Saa nähdä suljetaanko risteys onnettomuustutkintakeskuksen suosituksen perusteella vai ei. Veikkaan että ei. Alue jolta kyseisen risteyksen kautta tullaan pois on nimittäin kokonaan rautatien ja meren välissä, joten välttääkseen radan ylityksen olisi paikalta poistuttava veneellä tai ilma-aluksella. Ylitys tosin tapahtuisi myös viimemainitulla kulkuvälineellä, ellei meren suuntaan lähtisi, mutta turvallisella korkeudella.
On vaihtoehtoina toki pari-kolme muutakin vartioimatonta tasoristeystä, mutta ne eivät näyttäisi olevan paljonkaan parempia ylityspaikkoja kuin onnettomuusristeyskään ja tuon yhden risteyksen sulkeminen lisäisi liikennemäärää muissa.
Onnettomuustutkintakeskus ei voi määrätä risteystä suljettavaksi, mutta voi antaa suosituksen sen tekemiseksi ja epäkohtien korjaamiseksi. Näitä suosituksia, uhkailmoituksia ja ohjeistuksia satelee joka tutkinnan yhteydessä, kuten asiaan tietysti kuuluukin.
Onnettomuustutkintakeskuksen ilmoitukset ja suositukset ovat instanssin toimenkuvasta johtuen varsin yksisilmäisiä, ts. niitä annettaessa ei oteta huomioon mitään muuta kuin vastaisten samantyyppisten onnettomuuksien estäminen. Muiden tahojen homma on punnita onnettomuustutkintakeskuksen evästyksiä ja katsoa miten ja missä määrin ne ovat sovellettavissa käytäntöön.
Tässä onnettomuustutkintakeskuksen itsensä kuivakka yhteenveto:
http://www.otkes.fi/fi/index/ajankohtai ... nettu.html
Julkaistu 15.11.2017
Onnettomuustutkintakeskus on tehnyt 15.11.2017 Liikenteen turvallisuusvirastolle ja Liikennevirastolle turvallisuustutkintalain 25 §:n mukaisen ilmoituksen onnettomuusuhasta, joka liittyy Raaseporissa Skogbyn tasoristeyksessä 26.10.2017 tapahtuneeseen neljän ihmisen kuolemaan johtaneeseen onnettomuuteen.
Onnettomuustutkintakeskuksen tutkijat havaitsivat onnettomuuden paikkatutkinnassa Skogbyn tasoristeyksen olevan erityisen vaarallinen.
Tien ja radan kohtauskulmaksi mitattiin 43 astetta. Ratateknisten määräysten (RATO 9) mukaan kulman tulee olla vähintään 58,5 astetta, mutta yleensä 72-90 astetta.
Paikkatutkinnassa todettiin myös, että lähestyttäessä tasoristeystä idästä kohti valtatietä 25, näkemä oikealle Karjaan ja onnettomuusjunan tulosuuntaan nähden muuttuu tasoristeystä lähestyttäessä, ollen kahdeksan metriä ennen ulointa kiskoa 480 metriä. Paikalla junilla on 120 km/h-maksiminopeus. Näkemäasetuksen mukaan 480 metriä vastaava suurin sallittu junan nopeus on 80 km/h ja 120 km/h vastaava näkemä on 720 metriä. Lisäksi valtatien läheisyys, 47 metriä tasoristeyksestä, vaikeuttaa tasoristeyksen ylittämistä.
Edellä mainitut seikat aiheuttavat suuren onnettomuusriskin, joten tasoristeykselle tulisi tehdä turvallisuutta parantavia toimenpiteitä. Siihen saakka, kunnes tasoristeyksen olosuhteet on parannettu, tulisi tasoristeyksen olla suljettu liikenteeltä, jotta ei tapahtuisi uusia onnettomuuksia.
Lisätiedot:
Raideliikenneonnettomuuksien johtava tutkija Esko Värttiö, p. 0295 150 708
Viestintäpäällikkö Sakari Lauriala, p. 0295 150 714