttia nousun jälkeen. Lennonjohto näki koneen tutkassaan viimeisen kerran 53 minuuttia nousun jälkeen. Kone oli Etelä-Kiinan meren yllä, kurssi kohti koillista ja Pekingiä.

Sen jälkeen koneen transponderi eli laite, joka lähettää tietoa sijainnista lennonjohtoa varten, sammui tai sammutettiin.

Malesian armeijan tutkissa kone näkyi vielä tunnin ajan. Viimeinen varma havainto oli Andamaanienmeren yllä, satoja kilometrejä poissa reitiltä. Kone oli matkalla länteen.

Katoaminen poiki etsintäoperaation, jonka alkuvaiheessa koneen epäiltiin syöksyneen Etelä-Kiinan mereen.

Armeijan tutkatietoja ei tässä vaiheessa vielä ollut. Ne julkaistiin neljä päivää katoamisen jälkeen. Koneen kohtalosta tuli kaikkien aikojen ilmailumysteeri.

Tekninen vika? Tulipalo? Kaappari? Terroristit? Lentäjän laajennettu itsemurha? Laskeutuminen salaiselle saarelle? Salaliittoteoriamylly lähti heti pyörimään täydellä teholla. Koneessa väitettiin olleen kaksi henkilöä väärillä passeilla.

Satelliittidatasta leivänmuruja
Transponderi ei onneksi ollut ainoa laite, joka Boeing 777 -koneesta satelliiteille kommunikoi. Niin kutsuttu ACARS-järjestelmä jätti vihjeitä, joiden perusteella koneelle voitiin laskea kaksi vaihtoehtoista reittiä.

Jos ACARS-maa-asema ei kuule järjestelmää käyttävästä koneesta tuntiin mitään, se lähettää satelliitin kautta yksinkertaisen koputuksen, johon lentokone vastaa automaattisesti ilmoittaakseen, että se on yhä kiinni järjestelmässä. Näitä ”kättelyitä” kuultiin yhteensä kuusi sinä aikana, kun MH370 oli kadonnut tutkista.

Kättelyiden datan perusteella satelliittiyhtiö Inmarsat pystyi laskemaan kaksi mahdollista, karkeaa arviota koneen reitistä. Toinen oli kohti pohjoista, toinen etelää. Koska minkään valtion sotilastutkat eivät olleet saaneet koneesta havaintoja, etelä oli ainoa looginen vaihtoehto.

Kone oli kaartanut eteläiselle Intian valtamerelle, johon se mitä todennäköisimmin putosi. Oletettavasti siitä syystä, että lentobensa loppui. Koneessa oli polttoainetta noin 7,5 tunnin lentoon, kun matka Kuala Lumpurista Pekingiin olisi kestänyt aikataulun mukaan 5,5 tuntia.

Viimeinen täydellinen kättely tapahtui kello 8.10 Malesian aikaa ja vielä kello 8.19 koneesta saatiin osittainen automaattinen yhteydenotto. Tuossa vaiheessa MH370 oli ollut ilmassa seitsemän tuntia ja 38 minuuttia.

Kello 8.19 tapahtuneelle yhteydenotolle on vain muutamia selityksiä, kuten ohjelmistovirhe tai virtakatko satelliittidataa lähettävässä laitteessa. Kaikki tiedot huomioon ottaen, järkevin arvaus on moottorin sammuminen.

MH370 päätyi mereen, tuhansia kilometrejä Australian rannikosta länteen.
Koneesta on löydetty parikymmentä kappaletta, joista muutama on vahvistetusti siitä peräisin. Osat paljastavat, että kone putosi varmuudella Intian valtamereen ja tuhoutui. FAZRY ISMAIL / EPA
Koneesta on löydetty parikymmentä kappaletta, joista muutama on vahvistetusti siitä peräisin. Osat paljastavat, että kone putosi varmuudella Intian valtamereen ja tuhoutui. FAZRY ISMAIL / EPA
Malesia_airlines.jpg (67.03 KiB) Katsottu 564 kertaa
Turhat etsinnät
Kaikista murusista huolimatta etsintäalue oli laajuudeltaan ja saavutettavuudeltaan toivoton: satojatuhansia neliökilometrejä maailman vihamielisimpiin kuuluvalla merialueella, jolla ei juuri nähdä kuin satunnaisia rahtilaivoja.

Australian johdolla konetta kuitenkin yritettiin löytää. Kun ensimmäiset lentokoneet saatiin ilmaan, katoamisesta oli kulunut jo 10 päivää. Virallinen etsintäoperaatio lopetettiin kolme vuotta myöhemmin. Oletetulta katoamisalueelta, jolla meren syvyys mitataan kilometreissä, ei löydetty yhtikäs mitään.

Tuona aikana kuitenkin löytyi lisää leivänmuruja. Niitä alkoi huuhtoutua Afrikan itärannikolle. Ensimmäinen varmistettu MH370:n osa löytyi Reunionin saarelta heinäkuussa 2015. Sitten Mozambikista joulukuussa 2015. Etelä-Afrikasta maaliskuussa 2016.

Koneen kappaleiden löytöpaikat olivat linjassa oletetun putoamispaikan ja merivirtojen vaikutuksista tehtyjen laskelmien kanssa.

Miksi ei?
On käytännössä varmaa, että MH370 putosi mereen ja vei kaikki kyydissä olleet mukanaan. Kysymykseen miksi näin tapahtui, ei ole vieläkään saatu vastausta.

Malesian tutkinnasta vastaavat viranomaiset julkaisivat viime kesänä 500-sivuisen raportin, jossa kaikki vaihtoehdot, hulluista salaliittoteorioista huhuihin, on käyty läpi. Varmoja tietoja on vähän, mutta monia teorioita saatiin suljettua pois.

Raportissa todetaan, että kapteeni Zaharie Ahmad Shah ja perämies Fariq Abdul Hamid olivat levänneitä eikä heidän taustoistaan paljastunut mitään taloudellista, emotionaalista tai psyykkistä kuormitusta.

Kone oli hyvässä kunnossa ja sitä oli huollettu ohjeiden mukaan.

Kaksi väärillä passeilla matkustanutta henkilöä oli turvapaikkaa hakevia, Eurooppaan pyrkineitä iranilaisia. Yksikään tiedustelupalvelu ei kaksinkertaisen tarkastuksenkaan jälkeen löytänyt ensimmäisenkään matkustajan taustalta mitään epäilyttävää.

Mikään terroristiorganisaatio ei ole ottanut teosta vastuuta, eikä terrorismista ole muitakaan viitteitä.

Laboratoriokokeilla testattiin, että ruumassa olleet litiumioniakut sekä 4,5 tonnia tuoreita mangostani-hedelmiä eivät voineet reagoida keskenään ja aiheuttaa ongelmia.

Konetta ei voitu ottaa haltuun kauko-ohjauksella.

Kuka lensi?
Sen sijaan tutkijoiden mukaan on varmaa, että joku oli koneen ohjaimissa, kun se poikkesi reitiltä. Kaarroksia ei siis aiheuttanut jokin mystinen tekninen vika tai autopilotti.

Kone kääntyi pian viimeisen yhteydenoton jälkeen jyrkästi vasemmalle takaviistoon, ylitti Malesian, teki pienen kurvin oikealle ja jatkoi meren yllä Thaimaan ja Indonesian välillä ennen kääntymistään kohti etelää.

Koneen reitti vaikuttaa tarkoin harkitulta. Se lensi niin kaukana rannikoilta, kuin Andamaanienmerellä on mahdollista, ehkä välttääkseen tutkat. Indonesian Sumatran kierron jälkeen tie on auki Etelämantereelle asti.

Tutkimuksissa teknistä vikaa transponderin sammumisessa ei voitu sulkea täysin pois, mutta todennäköisempää on, että se sammutettiin ”tarkoituksella tai muutoin”.

Virallinen Malesian hallinnon ja Australian liikenneturvallisuusviraston on teoria yhä se, että koneessa syntyi jonkinlainen hätä. Tuo hätä esti kommunikoinnin, ja sai matkustajat ja lentäjät menettämään tajuntansa ennen kuin laskeutumispaikka ehdittiin löytää, ja kone jatkoi autopilotilla matkaansa kohti tuhoaan.

Yksi tärkeä kysymys kuuluukin, kuka lensi? Se saattoi olla jompikumpi koneen piloteista, tai joku muu. Tahallisuudesta ei ole näyttöä, mutta sitä ei ole voitu uskottavasti kumotakaan.
– Emme voi sulkea pois kolmannen osapuolen laittoman puuttumisen mahdollisuutta, tutkinnanjohtaja Kok Soo Chon sanoi tiedotustilaisuudessa viime vuonna.

Syyttävä sormi on pitkään osoittanut kohti kapteeni Shahia. Kolmen lapsen 53-vuotiaan isän taustalta ei vain löydetty mitään syytä tai motiivia, miksi hän olisi tehnyt laajennetun itsemurhan. Hän oli ammatillisesti kunnioitettu, hyvin toimeentuleva ja kokenut pilotti. Hänellä oli kotonaan lentosimulaattori, johon oli ohjelmoitu joitakin reittipisteitä Intian valtamerelle, mutta niistä ei voitu tehdä johtopäätöksiä, sillä ei ole selvää, olivatko ne yhtä ja samaa reittiä.

Kone teki kaarroksen Malesian länsirannikolla sijaitsevan Penangin yllä, joka on sattumoisin Shahin kotikaupunki. Salaliittoteorian mukaan kapteeni halusi nähdä kotinsa vielä viimeisen kerran.

Jos koneen hylkyä ei löydetä, MH370:n tapaus jäänee mysteeriksi ikuisiksi ajoiksi.
Aamulehti
8.3.2019 07.52
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

Vastaa Viestiin