Itä-Suomen tuomioistuimet rankaisevat ankarimmin

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Aizerbaidzan
Angus MacGyver
Viestit: 6659
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Itä-Suomen tuomioistuimet rankaisevat ankarimmin

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Itä-Suomen tuomioistuimet rankaisevat ankarimmin
14.10.2007 8:23

Itä-Suomen tuomioistuimet antavat rikollisille Suomen ankarimmat rangaistukset, kirjoittaa Väli-Suomen Sanomalehtien Sunnuntaisuomalainen.

Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen selvityksen mukaan syytetyllä on suurin riski joutua vankilaan Itä-Suomen hovioikeuspiirissä. Siellä vankeus määrätään useimmin myös ehdottomaksi. Riski on pienin Vaasan ja Rovaniemen hovioikeuspiireissä. Lyhimmät tuomiot langetetaan puolestaan Turun hovioikeuspiirissä.

Tuomioiden pituuksissa huimia eroja


Itä-Suomen hovioikeuden presidentti Markku Arponen sanoo, että tuomioiden ankaruutta edesauttaa esimerkiksi tuomareiden korkeahko keski-ikä.

Tuomioiden pituudet vaihtelevat vielä reippaammin hovioikeuspiirien sisällä käräjäoikeuksien kesken. Pahoinpitelystä voi toisessa käräjäoikeudessa tulla muutaman kuukauden tuomio, toisessa tuplasti pidempi.

Hovioikeuspiirien keskinäisessä vertailussa oli mukana kaikki tuomiot vuosilta 1999-2003.

STT
Avatar
maija turjukka
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4942
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 8:58 pm

Viesti Kirjoittaja maija turjukka »

Tässä tuore esimerkki:

Ilta-Sanomat:
" Hyväksikäyttäjälle yli vuosi vankeutta Mikkelissä
18.10.2007 18:09

Mikkelin käräjäoikeus tuomitsi torstaina vuodeksi ja kolmeksi kuukaudeksi ehdottomaan vankeuteen 29-vuotiaan miehen, joka syyllistyi muun muassa seksuaaliseen hyväksikäyttöön ja virkamiehen väkivaltaiseen vastustamiseen.

Hyväksikäyttö tapahtui Mikkelissä toissa kesänä. Uhri oli vahvassa humalassa puiston penkillä.

Samana päivänä mikkeliläismies syyllistyi erään miehen pahoinpitelyn yritykseen ja laittomaan uhkaukseen.

Virkamiehen väkivaltainen vastustaminen tapahtui, kun hän myöhemmin tappeli poliiseja vastaan kiinnioton yhteydessä."

Olisiko selvinnyt ehdollisella, jos ei olisi tapellut poliiseja vastaan?
-Suru on hinta, jonka maksamme rakkaudesta.-
Iso-Jorma
Susikoski
Viestit: 48
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 10:37 pm

Viesti Kirjoittaja Iso-Jorma »

Niin sanottu luotettava persetuntuma aiheeseen on kyllä minulla ollut, että Länsi-Suomessa ainakin pahoinpitelyissä tuomitaan vankeutta herkemmin kuin Itä-Suomessa. Omaisuusrikoksissa toisin päin.

Yksi näissä hommissa toiminut vanha mies kertoi minulle aikanaan, että tuolle on selkeä selitys. Idässä on totuttu vuosisatojen saatossa väkivaltaan venäläisten kulkiessa edestakaisin, mutta omaisuus on muodostunut tärkeäksi. Lännessä taas omaisuuden merkitys on ollut suuremman vaurauden vuoksi vähäisempi, mutta väkivalta on ollut vieraampaa ja tuomittavampaa.

Uskokoon ken haluaa, mutta minusta kuulostaa järjkevältä.
Ilman kovaa ei ole elämää.
merzi
Hetty Wainthropp
Viestit: 466
Liittynyt: Ti Touko 15, 2007 9:51 am

Viesti Kirjoittaja merzi »

hah.. seli seli :twisted:
Mariacka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5075
Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 7:34 pm

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

Iso-Jorma kirjoitti:Niin sanottu luotettava persetuntuma aiheeseen on kyllä minulla ollut, että Länsi-Suomessa ainakin pahoinpitelyissä tuomitaan vankeutta herkemmin kuin Itä-Suomessa. Omaisuusrikoksissa toisin päin.

Yksi näissä hommissa toiminut vanha mies kertoi minulle aikanaan, että tuolle on selkeä selitys. Idässä on totuttu vuosisatojen saatossa väkivaltaan venäläisten kulkiessa edestakaisin, mutta omaisuus on muodostunut tärkeäksi. Lännessä taas omaisuuden merkitys on ollut suuremman vaurauden vuoksi vähäisempi, mutta väkivalta on ollut vieraampaa ja tuomittavampaa.

Uskokoon ken haluaa, mutta minusta kuulostaa järjkevältä.
Voisinpa melkein olla itäsuomalaisena samaa mieltä (olen asunut lännessäkin). Kaikkihan muistanevat myös skinheadit?
Vastaa Viestiin