Miksi joidenkin ÄÖ on erittäin matala?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

nobodylistentotekno
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2016 2:26 am

Miksi joidenkin ÄÖ on erittäin matala?

Viesti Kirjoittaja nobodylistentotekno »

Tälläistä olen lähi aikoina miettinyt. Erityisesti tietyt eettiset ryhmät tuntuvat sijoittuvan tähän ryppääseen hyvin. Ja ei tarvitse läksyttää normaali jakaumasta tässä ym. yhteydessä.
Jukka Siintonen
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1309
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2016 6:36 pm

Re: Miksi joidenkin ÄÖ on erittäin matala?

Viesti Kirjoittaja Jukka Siintonen »

Jos uskonto kieltää tekemästä, tai lukemasta sitä ja tätä niin sitä ja tätä jää kokematta / näkemättä, joka johtaa siihen, että maailmankuvasta tulee suppeampi. Esim. ketjun aloittaneelta on jäänyt kielenhuoltokurssi selkeästi käymättä. Lyhenne on ÄO (älykkyysosamäärä).
Paikalla
Jack the Ripper
Adrian Monk
Viestit: 2650
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miksi joidenkin ÄÖ on erittäin matala?

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

Köyhä lapsuusajan ravinto, heikko koulutus ja kehitysmaalaisuus ylipäänsä johtavat älykkyysosamäärän keskimääräistä (100) alempaan tasoon. Yksilöiden väliset erot ovat kuitenkin huomattavia.

Matti Vanhasen iskä tutki aikoinaan kansojen älykkyyttä mutta tuli jyrätyksi koska tutkimuksesta ilmeni että vähemmän kehittyneissä maissa on myös huonompi ÄO. Ei saisi todeta tuollaista tosiasiaa. Eikä kuulemma ole ihmisrotuja olemassa, ainoastaan erilaisia ulkoasuja.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Sonja S.
Susikoski
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Elo 18, 2015 11:14 pm

Re: Miksi joidenkin ÄÖ on erittäin matala?

Viesti Kirjoittaja Sonja S. »

Se on Älykkyysosamäärä, eikä älykkyysösamäärä.

Todistit hienosti oman älykkyytesi jo otsikoinnissa!

Minulla on mm. Asperger ja AD/HD. Jälkimmäinen haittaa kirjoittamista toisinaan (siksi kirjoitan päin persettä välillä, kuten nyt). Tekstini (ts. ajatukseni) on aiheesta toiseen pomppivaa ja sisältää kirjoitusvirheitä usein, kun en niitä huomaa "kiireessäni" kirjoittaessa. Pitää olla täysin hiljainen ympäristö, jossa voin rauhassa kirjoittaa, sekä muutenkin sopiva olotila. Nyt olen hieman hyperaktiivisella päällä, joten en jaksa kirjoittaa pitkää litaniaa, saati ajatella mitään.

Sen kuitenkin haluan kirjoittaa, että harmittaa toisinaan oma korkea älykkyysosamääräni, joka on muutaman pisteen päälle satakolmekymmentä. Kävin sen viime syksynä testauttamassa silloisella asuinpaikkakunnallani, kun Mensa järjesti testejä ympäri Suomea.

Noh, miksi minua harmittaa? Minua huolestuttaa suorastaan se, kuinka tyhmiä suomalaiset ovat. Keskimäärin älykkyysosamäärä on sataviisi (105) suomalaisella. Se on mielestäni naurettavan pieni. Lievä kehitysvammaisuus taisi alkaa siitä kahdeksankymmenen pisteen kohdalta (kun neron taas 160 kieppeillä). Suomalaisen ÄO ei siis ole kovin kaukana lievän kehitysvammaisuuden yhdestä dg. kriteeristöstä.

On tutkittu, että jos keskustelukumppanin kanssa on älykkyysosamäärässä eroa kolmekymmentä pistettä, niin toisen ymmärtäminen on hyvin vaikeaa, tai jopa mahdotonta. Kavereita ei siis pahemmin itselle löydy, koska en ymmärrä tavallisia ihmisiä, tai no jos suoraan sanotaan, niin en voi sietää heitä, koska he ovat liian typeriä ja yksinkertaisia. Tämä tulkitaankin sitten vielä ylimielisyytenä, vaikken voi sille faktalle mitään, että minulle on riesaksi suotu aivot, joilla voin vielä itsenäisesti ajatellakin. Sehän on kamalaa!

Ihmiset uskovat satuihin. Lapsille ne toki ovat hyvästä, paitsi nämä uskonhommat. Saduista puheenollen, opin lukemaan viisi vuotiaana, koska halusin osata lukea itse. Koulussa oli turhauttavaa ala-asteella, kun kaikki oli liian helppoa. Yläasteella taas alkoi kiinnostamaan muut jutut, joten en ole mikään akateemikko, koska lopetin koulut myöhemmin, mutta saumoja toki olisi ollut vaikka minne asti kouluttautua.

Itse otsikon kysymykseesi en suoraan osaa vastata. Halusitko tietää miksi "ÄÖ":si on matala? Siihen vaikuttaa kasvuympäristö, kasvattajat, mahdolliset sisaret ja muut kaverit ja etenkin lapsuudessa tapahtuvat suuremmat asiat, kuten kävelemään oppiminen jne.
Myöskin paskat geenit aiheuttavat etenkin tietyissä uskonlahkoissa, sekä pienemmillä paikkakunnilla tuota vajaaälyisyyttä, jota toiset nimittävät junttimaisuudeksi. Kun serkut nai toisiaan, niin lopputuloksena on sitä valkoista roskaa. Joskus pidemmälle kehittyneenä, kuin laikuksi lakanoille jääneenä... Kaikki kuitenkin osaavat naida melkein, ja siihen ei ikävä kyllä palikkatestejä tarvita.
nobodylistentotekno
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2016 2:26 am

Re: Miksi joidenkin ÄÖ on erittäin matala?

Viesti Kirjoittaja nobodylistentotekno »

Omaa älykkyys osamäärää olen aina pitänyt normaalia korkeampana vaikka kerran tipuin talon katolta kuin olin pieni en ilmeisesti lyönyt päätäni kuitenkaan. Jotkut jengiläiset kyllä ovat selvästi tyhmiä niin kuin Sonja kirjoitti. Mielestäni mihin tahansa ryhmään kuuluva voi korottaa älykkyyttään lukemalla kirjoja ja selaamalla nettiä säännöllisesti.
Kaahari
Armas Tammelin
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Syys 30, 2011 9:22 pm

Re: Miksi joidenkin ÄÖ on erittäin matala?

Viesti Kirjoittaja Kaahari »

Sonja. ÄO 154 ei estä minua mukautumasta erilaisten ihmisten seuraan. Luulen noiden ilmoittamiesi vaivojen olevan suurempi syy siihen ettei hermo kestä.
Avatar
PiikkiSika
Adrian Monk
Viestit: 2808
Liittynyt: To Tammi 14, 2016 11:52 pm

Re: Miksi joidenkin ÄÖ on erittäin matala?

Viesti Kirjoittaja PiikkiSika »

Onneksi näin on, mutta kyllä älykkäitäkin tarvitaan - on paljon tehtäviä joissa voi hyödyntää älykkäidenkin kykyjä... edellyttäen et niille löytää hyvän pomon - useimmiten muuten ns. pikemminkin karismaattisemman kuin älykkään henkilön. lopputulos: tyhmät johtaa meitä kaikkia.
! ! ! Eläköön EU-direktiivit ja kansan syväkyykky ! ! !
Avatar
Tuomion Pasuuna
Jessica Fletcher
Viestit: 3484
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 10:43 am

Re: Miksi joidenkin ÄÖ on erittäin matala?

Viesti Kirjoittaja Tuomion Pasuuna »

Mistä ajankohtaisesta rikoksesta tässä on siis kyse?
Ärrkele
Adrian Monk
Viestit: 2593
Liittynyt: To Helmi 05, 2015 6:12 am

Re: Miksi joidenkin ÄÖ on erittäin matala?

Viesti Kirjoittaja Ärrkele »

Jack the Ripper kirjoitti:Köyhä lapsuusajan ravinto, heikko koulutus ja kehitysmaalaisuus ylipäänsä johtavat älykkyysosamäärän keskimääräistä (100) alempaan tasoon. Yksilöiden väliset erot ovat kuitenkin huomattavia.

Matti Vanhasen iskä tutki aikoinaan kansojen älykkyyttä mutta tuli jyrätyksi koska tutkimuksesta ilmeni että vähemmän kehittyneissä maissa on myös huonompi ÄO. Ei saisi todeta tuollaista tosiasiaa. Eikä kuulemma ole ihmisrotuja olemassa, ainoastaan erilaisia ulkoasuja.
Tämä on mielestäni lähimpänä totuutta. Top 5:n esim. tämän tutkimuksen mukaan https://iq-research.org/en/page/average-iq-by-country muodostaa Itä-Aasian maat joissa koulutus on hyvä ja kehitysaste korkea. Mielenkiintoisena näkisin nimenomaan ravinnon merkityksen koska kyseisissä Itä-Aasian maissa on huomattavan erilainen ruokavalio ja -kulttuuri kuin Euroopassa. Jotkut ovat arvailleet esim. lehmänmaidon suurella kulutuksella länsimaissa olevan merkitystä (laktoosi ja maitoproteiini), joka siis on Itä-Aasian maissa olematonta, ja toisaalta Aasiassa syödään vaikkapa riisiä jossa ei ole gluteenia (keliakia ja gluteeniyliherkkyys) suuret määrät ja länsimaissa suositaan vehnää ja ruista joissa sitä on.

On myös tehty tutkimuksia jossa on ilmennyt, että suoliston toiminnalla on paljon suurempi merkitys aivojen toimintaan (välittäaineiden kuljetus) mitä on aiemmin tiedetty. Jos suolisto ei toimi ruokavalion takia, luultavasti ei aivotkaan toimi normaalisti.
PaxCow kirjoitti:Vaikka miten yritän, en kuule allahu akbaria.
Chefile kirjoitti:Minulla on kuule munaa lyödä pelkästään sillä munalla sinut taju kankaalle, sinä mielisairas hinaaja.
Seppo Räty: ”Suomalainen keihäänheitto on mennyt polvien nosteluksi”
nobodylistentotekno
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2016 2:26 am

Re: Miksi joidenkin ÄÖ on erittäin matala?

Viesti Kirjoittaja nobodylistentotekno »

Tuomion Pasuuna kirjoitti:Mistä ajankohtaisesta rikoksesta tässä on siis kyse?
Tyhmyydestä tietenkin ja kaiken maailman typeryksistä jotka niitä rikoksia tekevät.
lepajoki
Olivia Benson
Viestit: 727
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 10:56 am

Re: Miksi joidenkin ÄÖ on erittäin matala?

Viesti Kirjoittaja lepajoki »

Nuo äo testithän perustuu pelkästään hyvään muistiin, ja nopeaan matemaattiseen päättelyyn. Tarkoittaako tuo testi sitten yleistä älykkyyttä, on täysin toisarvoinen asia.

Ja täysin väärässä osiossa avattu.
Avatar
CharlesBronson
Jessica Fletcher
Viestit: 3136
Liittynyt: Su Touko 10, 2015 4:58 pm

Re: Miksi joidenkin ÄÖ on erittäin matala?

Viesti Kirjoittaja CharlesBronson »

nobodylistentotekno kirjoitti:Tälläistä olen lähi aikoina miettinyt. Erityisesti tietyt eettiset ryhmät tuntuvat sijoittuvan tähän ryppääseen hyvin. Ja ei tarvitse läksyttää normaali jakaumasta tässä ym. yhteydessä.
Tästä aiheesta on ollut kiivasta keskustelua tälläkin foorumilla.
Edellinen keskustelu lopahti siihen, kun ei ollut enää mitään keskusteltavaa.
Kaikki olivat yksimielisiä siitä, että ÄO liittyy vahvasti geeneihin.
it's my car !
Maribel_88
Jack Taylor
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Loka 10, 2014 9:24 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miksi joidenkin ÄÖ on erittäin matala?

Viesti Kirjoittaja Maribel_88 »

Sonja S. kirjoitti:Se on Älykkyysosamäärä, eikä älykkyysösamäärä.

Todistit hienosti oman älykkyytesi jo otsikoinnissa!

Minulla on mm. Asperger ja AD/HD. Jälkimmäinen haittaa kirjoittamista toisinaan (siksi kirjoitan päin persettä välillä, kuten nyt). Tekstini (ts. ajatukseni) on aiheesta toiseen pomppivaa ja sisältää kirjoitusvirheitä usein, kun en niitä huomaa "kiireessäni" kirjoittaessa. Pitää olla täysin hiljainen ympäristö, jossa voin rauhassa kirjoittaa, sekä muutenkin sopiva olotila. Nyt olen hieman hyperaktiivisella päällä, joten en jaksa kirjoittaa pitkää litaniaa, saati ajatella mitään.

Sen kuitenkin haluan kirjoittaa, että harmittaa toisinaan oma korkea älykkyysosamääräni, joka on muutaman pisteen päälle satakolmekymmentä. Kävin sen viime syksynä testauttamassa silloisella asuinpaikkakunnallani, kun Mensa järjesti testejä ympäri Suomea.

Noh, miksi minua harmittaa? Minua huolestuttaa suorastaan se, kuinka tyhmiä suomalaiset ovat. Keskimäärin älykkyysosamäärä on sataviisi (105) suomalaisella. Se on mielestäni naurettavan pieni. Lievä kehitysvammaisuus taisi alkaa siitä kahdeksankymmenen pisteen kohdalta (kun neron taas 160 kieppeillä). Suomalaisen ÄO ei siis ole kovin kaukana lievän kehitysvammaisuuden yhdestä dg. kriteeristöstä.

On tutkittu, että jos keskustelukumppanin kanssa on älykkyysosamäärässä eroa kolmekymmentä pistettä, niin toisen ymmärtäminen on hyvin vaikeaa, tai jopa mahdotonta. Kavereita ei siis pahemmin itselle löydy, koska en ymmärrä tavallisia ihmisiä, tai no jos suoraan sanotaan, niin en voi sietää heitä, koska he ovat liian typeriä ja yksinkertaisia. Tämä tulkitaankin sitten vielä ylimielisyytenä, vaikken voi sille faktalle mitään, että minulle on riesaksi suotu aivot, joilla voin vielä itsenäisesti ajatellakin. Sehän on kamalaa!

Ihmiset uskovat satuihin. Lapsille ne toki ovat hyvästä, paitsi nämä uskonhommat. Saduista puheenollen, opin lukemaan viisi vuotiaana, koska halusin osata lukea itse. Koulussa oli turhauttavaa ala-asteella, kun kaikki oli liian helppoa. Yläasteella taas alkoi kiinnostamaan muut jutut, joten en ole mikään akateemikko, koska lopetin koulut myöhemmin, mutta saumoja toki olisi ollut vaikka minne asti kouluttautua.

Itse otsikon kysymykseesi en suoraan osaa vastata. Halusitko tietää miksi "ÄÖ":si on matala? Siihen vaikuttaa kasvuympäristö, kasvattajat, mahdolliset sisaret ja muut kaverit ja etenkin lapsuudessa tapahtuvat suuremmat asiat, kuten kävelemään oppiminen jne.
Myöskin paskat geenit aiheuttavat etenkin tietyissä uskonlahkoissa, sekä pienemmillä paikkakunnilla tuota vajaaälyisyyttä, jota toiset nimittävät junttimaisuudeksi. Kun serkut nai toisiaan, niin lopputuloksena on sitä valkoista roskaa. Joskus pidemmälle kehittyneenä, kuin laikuksi lakanoille jääneenä... Kaikki kuitenkin osaavat naida melkein, ja siihen ei ikävä kyllä palikkatestejä tarvita.


Huolestut turhaan, sillä suomalaisten äo ei poikkea siitä, mitä se keskimäärin on Länsi-Euroopassa. Toki nykyisin tulee usein sellainen seikka mieleen, että onko -etenkin eurooppalaisilla poliitikoilla- kaikki ihan kunnossa. :shock: Jos katsotaan muita alueita, esim. niitä, joilla mennään sen serkun kanssa naimisiin, on äo keskimäärin huomattavasti pienempi. Siis siinäkin tapauksessa, että ravinto, koulutus etc on kunnossa. Tulee montakin maata mieleen, mutta en nyt viitsi tässä mainita. Ketjun voisi tosiaan siirtää "vapaan keskustelun"-osioon.
Avatar
Omnipod
Scooby-Doo
Viestit: 23
Liittynyt: To Maalis 03, 2016 12:55 pm

Re: Miksi joidenkin ÄÖ on erittäin matala?

Viesti Kirjoittaja Omnipod »

Jukka Siintonen kirjoitti:Jos uskonto kieltää tekemästä, tai lukemasta sitä ja tätä niin sitä ja tätä jää kokematta / näkemättä, joka johtaa siihen, että maailmankuvasta tulee suppeampi. Esim. ketjun aloittaneelta on jäänyt kielenhuoltokurssi selkeästi käymättä. Lyhenne on ÄO (älykkyysosamäärä).
Snap! :lol:

Sitten asiaan:
Uskoisin, että älykkyys on samanlainen ominaisuus, kuin monet muut periytymisen rajaamat ja ympäristön hiomat ominaisuudet. Eli jokaisella ihmisellä on valmiina tietty äo-väli (esim. 80-120), minkä geenit määräävät. Ympäristö sitten vaikuttaa siihen, mille tasolle ylletään.

Samahan koskee esimerkiksi pituutta. Jos Jaakon perimä sanoo, että hänestä voi tulla 170-180cm, lapsuus- ja nuoruusajan ravinto, sairaudet, lääkkeet ym. vaikuttavat siihen jääkö pituus sinne lähemmäs 170cm vai päästäänkö jopa 180cm asti.
lepajoki
Olivia Benson
Viestit: 727
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 10:56 am

Re: Miksi joidenkin ÄÖ on erittäin matala?

Viesti Kirjoittaja lepajoki »

Jos joku tehnyt joskus tuon testin, niin kyllä tietää ettei esim. muisti ole enää samalla tasolla, kuin joskus nuorena. Tarviiko se olla? So what. Elämänkokemus on täysin eriasia, kuin nopea muistiin perustuva päättely. Kumpi sitten tärkeämpi, vai kumpikaan?

Tuo älykkyyden määritys jollain numeroilla muutenkin aivan järjetöntä. Jos olet esim. täysin ateisti, niin voitko pitää kiihkouskovaista älykkäänä?

Älykkyyden määritys sanallisiin puhelahjoihin myös hyvinkin häilyvä. Jos pystyt vastaamaan asioihin, ja antamaan mielipiteesi "älykkäästi", ei merkkaa sitä, ettei joku täysin puhumaton olisi älykkäämpi, kuin itse.
Vastaa Viestiin