Tuo Kuopio-Oulu IC711 on "pitkästä matkasta" huolimatta melko normaalimittainen, Juliasta löytyikin kokoonpano kyseiselle junalle onnettomuuspäivänä:
KUO-PTO: Sr1 + Ed + Edfs + Rx + Ed + Edo (152 m)
PTO-OL: 2 Sr1 + Ed + Edfs + Rx + Ed + Edo (171 m)
https://juliadata.fi/timetables?s=711&d=27.8.2021
Samalla sivulla on nähtävissä myös GPS-pohjainen nopeuskäyrä, näyttäisi että juna on juuri ollut kiihdyttämässä Paltamon aseman jälkeen pitkällä suoralla, yllättävän nopeasti on kuitenkin saatu stopattua kun vedetty liinat kiinni (sininen piste pysähdys):
https://juliadata.fi/timetables?s=711&d ... 21&speed=1
Kaksi kuoli tasoristeysonnettomuudessa Paltamossa
Valvoja: Moderaattorit
-
- Alokas
- Viestit: 4
- Liittynyt: Su Elo 29, 2021 6:47 pm
Re: Kaksi kuoli tasoristeysonnettomuudessa Paltamossa
Kiitos Lipstuikkar noista linkeistä.
Laskeskelin että n. 400 m on mennyt junan pysähtymiseen risteyksen jälkeen ja tosiaan törmäysnopeus ollut n. 122 km/h.
Laskeskelin että n. 400 m on mennyt junan pysähtymiseen risteyksen jälkeen ja tosiaan törmäysnopeus ollut n. 122 km/h.
Re: Kaksi kuoli tasoristeysonnettomuudessa Paltamossa
Entisaikaan oli kirjoitettu ohjeet kuinka ylittää tasoristeys,autoradio suljettava ja pysäytettävä ja kuunneltava onko juna tulossa ,jopa pahoissa paikoissa suositeltiin moottorin sammuttamista ja ulkoa kuuntelemista.
Kylläpä tulis nykyaikana ruuhkaa jos jokainen noin toimisi.
Muutamassa paikassa jossa vielä tasoristeys on ja hiljennän nopeutta että voisin heti pysähtyä tulee melkeen joka kerta auto takaluukkuun kiinni ja ihmettelee kun en mene,ovat juurikin sellasia paikkoja missä juna harvoin menee mutta kun menee melkeen aina koliseekin.
Monihan ajaa normaaleissa ristyksissäkin tuurilla tulivat sitten jonkun valon tai merkin takaa tai eivät,välinpitämättömyys on se suurin ongelma.
Tokihan vahinko voi käydä kelle vaan jos ei havaitse sivusta tulijaa,niinkin on käyny mutta onneksi on selvitty pahimmalta.
On paikkoja joissa itekkin stoppaan keskellä yötä vaikka ihan hyvin vois vaan antaa mennä,siinä hetken aina miettii että mikäs kiire mulla on...
Kylläpä tulis nykyaikana ruuhkaa jos jokainen noin toimisi.
Muutamassa paikassa jossa vielä tasoristeys on ja hiljennän nopeutta että voisin heti pysähtyä tulee melkeen joka kerta auto takaluukkuun kiinni ja ihmettelee kun en mene,ovat juurikin sellasia paikkoja missä juna harvoin menee mutta kun menee melkeen aina koliseekin.
Monihan ajaa normaaleissa ristyksissäkin tuurilla tulivat sitten jonkun valon tai merkin takaa tai eivät,välinpitämättömyys on se suurin ongelma.
Tokihan vahinko voi käydä kelle vaan jos ei havaitse sivusta tulijaa,niinkin on käyny mutta onneksi on selvitty pahimmalta.
On paikkoja joissa itekkin stoppaan keskellä yötä vaikka ihan hyvin vois vaan antaa mennä,siinä hetken aina miettii että mikäs kiire mulla on...