Venäläinen ilmailu näytti taas mahtavuutensa:41 kuollutta

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvojat: Raid, Moderaattorit

Avatar
CSI
Sherlock Holmes
Viestit: 3083
Liittynyt: To Tammi 10, 2013 11:04 am

Re: Venäläinen ilmailu näytti taas mahtavuutensa:41 kuollutt

Viesti Kirjoittaja CSI » Ti Touko 07, 2019 7:11 pm

Suhoi Superjetin laskeutuminen (tai pikemmin tömähdys kenttään?) näkyy parhaiten tässä venäläisen uutispätkän videomatskussa.

Kone ei selvästi ole tulessa vielä ennen maahantuloaan,mutta syttyy kummallisen näköisen laskeutumisoperaation johdosta.

En nyt lentäjiä sankareiksi julistaisi varsinkaan tämän videon näkemisen jälkeen.

https://www.youtube.com/watch?v=XU7WHs8zuEQ

Voisiko joku lentämiseen perehtynyt kertoa, meneekö tuossa kaikki ns. kirjan mukaan vai onko töpeksintää havaittavissa?

Toki kone on voinut olla teknisesti paskana eli totellut lentäjien ohjauskomentoja oudosti eli tuo erikoisen näköinen "touch down" ei olisi lentäjien vika. Ruski tekniikistä kuitenkin kyse joten kaikki on aina mahdollista kuten Armata tankin feilaus keskelle Punaista toria vuoden tärkeimmässä paraatissa.
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."

damfin
Sherlock Holmes
Viestit: 3519
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Venäläinen ilmailu näytti taas mahtavuutensa:41 kuollutt

Viesti Kirjoittaja damfin » Ti Touko 07, 2019 7:43 pm

tukija kirjoitti:Älkää vaan nyt olko niin tyhmiä, että ajatatte ne pelastusajoneuvot sinne kiitotien varteen... pitäiskö joskus ottaa pää pois perseestä ja ajatella ihan käytännössä mitä tapahtuu?

Lentokone tulossa tonttiin. Kiitotien varteen tai välittömään läheisyyteen jätetyt on kaikki tulilinjalla. Varmaan tän idiootin mielestä parempi että kone tulee hallitsemattomasti alas ja pyyhkäsee pari palomiestä siinä mennessään?
Kansainväliset ohjeet ja tavathan ne sitten niitä idiootteja ovat, kun ohjeistavat ne paloautot ja pelastuskaluston valmiuteen sinne kiitotien varrelle jos lentokone on tulossa hätälaskuun tai ilmoittaa ongelmista ennen laskeutumistaan.
Onnettomuudesta kuvatuista videoistakin voi päätellä että ne muutama minuutti olisivat voineet olla ratkaisevia tässäkin tapauksessa.

Tällaisia idiootteja pohdintoja asiantuntijatkin heittelevät ilmoille, ilmeisesti näitä pohtii venäläisetkin:
Lisäksi pelastusviranomaisten toiminta Moskovan Sheremetjevon lentokentällä on herättänyt kysymyksiä. Paloautot eivät odottaneet hätälaskua yrittävää konetta kiitoradalla, vaan saapuivat paikalle vasta minuutteja koneen syttymisen jälkeen. Nämä minuutit saattoivat olla ratkaisevia tulipalon leviämisessä.
Yritin tähän allekirjoitusta, mutta kuulakärkikynä naarmutti näytön, ja tussilla tehty jäi tuohon näytölle eikä näy viesteissä...

Marokonsoturi
Charlien Enkeli
Viestit: 1872
Liittynyt: La Helmi 03, 2018 3:38 pm

Re: Venäläinen ilmailu näytti taas mahtavuutensa:41 kuollutt

Viesti Kirjoittaja Marokonsoturi » Ti Touko 07, 2019 7:52 pm

CSI kirjoitti:Suhoi Superjetin laskeutuminen (tai pikemmin tömähdys kenttään?) näkyy parhaiten tässä venäläisen uutispätkän videomatskussa.

Kone ei selvästi ole tulessa vielä ennen maahantuloaan,mutta syttyy kummallisen näköisen laskeutumisoperaation johdosta.

En nyt lentäjiä sankareiksi julistaisi varsinkaan tämän videon näkemisen jälkeen.

https://www.youtube.com/watch?v=XU7WHs8zuEQ

Voisiko joku lentämiseen perehtynyt kertoa, meneekö tuossa kaikki ns. kirjan mukaan vai onko töpeksintää havaittavissa?

Toki kone on voinut olla teknisesti paskana eli totellut lentäjien ohjauskomentoja oudosti eli tuo erikoisen näköinen "touch down" ei olisi lentäjien vika. Ruski tekniikistä kuitenkin kyse joten kaikki on aina mahdollista kuten Armata tankin feilaus keskelle Punaista toria vuoden tärkeimmässä paraatissa.
Eikai siinä töpeksintää tapahdu, mutta lentäjät eivät varmaankaan ole saaneet harjoitusta täysillä tankeilla laskeutumiseen ja kone ensimmäisen yrityksen jälkeen nousee uudestaan pompulla ilmaan ja takaisin alas tullessaan turbiinit sytyttävät tankit, jotka alkavat vuotamaan. Happea on runsaasti tarjolla vauhdista johtuen ja iloisena soihtuna palaa.

Avatar
Gladys
6 miljoonan dollarin mies
Viestit: 4347
Liittynyt: To Loka 01, 2009 6:53 pm

Re: Venäläinen ilmailu näytti taas mahtavuutensa:41 kuollutt

Viesti Kirjoittaja Gladys » Ti Touko 07, 2019 8:27 pm

Nopealla vilkaisulla lisätietoja:
- 7-8 min noususta transponderin squawk 7600 eli radio failure, tästä noin 14 min squawk 7700 eli emergency, pyyntö kääntyä takaisin kentälle, kone laskeutuu kovalla vauhdilla, ottaa päärynänpuolikkaan muotoisen pompun eteenpäin minkä seurauksena syttyy palamaan
- kapteeni kertoo salaman osuneen koneeseen nousussa
- ei kykene kertomaan mitä tapahtui, menikö laskussa jokin pieleen ja jos meni niin mikä ja miksi (mikä sinänsä täysin ymmärrettävää, koska varmasti on shokki päällä)
- salamatutka ei havainnut ainuttakaan salamaa 40 km säteellä
- kone täynnä polttoainetta, miksi sitä ei laskettu ulos?

Näillä tiedoilla tulee lähinnä mieleen teknisen ongelman aiheuttama paniikki/sekoilu ja sen myötä inhimillinen virhe: laskeutuminen liian kovalla vauhdilla ja hallitsemattomasti.
Voin toki olla täysin väärässä. Toivottavasti tutkinta hoidetaan asianmukaisesti, ja ovat esim. puhalluttaneet lentäjät välittömästi jne.

Ehkä tälle joskus saadaan luotettava selitys, ehkä ei.
All is pretty.
- Andy Warhol

Avatar
Gladys
6 miljoonan dollarin mies
Viestit: 4347
Liittynyt: To Loka 01, 2009 6:53 pm

Re: Venäläinen ilmailu näytti taas mahtavuutensa:41 kuollutt

Viesti Kirjoittaja Gladys » Ti Touko 07, 2019 8:37 pm

tukija kirjoitti:Älkää vaan nyt olko niin tyhmiä, että ajatatte ne pelastusajoneuvot sinne kiitotien varteen... pitäiskö joskus ottaa pää pois perseestä ja ajatella ihan käytännössä mitä tapahtuu?
Lentokone tulossa tonttiin. Kiitotien varteen tai välittömään läheisyyteen jätetyt on kaikki tulilinjalla. Varmaan tän idiootin mielestä parempi että kone tulee hallitsemattomasti alas ja pyyhkäsee pari palomiestä siinä mennessään?
Kyllä ne pelastusajoneuvot siellä kiitotien päässä rivissä odottavat, suunnilleen siinä kohdassa mihin koneen oletetaan laskeutumisen jälkeen pysähtyvän. Toki turvallisen välimatkan päässä kiitotien reunasta.

Tässä nimenomaisessa tapauksessa olivat ilmeisen myöhässä, mitä sinänsä en ihmettele (koska Venäjä). Yleensä ovat hetkessä paikalla ja valmiina jo ennen koneen laskeutumista.
Viimeksi muokannut Gladys, Ti Touko 07, 2019 8:42 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
All is pretty.
- Andy Warhol

Avatar
CSI
Sherlock Holmes
Viestit: 3083
Liittynyt: To Tammi 10, 2013 11:04 am

Re: Venäläinen ilmailu näytti taas mahtavuutensa:41 kuollutt

Viesti Kirjoittaja CSI » Ti Touko 07, 2019 8:40 pm

Tankit täynnä laskeutuminen on ainakin ilmeisen vaarallista touhua, minkä tämä tapaus todisti jos oli epäilyksiä.
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."

Avatar
Lassie
C.S.I. -tasolla
Viestit: 2715
Liittynyt: Ma Syys 14, 2015 10:10 pm

Re: Venäläinen ilmailu näytti taas mahtavuutensa:41 kuollutt

Viesti Kirjoittaja Lassie » Ti Touko 07, 2019 9:37 pm

^ Pilotit eivät saaneet yhteyttä lennonjohtoon (laitteet tilt), joka olisi voinut ohjata heitä ylimääräisen polttoaineen hävittämisessä. Ilmeisesti he eivät itse hoksanneet taikka teknisesti kyenneet joko dumpata ainetta ulos koneesta taikka kuluttaa sitä ilmakierroksin minimiin.

https://www.nytimes.com/2019/05/06/worl ... crash.html

Lentohenkilökuntaa on kehuttu uutisissa, lähinnä lentoemäntiä/stuerttia. Heidän kerrotaan ohjanneen matkustajia ulos koneesta varauloskäyntien liukuun. Nuori stuerttimies kuoli yrittäessään auttaa vaarallisimpaan takaosaan jääneitä ihmisiä, hänen kerrotaan vaihtoehtoisesti menehtyneen joko koettaessaan avata takaosan uloskäyntejä (niitä ei saatu auki, vain etuosan exitit ok) taikka jäädessään viimeiseen asti pelastamaan matkustajia koneeseen.

Kuva
22-vuotias stuertti Maxim Moiseev, ainoa lentohenkilökunnan jäsen, joka menehtyi koneen evakuoinnissa.

Mitä tulee aiheeseen ketkä auttavat keitä ja keitä mun ei tarvitse auttaa koska sovinismi/feminismi/egoismi/edgyjeeismi/satanismi, niin eiks tämä riipu siitä missä kunnossa kukin on ja sen perusteella mihin kyetään, jos kyetään niin toimitaan. Kannattaa miettiä meinaan niinkin, että jos sieltä pelastuu inhasti väärin keinoin (esim tallotaan muut jalkoihin), niin miten siristäen katotaan peiliin loppuelämä ja sanotaan "jee." :idea:

Venäläiskoneen etuosassa matkustanut ylipainoinen Khlebushkin avautui onnettomuuden jälkeen medialle nyreissään, kuinka hän ei ollut saanut rahojaan vielä takaisin lennosta, haukkui lentoyhtiötä sydämettömäksi. Hänet kuvattiin ison matkalaukkunsa kanssa.

https://www.thesun.co.uk/news/9017661/r ... or-refund/
☀︎☾✧☄︎☙○➣❊

työn sankari
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 153
Liittynyt: Pe Kesä 03, 2011 9:38 am

Re: Venäläinen ilmailu näytti taas mahtavuutensa:41 kuollutt

Viesti Kirjoittaja työn sankari » Ke Touko 08, 2019 4:24 am

Ei taida olla edes dumppausmahdollisuutta tässä koneessa, kuten ei yleensä muissakaan kapearunkoisissa. Muutenkin se dumppaaminen matalalla miljoonakaupungin päällä on vähän niin ja näin, sekä myöskin ihan liian hidasta jos on hätätilanne jo päällä.

Sverdlov
Poliisikoira Rex
Viestit: 566
Liittynyt: Pe Marras 11, 2016 9:28 am

Re: Venäläinen ilmailu näytti taas mahtavuutensa:41 kuollutt

Viesti Kirjoittaja Sverdlov » Ke Touko 08, 2019 6:57 am

Yleensä MTOW (max. take-off weight) on paljon suurempi kuin MLW (max. landing weight), siksi polttoainetta pitää vähentää, mikäli mahdollista. Aivan sama mihin sitä päästetään, se hajoaa ilmassa niin pieneksi ettei sitä maassa huomaa. Vähän eri juttu kuin löylyn heittäminen.

Mielestäni koneen nopeus oli aika suuri sen laskeutuessa, pomppu oli pitkä ja korkea, joten kaikki asiat eivät ole olleet hallinnassa. Olen ennenkin sanonut että nyt kun peruslentokone on saatu aerodynamiikaltaan turvalliseksi, moottorit ovat sangen luotettavia, on turhan sähkön lisääminen se, joka aiheuttaa vikoja ja myöhästymisiä. Jossakin taidettiin mainita ettei salamanisku tekisi lentokoneelle mitään. Kyllä se tekee, olen itse nähnyt reikiä rungossa. Jos elektroniikka pakataan antistaattiseen pakkaukseen ja se pitää avata henkilö maadoitettuna, on mielestäni sangen todennäköistä että korkeajännite aiheuttaa avioniikalle jotakin.

Valitettavasti lentäjien(kin) koulutus on nykyään tutustumista tietokoneen nappuloihin ja vuokaavioihin ja työ muistuttaa enemmän prosessin valvontaa kuin lentämistä. Air Francen Airbusin Atlanttiin putoaminen suurelta osalta johtui siitä, etteivät lentäjät uskoneet koneen olevan sakkaustilassa. Perstuntumalla ei enää osata lentää. Tuon tapauksen jälkeen kävi paljonkin lentäjiä lisäkoulutuksessa, jossa ajettiin hurlumheitä juuri tämän tuntuman lisäämiseksi lentäjän ja lentokoneen välillä.

Muistan tapauksen jossa koneesta oli autokaasu pois toiminnasta ja virtuoosit itkivät lentämisen vaikeutta ilman sitä automatiikkaa. Jopa lentotoiminnan johtaja kävi hosumassa että kyllä kone pitää saada pian kuntoon. Se oli kyllä kunnossa ja kuitattu lentokelpoiseksi aivan valmistajan ohjeen mukaisesti, mutta kun aina pitää päästä helpoimmalla.

Otsikko on provosoiva, koska B737:n onnettomuudet eivät ole näyttäneet USA:n ilmailun mahtavuutta. Olisiko syytä pysyä asialinjalla?
Anteeksi nimimerkkini, mutta en tiedä mihin päin sen pitäisi viitata?

työn sankari
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 153
Liittynyt: Pe Kesä 03, 2011 9:38 am

Re: Venäläinen ilmailu näytti taas mahtavuutensa:41 kuollutt

Viesti Kirjoittaja työn sankari » Ke Touko 08, 2019 7:30 am

No, ei se nyt ihan sama ole miten ja missä dumpataan, varsinkaan kun se ei siis ollut mahdollista niin miksi siitä pitää jauhaa? Varmasti kapteeni olisi holdaamalla kevittänyt konetta jos ei olisi ollut hätätilanne jo päällä.

Avatar
Rescuer
Sherlock Holmes
Viestit: 3411
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 8:15 pm

Re: Venäläinen ilmailu näytti taas mahtavuutensa:41 kuollutt

Viesti Kirjoittaja Rescuer » Ke Touko 08, 2019 5:07 pm

Gladys kirjoitti: Kyllä ne pelastusajoneuvot siellä kiitotien päässä rivissä odottavat, suunnilleen siinä kohdassa mihin koneen oletetaan laskeutumisen jälkeen pysähtyvän. Toki turvallisen välimatkan päässä kiitotien reunasta.
Pääosa kiitotien reunassa, mutta jos ehditään saamaan niin yleensä vähintään yksi raskas yksikkö kiitotien alussa joka sitten tulee koneen perässä.
Kansainvälisten ohjeiden mukaanhan ensimmäisen yksikön pitää saavuttaa mikä tahansa kohta kiitotiestä kolmen minuutin sisällä hälytyksestä. Ja hälytyksen olisi pitänyt lähteä jo silloin, kun kone lähetti hätäkoodin.
Venäläiset ovat ennenkin suhtautuneet kansainvälisiin määräyksiin suurpiirteisesti, joten eiköhän hälytyskin ole annettu vasta syttymisen jälkeen...
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...

Avatar
Gladys
6 miljoonan dollarin mies
Viestit: 4347
Liittynyt: To Loka 01, 2009 6:53 pm

Re: Venäläinen ilmailu näytti taas mahtavuutensa:41 kuollutt

Viesti Kirjoittaja Gladys » Ke Touko 08, 2019 8:08 pm

^Rescuer, kiitos täsmennyksestä!
Tässä alla videopätkää ilmiliekeissä olevasta koneesta. Jotakin tärkeää matkatavaraa siellä on jollakin ollut, koska pitää ihan väkisin ryömiä takaisin palavaan koneeseen hätäliukumäkeä pitkin... Tilanne aktualisoituu noin 3:30 mutta vahvaa yritystä on jo sitä ennen.

https://www.youtube.com/watch?v=-5OnYm5 ... e=youtu.be
All is pretty.
- Andy Warhol

Avatar
Luupää
Sherlock Holmes
Viestit: 3613
Liittynyt: To Heinä 10, 2008 10:03 pm

Re: Venäläinen ilmailu näytti taas mahtavuutensa:41 kuollutt

Viesti Kirjoittaja Luupää » Ma Touko 13, 2019 12:27 pm

Gladys kirjoitti:...
Tässä alla videopätkää ilmiliekeissä olevasta koneesta. Jotakin tärkeää matkatavaraa siellä on jollakin ollut, koska pitää ihan väkisin ryömiä takaisin palavaan koneeseen hätäliukumäkeä pitkin... Tilanne aktualisoituu noin 3:30 mutta vahvaa yritystä on jo sitä ennen.

https://www.youtube.com/watch?v=-5OnYm5 ... e=youtu.be
Jospa he sittenkin yrittävät hakea mahdollisia vielä pelastettavissa olevia uhreja, jotka eivät pääse omin avuin ulos. Ja voipa olle etteivät nuo kiipeilijät ole koneesta juuri pelastautuneita, vaan ihan muuta porukkaa. Kentän henkilökuntaa esmes.
Kun linkität niin kopioi teksti samalla ketjuun, koska monet linkit lakkaavat ajan mittaan toimimasta ja asia katoaa bittiavaruuteen.

URSA
6 miljoonan dollarin mies
Viestit: 4841
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Venäläinen ilmailu näytti taas mahtavuutensa:41 kuollutt

Viesti Kirjoittaja URSA » Ma Touko 13, 2019 2:25 pm

Viimeistä matkustajaa siinä vielä haettiin, joka heittää ison matkalaukun edelleen liukumäkeen. Ilmeisesti matkustaja tarvitsi apua painavan laukun kanssa eikä koneessa ollut enää muita elossa. Ainakin video todistaa evakuoinnin olleen hidasta, koska koneen runko palaa jo läpi viimeisten pelastautuessa. Ja palokuntakin ehtii aloittaa sammutuksen vasta kun runko on palanut puhki.

Rubiskreebeli
Tarkastaja Clouseau
Viestit: 677
Liittynyt: Ti Marras 25, 2014 5:53 pm

Re: Venäläinen ilmailu näytti taas mahtavuutensa:41 kuollutt

Viesti Kirjoittaja Rubiskreebeli » Ma Touko 13, 2019 5:07 pm

URSA kirjoitti:Viimeistä matkustajaa siinä vielä haettiin, joka heittää ison matkalaukun edelleen liukumäkeen. Ilmeisesti matkustaja tarvitsi apua painavan laukun kanssa eikä koneessa ollut enää muita elossa. Ainakin video todistaa evakuoinnin olleen hidasta, koska koneen runko palaa jo läpi viimeisten pelastautuessa. Ja palokuntakin ehtii aloittaa sammutuksen vasta kun runko on palanut puhki.
Toisaalta täytyy sanoa, että jumalauta se paloi puhki nopeasti. Lämpötila on ollut melkoinen koneen perällä. Toivottavasti on tullut nopea lähtö niille joille tuli.

Vastaa Viestiin