Ketjuista harhailua

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

maxi
Rico Tubbs
Viestit: 1270
Liittynyt: La Loka 14, 2017 8:52 am
Paikkakunta: Joulupukin maa

Re: Ketjuista harhailua

Viesti Kirjoittaja maxi »

Amerikka on ollut suunta nälkä ja sotavuosina jolla on ollut mahdollisuus lähteä kaikilla ja läheskään kaikilla ei ole ollut. En myöskään väitä etteikö ruija olisi vetänyt suomalaisia se veti viime sodissa myös saksalaisia ja niin suomalaisissa kuin ruijan väestössä virtaa saksalaista verta.
Elämä on laiffii

Tiukkameno
Hetty Wainthropp
Viestit: 484
Liittynyt: Ti Maalis 05, 2019 3:39 pm

Re: Ketjuista harhailua

Viesti Kirjoittaja Tiukkameno »

Tota noin, viittaan lähinnä tonne 18060-luvulle, katoppa wikistä. Sinne tosiaan mentiin, ei valloittamaan vaan syömistä saamaan.

Tiukkameno
Hetty Wainthropp
Viestit: 484
Liittynyt: Ti Maalis 05, 2019 3:39 pm

Re: Ketjuista harhailua

Viesti Kirjoittaja Tiukkameno »

Alunpitäen oli tarkoitus osoittaa ettei saamelaisten muoti ole mitään;hei me keksittiin tää ja nyt kukaan ei saa käyttää tätä. Kyllä niitä muoteja ennenkin kulki. Onko sininen väri patentoitu, tai punainen, mikä on vekki ettei sensitiivisyys iske? Onko patenttineule sallittu vai vedetäänkö tikillä?
Tätä nyt lähdin ajamaan, ilman sensitiivisyyttä.
Ps. Ei ne tietyt saamelaisvitsit oo tuohesta revittyjä, ehkä niihin kijoitettuja.

maxi
Rico Tubbs
Viestit: 1270
Liittynyt: La Loka 14, 2017 8:52 am
Paikkakunta: Joulupukin maa

Re: Ketjuista harhailua

Viesti Kirjoittaja maxi »

Tiukkameno kirjoitti:Alunpitäen oli tarkoitus osoittaa ettei saamelaisten muoti ole mitään;hei me keksittiin tää ja nyt kukaan ei saa käyttää tätä. Kyllä niitä muoteja ennenkin kulki. Onko sininen väri patentoitu, tai punainen, mikä on vekki ettei sensitiivisyys iske? Onko patenttineule sallittu vai vedetäänkö tikillä?
Tätä nyt lähdin ajamaan, ilman sensitiivisyyttä.
Ps. Ei ne tietyt saamelaisvitsit oo tuohesta revittyjä, ehkä niihin kijoitettuja.
Aiemmin jo mainitsin, että saamelaisten asuilla niiden mallit ja värit merkitsevät jotain jota tavallinen valtaväestö ei tiedä. Heille se on kansallispuku ihan niinkuin kansallispukuja on ympäri suomen . Se että kangas on tuotu jostain muualta on ihan luonnollista jos ajatellaan kangasteollisuutta. Eli pukujen suunnittelu on ollut heidän omaansa ja myös eri alueiden saamelaisilla erilaiset.Neljäntuulen lakki osoittaa neljää eri pää ilmansuuntaa.Jos tarkoituksesi oli alunperin osoittaa, että saamelaisten asut on kopsattu jostain muualta niin et siinä onnistunut sikäli täysin. Yli rajojen ruotsi ja norja mukaanlukien saamelaisten puvuissa on yhtäläisyyksiä johtuen ilmeisesti siitä, että niitä päällään kantavat ovat samoilta alueilta lähtöisin esi isien kautta. Tunnetusti tuolla rajojen yli naintia avioliittoon on ollut maailmansivu.
Saamelaiset eivät käytä näitä pukujaan arkisissa askareissaan vaan ne on niitä juhla tamineita.
Peski ja paulakengät ovat kuitenkin paimenessa pidettäviä vaatteita lisäksi he käyttävät samanlaisia moottorikelkka pukuja kuin muutkin kansalaiset talvisin.

Mitä taas tulee vitseihin niin niitä on viritelty halventavasti ruotsalaisista, norjalaisista, venäläisistä ja kaikesta niistä jotka on koettu suomalaisuuden ulkopuoliseksi jolla taas tarkoitan heitä jotka pitävät itseään aitoina suomalaisina joita ei taas ole olemassakaan. Suomalaisiin on jalostunut kaikista kansoista ristiin naimisen seurauksena eri verta eikä puhdasta suomalaista ole.
Elämä on laiffii

maxi
Rico Tubbs
Viestit: 1270
Liittynyt: La Loka 14, 2017 8:52 am
Paikkakunta: Joulupukin maa

Re: Ketjuista harhailua

Viesti Kirjoittaja maxi »

Tiukkameno kirjoitti:Tota noin, viittaan lähinnä tonne 18060-luvulle, katoppa wikistä. Sinne tosiaan mentiin, ei valloittamaan vaan syömistä saamaan.
Wikipedia ei ole valitettavasti ajantasainen tietolähde niinkuin täällä on muissakin yhteyksissä todettu.
Elämä on laiffii

Tiukkameno
Hetty Wainthropp
Viestit: 484
Liittynyt: Ti Maalis 05, 2019 3:39 pm

Re: Ketjuista harhailua

Viesti Kirjoittaja Tiukkameno »

Kyllä ne nälkävuodet on ihan virallisessakin historiassa jos tahtoo ettiä, ja tosiaan ei sitä huvikseen lähdetty turvapaikkashoppailemaan niinkuin nykyään. Että läpsytteleppä siitä.

Tiukkameno
Hetty Wainthropp
Viestit: 484
Liittynyt: Ti Maalis 05, 2019 3:39 pm

Re: Ketjuista harhailua

Viesti Kirjoittaja Tiukkameno »

maxi kirjoitti:
Tiukkameno kirjoitti:Alunpitäen oli tarkoitus osoittaa ettei saamelaisten muoti ole mitään;hei me keksittiin tää ja nyt kukaan ei saa käyttää tätä. Kyllä niitä muoteja ennenkin kulki. Onko sininen väri patentoitu, tai punainen, mikä on vekki ettei sensitiivisyys iske? Onko patenttineule sallittu vai vedetäänkö tikillä?
Tätä nyt lähdin ajamaan, ilman sensitiivisyyttä.
Ps. Ei ne tietyt saamelaisvitsit oo tuohesta revittyjä, ehkä niihin kijoitettuja.
Aiemmin jo mainitsin, että saamelaisten asuilla niiden mallit ja värit merkitsevät jotain jota tavallinen valtaväestö ei tiedä. Heille se on kansallispuku ihan niinkuin kansallispukuja on ympäri suomen . Se että kangas on tuotu jostain muualta on ihan luonnollista jos ajatellaan kangasteollisuutta. Eli pukujen suunnittelu on ollut heidän omaansa ja myös eri alueiden saamelaisilla erilaiset.Neljäntuulen lakki osoittaa neljää eri pää ilmansuuntaa.Jos tarkoituksesi oli alunperin osoittaa, että saamelaisten asut on kopsattu jostain muualta niin et siinä onnistunut sikäli täysin. Yli rajojen ruotsi ja norja mukaanlukien saamelaisten puvuissa on yhtäläisyyksiä johtuen ilmeisesti siitä, että niitä päällään kantavat ovat samoilta alueilta lähtöisin esi isien kautta. Tunnetusti tuolla rajojen yli naintia avioliittoon on ollut maailmansivu.
Saamelaiset eivät käytä näitä pukujaan arkisissa askareissaan vaan ne on niitä juhla tamineita.
Peski ja paulakengät ovat kuitenkin paimenessa pidettäviä vaatteita lisäksi he käyttävät samanlaisia moottorikelkka pukuja kuin muutkin kansalaiset talvisin.

Mitä taas tulee vitseihin niin niitä on viritelty halventavasti ruotsalaisista, norjalaisista, venäläisistä ja kaikesta niistä jotka on koettu suomalaisuuden ulkopuoliseksi jolla taas tarkoitan heitä jotka pitävät itseään aitoina suomalaisina joita ei taas ole olemassakaan. Suomalaisiin on jalostunut kaikista kansoista ristiin naimisen seurauksena eri verta eikä puhdasta suomalaista ole.
Nyt menee uberalles, ja suomalaisista ei vitsiä oo väännetty?

Avatar
Lassie
Jessica Fletcher
Viestit: 3045
Liittynyt: Ma Syys 14, 2015 10:10 pm

Re: Ketjuista harhailua

Viesti Kirjoittaja Lassie »

meitzi kirjoitti:
Lassie kirjoitti:
jepulis82 kirjoitti:Sen voin sanoa että jos lähtee kunnolla puuttumaan henkisesti, niin on kyettävä näkemään homma ja toimimaan siltä pohjalta
Mä olen sitten varmaan vaan niin tyhmä, etten kykene näkemään mitään, koska homma on mennyt niin, että on tilanne ja sitten se on ohi. Toki muistan ja tiedän mitä sillä välillä tapahtui, mutta en tasan saanut päättää tapahtumien kulusta yhtään mitään.

Siinä ei mietitty lopputulosta, ei seurauksia, ei itselle tulevia osumia tai mitään muutakaan. Oli tilanne jonka havaitsin, ja sitten se oli ohi ja noiden välissä olin ikäänkuin matkustajana, ilman mahdollisuutta ohjata omaa etenemistä.
Erittäin mielenkiintoinen aihe käsillä enkä enää ole varma, saako sinne varsinaiseen ketjuun postata näitä jatkoja - muuten totta vie postaisin sinne!

Jäin miettimään tuota, mitä laitoit. Vaistonvaraista automaatiota tai jotain, en tiedä vaikuttaisiko adrenaalini myös kuvioon. Jokin käynnistyy sussa ja se menee alusta loppuun. Voithan sä kokeilla uteliaisuudesta/mielenkiinnosta, että pystyykö sitä kuitenkin säätelemään kesken kaiken - vai vaatisiko se tilanteesta konkreetisti etääntymisen, ja toisaalta jos tilanne päällä niin eihän siinä voi alkaa esim. seistä paikoillaankaan.

Jos fyysiseen tosi tilanteeseen joutuu menemään/puolustautumaan, siihen ei voi mennä pikkuhiljaa hissuksiin, näin itsepuolustuskurssilla sanottiin. Tosi tilanteet tulevat kertarysäyksellä ja siinä tarvisi olla heti valmiina.

Mä en järin myönteisin lopputuloksin voi mennä fyysisesti puuttumaan, mutta jos ei muuta vaihtoehtoa ole, niin siihen tarvisin lisäkikkailun kuitenkin oheen (koska muuten 1 isku itseen olisi jo kanttuvei). Olen harrastanut kamppailulajia mm. treenaten miesten kanssa, he ovat mukavasti vinkanneet niksejä jne, mutta sillä kannalla vähän olleet että kohdallani pakeneminen olisi käypää. :D On ollut harjoituksia, ja tekniikat on vaikka miten hienoja, mutta sitten miehen ei tarvi kuin nostaa sut siitä tekniikasta ilmaan taikka kaataa alleen. Kamppailulajin harrastaminen on tuonut osin itsevarmuutta mutta osin se on näyttänyt todellisuuden, jossa ei ole hurraamista mikkihiirillä.

Sen takia omalta osalta laitoin henkisestä puuttumisesta, mulle ei jää vahvaa vaihtoehtoa kuin sulle fyysisessä puuttumisessa. Luulen että sä olet hyvä fyysisessä puuttumisessa, ehkä sekin että siinä pystyy menemään "flow"hun mikä periaatteessa voi tarkoittaa liikkeiden ja muun hallintaa niin, että ne tulevat kuin luonnostaan. Ei ne multa tulisi niin. Mutta mä oon hyvä henkisessä puuttumisessa, näin luulisin - rehellisesti sanon suoraan. Sain sen tilanteen pysäytettyä, mikä oli silloin hollilla ja se oli itsensä likoon laittamista, mulla ei ollut mihin paeta koska se oli suljettu tila jne ja tilanne oli vaarallista, tyyppiä kuristettiin. Mietin aiemmin pitäiskö mun avata sitä tilannetta, ettei jää luuloa että puhuisin löpiläpinää ja toisaalta siitä voi saada joku hyödyllistä vinkkiä matkan varrelle. Itsekin nappaan lennosta tipsejä.

Tarkemmin. Päätös väliinmenemisestä ei ollut itsestäänselvää, se kävi loppuvaiheessa tilannetta joka oli yhtäkkiä eskaloitunut elämän ja kuoleman rajalle. Aikaa ei ollut hukattavissa, kun kuristaminen alkoi - joko puutut tai et ja joku kuolee ja olet yksi niitä ihmisiä, jotka ei tehneet mitään (ajatukset olivat suoraan nämä). Näin että kuristettavan miehen silmät kirjaimellisesti muljahti päässä ja se oli tajuttomuuden päässä justiinsa, tekijämies oli ilmeisesti aineissa ja isokokoinen - se oli tilassa, jossa ei tajunnut missä mennään. Näin tilanteen mikä saattaisi päteä tekijään, että hän saattaisi irrottaa jos aivoihin tulisi vahvasti "IRTI", menin lähemmäs metrin päähän taakse (ettei nähnyt vaan vain kuulisi aivoihin asti) ja karjaisin syvältä "IRTI! HETI. IRTI." Tekijä irroitti otteen ja uhri lakosi/tippui maahan ja siellä kakosi henkeään, tekijä kääntyi ja lähti tulemaan mua kohti, sanoi "kukas sä oot", tiesin että siinä ei voinut hajota pelkäämään vaan oli luotettava intuitioon tms, ja aavistin että nyt piti pikapikaa rauhoittaa tilanne, joten katsoin keskittyneesti silmiin ja sanoin äänensävyllä johon olin keskittynyt laittamaan tuutilullaa-energian "nyyt rauhoitutaan, nyt istutaan" ja niin sitten rauhoituttiin ja istuttiin.

Tavallaan olen epävarma tämän kertomisesta, mietin editointia kuitenkin.
☀︎☾✧☄︎☙○➣❊
Y-boksista: Vain 100% ystävät. Old school heart on. Ei paskaa, fake ass toimintaa, tietojenkalastamisia, piirien pyörintää, testaamisia, huvipuistokokemuksen hakemista tai vääriä motiiveja.

Avatar
meitzi
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5116
Liittynyt: La Loka 18, 2008 8:17 am

Re: Ketjuista harhailua

Viesti Kirjoittaja meitzi »

Lassie kirjoitti:Luulen että sä olet hyvä fyysisessä puuttumisessa, ehkä sekin että siinä pystyy menemään "flow"hun mikä periaatteessa voi tarkoittaa liikkeiden ja muun hallintaa niin, että ne tulevat kuin luonnostaan
Ei sitä mä en nimenomaan ole. Jos olisin, niin voisin esim. olla menemättä väliin silloin, kun aivan ilmiselvästi tulee pahasti osumaa, enkä pysty muuta kuin vaihtamaan iskujen kohteeksi itseni. Tai edes puuttumaan sitten riittävällä voimalla ja yllätyksenä, mutta kun ei se käy niin.
Tarkemmin. Päätös väliinmenemisestä ei ollut itsestäänselvää, se kävi loppuvaiheessa tilannetta joka oli yhtäkkiä eskaloitunut elämän ja kuoleman rajalle. Aikaa ei ollut hukattavissa, kun kuristaminen alkoi - joko puutut tai et ja joku kuolee ja olet yksi niitä ihmisiä, jotka ei tehneet mitään (ajatukset olivat suoraan nämä). Näin että kuristettavan miehen silmät kirjaimellisesti muljahti päässä ja se oli tajuttomuuden päässä justiinsa, tekijämies oli ilmeisesti aineissa ja isokokoinen - se oli tilassa, jossa ei tajunnut missä mennään
Joskus tulee tuollaisiakin tilanteita, jotka eivät ole ohi saman tien kuin alkaakin, ja kuristustilanteessa ei ole sillä tavalla kiire. Hapettaminen näyttää tuollaiselta samanlaiselta, enkä mä menisi sellaiseen puuttumaan, kun siinä voi olla hyvinkin tilanne, jossa joku puuttuu jo, ja hapettaa jotakuta muuta.
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi

Avatar
meitzi
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5116
Liittynyt: La Loka 18, 2008 8:17 am

Re: Ketjuista harhailua

Viesti Kirjoittaja meitzi »

Marokonsoturi kirjoitti:Suvakki eläkkeellä 35-vuotiaana. Ei jaksa mennä töihin. Piffiläisiltä eläkkeen voisi poistaa, kun syy on ei jaksa eläkkeeseen.
mikä/kuka on piffiläinen?
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi

Avatar
meitzi
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5116
Liittynyt: La Loka 18, 2008 8:17 am

Re: Ketjuista harhailua

Viesti Kirjoittaja meitzi »

dazu kirjoitti:^Ihmettelen kyllä tosissani tällaisia viestejä, koska minä sairastuin vakavasti fyysisesti 10 vuotta sitten ja julkisesta terveydenhuollosta mua pyrittiin ohjaamaan psykiatrille. Siellä ei ollut mitään ongelmia päästä psykiatrille, mutta todelliseen fyysiseen sairauteen ei mitään apua herunut.
Vielä senkin jälkeen, kun selvisi, että olin ollut periomyokardiitissa, niin näillä kusipäillä jäi joku kostonkierre siellä päälle, että yritettiin rangaistuksena ohjata psykiatrille... Siis rangaistuksena siitä, kun olin mennyt hakemaan apua periomyokardiittiin.
Vaikka diagnoosit fyysisestä sairaudesta on tehty jo aikaa sitten, niin edelleen nämä jänkkäävät vaan, että vaiva on psyykkinen...

Onko sitten näin, että psykiatriaa käytetään siellä vain rankaisutoimenpiteenä niin, että fyysisesti sairaat ohjataan psykiatrille rangaistuksena hoidon hakemisesta ja sairastumisesta?
Mä soittelin muutama viikko sitten mielenterveyspolille, että olen alkanut saamaan paniikkikohtauksia ja lopulta niin tiheästi, että eläminen alkaa olla sietämätöntä.

Mulla olisi ollut aika päivystyksen kautta ens viikolla, mutta pois sulkevien ekg-testien ja labratulosten vuoksi otettiin vuodeosastolle muutamaksi päiväksi tarkkailuun ja eilen sitten uudestaan sisälle sydänultran jälkeen. Tänään tehdään pallolaajennus ja lähdetään tarkistamaan mitä tehdään sydämen vajaatoiminnalle.

Eli paikoitellen toimii hyvinkin, on sitten vailla psykiatrista apua ja hakee sitä väärin tervauskeskuksesta, tai fyysistä vaivaa ja hakee sitä väärin psykiatriselta.
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi

Avatar
meitzi
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5116
Liittynyt: La Loka 18, 2008 8:17 am

Re: Ketjuista harhailua

Viesti Kirjoittaja meitzi »

Marokonsoturi kirjoitti:
meitzi kirjoitti:Onkos sitten kaikki yli 200 000:n asunnotkin ökyasuntoja, kun se maksaa niinku paljon rahaa?

Ei, vaan suhteutetaan. Siksi 200 000€ on aika minimalistinen varausmaksu pienestä tai keskinkertaisesta ökyveneestä.
Kyllähän ne melkoisia kartanoita ovat Helsingin ulkopuolella olevat? Toisekseen, jos ihmisellä on varaa pistää 30v vanhaan ökyveneeseen 200 000€ kiinni rahaa niin tuskinpa asuntokaan silloin on samaa hintaluokkaa. Suomalaiset keskimäärin ajelevat n. 3000-4000€ arvoisella autolla, että kun suhteutetaan (takuille nähtävästi täysin vieras käsite) niin kyllähän tuollainen 200 000€ vene öky on Suomen mittakaavassa. Voihan sitä toki ostaa, vaikka muutaman miljardin risteilijän 100 henkisellä miehistöllä, mutta ei se tuollaisesta 200 000€ veneestä yhtään vähemmän ökyä tee?

damfin kerkesikin jo naulaamaan takkulogiikkaa.
Lienet sekoittanut luksuksen ja ökyn. Öky on jotain, johon ei tavallisella tallaajalla ole varaa. Esimerkkipariskunta hyvinkin läheltä, siivooja/perhepäivähoitaja-vaimo ja raksaduunari-mies. Kun talo oli jo maksettu, niin se vuokralle ja takaukseksi seuraavaan. Sitten kun sekin oli maksettu, niin ostetaan 250K€ kesämökki. Toisenlaisella mielellä varustettu olisi tietysti voinut päätyä kesämökin sijasta ostamaan "öky"veneen, ja itseasiassa aika pian pystyisivät myymään pari sellaista vuokra-asuntoa tai yhden taloista ja ostamaan sen "öky"veneen mökkilaiturin koristeeksi.

Ökyveneen omistajaksi nyt vaan ei päästä esim. lottovoitolla, siihen tarvitaan parempi säkä eurojackpotissa.

Luksusvene se varmasti oli ja on.
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi

Avatar
meitzi
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5116
Liittynyt: La Loka 18, 2008 8:17 am

Re: Ketjuista harhailua

Viesti Kirjoittaja meitzi »

On Anoi Kaa kirjoitti:Rasismi, tai sen puute, ei kuulu myöskään tähän, vaan kritiikki on kohdistettu oikeuslaitokseen ja sen antamiin tuomioihin.
Taas tuli esiin ennakkoasenteet keskustelun haittana. Mikäli moittii ohituskaistoja asumiseen, työhön ja vaikkapa ehdollisiin tuomioihin suojavärillisille, niin se ei tasan ja tarkkaan tarkoita, että moittisi suojavärillisiä asioista.

Kyllä se on ihan kotimainen hyvää tarkoittava idiootti, joka noi rakentaa ja pitää huolta, että maahanmuuttajista vähintään riittävä osa oppii hyödyllisten hölmöjen lemmikeiksi, joilla ei olekaan sitten muuta roolia, kuin olla hyväksikäytettynä ja hyödyllisten idioottien kivoja projekteja.
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi

Avatar
On Anoi Kaa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11798
Liittynyt: To Kesä 23, 2011 8:04 pm
Paikkakunta: Syvä joki

Re: Ketjuista harhailua

Viesti Kirjoittaja On Anoi Kaa »

Näinhän se on ja tuollaisten systeemien rakentamiset ne vasta epätasa-arvoista ja toisia syrjivää rasismia ovatkin, kun heti lähtiessä oletetaan, etteivät pärjää kuten muut ja tarvitsevat kaikenlaista apua, tukea ja tähtipöymammojen hoivaa!

Hyvä esimerkki on uimahallien ympärillä tapahtuva vouhotus ja islamilaisten myötäily. Ja sitten kohta ihmetellään, kun eivät kotoudu, vaikka olemme vääntäneet itsemme mutkalla näiden harhoja kokevien takia...
Ironiainjektio: Mitä enemmän injektiot, sitä enemmän infektoit (tuore tutkimus). Tästä syystä virustaudit ja syövät saavat usein vallan boostaamisen jälkeen. Olkaa viisaita ja pysähtykää hetkeksi.

Avatar
meitzi
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5116
Liittynyt: La Loka 18, 2008 8:17 am

Re: Ketjuista harhailua

Viesti Kirjoittaja meitzi »

dazu kirjoitti:
Ti Joulu 31, 2019 3:20 pm
^Terroristiämmät kuljetetaan Suomeen, koska niiden kuljettamattajättäminen olisi lastensuojelurikos
Hyvin on propaganda uponnut. Tuota paskaa saa lukea sieltä täältä, ja aina kirjoittaja on hyvin vakuuttunut asiasta. Toinen mitä näkee on väite, että kansainväliset sopimukset velvoittavat ja suomi on siten voimaton. Sekin samaa umpipaskaa.

Kyllähän ne terroristiämmät pitäisi sieltä pois roudata, mutta vain siitä syystä, että ei kurdit ole niitä sinne vaivoikseen ansainneet.
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi

Vastaa Viestiin