Saapas näkee ketä sitten joskus rangaistaan ja miten, milläbperustein!?Matkustajalentokone syöksyi maahan Kazakstanissa – kyydissä 100 ihmistä, ainakin 15 kuollut
(Kuvateksti lyhennetty tekn. syystä/OAK)
ULKOMAAT 27.12.2019 6:41 | PÄIVITETTY 27.12.2019 9:06 STT
Kazakstanissa Keski-Aasiassa matkustajalentokone on pudonnut maahan, kertoo muun muassa BBC. Lentokenttäviranomaisten mukaan Bek Air -yhtiön koneessa oli kyydissä 93 matkustajaa ja viisi miehistön jäsentä. Aikaisemmin kerrottiin, että koneessa olisi ollut 95 matkustajaa.
Kazakstanin lentoturma on vaatinut tuoreimpien tietojen mukaan 15 ihmisen hengen, kertovat venäläiset uutistoimistot RIA Novosti ja Tass. 14 heistä sai surmansa heti onnettomuuspaikalla ja yksi kuoli sairaalassa. 50 ihmistä on sairaalahoidossa. Heistä 12:n tilaa luonnehditaan vakavaksi.
Almatyn kansanvälinen lentokenttä kertoo Facebook-sivullaan, että koneessa oli 95 matkustajaa ja viisi miehistön jäsentä.
Koneen piti lentää Almatystä Kazakstanin pääkaupunkiin Nur-Sultaniin eli entiseen Astanaan. Kone alkoi menettää korkeuttaan heti lentolähdön yhteydessä, törmäsi betonimuuriin ja sitten kaksikerroksiseen rakennukseen.
Yksi elonjääneistä matkustajista kertoo, että kone nousi kaksi kertaa, mutta menetti korkeutta, ja sitten kuului "hirveä ääni".
– Kaikki oli kuin elokuvissa: huutoja, kiljuntaa, itkua. En pysty kuvailemaan sitä kaikkea, se oli hirveää, nainen kertoo RIA Novostin mukaan.
Rakennus, johon kone törmäsi, oli tiettävästi vasta rakenteilla, eikä sisällä ollut ihmisiä.
Kazahstanskaja Pravda -lehden mukaan toistaiseksi on selvillä seitsemän turmassa menehtyneen ihmisen nimet. Viranomaiset ovat julkaisseet myös listan ihmisistä, jotka ovat selvinneet hengissä.
Turma tapahtui aamulla paikallista aikaa. Kyse oli paikallisen Bek Air -yhtiön Fokker 100 -koneesta. Viranomaisten mukaan kone oli toukokuussa todettu lentokelpoiseksi.
Lentoyhtiön toiminta on Tassin mukaan toistaiseksi keskeytetty.
BBC:n mukaan lentokone putosi maahan pian lähdettyään matkaan Almatyn lentokentältä aamulla paikallista aikaa.
Kone menetti korkeutta kello 7.22 paikallista aikaa, minkä jälkeen se iskeytyi betonimuuriin ja kaksikerroksiseen rakennukseen. Flightradar24:n mukaan kone lähti matkaan minuutti aikaisemmin.
Sivuston mukaan lennon olisi pitänyt lähteä maan suurimasta kaupungista Almatysta matkaan kello 7.05. ja saapua pääkaupunki Nur-Sultaniin eli entiseen Astanaan kello 8.40.
Videomateriaalin perusteella pelastajat tekevät työtään onnettomuuspaikalla.
BBC:n mukaan erityiskomissio on asetettu tutkimaan onnettomuuden syytä.
Maan presidentti Kassym-Jomart Tokajev ilmaisi Twitterissä osanottonsa ja kirjoitti, että vastuussa olevat tulevat saamaan kovan, lain mukaisen rangaistuksen, kirjoittaa Guardian.
Median mukaan Bek Air lentää Fokker-100-koneilla. Yhtiö perustettiin vuonna 1999, ja se kuvailee itseään sivuillaan maan ensimmäiseksi halpalentoyhtiöksi.
Juttua päivitetty klo 06:44: muokattu otsikkoa.
Juttua päivitetty klo 07:18: lisätty tieto kuolleista.
Juttua päivitetty klo 07:56: lisätty tieto kymmenistä selvinneistä.
Juttua päivitetty klo 08:37: päivitetty tieto kuolleista.
Juttu päivitetty kauttaaltaan klo 09:06.
https://www.kaleva.fi/uutiset/ulkomaat/ ... ut/832672/
Erikoinen tapa kyllä presidentillä ottaa kantaa onnettomuuteen ja ihmisten suruun, jos ei tiedä 100% varmasti takana olleen rikollisen toiminnan tms. Lausunto voi juontaa kyllä ihan tuohon, että onnettomuuskone Fokker 100 on Bek Airin, mikä kertoo olevansa entisen neukkumaa Kažakstanin ensimmäinen halpalentoyhtiö ja presidentillä on hyvinkin voinut olla tiedossa joku mittava laiminlyöntien sarja. Siitä huolimatta lausunto on varsin erikoinen heti tässä vaiheessa, kun hylkykään on tuskin kerinnyt jäähtyä.
Kun miettii mitä vaikutusta on tällaisen rangaistusten pelon korostetusta tuomisesta paskalla tolalla muutenkin vuosikaudet levänneeseen lentoyhtiöiden johtamis- ja huoltokulttuuriin, niin voi vaan todeta ettei sitä kautta lentoturvallisuutta saada kohennettua. Tällä hetkellä moni miettii tuolla laiminlyöntejään ja kuinka ne saisi peitettyä. Tämä voi taas johtaa katastrofiin jopa vuosien päästä (esim. huoltotietojen vääristely). Tietoni ja verrokkini ovat tosin ent. Neuvostoliiton ulkopuolelta, joten kulttuurieroja voi hyvinkin olla ja tällainen purrakin näihin vinosilmäryssiin, jotka räkivät joka paikkaan, jos tupakasta ei ole imuvaihe vaan päällä.
Useimmilla meillä ei tulisi mielen viereenkään valita Bek Airia pelkän rahansäästön takia, mutta monella heitä käyttävällä tällaista valinnan luksusta ei ole, vaan on pakko käyttää, jos mielii ylipäätään reissuun lähteä. Lisäksi monet [lähes] paikalliset firmat käyttävät Bekiä säästövimman ajattamana, vaikka se tällaistakin pientä ylimääräistä työntekijöiltä vaatiikin.
Tämän onnettomuuden syyksi voisi sopia vaikkapa tuollapäin yleiset inhimilliset virheet, joita tuppaa syntymään varsinkin silloin, kun koulutus ja taidot eivät ole lähelläkään tehtävää, mistä pitäisi turvallisesti suoriuta. Asiapapereita ja lentolupakirjoja väärennellään niin huollon kuin pilottien tarpeisiin, mikä on taas johtanut useisiin onnettomuuksiin myös sivistyneemmässä maailmassa. Tapaus toi jotenkin heti mieleeni suomalaisiakin koskettaneeseen onnettomuuteen, missä tapettiin 1 kpl KHL joukkueita ja tapaus nosti esiin ilmailukulttuurieroja sekä ryssälle luontaisen epärehellisyyden. Täälläkin pintaa tuosta raapaistu:
https://murha.info/rikosfoorumi/viewtop ... 10&t=11518