Salapoliisihommia

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

NoloApina
Alokas
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Marras 16, 2020 12:49 pm

Salapoliisihommia

Viesti Kirjoittaja NoloApina »

Moi.
Ajattelin kysäistä, olisiko täällä hyviä ideoita ongelmanratkaisuun.

Olen tekemässä kauppaa omistamani yrityksen tuotteista. Kyseessä on innovaatio, eli jos yksityiskohdat vuotavat julki, kauppahinta laskee lähes olemattomiin. Ei ole se kovin järkevää kauppaa, joten suojella pitää. Varsinaiset kriittiset yksityiskohdat ovat kokonaisuutena vain minun tiedossani, vaikka toki muutkin ihmiset yrityksessäni asioista paljon tietävät.

Ihmettelin kovasti, kun muutamia yksityiskohtia oli vuotanut väärille ihmisille, kuten suunniteltu osakauppahinta ja erään komponentin break even-hinta vaikka olin pitänyt mielestäni asiasta hyvää huolta. Pian huomasin, että joku käy koluamassa minun pöytälaatikoitani yhteisessä toimistossamme. Siirsin tietysti kriittiset tiedot heti turvaan, mutta varsinainen ongelma ei sillä poistu.

Koska yritykseni myy jatkossakin samanlaisia innovaatioita, tuo turvallisuus on ensisijaisen tärkeää myös tulevaisuudessa. Siksi minulle ei riitä tieto siitä, että joku tutkii laatikoitani, vaan minun on tiedettävä, KUKA se vittu on. Olen pystynyt poissulkemaan muutamia henkilöitä ja valtavaksi shokikseni olen päätynyt siihen tulokseen, että laatikoillani käy joku meiltä sisältä. Aloitamme kaupankäynnin jo mahdollisesti loppuvuoden aikana, eikä tuo henkilö saa olla niissä neuvotteluissa missään tapauksessa mukana.

Ajattelin, että asennan web-kameran toimistoon, mutta tuo tekijähän näkee sen tietenkin, enkä saa selville, kuka hän on. Kamera täytyisi saada tarpeeksi hyvin piiloon niin, että se tallentaisi dataa ehkä jopa poliisille vietäväksi, jos sellaiseen tilanteeseen päädyttäisiin.

Onko kenelläkään hyviä ideoita, millaisia laitteita tässä tilanteessa kannattaisi käyttää?
holmesin haamu
Sherlock Holmes
Viestit: 7435
Liittynyt: Pe Huhti 19, 2013 2:44 pm

Re: Salapoliisihommia

Viesti Kirjoittaja holmesin haamu »

Kameroita kannattaa asentaa parikin, mutta ne on hyvä testata etukäteen. Samoin pyri tutkimaan miten ne saisi piilotettua mahdollisimman hyvin. Lisänä huomaamaton mikrofoni voi myös paljastaa, koska monilla on tapana esim yskiä tietyllä tavalla. Jos tapahtuisi joitakin ongelmia kameroiden kanssa.

Melko varmaa on, että kovin monta henkilöä ei voi olla epäilyn alaisina. Usein todennäköisin epäilty on syyllinen.

Varovaisesti voi yrittää levittää vähäistä väärää tietoa ja puhua siitä kuin ohimennen julkisesti. Luo virallisia papereita, joissa on näennäisesti oikean näköistä, mutta väärää tietoa.

Kyseisen henkilön pitää tietää myös milloin et ole paikalla ja päästä tarvittaviin laatikoihin tms käsiksi eli tälläkin perusteella pystyy kartoittamaan kuka mahtaa olla tekijä.
NoloApina
Alokas
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Marras 16, 2020 12:49 pm

Re: Salapoliisihommia

Viesti Kirjoittaja NoloApina »

holmesin haamu kirjoitti: Ma Marras 16, 2020 6:41 pm Kameroita kannattaa asentaa parikin, mutta ne on hyvä testata etukäteen. Samoin pyri tutkimaan miten ne saisi piilotettua mahdollisimman hyvin. Lisänä huomaamaton mikrofoni voi myös paljastaa, koska monilla on tapana esim yskiä tietyllä tavalla. Jos tapahtuisi joitakin ongelmia kameroiden kanssa.

Melko varmaa on, että kovin monta henkilöä ei voi olla epäilyn alaisina. Usein todennäköisin epäilty on syyllinen.

Varovaisesti voi yrittää levittää vähäistä väärää tietoa ja puhua siitä kuin ohimennen julkisesti. Luo virallisia papereita, joissa on näennäisesti oikean näköistä, mutta väärää tietoa.

Kyseisen henkilön pitää tietää myös milloin et ole paikalla ja päästä tarvittaviin laatikoihin tms käsiksi eli tälläkin perusteella pystyy kartoittamaan kuka mahtaa olla tekijä.
Kiitos vinkeistä.
Ehkä paras tässä olisi jokin kelloon tai johonkin laitteeseen piilotettu kamera, koska kovin suuret asennustyöt saattaisivat herättää huomiota liikaa. Ja tosiaan tuo mikrofoni on hyvä ajatus.
Olen saanut rajattua epäiltyjen joukon suhteellisen pieneen porukkaan, tosin erehtymisen mahdollisuus on olemassa.

Jatkan tutkimista.
Avatar
Elpram
Neuvoja-Jack
Viestit: 511
Liittynyt: Su Syys 20, 2015 10:12 am

Re: Salapoliisihommia

Viesti Kirjoittaja Elpram »

Kannattaa selvittää tarkasti, että ei syyllisty salakuvaamiseen tai -kuunteluun. Materiaali ei ole silloin oikeuskelpoinen todiste ja voi itse syyllistyä rikokseen. Työntekijöiltä tulisi saada jonkinlainen suostumus tai heitä tulisi ilmeisesti lain mukaan informoida siihen, että yrityksen tiloja on mahdollista valvoa tallentalaitteilla, jotta ei riko yksityisyydensuojaa. Nää hommat on hieman kinkkisiä nykyään Suomenmaassa.

Toivottavasti petoksen tekijä jää kiinni! Itse saattaisin turvautua oikean yksityisetsivän apuun tässä kohtaa.
Rationaalinen tieto nojautuu luonnonlakeihin, mutta intuitiivinen tieto antaa selityksen sille, mihin luonnonlait lopulta perustuvat.
Avatar
H.Moilanen
David Starsky
Viestit: 4533
Liittynyt: Ti Marras 12, 2019 2:30 pm

Re: Salapoliisihommia

Viesti Kirjoittaja H.Moilanen »

Kyllä joku tai paremminkin jotkut ovat kauhean kiinnostuneita minustakin, minun kodista, tavaroista, muistilappusista, tietokoneen ja kaikkien tallennusmuotojen sisällöistä ja vaikka mistä. Mutta olen tavallaan olen turtunut siihen kaikkeen, koska historiaa on kymmenien vuosien ajalta.

Mitä videoimiseen tulee, suosittelen sitä lämpimästi. Valitettavasti en osaa antaa mitään neuvoja, koska olen itse uloistanut teknisen valvonnan ja monta muutakin asiaa. Aika hankala juttu kyllä juridisestikin. Saattaisin konsultoida asianajajaa ja/tai yksityisetsivää, mutta niissä on vain se ongelma, että he eivät kyllä läheskään kaikki ole a) rehellisiä & lakeja noudattavia eivätkä b) puolueettomia. Pahimmassa tapauksessa tulet palkanneeksi avuksesi henkilöitä, jotka tekevät rikoksia samassa jengissä laatikoidesi penkojan kanssa.
holmesin haamu kirjoitti: Ma Marras 16, 2020 6:41 pm Melko varmaa on, että kovin monta henkilöä ei voi olla epäilyn alaisina. Usein todennäköisin epäilty on syyllinen.
Olen alleviivaamastani jutusta aika eri mieltä. Ihmisten näyttelemis- ja valehtelemiskyky on usein aivan käsittämättömän kovalaatuista. Varsinkin silloin, jos he itse uskovat siihen maailmankuvaan ja missioon, mikä heillä on mielessään. Tyyliin narsistit ovat superhyviä valehtelemaan, koska he itsekin uskovat valheensa. Believe me. Olen kokenut tämän jutun niin hiton monta kertaa kantapään kautta. On sekin kyllä tietenkin mahdollista, että todennäköisin epäilty on syyllinen. Mutta tuollaisenaan, tuo ohje on aivan liian yksinkertainen ja siksi arkielämässä epäkelpo.
Etsivän Keskuspoliisin mukaan Suomeen jääneet emigrantit olivat poliittisesti epäluotettavia. Lisäksi monet olivat juutalaisia, joita Etsivä Keskuspoliisi luonnehti lausunnoissaan ”epämieluisiksi henkilöiksi”.
Aiheesta lisää täällä.
NoloApina
Alokas
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Marras 16, 2020 12:49 pm

Re: Salapoliisihommia

Viesti Kirjoittaja NoloApina »

Elpram kirjoitti: Ti Marras 17, 2020 11:14 pm Kannattaa selvittää tarkasti, että ei syyllisty salakuvaamiseen tai -kuunteluun. Materiaali ei ole silloin oikeuskelpoinen todiste ja voi itse syyllistyä rikokseen. Työntekijöiltä tulisi saada jonkinlainen suostumus tai heitä tulisi ilmeisesti lain mukaan informoida siihen, että yrityksen tiloja on mahdollista valvoa tallentalaitteilla, jotta ei riko yksityisyydensuojaa. Nää hommat on hieman kinkkisiä nykyään Suomenmaassa.

Toivottavasti petoksen tekijä jää kiinni! Itse saattaisin turvautua oikean yksityisetsivän apuun tässä kohtaa.
Olet aivan oikeassa. Jos itse osallistun keskusteluun, en salakuuntele, mutta jos jätän laitteen johonkin ja kuuntelen toisten puhetta, syyllistyn salakuunteluun. Tässä olisi oikea tapa tuo kameravalvonnasta ilmoittaminen. Harmi vain, että se vesittäisi tämän ajatukseni saada henkilö kiinni.
NoloApina
Alokas
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Marras 16, 2020 12:49 pm

Re: Salapoliisihommia

Viesti Kirjoittaja NoloApina »

H.Moilanen kirjoitti: Ke Marras 18, 2020 3:41 am Kyllä joku tai paremminkin jotkut ovat kauhean kiinnostuneita minustakin, minun kodista, tavaroista, muistilappusista, tietokoneen ja kaikkien tallennusmuotojen sisällöistä ja vaikka mistä. Mutta olen tavallaan olen turtunut siihen kaikkeen, koska historiaa on kymmenien vuosien ajalta.

Mitä videoimiseen tulee, suosittelen sitä lämpimästi. Valitettavasti en osaa antaa mitään neuvoja, koska olen itse uloistanut teknisen valvonnan ja monta muutakin asiaa. Aika hankala juttu kyllä juridisestikin. Saattaisin konsultoida asianajajaa ja/tai yksityisetsivää, mutta niissä on vain se ongelma, että he eivät kyllä läheskään kaikki ole a) rehellisiä & lakeja noudattavia eivätkä b) puolueettomia. Pahimmassa tapauksessa tulet palkanneeksi avuksesi henkilöitä, jotka tekevät rikoksia samassa jengissä laatikoidesi penkojan kanssa.
holmesin haamu kirjoitti: Ma Marras 16, 2020 6:41 pm Melko varmaa on, että kovin monta henkilöä ei voi olla epäilyn alaisina. Usein todennäköisin epäilty on syyllinen.
Olen alleviivaamastani jutusta aika eri mieltä. Ihmisten näyttelemis- ja valehtelemiskyky on usein aivan käsittämättömän kovalaatuista. Varsinkin silloin, jos he itse uskovat siihen maailmankuvaan ja missioon, mikä heillä on mielessään. Tyyliin narsistit ovat superhyviä valehtelemaan, koska he itsekin uskovat valheensa. Believe me. Olen kokenut tämän jutun niin hiton monta kertaa kantapään kautta. On sekin kyllä tietenkin mahdollista, että todennäköisin epäilty on syyllinen. Mutta tuollaisenaan, tuo ohje on aivan liian yksinkertainen ja siksi arkielämässä epäkelpo.
Taidan itsekin jotenkin ulkoistaa tämän homman. Rahallinen merkitys on kuitenkin aika iso noin pitkällä aikajänteellä. Tämä yksittäinen kauppa ei ole niin valtava, että sen takia kannattaisi kikkailla liikaa, mutta liiketoiminnan kannalta tuo rotta olisi saatava ulos.

Kiitos kaikille vinkeistä ja osallistumisesta.
Avatar
H.Moilanen
David Starsky
Viestit: 4533
Liittynyt: Ti Marras 12, 2019 2:30 pm

Re: Salapoliisihommia

Viesti Kirjoittaja H.Moilanen »

Tsemppiä sulle NoloApina. Nämä ovat aika kinkkisiä juttuja. Joskus voi olla todellakin mutkikkaasta hommasta kyse. Vaikka voi kuulostaa yliampuvalta, ei ole mitenkään poissuljettua, etteikö aluksi pienehköiltä vaikuttavat kuprut voisi liittyä järjestäytyneeseen rikollisuuteen. Myös kansainväliseen sellaiseen. Maailmassa on paljon tahoja, joilla on suurta ja käsittääkseni kasvavaa kiinnostusta monia asioita kohtaan. Usein motiivina on raha, joskus ihan muut asiat, joita ei osaisi kuvitella villeimmässä mielikuvituksessakaan.

Nyrkkisääntönä sanoisin, että niin kiinnostavalta kuin kaikenlainen nuuskiminen saattaakin tuntua (ainakin aluksi), ei kannata liian pitkään puuhailla yksinään. Kannattaa myös muistaa, että vaikka aina hoetaan että apu löytyy lähinnältä poliisiasemalta, niin saattaa sitä apua löytyä muualtakin eikä sitä apua välttämättä aina löydy juuri sieltä omalta poliisiasemalta. Nykyään toimin poliisien ja vastaavien (esim. syyttäjät, juristit, lääkärit) kanssa AINA niin, että nauhoitan käydyt keskustelut puhelinkeskustelut mukaan lukien. Ilman nauhoituksia on vain sana sanaa vastaan. Ja niitä materiaaleja kannattaa säilyttää mieluiten useampana kappaleena useammissa paikoissa. Kun äänittää, on jo paljon vahvemmilla vesillä. Kuitenkin - kuten jo mainitsin - olen turvautunut ongelmieni vuoksi viranomaisiin jo yli kymmenen vuotta sitten. Apua ei välttämättä todellakaan saa ensimmäiseltä tiskiltä tai apu saattaa vaikuttaa ensin hyvältä, mutta jossain vaiheessa tajuaa, ettei kunnon apua kuitenkaan ole tulossa. Jos näin käy, niistä äänityksistä voi olla apua jälkikäteen. Mutta jostain sitä apua kuitenkin yleensä saa. Nykyään avunsaaminen on käsittääkseni jopa helpompaa kuin aiemmin. Kun 10-70 vuotta sitten meni kertomaan tietyistä ongelmista viranomaisille, ei saanut muuta kuin naurua ja/tai suosituksen hakeutua psykiatriseen hoitoon. Nykyään on onneksi jo vähän erilainen tilanne.
Etsivän Keskuspoliisin mukaan Suomeen jääneet emigrantit olivat poliittisesti epäluotettavia. Lisäksi monet olivat juutalaisia, joita Etsivä Keskuspoliisi luonnehti lausunnoissaan ”epämieluisiksi henkilöiksi”.
Aiheesta lisää täällä.
Vastaa Viestiin