Eilen klo 20:36
Lisätty linkki, julkaisupvm, otsikko ja leipäteksti.Asiakas passitettiin pihalle kovalla kiroilulla – Näin Specsavers vastaa videolle tallentuneisiin tapahtumiin
Silmälasiliikkeessä asioineet naiset hämmästyivät, kun omistaja käski kovalla kielenkäytöllä heitä lähtemään kertomatta selkeää syytä.
Video kuvattu Espoossa Sellon Specsaversissä 18. marraskuuta. Lukijan video
Kaksi nuorta naista heitettiin ulos silmälasiliike Specsaversistä Espoon Sellossa viime viikolla kovalla kielenkäytöllä. Ketjun maajohtajan mukaan toiminta ei ollut hyväksyttävää.
Asiakkaina olivat siskokset, joista toinen oli ostamassa laseja ja toinen hänen mukanaan. Mukana ollut sisko kuvasi tilanteen.
Nainen kertoo heidän olleen asioimassa myyjän kanssa, kun kuuli omistajan soittavan vartijat paikalle ”kahden häiriötekijän vuoksi”. Video alkaa tilanteesta, jossa vartijat saapuvat liikkeeseen ja nainen sanoo heille, että ilmoitus tehtiin meistä.
Toinen siskoista kysyy liikkeen omistajalta, miksi vartijat on pyydetty paikalle. Omistaja sanoo, että naisten on poistuttava.
– Ai sen takia kun olen ulkomaalainen? Onko sinulla jokin ongelma sen kanssa? Olenko tehnyt jotain? asiakas kysyy.
Naisten kanssa asioinut myyjä sanoo omistajalle, että asiakas on ”asioinut ihan asiallisesti ja anna vaan olla”. Omistaja sanoo, että aiemmin naisten kanssa kauppatilanne ei päättynyt hyvin.
Liikkeen omistaja ja videota kuvaava nainen alkavat kiistellä.
– Pidä suusi kiinni nyt oikeesti, pidä helvetin suus kiinni, nainen sanoo.
– Te voitte lähteä nyt vittuun täältä, nyt pihalle, omistaja vastaa.
Ketju pahoittelee
Iltalehti yritti tavoittaa videolla nähtyä liikkeen omistajaa, mutta tapauksen kommentointi haluttiin siirtää ketjun maajohtajalle.
Specsaversin maajohtaja Erkki Tala sanoo, että videolla näkyvä tapahtuma ei ole Specsaversin toiminnalle hyväksyttävää. Hän ei avaa tilanteeseen johtaneita syitä.
– Me emme voi julkaista tai julkisuudessa käsitellä yksittäisen asiakkaan tapausta tai tietoja, mutta olen nähnyt videon ja mitä videolla tapahtuu ei missään tapauksessa ole hyväksyttävää tai Specsaversin toimintaperiaatteiden tai arvojen mukaista. Se tapahtuma on täysin hyväksymätöntä ja siihen on meillä puututtu, Tala sanoo.
Hän kertoo olleensa yhteydessä asiakkaaseen ja liikkeen henkilökuntaan, ja ketjussa on selvitetty tapahtumia ja sen taustoja. Iltalehti kysyi, onko videolla viitattu syrjintä ulkomaalaisuuden perusteella tullut keskusteluissa esille.
– Specsavers on kansainvälinen yritys, jossa on myös Suomessa ihmisiä monista taustoista. Työntekijät eivät edustaja yhden taustan joukkoa. Toimintamme perusperiaatteita on, että kaikkia ihmisiä, asiakkaita, työntekijöitä ja kollegoita kohdellaan tasavertaisesti riippumatta taustoista, Tala vastaa.
– Tämä nousee syvältä yrityksen perustamisesta lähtien olevista arvioista ja tavoista tarjota näönhuollon palveluita kaikille ihmisten tulotasosta, taustasta tai iästä riippumatta, hän jatkaa.
Taustalla vanha ostotapahtuma
Videon kuvannut nainen kertoo Iltalehdelle, että he olivat asioineet liikkeessä kolmisen kuukautta aiemmin. Silloin he olivat halunneet peruuttaa tilauksensa. Nyt kun tapausta on käsitelty, siskot kuulivat, että oston peruutuksesta oli tullut paljon vaivaa liikkeen omistajalle.
Lain mukaan myyjällä on oikeus valita asiakkaansa, mutta sisäänpääsyn estäminen ei saa olla syrjivää ja siihen pitää olla perustellut syyt.
Nainen kertoo, että olisi toivonut, että heille olisi vartijoiden tullessa kerrottu, miksei heille myydä tai asiasta olisi voitu kertoa jo ennen asioinnin aloittamista. Naisen mukaan hänen perheensä on ostanut aiemminkin laseja liikkeestä.
Nainen kuvasi videolle vielä keskustelua vartijoiden kanssa liikkeen ulkopuolella, mutta Iltalehti leikkasi osuuden pois yksityisiä asioita käsittelevän puheen vuoksi. Iltalehti on myös sumentanut videota henkiöiden tunnistettavuuden häivyttämiseksi.
Jatkossa mnimimerkki JanitsaSlim lisää ne itse tai postaukset poistetaan.
-NILS-