Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Sijaltainen
Harjunpää
Viestit: 338
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 2:08 am

Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli

Viesti Kirjoittaja Sijaltainen »

Kotimaiset koritehtaat tekevät ambulansseja myös nelivetoisina. Yleisin lienee VW Transporter, armeijalla on Mersu Sprintereitä korotetulla maavaralla. Googlaamalla Tamlans Amarok löytyy kaikenlaista materiaalia VW Amarokin pohjalle rakennetusta vehkestä.
Jos Sijaltainen nousisi, taivaaseen ota luoksesi.
Avatar
Rescuer
Perry Mason
Viestit: 3647
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 8:15 pm

Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

Sijaltainen kirjoitti:Kotimaiset koritehtaat tekevät ambulansseja myös nelivetoisina. Yleisin lienee VW Transporter, armeijalla on Mersu Sprintereitä korotetulla maavaralla. Googlaamalla Tamlans Amarok löytyy kaikenlaista materiaalia VW Amarokin pohjalle rakennetusta vehkestä.
Taitaa Sprintteri nelivetoisena ola yleisempi kuin Transporter. Kyllähän nuo kotimaiset koritehtaat tekevät juuri sille alustalle kuin asiakas tahtoo, ja kyllähän noita ambulansseja nelivetoisina löytyy. Suurempi korkeus on yksi syy joka vähentää noiden suosiota, se 8-10cm mitä nelikosta tulee lisää vaikuttaa kummasti asiaan siinä vaiheessa kun potilaan paino pyörii sadan paremmalla puolella. Jos nelivetoa tarvitaan yhdellä tehtävällä tuhannesta (jos sitäkään), niin haitat ovat huomattavasti suuremmat kuin saavutettu hyöty.

Nuo Amarokit ja XC90:set taas soveltuvat ainoastaan potilaan kuljetukseen, jos potilasta pitäisi hoitaakin loppuu tila auttamattomasti kesken.
Jukka Siintonen kirjoitti:Kyse on turvallisuudesta. Myös kuljettajan. Jos yrittäjä ajaa vajaavetoisella autolla ambulanssikuljetuksia itse on yrittäjä helvetin tyhmä. Ääritilanteissa vajaavetoinen nyt vaan jää 2 pyörän verran vajaaksi nelikkoa. Mitä enemmän ajaa sitä turvallisempi auton kannattaa olla ominaisuuksiltaan. Toki voi olla, että lansseja ajaa vuokrakuljettajat jolloin sekä kuljettajan, että potilaan turvallisuus on täysin yhdentekevää johdolle.
Eipä tuollakaan kukaan yrittäjä ambulanssia ajele, vaan ensihoidon hoitaa Pohjois-Karjalan pelastuslaitos.
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
Avatar
poikani
Telkkaridekkareiden asiantuntija
Viestit: 9987
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 8:50 pm
Paikkakunta: ?? ???????

Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli

Viesti Kirjoittaja poikani »

Jukka Siintonen kirjoitti:Kyse on turvallisuudesta. Myös kuljettajan. Jos yrittäjä ajaa vajaavetoisella autolla ambulanssikuljetuksia itse on yrittäjä helvetin tyhmä. Ääritilanteissa vajaavetoinen nyt vaan jää 2 pyörän verran vajaaksi nelikkoa. Mitä enemmän ajaa sitä turvallisempi auton kannattaa olla ominaisuuksiltaan. Toki voi olla, että lansseja ajaa vuokrakuljettajat jolloin sekä kuljettajan, että potilaan turvallisuus on täysin yhdentekevää johdolle.
Taas joku saatanan Afrikan mies yrittää päteä täällä, vaikka ei todistetusti mistään mitään tiedä. Et ole tainnut siellä Kongossa talvikelejä nähdäkään.

Täytyy olla vitun tyhmä tai poikkeuksellisen huono ajaja, jos tarvitsee nelivetoa "turvallisuuden" vuoksi.
????? ?? ??????.
teppo
Perry Mason
Viestit: 3959
Liittynyt: La Heinä 21, 2007 5:38 pm

Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli

Viesti Kirjoittaja teppo »

Rescuer kirjoitti: Suurempi korkeus on yksi syy joka vähentää noiden suosiota, se 8-10cm mitä nelikosta tulee lisää vaikuttaa kummasti asiaan siinä vaiheessa kun potilaan paino pyörii sadan paremmalla puolella. Jos nelivetoa tarvitaan yhdellä tehtävällä tuhannesta (jos sitäkään), niin haitat ovat huomattavasti suuremmat kuin saavutettu hyöty.
Karjalaisen jutussa sama tulokulma. Paitsi halvempi hinta myös parempi ergonomia valintaperusteena. Keikkoja on 40 000 vuodessa. Muutaman kerran tulee ongelmia. Tässä keississä myös palolaitoksen neliveto oli lujilla. Edelleenkään ei ole tietoa, olisiko nopeampi perillepääsy vaikuttanut asiaan mitenkään.

Kiihkoamisen sijaan kannattaa joskus laskeskella tuloksia ja vaikuttavuutta.

https://www.karjalainen.fi/uutiset/uuti ... s-menehtyi
Jukka Siintonen
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1309
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2016 6:36 pm

Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli

Viesti Kirjoittaja Jukka Siintonen »

teppo kirjoitti:
Rescuer kirjoitti: Suurempi korkeus on yksi syy joka vähentää noiden suosiota, se 8-10cm mitä nelikosta tulee lisää vaikuttaa kummasti asiaan siinä vaiheessa kun potilaan paino pyörii sadan paremmalla puolella. Jos nelivetoa tarvitaan yhdellä tehtävällä tuhannesta (jos sitäkään), niin haitat ovat huomattavasti suuremmat kuin saavutettu hyöty.
Karjalaisen jutussa sama tulokulma. Paitsi halvempi hinta myös parempi ergonomia valintaperusteena. Keikkoja on 40 000 vuodessa. Muutaman kerran tulee ongelmia. Tässä keississä myös palolaitoksen neliveto oli lujilla. Edelleenkään ei ole tietoa, olisiko nopeampi perillepääsy vaikuttanut asiaan mitenkään.

Kiihkoamisen sijaan kannattaa joskus laskeskella tuloksia ja vaikuttavuutta.

https://www.karjalainen.fi/uutiset/uuti ... s-menehtyi
Miten niin yhdellä tehtävällä tuhannesta? Neliveto kiihtyy paremmin kuin vajaavetoinen. Siitä olisi siis hyötyä ihan kaikilla tehtävillä. Paitsi silloin, kun ambukuskit ovat jotain 50kg:a ruipeloita, jotka eivät jaksa nostaa potilasta 10cm:ä korkeammalle kahden sekunnin ajaksi.
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10643
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli

Viesti Kirjoittaja damfin »

Jukka Siintonen kirjoitti:Miten niin yhdellä tehtävällä tuhannesta? Neliveto kiihtyy paremmin kuin vajaavetoinen.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Ja juuri siitä syystä kiihdytysautot, formulat ja muut superautot ovat nelivetoisia, jotta ne kiihtyisivät paremmin?
Eiku hetkinen... eihän ne maailman nopeiten kiihtyvät autot olekkaan nelivetoisia.. :mrgreen:

Jukka se osaa kyllä yllättää tuolla tietämyksellään, mutta vakavasti puhuen, neliveto ei kyllä saa pakettiautoakaan normaalioloissa kiihtymään yhtään sen paremmin kuin "vajaavetoinenkaan", kun tuon painoluokan autolla ei muutenkaan kiihdytellä renkaat sutien.
Jukka Siintonen
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1309
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2016 6:36 pm

Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli

Viesti Kirjoittaja Jukka Siintonen »

damfin kirjoitti:
Jukka Siintonen kirjoitti:Miten niin yhdellä tehtävällä tuhannesta? Neliveto kiihtyy paremmin kuin vajaavetoinen.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Ja juuri siitä syystä kiihdytysautot, formulat ja muut superautot ovat nelivetoisia, jotta ne kiihtyisivät paremmin?
Eiku hetkinen... eihän ne maailman nopeiten kiihtyvät autot olekkaan nelivetoisia.. :mrgreen:

Jukka se osaa kyllä yllättää tuolla tietämyksellään, mutta vakavasti puhuen, neliveto ei kyllä saa pakettiautoakaan normaalioloissa kiihtymään yhtään sen paremmin kuin "vajaavetoinenkaan", kun tuon painoluokan autolla ei muutenkaan kiihdytellä renkaat sutien.
Tota ne kiihdytyskisat on mistä lähtien ajettu jäällä ja lumella, jossa vajaavetoiset ovat ensimmäisinä ongelmissa ja sutimassa ylämäessä? Tai mistä lähtien talvi on ollut Suomessa jotenkin eksoottinen ja erikoinen harvinaisuus eikä jokavuosittainen puoli vuotta kestävä kylmän sään tapahtuma, jota juhlistetaan toppatakeissa?

Tyhmää toki toisen tietämys voi yllättää.
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10643
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli

Viesti Kirjoittaja damfin »

Jukka Siintonen kirjoitti:
damfin kirjoitti:
Jukka Siintonen kirjoitti:Miten niin yhdellä tehtävällä tuhannesta? Neliveto kiihtyy paremmin kuin vajaavetoinen.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Ja juuri siitä syystä kiihdytysautot, formulat ja muut superautot ovat nelivetoisia, jotta ne kiihtyisivät paremmin?
Eiku hetkinen... eihän ne maailman nopeiten kiihtyvät autot olekkaan nelivetoisia.. :mrgreen:

Jukka se osaa kyllä yllättää tuolla tietämyksellään, mutta vakavasti puhuen, neliveto ei kyllä saa pakettiautoakaan normaalioloissa kiihtymään yhtään sen paremmin kuin "vajaavetoinenkaan", kun tuon painoluokan autolla ei muutenkaan kiihdytellä renkaat sutien.
Tota ne kiihdytyskisat on mistä lähtien ajettu jäällä ja lumella, jossa vajaavetoiset ovat ensimmäisinä ongelmissa ja sutimassa ylämäessä? Tai mistä lähtien talvi on ollut Suomessa jotenkin eksoottinen ja erikoinen harvinaisuus eikä jokavuosittainen puoli vuotta kestävä kylmän sään tapahtuma, jota juhlistetaan toppatakeissa?

Tyhmää toki toisen tietämys voi yllättää.
Eli nyt haluatkin unohtaa tuon "nelivetoinen kiihtyy paremmin" heittosi ja jatkaa jälleen tuolla liukkaus-teemalla?
No kerrohan jotain lukuja kuinka usein vuodessa ne "vajaavetoiset" ambulanssit ovat ongelmissa ja sutimassa ylämäessä, eli jos keikkoja on tuo 40 000 vuodessa niin prosentuaalisesti montako kertaa törmätään tuohon sutimis-ongelmaan, onko se niin suuri prosentti että ergonomiasta ja muista hyödyistä kuten tekniikan kestävyydestä kannattaa tinkiä?
Jukka Siintonen
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1309
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2016 6:36 pm

Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli

Viesti Kirjoittaja Jukka Siintonen »

damfin kirjoitti: Eli nyt haluatkin unohtaa tuon "nelivetoinen kiihtyy paremmin" heittosi ja jatkaa jälleen tuolla liukkaus-teemalla?
No kerrohan jotain lukuja kuinka usein vuodessa ne "vajaavetoiset" ambulanssit ovat ongelmissa ja sutimassa ylämäessä, eli jos keikkoja on tuo 40 000 vuodessa niin prosentuaalisesti montako kertaa törmätään tuohon sutimis-ongelmaan, onko se niin suuri prosentti että ergonomiasta ja muista hyödyistä kuten tekniikan kestävyydestä kannattaa tinkiä?
Tuota, kun tämä tapauksen ambulanssi ei mennyt tasaisella asfaltilla nyt ojaan? Niin miksi sinä mahdat kuvitella, että puhumme kesästä ja kuivasta asfaltista?

Itselläni on vajaavetoinen auto. Kyllä se joka mäessä, jota ei ole hiekoitettu jää nelikolle jalkoihin ihan 10-0. TALVELLA!
Jukka Siintonen
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1309
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2016 6:36 pm

Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli

Viesti Kirjoittaja Jukka Siintonen »

poikani kirjoitti:
Jukka Siintonen kirjoitti:Kyse on turvallisuudesta. Myös kuljettajan. Jos yrittäjä ajaa vajaavetoisella autolla ambulanssikuljetuksia itse on yrittäjä helvetin tyhmä. Ääritilanteissa vajaavetoinen nyt vaan jää 2 pyörän verran vajaaksi nelikkoa. Mitä enemmän ajaa sitä turvallisempi auton kannattaa olla ominaisuuksiltaan. Toki voi olla, että lansseja ajaa vuokrakuljettajat jolloin sekä kuljettajan, että potilaan turvallisuus on täysin yhdentekevää johdolle.
Taas joku saatanan Afrikan mies yrittää päteä täällä, vaikka ei todistetusti mistään mitään tiedä. Et ole tainnut siellä Kongossa talvikelejä nähdäkään.

Täytyy olla vitun tyhmä tai poikkeuksellisen huono ajaja, jos tarvitsee nelivetoa "turvallisuuden" vuoksi.
Sä, kun lapseni olet sellainen tuplauuno, että ajat alle 10km/h sallitun nopeuden niin ei sinulle siitä nelikosta hyötyä olekkaan. Kun et koskaan joudu ääritilanteisiin. Mutta, kun sinun ajotyylillä potilas kuolee aina ennen ambulanssin saapumista niin sellainen ei ole mahdollista sairaankuljetuksessa.
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10643
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli

Viesti Kirjoittaja damfin »

Jukka Siintonen kirjoitti:
damfin kirjoitti: Eli nyt haluatkin unohtaa tuon "nelivetoinen kiihtyy paremmin" heittosi ja jatkaa jälleen tuolla liukkaus-teemalla?
No kerrohan jotain lukuja kuinka usein vuodessa ne "vajaavetoiset" ambulanssit ovat ongelmissa ja sutimassa ylämäessä, eli jos keikkoja on tuo 40 000 vuodessa niin prosentuaalisesti montako kertaa törmätään tuohon sutimis-ongelmaan, onko se niin suuri prosentti että ergonomiasta ja muista hyödyistä kuten tekniikan kestävyydestä kannattaa tinkiä?
Tuota, kun tämä tapauksen ambulanssi ei mennyt tasaisella asfaltilla nyt ojaan? Niin miksi sinä mahdat kuvitella, että puhumme kesästä ja kuivasta asfaltista?

Itselläni on vajaavetoinen auto. Kyllä se joka mäessä, jota ei ole hiekoitettu jää nelikolle jalkoihin ihan 10-0. TALVELLA!
Kun en tietääkseni puhunut mitään kesästä ja kuivasta asfaltista niin toistan kysymyksen ihan sellaisenaan:
No kerrohan jotain lukuja kuinka usein vuodessa ne "vajaavetoiset" ambulanssit ovat ongelmissa ja sutimassa ylämäessä, eli jos keikkoja on tuo 40 000 vuodessa niin prosentuaalisesti montako kertaa törmätään tuohon sutimis-ongelmaan, onko se niin suuri prosentti että ergonomiasta ja muista hyödyistä kuten tekniikan kestävyydestä kannattaa tinkiä?
Jukka Siintonen
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1309
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2016 6:36 pm

Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli

Viesti Kirjoittaja Jukka Siintonen »

damfin kirjoitti: Kun en tietääkseni puhunut mitään kesästä ja kuivasta asfaltista niin toistan kysymyksen ihan sellaisenaan:
No kerrohan jotain lukuja kuinka usein vuodessa ne "vajaavetoiset" ambulanssit ovat ongelmissa ja sutimassa ylämäessä, eli jos keikkoja on tuo 40 000 vuodessa niin prosentuaalisesti montako kertaa törmätään tuohon sutimis-ongelmaan, onko se niin suuri prosentti että ergonomiasta ja muista hyödyistä kuten tekniikan kestävyydestä kannattaa tinkiä?
Itselläni on vajaavetoinen auto. Kyllä se joka mäessä, jota ei ole hiekoitettu jää nelikolle jalkoihin ihan 10-0. TALVELLA!
Eli aina on talvisin huonompi valinta, jos tavoitellaan nopeinta ja turvallisinta kuljetusta neljällä pyörällä. Nelivedolla voi ajaa jonkinverran kovempaa mutkissa kuin vajaavetoisella ja se säästää aikaa mikä on etu sairaankuljetuksessa.

Pelastuskalustoa huolletaan niin, ettei sen pitäisi koskaan vikaantua hälytysajossa.

Mutta toki mieluummin pari miljardia pakkoruotsiin ja miljardi discoläpsyttelijöille ennemmin kuin pelastuskalustoa parannellaan muutamilla kymmenillä miljoonilla.
teppo
Perry Mason
Viestit: 3959
Liittynyt: La Heinä 21, 2007 5:38 pm

Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli

Viesti Kirjoittaja teppo »

Jukka Siintonen kirjoitti: Kun en tietääkseni puhunut mitään kesästä ja kuivasta asfaltista niin...
En tiedä, mutta luulen, että kesä- ja talviambulansien pitäminen erikseen tarkoittaisi lähes kaksinkertaisia kuluja.
Jukka Siintonen kirjoitti: Nelivedolla voi ajaa jonkinverran kovempaa mutkissa kuin vajaavetoisella ja se säästää aikaa mikä on etu sairaankuljetuksessa.
Paljonko arvioit tuossa tulevan aikasäästöä per keikka ja minkä verran se vaikuttaa esim. säästyneinä elinvuosina? Tuleeko hyötyä enemmän kuin haittaa siitä, että jokainen potilas, joka joudutaan nostamaan, joudutaan nostamaan korkeammalle, myös ne ei-kiireelliset?
Jukka Siintonen
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1309
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2016 6:36 pm

Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli

Viesti Kirjoittaja Jukka Siintonen »

teppo kirjoitti: Paljonko arvioit tuossa tulevan aikasäästöä per keikka ja minkä verran se vaikuttaa esim. säästyneinä elinvuosina? Tuleeko hyötyä enemmän kuin haittaa siitä, että jokainen potilas, joka joudutaan nostamaan, joudutaan nostamaan korkeammalle, myös ne ei-kiireelliset?
Arvioisin, että olisi järkevämpää olla kahdenlaisia autoja. Vajaavetoisia kiireettömiin tehtäviin ja täysivetoisia kiireellisiin tehtäviin.

Arvioidaan aikasäästöä sen jälkeen, kun annat tarvittavat parametrit. Montako keikkaa tulee vuodessa ja mikä on yhden keikan keskimääräinen kesto nykyisin vajaavetoisilla autoilla ja vastaavasti täysivetoisilla autoilla.

Kaikkein paras ratkaisuhan olisi antaa ambulanssit testiin esim. Tekniikan Maailmalle radalle ammattikuskien käskytettäväksi. Sitten olisi ihan oikeaa dataa mitä analysoida. Mutta ei toki tässä hölmölässä, käytetään ennemmin ihmishenkiä, että voidaan opiskella kaikille ah niin tärkeää ruotsinkieltä.
Avatar
Rescuer
Perry Mason
Viestit: 3647
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 8:15 pm

Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

Jukka Siintonen kirjoitti:Arvioidaan aikasäästöä sen jälkeen, kun annat tarvittavat parametrit. Montako keikkaa tulee vuodessa ja mikä on yhden keikan keskimääräinen kesto nykyisin vajaavetoisilla autoilla ja vastaavasti täysivetoisilla autoilla.
Kyselinpä tuossa tulta kenttäjohtajalta noita tietoja heidän alueeltaan...
Marraskuu 2015-maaliskuu 2016:
17968 ensihoitotehtävää
Takavetoisten keskimääräinen tehtävän kesto 51 minuuttia 51 sekunttia, nelivetoisten 53 minuuttia 26 sekunttia.

Eli nelivetoisilla tehtävän kesto oli keskimäärin PIDEMPI kuin takavetoisilla.
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
Vastaa Viestiin