Kadonneen ystävän löytäminen

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Valoviikate
Christopher Lorenzo
Viestit: 1504
Liittynyt: Pe Helmi 22, 2008 7:12 pm
Viesti:

Kadonneen ystävän löytäminen

Viesti Kirjoittaja Valoviikate »

Kun tunnen itseni sangen kädettömäksi tämän ongelman edessä, ajattelin kysyä täältä, josko jollain olisi mitään vinkin poikasta, millä tavoittaa ihminen, jonka yhteystietoja ei ole. Minulla on ystävä, jonka puhelinnumero on vaihtunut varsin tiiviiseen tahtiin yli 6 vuoden ystävyyden aikana, mikä ei ole aiemmin osoittautunut ylitsepääsemättömäksi ongelmaksi, mutta nyt tilanne on se, ettei minulla ole hänen toimivia yhteystietoja.
Tapasimme viimeksi vähän alle vuosi sitten ja noin kuukausi sen jälkeen puhuimme vielä puhelimessa, mutta sen koommin ahkerista yhteydenottoyrityksistäni huolimatta, hänen kaksi viimeisintä toiminnassa ollutta puhelinnumeroa ovat hälyttäneet vain "valitsemaanne numeroon ei juuri nyt saada yhteyttä".

Viimeksi tavatessamme hän oli hiljan muuttanut ja tiedän kaupungin ja kaupunginosan, mutten muuta ja enhän toisaalta voisi edes tietää, jos hän on muuttanut uudestaan. Hän on varsin erakkoluonteinen ihminen, joten sukulaisia, kavereita, tuttuja tai kumminkaiman puolikkaitakaan ei ole, joilta kysyä, ja missään somessa hän ei ole.

(Viimeksi näin käydessä hän marssi äitini työpaikalle ja pyysi satunnaista työntekijää välittämään uuden numeronsa äidilleni, mutta sittemmin hän tosiaan muutti, eikä siellä vanhoilla mestoilla pyöri, ja vaikka pyörisi, varmaan siellä alettaisiin jo ihmetellä, mikä epämääräinen tyyppi täällä pyörii numeroaan levittelemässä ja sitten hän onnistui pientä tahdittomuuttaan hieman loukkaamaan herkkää äitiäni - joten ystäväni ei varmaan uudestaan ole turvautumassa tähän konstiin.)

Vaikka minulla ei siis sinänsä ole syytä erikseen olettaa, että niin kävisi, satuttaa kovin ajatella, että jos hän vaikka sattuisi kuolemaan, en saisi mistään tietoa edes siitä. :'( Väestörekisterikeskuksesta sanottiin, kuten oletin, ettei hänen tietoja saa antaa (lieköhän ne kiellot ikuisia, jos sen tieton luovuttamisen kieltää..?), mutta ei sentään vihjattu mitenkään, etteikö elävien kirjoissa vetelisi.

janita
Jane Marple
Viestit: 1003
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 5:58 pm

Re: Kadonneen ystävän löytäminen

Viesti Kirjoittaja janita »

Maistraatin osoitepalvelu? Maksullinen numero, josta saa kaikkien niiden osoitteet jotka eivät ole erikseen salanneet. Numeroa ei toki saa, mutta voithan lähettää vaikka kortin ja pyytää soittamaan.
https://www.maistraatti.fi/fi/Palvelut/ ... tepalvelu/

Itse sain tuolta myös kerran vastauksen "Tämä henkilö on kuollut vuonna xxxx" tiedustellessani erästä osoitetta.

Ääh... Jäi tuo loppu näköjään lukematta. Ilmeisesti siis olit jo tuonne soittanut ja hällä sitten on salatut tiedot. Se kielto mielestäni on voimassa kunnes muuttaa seuraavan kerran. Se on vaan yleistynyt kun nykyään sen muistaakseni voi tehdä tuosta vaan suoraaan muuttoilmoituksessa.

On vähän kinkkinen juttu kyllä sitten.
Viimeksi muokannut janita, To Tammi 17, 2019 12:59 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10566
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Kadonneen ystävän löytäminen

Viesti Kirjoittaja damfin »

Jos hän haluaa pitää sinuun yhteyttä, niin vaikka hän olisi puhelinnumeroaan vaihtanutkin se tuskin estää häntä halutessaan ottamasta sinuun yhteyttä kertoakseen uuden numeronsa.
Yleensä ihmisillä on jokin hyvä syy vaihtaa numeroaan, ja näin tehdessään he kyllä lähettävät uuden numeronsa niille joiden kanssa haluavat pitää yhteyttä, ne joille sitä uutta numeroa ei lähetetä ovat yleensä niitä joiden välttelemiseksi se numero on vaihdettu.

Avatar
Valoviikate
Christopher Lorenzo
Viestit: 1504
Liittynyt: Pe Helmi 22, 2008 7:12 pm
Viesti:

Re: Kadonneen ystävän löytäminen

Viesti Kirjoittaja Valoviikate »

No, joo, ymmärrän, että voi kuulostaa oudolta, että miksi ollaan huolimattomia toisten yhteystietojen säilyttämisen suhteen, mutta niin hän on ollut aina ennenkin - ja sanonut joskus jotain sellaista, mistä päättelin, että hän vilpittömästi ei näe tätä omaa huolimattomuuttaan - ja silti on päästy aina takaisin yhteyksiin - kuten kerroin, nimenomaan hän on ollut valmis näkemään vaivaakin löytääkseen taas minut. Mutta tällä haavaa tuntuu, että olemme kovin keinottomia pääsemään takaisin yhteyksiin - pohdituttaa, onko hän jollain logiikalla yliarvioinut minun kyvyn löytää taas hänet, ja viimeksi tavatessamme pyynnöstä huolimatta kieltäydyin tulemasta hänelle kylään ajanpuutteen vuoksi, niin mietityttää, tulkitsiko tämän niin, etten hänelle halunnut tulla. :(
Minulle on epäselvää sekin, onko nuo puhelinnumerot/SIM-kortit periaatteessa olemassa/käytettävissä vai ei - osan tästä aikaa hän on voinut olla ulkomaillakin samoilemassa, niin siellä hän on voinut ottaa suomalaiset SIM-kortit pois laitteista, mutta tarkoittaa "valitsemaanne numeroon ei juuri nyt saa yhteyttä" sitä, että hänellä olisi ne tallella, eikä järven pohjassa, jos niikseen tulee..? Tosiaan yksinäisenä sutena hän ei ehkä ymmärrä, miten ihanaa minusta olisi taas kuulla hänestä.

Tay77
Theo Kojak
Viestit: 1157
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 12:01 am

Re: Kadonneen ystävän löytäminen

Viesti Kirjoittaja Tay77 »

Olisikohan tälle ystävälle voinut käydä kuten minulle muutamankin kerran sekä monille kavereilleni; heidän puhelimensa on rikkoutunut mutta sim-kortti säilynyt ehjänä?? Tallennetut numerot olleet puhelimen muistissa, mikä siis vioittunut. Olemme sitten joutuneet "metsästämään" numerot takaisin vaikka pyytämällä Facebookissa, että soittavat...


Olin itse hieman vastaavassa tilanteessa, kun kaverini pyysi minua auttamaan hänen lapsuuden ystävänsä etsinnässä jokin aika sitten. Tiedustelin tästä "kadoksissa" olevasta ihmisestä hänen paikkakuntansa fb-ryhmässä. Siellä kehotettiin kääntymään "kadoksissa olevan" oman paikkakunnan seurakunnan/kirkkoherranviraston puoleen! En toki tiedä mitä tietoja olisivat tälle "etsivälle kaverille" antaneet mutta ainakin minä sain neuvon kysyä sieltä.
En toki faktaksi väitä mutta veikkaisin, että ainakin tiedot kuolemasta (siis onko kuollut vai ei) saisi sitä kautta...


Onnea etsinnällesi! <3
Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä

gou övei, gou övei juu agli hipi, juu smel of narkotiks

Tay77
Theo Kojak
Viestit: 1157
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 12:01 am

Re: Kadonneen ystävän löytäminen

Viesti Kirjoittaja Tay77 »

Jostain syystä kirjoituksesi jäi mieleeni. Virallisten reittien lisäksi keksin muutaman vähemmän virallisen, jospa näistä olisi apua...

- Jos ja kun tiedät ystäväsi viimeisimmän asuinpaikan, liity kyseisen alueen fb-ryhmään (mikäli kuulut itse faceen). Vaikka ystäväsi olisikin "erakkoluonteinen ihminen" eikä ns. ole somessa, saattaa joku hänet kuitenkin tuntea/tunnistaa ja voisi välittää viestisi* ystävällesi.
-Laita ilmoitus/viesti* ystäväsi viimeisimmän paikkakunnan lehteen; monissa paikoissahan julkaistaan jonkinlaista paikallislehteä. Ainakin pienemmillä paikkakunnilla lehdissä on usein "ostetaan/myydään/sekalaista" tms -palsta, jonne voi oman ilmoituksensa laittaa.


*viestillä tarkoitan siis ihan perusjuttua; eli sinä (nimesi) pyytää ystävääsi (nimensä) tai jonkun hänet tuntevan ottamaan sinuun yhteyttä (mahdollisesti puhelinnumero tähän)...
Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä

gou övei, gou övei juu agli hipi, juu smel of narkotiks

Smirre
Jack Bauer
Viestit: 929
Liittynyt: Su Syys 25, 2011 11:16 pm

Re: Kadonneen ystävän löytäminen

Viesti Kirjoittaja Smirre »

Some on kiva juttu joo.Varsinkin kun "ystävä" tiedustelee asuinpaikkaa tai puh.nroa.Että pääsisi taas tekemään kiusaa ja pilaamaan elämää.
Olkaa helvetin varovaisia vähäistenkin tietojen kertomisessa.Kyllä "entistä hyvää kaveria" on kyselty.Mutta ei lämpimin ajatuksin.
Näinkin voi käydä.
Tähän tapaukseen en sano mitään,mutta yleisellä tasolla.

Avatar
Valoviikate
Christopher Lorenzo
Viestit: 1504
Liittynyt: Pe Helmi 22, 2008 7:12 pm
Viesti:

Re: Kadonneen ystävän löytäminen

Viesti Kirjoittaja Valoviikate »

Mietin, tohtiiko tätä moista vanhaa ketjua turhaan nostaa, mutta ilimoitanpa kuitenkin, että tarina ompi päättynyt onnellisesti. :P

Tay77
Theo Kojak
Viestit: 1157
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 12:01 am

Re: Kadonneen ystävän löytäminen

Viesti Kirjoittaja Tay77 »

^Hienoa! Sopiiko kysyä, kuinka viimein löysit hänet?
Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä

gou övei, gou övei juu agli hipi, juu smel of narkotiks

Avatar
Valoviikate
Christopher Lorenzo
Viestit: 1504
Liittynyt: Pe Helmi 22, 2008 7:12 pm
Viesti:

Re: Kadonneen ystävän löytäminen

Viesti Kirjoittaja Valoviikate »

Jo jokunen aika sitten yhtenä päivänä häneltä tuli yhteydenottoa, että heissulivei vaan - hänellä oli numeroni jossain, lie olettamaanikin erakkoluonteisempi persoona, niin ei varmaan tullut niin paljon mieleenkään aiemmin viestitellä.

Vastaa Viestiin