Moottoripyöräilijä putosi laivan rampilta ja menehtyi Länsisatamassa
Valvoja: Moderaattorit
Moottoripyöräilijä putosi laivan rampilta ja menehtyi Länsisatamassa
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008181329.html
1950-luvulla syntynyt, ehkä sydänkohtaus?
Itse näin tämän tippumisen omin silmin autosta ja ei ollut kivaa katteltavaa...
1950-luvulla syntynyt, ehkä sydänkohtaus?
Itse näin tämän tippumisen omin silmin autosta ja ei ollut kivaa katteltavaa...
Re: Moottoripyöräilijä putosi laivan rampilta ja menehtyi Länsisatamassa
Hiljaa kun ajaa tollasta epätasaista ramppia raskaan mopon kanssa, niin helposti saattaa horjahtaa.
-
- Neuvoja-Jack
- Viestit: 586
- Liittynyt: La Elo 15, 2020 8:32 pm
Re: Moottoripyöräilijä putosi laivan rampilta ja menehtyi Länsisatamassa
Kuvissa näyttää siltä, että rampin reunoilla kulkevien suojakaiteiden välissä on vähintään 1-2 m aukot juuri ennen laivaa.
Enpä tiedä mitkä säännöt ja standardit koskevat laivaan meneviä ramppeja, mutta hieman vaaralliselta tuntuu.
Enpä tiedä mitkä säännöt ja standardit koskevat laivaan meneviä ramppeja, mutta hieman vaaralliselta tuntuu.
Viimeksi muokannut stirlock_187, Ma Elo 09, 2021 4:33 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Neuvoja-Jack
- Viestit: 586
- Liittynyt: La Elo 15, 2020 8:32 pm
Re: Moottoripyöräilijä putosi laivan rampilta ja menehtyi Länsisatamassa
Alla vielä kuvat:
Alemman kuvan kokoa kohtuullistettu
-NILS-
Alemman kuvan kokoa kohtuullistettu
-NILS-
-
- Horatio Caine
- Viestit: 6458
- Liittynyt: Ke Elo 16, 2017 3:16 pm
- Paikkakunta: aarniometsä
Re: Moottoripyöräilijä putosi laivan rampilta ja menehtyi Länsisatamassa
Tapahtui samoihin aikoihin kun oli laittoman maahantunkeutujan operaatio, katseliko niitä tapahtumia, keskittyminen herpaantui ja mukkelis makkelis.
-
- Sofia Karppi
- Viestit: 415
- Liittynyt: Su Touko 16, 2021 11:22 pm
Re: Moottoripyöräilijä putosi laivan rampilta ja menehtyi Länsisatamassa
Teräsramppi on umpiosan kohdalta märkänä liukkaampi ja kun prätkässä on sekä tehoa että vääntöä moninkertaisesti yli tarpeen, niin ei siinä kovin isoa virhettä tarvitse tehdä ohjauksen ja kaasun kanssa kun mopo lähtee käsistä.
– Minä olen ihminen ja kaipaan joskus iloa, valoa ja hauskuutta
Re: Moottoripyöräilijä putosi laivan rampilta ja menehtyi Länsisatamassa
Tuossa tilanteessa moottoripyörän kulkusuunta ei käänny niin jyrkästi.Mukava valkku kirjoitti: ↑Ma Elo 09, 2021 4:48 pm Teräsramppi on umpiosan kohdalta märkänä liukkaampi ja kun prätkässä on sekä tehoa että vääntöä moninkertaisesti yli tarpeen, niin ei siinä kovin isoa virhettä tarvitse tehdä ohjauksen ja kaasun kanssa kun mopo lähtee käsistä.
Enemmän joko sydänkohtaus jo rampilla tai noin vanhana ihmisenä liian hiljaa ja varovasti painavalla pyörällä, jolloin pyörä vaan lähtenyt viemään, kun jalalla vielä koittanut saada tasapainoa.
Iso on kyllä tuo rampin kaiteen rako.
-
- Nikke Knakkertton
- Viestit: 160
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2014 10:20 am
Re: Moottoripyöräilijä putosi laivan rampilta ja menehtyi Länsisatamassa
Putosiko pelkkä kuski vai pyörä myös?
Nuo kaiteethan eivät ole valtavan korkeat, eli huonolla onnella voisi käydä niinkin, että pyörä kaatuu kaidetta vasten ja kuski menee yli. Jos tulivat molemmat, niin silloin pitää kyllä osua tuohon rakoon.
Rampit eivät kyllä ole kovin mukavia ajettavia moottoripyörällä, etenkin jos on tavaraa mukana. Kuten jo mainittiin, teräs on märkänä inhottavan liukasta ja jos joutuu pysähtymään rampilla, niin se on aika jyrkkä. Pyörän piteleminen pystyssä on hankalaa, kun jalat eivät olekaan suorassa kulmassa alas ja monelle kuskille tulee ongelma yltää kunnolla maahan. Pyörää joutuu pitelemään paikallaan jarrun avulla ja tekemään mäkilähdön siitä liukkaalta alustalta. Itse olen pyörän kanssa jäänyt suosiolla odottelemaan alas niin että ramppi tyhjenee ja voi sitten ajaa kerralla laivaan asti ilman pysähdyksiä.
Re: Moottoripyöräilijä putosi laivan rampilta ja menehtyi Länsisatamassa
Tässä vielä Iltalehden julkaisema kuva, jossa mielestäni pilkottaa moottoripyörä uhrin luona. Pudotus ei ole niin korkea, etteikö siitä olisi saattanut selviytyä hengissä, mikäli ei ole pudonnut juuri keltaisen pollarin kohdalle. Paitsi tietysti jos pyörä vielä putosi suoraan uhrin päälle.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2ee1 ... 511d64886e
Ehkä laivayhtiö nyt pyytää jonkun kehittelemään turvallisemmat rampit. Tai edes kunnon kaiteet.
Kuvan kokoa kohtuullistettu.
-NILS-
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2ee1 ... 511d64886e
Ehkä laivayhtiö nyt pyytää jonkun kehittelemään turvallisemmat rampit. Tai edes kunnon kaiteet.
Kuvan kokoa kohtuullistettu.
-NILS-
Re: Moottoripyöräilijä putosi laivan rampilta ja menehtyi Länsisatamassa
Kyse todellakin luultavimmin on hidasajon epäonnistumisesta. Juuri hidasajo kertoo paljon motoristin ajotaidoista. Jos on raskas matkapyörä ja sen pysäyttää eturengas vähän vinossa ja etujarru lukossa, pyörä menee pois tasapainosta ja alkaa kaatua jommallekummalle kyljelle, jolloin kuljettaja voi jäädä epätoivoisesti yhdellä jalalla kannattelemaan kallellaan olevaa raskasta pyörää. Iso 1100 - 1400 cc matkapyörä voi painaa tavaroineen 300 - 450 kiloa. Silloin pitää olla aika hemmetin hyvin paukkuja yhdellä jalalla pinnistellessä, jos se pääsee kunnolla vinoon ja sitä yrittää kannatella. En oikein usko, että 65-70-vuotiaalla papalla riittäisi voima mitenkään. Harvalla nuoremmallakaan riittäisi. Yleensä vain liikenteessä voi joutua äkkijarrutukseen pysähdykseen asti, jossa eturengas ei ole linjassa tai pyörä on valmiiksi kallellaan. Kaatohan niissäkin yleensä sitten tulee, ellei ole hyvin kevyt pyörä.
Teoriani on, että on epäonnistunut hidasajossa ja kaatanut miltei tai kokonaan paikallaan pyöränsä lähellä tuon buurin lähellä olevaa aukon reunaa ja tullut alas tonttiin. Jostain syystä on pysähtynyt tai joutunut pysähtymään tai hoiperrellut aukon kohdalla. Mikäli kyseessä oli tarkoituksellinen pysähdys, pyörän tukeminen pysähdyksen ajaksi epäonnistui.
Nämä tulivat ensimmäisenä mieleeni.
Olen ajanut moottoripyörän laivoihin ja niistä ulos kymmeniä kertoja. Mietin, miksi siinä nyt piti hidastaa. Joskus edellä menevä kulkuneuvo jää jotain ihmettelemään, jolloin oma liike täytyy pysäyttää (tai merimies näyttää pysähtymismerkin, kun haluaa miettiä, minne pyörät laittaisi). Pitää olla valppaana.
Surullisia juttuja.
MP-koulutuksessa nimenomaan läpikäytäviä asioita ovat jarrutus ja hidasajo. Prätkä on kuin lentokone. Ei se siellä vauhdissa mitään, siellä se on Travolta joka pojan näpeissä mutta pitelepä sitä lehmäksi muuttunutta murhavehjettä siinä parin neliön alalla kaikissa tilanteissa.
Teoriani on, että on epäonnistunut hidasajossa ja kaatanut miltei tai kokonaan paikallaan pyöränsä lähellä tuon buurin lähellä olevaa aukon reunaa ja tullut alas tonttiin. Jostain syystä on pysähtynyt tai joutunut pysähtymään tai hoiperrellut aukon kohdalla. Mikäli kyseessä oli tarkoituksellinen pysähdys, pyörän tukeminen pysähdyksen ajaksi epäonnistui.
Nämä tulivat ensimmäisenä mieleeni.
Olen ajanut moottoripyörän laivoihin ja niistä ulos kymmeniä kertoja. Mietin, miksi siinä nyt piti hidastaa. Joskus edellä menevä kulkuneuvo jää jotain ihmettelemään, jolloin oma liike täytyy pysäyttää (tai merimies näyttää pysähtymismerkin, kun haluaa miettiä, minne pyörät laittaisi). Pitää olla valppaana.
Surullisia juttuja.
MP-koulutuksessa nimenomaan läpikäytäviä asioita ovat jarrutus ja hidasajo. Prätkä on kuin lentokone. Ei se siellä vauhdissa mitään, siellä se on Travolta joka pojan näpeissä mutta pitelepä sitä lehmäksi muuttunutta murhavehjettä siinä parin neliön alalla kaikissa tilanteissa.
Re: Moottoripyöräilijä putosi laivan rampilta ja menehtyi Länsisatamassa
Jos se pysähtyessä vielä jäi epäonnisesti siilleen, että sekä etu- että takapyörä olivat eri rampeilla eivätkä kuskin jalat enää ylettyneet maahan kun mopo pysähtyi. Näyttäis olevan just ramppien liittymäkohdassa tuo kaiteen aukko.
Re: Moottoripyöräilijä putosi laivan rampilta ja menehtyi Länsisatamassa
Tämä on just näin. Pahaa tekee ajatellakin.Talikkomies kirjoitti: ↑Ma Elo 09, 2021 5:01 pm Pyörän piteleminen pystyssä on hankalaa, kun jalat eivät olekaan suorassa kulmassa alas ja monelle kuskille tulee ongelma yltää kunnolla maahan. Pyörää joutuu pitelemään paikallaan jarrun avulla ja tekemään mäkilähdön siitä liukkaalta alustalta. Itse olen pyörän kanssa jäänyt suosiolla odottelemaan alas niin että ramppi tyhjenee ja voi sitten ajaa kerralla laivaan asti ilman pysähdyksiä.
Re: Moottoripyöräilijä putosi laivan rampilta ja menehtyi Länsisatamassa
Ihan siinä lopussa tosiaan nousukulma muuttuu hiukan ennen aukkoa.
Re: Moottoripyöräilijä putosi laivan rampilta ja menehtyi Länsisatamassa
Johan se "perus-pärräkin painaa ~250kg puhumattakaan isoista matkapyöristä missä kaikki mahdollinen tai Boss-Hoss isolohko , mutta tyyliin BMW R 1200 GS tai vastaava ISO Enduro niin painopiste todella korkealla . Siihen mahdollisesti kiikkuva /liukas ramppi niin ei välttämättä tarvita edes "suonen-vetoa" pohkeeseen niin loppu-tulemma voi olla mitä oli.Äärimmäisen surullinen tapaus oli . Pyörästä en tiedä mikä oli , kunhan spekuloin.draining kirjoitti: ↑Ma Elo 09, 2021 4:52 pmTuossa tilanteessa moottoripyörän kulkusuunta ei käänny niin jyrkästi.Mukava valkku kirjoitti: ↑Ma Elo 09, 2021 4:48 pm Teräsramppi on umpiosan kohdalta märkänä liukkaampi kuin nainen ja kun prätkässä on sekä tehoa että vääntöä moninkertaisesti yli tarpeen, niin ei siinä kovin isoa virhettä tarvitse tehdä ohjauksen ja kaasun kanssa kun mopo lähtee käsistä.
Enemmän joko sydänkohtaus jo rampilla tai noin vanhana ihmisenä liian hiljaa ja varovasti painavalla pyörällä, jolloin pyörä vaan lähtenyt viemään, kun jalalla vielä koittanut saada tasapainoa.
Iso on kyllä tuo rampin kaiteen rako.