http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110872holmesin haamu kirjoitti:Ylempänä on Iltalehden uutinen aiheesta. Laittomien leiriläiset ovat itse kertoneet lukuisista kielteisistä turvapaikkapäätöksistä. Eikö sekään ole luotettava vihjetieto, vaikka itse kertoisivat asiasta? Sitä ei ole sitten tiedossa onko asiat menossa valitukseen vai ei. Todennäköisempi syy poliisin tarkastamattomuudelle on siinä, että lukuisat helsinkiläiset poliitikot ovat käyneet ilmaisemassa tukeaan laittomien leirissä ja se olisi poliisin kannalta ongelmallista noudattaa lakia, kun tiedetään hyvin leiriläisten taustoista.
Telttaa ei tarkasteta
Ylikomisario Seppo Kujala Helsingin poliisista ei osaa sanoa ovatko kaikki leirillä olevat turvapaikanhakijat laillisesti maassa. Telttaleirissä olevien henkilöllisyyttä ei ole tarkastettu poliisin toimesta missään vaiheessa mielenilmausta.
- Lainsäädäntö ei mahdollista näin laajaa tarkastusta ilman luotettavaa vihjetietoa. Voimme tehdä yleisen tarkastuksen alueella vasta, kun tiedämme varmuudella, että leirissä todella majailee laittomasti Suomessa olevia henkilöitä, perustelee Kujala poliisin hiljaiseloa asiassa.
Ylikomisario Kujala muistuttaa, että vihje on luotettava vasta silloin, kun se saadaan luotettavasta lähteestä. Rautatientorin toiselle laidalle kokoontuneiden maahanmuuttovastaisten vastamielenosoittajien vihjeet eivät ole ainakaan toistaiseksi saaneet poliisia liikkeelle.
Leireillä on ollut isemurhayritystä puuhun hirttäytymällä, yhteenottoja, tulipaloja, päällekarkaamisen yritys, uhoamista ja mitä vielä. Kyllä tuossa on mahdollisuus tarkistaa henkilällisyydet Poliisilain mukaan. Tehtävä: julkisrauhan suojaaminen.2 luku
Yleiset toimivaltuudet
1 §
Henkilöllisyyden selvittäminen
Poliisimiehellä on yksittäisen tehtävän suorittamiseksi oikeus saada jokaiselta tiedot tämän nimestä, henkilötunnuksesta tai sen puuttuessa syntymäajasta ja kansalaisuudesta sekä paikasta, josta hän on tavoitettavissa.
Jos henkilö kieltäytyy antamasta 1 momentissa tarkoitettuja tietoja eikä henkilöllisyyttä voida muutoin selvittää, poliisimiehellä on oikeus selvittää henkilöllisyys henkilötuntomerkkien perusteella. Tällöin on soveltuvin osin noudatettava, mitä henkilöön kohdistuvan etsinnän toimittamisesta pakkokeinolain 8 luvun 33 §:n 2—4 momentissa säädetään.
Poliisimiehellä on oikeus henkilöllisyyden selvittämiseksi ottaa kiinni henkilö, joka kieltäytyy antamasta 1 momentissa tarkoitettuja tietoja tai antaa siinä tarkoitetuista seikoista todennäköisesti virheellisen tiedon, jos kiinniottaminen on välttämätöntä henkilöllisyyden selvittämiseksi. Kiinni otettu on päästettävä vapaaksi heti, kun tarvittavat tiedot on saatu, kuitenkin viimeistään 24 tunnin kuluttua kiinniottamisesta.
5 §
Kotirauhan ja julkisrauhan suojaaminen
Poliisimiehellä on oikeus rikoslain (39/1889) 24 luvun 11 §:ssä tarkoitetun kotirauhan tai saman luvun 3 §:ssä tarkoitetun julkisrauhan suojaaman tilan tai muun paikan haltijan tai tämän edustajan pyynnöstä poistaa henkilö, joka ilman laillista oikeutta tunkeutuu, menee salaa tai toista harhauttamalla taikka kätkeytyy sinne tai jättää noudattamatta käskyn poistua sieltä.
Poliisimiehellä on oikeus poistaa 1 momentissa tarkoitetusta tilasta tai muusta paikasta siellä luvallisesti oleskeleva henkilö, jos tämä häiritsee muiden henkilöiden kotirauhaa tai julkisrauhaa taikka aiheuttaa siellä muulla tavoin huomattavaa häiriötä ja on perusteltua syytä epäillä, että häirintä toistuu.
Jos poistamisella ei todennäköisesti voitaisi estää häiriön toistumista, poliisimiehellä on oikeus ottaa häiritsijä kiinni ja pitää tämä säilössä. Kiinni otettua saa pitää säilössä vain niin kauan kuin häiriön toistuminen on todennäköistä, kuitenkin enintään 12 tuntia kiinniottamisesta.