Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Luupää
Perry Mason
Viestit: 3848
Liittynyt: To Heinä 10, 2008 10:03 pm

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja Luupää »

'
Saa nähdä suljetaanko risteys onnettomuustutkintakeskuksen suosituksen perusteella vai ei. Veikkaan että ei. Alue jolta kyseisen risteyksen kautta tullaan pois on nimittäin kokonaan rautatien ja meren välissä, joten välttääkseen radan ylityksen olisi paikalta poistuttava veneellä tai ilma-aluksella. Ylitys tosin tapahtuisi myös viimemainitulla kulkuvälineellä, ellei meren suuntaan lähtisi, mutta turvallisella korkeudella.

On vaihtoehtoina toki pari-kolme muutakin vartioimatonta tasoristeystä, mutta ne eivät näyttäisi olevan paljonkaan parempia ylityspaikkoja kuin onnettomuusristeyskään ja tuon yhden risteyksen sulkeminen lisäisi liikennemäärää muissa.

Onnettomuustutkintakeskus ei voi määrätä risteystä suljettavaksi, mutta voi antaa suosituksen sen tekemiseksi ja epäkohtien korjaamiseksi. Näitä suosituksia, uhkailmoituksia ja ohjeistuksia satelee joka tutkinnan yhteydessä, kuten asiaan tietysti kuuluukin.

Onnettomuustutkintakeskuksen ilmoitukset ja suositukset ovat instanssin toimenkuvasta johtuen varsin yksisilmäisiä, ts. niitä annettaessa ei oteta huomioon mitään muuta kuin vastaisten samantyyppisten onnettomuuksien estäminen. Muiden tahojen homma on punnita onnettomuustutkintakeskuksen evästyksiä ja katsoa miten ja missä määrin ne ovat sovellettavissa käytäntöön.

Tässä onnettomuustutkintakeskuksen itsensä kuivakka yhteenveto:

http://www.otkes.fi/fi/index/ajankohtai ... nettu.html
Julkaistu 15.11.2017

Onnettomuustutkintakeskus on tehnyt 15.11.2017 Liikenteen turvallisuusvirastolle ja Liikennevirastolle turvallisuustutkintalain 25 §:n mukaisen ilmoituksen onnettomuusuhasta, joka liittyy Raaseporissa Skogbyn tasoristeyksessä 26.10.2017 tapahtuneeseen neljän ihmisen kuolemaan johtaneeseen onnettomuuteen.

Onnettomuustutkintakeskuksen tutkijat havaitsivat onnettomuuden paikkatutkinnassa Skogbyn tasoristeyksen olevan erityisen vaarallinen.

Tien ja radan kohtauskulmaksi mitattiin 43 astetta. Ratateknisten määräysten (RATO 9) mukaan kulman tulee olla vähintään 58,5 astetta, mutta yleensä 72-90 astetta.

Paikkatutkinnassa todettiin myös, että lähestyttäessä tasoristeystä idästä kohti valtatietä 25, näkemä oikealle Karjaan ja onnettomuusjunan tulosuuntaan nähden muuttuu tasoristeystä lähestyttäessä, ollen kahdeksan metriä ennen ulointa kiskoa 480 metriä. Paikalla junilla on 120 km/h-maksiminopeus. Näkemäasetuksen mukaan 480 metriä vastaava suurin sallittu junan nopeus on 80 km/h ja 120 km/h vastaava näkemä on 720 metriä. Lisäksi valtatien läheisyys, 47 metriä tasoristeyksestä, vaikeuttaa tasoristeyksen ylittämistä.

Edellä mainitut seikat aiheuttavat suuren onnettomuusriskin, joten tasoristeykselle tulisi tehdä turvallisuutta parantavia toimenpiteitä. Siihen saakka, kunnes tasoristeyksen olosuhteet on parannettu, tulisi tasoristeyksen olla suljettu liikenteeltä, jotta ei tapahtuisi uusia onnettomuuksia.

Lisätiedot:
Raideliikenneonnettomuuksien johtava tutkija Esko Värttiö, p. 0295 150 708
Viestintäpäällikkö Sakari Lauriala, p. 0295 150 714
Viimeksi muokannut Luupää, Ke Marras 15, 2017 3:55 pm. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Kun linkität niin kopioi teksti samalla ketjuun, koska monet linkit lakkaavat ajan mittaan toimimasta ja asia katoaa bittiavaruuteen.

URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11302
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja URSA »

Liikennevirastoko tuon tasoristeyksen oli tarkastanut ja todennut käyttökelpoiseksi, vaikka siinä on noin monta puutetta? Arvio 5 luokan riskitasosta on selvästi ollut liian alhainen.

Näillä tiedoilla vaikuttaisi oudolta, jos onnettomuusauton kuljettaja joutuisi oikeuteen.

Avatar
Rescuer
Perry Mason
Viestit: 3643
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 8:15 pm

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

Luupää kirjoitti:'
Saa nähdä suljetaanko risteys onnettomuustutkintakeskuksen suosituksen perusteella vai ei. Veikkaan että ei. Alue jolta kyseisen risteyksen kautta tullaan pois on nimittäin kokonaan rautatien ja meren välissä, joten välttääkseen radan ylityksen olisi paikalta poistuttava veneellä tai ilma-aluksella. Ylitys tosin tapahtuisi myös viimemainitulla kulkuvälineellä, ellei meren suuntaan lähtisi, mutta turvallisella korkeudella.

On vaihtoehtoina toki pari-kolme muutakin vartioimatonta tasoristeystä, mutta ne eivät näyttäisi olevan paljonkaan parempia ylityspaikkoja kuin onnettomuusristeyskään ja tuon yhden risteyksen sulkeminen lisäisi liikennemäärää muissa.
Skogbyn seisakkeen tasoristeyksessä on ääni- ja valo-ohjauslaitteisto, toki siitä tulee maksimissaan kolme kilometriä lisää matkaa. Toiseen suuntaan Leksvalliin on pidempi matka, mutta siellä onkin sitten puolipuomit, eli huomattavasti parempia kuin tuo onnettomuuspaikka.
URSA kirjoitti:Liikennevirastoko tuon tasoristeyksen oli tarkastanut ja todennut käyttökelpoiseksi, vaikka siinä on noin monta puutetta? Arvio 5 luokan riskitasosta on selvästi ollut liian alhainen.
Tarkastuksessa on todettu näkemät jopa pienemmiksi kuin mitä Otkes, mutta silti todettu että näkemät ovat kunnossa. http://www.tasoristeys.fi/raporttihaku?reportId=30497

Noihin tasoristeysten vaarallisuusluokkiin vaikuttaa myös radan liikennemäärä, joka tuolla rataosuudella on sen verran pieni että laskee vaarallisuusluokitusta.
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...

ktaina
Adrian Monk
Viestit: 2874
Liittynyt: To Helmi 05, 2015 10:52 am
Paikkakunta: Rannikolla tuulee

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja ktaina »

Liikennevirasto sulkee tänään Raaseporin tuhoisan tasoristeyksen. Liikennevirasto sulkee Skogbyn tasoristeyksen Raaseporissa toistaiseksi johtuen tasoristeyksen käytön aiheuttamasta välittömästä vaarasta tieliikenteen turvallisuudelle. Tasoristeys aiotaan sulkea vielä torstain aikana. Korvaavat kulkuyhteydet kulkevat Leksvallin sekä Skogbyn seisakkeen tasoristeyksien kautta.

- Liikennevirasto on yhteistyössä Trafin ja Raaseporin kaupungin kanssa päätynyt siihen, että liikennöinti kyseisessä tasoristeyksessä on keskeytettävä siihen saakka, kunnes tasoristeyksen turvallisuustasoa on saatu parannettua tai alueen liikennejärjestelyjä kokonaisuudessaan on parannettu, Liikennevirasto kertoo tiedotteessaan.

Päätöksen perusteena on Liikenneviraston mukaan Onnettomuustutkintakeskuksen keskiviikkoinen uhkailmoitus Skogbyn tasoristeyksestä. Onnettomuustutkintakeskus vaati tasoristeyksen välitöntä sulkemista.

Tasoristeyksessä tapahtunut turma vaati lokakuun lopussa neljän ihmisen hengen. Kolme varusmiestä kuoli miehistönkuljetusauton ja junan yhteentörmäyksessä. Lisäksi yksi junan matkustaja kuoli törmäyksen yhteydessä. http://www.iltalehti.fi/kotimaa/2017111 ... 8_u0.shtml

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10564
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja damfin »

Toki vaarallisia tasoristeyksiä on varmasti useita, mutta silti ilmakuvaa tästä kyseisestä tasoristeyksestä katsoessa ei voi olla hämmästelemättä sitä että miksi tuolle ei ole jo aikaisemmin tehty mitään, nuo kohtaamiskulman määräykset sun muut puutteet on varmasti olleet tiedossa jo pitkään.
Hämmästelyn aihetta antaa se että tuossa paikassa tuon kohtaamiskulman korjaaminen olisi ollut kuitenkin suhteellisen helppoa eikä varmasti edes mikään kohtuuton kustannus, ei olisi tarvinnut kuin siirtää maantien risteyksen paikkaa ehkä 100-200 metriä, ja tehdä tiehen mutka radan toiselle puolelle, maansiirtotyötä, täyttömaata ja mursketta ei menisi paljon sen enempää kuin keskiverto omakotitalon pohjatöihin, lisäksi tietenkin uusi asfaltti mutta ei sekään nyt kohtuuton kustannus voisi olla.
Vai onko se vaan niin että kun ei ole varaa laittaa niitä valo-opasteita niin ei sitten tehdä mitään muutakaan...?

Avatar
Rescuer
Perry Mason
Viestit: 3643
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 8:15 pm

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

Pelkkä tien suoristaminen ei tuossa riitä. Tuon osaltahan ovat jo aikoinaan pohtineet pudottaa nopeusrajoituksen 50km/h, joka on noilla näkemäaloilla asetuksen sallima maksimi. Jostain syystä sitä ei ikinä toteutettu...
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17033
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Selvitys Raaseporin onnettomuudesta valmistui - sapiskaa viranomaisille ja Puolustusvoimille: ”Tasoristeys oli erityisen vaarallinen”

Viime lokakuussa tapahtuneessa onnettomuudessa kuoli neljä ihmistä.

Onnettomuustutkintakeskuksen eli Otkesin tutkintaselostus kolmen varusmiehen ja yhden kiskobussin matkustajan kuolemaan johtaneesta tasoristeysonnettomuudesta on valmistunut.

Raaseporissa Skogbyn tasoristeyksessä Uudellamaalla sattui 26. lokakuuta aamukahdeksalta tasoristeysturma, jossa VR:n kiskobussi törmäsi puolustusvoimien ajoneuvoon. Tapahtuma-aikaan satoi lunta ja näkyvyys risteyksessä oli huono.

Kolme varusmiestä kuoli. Turma-auton kuljettajan lisäksi kaksi ohjaamossa ollutta selvisi hengissä. Myös matkustajana olleita varusmiehiä jäi henkiin. Yksi junan matkustajista kuoli sairauskohtaukseen.

Onnettomuustutkintakeskus antoi neljä turvallisuussuositusta vastaavien onnettomuuksien välttämiseksi ja riittämättömällä tasolla olevan tasoristeysturvallisuuden parantamiseksi.

Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että Liikennevirasto ja Liikenteen turvallisuusvirasto varmistavat, että resursseja kohdennetaan vaarallisimpien tasoristeysten turvallisuuden parantamiseen ja poistamiseen.

Skogbyn tasoristeys oli erityisen vaarallinen radan ja tien kulman ja varoituslaitteiden puuttumisen vuoksi. Maastokuorma-auton kuljettajan paikalta oli lähes mahdotonta nähdä takaviistosta lähestyvää junaa.

Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan Suomessa on edelleen lukuisia vastaavanlaisia vaarallisia tasoristeyksiä, joiden turvallisuus on jäänyt parantamatta tai ne ovat jääneet poistamatta. Tasoristeysturvallisuuden parantaminen tulee ottaa tosissaan ja varata siihen tarvittavat resurssit.

Puolustusvoimille kritiikkiä

Toiseksi Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että Puolustusvoimat kehittää harjoitusten riskien arviointia siten, että harjoitusten todelliset riskit tunnistetaan ja nimetään.

Skogbyn tasoristeyksen ja valtatie 25:n ylittämistä ei tunnistettu ja nimetty riskiksi. Puolustusvoimat on kehittänyt harjoitusten riskien arviointia, mutta työ on kesken.

Nykyisessä riskien arviointilomakkeessa ei nimetä tunnistettuja riskejä, vaan niitä arvioidaan riskityypeillä, esimerkiksi "maa- tai meriliikenneonnettomuus". Jos harjoituksen riskejä ei tunnisteta ja nimetä, niiden hallinta ja harjoitusjoukkojen varoittaminen vaikeutuvat.

Onnettomuustutkintakeskus suosittaa myös, että Puolustusvoimat kehittää kuormatilaistuimien turvavöitä helpommin käytettäviksi ja tehostaa turvavöiden käytön valvontaa.

Puolustusvoimien maastokuorma-auton kuormatilaistuimien turvavöitä on vaikea käyttää taisteluvarustuksessa. Lisäksi turvavöiden käyttöä ei valvota tehokkaasti. Ohjeet vöiden käytöstä ja käytön valvonnasta ovat kuitenkin olemassa. Henkilövahingot olivat onnettomuudessa merkittäviä osittain sen vuoksi, että maastokuorma-autossa olleet varusmiehet eivät käyttäneet turvavöitä.

Lisäksi Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että sisäministeriö huolehtii, että toiminta-alueen viranomaisten johtopaikka perustetaan pitkäkestoisissa tai poikkeavissa moniviranomaistehtävissä.

Toiminta-alueen viranomaisten johtopaikkaa ei välttämättä perusteta onnettomuuspaikan läheisyyteen edes suuronnettomuuksissa. Perustamiskynnyksen tulisi olla matalampi.


Iltalehti
10:14 (muokattu klo 11:14)

Pari kuukautta enen onnettomuutta ko. tasoristeys todettiin turvalliseksi. Tai jotain.

Sillan rakentaminen maksaa n 3 miljoonaa euroa. Ei kallis, jos vertaa esim. siihen, että afgaanien ja irakilaisten elättäminen vastaanottokeskuksissa päivärahoineen ja erityisruokavalioineen maksaa saman verran parissa viikossa.
- Silti joku sanoo, että rahaa siltaan ei ole, koska se on liian kallis.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

Avatar
Rescuer
Perry Mason
Viestit: 3643
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 8:15 pm

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

No sillan rakentaminen siihen kohtaan ei ole ihan yksinkertainen juttu, radan ja VT25:n välissä on niin kapea kaistale maata.

Hyvä että poistivat koko tasoristeyksen käytöstä, tuskin tulevat edes ensi vuosikymmenellä siihen siltaa rakentamaan.
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...

Avatar
Luupää
Perry Mason
Viestit: 3848
Liittynyt: To Heinä 10, 2008 10:03 pm

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja Luupää »

'
Onnettomuustutkintakeskuksen tutkintaselostus. Ensin tiivistelmä, sitten linkit varsinaiseen selostukseen ja sen liitteisiin:
R2017-03 Neljän ihmisen kuolemaan johtanut tasoristeysonnettomuus Raaseporissa 26.10.2017

Karjaalta Hangon suuntaan kulkenut kiskobussi törmäsi Puolustusvoimien maastokuorma-autoon Raaseporissa Skogbyn varoituslaitteettomassa tasoristeyksessä torstaina 26.10.2017 kello 8. Uudenmaan prikaatin pioneerijoukkue oli hyökkäysharjoituksessa siirtymässä ajoneuvoilla Skogbystä Hangon Syndaleniin. Maastokuorma-autossa oli kahdeksan varusmiestä: kolme ohjaamossa ja viisi lavalla. Kiskobussissa oli kuljettajan lisäksi 15 matkustajaa.

Maastokuorma-auton ohjaamossa olleet varusmiehet eivät huomanneet lähestyvää junaa eivätkä kuulleet sen varoitusääntä. Kiskobussin nopeus ei ehtinyt juuri laskea veturinkuljettajan hätäjarrutuksesta huolimatta. Törmäys oli raju. Maastokuorma-autossa matkustaneet varusmiehet sinkoutuivat ajoneuvon ulkopuolelle. Onnettomuudessa kuoli kolme varusmiestä ja yksi kiskobussin matkustaja. Kolme varusmiestä loukkaantui vakavasti ja kaksi lievästi. Osa kiskobussin matkustajista kärsi lieviä vammoja. Puolustusvoimien maastokuorma-auto romuttui onnettomuudessa täysin ja kiskobussin keula kärsi vaurioita. Onnettomuudesta aiheutuneet kokonaiskustannukset olivat noin 270 000 €.

Skogbyn tasoristeys oli erityisen vaarallinen radan ja tien kulman sekä varoituslaitteiden puuttumisen vuoksi. Maastokuorma-auton ohjaamosta oli vaikea nähdä takaviistosta lähestyvää junaa. Rataosuudella oli 120 km/h-nopeusrajoitus. Alhaisempi junan kulkunopeus antaisi tasoristeyksiin tultaessa auton- ja veturinkuljettajille enemmän reagointi- ja toiminta-aikaa ja lieventäisi vaurioita mahdollisissa törmäyksissä.

Liikenneviraston koordinoimia tasoristeys-parannuksia on tehty tyypillisesti radan nopeuden nostamiseksi. Tasoristeysten parantamiseen on anottu rahaa ratahankkeiden yhteyteen, jolloin korjaustoimenpiteet eivät usein ole kohdistuneet vaarallisimpiin tasoristeyksiin. Liikenteen turvallisuusvirasto on tietoinen ongelmasta, mutta se ei ole kehittänyt parempaa mekanismia tasoristeysturvallisuuden parantamiseksi.

Hyökkäysharjoitukseen kuuluneita tasoristeysten ylittämisiä ei ollut Uudenmaan prikaatissa tunnistettu harjoituksen riskienarvioinnissa riskiksi, eikä ylitettäviä tasoristeyksiä nimetty, jotta niistä olisi voitu varoittaa varusmiehiä. Riskienarvioinnissa käytetty lomake ei ohjannut kohteena olevan harjoituksen riskien täsmälliseen tunnistamiseen ja niiden nimeämiseen. Uudenmaan prikaatissa eikä muuallakaan Puolustusvoimissa tasoristeysturvallisuus ole ollut kuljettavien reittien valintaan vaikuttava tekijä.

Maastokuorma-autossa ei käytetty turvavöitä. Turvavöiden käyttö olisi lieventänyt varusmiesten vammoja ja voinut jopa pelastaa ihmishenkiä. Kuormatilaistuimien turvavöiden käyttö on hankalaa taisteluvarustuksessa. On yleistä, että turvavöitä ei käytetä maastokuorma-autolla matkustettaessa.

Kaikille vakavasti loukkaantuneille ei aluksi saatu riittävää apua onnettomuuspaikalla. Ensihoito saapui paikalle 4–5 minuutin viiveellä, mikä johtui ajoreitistä. Hätäkeskus ei opastanut ajoneuvoja ajoreitin valinnassa. Hätäkeskuspäivystyksessä ei onnistuttu alussa muodostamaan oikeaa tilannekuvaa onnettomuudesta. Toiminta-alueen viranomaisten johtopaikkaa (TOJE) ei perustettu onnettomuuspaikan läheisyyteen. Johtopaikka olisi helpottanut ensihoidon ja pelastustoimien koordinointia ja tiedottamista. Osalla onnettomuuden uhrien omaisista ja läheisistä oli onnettomuusaamuna vaikeuksia saada tietoja uhrien tilasta ja sijainnista. Suruviestien toimittamisessa oli ongelmia. Kriisitukitoimilla onnistuttiin auttamaan monia onnettomuuteen osallisia sekä heidän omaisia ja läheisiä.

Vastaavanlaisten onnettomuuksien välttämiseksi ja turvallisuuden parantamiseksi Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että:

• Puolustusvoimat kehittää harjoitusten riskien arviointia siten, että harjoitusten todelliset riskit tunnistetaan ja tunnistetut riskit nimetään.

• Liikennevirasto ja Liikenteen turvallisuusvirasto varmistavat, että resursseja kohdennetaan vaarallisimpien tasoristeysten turvallisuuden parantamiseen ja poistamiseen.

• Puolustusvoimat kehittää kuormatilaistuimien turvavöitä helpommin käytettäviksi ja tehostaa turvavöiden käytön valvontaa.

• Sisäministeriö huolehtii, että toiminta-alueen viranomaisten johtopaikka (TOJE) perustetaan pitkäkestoisissa tai poikkeavissa moniviranomaistehtävissä.

R2017-03 tutkintaselostus (pdf, 5.22 Mt)
Liite 1.Varoituslaitteettomat tasoristeykset joiden risteyskulma on yli 1215 astetta. (pdf, 0.01 Mt)
Liite 2. Varusmiesten turvavyökyselyn kysymykset. (pdf, 0.32 Mt)
Kun linkität niin kopioi teksti samalla ketjuun, koska monet linkit lakkaavat ajan mittaan toimimasta ja asia katoaa bittiavaruuteen.

Rubiskreebeli
Jack Bauer
Viestit: 966
Liittynyt: Ti Marras 25, 2014 5:53 pm

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja Rubiskreebeli »

Outoa, ettei ajoneuvon kuljettajalla tunnu olevan mitään vastuuta tapahtuneesta. Mielestäni lähtökohta on se, että kyseessä on ollut melko tavanomainen tilanne liikenteessä. Kuljettaja on vastuussa ajoneuvon kuljettamisesta ja jokaisesta joka on kyydissä.

Monesti isoissa autoissa, jopa ihan pakettiautoissa on aika iso kuollut kulma apukuskin puolella. Myönnän, että tilanne on ollut haastava, mutta ei tuo ole ainoa paikka maailmassa joka on haastava. Haastavissakin paikoissa tulisi hoitaa homma kunnolla eikä esimerkiksi ajaa junaraiteille jos ei yhtään tiedä onko junaa tulossa. Kyseisessä tilanteessa kuljettajan olisi pitänyt pyytää muita matkustamossa olleita varmistamaan apukuljettajan puoli junaradasta.

Eipä tuota ikävä kyllä tekemättömäksi saa.

Gagarin
Agentti Scully
Viestit: 695
Liittynyt: To Tammi 07, 2016 2:56 pm

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja Gagarin »

Rubiskreebeli kirjoitti:Outoa, ettei ajoneuvon kuljettajalla tunnu olevan mitään vastuuta tapahtuneesta.
Miten niin?

Poliisi tutkii tapausta kuolemantuottamuksena, vammantuottamuksena ja liikenneturvallisuuden vaarantamisena. Esitutkinta ei ole vielä valmis, mutta asia lienee syyttäjän pöydällä melko pian. Katsotaan vasta sitten "tuntuuko kuljettajalla olevan mitään vastuuta tapahtuneesta".

Rubiskreebeli
Jack Bauer
Viestit: 966
Liittynyt: Ti Marras 25, 2014 5:53 pm

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja Rubiskreebeli »

Gagarin kirjoitti:
Rubiskreebeli kirjoitti:Outoa, ettei ajoneuvon kuljettajalla tunnu olevan mitään vastuuta tapahtuneesta.
Miten niin?

Poliisi tutkii tapausta kuolemantuottamuksena, vammantuottamuksena ja liikenneturvallisuuden vaarantamisena. Esitutkinta ei ole vielä valmis, mutta asia lienee syyttäjän pöydällä melko pian. Katsotaan vasta sitten "tuntuuko kuljettajalla olevan mitään vastuuta tapahtuneesta".
Niin jätin näköjään mainitsematta, että kommentoin tuota onnettomuustutkintakeskuksen tutkintaselostusta.

Gagarin
Agentti Scully
Viestit: 695
Liittynyt: To Tammi 07, 2016 2:56 pm

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja Gagarin »

Rubiskreebeli kirjoitti: Niin jätin näköjään mainitsematta, että kommentoin tuota onnettomuustutkintakeskuksen tutkintaselostusta.
Et kommentoinut. Sinä kommentoit lehden toimittajan artikkelia. Jos olisit kommentoinut tutkintaselostusta, niin olisit heti huomannut, että selostus alkaa sanoilla:
Turvallisuustutkinnan tarkoituksena on yleisen turvallisuuden lisääminen, onnettomuuksien ja vaaratilanteiden ehkäiseminen sekä onnettomuuksista aiheutuvien vahinkojen torjuminen. Turvallisuustutkintaa ei tehdä oikeudellisen vastuun kohdentamiseksi.
Turvallisuustutkintaraportti ei käsittele lainkaan sinun mainitsemaasi kysymystä. Sen takia siinä ei ole otettu kantaa kuljettajan vastuuseen.

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17033
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Raaseporin tasoristeys­turmasta ei nosteta syytettä – Kuorma-autoa kuljettanut varus­mies ei voinut nähdä lähestyvää junaa

Lokakuussa 2017 tapahtuneessa turmassa kuoli kolme varusmiestä.

KOLMEN IHMISEN kuolemaan johtanut tasoristeysturma Raaseporissa ei johda syytteisiin.

Syyttäjän mukaan Puolustusvoimien miehistönkuljetusauton kuljettajana toimineella varusmiehellä ei ollut mahdollisuutta nähdä lähestyvää junaa. Siten ei ole todennäköisiä syitä epäillä hänen syyllistyneen liikenneturvallisuuden vaarantamiseen tai kuolemantuottamukseen.

Esitutkinnassa tehdyissä kuulusteluissa selvisi, että onnettomuushetkellä sää oli erittäin hankala. Turma sattui aamuhämärässä vähän ennen kahdeksaa, ja räntää satoi vaakasuoraan.

Myös Puolustusvoimien kuorma-auton rakenne oli rajoittanut näkyvyyttä ohjaamosta.

”Poliisin tekemän rekonstruktion perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että kuljettajalla ei kuorma-auton lähdettyä liikkeelle, 13 sekuntia ja 31 metriä ennen tasoristeystä, ole missään vaiheessa ollut konkreettista mahdollisuutta nähdä kiskobussia”, syyttäjän tiedotteessa todetaan.

KUORMA-AUTOA kuljettanut varusmies kertoi kuulusteluissa katsoneensa ennen junaradan ylitystä oikealle, mistä kiskobussi tuli. Hän ei kuitenkaan nähnyt siellä mitään.

Kiskobussin kuljettaja puolestaan näki hyvin risteykseen. Hän huomasi lähestyvän kuorma-auton ja antoi ainakin kaksi kertaa äänimerkin. Hänen mielestään kuorma-auto hiljensi.

Kukaan kuorma-autossa olleista ei sanonut kuulleensa äänimerkkiä, sen sijaan takana olleessa kuorma-autossa yksi varusmies oli kuullut sen.

Junankuljettaja oletti kuorma-auton pysähtyvän, mutta hämmästyksekseen hän huomasi sen jatkavan matkaa. Tämän takia kuljettaja veti hätäjarrusta noin sekunti ennen yhteentörmäystä.

Kiskobussi törmäsi kuorma-auton takaosaan ja jatkoi matkaansa noin 350 metriä ennen kuin se pysähtyi.

Kuorma-auton nopeus oli törmäyshetkellä 19 kilometriä tunnissa. Se oli ollut pysähdyksissä 31 metriä ennen törmäystä mutta lähtenyt sitten liikkeelle.

POLIISIN REKONSTRUKTIOSSA selvitettiin sekunti sekunnilta, oliko kuljettajalla mahdollisuus nähdä juna.

Jokaisen sekunnin jälkeen rekonstruktiossa kuljettajana toiminut henkilö oli katsonut oikealle sekä normaalisti että ohjauspyörän päälle kurottamalla.

”Kuljettaja ei ole missään vaiheessa nähnyt kiskobussia ennen törmäystä”, syyttämättäjättämispäätöksessä todetaan.

Kuorma-auton hytissä oikeanpuoleisella istuimella istuvalla varusmiehellä olisi ollut teoreettiset mahdollisuudet nähdä kiskobussi. Rekonstruktiohetkellä oli kuitenkin parempi sää kuin turmahetkellä.

TURMA TAPAHTUI 26. lokakuuta 2017 Leksvallin Skogbyssä, kun VR:n kiskobussi ja Puolustusvoimien kuorma-auto törmäsivät tasoristeyksessä. Kolme varusmiestä ja yksi kiskojunan matkustaja kuoli.

Kiskojunan matkustajan kuolemalla ei oikeuslääkärin tutkimusten mukaan ollut syy-yhteyttä törmäykseen.

Turmassa menehtyneet varusmiehet istuivat kuorma-auton lavalla.

Kukaan turmassa loukkaantuneista varusmiehistä ei vaatinut rangaistusta kuljettajalle.

Onnettomuustutkintakeskus julkaisi oman raporttinsa turmasta kesäkuun alussa. Myös sen raportin mukaan turma-autoa kuljettaneen varusmiehen oli lähes mahdoton havaita lähestyvää junaa.

Onnettomuuden rekonstruktiosta otettu kuva näyttää, kuinka kiskobussi lähestyi maastokuorma-autoa takaviistosta tasoristeyksen kulman vuoksi. (KUVA: ONNETTOMUUSTUTKINTAKESKUS)
Onnettomuuden rekonstruktiosta otettu kuva näyttää, kuinka kiskobussi lähestyi maastokuorma-autoa takaviistosta tasoristeyksen kulman vuoksi. (KUVA: ONNETTOMUUSTUTKINTAKESKUS)
Raasepori_rekonstruktio.jpg (87.14 KiB) Katsottu 5849 kertaa
Helsingin Sanomat
26.9. 9:44 , Päivitetty: 26.9. 10:25

Case closed. Tragikoomista tässä on se, että paikka tiedettiin vaaralliseksi - odotettiin näemmä vain onnettomuutta. Kun se tuli, niin jopas tuli kiire sulkea tasoristeys vaarallisena.

Kuvasta katsottaessa on omituista, että tielinjaa ei ole aikoinaan tehty, tai myöhemmin korjattu siten, että viistonäkymä poistuisi.

Kuva toisesta artikkelista, DL huom!
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

rumilus
Neuvoja-Jack
Viestit: 570
Liittynyt: Ti Helmi 17, 2015 9:22 am

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Apulaisvaltakunnansyyttäjä kumosi Länsi-Uudenmaan kihlakunnansyyttäjän tekemän päätöksen syyttämättä jättämisestä. Apulaisvaltakunnansyyttäjä määräsi syytteen nostettavaksi kuorma-auton kuljettajaa vastaan liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, kolmesta kuolemantuottamuksesta ja palvelusrikoksesta.
(...)
Jutun käsittelyn ajankohdasta oikeudessa ei vielä ole tietoa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kol ... en/7314488

Vastaa Viestiin