Miesmyyjä kalasteli nuoren naisen henkilötiedot ja häiriköi

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
nipsunapsu
Axel Foley
Viestit: 2054
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 3:29 pm

Re: Miesmyyjä kalasteli nuoren naisen henkilötiedot ja häiriköi

Viesti Kirjoittaja nipsunapsu »

Pettäjäntieonkova kirjoitti: Ke Kesä 24, 2020 1:15 pm Pelleilyäkoko GDPR, periaatteessa uutiskuvissa ei sais näkyä ihmisiä joilta ei ole kirjallista lupaa kuvansa julkaisuun, mutta näin tapahtuu koko ajan.
Tuo nyt on täysin väärin yksinkertaisuudessaan. Julkisellapaikalla saat kuvata, aina ja ketä tahansa. Yksityisyyttä loukkaavan taikka vahingoittavan kuvan levittäminen on sitten asia erikseen.
Unfit for the Future: The Need for Moral Enhancement
https://academic.oup.com/book/12206
🧐
VastarannanKiiski
Axel Foley
Viestit: 2439
Liittynyt: La Helmi 08, 2020 6:24 pm

Re: Miesmyyjä kalasteli nuoren naisen henkilötiedot ja häiriköi

Viesti Kirjoittaja VastarannanKiiski »

Anom kirjoitti: Ke Kesä 24, 2020 1:23 pm
Edit: Otan vähän takaisin sanomisiani. Luin tarkemmin uutisen, niin selvästihän siinä sanotaan että takuukuitin teko oli kuulokkeiden ostohetkellä, eli ei hänellä mitään nimitietoja siinä vaiheessa todennäköisesti ollut, joten sai vasta ajokortista ne. Siinähän sitä motiivia on.
Näin se varmaankin on. Ainakaan käteisellä maksaessa ei asiakkaan nimeä voi tietää. Näkyykö myyjälle edes jonkun bonuskortinkaan nimitiedot, eikä kai pankkikorttiakaan käyttäessä myyjä nimeä nää.
Erikoinen tuo takuukuittihomma kyllä. Eikö monessa paikassa takuu lue jo ostokuitissa, eikä siihen, tai tuotteen vaihtamiseen/palauttamiseen tarvitse nimeä tai henkilötodistusta.
Bonus tai asiakaskorteissa tai vastaavissa mobiilisovelluksissa takuukuitit tallentuu sinne.

Kiinnostaisi tietää kyllä, oliko myyjä kantasuomalainen vai maahanmuuttajataustainen. Stalkkaamisesta tulee kyllä ikävä olo.. että joku on nähnyt vaivaa ja kaivanut tietoja ja lähestyy sitten. Se voi ahdistaa ja pelottaakin. Kasvokkain puhelinnumeron pyytäminen tai kysyminen fb-kaveriksi ei ehkä niinkään, koska se on suoraa ja avointa, ei salassa lähemmäs luikertelua.
weisses fleisch
Harjunpää
Viestit: 309
Liittynyt: To Loka 20, 2016 5:53 pm

Re: Miesmyyjä kalasteli nuoren naisen henkilötiedot ja häiriköi

Viesti Kirjoittaja weisses fleisch »

Onhan näitä nuoria työntekijöitä nähty, joilla ei ole mitään käsitystä siitä, millainen käytös on soveliasta työpaikkaansa edustaessaan ja millainen ei. Esim. pikaruokapaikan pissismyyjät juttelevat keskenään kännisekoiluistaan niin ettei ainoakaan paikalla oleva asiakas voi olla kuulematta, tai remppasällit jotka latelevat kirosanoja välimerkin asemasta asiakkaan kotona. Antaa ihan helvetin epäammattimaisen, epäkunnioittavan ja välinpitämättömän kuvan. Ihan sama vaikka tässä kyseisessä tapauksessa naisasiakas olisi ollut tissit tiskissä, sen töissä olevan velvollisuus on pysyä asiallisena. Iltapaskaan jutun teko oli turhaa, muttakyllä näistä työpaikkaan/-aikaan liittyvistä perseilyistä on syytä informoida työnantajaa, ei nää uivelotmuuten opi ikinä käyttäytymään.
Calamity Jane
Rico Tubbs
Viestit: 1224
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 2:14 am
Paikkakunta: Villi länsi

Re: Miesmyyjä kalasteli nuoren naisen henkilötiedot ja häiriköi

Viesti Kirjoittaja Calamity Jane »

Tässä on kovin yksipuolisten tietojen varassa, miesmyyjä ei todennäköisesti saa kommentoida omaa näkemystään.
Lapsellista kuitenkin tehdä näinkin isonumero , aika vähäpätöisestä jutusta.
Naisen käytöstä tuossa tilanteessa ei tiedetä, flirttailiko jne.
Kukaan kun ei kerro omia virheitään. Lapsellinen juttu kaiken kaikkiaan. Case closed !!
ReissuLasse
Jessica Fletcher
Viestit: 3218
Liittynyt: To Touko 07, 2015 6:47 pm

Re: Miesmyyjä kalasteli nuoren naisen henkilötiedot ja häiriköi

Viesti Kirjoittaja ReissuLasse »

Calamity Jane kirjoitti: Ke Kesä 24, 2020 9:52 pm Tässä on kovin yksipuolisten tietojen varassa, miesmyyjä ei todennäköisesti saa kommentoida omaa näkemystään.
Lapsellista kuitenkin tehdä näinkin isonumero , aika vähäpätöisestä jutusta.
Naisen käytöstä tuossa tilanteessa ei tiedetä, flirttailiko jne.
Kukaan kun ei kerro omia virheitään. Lapsellinen juttu kaiken kaikkiaan. Case closed !!
Miksi ei saa kommentoida? Mikä estää, millaiset sanktiot seuraa jos tämä kassojen kasanoova vaikka siellä somessa kertoo oman näkemyksensä.
Mitä sitten jos flirttaili? Burkhaa päälle vaan ja eleetöntä olemista naisille etteivät saata viattomia miehiä kiusaukseen.
JammuSetä

Re: Miesmyyjä kalasteli nuoren naisen henkilötiedot ja häiriköi

Viesti Kirjoittaja JammuSetä »

Ainahan Gigantissa ja Powerissa kysytään nimi ja osoite sekä puhelinnumero. Tallentavat ostohistorian että takuukuitteja ei tarvi säilöä.

Eli ainoa mitä tässä on tehty ”väärin” on että myyjä yritti ottaa yhteyttä mielestään kauniiseen tai mukavaan naiseen. Kerrankin vieläpä asiallisella tavalla eikä baarissa perseeseen tarraamalla.

Mutta ilmeisesti kyseessä olikin feministilesbo joka vetas meetuut pöytään.
Cunnianlouccu
Scooby-Doo
Viestit: 26
Liittynyt: Pe Syys 20, 2019 4:51 pm

Re: Miesmyyjä kalasteli nuoren naisen henkilötiedot ja häiriköi

Viesti Kirjoittaja Cunnianlouccu »

Nähtävästi ihan talon tapa.

Lukuisat Gigantin miesmyyjät käyttäneet naisasiakkaiden tietoja henkilökohtaisiin tarkoituksiinsa – oikeusoppinut: Voi täyttää rikoksen kriteerit

Tänään klo 18:43

Useat Gigantin miesmyyjät ovat kalastaneet asiakaspalvelutilanteista naisasiakkaiden henkilötietoja omiin tarkoituksiinsa, kertoo Iltalehden selvitys.

Iltalehti uutisoi tiistaina naisesta, joka joutui järkyttymään, kun Gigantin myyjä kalasteli hänen tietonsa asiakaspalvelutilanteessa ja otti yhteyttä sosiaalisessa mediassa.

Naisen henkilöllisyystodistus oli pyydetty tarpeettomasti ja siitä saatuja tietoja oli käytetty henkilökohtaisiin tarkoituksiin.

Gigantin viestintäpäällikkö Anni Korpelan mukaan kyseessä oli yksittäistapaus, johon puututtiin heti sen tultua tietoon.

– Tapaus on käsitelty kyseisen myyjän kanssa, ja olemme ryhtyneet asiaan kuuluviin toimenpiteisiin.

Tämän enempää työntekijän työsuhteeseen liittyviä tietoja Gigantti ei suostunut kertomaan.

Jutun yhteydessä lukijoilta pyydettiin vastaavia kokemuksia asiakaspalvelutilanteista. Kävi ilmi, että monella Iltalehden naislukijalla oli ahdistavia asiakaskokemuksia Gigantista.

Ei kokenut flirttailuksi
Tässä muutamia esimerkkejä lukijoiden tarinoista Gigantin myymälöistä ympäri Suomea. Lukijat esitetään jutussa nimettöminä aiheen arkaluontoisuuden vuoksi.

21-vuotias nainen Mikkelistä kertoo, että hänellä kävi tänä keväänä vastaava tapahtuma Gigantin myymälässä.

– Olin asioimassa Mikkelin Gigantissa ja ajatuksenani oli hankkia iPad laskulla. Samalla minulta kysyttiin henkilökorttia ja siviilisäätyä. Olin ihmeissäni, mutta luulin sen olevan normaalia. Myöhemmin samana päivänä huomasin, että minua palvellut miesmyyjä lähetti seurauspyynnön yksityiselle tililleni Instagramissa. Koin tilanteen epämukavaksi, enkä ole enää mennyt kyseiseen Giganttiin, hän kertoo.

Toinen esimerkki naisasiakkaan kokemasta vastaavasta tapahtumasta Gigantin myymälästä on Turun kauppakeskus Skanssista.

– Vein vuosia sitten kännykkäni huoltoon Skanssin Giganttiin. Seuraavana päivänä oli tullut viestiä Facebookiin korjauksen vastaanottaneelta miesmyyjältä.

– Lukiessanne juttuanne tuli mieleen, onko tämä kyseisen firman normaali, nainen toteaa.

Myös toinen turkulaisnainen on joutunut vastaavaan tilanteeseen samassa myymälässä.

– Yritin ostaa PS3-konsolia ja siihen peliä Tuohi-toiminnon avulla. Jostain syystä hakemus ei mennyt läpi ja ostokset jäivät tiskille. Saman päivän aikana minua palvellut nuori miesmyyjä laittoi Facebookiin minulle viestiä. Hän harmitteli, kun Tuohi-hakemus ei ollut mennyt läpi ja kyseli kuulumisia.

Yksi naislukijoista kertoo, että puhelinostoksilla Gigantin myymälässä palvellut nuori miesmyyjä oli asiakaspalvelutilanteessa ystävällinen, eikä hän kokenut sitä flirttailuksi.

– Meni ehkä pari viikkoa ja hän laittoi minulle tekstiviestin ja alkoi ehdotella tapaamista ja kehui minua kauniiksi. Hän ei meinannut millään lopettaa sitä ahdistelua.

Nuori lukija oli kertonut miesmyyjälle, että ottaa yhteyttä hänen työnantajaan. Tähän olivat yhteydenotot loppuneet.

– Harmittaa, kun en koskaan tajunnut ilmoittaa tästä Gigantin johdolle. Olin tuolloin vielä niin nuori, lukija kertoo.

Huoli tiedoista
Tapauksissa käy ilmi, että väärinkäytön kohteina ovat usein nuoret naiset. Suurin osa heistä kokee miesmyyjien yhteydenotot henkilökohtaisina loukkauksina.

Monet naisista ovat huolissaan siitä, käytetäänkö heidän muitakin henkilötietojaan väärin.

– Sain Gigantin miesmyyjältä Facebook-kaveripyynnön ja viestejä. Melko ahdistava kokemus. Mietin, että mitä muuta tietoa mies hyödynsi, jota hän kaupankäynnissä sai käsiinsä, eräs nainen kuvailee huoltaan.

Vastaavia tapauksia ei ole tuotu kaupanalalta paljon julkisuuteen.

– Jäin miettimään, kuinka paljon vastaavia tapahtumia käy ja niistä ei puhuta, yksi naisista pohtii.

Oikeustieteen asiantuntijan näkökulmasta miesmyyjien käytös on ”hyvin epäammattimaista”.

– Epärehellistä ja selkeästi paheksuttavaa, varatuomari Petri Holopainen sanoo.

Hänen mielestään on huolestuttavaa, kun yhden yrityksen kohdalla on monta samankaltaista tapausta.

– Mainehaitta on ilmeinen. Usein maineen meneminen on isoilla yrityksillä pahempaa kuin mahdollisesti määrätyt sakkorangaistukset. Voi olla, etteivät jotkut ihmiset uskalla tulevaisuudessa mennä Gigantteihin, jos he pelkäävät tällaista tapahtuvan, hän jatkaa.

Pahimmillaan rikos
Holopaisen mukaan Gigantin kaltaisissa tapauksissa on tärkeä eritellä organisaation ja yksilön vastuut.

– Jos organisaatio on itse ohjeistanut omat työntekijänsä tarvittavalla tietosuojakoulutuksella ja tarkkaillut, että sääntöjä noudatetaan, se on tehnyt omat velvollisuutensa asiassa, Holopainen toteaa juridisesta näkökulmasta.

Työnantajat soveltavat vastaavanlaisia tapauksia käsitellessään työoikeuslainsäädäntöä.

– Työntekijä voi saada huomautuksen ja varoituksen. Jos sama toiminta jatkuu, voi joissain tapauksissa tulla kyseeseen irtisanominen.

Hänen mukaansa vastaavanlaiset yksityisyydensuojaa loukkaavat tapahtumat voivat törkeimmissä tilanteissa täyttää rikoksen kriteerit.

– Voi olla, että joissain tilanteissa poliisi voi tutkintapyynnöstä tarttua tällaisiin tapauksiin ja lähteä viemään niitä eteenpäin, Holopainen kertoo.

Tietosuojarikosta koskevan hallituksen esityksen ”henkilö, joka muutoin kuin yleisessä tietosuoja-asetuksessa tarkoitettuna rekisterinpitäjänä tai henkilötietojen käsittelijänä tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta hankkii henkilötietoja niiden käyttötarkoituksen kanssa yhteensopimattomalla tavalla” voidaan tuomita rangaistukseen.

Esimerkki rangaistavasta toiminnasta olisi ”uteliaisuudesta tapahtuva henkilötietojen käsittely ilman käsittelyn oikeuttavaa perustetta”.

Jos teko loukkaa rekisteröidyn yksityisyyden suojaa tai aiheuttaa muuta vahinkoa tai olennaista haittaa henkilölle, voi joutua tuomituksi tietosuojarikoksesta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.

Nollatoleranssi
Gigantin viestintäpäällikkö Anniina Korpelan mukaan yrityksellä on ehdoton nollatoleranssi tällaiseen toimintaan.

– Se rikkoo sekä tietosuojaselostettamme että aiheesta henkilöstölle antamaamme ohjeistusta.

Korpelan mukaan on tärkeää, että heidän asiakkaansa ovat aina ja välittömästi yhteydessä Giganttiin, mikäli tällaista tietojen väärinkäyttöä havaitaan.

– Jos tällaisia tapauksia tulee tietoomme, reagoimme heti ja ryhdymme asiaan kuuluviin toimenpiteisiin, hän kertoo.

Gigantti vahvistaa, että vastaavissa tapauksissa on toimittu vastoin yhtiön ohjeistusta: tietosuojaselostetta sekä salassapitovelvollisuutta.

– Salassapitovelvollisuus sitoo kaikkia myyjiämme ja muuta henkilöstöämme, ja suhtaudumme äärimmäisellä vakavuudella kaikkiin asiakastietojen väärinkäytöksiin, mikäli niitä ilmenee, Korpela kertoo.

Salassapitovelvollisuudesta mainitaan erikseen jokaisen Gigantissa työskentelevän henkilön työsopimuksessa.

– Gigantissa työskentelevät käyvät säännöllisesti läpi GDPR-asetukseen liittyvän koulutuksen, joka on pakollinen kaikille.

– Aiomme myös jatkossa korostaa asiakastietojen luottamuksellista käsittelyä kaikkien uusien työntekijöiden aloittaessa, sekä tehdessämme täydennyskoulutusta jo työskentelevälle henkilökunnallemme, Anniina Korpela toteaa.

Petri Holopaisen mukaan kyseessä on selkeästi isompi ongelma.

– Yrityksen tulisi tehostaa toimintojaan tietosuojan osalta. Lisätä koulutusta ja ohjeistusta ja muistuttaa työntekijöitä säännöllisesti, ettei vastaavaa saa tehdä, hän sanoo.
Vastaa Viestiin