Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Jukka Siintonen
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1309
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2016 6:36 pm

Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli

Viesti Kirjoittaja Jukka Siintonen »

Rescuer kirjoitti:
Jukka Siintonen kirjoitti:Arvioidaan aikasäästöä sen jälkeen, kun annat tarvittavat parametrit. Montako keikkaa tulee vuodessa ja mikä on yhden keikan keskimääräinen kesto nykyisin vajaavetoisilla autoilla ja vastaavasti täysivetoisilla autoilla.
Kyselinpä tuossa tulta kenttäjohtajalta noita tietoja heidän alueeltaan...
Marraskuu 2015-maaliskuu 2016:
17968 ensihoitotehtävää
Takavetoisten keskimääräinen tehtävän kesto 51 minuuttia 51 sekunttia, nelivetoisten 53 minuuttia 26 sekunttia.

Eli nelivetoisilla tehtävän kesto oli keskimäärin PIDEMPI kuin takavetoisilla.
Mitä se tehtävän kesto tässä auttaa? Matka-aika on se oleellinen tieto? Ei se kuinka kauan paikan päällä uhria paikataan, tai raavitaan seinästä jätesäkkiin.
teppo
Perry Mason
Viestit: 3959
Liittynyt: La Heinä 21, 2007 5:38 pm

Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli

Viesti Kirjoittaja teppo »

Jukka Siintonen kirjoitti: Mitä se tehtävän kesto tässä auttaa?
Vaikea sanoa. Kysy Siintoselta, joka pyysi nämä parametrit voidakseen vastata aiemmin esitettyyn kysymykseen?
Jukka Siintonen kirjoitti: Montako keikkaa tulee vuodessa ja mikä on yhden keikan keskimääräinen kesto nykyisin vajaavetoisilla autoilla ja vastaavasti täysivetoisilla autoilla.
Nyt sulla on ne parametrit.
Jukka Siintonen
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1309
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2016 6:36 pm

Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli

Viesti Kirjoittaja Jukka Siintonen »

teppo kirjoitti:
Jukka Siintonen kirjoitti: Mitä se tehtävän kesto tässä auttaa?
Vaikea sanoa. Kysy Siintoselta, joka pyysi nämä parametrit voidakseen vastata aiemmin esitettyyn kysymykseen?
Jukka Siintonen kirjoitti: Montako keikkaa tulee vuodessa ja mikä on yhden keikan keskimääräinen kesto nykyisin vajaavetoisilla autoilla ja vastaavasti täysivetoisilla autoilla.
Nyt sulla on ne parametrit.
Juu pitäis olla idioottien kanssa näköjään tarkempi. Oma vika toki.

Tietysti tarvitsee matka-ajan. No odotellaan, jos tarkennuksen jälkeen saa oikeat tiedot.
Avatar
Rescuer
Perry Mason
Viestit: 3647
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 8:15 pm

Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

Enpä taida soitella ja pyytää, että kävisi jokaisen vajaat 18 tuhatta ensihoitokertomusta läpi ja tilastoisi niistä jokaisen tehtävän ajoajat. Suoraan niitä kun ei saa, eikä oikein mene tutkimuksen piikkiinkään minfolaisten kiinnostus. Eikä oikein muuten löydy perustetta tutkia potilastietoja...

Kyseisten yksiköiden asemat ovat kahta nelikkoa lukuun ottamatta käytännössä samalla etäisyydellä sairaalasta. Toinen noista nelikoista on pari kilometriä keskimääräistä kauempana, toinen ihan sairaalan lähellä.
Potilaan tavoittamisessa nelikoilla menee keskimäärin 57 sekunttia pidempään.
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
Jukka Siintonen
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1309
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2016 6:36 pm

Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli

Viesti Kirjoittaja Jukka Siintonen »

Rescuer kirjoitti:Enpä taida soitella ja pyytää, että kävisi jokaisen vajaat 18 tuhatta ensihoitokertomusta läpi ja tilastoisi niistä jokaisen tehtävän ajoajat. Suoraan niitä kun ei saa, eikä oikein mene tutkimuksen piikkiinkään minfolaisten kiinnostus. Eikä oikein muuten löydy perustetta tutkia potilastietoja...

Kyseisten yksiköiden asemat ovat kahta nelikkoa lukuun ottamatta käytännössä samalla etäisyydellä sairaalasta. Toinen noista nelikoista on pari kilometriä keskimääräistä kauempana, toinen ihan sairaalan lähellä.
Potilaan tavoittamisessa nelikoilla menee keskimäärin 57 sekunttia pidempään.
Ei vaan tehtävässä kokonaisuudessaan. Tehtävä voi kokonaisuudessaan kestää ihan sen vuoksi pidempään, että nelivedot lähetetään vain huonojen tieosuuksien tehtäville. Emme tiedä kuinka paljon nopeammin, tai hitaammin neliveto todellisuudessa on perillä. Ja ilmeisesti veronmaksajien hengellä ei ole niin merkitystä, että asia testattaisiin ihan käytännön kokein ammattikuskeilla ja eri autotyypeillä. Testihän ei itsessään olisi kustannuksiltaan korkea vaan muutaman ihmisen työtunnit ja muutama sata litraa dieseliä.

Siksi tätä maata kutsutaankin hölmöläksi.

https://www.youtube.com/watch?v=oqMl0zGeOZU Superautoissa näyttää neliveto vievän myös kuivan osuuden suoralla edukseen. Voi toki perustella, että miksi fysiikanlait ambulanssien kohdalla muuttuisivat?
teppo
Perry Mason
Viestit: 3959
Liittynyt: La Heinä 21, 2007 5:38 pm

Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli

Viesti Kirjoittaja teppo »

Jukka Siintonen kirjoitti:Siksi tätä maata kutsutaankin hölmöläksi.
Eikä kutsuta. Osaa kansalaisista kutsutaan toki hölmöiksi. Oleellista olisi tietää, kuinka paljon enemmän tai vähemmän elinvuosia tai tarkkaan ottaen ns. laatupainotettuja elinvuosia eri keinoilla saavutetaan ja mikä on yhden sellaisen hinta. Näitä oikeasti lasketaankin, esimerkiksi koptereiden vaikuttavuus lasketaan näin. Olisi ollut tosi mielenkiintoista kuulla, miten olisit laskenut tämän pyytämilläsi tiedolla.

Autolla ajaminen radalla ei kauheasti liity aiheeseen, elleivät tehtävät yleensä ole sellaisia että tapahtuvat radalla.
Jukka Siintonen
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1309
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2016 6:36 pm

Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli

Viesti Kirjoittaja Jukka Siintonen »

teppo kirjoitti: Autolla ajaminen radalla ei kauheasti liity aiheeseen, elleivät tehtävät yleensä ole sellaisia että tapahtuvat radalla.
Se nyt sattuu olemaan valmiiksi suljettu tieosuus, jossa testejä voitaisiin suorittaa. Että kyllä se liittyy hyvinkin olennaisesti.

Teppo.

Kuva
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10725
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli

Viesti Kirjoittaja damfin »

Nyt menee kyllä jo komiikan puolelle, kun tulee noista Jukka Siintosen neliveto ja nopeus vouhotuksista mieleen Top Gearin Jeremy Clarksonin ambulanssi :lol: :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=Xa7Bgj0y3eg

Olisi tietenkin pitänyt olla Jeremyllä neliveto porsse, eikä tuollainen onneton takatuuppari :mrgreen:
teppo
Perry Mason
Viestit: 3959
Liittynyt: La Heinä 21, 2007 5:38 pm

Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli

Viesti Kirjoittaja teppo »

Jukka Siintonen kirjoitti: Se nyt sattuu olemaan valmiiksi suljettu tieosuus, jossa testejä voitaisiin suorittaa. Että kyllä se liittyy hyvinkin olennaisesti.
Kerropa vähän tarkemmin, miten ajattelit tällä asetelmalla selvittää, paljonko eri auton käyttö vaikuttaa voitettujen elinvuosien määränä ja mikä hinta niille tulee.
Jukka Siintonen
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1309
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2016 6:36 pm

Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli

Viesti Kirjoittaja Jukka Siintonen »

teppo kirjoitti:
Jukka Siintonen kirjoitti: Se nyt sattuu olemaan valmiiksi suljettu tieosuus, jossa testejä voitaisiin suorittaa. Että kyllä se liittyy hyvinkin olennaisesti.
Kerropa vähän tarkemmin, miten ajattelit tällä asetelmalla selvittää, paljonko eri auton käyttö vaikuttaa voitettujen elinvuosien määränä ja mikä hinta niille tulee.
No ensin testataan se paras yhdistelmä ääriolosuhteissa radalla. Katsotaan kuinka paljon 100km kohden paras yhdistelmä säästää aikaa. Sitten tarkastellaan montako potilasta on menehtynyt sairaankuljetuksessa, tai ennenkuin sairaankuljetus on ehtinyt perille. Lasketaan olisiko apu ehtinyt paremmalla yhdistelmällä perille.

Ei se nyt niin vaikeaa ole.

Teppo.
teppo
Perry Mason
Viestit: 3959
Liittynyt: La Heinä 21, 2007 5:38 pm

Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli

Viesti Kirjoittaja teppo »

Jukka Siintonen kirjoitti: No ensin testataan se paras yhdistelmä ääriolosuhteissa radalla. Katsotaan kuinka paljon 100km kohden paras yhdistelmä säästää aikaa.
Kerrotko vielä, miten muutat aikasäästön mittausolosuhteistasi niihin olosuhteisiin, joissa oikeasti sairaankuljetus tapahtuu? Entä otatko jotenkin huomioon, että korkeampaan autoon on vaikeampi nostaa ihmisiä?
Jukka Siintonen kirjoitti:
Sitten tarkastellaan montako potilasta on menehtynyt sairaankuljetuksessa, tai ennenkuin sairaankuljetus on ehtinyt perille. Lasketaan olisiko apu ehtinyt paremmalla yhdistelmällä perille.
Ja tämä tapahtuu mallissasi miten?
Avatar
Rescuer
Perry Mason
Viestit: 3647
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 8:15 pm

Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

Jukka Siintonen kirjoitti: Ei vaan tehtävässä kokonaisuudessaan. Tehtävä voi kokonaisuudessaan kestää ihan sen vuoksi pidempään, että nelivedot lähetetään vain huonojen tieosuuksien tehtäville.
Ei vaan potilaan tavoittamisviive. Tehtävien kokonaiskesto on oli nelikoilla 95 sekunttia pidempi.
Tehtävälle lähetetään lähin vapaa tarkoituksen mukainen yksikkö. Ei se hätäkeskus tiedä mikä yksikkö on neliveto ja mikä ei.
Emme tiedä kuinka paljon nopeammin, tai hitaammin neliveto todellisuudessa on perillä. Ja ilmeisesti veronmaksajien hengellä ei ole niin merkitystä, että asia testattaisiin ihan käytännön kokein ammattikuskeilla ja eri autotyypeillä. Testihän ei itsessään olisi kustannuksiltaan korkea vaan muutaman ihmisen työtunnit ja muutama sata litraa dieseliä.
Realistisen kuvanhan saakin ajelemalla pari kierrosta radalla.
Kerroppa miten vakioisit kaikki muuttujat mitä hälytysajossa tulee vastaan?
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
Jukka Siintonen
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1309
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2016 6:36 pm

Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli

Viesti Kirjoittaja Jukka Siintonen »

Rescuer kirjoitti:
Jukka Siintonen kirjoitti: Ei vaan tehtävässä kokonaisuudessaan. Tehtävä voi kokonaisuudessaan kestää ihan sen vuoksi pidempään, että nelivedot lähetetään vain huonojen tieosuuksien tehtäville.
Ei vaan potilaan tavoittamisviive. Tehtävien kokonaiskesto on oli nelikoilla 95 sekunttia pidempi.
Tehtävälle lähetetään lähin vapaa tarkoituksen mukainen yksikkö. Ei se hätäkeskus tiedä mikä yksikkö on neliveto ja mikä ei.
Emme tiedä kuinka paljon nopeammin, tai hitaammin neliveto todellisuudessa on perillä. Ja ilmeisesti veronmaksajien hengellä ei ole niin merkitystä, että asia testattaisiin ihan käytännön kokein ammattikuskeilla ja eri autotyypeillä. Testihän ei itsessään olisi kustannuksiltaan korkea vaan muutaman ihmisen työtunnit ja muutama sata litraa dieseliä.
Realistisen kuvanhan saakin ajelemalla pari kierrosta radalla.
Kerroppa miten vakioisit kaikki muuttujat mitä hälytysajossa tulee vastaan?
Tarkoituksenahan ei ole vakioida kaikkia muuttujia hälytysajossa. Kuten, vaikka naapurin lasta, joka juoksee punaisia päin ambulanssin alle ja hälytyskuljettaja kuolee, kun auto väistötilanteessa pyörii katon kautta ympäri junan alle Rescuer hyvä.

Vaan radalla selviää kumpi yhdistelmä on A) Nopeampi B) Turvallisempi C) Pärjää paremmin ääritilanteissa.

Ja näistä tuo C, on niitä tilanteita, joita hälytyskuljettajat kohtaavat välillä työssään. Osa enemmän, osa vähemmän. Suurin vaikutus on tietysti edelleen hälytyskuljettajalla.

Toki on tutkimattakin selvää, että neliveto on parempi vaihtoehto. Ja helikopteri nelivetoa parempi vaihtoehto. Mutta Suomessa tulevaisuudessa sairaankuljetus tapahtunee maitokärryillä ja 9€/pv työllistetyillä. Koska se on halvempaa!
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17112
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Rescuer kirjoitti: Kyselinpä tuossa tulta kenttäjohtajalta noita tietoja heidän alueeltaan...
Marraskuu 2015-maaliskuu 2016:
17968 ensihoitotehtävää
Takavetoisten keskimääräinen tehtävän kesto 51 minuuttia 51 sekunttia, nelivetoisten 53 minuuttia 26 sekunttia.

Eli nelivetoisilla tehtävän kesto oli keskimäärin PIDEMPI kuin takavetoisilla.
Entäs etuvetoisilla? No okei okei. Ne ovat vähemmistönä.

Lumeen juuttuminen ei aina ole yksin auton syy. Myös kuljettajalla on osuutta asiaan. Muistin uutisen, jossa oudoksuttin hälytysajoneuvojen kuljettajien osaamattomuutta. Katsokaas kun se pleikkarissa ajaminen on hiukan erilaista kun oikeassa liikenteessä, ja enää ei ajokortti ole nuorilla eikä nuorilla aikuisilla SE juttu.

Sitä aitoa ja alkuperäsitä uutista en löytänyt, mutta jotain sinne päin sentään:

Osa ensihoidon väestä ajaa ambulanssia ilman koulutusta

Poliisit ja palomiehet saavat koulutusta hälytysajoon, mutta toisin on asian laita ensihoidon puolella. Ambulanssia voi joutua ajamaan vaikka sairaanhoitaja, jolla on tavallinen B-ajokortti.

Laki ei vaadi ambulanssin kuljettajalta aiempaa kokemusta tai koulutusta. Hälytysajokoulutus ei aina kuulu edes ensihoitajien koulutukseen.

Päijät-Hämeen pelastuslaitoksessa tilanne on keskivertoa parempi, sillä nykyään kaikki taloon tulevat työntekijät käyvät läpi hälytysajokoulutuksen.

Lahdessa kaikki uudet ambulanssit ovat kuorma-autoja, joten niitä saa ajaa vain kuorma-autokortilla. Pelastuslaitoksen väestä osalla oli kuorma-autokortti ja kokemusta isoista autoista jo valmiiksi, osa on suorittanut pikku-C-kortin työn ohessa.

Ensiapuhoitopäällikkö Markku Heikkilä näkee ongelmia etenkin pienillä paikkakunnilla, joissa on pulaa ensihoitajista. Silloin keikkatyöläiseksi hälytysajoon saatetaan pahimmassa tapauksessa ottaa sairaanhoidon ammattilainen, joka ei ole istunut auton ratissa sitten autokoulun.
- Ennen ambulanssia saattoi ylläpitää yrittäjäpariskunta, jolla oli muutama osaava keikkalainen töissä. Sairaanhoitolain muututtua ambulanssin on oltava ajossa minuutin kuluttua hälytyksestä, joten valmiudessa on oltava kellon ympäri. Henkilöstöä tarvitaan tuplasti, eikä koulutettuja ihmisiä riitä kaikkialle.

Keski-Suomessa sattui hiljattain tapaus, jossa ambulanssi ajoi ylinopeutta vastaantulevien kaistalla.
- Kroonisen työntekijäpulan myötä riski siitä, että tällaista tapahtuu yhä useammin, on kasvanut, Heikkilä arvelee.

Päijät-Hämeen pelastuslaitoksella myös kaikilla keikkatyöntekijöillä on kokemusta hälytysajosta
.
ess.fi
5.9.2013

...keikkatyöläiseksi hälytysajoon saatetaan pahimmassa tapauksessa ottaa sairaanhoidon ammattilainen, joka ei ole istunut auton ratissa sitten autokoulun.

Tälläinen kuski jää kyllä kiinni lumeen aikas lailla helpommin; ei osaa ennakoida, ei osaa valita sopivaa ajonopeutta, pitävämpää tienpintaa jos ja kun puhutaan lumisesta pikkutiestä. Ajaa vaan ja sitten kummastelee "et kui se ny kiinni jäi... onpas huono auto..."

Nelikolla paljon ajaneena voin todeta, että sillä jää kiinni pahempiin paikkoihin, koska kaksivetoisella sellaisiin ei edes pääse. Talvella liikkeellelähtö on verrattoman helppoa ja auraamaton pihatie ei ole este. Fysiikan lakeja ei 4WD kumoa, joten pitävältä tuntuva tienpinta onkin usein hämmästyttävän liukas kun ryhtyy jarruttelemaan.
- Tosin oikeissa nelivetoautoissa on alennusvaihteisto, lukittava keskitasauspyörästö ja taka-akselilla mekaaninen lukko. Toki tavallisellakin "katumaasturinelivedolla", joita useimmat nelikot ovat, pääsee paljon paremmin kuin kaksivetoisilla.

Ambulanssikäytössä olevista autoista M-B Sprinter lienee yleisin ja sen nelivedossa ei ole kytkettäviä lukkoja, vaan elektroniikka hoitaa luistot että vedot. Lisähintaan 800 e saa nelivetoiseen alennusvaihteiston, jolloin hyöty nelivedosta suurenee.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
annaanna

Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli

Viesti Kirjoittaja annaanna »

Jukka Siintonen kirjoitti: ...
Mutta toki mieluummin pari miljardia pakkoruotsiin ja miljardi discoläpsyttelijöille ennemmin kuin pelastuskalustoa parannellaan muutamilla kymmenillä miljoonilla.

...
Mutta Suomessa tulevaisuudessa sairaankuljetus tapahtunee maitokärryillä ja 9€/pv työllistetyillä. Koska se on halvempaa!

...
Toki voi olla, että lansseja ajaa vuokrakuljettajat jolloin sekä kuljettajan, että potilaan turvallisuus on täysin yhdentekevää johdolle.
Suomi on paskamaa!
Siihen nää sun juttusi Jukkasemme aina päätyy.
Venäjääkö käytät vertailukohteena.
Oli sitten kyseessä mikä tahansa ilmiö tai tapahtuma Suomi on onnettomasti epäonnistunut joka tapauksessa. Sulla on valtavan korkealla noi odotukset.

Koska tilanne on näin lohduton, näköalaton ja epätoivoinen, tuntuvat nämä suuret ponnistelusi koejärjestelyjen järjestämiseksi hukkaanheitetyiltä ponnisteluilta.

Omakohtaisesti sulla ei siis ole minkäälaista vertailupohjaa nelivedolla ajelusta, katkeria kokemuksia sitäkin enemmän.
Isojen poikien puheitako olet suoritustehoista kuunnellut, vai?
...
Itselläni on vajaavetoinen auto. Kyllä se joka mäessä, jota ei ole hiekoitettu jää nelikolle jalkoihin ihan 10-0. TALVELLA!
Kun koejärjestelyistä jätät kaikki muut muuttujat pois ja vauhtiin keskityt, jää kyllä tuloksiin naisenmenevä aukko.
Kuljettaja sen vauhdin määrää tositilanteessa.
Etninen ja uskonnollinen tausta voi vaikuttaa motivaatiotasoon, sosio-ekonominen tausta voi tuoda suoritukseen Fas-oireyhtymää, ADHD - ja muita tarkkaavaisuushäiriöitä, muun muassa, sukupuoli riskinottoon. Naiset ovat varovaisia kuljettajia ja voi olla, ettei valitun kuljetuskaluston potentiaalit koskaan realisoidu naiskuljettajalla.


Ymmärtänet, että tässä paskamaassa keskitytään lähinnä talar svenska, hela tiden!
Vastaa Viestiin