Suomen karjalaiset

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Tabula Rasa
Sofia Karppi
Viestit: 415
Liittynyt: To Syys 24, 2015 8:51 am

Suomen karjalaiset

Viesti Kirjoittaja Tabula Rasa »

Wikipedia kirjoitti: Suomalaisten karjalaisten kotiseutua oli Suomelle kuulunut Karjalan alue, jonka pääosa kuului Viipurin lääniin ja pohjoisosa Kuopion lääniin. Alueluovutusten jälkeen näistä alueista jäi Suomelle nykyisten Etelä-Karjalan ja Pohjois-Karjalan maakuntien alue. Kun Suomessa puhutaan karjalaisista, käytetään sanaa useimmiten juuri tässä merkityksessä. Tällöin karjalaisiksi kutsutaan Etelä-Karjalan ja Pohjois-Karjalan asukkaita sekä luovutetun Karjalan alueilta evakkoon lähteneitä karjalaisia.



Teen tutkimusta/artikkelia karjalaisista, ja laitoin tuohon alkuun pienen alustuksen Wikipediasta. Itse tietoa löytyy netistä mielin määrin, mutta se mitä toivoisin, on omakohtaiset kokemuksenne.

Alustuksena; varsinkin luovutetun Karjalan karjalaiset olivat hyvinkin epäpidettyjä, suorastaan vihattuja varsinkin tietyillä Suomen alueilla. Mikä johti karjalaisvihaan? Omia näkemyksiänne?

Kenenkään nimimerkkiä tai yksittäistä mielipidettä sellaisenaan en tutkimuksessani käytä, vaan varteenotettavat kommentit kootaan muun aineiston yhteyteen kokonaisuutena.

Toivosin kirjoituksiinne myös, mitä olette vaikkapa vanhemmiltanne ja isovanhemmiltanne kuulleet. Onko totuus toisenlainen, kuin vaikka lehdistö antaa ymmärtää? Mistäpäin luovutettua Karjalaa tulleita ihmisiä tunnette? Entä kokemuksia Suomen alueen karjalaisista eri ympäristöissä, kuten työpaikoilla jne.? Ottakaa rohkeasti kantaa, mutta ettehän trollaa.
Työttömyys, viina, kirves ja perhe
Lumihanki, poliisi ja viimeinen erhe
Avatar
TiiaStiina
Javier Pena
Viestit: 1849
Liittynyt: Ma Elo 16, 2010 12:09 am

Re: Suomen karjalaiset

Viesti Kirjoittaja TiiaStiina »

Kuulin tutulta, ettei hänen jäyhä sukunsa ollut pitänyt Karjalan evakoista, koska hymy ja ystävällisyys oudoksutti.
Sarina
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2016 11:43 pm

Re: Suomen karjalaiset

Viesti Kirjoittaja Sarina »

Muutaman karjalaisen kanssa olen työskennellyt. Ratkiriemukasta kansaa,pilke silmäkulmassa aina. Mutta näin pohjalaisen näkökulmasta,eivät tartu työhön samalla tavalla. Asenne on leppoisa,ehtiihän tuota vähemmälläkin. Ja ennen kaikkea,jos oikein odottaa,ehkä joku muu kerkeää tehdä.. En ehkä oikein edes osaisi kertoa eroa savolaisen ja karjalaisen välille,vaikka savolaisia tunnen paljon. Niissä on paljon samaa,ainakin sitten meidän ammattikuntamme edustajissa,liekö se syynä. Iloisia kaikki tyynni,mutta joskus voisi olla tarpeen puhua vähemmän ja tehdä enemmän..
Liekö sama syy,miksi aikoinaan pohjalaistaloissa ei oltu innokaina ottamassa evakoita,ainakaan joka talossa. Oli havaittu,että eivät pärjää työnteossa täkäläisille,ei haluttu ottaa siipeilemään (vaikka asia ei varmasti näin ollutkaan,varmaan olivat ajatelleet osallistua talon töihin) kun työväkeä oli omasta takaa,ja sellaista että homma hoituu otsa kurtussa rivakasti. Pohjalaisten vieraanvaraisuus sentään onneksi takasi monelle turvapaikan kaikesta huolimatta. Mutta edelleen,välillä vanhemmat ihmiset muistavat sanoa jostain ihmisestä,että eihän se oo kummakaan,son karjalasta :D
Positiivisia ja vekkuleita,piristävät työyhteisöä kyllä.
Sniffaaja
Martin Riggs
Viestit: 608
Liittynyt: Ti Touko 26, 2015 6:59 am

Re: Suomen karjalaiset

Viesti Kirjoittaja Sniffaaja »

Heistä ei pidetty siksi, että he olivat vepsäläisiä. Suomalaisille ryssiä, ryssille suomalaisia. Varkaita suurin osa. Täysin eri kulttuuri, kuin mitä suomessa on tuohon aikaan ollut. Enemmän slaaveja, kuin suomalaisia. Vepsäläiset olivat aikoinaan Venäjällä tunnettuja siitä, että osallistuivat mielellään tsaarin sotajoukkoihin, palkkaa vastaan. Heille sellainenkin asia, kuin sauna, oli täysin vieras. Kun taas meille se on ollut aina itsestään selvyys. TV-sarjassa "Tappajan näköinen mies", fiktiivinen hahmo, "Viktor Kärppä" oli vepsäläinen. Vasikka ja rikollinen, joka kuitenkin rahan ahneuksissaan teki rehellistäkin liiketoimintaa, kuten rakennushommia.
http://www.osuva.com/ - joukko- ja perhesurmaajien treenipaikka vuodesta 2000. Parhaimmat aseet ja kouluttajat.
Avatar
Rescuer
Perry Mason
Viestit: 3647
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 8:15 pm

Re: Suomen karjalaiset

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

^Hetihän yksi trolli alkoi satuilemaan.

Mutta asiaan.
Varmasti suurin syy oli karjalaisten asuttaminen. Maanomistajat menettivät osan maistaan, joita sitten annettiin karjalaisille.
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
Sniffaaja
Martin Riggs
Viestit: 608
Liittynyt: Ti Touko 26, 2015 6:59 am

Re: Suomen karjalaiset

Viesti Kirjoittaja Sniffaaja »

^Tuosta olmista ei kannata välittää. Tietää aiheesta yhtä paljon kuin lentokone politiikasta. En ala sen enempää henkilöhistoriaa avaamaan, kuin kertomalla, ettei hän ole kuin pelkästään suutaan pieksevä entinen ensihoitaja, joka menetti työnsä alkoholin takia.

Kaikki se mitä kerroin aiheesta, on minun kokemukseni ja tietojeni pohjalta rustailtu. Rescuerilla ei ollut mitään antaa aiheeseen liittyen. Pelkkää lässystä!
http://www.osuva.com/ - joukko- ja perhesurmaajien treenipaikka vuodesta 2000. Parhaimmat aseet ja kouluttajat.
Avatar
PiikkiSika
Adrian Monk
Viestit: 2808
Liittynyt: To Tammi 14, 2016 11:52 pm

Re: Suomen karjalaiset

Viesti Kirjoittaja PiikkiSika »

TiiaStiina kirjoitti:Kuulin tutulta, ettei hänen jäyhä sukunsa ollut pitänyt Karjalan evakoista, koska hymy ja ystävällisyys oudoksutti.
Minä kuulin tutulta, jotta vihaajat alkoivat mielistelemään aina kun saivat evakolta palkkapussin käteensä.
! ! ! Eläköön EU-direktiivit ja kansan syväkyykky ! ! !
Avatar
Irene Huss
Nikke Knakkertton
Viestit: 182
Liittynyt: To Maalis 06, 2014 1:37 am

Re: Suomen karjalaiset

Viesti Kirjoittaja Irene Huss »

Sniffaaja kirjoitti:Heistä ei pidetty siksi, että he olivat vepsäläisiä. Suomalaisille ryssiä, ryssille suomalaisia. Varkaita suurin osa.
Niinpä....ja valehtelijoita…

Minulla on vain huonoja kokemuksia karjalaisista ja tässä eräs elämäni katkerin kokemus niistä.

Asioista on aikaa, mutta muistan, kun olin tavannut mukavan miehen, johon olin umpirakastunut. Oli kesä ja mies ehdotti erään mökin vuokrausta hintaan 8000 mk/4 kk.. En tuntenut miestä kovin hyvin ja koska rakkaus on sokea ja ajattelin mökin olevan hänelle tärkeä, tarjouduin maksamaan mökin vuokran ensimmäisen erän 4000 mk, jolloin hänelle jäisi maksettavaksi 2.erä syksymmällä.

Kumpikin meistä kävi töissä, mutta miehellä ei tuntunut olevan rahaa juuri ollenkaan. Jouduin maksamaan kaiken elämämme mökillä ja mistään pienestä summasta ei ollut kyse ja arvelin sopimuksemme mukaan saavani rahat takaisin myöhemmin. Mökille kutsuttivat itsensä lisäksi miehen karjalaiset mutsi ja faija. Tulivat kuin mustalaiset ilman edes että kahvipakettia olisivat mukanaan tuoneet. Vierailu oli sovittu yhdeksi yöksi, mutta aina se vaan venyi tyyliin "kai me vielä voidaan olla yksi yö."

Kesä päättyi aikanaan ja miehen maksettavaksi sovittu 2.erä meni ulosottoon. Mökin vuokraemäntä haukkui minut puhelimessa maksamattomasta mökin vuokrasta.

Minulla ja tällä miehellä oli kummallakin oma asunto, miehellä vuokra-asunto, minulla hiljattain ostamani omistusasunto, joten maksettavanani oli velanlyhennykset, korot ja yhtiövastike. Selvisi, että miehellä vuokra-asunnostaan usean kuukauden vuokrat rästissä. En koskaan unohda sitä päivää, jolloin olin töissä ja työkiireet päällä kun miehen karjalainen mutsi soitti minulle töihin, haukkui minut pataluhaksi ja syytti minua miehen maksamattomista vuokrista. En koskaan unohda niitä sanoja; "yhdessä asutaan, mutta ei makseta vuokraa yhdessä. Luulisi, että teilläkin olisi vähän niin kuin yhteiset rahat." Tämä tapahtui vaiheessa, jolloin olin tuntenut miehen ennemminkin joitain viikkoja, kuin vielä edes kuukausia.

Muistin tällöin mummoni sanat, että karjalaiset kun aina puhuu siitä, mitä kaikkea niiltä Karjalaan jäi, niin tosiasia on se, että niiltä jäi sinne puolen vuoden vuokrat maksamatta. Hyvin stemmasi. Mummoni sylki lattialle aina mainitessaan sanan karjalainen. Myös minä teen niin nykyisin.

Omistusasunnon omistajana olin tuosta soitosta täysin pöyristynyt, ja koska olin tuolloin työpaikallani, niin enhän voinut edes ääntäni korottaa. Tunsin oloni nöyryytetyksi. Mielestäni on raukkamaista soittaa toiselle tuollaista töihin.

No, kuinkas sitten kävikään, mutsinsa ääni muuttui puhelun aikana äkkiä oikein mielisteleväksi ja mairittelevaksi ja alkoi puhumaan siitä, miten hän toivoo meidän menevän avioliittoon. "Onhan se mukava seurustella, mutta hän niin toivoisi, että se seurustelu joskus johtaisikin johonkin." Karjalaiset ilmeisesti pitää muita ihmisiä täysin tyhminä. Tuosta lauseesta alkoivat varoituskellot soida päässä. Mutsinsa oli valmis naittamaan poikansa minulle edes sen juurikaan tuntematta minua. Karjalaiselle ei kelpaa mikään niin hyvin kun toisten rahat. Tiesi, että mulla oli jonkin verran omaisuutta. Hyvää sanottavaa karjalaisista minulla on sen verran, että tuo lause kuitenkin esti minua tekemästä elämäni virhettä, jonka rakastumisen huumassa olisin muuten voinut tehdä ja naida itselleni säkillisen velkaa.

Puhelu päättyi siihen, että mutsinsa kielsi minua jyrkästi puhumasta soitosta miehelle. En puhunutkaan, paitsi yhden riidan yhteydessä sitten kiukkupäissäni pamautin sanoa sen. Mies oli vihainen asiasta ja kysyi asiaa mutsiltaan, joka kielsi soittaneensa lainkaan. Tämän jälkeen mies syytti minua valehtelijaksi.
Sniffaaja kirjoitti: Täysin eri kulttuuri, kuin mitä suomessa on tuohon aikaan ollut..
Kyllä, itseni ikäluokan ihmisillä oli ylpeyttä sen verran, että lapset tahtoivat tulla toimeen omillaan ja vanhemmat opettivat myös lapsiaan hoitamaan raha-asioitaan, jotta aikuisina olisi valmiudet toimeentuloon ja perheen elättämiseen. Karjalainen on kasvattanut poikansa elämään naisensa kustannuksella. Kolme niitä poikia on ollut, joista yksi kuollut mutsinsa diagnoosin mukaan"sydänlihastulehdukseen" juotuaan 36 salmiakkikossua. Elossa oleva veli on täysin mutsinsa manipuloitavissa ja soitti tälle miesystävälleni, että "sulla on kumma muija, kun sä et siltä rahaa saa". Miesystäväni kun oli käynyt pummimassa mutsiltaan ja faijaltaan rahaa ja veli oli sitä mieltä, että se on hänen perintöosuudestaan pois. Syyhän veljen mielestä oli tietysti minun.

No, kuinkas kävikään....mutsille on nyt sitten jäänyt käteen kaksi aikamiespoikaa, toisesta vaimo (otti eron väkivaltaisuuden ja juomisen takia ja toisella ei ole muuta kuin tuulenhuuhtoma perseensä, luotot tapissa ja luottotiedot menneet. Kumpikin juoksee mutsinsa luona rahaa pummaamassa. Ne pojat, jotka mutsi opettaa tulemaan naisten kustannuksella toimeen, niin se nainen jonka kustannuksella ne sitten elelee, on tämä mutsi itse. Elämä on.

Muitakin karjalaiskokemuksia on, mm.työpaikoilta mutta laitan vaikka eri viestiin, ettei tästä tule niin pitkää, ettei kukaan jaksa lukea.
Muista lapseni aina yksi asia; opi tunnistamaan susi lampaiden vaatteissa.
Se "herttainen" evakkomummeli olikin ammattivaras.
Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7241
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Re: Suomen karjalaiset

Viesti Kirjoittaja Tiina »

Isovanhempani ovat pohjalaisia ja aikanaan heille sijoitettiin karjalaisia, vaikka omaakin porukkaa oli yhdeksän suht pienessä mökissä. Hyvin kuulemma tulivat toimeen, niin kauan kuin karjalaisille löytyi omat plantaasit. Eiköhän tämä karjalaisviha joillain kumpua nimenomaan siitä, että jotkut joutuivat luovuttamaan maitaan heille.

Tuntemani karjalaiset ovat erittäin anteliaita, vieraanvaraisia ja ystävällisiä ihmisiä. Juttelevat jopa täysin vieraille ihmisille ja Suomessahan sillä saa kyllä helposti hullun tai ainakin höynän leiman.
Avatar
Rescuer
Perry Mason
Viestit: 3647
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 8:15 pm

Re: Suomen karjalaiset

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

Suurin osa karjalaisista joita olen tuntenut, on lähtöisin Koivistolta, Viipurista ja Viipurin maalaiskunnasta. Heillä ei ollut ikinä suurempaa ongelmaa "alkuperäisväestön" kanssa, mutta heidät sijoitettiinkin alueille josta maat otettiin pääosin valtiolta ja seurakunnilta. Muutaman Jaakkiman ja Uukunniemen alueelta lähtöisin olleen tunsin, ja he kyllä kertoivat alkuun kokeneensa "ryssittelyä" ja vihaa. Mikä johtui hyvin pitkälti maanhankintalaista ja sen aiheuttamista leikkauksista isompiin maatiloihin. Varsinkin kun ruotsinkielisiltä alueilta ei maita viety.
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
Avatar
TiiaStiina
Javier Pena
Viestit: 1849
Liittynyt: Ma Elo 16, 2010 12:09 am

Re: Suomen karjalaiset

Viesti Kirjoittaja TiiaStiina »

Osuin kerran paikalle kun entinen evakko kohtasi ulkomaanmatkalla sattumalta evakkopaikkakunnan naapureitaan vuosikymmenten jälkeen, en muista mikä alue oli kyseessä. Sen muistan ettei siinä mitään vihamielisyyttä ollut puolin eikä toisin, päinvastoin, kaikki ilahtuivat ja päättivät muitta mutkitta jatkaa lomaansa yhdessä.
Avatar
Lassie
Jessica Fletcher
Viestit: 3045
Liittynyt: Ma Syys 14, 2015 10:10 pm

Re: Suomen karjalaiset

Viesti Kirjoittaja Lassie »

Toisella puolen sukua on karjalaisia, toisella puolen hämäläisiä. Ero on suuri. :)

Isoäiti oli Karjalasta. Maaseutuihmisiä, heiltä jäi talo ja maatila Karjalaan - kaikki jäi, sanoivat, kun pakenivat Hämeeseen. Karsastus karjalaisia kohtaan käsittääkseni johtui niistä maajutuista, joista aiemmin kerrottu ketjussa.

Hirveän yritteliäitä ja ahkeria, se mulle on jäänyt vaikutelmana karjalaisista. Ja samalla ns. epätyypillisiä suomalaisia rempseydessään ja temperamentissaan; vauhtiin päästessään saattavat yllättää jollakin rivolla letkautuksella. Juttujensa jälkeen fiilinki on kuin "huh huijaa ja hohhooo!" :mrgreen:

Myös anteliaita ja avosydämisiä, vieraiden kestitseminen vanhan kaavan mukaan. Ruuan kanssa mieluummin enemmän kuin vähemmän. Kerran isoäiti meni lihatiskille, myyjä kysyi laitetaanko 1 siivu, isoäiti puuskahti "KOKO KANK', hyvä mies, koko kank' pakettiin" , sitten olivat nauraneet.

Välillä itselläni tuli karjalaisuudesta mieleen ns. italiaistyyppinen elävyys, lämpimyys, tunteikkuus. Huumori mukana. Vekkuleita mutta eivät epäluotettavia, paitsi lauta- ja korttipeleissä. :)
☀︎☾✧☄︎☙○➣❊
Y-boksista: Vain 100% ystävät. Old school heart on. Ei paskaa, fake ass toimintaa, tietojenkalastamisia, piirien pyörintää, testaamisia, huvipuistokokemuksen hakemista tai vääriä motiiveja.
tattooed fucker
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1436
Liittynyt: Pe Elo 13, 2010 1:48 pm

Re: Suomen karjalaiset

Viesti Kirjoittaja tattooed fucker »

ei muutes ole pitkäkään aika kun kamraadin kanssa juteltiin,hänen sukunsa on lähtenyt karjalasta.Ja ei pullo kerrallaan,ei se niin mene :) En tiedä muista,mutta itellä pelkästään hyviä kokemuksia.Karjalan suht tuoreita hautoja nostettiin ylös,rappu kerrallaan.hautakivistä portaita.En ollut paikan päällä,mutta kuuntelin viisaampia veteraaneja.Helvetin portaat nimellä meni.
I am not a man I am a fucking beast-Torture Killer-
Avatar
Tabula Rasa
Sofia Karppi
Viestit: 415
Liittynyt: To Syys 24, 2015 8:51 am

Re: Suomen karjalaiset

Viesti Kirjoittaja Tabula Rasa »

Kiitos kaikille vastanneille :D

Kiva oli kuulla kokemuksianne.

Jos nimimerkki "Irene Huss" vielä käyt ketjussa, niin kysyisin, muistatko vielä mistä päin Karjalaa nämä miehen vanhemmat olivat kotoisin?
Työttömyys, viina, kirves ja perhe
Lumihanki, poliisi ja viimeinen erhe
Avatar
TiiaStiina
Javier Pena
Viestit: 1849
Liittynyt: Ma Elo 16, 2010 12:09 am

Re: Suomen karjalaiset

Viesti Kirjoittaja TiiaStiina »

Irene Hussin kertoma on täysin ristiriidassa minun mielikuvieni kanssa.
Vastaa Viestiin