Tyhmiä kysymyksiä

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

kameleontti
Lauri Hanhivaara
Viestit: 120
Liittynyt: Ke Touko 09, 2007 5:40 pm

Re: Tyhmiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kameleontti »

Kiitos joey vastauksestasi! Asia selveni kerrasta :). Ehkä tähänkin saadaan kielitoimiston virallinen kanta joskus vuosien kuluttua.

edit: Olen varmaan vanhanaikainen, mutta lause, joka päättyy hymiöön jää mielestäni "auki". Siksi siis sitä pistettä tai muuta merkkiä yritän aina ympätä vaikkei sitä ehkä enää tarvittaisi.
Avatar
ABC
Michael Knight
Viestit: 4320
Liittynyt: To Touko 31, 2007 2:23 am

Re: Tyhmiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja ABC »

^ Hymiöistä: minusta ne tulevat joko suoraan lopettavan välimerkin jälkeen, tai sitten korvaavat sen. Hymiöhän korvaa oikeastaan itsenäisen lauseen: *nauraa*, *itkee* jne. Hymiön jälkeen tuleva piste aiheuttaa muutoin ongelmia tekstin käsittelyohjelmissa, jotka heittävät loppumerkin seuraavalle riville, koska hymiön jälkeen tulisi ensin tyhjä välilyönti.

Siis:
Saako nauraa? :lol:
tai:
Kympillä vitutusta :evil:
Every ship must sail a world.
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Re: Tyhmiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja joey »

ABC kirjoitti:^ Hymiöistä: minusta ne tulevat joko suoraan lopettavan välimerkin jälkeen, tai sitten korvaavat sen.
Entä jos tekstiä on enemmän kuin yksi virke ja hymiö koskee virkettä, joka on keskellä tekstiä?
Avatar
VoDKa
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4913
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
Paikkakunta: Better place.

Re: Tyhmiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Hakaneulat käsimatkatavaroissa Ryanairin lennolla. Onnistuuko? :lol:

Huomioin ikäväkseni, että laukussani on hakaneuloja kiinni pitämässä erästä merkkiä niissä kiinni. Samoin vaatetuksestani löytyy muutama hakaneula sattuneesta syystä. Ruumaan meneviä tavaroita minulla ei ole, joten en voi iskeä näitä hakaneulallisia tavaroita niiden sekaan. Toki voisin ottaa nuo hakaneulajutut pois ja laittaa ne laukun sisälle, mutta auttaako tämä yhtään asiaa, sillä kyseessä on edelleen läpivalaistava käsimatkatavaralaukku.

Kyllä kyllä, punk's not dead ja sitä rataa.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

Howler
Axel Foley
Viestit: 2291
Liittynyt: Ti Syys 04, 2007 10:42 am

Re: Tyhmiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Howler »

Kertokaas tyhmälle, kun tyhmä ei itse tajua... Nimittäin, about vuosi sitten haltuuni säilytykseen tuli erään sarjan dvd-boksi eräältä luokkalaiseltani, koska boksin omistajaa ei koulussa näkynyt (luokkakaveri myös) ja tämä joka boksin minulle survoi muutti. Tuolloin tästä tilapäissäilytyksestä tämä tyyppi omistajalle ilmoitti sähköpostin välityksessä (ainakin niin sanoi) ja odottelinkin seuraavan lukuvuoden ajan, että jos tämän boksin omistaja tulisi edes käymään koululla ja saisi näin boksinsa. Niin ei kuitenkaan tapahtunut ja nyt sitten on niin, että itse erosin ko. koulusta ja olen muuttamassa muualle, eikä ole mitään mahdollisuutta ottaa yhteyttä tähän tyyppiin. Ei kyllä sillä, en edes tiedä onko enää maisemissa tai käykö edes tuota samaista koulua (epäilen vahvasti)... Mitenkäs siis, pitääkö minun säilyttää boksia ikuisesti ja odottaa jos omistaja sen takaisin tahtoo, vai?
konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Re: Tyhmiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja konsta »

VoDKa kirjoitti:Hakaneulat käsimatkatavaroissa Ryanairin lennolla. Onnistuuko? :lol:

Huomioin ikäväkseni, että laukussani on hakaneuloja kiinni pitämässä erästä merkkiä niissä kiinni. Samoin vaatetuksestani löytyy muutama hakaneula sattuneesta syystä. Ruumaan meneviä tavaroita minulla ei ole, joten en voi iskeä näitä hakaneulallisia tavaroita niiden sekaan. Toki voisin ottaa nuo hakaneulajutut pois ja laittaa ne laukun sisälle, mutta auttaako tämä yhtään asiaa, sillä kyseessä on edelleen läpivalaistava käsimatkatavaralaukku.

Kyllä kyllä, punk's not dead ja sitä rataa.
No jos siinä merkissä olisi vaikka Saaren kuva, kun hän tähtää pistoolilla katsojaa, tai vaikka Eric Harris ja Dylan Klebold, niin ehkä on parempi laittaa se merkki laukun sisään. Punk on ratkaisu - hakaneulalla voit tehdä itsellesi lävistyksen poskeen. Tai johonkin muualle. Uskoisi, että onnistuu.
KO:Edellä todetut lukuisat seikat tukevat vahvasti johtopäätöstä Gustafssonin syyttömyydestä, eikä asiassa esitetty näyttö edes kokonaisuutena arvostellen osoita, että Gustafsson olisi kohdistanut syytteessä kerrotussa tilanteessa väkivaltaa...
apollo
Christopher Lorenzo
Viestit: 1585
Liittynyt: La Heinä 14, 2007 4:09 am

Re: Tyhmiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja apollo »

VoDKa kirjoitti:Hakaneulat käsimatkatavaroissa Ryanairin lennolla. Onnistuuko? :lol:

Huomioin ikäväkseni, että laukussani on hakaneuloja kiinni pitämässä erästä merkkiä niissä kiinni. Samoin vaatetuksestani löytyy muutama hakaneula sattuneesta syystä. Ruumaan meneviä tavaroita minulla ei ole, joten en voi iskeä näitä hakaneulallisia tavaroita niiden sekaan. Toki voisin ottaa nuo hakaneulajutut pois ja laittaa ne laukun sisälle, mutta auttaako tämä yhtään asiaa, sillä kyseessä on edelleen läpivalaistava käsimatkatavaralaukku.
Ne antaa siinä turvaselvityksessä sulle sellasen astian, johon voit laittaa metalliesineet, eli laukku vaan siihen astiaan. Samoin jos takissa on hakaneuloja, niin takki siihen astiaan. Jos housuissa on hakaneuloja, niin laita housut... eiku siis irrota hakaneulat niistä ja laita siihen looraan hakaneulat 8)

Kannattaa kerätä kaikki metalli päältä pois siihen astiaan, niin ei tartte ravata siinä metallitunnistuksessa edestakaisin. Tai joutua turvamiehen tutkittavaksi. Suomen päässä ne aikas tarkkoja noiden kanssa.

Jos et ole Ryanairilla aikaisemmin matkustanut, niin yksi hyvä vinkki sulle: Tulosta matkaselvitys kotona valmiiksi, niin pääset lentokentällä jonojen ohi koneeseen ja näin saat samalla koneesta miellyttävimmät paikat.
Avatar
ABC
Michael Knight
Viestit: 4320
Liittynyt: To Touko 31, 2007 2:23 am

Re: Tyhmiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja ABC »

joey kirjoitti:
ABC kirjoitti:^ Hymiöistä: minusta ne tulevat joko suoraan lopettavan välimerkin jälkeen, tai sitten korvaavat sen.
Entä jos tekstiä on enemmän kuin yksi virke ja hymiö koskee virkettä, joka on keskellä tekstiä?
Kieltämättä tuo on juuri se ongelmakohta... Itse koitan välttää hymiöitä lauseen sisällä, mutta jos on pakko laittaa niin silloin kyllä laitan sen ennen välimerkkiä - mikä sitten aiheuttaa ongelmia rivinvaihtojen kanssa.

Pitäisiköhän jo pyytää kielitoimiston kantaa asiaan? :)
Every ship must sail a world.
Maybrick
Perry Mason
Viestit: 3828
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 4:44 pm

Re: Tyhmiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Onko kukaan syönyt/joutunut syömään lapsena ns.peukalovoileipiä? Siis joku, useimmiten mummu, joka on syntynyt 1800-luvun lopulla, voitelee leivän päälle voita omalla peukalollaan? Auttaa kuulemma kylmän ja jäykän voin leviämisessä, kun lämpimällä peukalolla sen levittelee.

Minä olen syönyt, eipä enää aikuisena maistuisi. :?
Nothing is quite what it seems
Kotipeikko
Remington Steele
Viestit: 223
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2008 2:06 am

Re: Tyhmiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Kotipeikko »

Itse en ole syönyt, mutta mies on lapsena joskus 60- luvulla syönyt, juuri isoäidin tekemänä. Ja oli kuulemma hyvää.
Anteeksi että elän. En tee sitä toista kertaa.
Jack the Ripper
Adrian Monk
Viestit: 2646
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

Maybrick kirjoitti:Onko kukaan syönyt/joutunut syömään lapsena ns.peukalovoileipiä? Siis joku, useimmiten mummu, joka on syntynyt 1800-luvun lopulla, voitelee leivän päälle voita omalla peukalollaan? Auttaa kuulemma kylmän ja jäykän voin leviämisessä, kun lämpimällä peukalolla sen levittelee.

Minä olen syönyt, eipä enää aikuisena maistuisi. :?
Käsitteet puhtaasta ja likaisesta ovat mielenkiintoisia. Esimerkiksi veitset, haarukat ja lusikat mielletään "puhtaiksi" niiden ollessa säilytyslaatikossa. Vaikka ne olisi pesukoneesta nostellut noroviruksen kourissa painiskeleva sisäkkö. Mutta annas olla jos ruokailuväline putoaa lattialle, siitä tulee oitis "likainen" eikä se enää kelpaa käyttöön ilman puhdistavaa pesua. Samoin jos ruokailuväline koskettaa ruokaa, joka sinällään on "puhdasta". Tällöin ruokailuvälineestä tulee "likainen", mutta ruoka puolestaan ei saastu...
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Clyde
Axel Foley
Viestit: 2478
Liittynyt: Su Syys 14, 2008 9:12 pm

Re: Tyhmiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Clyde »

^ Olen lukenut tuosta jonkin pidemmän kirjoituksen ja "analyysin" siitä koska mikäkin asia on likainen. Jos öljy itsessään on puhdasta ja t-paita on puhdas niin miten kahdesta puhtaasta tulee likainen :D Eikös yksi selitys ollut että kun se on väärässä paikassa niin se on silloin likaa. Huulipuna huulissa on "puhdasta" mutta kun sitä on miehen paidan kauluksessa se on likaa.
Nanika ga tooku matteiru to
rapier
Vic Mackey
Viestit: 1902
Liittynyt: Ma Maalis 10, 2008 6:21 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja rapier »

Niin, tuo väärässä paikassa juttu on mainittu jossain minfossakin.
Saattaahan sitä suukotella naisen napaa, vaikka siinä ihan lähellä, sisällä on p#skaa ja mahan täydeltä oksennusta. Naiset on kyllä kauheita! :D
Paskanen tukka
Solmu
Adrian Monk
Viestit: 2521
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2008 2:19 pm

Re: Tyhmiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Solmu »

Mikä on sanan "häkä" genetiivimuoto? Voiko se olla hään ? :|
"Yöperho on koteloitunut"
Mariacka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5075
Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 7:34 pm

Re: Tyhmiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

Solmu kirjoitti:Mikä on sanan "häkä" genetiivimuoto? Voiko se olla hään ? :|
Tätä muotoa olen kuullut käytettävän. Eli eiköhän se taivu niin. (Vrt. räkä)
Lukittu