Gigantin miesmyyjä käytti henkilökohtaiseen tarkoitukseensa asiakaspalvelutilanteessa saatuja nuoren naisasiakkaan henkilötietoja.
23.6.2020
Gigantti ei suostu kommentoimaan kyseisessä tapauksessa olleen työntekijän työsuhteeseen liittyviä tietoja.
IL:n lukija joutui muutama viikko sitten yllättävään tapahtumaan. 21-vuotias nuori nainen oli asioinut Gigantin liikkeessä Tammistossa, josta hän osti itselleen uudet kuulokkeet.
Miesmyyjä oli pyytänyt naisen ajokorttia tehdessään hänelle kuulokkeista takuukuittia.
– Kaikki sujui hyvin, kunnes seuraavana aamuna herätessäni huomasin saaneeni seuraamispyynnön Instagramissa kyseiseltä miesmyyjältä, nainen kertoo.
Hän esiintyy jutussa nimettömänä sen arkaluontoisuuden vuoksi.
IL:n selvityksen mukaan miesmyyjä oli pyytänyt naisen henkilöllisyystodistuksen tarpeettomasti, sillä takuukuitin luomiseen ei Gigantissa tarvita asiakkaan henkilötietoja.
Nuori nainen koki tilanteen todella ahdistavana. Hänen mukaan erikoisinta oli se, ettei asiakaspalvelutilanne ollut millään tapaa tavallisesta poikkeava.
– En kokenut, että myyjä olisi flirttaillut minulle. Siksi ihmettelin, miksi hän lähestyy minua sosiaalisessa mediassa.
Naisen Instagram-tili on yksityinen, eikä heillä ollut myyjän kanssa yhteisiä tuttuja. On siis selvää, että miesmyyjä oli hakenut naisen tiedot tarkoituksella.
Ottaessaan yhteyttä Gigantin asiakaspalveluun, hän koki saavansa todella tylyn ja tunteettoman vastauksen.
– Asiaani vähäteltiin ja ahdistukseni ei merkinnyt heille mitään.
– Minulle ei tullut tunnetta, että voisin olla turvassa. Myyjällä on mahdollisesti tiedossa kotiosoitteeni ja henkilöturvatunnukseni.
Tältä näytti Gigantin vastaus nuoren naisen sähköpostiin:
Gigantin viestintäpäällikkö Anniina Korpela kommentoi Iltalehdelle tapahtunutta.
– Tapahtunut rikkoo Gigantin tietosuojaselostetta sekä aiheesta henkilöstölle annettua ohjeistusta.
Korpelan mukaan kyseisessä yksittäistapauksessa oli kyse myyjän epäsopivasta käyttäytymisestä, johon ollaan puututtu heti sen tultua tietoon.
– Olemme tämän tapauksen jälkeen painottaneet vielä erikseen henkilöstöllemme, että salassapitovelvollisuus sitoo kaikkia myyjiämme ja muuta henkilöstöämme, ja että suhtaudumme äärimmäisellä vakavuudella vastaaviin väärinkäytöksiin, hän kertoo.
Korpelan mukaan kyseisellä miesmyyjällä ei ole enää pääsyä Gigantin asiakkaiden henkilötietoihin.
– Tapaus on käsitelty kyseisen myyjän kanssa, ja olemme ryhtyneet asiaan kuuluviin toimenpiteisiin.
Tämän enempää työntekijän työsuhteeseen liittyviä tietoja Gigantti ei suostu kertomaan.
Kyseinen tapaus loi pysyvän muutoksen Gigantin henkilökunnan koulutusohjelmaan.
– Aiomme myös jatkossa korostaa asiakastietojen luottamuksellista käsittelyä kaikkien uusien työntekijöiden aloittaessa, sekä tehdessämme täydennyskoulutusta jo työskentelevälle henkilökunnallemme.
Kerta kaikkiaan vastenmielistä touhua. Tällaisten nilviäisten vuoksi saa näköjään olla varuillaan joka tilanteessa.