Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1463
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Tympässyt "meidänpä isi on kovempi kuin teidän isi" tasoiset jutut.

Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset kiinnostaa.

Kuten nimimerki Clarence asian ilmaisee, niin keskustelu oli siirtynyt pois ketjun aiheesta. Poistettu näitä "meidänpä isi" tyyppisiä tarinoita.
-NILS-
Juujaa
Olivia Benson
Viestit: 703
Liittynyt: Ke Elo 08, 2012 8:21 am

Re: Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Viesti Kirjoittaja Juujaa »

Joo ei harhailla enempää. Rikoksen jälkeen ajatukset. Noh itsellä ei ole kun 2 pahoinpitelyä alla. Rikoksen jälkeen täysin kuningas fiilis hyvin pienen hetken. Tämän jälkeen tullut morkkikset ja kiinnijäämisen pelko. Jossain vaiheessa tullut pelkotilaa mitä jos lyönyt päänsä jne. Sitten helpotus kun ei lehdissä lue mitään.
Suurin helpotus kun sitten selvisi että kiinni jäin.
Ei olisi mun hermoilla rikollisen ura kovin pitkä.
Avatar
Moderaattorit
Moderaattori
Viestit: 1492
Liittynyt: Ke Kesä 27, 2007 3:20 pm

Re: Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Viesti Kirjoittaja Moderaattorit »

Ketjuun oli pesiytynyt nyrkkeilyn ja vapaaottelun ystävien löyhä yhteenliittymä. Ne keskustelut olisi pitänyt käydä ketjussa Vapaaottelu.
viewtopic.php?t=3604

En siirtänyt viestejä sinne vaan poistin ne. Mutta jos jotain sanottavaa aihesta vielä jäi, niin jatkossa sitten tuohon linkattuun ketjuun.
-NILS-
Ne tietää, jotka tietää...
Tiukkameno
Hetty Wainthropp
Viestit: 484
Liittynyt: Ti Maalis 05, 2019 3:39 pm

Re: Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Viesti Kirjoittaja Tiukkameno »

Nuorenpana tuli harrastettua rikoksia, kerran joutu laittaa kylän oikein pain in the kaikkien ass sen verta heikkoon happeen että meinas narkki kuolla. Siinä ekana yönä putkassa mietin kun oli vielä kierrokset koholla että ois pitäny perkele tappaa koko paska kun oli hyvä sauma, siinä sitten päivien myötä rupes mieli muuttumaan kun kytät vittuillessaan kuulusteluissa ilmotteli paskakasan vointeja että ei oo vielä teholta päässy. Sillon toivo että selviäis, ja selvishän se saatana. Tuli kyllä niin perkeleen pieni tuomio että siihen tuplat lisää jos oisin listiny mokoman torakan ois vieläkin kannattanu.
Vieläkin höpöttelee tuolla narkkipiireissä 20v. sitten tapahtunutta ja kehuskelee.
No, jokaisella on se 15 minuuttia mutta tällä rotalla se on kestäny 20v.
En voi ymmärtää.
Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1463
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Kaksi miestä oli samassa vankilassa. Ennen suurin osa vankiloista ei ollut niin osastoitu kuin tänä päivänä. Kumpikin on kuollut jo aikaa sitten, ettei asian kertominen haittaa. Nuorempi oli uransa alkuaikoina Nupiksen jälkeen jossain muussa vankilassa nähnyt vanhemman. Vanhempi vanki oli pitänyt nuorelle puhuttelun, jonka sisältö on kutakuinkin tämä: Kuule poika, jos sinua vielä näkyy näissä laitoksissa, niin ei hyvä seuraa. Itse käsitän tuon hyvää tarkoittavaksi, mutta nuorempi vanki ei. Nuorempi otti sen liiankin kirjaimellisesti ja nähtyään vuosia myöhemmin vanhemman, alkoi skitsoilla. Vanhempi ei edes tunnistanut nuorempaa. Noissa skitsoissa nuorempi meni vankilan johtajan luo ja sanoi: Nimiä en kerro, mutta tässä talossa on mies, ja jompi kumpi meistä lähtee jalat edellä, jos en saa siirtoa. Johtaja huomasi asian, ja siirto järjestyi seuraavalla kuljetuksella eri vankilaan.
Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1463
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Samaan syssyyn oma kokemus. Pidätettynä oma aika. Tuolloin oli vielä aika huoletonta, mikä ei ollut paha juttu. Noihin aikoihin putkassa sai pätää maksimissaan 17 vrk, sen jälkeen tuli vangita tai vapauttaa. Yleensä selvissä tapauksissa pidätysaika oli lyhyempi. Kuitenkin jos se meni yli 3 vrk,n, oli syytä odottaa, että vangitaan. Nyt vangittiin ja vietiin lääninvankilaan odottamaan käräjiä.

Kun tulin vankilaan, vanhemmat vangit kysyivät; ootsä ollu kasviksessa. Käsissä oli tatuoitu jotain suttua. Yleinen sanonta oli; nyt tuli taloon sellainen poika, että menee seuraavat 20 vuotta. Yllättävää, sillä en itse ajatellut samaa. Sopeutuminen oli helppoa. Ainut vaan, ettei ollut tavaroita joita tarvitsi. Ei ollut termospulloa. Ensimmäinen sellikaveri oli kuitenkin reilu mies, ja häneltä sain kuumaa vettä, että saatiin juoda Nessit. Seuraava käräjäreissu oli aika pian, ja sillä reissulla sain mitä puuttui.
Asuin vähän aikaa tutun miehen kanssa, kenellä oli se tyypillinen tausta noihin aikoihin. Poikakoti, Kerava, varavankila ja Sörkka. Odotti oikeudenkäyntiä varkauden yrityksestä. Hänellä ei ollut termospulloa, niin hän pyysi minulta toista lainaan. Pääsi oikeudesta vapaalta vastaamaan, oma lopputuomio menikin itsellä yhdellä termarilla.

Valitin tietenkin hoviin, kuten aina. Käsivarsissa olevien suttujen päälle tatuoitiin peitekuvat. Kuvia tehtiin myöskin lisää, sillä talossa oli tatuoinnin ammattilainen. Myöhemmin eri vankiloissa tuli lisää kuvia. Käsiä ei tatuoitu malliin hihat, mutta ranteesta olkapäähän noita kuvia on. Kummassakin kädessä. Tuolloin oli vankilassa tavallista nähdä melkein mustaksi tatuoidut kämmenselät. Joitain näki mutta harvemmin, että kaula oli tatuoitu. Tatuointi silmäkulmassa oli jollakin, mutta se oli harvinaisempaa. Nykyään kesäisin näkee naisia, kenellä on yhtä paljon kuvia kuin yli 45 vuotta sitten vankilan kongilla. Tatuointi oli tuolloinkin kiellettyä, mutta riippui paljon talosta, missä pamput eivät välittäneet mitään. Kuritushuoneen aikana joku ei käynyt pitkiin aikoihin ostoilla, kun jäi usein tatuoinneista kiinni. Tämä mies ei ollut parempi tuttu, mutta tiesin, että tuo on tuo.
Vaasan läänillä oli yhdellä pampulla tatuointi. Nykyään uskoisin monilla pampuilla on.
Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1463
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Viesti Kirjoittaja Clarence »

On tapauksia, missä henkilö ei ole kestänyt vankilaan lähtöä, eli ollut vapaalla. Yhdellä oli ratista tuomio, ja veti ennen vankilaa itsensä kiikkuun.
Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1463
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Aikoja sitten Tukholmasta junalla Malmöön. Malmössä otin taksin, ja pyysin ajamaan hotelliin. Taksikuljettaja laittoi laukkuni peräkonttiin, jota ihmettelin. Myöhemmin menin kantosiipialuksella Kööpenhaminaan. Lyhyt matka. Kun näin ensi kerran Nyhavenin, oli se pettymys. Meno siellä alkoi iltayöstä ja se heräsi elämään lähelle aamuyötä. Tivolissa voitin ravipelissä jotain ja matka jatkui. Jotkut veivät urheiluvarusteita ja vaatteita Kööpenhaminasta, ja möivät ne hyvään hintaan jossain etelämpänä. Näitä matkoja ei tehdä ilman, että laskua tuli pitkäksi aikaa, mutta se on jo historiaa.

Eri vuonna täällä Suomessa ajoimme kaverin kanssa luvattomasti käyttöönotetulla autolla ja taustapeilistä näin, että takana ajaa poliisiauto. Yksinkertaisuus on tehokkainta, niinpä ajoin vailla korttia omin luvin viedyllä autolla rauhallisesti. Poliisiauto kuitenkin ohitti meidät ja jatkoi matkaansa. En tiedä mitä kaveri sanoi, mutta tilanne oli mielenkiintoinen. Yöhuoltamolla oli nuorisoa, ja tyttöjä sekä joku poika pyrki kyytiin, ja otettiin. Se oli aikaa kun nuoria meni Ruotsiin duuniin, tullen muutaman kuukauden kuluttua takaisin. Tällaisia oli kyydissä. Olivat omien sanojensa mukaan unohtaneet Suomen kielen, eivätkä osanneet Ruotsia, niin itseä tympäisi. Näin jälkeenpäin naurattaa.

Ottaa nuori kaveri kyytiin oli virhe. Tämä epeli kieli, eli myöhemmin vasikoi meidät. Olin joistakin asioista poliisin etsimänä, ja tuo auton luvaton käyttöönotto lisättiin siihen. Piilottelu alkaa rasittaa, niin itseäkin. Lopulta kävelin poliisilaitokselle ja siellä laitettiin suoraan putkaan. Tunnustin oman osuuteni ja puhuin kaverin ulos. Kerroin, että yksin ajellessa otin hänet kyytiin kaupungilta. Aikanaan kaveri sai muistaakseni sakot, itse sain taas ankaran rangaistuksen. Uskomaton viha sitä antanutta tuomaria kohtaan. No, siitä leppyi eikä ole muustakaan jäänyt mitään hampaankoloon.
Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1463
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Pidätyksen jälkeen todetaan syylliseksi tai syyttömäksi tekoon. Aikoinaan asia etenee oikeuteen ja ratkaisumalleja ennen lopullista tuomiota on monta. Nykyään voi oikeus todeta epäillyn syyllistyneen esimerkiksi henkirikokseen, mutta määrää syytetyn mielentilatutkimukseen, ja antaa ratkaisun sen jälkeen. Käräjäoikeuden päätösesta voi valittaa hovioikeuteen. Sekin on nykyään vaikeampaa. Ennen se oli automaatio eikä tarvinnut erillistä lupaa. Korkeimpaan oikeuteen valittaminen on mahdollista, mutta tosi vaikeaa. Täytyy olla ennakkotapaus-tyyppinen juttu, tai alemmat oikeusasteet ovat tehneet virheitä päätöksessä.

Ennen saatettiin määrätä syytetty mielentilatutkimukseen myös omaisuusrikoksista. Se oli 70- luvulla aika yleistä. Niin minullekin lääkäri antoi suosituksen mielentilatutkimukseen, vaikka oli omaisuusjuttuja. Sen jälkeen tuli tuomio. Myös välipäätös on vieläkin mahdollinen. Minulle tuli kaksi eri kertaa eri hovioikeuksista välipäätös. Vaasan hovioikeus määräsi vapautettavaksi välittömästi aiheettomasta tutkintavankeudesta. Olin ollut tutkintolaisena vajaa puolivuotta. Toisella kerralla eri hovioikeus määräsi samoin, mutta olin muista asioista myös vangittuna, niin ei siviili siintänyt.
Tuomio voi tulla myös kansliapätöksellä. Kakolassa yhdelle miehelle tuli tieto pyttyyn joutumisesta puhelimen kautta. Tämä tuumasi apulaisjohtajalle; se oli sitten ensimmäinen puhelintuomio. Tätä tuomiota mies istui yli 13 vuotta. Omana huomiona totean, mies oli todella vaarallinen ja pyttynsä ansainnut. Pyttyä hänelle oli ehdotettu ensimmäistä kertaa jo paljon aikasemminkin.

Myös Korkeimmasta oikeudesta voi tulla välipäätös. Tuttavani valitti hoviin ja sen jälkeen Korkeimpaan. Ennen ainakin jutun tullessa hovista joutui sijoitusvankilaan vaikka oli valitusoikeus Korkeimpaan oikeuteen. Tätä ennen sai olla ajan, mikä meni Korkeimmassa tutkintolaisena. Tuttavani oli ollut Sörkassa jo liki puoli vuotta, kun Korkeimmasta tuli välipäätös laskea heti vapaaksi. Välipäätös ei välttämättä merkinnyt jutun nurin menemistä, mutta kun välipäätös tuli, juttu ainakin tippui tai syyte hyljättiin.
Avatar
Hemmo Paskiainen
Armas Tammelin
Viestit: 89
Liittynyt: La Tammi 10, 2015 5:58 pm

Re: Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Viesti Kirjoittaja Hemmo Paskiainen »

Huumausainerikokseni jälkeen minulle määrätty rikosuhrimaksu on haistattelua oikeuslaitoksen suunnalta minua kohtaan.

Minut tuomitaan maksamaan rikosuhrimaksua tekemästäni rikoksesta?
-Kuka on rikokseni uhri?
-Mielestäni minä yksin itse.
Itse olen rikokseni uhri, itseäni myrkytin kun huimautin tajuntaa. En vaarantanut ketään muita, eikä sellainen muutenkaan kuulu repertuaariini. Silti, rikosuhrimaksun jouduin maksamaan.
Rikosuhrimaksuja pitäisi koettaa yrittää tulouttaa =D rahallisesti,
rikoksesta kärsiville rikoksien uhreille esim. minulle.
Parempi pyy pivossa kuin kyy pipossa
Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1463
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Hemmo Paskiainen kirjoitti: Su Touko 03, 2020 3:30 am Huumausainerikokseni jälkeen minulle määrätty rikosuhrimaksu on haistattelua oikeuslaitoksen suunnalta minua kohtaan.

Minut tuomitaan maksamaan rikosuhrimaksua tekemästäni rikoksesta?
-Kuka on rikokseni uhri?
-Mielestäni minä yksin itse.
Itse olen rikokseni uhri, itseäni myrkytin kun huimautin tajuntaa. En vaarantanut ketään muita, eikä sellainen muutenkaan kuulu repertuaariini. Silti, rikosuhrimaksun jouduin maksamaan.
Rikosuhrimaksuja pitäisi koettaa yrittää tulouttaa =D rahallisesti,
rikoksesta kärsiville rikoksien uhreille esim. minulle.
Hemmo Paskiainen en ymmärrä mitä ajat takaa. Kun elämässä alkaa rikokseton vaihe, voi talous- ja velkaneuvonnasta kysyä apua. Velkajärjestely tai jotain muuta.
Avatar
Hemmo Paskiainen
Armas Tammelin
Viestit: 89
Liittynyt: La Tammi 10, 2015 5:58 pm

Re: Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Viesti Kirjoittaja Hemmo Paskiainen »

Clarence.

Ihmettelin vain oikeuskäytäntöä, mikä määrää minulle maksun nimellä "rikosuhrimaksu"

-Kuka on huumausainerikokseni uhri? - Minä itse.
-Kuka kärsii tästä rikoksestani? - Minä.
-Kenelle "rikosuhrimaksu" pitäisi ohjata? - Minusta minulle.

Sakot yhteiskunnalle maksan toki, mutta että rikoksestani "rikosuhrimaksu"

-Ei minun rikokseni ole kohdistunut yhtään kehenkään muuhun kuin omaan itseeni.
Itse myrkytin/tän itseäni. Kukaan ei kärsi käytöksestäni.
En ymmärrä, miksi minun pitäisi rikoksestani maksaa "rikosuhrimaksu"?

Siitä tässä vuodatuksessa oli kyse...
Parempi pyy pivossa kuin kyy pipossa
Avatar
sikakoira
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 25883
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2017 8:50 am

Re: Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Viesti Kirjoittaja sikakoira »

^
Näinpä juuri,tätä usein pohtinut myöskin. Koskaan ei ole uhrina ollessa saanut kuitenkaan mitään korvauksia :lol:
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti
Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1463
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Sitä minä en ymmärrä, miksi sivullisten on pakko ängetä ottamaan kiinni rikoksesta epäiltyä, tai vaarallista henkilöä. Usein poliisi nimenomaan kieltää, ettei pidä sotkeentua asiaan. Tästä huolimatta aina joku leikkii sankaria.
tokkaukko
Christopher Lorenzo
Viestit: 1694
Liittynyt: Su Syys 15, 2019 1:12 pm

Re: Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Viesti Kirjoittaja tokkaukko »

Clarence kirjoitti: Pe Touko 08, 2020 8:27 pmSitä minä en ymmärrä, miksi sivullisten on pakko ängetä ottamaan kiinni rikoksesta epäiltyä, tai vaarallista henkilöä. Usein poliisi nimenomaan kieltää, ettei pidä sotkeentua asiaan. Tästä huolimatta aina joku leikkii sankaria.
Jos minä näen että mummoa hakataan niinkö konnat ennen teki ja ryöstivät niitä tai jotain lasta rääkätään niin kyllä minä pyrin sen tekijän ottaan kiinni enkä katsele että eiköhän se poliisi hoida omat asiansa.En ole sankari enkä semmosesta halua mitään kunniaa mutta vaarallisille ihmisille pitäs tehdä kuten vaarallisille koirilleki:Ne lopetetaan.Yks kerta voi mennä anteeksi mutta toisesta vastaavasta vaarallisesta teosta tapetaan.
Siinä minun lääke näille väkivaltarikollisille.

Samako se rovaniemen katuraiskaaja Eno Kitti,hakkas teleskooppipampulla naisen invalidiksi ja raiskas keskellä tietä niin jengi katseli kauempaa.Kukaan ei tehny mitään. Hienoa porukkaa.Ootellaan täällä poliisia..

Ilmeisesti samanlaiset ihmiset sitten kuuntelee kotonakin kun "siellä se naapurin Irmaa saa turpaan taas oikeen kunnolla,ootellaan me vaan jos ne poliisit tulis tunnin päästä.."

Annetaan hullujen mellastaa,ei puututa niin jatkavat vaan. JOs joku näpistää nälkäänsä nakin kaupasta niin ei kiinnosta minua,siinä ei käy kelleen pahasti. Sinusta nakkivorot (ei vaaralliset)pitäs ottaa kiinni mutta vaarallisten antaa hillua vaan sielunsa kyllyydestä?
Jos peli on epäreilu,älä pelaa.
Vastaa Viestiin