Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, ex-liikenneministeri Anne Berner

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

weisses fleisch
Harjunpää
Viestit: 308
Liittynyt: To Loka 20, 2016 5:53 pm

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja weisses fleisch »

Opaskoiran kyytiin ottaminen ei ole mikään neekerikuskin mielipiteestä riippuva asia, vaan yksiselitteisesti asiakkaan oikeus. Monoa ahteriin kuskille, joka ei hoida työtehtäviään asianmukaisesti.

URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11302
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja URSA »

Yli puolet kärähti taksiratsiassa Helsingissä

Kolmesta autosta ei löytynyt lainkaan taksilupaa. Valvontaiskussa paljastui myös tulojen piilottelua verottajalta.

Poliisi, veroviranomaiset ja Traficom tekivät takseihin kohdistuneen valvontaiskun kolmella taksiasemalla Helsingissä.

Tänään klo 7:57

Viranomaisten Helsingissä järjestämässä taksiratsiassa löytyi runsaasti puutteita. Poliisi, verohallinto sekä liikenne- ja viestintävirasto Traficomin perjantaina tekemässä valvontaiskussa käytiin läpi 65 taksia, joista peräti 37:ssä oli huomautettavaa. Liikennevirhemaksuja määrättiin yhteensä 24 kappaletta.

Ratsiasta kertoneen Traficomin mukaan jopa viidestätoista taksista puuttui taksiluvan haltijan nimi, sekä yhteystiedot matkustajan nähtäviltä. Kolmesta ajoneuvosta taksiliikennöintiin oikeuttavaa asiakirjaa ei löytynyt lainkaan.

Tietojen esittämisessä oli muutenkin suuria puutteita. Yhdessätoista taksissa kuljettajan nimi ei ollut esillä ja hintatiedoissa oli puutteita yhdeksässätoista taksissa.

Tarkastuksessa paljastui myös yksi katsastamaton auto ja toinen, josta oli ajoneuvovero jäänyt maksamatta. Yhtä ajoneuvoa ei ollut puolestaan rekisteröity taksikäyttöön.

Helsingissä toteutettuun valvontaiskuun osallistui kaksitoista poliisia Helsingin liikennevalvonnasta, neljä asiantuntijaa Traficomista, sekä neljä verotarkastajaa Verohallinnosta. Takseja tarkastettiin Asema-aukiolla, Länsisatamassa ja Pasilassa kauppakeskus Triplan edessä sijaitsevilla taksiasemilla.

Taksiratsiassa löytyi myös tulojen piilottelua verottajalta. Verojen välttelystä kärähtäneitä taksiyrityksiä odottaa nyt todennäköisesti lasku lisäveroista.

– Olemme löytäneet sekä yrityksiä että yksittäisiä kuljettajia, jotka ovat yrittäneet piilotella tuloja. Seuraavaksi otamme tässäkin valvonnassa nousseet tapaukset tarkempaan analyysiin ja määräämme heille tarvittaessa veroja maksuun, apulaisjohtaja Tarja Valsi verohallinnosta kertoo.

Verohallinto muistuttaa, että taksimatkustajat voivat ilmoittaa havaitsemistaan väärinkäytöksistä viranomaisille Vero.fi osoitteesta löytyvällä vihjetietolomakkeella.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7e6b ... 851b411b4b

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17033
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Taksimatkani lentoasemalta lähihotelliin oli kallis ja kaoottinen

Järjestelmä on asiakkaalle kohtuuton.

TIISTAINA (10.5.) koin Helsinki-Vantaan lentoaseman taksipisteellä jotain, johon en ole aiemmin törmännyt Suomen-vierailuillani. Tulin junalla lentoasemalle ja olin varautunut ottamaan ensimmäisen jonossa olevan taksin siirtyäkseni lähihotelliin. Vastassa olikin rivistö autoja, joiden kuljettajat huutaen ja suurin elein kalastivat huomiotani. Hetken luulin joutuvani käsirysyyn.

Äänekkäästi minua pyydettiin valitsemaan, kenen kyytiin lähtisin. Mielestäni tämä oli hyvin outo käytäntö, mutta halusin pois kaaoksesta niin pian kuin mahdollista.

Valitsin hillityimmin käyttäytyvän kuljettajan takarivistä. Tämä oli virhe. Sain kyydin keskellä metsää olevan puisen parakkirakennuksen eteen, jonka ikkunoihin oli kirjoitettu hotellin nimi. Kun kuljettaja vakuutteli ja näytti navigaattorista paikan olevan oikea, katsoin parhaimmaksi maksaa käteisellä vaaditun 35 euroa ja jäädä pois – olinhan keskellä metsää yksin.

Jonkin aikaa matkatavaroitani raahattuani löysin oikean kohteen. Sieltä seuraavana aamuna toisen taksifirman kuljettaja kyyditsi minut kentälle aamulennolleni hintaan 10,50 euroa. Matkaa oli kaksi kilometriä.

Kävin silloin vielä edellisenä päivänä käyttämäni taksifirman kaistalla keskustelemassa asiasta. Minulle osoitettiin katonrajassa olevaa valotaulua, jossa hinnat olivat esillä. Sinnehän sitä ensimmäisenä katsoo, kun ovesta astuu ulos! Taulu silmien tasolla olisi kiinnittänyt huomion, ja kuljettajan tulisi myös osoittaa selvästi hinnasto autonsa ikkunassa.

Järjestelmä on asiakkaalle kohtuuton. Jos minulle suomen kieltä osaavalle ulkosuomalaiselle kävi näin köpelösti, ensi kertaa maahan tulevalla voi olla vielä huonompi tuuri.

Maija Watton, Bexhill-on-Sea, Britannia
HS mielipide
14.5.2022 14:00
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

Avatar
poikani
Telkkaridekkareiden asiantuntija
Viestit: 9987
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 8:50 pm
Paikkakunta: ?? ???????

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja poikani »

Kun kulkee yhdestä taksikuskitappelusta Helsingin päärautatieasemalta toiselle vastaavalle Helsinki-Vantaalla, siinä saa jo niin eksoottista tunnelmaa, että ei tarvitse lomalle lähteäkään.
????? ?? ??????.

Avatar
Tarkastaja Levisi
Angus MacGyver
Viestit: 6598
Liittynyt: La Heinä 18, 2020 4:44 pm

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja Tarkastaja Levisi »

Miehet jotka vihaavat naisia -taksikyydithän voisi olla Helsingin uusi turistivaltti.
Uhittelua, vittuilua, matkan lopuksi vähintään kopelointia tai raiskaus päälle!
"Suomessa ei voi olla mafiatoimintaa", toteaa Pasterstein.

https://yle.fi/uutiset/3-12495595

Taksinkuljettaja löi naiskollegaa kasvoihin – osa taksiyrittäjistä yrittää pelotella muut kuskit pois vilkkailta taksiasemilta Helsingissä


Useiden alaa tuntevien henkilöiden mukaan taksialalle on tullut kuljettajia, jotka pitävät tiettyjä taksiasemia omana reviirinään.

Osa taksiyrittäjistä pyrkii pelottelemaan muut yrittäjät pois suosituimmilta taksiasemilta Helsingissä. Pahimmillaan taksiaseman herruudesta taistellaan väkivallalla uhkaamalla tai sitä käyttämällä. Tämän vuoksi osa kuljettajista on alkanut välttää tiettyjä taksiasemia.

Ilmiön vahvistavat useat Ylen haastattelemat taksialaa tuntevat henkilöt. Taksiliiton puheenjohtajan Kai Anderssonin mukaan kuljettajien välistä kamppailua käydään enimmäkseen vilkkaimpien matkustajaterminaalien taksiasemilla, kuten Helsingissä Pasilan Triplassa ja Asema-aukiolla.

Taksia ajava nainen kertoi kokemastaan uhkailusta ja väkivallasta Ylelle, jotta alan ongelmien syvyys tulisi julki. Hän esiintyy jutussa nimettömänä oman turvallisuutensa takia. Nainen joutui kesäkuun alussa toisen taksikuskin hyökkäyksen kohteeksi.
– Touhumme eteni yhä pitemmälle, ja kun aloimme suoraan sanoen nussia lauteilla sylikkäin, Kari Tapio räjähti, Frederik muistelee kirjassa.

Blackened
Sofia Karppi
Viestit: 407
Liittynyt: Su Tammi 19, 2020 4:48 pm

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja Blackened »

Somalikuskit asialla.

Avatar
poikani
Telkkaridekkareiden asiantuntija
Viestit: 9987
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 8:50 pm
Paikkakunta: ?? ???????

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja poikani »

YLE kirjoitti:Taksinkuljettaja löi naiskollegaa kasvoihin – osa taksiyrittäjistä yrittää pelotella muut kuskit pois vilkkailta taksiasemilta Helsingissä

Useiden alaa tuntevien henkilöiden mukaan taksialalle on tullut kuljettajia, jotka pitävät tiettyjä taksiasemia omana reviirinään.

KATRI KIRSI
8:00

Osa taksiyrittäjistä pyrkii pelottelemaan muut yrittäjät pois suosituimmilta taksiasemilta Helsingissä. Pahimmillaan taksiaseman herruudesta taistellaan väkivallalla uhkaamalla tai sitä käyttämällä. Tämän vuoksi osa kuljettajista on alkanut välttää tiettyjä taksiasemia.

Ilmiön vahvistavat useat Ylen haastattelemat taksialaa tuntevat henkilöt. Taksiliiton puheenjohtajan Kai Anderssonin mukaan kuljettajien välistä kamppailua käydään enimmäkseen vilkkaimpien matkustajaterminaalien taksiasemilla, kuten Helsingissä Pasilan Triplassa ja Asema-aukiolla.

Taksia ajava nainen kertoi kokemastaan uhkailusta ja väkivallasta Ylelle, jotta alan ongelmien syvyys tulisi julki. Hän esiintyy jutussa nimettömänä oman turvallisuutensa takia. Nainen joutui kesäkuun alussa toisen taksikuskin hyökkäyksen kohteeksi.

Kuljettajan mukaan Triplan taksiasemalla on jatkuvasti taksikuskien välistä kärhämää siitä, kuka saa asiakkaan ja miten taksiasemalla toimitaan. Osa kuljettajista on muodostanut alueelle omat toimintatapansa, jotka eivät perustu lakiin.

– He ovat luoneet sinne jonotussysteemin, jossa asiakas yritetään saada jonon ensimmäiseen autoon. Lain mukaan asiakas saa kuitenkin valita taksinsa mistä kohdasta haluaa, kuljettaja kertoo.

Asiakkaat ovat valinneet hänen kyytinsä muiden kuljettajien jonosta välittämättä, mikä on johtanut kuljettajien välisiin jännitteisiin. Häntä on uhkailtu ja solvattu useita kertoja.

Lopulta tilanne kärjistyi fyysiseksi väkivallaksi.

Taksinkuljettaja löi naista kasvoihin

Kiista alkoi siitä, kun nainen otti ajokaistalle pysäköineen kollegansa autosta valokuvan. Tarkoituksena oli saada sen rekisterinumero ylös pysäköinninvalvontaa varten. Väärin pysäköity auto haittasi muiden autojen liikkumista alueella.

Osa paikalla olleista taksinkuljettajista suuttui auton valokuvaamisesta, vaikka kyseessä ei ollut heidän autonsa. Miehet ryhtyivät haukkumaan kuvan ottanutta naiskuskia.

Yksi heistä tuli naisen lähelle huutamaan. Nainen otti miehestä valokuvan sen varalta, että tilanne jotenkin eskaloituisi.

– Ja siitähän se eskaloitui. Hän löi minua kasvoihin, nainen kertoo.

Hän hälytti poliisit paikalle. Kuljettajat jatkoivat aggressiivista käytöstä naista kohtaan aina poliisien saapumiseen saakka. Heidän mielestään naiskuski kiusasi heitä.

Nainen teki rikosilmoituksen epäillystä pahoinpitelystä. Se on Helsingin poliisilaitoksella esiselvityksessä. Poliisilla on valvontakamerakuvaa lyömisestä. Lisäksi tapauksella on kaksi silminnäkijää.

Yle on varmistanut tapahtumien kulun naisen lisäksi tilanteen todistajalta ja tapausta selvittävältä poliisilta.

- -

Poliisi: Suomessa ei voi olla mafiatoimintaa

Helsingin poliisilaitoksen liikenneturvallisuuskeskuksen johtajan Dennis Pastersteinin mielestä väitteisiin taksien työskentelyn estämisestä tulee suhtautua vakavasti.

Rikoslain termein kysymys voisi olla jopa elinkeinon harjoittamisen estämisestä.

– Kuulostaa hurjalta. Ei Suomessa voi mitään mafiatoimintaa olla. Sellainen pitää kitkeä pois, jos sellaista ilmenee, hän toteaa.

Kiristyneen tilanteen taustalla on kilpailu asiakkaista. Taksilain uudistuksen myötä alalle tuli runsaasti uusia yrittäjiä, mutta kyydittäviä ei riitä kaikille.
https://yle.fi/uutiset/3-12495595

Lisää linkin takana.

Mikä ihme on suomalaisiin mennyt?

Olen itse viime viikkoina matkustanut Helsingissä/Helsingistä taksilla muutamia kertoja, ja kaikki meni hyvin. Pari kertaa kuljettaja oli kaverini luottokuski, joten ymmärrettävästi mitään ongelmia ei ollut tiedossa. Toisilla kerroilla kuljettajat olivat satunnaisia Taksi Helsingin kuskeja, ja kaikki sujui aivan sovitusti. Maksu sovittiin etukäteen, ajo sujui hyvin ja perille löydettiin ongelmitta. Silti en uskaltaisi vaimoa päästää yksin jonkun tuntemattoman kuljettajan kyytiin näinä villeinä aikoina.

EDIT: Mitä vittua????? Etsin tämän ketjun googlaamalla, ja huomasin, että viimeisin kirjoitus oli omani (edellisellä sivulla). Nyt kun postasin tämän viestin, väliin onkin ilmestynyt jonkun toisen nimimerkin viesti, joka on kirjoitettu ajat sitten. Miksi helvetissä se ei näkynyt äsken?

Tuohon edittiin sen verran, että kaksi edellistä viestiä olivat uudesta ketjusta, joka oli aloitettu nimimerkin Tarkastaja Levisi toimesta. Ne yhdistettiin tähän alkuperäiseen taksi-ketjuun ja niiden otsikot vaihdettiin ketjun mukaisiksi.
-NILS-
????? ?? ??????.

Veijo Neste
Neuvoja-Jack
Viestit: 576
Liittynyt: La Maalis 20, 2021 7:00 pm

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja Veijo Neste »

Suomalaista taksikulttuuria nykyisellään.

Ihme, ettei ylen kuvassa taas ollut jotain valkoihoista kuvituskuvassa, vaan ehta mutapää, vaikka tätä ei tekstissä mainittukaan. Journalismia rivien välistä, käy se näinkin...

URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11302
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja URSA »

”Taksibasaari” siirtyi suositun yökerhon eteen Helsingissä, ja siellä kuljettajat tappelevat keskenään ja taistelevat asiakkaista – "Tuntuu, että yhä levottomammin vain käyttäydytään"

Eilen 20:05 | Päivitetty tänään 8:45
Taksibasaari on siirtynyt keskustassa yökerho Kallen eli Kaarle IX:n eteen. Näin sanoo pitkän linjan taksikuski.

– Taksibasaari on siirtynyt sinne tukkimaan kadut ja toimimaan kuskien riitojen selvittelypaikkana.

– Siellä on ravintolaan helposti parinkymmenen metrin jonot ja sitten takseja jätetään jalkakäytäville, keskelle risteystä ja mihin sattuu, Tapsa kertoo.

Taksi Helsingille työskentelevä Tapsa, 65, kertoo itse välttelevänsä Kallen edustaa, mutta sinne päätyy välillä liki väkisin:

– Olin tuomassa Kallen viereiseen hotelliin erästä pariskuntaa, ja kun takaovi oli vielä auki, seuraavat asiakkaat, parikymppiset tytöt, nousivat jo sisään sanoen, että taksi on vissiin vapaa.

– Ihmettelin, kun takaa alkoi kuulua torven tööttäystä ja toinen kuski alkoi selittää, että ei saa mennä minun kyytiini, muka "laki kieltää", Tapsa taivastelee.

– Mutta asiakkaat olivat Tampereen flikkoja ja sanoivat, että heitä oli kotipuolessa ohjeistettu ottamaan joko LähiTaksi tai Taksi Helsinki.

Kilpaileva kuski ei sulattanut tilannetta Tapsan lähdettyä liikkeellekään, vaan pyrki tukkimaan tien omalla autollaan.

– Mulla on tällainen E-mallin mersu, niin pystyin pujahtamaan. Mutta eipä ole ennen yritetty ajamista blokata, kummastelee Tapsa.

Hän sanoo jutelleensa tallilla toisen kuljettajan kanssa, jolla oli myös kokemuksia blokkaamisesta, jota ”villit” eli välitysjärjestelmiin kuulumattomat kuskit harrastavat Kallen edustalla. Asiakkaan menetyksestä kiivastunut kuski oli ensin estänyt taksin liikkeelle lähdön ja sitten tullut ulos autostaan ja tempaissut kilpailevasta taksista pyyhkijänsulan pystyyn.

– Tätä se on, kun on kaksi rinnakkaista taksijärjestelmää. Onhan niitä taksilain korjauspaketteja jo kaksi tehty, mutta ei se ole vaikuttanut ruohonjuuritasolla. Tuntuu, että yhä levottomammin vain käyttäydytään, Tapsa arvioi.

Hän kertoo esimerkin Hakaniemestä, jossa Tapsan kojelautakameraan tallentui raju tilanne.

Kaksi naista oli astumassa taksiin, kun tuolloin Helsingissä toimineen venäläistaustaisen taksifirman kuljettaja alkoi repiä toista naista pois autosta. Kun kuski, jonka autoon naiset olivat menossa, nousi ulos autostaan, löi asiakkaaseen kajonnut mies häntä kasvoihin.

– Nainen, johon käytiin käsiksi, oli luonnollisesti hyvin järkyttynyt tilanteesta, toteaa tapauksen oikeuskäsittelyssä todistajana kuultu Tapsa.

Myönteinen esimerkki hänellä on lentoasemalta. Finavia sai Tapsan mukaan ”huitomisongelman” kuriin sillä, että huitovilta ja asiakkaita häiritseviltä kuljettajilta voidaan tilapäisesti estää norkoilu terminaalissa.

Helsingissä taksien kannalta hankalia paikkoja ovat myös suosittu yöelämän keskus Kanavaranta, sekä Mummotunnelin edusta.

– Tosin Aleksilla poliisi aika ärhäkästi puuttuu, joten Mummotunnelin kohdalla ongelma ei ole yhtä paha.

Mistä keskustan tolpalta sitten saa helpoiten Taksi Helsingin auton, niin kuin tamperelaisiakin kotona oli ohjeistettu tekemään?

– Lasipalatsin kulma on ehkä eniten. Museokadulla Manalaa vastapäätä. Marskilla on meidän autoja, mutta paljon villejäkin, Tapsa miettii.

– Ja sitten reilusti käsipystyä vaan.
https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/4676581

Avatar
John Kimble
Michael Knight
Viestit: 4124
Liittynyt: La Helmi 03, 2018 5:19 pm

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja John Kimble »

Olisko väliaikainen ratkaisu tähän Hesan sekasotkuun soittaa taksi luotettavan taksinvälitysfirman kautta. Jättäisi nämä basaaritaksit tappelemaan keskenään.
Radiopuhelin kirjoitti:
Ma Heinä 30, 2012 2:01 pm
Ulkomaalaisia ei tuomita heppoisimmilla perusteilla kuin suomalaisia. Korostuminen raiskaustilastoissa johtuu vain siitä että maahanmuuttajat yksinkertaisesti raiskaavat enemmän.

Avatar
John Kimble
Michael Knight
Viestit: 4124
Liittynyt: La Helmi 03, 2018 5:19 pm

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja John Kimble »

Kyytiin repimistä, treffi­pyyntöjä ja jopa lähes 60 euron hintaero – IS ajoi saman matkan 10 kertaa taksilla Helsingissä

IS matkusti kymmenellä eri taksilla saman matkan rautatieasemalta lentokentälle. Ero halvimman ja kalleimman kyydin välillä oli lähes 60 euroa.

9.7. 8:00

Kello lähestyy vilkkainta työmatkaruuhka-aikaa kesäkuun viimeisenä torstaina. Seison Helsingin rautatieaseman Asema-aukiolla sähkömyyjän jututettavana ja tähyilen ruuhkaiselle taksitolpalle.

Yksi taksikuskeista huomaa olallani roikkuvan matkalaukun ja juoksee luokseni kysymään, olenko matkalla lentokentälle. Vastaan myöntävästi. Nuori sähköfirman paitaan pukeutunut miesmyyjä pyytää kuskia odottamaan, että saa puoliväkisin kaupattua minulle sähkösopimuksen.

Kuski ei pitkään odottele, vaan ryntää paikalle pian uudestaan. Myönnyn lähtemään hänen matkaansa. Hän johdattelee minua kohti tolpalle parkkeerattua valkoista Volkswagenia. Muutaman askeleen otettuani viereeni ilmestyy toinen kuski, joka vaatii minua nousemaan hänen kyytiinsä.

Ensimmäinen kuski tuntuu jostakin syystä turvallisemmalta vaihtoehdolta, joten jatkan kulkemista hänen jalanjäljissään. Toinen tarttuu minua laukkuni olkahihnasta ja repii taaksepäin.

Hämmennyn ja pyydän häntä englanniksi olemaan koskematta. Kolmas kuski tulee väliin, toteaa tilanteen olevan hallinnassa ja kehottaa minua seuraamaan ensimmäistä kuskia. Tämä nappaa laukkuni ja viskaa sen autonsa takakonttiin.

– Hän yritti hyökätä päällesi, kuski toteaa englanniksi, kun olen saanut sullottua itseni takaovesta sisään.

Kuski ajaa reipasta tahtia ruuhkautuneessa keskustassa, mutta joutuu toistuvasti pysähtymään kotimatkalaisten muodostamien autoletkojen hännille. Hän kysyy, mihin olen menossa, ja sepitän ennalta suunnitellun tarinan siitä, että lähden tapaamaan vaihto-opiskelijana Italiassa olevaa ystävääni.

Kun pääsemme Helsinki-Vantaan terminaali 2:n eteen, tarjoan käteistä. Saan kämmenelleni nopeasti vaihtorahat. Seuraavaksi pyydän kuittia. Kuittikone ei toimi ensimmäisellä kerralla, mutta toisella yrityksellä se sylkäisee ulos paperinpalan, jonka mukaan matka maksoi 96,20 euroa.

Yllä oleva tapaus on osa IS:n selvitystä Helsingin taksiliikenteen tilanteesta. Taksiala vapautui vuonna 2018, mikä on lisännyt niin asiakkaiden epäluottamusta takseihin kuin kuljettajien välisiä kahakoitakin. Asema-aukion taksitolpasta on tullut kuljettajien reviirikiistojen areena eikä asiakkaan oikeus valita itse haluamaansa taksia välttämättä toteudu.

Ajoimme yhteensä kymmenen matkaa Helsingin rautatieaseman ja Helsinki-Vantaan lentoaseman välillä niin, että joka toinen matka suuntautui rautatieasemalta lentoasemalle ja joka toinen päinvastaiseen suuntaan. Matkaa kohteiden välille kertyy noin 20 kilometriä.

Matkat ajettiin eri takseilla 30. kesäkuuta kello 11.30–19. Kyytiin noustiin rautatieasemalla vaihtelevasti Asema-aukion ja Elielinaukion taksitolpilta. Lentoasemalla taksi valittiin joko terminaali 2:n lähtöaulan etuovien edestä tai ensimmäisessä kerroksessa olevan tuloaulan taksiasemalta.

Selvityksessä mukana olivat suurempien firmojen takseista Taksi Helsinki ja Menevä. Lisäksi yksi matka ajettiin taksilla, jossa oli Yangon tarrat. Muut taksit olivat pienempien firmojen tai yksityisten yrittäjien omistamia.

Kaikki matkat maksettiin käteisellä, jotta pystyttiin tarkkailemaan sitä, tarjotaanko asiakkaalle matkasta oma-aloitteisesti kuittia, jos maksusta ei jää merkintää maksupäätteeseen. Kuittien lisäksi huomiota kiinnitettiin muun muassa matkan hintaan, autoon, kuskin asiakaspalveluhenkisyyteen ja reitin tuntemukseen.

Erot matkojen hinnoissa olivat huomattavat. Kallein matka maksoi 96,20 euroa, kun taas halvin 38 euroa. Keskimääräinen matkan hinta oli 59,84 euroa. Edullisimman taksin kuljettaja pyysi matkan aluksi kertomaan summan, jonka asiakas oli valmis kyydistä maksamaan, joten saman matkan hinta olisi voinut olla mahdollisesti vieläkin alhaisempi.

Kuudennen taksin kuski ilmoitti matkan hinnan etukäteen heti kyytiin astuessa. Muissa autoissa kyydistä maksettiin taksamittarin mukaan. Kaikissa takseissa mittarit olivat selkeästi esillä lukuun ottamatta kahdeksatta autoa, jossa mittari oli sijoitettu kuskin ja etupenkin väliin niin, ettei sitä nähnyt takapenkiltä kunnolla. Kyydin hinta tuli lopulta yllätyksenä, eikä kuski sanonut veloitettavaa summaa ääneen.

Lähes kaikkien selvitykseen osallistuneiden taksien hinnastot löytyivät autojen ulkopuolelta, mutta etenkään Asema-aukiolta taksia valitessa hinnastoon ei ehtinyt tutustumaan.

Viidennessä taksissa hinnasto oli sujautettu etupenkin selkäpuolella olevaan taskuun, jolloin sitä ehti silmäillä ajon aikana. Taksiliiton mukaan taksin hintatietojen on oltava helposti asiakkaan havaittavissa ennen matkan alkamista. Tämä ei viidennessä taksissa toteutunut.
Loput: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008926174.html
Radiopuhelin kirjoitti:
Ma Heinä 30, 2012 2:01 pm
Ulkomaalaisia ei tuomita heppoisimmilla perusteilla kuin suomalaisia. Korostuminen raiskaustilastoissa johtuu vain siitä että maahanmuuttajat yksinkertaisesti raiskaavat enemmän.

jepulis82
Perry Mason
Viestit: 3915
Liittynyt: Ma Kesä 19, 2017 5:28 am

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja jepulis82 »

Mitäs Suomen päättäjät nyt eivät osaisi kusta kokonaan?

Meillä oli kallis, mutta turvallinen järjestelmä. Nyt meillä on kallis ja epäturvallinen järjestelmä. Hyvin meni! :mrgreen:
"Those who want respect, give respect."

Avatar
John Kimble
Michael Knight
Viestit: 4124
Liittynyt: La Helmi 03, 2018 5:19 pm

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja John Kimble »

Nyt se on varmistunut, sveitsiläinen Anne Berner oli korruptoitunut, lahjottu ja ostettu, jonka Sipilä tarkoituksella istutti ministerin paikalle. Eräänlainen maksullinen nainen siis. Mukana Suomen taksinlain sotkemisessa myös muita tuttuja nimiä, kuten Alexander Stubb ja Henna Virkkunen sekä venäläiseltä kuulostava Irja Vesanen-Nikitin.
Suomalaisten päättäjien ovet aukesivat Uberille – taksialan kaaokseen ajaneen lakiuudistuksen taustalta paljastuu yhtiön lobbauskampanja

Uusi tietovuoto paljastaa Uberin laajan kansainvälisen lobbausoperaation. Suomessa yrityksen päätavoitteena oli taksilainsäädännön uudistaminen, missä yritys oman näkemyksensä mukaan myös onnistui.

Kuva
Kyytivälitysyhtiö Uber tai sen palkkaamat lobbarit olivat yhteydessä kymmeniin suomalaisiin poliitikoihin ja virkamiehiin. Liikenne- ja viestintäministerinä toiminut Anne Berner oli yksi keskeisistä henkilöistä, johon Uber kohdisti lobbaustaan. Kuva: Asmo Raimoaho / Yle

10.7.

Päivitetty 13:11

Kyytivälitysyhtiö Uber toteutti Suomessa vuosina 2014–2016 laajan lobbausoperaation, jonka tarkoituksena oli mahdollistaa yhtiön liiketoiminta Suomessa ja uudistaa taksilainsäädäntöä.

Uberin sisältä vuodetuista asiakirjoista paljastuu, että yhtiö tavoitteli Suomessa ensimmäistä “suurta lainsäädännöllistä voittoa koko Euroopassa”. Uberin oman arvion mukaan Suomen-operaatio oli menestys ja se kuvaili tehneensä “mahdottomasta mahdollisen” lobatessaan uutta taksilakia.

Uberin edustajat tai sen palkkaamat lobbarit tapasivat lukuisia poliitikoita ja virkamiehiä. Heidän joukossaan oli ministereitä, kuten pääministerinä ja valtiovarainministerinä toiminut Alexander Stubb (kok.) ja liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.).

Useat eturivin poliitikot kertoivat kahdenvälisissä tapaamisissa tukevansa Uberia. Tapaamisia järjestettiin esimerkiksi Sveitsin Davosissa, Porissa Suomi-Areenan aikana ja valtion omistamassa Königstedtin kartanossa.

Uber tuli Suomeen kilpailemaan perinteisen taksialan kanssa. Sen kuskeilla ei kuitenkaan alkuaikoina ollut taksilupaa. Uberin liikeideassa tavalliset ihmiset voivat alkaa matalalla kynnyksellä tarjota taksikyytejä. Yhtiö mullisti maailmanlaajuisesti taksialaa, mutta Uber kohtasi myös laajaa vastustusta ja lainsäädäntöön liittyviä ongelmia.

Uberin lobbausoperaatio paljastuu yhtiön sisältä vuodetuista asiakirjoista, kuten sähköposteista, muistioista ja sopimuksista. Tietovuodon mukaan Uber oli erittäin aktiivinen lobbaaja eri puolilla maailmaa ja se onnistui luomaan läheiset suhteet useisiin merkittäviin päättäjiin.

Yhtiö tai sen palkkaamat lobbarit olivat tavanneet vuoteen 2014 mennessä vähintään 1300 poliitikkoa tai virkamiestä lähes 30 eri maassa.

Lobbausta jo ennen Uberin lanseerausta Suomessa

Uberin lobbaustyö Suomessa alkoi toden teolla toukokuussa 2014.

Tuolloin Uberin johtoon kuulunut Dominick Moxon-Tritsch matkusti Helsinkiin tapaamaan yhtiön kannalta avainasemassa olevia henkilöitä.

“Uber on saanut puolelleen tärkeitä sidosryhmiä”, tapaamisista laadituissa muistiossa todetaan.

Muistion mukaan yhtiö katsoi saaneensa puolelleen esimerkiksi silloisen liikenne- ja kuntaministeri Henna Virkkusen (kok.) avustajan, kansanedustajia ja Helsingin kaupunginhallituksen jäseniä.

Virkkusen erityisavustajan kanssa tapaamiseen oli osallistunut liikenne- ja viestintäministeriön hallitusneuvos Irja Vesanen-Nikitin. Hallitusneuvos antoi noin kuukautta myöhemmin lausunnon, jossa totesi Uberin voivan mahdollisesti toimia Suomessa laillisesti. Vesanen-Nikitin ei antanut MOT:lle haastattelua.

Uber kuvasi myös kilpailu- ja kuluttajaviraston sekä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin (nykyisin osa Traficomia) suhtautumista yhtiöön positiiviseksi.

Uberin edustajat tapasivat myös parlamentaarisen liikennepoliittisen työryhmän jäseniä. Ryhmään kuului jäseniä esimerkiksi valtion virastoista ja ministeriöistä.

“Jälkikäteen kolme sidosryhmän edustajaa liikenneministeriöstä ja Trafista kertoivat Fipran edustajalle, että he halusivat Uberin tulevan Suomeen. He toivoivat lain muuttuvan, jotta tämä olisi mahdollista”, Uberin muistiossa todetaan.

Myötämielisen vastaanoton siivittämänä Uber lanseerasi toimintansa Suomessa kasvuyritystapahtuma Slushissa marraskuussa 2014.

Uberin lobbausoperaatio jatkui tavoitteenaan saada taksilainsäädäntöön merkittäviä muutoksia. Uberin tavoitteena oli esimerkiksi lisätä taksilupien määrää, kilpailua sekä kuluttajien valinnanvaraa.

Avukseen tähän työhön Uber palkkasi vaikuttajaviestintään erikoistuneen Fipran. Fipran suomalaisilla työntekijöille oli tarkempi kuva paikallisesta poliittisesta tilanteesta ja esimerkiksi puolueiden suhtautumisesta Uberin tapaisiin toimijoihin.

Huhtikuulle 2015 päivätyssä Uberin ja Fipran tekemässä sopimuksessa määriteltiin tavoitteet Suomessa tehtävälle lobbaustyölle.

“Tavoite: muuttaa sääntelyä jotta Uber voi toimia, ja mahdollisesti saavuttaa ensimmäinen selkeä lainsäädäntövoitto Euroopassa”, Uberin sisällä kuvattiin yhtiön tavoitteita.

Lainsäädännön muuttaminen oli Uberille tärkeää, koska sillä oli vastaavanlaisia ongelmia toiminnan laillisuuden suhteen myös muissa maissa.

Fipra ei antanut MOT-toimitukselle haastattelua.

– Kuten alallamme yleensä, emme kommentoi asiakkaidemme toimeksiantojen yksityiskohtia, Fipra perusteli kieltäytymistään sähköpostilla.

Uberin tulkinta: Stubb on yhtiön puolella

Uberin lobbaus oli erityisen aktiivista kolmen eri liikenneministerin eli Henna Virkkusen, Paula Risikon (kok.) ja Anne Bernerin (kesk.) aikana.

Alexander Stubb aloitti kesällä 2014 pääministerinä, mitä pidettiin Uberin sisällä hyvänä asiana. Uberissa arvioitiin, että Stubb ja hänen edustamansa kokoomus olisivat luontaisia liittolaisia yhtiölle.

Hallituskauden aikana (2011–2015) liikenne- ja viestintäministeriössä selvitettiin taksilain uudistusta. Sen tarkoituksena oli vapauttaa taksialaa kilpailulle.

Henna Virkkunen ehti toimia ministerinä vain muutaman kuukauden ajan. Hän jätti tehtävänsä kesällä 2014 vain muutama viikko ennen kuin hän aloitti europarlamentin jäsenenä.

Taksilain uudistus tyssäsi pian sen jälkeen, kun Paula Risikko aloitti liikenne- ja kuntaministerinä kesällä 2014.

– Kun tulin ministeriöön, minulle yritettiin tarjota taksijärjestelmän uudistusta. En koskaan sano heti kättelyssä “ei”, vaan perehdyn ensin asioihin. Katsoin kolikon kaikki viisi puolta ja sanoin, ettei tämä nyt näytä hyvälle. Päädyin siihen, että en tätä lähde viemään eteenpäin, Risikko sanoo MOT-toimitukselle.

Risikon mukaan uudistuksen suurimmat ongelmat liittyivät pk-yrittäjien asemaan ja taksiliikenteelle maaseudulla tuleviin ongelmiin. Risikon suhtautuminen taksilain uudistukseen pantiin merkille myös Uberissa.

Risikon profiili ei ollut Uberin mukaan yhtä “bisnesorientoitunut” kuin pääministeri Stubbin ja entisen liikenneministeri Henna Virkkusen. Raportin mukaan Risikko tarvitsee “koulutusta Uberista”.

Timo Soini ja Mikko Alatalo harvoja tapaamisista kieltäytyneitä

Suomessa oli tulossa vuonna 2015 eduskuntavaalit. Fipran konsultit arvioivat keskustan voittavan vaalit ja uskoivat Juha Sipilän olevan avoin taksijärjestelmän uudistamiselle.

Uberin edustaja ja yhtiön palkkaama lobbari tapasivat maaliskuussa 2015 eli alle kaksi kuukautta ennen eduskuntavaaleja keskustan eduskuntaryhmän pääsihteerin Jari Partasen.

“Partanen oli selvästi mielissään siitä, kuinka Uber toimii. Hänen mielestään media ja muut lähteet ovat antaneet toisenlaisen kuvan (Uberista). Hän kannusti Uberia olemaan yhteydessä oman ja muiden puolueen edustajiin. Hän lupasi toimittaa listan ihmisistä, joiden kanssa kannattaisi keskustella.”

Partanen kertoo muistavansa tapaamisen, joka käytiin keskustan eduskuntaryhmän tiloissa Eduskuntatalossa. Partanen sanoo “tietenkin” kertoneen keskustan tavoitteista ja “totta kai” kannusti Uberin edustajia tapaamaan muiden puolueiden edustajia.

– Mikään ratkaisu ei synny vain keskustan vaikutusvallan kautta, ja oletin, että he [Uber ja lobbarit] tietävät edunvalvonnan ammattilaisena, ettei Suomeen synny hallitusta vain yhden puolueen varaan.

– Jos olen sanonut, että lupaan toimittaa listan, olen sen varmasti toimittanut. Sekin oli käytäntöjeni mukainen, koska listalla oli eduskuntaryhmä johto, liikennevaliokuntaryhmä ja ryhmäkanslian vastaava, joka teki liikenneasioissa töitä.

Partanen kuvailee tapaamista perinteiseksi tapaamiseksi, jossa yritys tai lobbari kertoo näkemyksiään poliittisille toimijoille.

Fipran arvio osui oikeaan. Keskusta voitti vuoden 2015 vaalit ja Sipilästä tuli uusi pääministeri. Entinen pääministeri Alexander Stubb siirtyi valtiovarainministeriksi. Hallitukseen nousi kokoomuksen ja keskustan lisäksi perussuomalaiset, joka oli Uberin arvion mukaan kaikkein hankalin saada yhtiön tavoitteiden taakse.

Uberin mukaan harvoja tapaamisesta kieltäytyneitä poliitikkoja olivat perussuomalaisten puheenjohtaja ja silloinen ulkoministeri Timo Soini sekä Uberiin kriittisesti suhtautunut kansanedustaja Mikko Alatalo (kesk.).

“Perussuomalaiset on erityisen Uber-vastainen (taksikuskit ovat sen äänestäjäkuntaa!). Kuten Fipra Finland selitti puhelumme aikana perussuomalaisten vastustus ei välttämättä ole paha asia. Jokaista perussuomalaisesta puolueesta tullutta vihollista korvaa muista puolueista ja etenkin niiden liberaaleista siivistä saadut ystävät”, Uberin sisäisessä analyysissä todetaan.
Kyseessä on melko pitkä juttu joten loput tuolta: https://yle.fi/uutiset/74-20000080
Radiopuhelin kirjoitti:
Ma Heinä 30, 2012 2:01 pm
Ulkomaalaisia ei tuomita heppoisimmilla perusteilla kuin suomalaisia. Korostuminen raiskaustilastoissa johtuu vain siitä että maahanmuuttajat yksinkertaisesti raiskaavat enemmän.

dippainssi
Jane Marple
Viestit: 1095
Liittynyt: La Kesä 20, 2020 8:05 pm

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja dippainssi »

Käyttääkö näitä takseja opiskelijat? Eli ovatko neekereiden taksit halvempia?
Meinaan vaan sitä että luulisi että näitä käyttää vain se äärimmäinen suvakki-ydin, jotka uhmallaan eivät ota suomalaista taksia.
Sillä jokuhan näitä neekeritakseja käyttää jos niitä kerran on kuvienkin perusteella pilvin pimein, tuolla hesan päässä.

persaukiset opiskelijat ovat ainoa järkeenkäypä vaihtoehto, he kun ovat vielä niin nuoriakin etteivät vielä ymmärrä kaikkia realiteetteja.
Allahia ei ole olemassa.

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17033
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Joo, näinhän se sitten menikin, että lobbarit saivat sekä Anne Bernerin (kepu)...

Taksimuutos johti mm. raiskauksiin ja sekös Berneriä kiihotti.
Taksimuutos johti mm. raiskauksiin ja sekös Berneriä kiihotti.
Berner_taksi.jpg (28.69 KiB) Katsottu 1443 kertaa
...ja Alexander Stubbin (kok)...

Rahaa jakamassa. Siis muiden rahaa. Olisi jakanut saatana omiaan.
Rahaa jakamassa. Siis muiden rahaa. Olisi jakanut saatana omiaan.
stubbi.jpg (32.52 KiB) Katsottu 1443 kertaa
...puhuttua ympäri = voideltua mm. kehumalla heidän erinomaisuuttaan - ja siitäkös nämä narsistiset persoonat tykkäsivätten niin kauhiast, että yyperi sai runnottua itsensä Suomeen.

Sillä ei ollut näiden kahden - juu, nämä kaksi ovat pääsyyllisiä kaaokseen - mielestä mitään väliä, että toimiva järjestelmä romutetaan ja tilalle saadaan basaari. Hassua on myös se, että Berner haluttiin eduskuntaan hinnalla millä hyvänsä. Kepu voitti Kokoomuksen lupaamalla ministerinpaikan. Härskiä, niin saatanan härskiä - ja kas, näin Sveitsin kansalaiselle järjestettiin kiireesti ohituspaikka.
- Outoa on se, että suurin osa kepulaisista nurisi itsekseen sekä tupailloissa että aitavieruilla, mutta kukaan ei uskaltanut nousta pj Juha Sipilää eikä edes Berneriä vastaan. Miksi ei? Mitä pelättiin? Mitä pelkäämistä Juha Sipilässä on? Uskovaisessa miehessä?
HS: Osa taksi­yrittäjistä voinut saada toimi­luvan vilpillisesti

Oikeat yrittäjäkoevastaukset ovat levinneet alan piirissä alkuvuoden sekä kevään aikana.

HELSINGIN SANOMIEN tietojen mukaan taksinkuljettajien keskuudessa on alkuvuoden sekä kevään aikana levinnyt kuvia paperista, josta selviää yrittäjäkokeen oikeat vastaukset.

Taksinkuljettajien keskuudessa on alkuvuonna ja kevään aikana levinnyt kuvia paperisista yrittäjäkokeista. Kuvat kertovat oikeat vastaukset kokeen monivalintakysymyksiin. Kuva ja kuvateksti HS:n uutisesta.
Taksinkuljettajien keskuudessa on alkuvuonna ja kevään aikana levinnyt kuvia paperisista yrittäjäkokeista. Kuvat kertovat oikeat vastaukset kokeen monivalintakysymyksiin. Kuva ja kuvateksti HS:n uutisesta.
taksi_vastaukset.jpg (72.63 KiB) Katsottu 1443 kertaa
Paperista otettujen kuvien avulla monivalintakokeen vastaukset on voinut opetella etukäteen ennen kokeeseen osallistumista. Tämä on voinut mahdollistaa kokeen läpäisyn myös sellaisille kuskeille, jotka eivät ilman lunttilappua olisi koetta läpi päässeet.

Traficomilla ollaan HS:n mukaan tietoisia huijausepäilyistä. Traficom ei ole löytänyt konkreettisia todisteita epärehellisyydestä kohdistettuaan valvontaa taksialan koulutusorganisaatioihin, joista oli tullut ilmoituksia.

TAKSIALA on ollut kova puheenaihe siitä asti, kun vuoden 2018 uudistus astui voimaan. Nyt kuusi vuotta uudistuksen jälkeen osa alan ammattilaisista on saanut tarpeekseen alalla rehottavista ongelmista.

Tuoreessa kansalaisaloitteessa vaaditaan Suomeen perustettavaa Taksitarkastajayksikköä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin yhteyteen.

Kansalaisaloitteessa esitetään, että valtioneuvoston ja eduskunnan tulisi ryhtyä jämeriin toimiin taksialan konkreettisen ja uskottavan viranomaisvalvonnan lisäämiseksi, jotta alan luotettavuus ja turvallisuus voitaisiin palauttaa.

Taksialan ammattilaiset haluavat parempaa viranomaisvalvontaa toimialalle. Taksilain uudistus on heikentänyt taksipalveluiden laatua selkeästi.
– Alan yleinen luotettavuus ja turvallisuus on heikentynyt asiakkaiden, taksiyrittäjien ja taksinkuljettajien palautteiden sekä kyselytutkimustenkin mukaan, sanotaan tuoreessa kansalaisaloitteessa, joka vaatii tehokkaampaa valvontaa alalle.
IltaSanomat
20.7.2022 8:54

Linkki HS:n uutiseen dl

HS:n uutisesta:
“En kuitenkaan lähde kiistämään sitä, etteikö vilppiä olisi voinut tapahtua”, Traficomin asiantuntija Pasi Parviainen kertoo.

Parviainen kertoo kantavansa huolta Suomeen viime vuosina rantautuneesta huijauskulttuurista ja sen vaikutuksista suomalaiseen yhteiskuntaan.
Mitäs puhetta se tällääne huijauskulttuuri on? Eikös ne kaikki kulttuurit ole samanarvoisia?

Pitäisi puhua myös Bernerin ja Stubbin harjoittamasta politiikasta - siitään tämä kaikki johtui. Vaan kun kumapinenkaan ei kommentoi juurikaan. Paitti Stubbi, joka syyttää mediaa vääristelystä "tässä on nyt yhdistetty kaksi eri asiaa".
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

Vastaa Viestiin