Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, ex-liikenneministeri Anne Berner

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Psykopaatti
Harjunpää
Viestit: 305
Liittynyt: Ma Marras 28, 2022 12:14 pm

Re: YLE: Helsingin 'villit taksikuskit' uhkaavat muita kuljettajia näiden sukulaisten tappamisella ja raiskaamisella

Viesti Kirjoittaja Psykopaatti »

Elämme parhaillaan aikoja, joista Suomessa on haaveiltu pitkään. Vuohennussijat suhaavat takseilla missä ja miten sattuu, siinä sivussa uhkailevat raiskauksilla ja tappamisella. Alamme olla hyvin lähellä sitä unelmaa, mistä edellinen hallitus haaveili.
B€st
Olivia Benson
Viestit: 721
Liittynyt: Ke Tammi 29, 2020 9:58 am

Re: YLE: Helsingin 'villit taksikuskit' uhkaavat muita kuljettajia näiden sukulaisten tappamisella ja raiskaamisella

Viesti Kirjoittaja B€st »

Olen välttänyt vuosia takseja, koska kerran joku kongon mafia eli pari taksikuskia kävivät kimppuuni ja pyrkivät viemään kännykkäni. Mielestäni ainoa tapa saada tuo meno kuriin on olla käyttämättä taksia. Jos on pakko mennä jonnekin taksilla, valitsee Taksi Helsingin ja jättää mukiloijat nahistelemaan keskenään. Nollatoleranssi tarkoittaa sitä, ettei rahoita sitä toimintaa.
Gentle
Theo Kojak
Viestit: 1157
Liittynyt: To Maalis 12, 2020 3:19 pm

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, ex-liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja Gentle »

Onhan tää jännä tilanne, että maan johdon osalta hyväksytään rikollinen toiminta. Rikolliset vaan tekee omat säännöt. Kaikkien tiedossahan tämä on ollut. Ihmettelen myös asiakkaita, jotka ottavat taksin rautatieasemalta.
Villit vallannut alan eikä kukaan edes halua tehdä mitään.
jotunheimen
Harjunpää
Viestit: 332
Liittynyt: Ma Loka 19, 2020 8:34 am

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, ex-liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja jotunheimen »

Eriksson kirjoitti: Ti Joulu 12, 2023 10:15 am Ihmettelen että miksi tätä nykyistä systeemiä ei voida korjata, kun kaikki näkevät ja tietävät että se ei toimi.
Muista äänestää ensi kerralla kovemmin! Vaikka aina saa pettyä, niin täytyyhän sen joskus toimia!

Tai sitten ymmärtää jo viimein, ettei hallitus, virkamiehet ja lainsäätäjät ole normi kansalaisia varten vaan toteuttavat aivan eri agendoja. Tuhat ihmistä asemalle turvaamaan kunnon taksikuskeja, jos heidät pidätetään, kaksi tuhatta lisää jne.

Tai sitten voi turhaan odotella sitä sankaria saapuvaksi aina neljän vuoden välein.
Extremely dangerous to our democracy
Matti Ja Maija
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1301
Liittynyt: Pe Helmi 25, 2022 11:32 am

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, ex-liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja Matti Ja Maija »

Huomasitteko, kuinka kova vahti on keskustelupalstalla?

Eipä kritisointia kovin hyvin pääse läpi.

Samoin HS, IS, IL yms muut "valtamediat"
Slava Ukraini! <3
multsi
Sabrina Duncan
Viestit: 371
Liittynyt: Ti Touko 08, 2012 5:11 pm

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, ex-liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja multsi »

Tämä on juuri sitä maahanmuuttoon liittyvää tietynlaista arkiperseilyä, mitä tapahtuu monissa paikoissa, kuten kouluissa ja kaduilla, mutta mikä ei kuitenkaan ole varsinaisesti sillä tavalla laitonta, että siihen voisi kukaan oikein mitenkään puuttua, eikä kukaan varmaan uskaltaisikaan puuttua.

Kenelle taksitolppien mafiat, reviirijaot yms. kuuluisivat ja miten näitä lopulta edes näytettäisiin? Mitä asialle oikeastaan voisi tehdä siis? Sitä en ymmärrä, että miten Helsinki sallii ykköstaksitolppansa olla tässä tilassa, missä jokainen junantuoma/turisti/mummo voi joutua kusetetuksi, mutta toisaalta kun kyseessä on Helsinki, niin eipä tilanne oikeastaan ihmetytä.

Liiketaloudellisesti taksiyritys rinnastuu yhden miehen suutariin, pizzeriaan tai muuhun vastaavaan pienyritykseen, mutta ero on siinä, että jos saat surkeata ylihintaista palvelua jossain näissä muissa pienyrityksissä, niin markkinamekanismi toimii, ja kyseinen yritys poistuu markkinoilta asiakaspulassa. Taksissa kukaan ei erota yhden Ahmedin villiä taksia mitenkään muista ja yhtä asiakasta kusetettuasi voit ajaa muina miehinä tolpalle kusettamaan seuraavaa. Tähän päälle sitten pimeänä ajo, uhkailu ja asiakkaiden jako uutisessa kuvatulla tavalla, niin hommahan on siinä, eikä markkinatalouden teoria toimi. Ainoastaan isot välitysyhtiöt voivat puuttua omien kuljettajiensa apinointiin.

Se, että "poliisi valvoo" tarkoittaa käytännössä sitä, että tolpalla käydään joskus kyyläämässä onko kuljettajalla ajopäiväsatukirja ja kortti kojetaulussa, mutta näihin oikeisiin ongelmiin tämä ei auta mitenkään.
Tessu
Christopher Lorenzo
Viestit: 1594
Liittynyt: La Tammi 05, 2013 2:51 am

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Mutta...uhkaappa ihan Suomalaissyntyinen ihminen vaikkapa puhelimessa jotain virkaihmistä niin jo on poliisit soittelemassa perään ja laitokselle kutsumassa,parhaimmassa tapauksissa jo tulevat hakemaan.
Että oudossa suojeluksessa ovat nämä ulkomaalaiset jos saavat huudella kenelle mitä vaan?
Onko tämä siten sitä kehitystä ja kulttuuria jota aina puhutaan.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17112
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Kommentti: En ota enää taksia kuin äärimmäisessä hädässä ja samoin tekee moni muu nuori nainen

Luottamuksen takseihin voi palauttaa ainoastaan se, että kuljettajat tarjoavat kyytiinsä istuville poikkeuksetta turvallisen matkakokemuksen, kirjoittaa toimittaja Sara Sairanen.

KUN pikkujoulukausi käy kuumimmillaan, hyppää moni mieluummin tolpalla päivystävään taksiin kuin suuntaa bussipysäkille, jossa kulkuvälineen tuloa saa yön pikkutunneilla odotella toisinaan tuskastuttavankin kauan.

Joulukuun ensimmäisenä perjantaina olin yksi monista. Bileet olivat loppuneet ja ruuhkaisessa hampurilaisravintolassa käyty. Ainoastaan 10 kilometriä erotti minut pehmeistä lakanoista.

Tummanpuhuvan auton ikkunan takaa paljastui huolitellun näköinen kuljettaja, joka kysyi, tarvitsenko kyytiä. Vastasin myöntävästi. Pienen neuvottelun jälkeen pääsimme yhteisymmärrykseen kyydin hinnasta. 25 euroa oli käypä summa.

Matka sujui mutkitta siihen saakka, kunnes pääsimme Helsingin kantakaupungin ulkopuolelle. Kuljettaja avasi keskustelun kehottamalla minua syömään sylissäni matkustaneet eväät. Kieltäydyin ja vetosin hampurilaiskastikkeeseen, joka valuessaan sotkisi siistin auton jalkatilan.

KUN HÄN seuraavan kerran avasi suunsa, olin varma kuulleeni väärin.

Kuljettaja sanoi, ettei minun tarvitse maksaa matkasta sopimaamme hintaa, jos päästän hänet reissun päätteeksi kotiini hieromaan itseäni hetkeksi.

Kieltäydyin, ja häntä harmitti – selvästi niin paljon, että hän koki tarpeelliseksi kysäistä asiaa uudestaan pienen hetken kuluttua. Toistin jo aiemmin sanomani ja perustelin kantaani sillä, että halusin syödä ranskalaiseni rauhassa ja mennä sen jälkeen suoraan nukkumaan. Perustelu tuntui kelpaavan, sillä ehdottelut jäivät siihen.

Minuutit tuntuivat piinallisilta. Huokaisin helpotuksesta, kun auto lopulta kaartoi kotipihaani. Maksoin ja lähdin. Kuittia matkasta minulle ei tarjottu, enkä osannut sitä hämmennykseltäni vaatia.

Jälkikäteen ahdisti. Entä jos kuljettaja ei olisikaan tuonut minua kotiin? Entä jos hän, jolle osoitetietoni jäivät, ilmestyy jonakin päivänä oveni taakse soittamaan ovikelloa?

KYSEESSÄ ei suinkaan ole ensimmäinen epämiellyttävä taksikokemukseni. Heinäkuussa 2022 matkustin taksin kyydissä kymmenen kertaa Helsingin rautatieaseman ja Helsinki-Vantaan lentoaseman välillä selvittääkseni pääkaupungin taksiliikenteen tilannetta. Selvisi, ettei päivänvaloa kestä matkojen hinnoittelun lisäksi useiden kuljettajien käytös.

Tolpalla päivystänyt kuski iski silmänsä minuun, painavaa matkalaukkua olallaan kantaneeseen potentiaaliseen asiakkaaseen, kun olin jäänyt sähkönmyyjän haaviin rautatieaseman Asema-aukiolla. Kuski ei tyytynyt odottelemaan vuoroaan, vaan säntäsi luokseni kysymään, olenko vailla kyytiä.

Reviiritietoinen sähkönmyyjä pyysi kuskia odottamaan, mutta sanat tuntuivat kaikuvan kuuroille korville. Pian kuski pyyhälsi uudelleen luokseni, ja myönnyin lähtemään hänen mukaansa.

Hän johdatteli minua kohti tolpalle parkkeerattua valkoista Volkswagenia, kun yhtäkkiä viereeni ilmestyi toinen kuski, joka vaati minua nousemaan kyytiinsä. Kun seurasin ensimmäisen jalanjäljissä, tarttui toinen minua laukkuni olkahihnasta ja repi taaksepäin.

Pyysin häntä englanniksi olemaan koskematta. Väliin riensi kolmas kuski, joka kehotti minua seuraamaan ensimmäistä. Kun pääsin laukkuineni syöksähtämään tummille kangaspenkeille, totesi kuski kollegansa ”yrittäneen hyökätä päälleni”.

Yhtä testin viimeisimmistä takseista ajoi kuski, joka riuhtomisen sijaan ohjasi minut kohteliaasti takaovesta sisään. Puhelias mies halusi tietää mistä olen tulossa, mitä opiskelen ja käynkö töissä, joten aloimme keskustella.

Kun lähestyimme rautatieasemalla häämöttänyttä määränpäätäni, hän pyysi minua ulos kahville. Kieltäydyin.

LÄHITAKSIN vuonna 2022 teettämästä kyselytutkimuksesta käy ilmi, että yhä useampi asiakas kokee taksilla matkustamisen aiempaa turvattomammaksi Uudellamaalla. Yli kolmannes vastanneista kertoi kokeneensa fyysistä ja psyykkistä turvattomuutta – naiset miehiä enemmän.

Syitä on etsitty vuoden 2018 taksitoimialan lainsäädäntöä vapauttaneesta liikennelain uudistuksesta. Lähitaksin vt. toimitusjohtaja Pasi Rokosa kertoi tiedotteessa, että ennen uudistusta taksialan suurimmat haasteet liittyivät matkustajien mielestä taksien saatavuuteen ruuhkahuippuina, kuten pikkujoulujen ja uudenvuoden aikaan, sekä hintatasoon.

Turvallisuutta ei koettu ongelmaksi, päinvastoin: suomalaista taksia pidettiin maailman turvallisimpana.

Istahdin kymmenen eri taksin kyytiin työn merkeissä jälleen kuluvan vuoden kesällä. Minut Helsinki-Vantaalta keskustaan heittänyt, tunnetun firman auton kuljettaja kehotti välttämään taksitolppia ja tilaamaan taksin joko puhelimitse tai sovelluksen kautta.
...

Tolpalta en aio enää kyytiin nousta, eikä taksin tilaaminen sovelluksenkaan kautta tunnu kovin houkuttelevalta. Luottamuksen takseihin voi palauttaa ainoastaan se, että jokainen kuljettaja tarjoaa kyytiinsä hyppäävälle miellyttävän, ammattimaisen ja ennen kaikkea turvallisen asiakaskokemuksen.
Enemmän täällä: IltaSanomat
13.12.2023 6:30
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
C. Semmmone
Neuvoja-Jack
Viestit: 502
Liittynyt: La Helmi 18, 2023 10:45 am

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja C. Semmmone »

Keijo antaa vinkin Taposelle:

Keijo Kaarisade @keijomedia 12.12.23

Keijo unelmoi Suomesta jossa kenenkään Taksi Helsiknin kuskin ei tarvitse suojella reviiriään kilpailijoilta uhkailemalla ja vainoamalla.

Poliisin ennaltaehkäisevä ryhmä voisi panostaa enemmän reviirien valvontaan jotta kuskit voisivat keskittyä työhönsä.

https://twitter.com/keijomedia/status/1 ... 5497034872
SDP pitäisi kieltää hyvien tapojen vastaisena.
Paikalla
Avatar
Tarkastaja Levisi
Angus MacGyver
Viestit: 6705
Liittynyt: La Heinä 18, 2020 4:44 pm

IL: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, ex-liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja Tarkastaja Levisi »

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/edf7 ... 42e05a6071


Rovaniemen lentokentälle on pesiytynyt röyhkeä ilmiö – ”Meillä menee maine”
Matkailusesonki on houkutellut Rovaniemelle myös röyhkeitä taksiyrittäjiä.



Reilut kaksi vuosikymmentä taksialalla toiminut yrittäjä Timo Tolonen on huolissaan asiakkaiden turvallisuudesta. Tolonen kuuluu Lähitaksin välitysketjuun.

– Onhan tämä erikoista, että joudun varoittelemaan asiakkaita siitä, että he tarkistavat, kenen kyytiin lähtevät ja että hintatiedot kerrotaan ennen matkaa, hän sanoo.

Lähitaksi vaatii omilta kuljettajiltaan muun muassa suomen kielen hyvää hallintaa, palvelualttiutta ja yhtenäistä pukeutumista. Kaikki toiminta on läpinäkyvää, sillä esimerkiksi reitit ja veloitukset voi tarkistaa pitkältä ajalta ja hinnasto on selkeästi näkyvillä.

– Meillä menee maine, kun kymmenet välitysketjuihin kuulumattomat etelän taksit toimivat Rovaniemellä miten haluavat. Joiltakin asiakkailta on peritty jopa kolminkertainen hinta lentokentältä kaupunkiin, ja jos asiakas on hieman ihmetellyt sitä, häntä on uhkailu.

Rovaniemen juna-asema on yksi esimerkki alueista, joissa kilpailu asiakkaista on villiä. Ulkomaalaistaustaiset toimijat tulevat jo hyvissä ajoin ennen junan saapumista asemalle ja valtaavat taksialueen. Lähitaksin tai Menevän takseilla on vaikeuksia saada asiakkaita, sillä niiden eteneminen jonossa estetään.

LadyTaxi on pieni yksityinen toimija Rovaniemellä. Yrittäjä Outi Huttunen on myös seurannut hämmentyneenä markkinoiden muutosta.

– Uudet toimijat eivät kunnioita ketään. He pysähtyvät ennakkotilausautojen eteen estämään lähtöä ja jäävät odottamaan, jos saisivat taksijonosta huudettua asiakkaita kyytiin. Naiskuljettajia nimitellään huoriksi.
– Touhumme eteni yhä pitemmälle, ja kun aloimme suoraan sanoen nussia lauteilla sylikkäin, Kari Tapio räjähti, Frederik muistelee kirjassa.
Kräki
Olivia Benson
Viestit: 732
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2020 8:34 am

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, ex-liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja Kräki »

Nämä ovat kyllä kun luteenpaskat. Levittäytyvät jokapaikkaan ja aiheuttaa todellakin pahennusta. Loisia,ali-ihmisiä
Hyi vittu
URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11404
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, ex-liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja URSA »

Ei tietoa millainen kuljettaja, mutta kävellen olisit perillä.
Taksi syöksyi lähes kymmenen metrin tuhoisaan pudotukseen joulupäivän aamuna Helsingissä

Taksi putosi alas Helsingin Vallilassa - katso video paikan päältä
JULKAISTU 25.12.2023 11:10

Taksi syöksyi metalliaidan läpi Helsingin Vallillassa varhain jouluaamuna ja putosi useita metrejä alaspäin. Onnettomuudessa loukkaantui kolme henkilöä.

Ulosajo tapahtui Lemuntie 9:n kohdalla aamukuuden aikaan.

– Kyseisessä kohdassa kulkee kaksi katua rinnakkain eri tasoissa niin, että välissä on valtava kivimuuri ja sen päällä metalliaita, kuvailee komisario Esa Pennanen Helsingin poliisista MTV Uutisille.

– Taksi oli ajautunut metalliaidan läpi ja pudonnut muurilta alas useita metrejä alemmalle katutasolle.

Paikalla käyneen MTV:n toimittajan arvion mukaan pudotus on jopa lähemmäs kymmenen metriä. Onnettomuusauto oli tiettävästi Yango-taksi ja se putosi katolleen.
Kuva
Hieman ennen kello 11 aamupäivällä auto oli nostettu jo pyörilleen ja taksikyltti oli poistettu sen katolta.

Kuva
Taksi rusentui pudotuksessa pahasti.

Kolme sairaalaan


Poliisin mukaan taksissa oli onnettomuushetkellä kuljettajan lisäksi kaksi matkustajaa, oletettavasti asiakkaita. Kaikki kyydissä olleet henkilöt loukkaantuivat ja heidät kuljetettiin sairaalaan hoidettaviksi.

Poliisilla ei ole tietoa, miten vakavia vammoja taksissa olleet putoamisessa saivat.

Poliisi selvittää onnettomuuden syitä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tak ... #gs.2m7n0y
sinnerman
Agentti Scully
Viestit: 653
Liittynyt: La Loka 22, 2016 10:00 am

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, ex-liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja sinnerman »

Komia ollut lento. :roll:
Jos ei ollu musta kuski ,niin on nyt aikakin mustelmilla. :shock:
Taksien laatu on viime vuosina todellakin pudonnut .Valitettavasti ongelman todellista syytä ei rasismin pelossa vieläkään voida käsitellä.
Itsekin olen vähentänyt takseilla ajelua,mutta silloin kun etukäteen tiedän taksia tarvitsevani soitan suoraan muutamalle luotetulle alan ammattilaiselle.
Kummisetä
Jessica Fletcher
Viestit: 3250
Liittynyt: Ma Joulu 16, 2019 4:52 pm

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, ex-liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja Kummisetä »

"lähemmäs 10 metriä" on vahvasti liioteltu mutta se ei yllätä kun MTV:n uutisesta kyse. Tai niin tietenkin, onhan se sikäli oikein että korkeusero on paljon lähempänä 10 kuin 20 metriä.
qurqo kirjoitti: To Loka 26, 2023 9:01 pm Ei renkaat mustaa piirrä, kuin lukkiutuneena.
:mrgreen:
Sverdlov
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1417
Liittynyt: Pe Marras 11, 2016 9:28 am

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, ex-liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja Sverdlov »

Onkohan tämä taksiuudistus lainsäädäntöineen jokin fysiikan laki jos sitä ei voi muuttaa? Olen kuullut, että eduskunnassa on parisataa ämmää ja äijää jotka tämän uudistuksen siunasivatkin. Eikö yhdelläkään ole tullut mitään mieleen? Tästä vetämättömyydestä kyllä näkee kansamme tilan tällä hetkellä.
Anteeksi nimimerkkini, mutta en tiedä mihin päin sen pitäisi viitata?
Vastaa Viestiin