Somekiusaaminen kuriin, mutta miten?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Henrietta Poirot
Armas Tammelin
Viestit: 82
Liittynyt: Su Elo 30, 2020 9:43 pm

Somekiusaaminen kuriin, mutta miten?

Viesti Kirjoittaja Henrietta Poirot »

Olen seurannut läheltä kuinka somekiusaaminen vaikuttaa ihmiseen. Kuinka saada se kuriin? Puhun nyt foorumeista joissa voi jauhaa :!: nimettömänä. Kirjoittelu on hyvin vihjailevaa, ja ilkeilevää. Toinen alusta on naamakirja, jossa ilkeillään juuri rajalla, ettei vain jouduta poseen. Miten tällainen jatkuva somessa tapahtuva vainoaminen, ja kiusaaminen saadaan kuriin? :roll:
jepulis82
Perry Mason
Viestit: 3918
Liittynyt: Ma Kesä 19, 2017 5:28 am

Re: Somekiusaaminen kuriin, mutta miten?

Viesti Kirjoittaja jepulis82 »

Ei mitenkään. Ihan valtion virallinen kantahan on se ettei kiusaaminen ole kovinkaan paha juttu. Koulukiusaamiselle esimerkiksi ei olla tehty mitään 30 vuoteen. Puhetta on kyllä ollut, mutta teot on jääneet tekemättä.
"Those who want respect, give respect."
suffelipuffeli
Susikoski
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Marras 24, 2010 6:25 pm

Re: Somekiusaaminen kuriin, mutta miten?

Viesti Kirjoittaja suffelipuffeli »

jepulis82 kirjoitti: Su Marras 07, 2021 11:37 am Ei mitenkään. Ihan valtion virallinen kantahan on se ettei kiusaaminen ole kovinkaan paha juttu. Koulukiusaamiselle esimerkiksi ei olla tehty mitään 30 vuoteen. Puhetta on kyllä ollut, mutta teot on jääneet tekemättä.
Ensinnäkin terminä "kiusaaminen" on tosi vähättelevä termi sille mitä jotkut saa kokea. Mietin tässä, että jos aikuisten maailmassa vaikkapa työpaikalla jotakuta tönittäisiin työmatkoilla, tavaroita varasteltaisiin/tuhottaisiin, uhkailtaisiin päin naamaa/somen tai viestien välityksellä tai jopa lyötäisiin niin puhuttaisiko ihan vaan työpaikkakiusaamisesta? Tuskinpa.

Koulukiusaaminen ja somekiusaaminen kulkee mun nähdäkseni ilmiöinä ainakin osittain käsi kädessä. Omaa pahaa oloa puretaan ilkeilynä toisia kohtaan joskus nimettömänä mutta välillä myös ihan omalla naamalla ja nimellä. Ja tätä someilkeilyä tosiaan harrastaa aikuiset, jollon arvostelun ja rumien kommenttien kohteena on yleensä julkkikset.

Mun kokemuksen mukaan jotkut kommentoijat ei itse tajua käyttäytyvänsä huonosti. Kun oon huomauttanu epäasiallisesta kommentoinnista (koskien yleensä jonkun henkilön ulkonäköä) vastauksena on jotain omaa käytöstä puolustelevaa paskaa luokkaa "Suomessa on sananvapaus, mulla on oikeus mun mielipiteeseen", "Ite on julkisuuteen lähteny niin pitää kestää arvostelu" tai "No oon vaa rehellinen, onha se lihonu/laihtunu/sillä rumat vaatteet/liikaa meikkiä".

Silti, vaikka vastaukset on tota luokkaa niin uskon, että se antaa jotain ajateltavaa ja toivon, että joku jättäis tulevaisuudessa ilkeen kommentin kirjottamatta.
Tosin tätäkin foorumia lukiessa huomaa kyllä miten ääliömäisiä kirjotuksia aikuiset ihmiset jaksaa suoltaa päivästä toiseen :?
Somekiusaamisen kitkemiseen ei mitään nopeeta ratkaisua ole. Mut ainakin yksilön puuttuminen asiattomuuksiin, lapsille/nuorille hyvän somekäyttäytymisen opettaminen (ja epäasialliseen käytökseen tarttuminen), foorumien/somealustojen ahkera moderointi ja viime kädessä rikosilmoitukset vois olla jotain ensi käden työvälineitä. Ja tietty oman käytöksen tarkkailu ja tutkiskelu tärkeimpänä!
Avatar
poikani
Telkkaridekkareiden asiantuntija
Viestit: 9987
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 8:50 pm
Paikkakunta: ?? ???????

Re: Somekiusaaminen kuriin, mutta miten?

Viesti Kirjoittaja poikani »

Ei kannata olla missään Facebookeissa tms. Jos sille kuitenkin on jokin erittäin painava syy, ei pidä sitten jakaa omia kuviaan ja tietojaan koko kansalle. Esimerkiksi valokuvien jakamiseen vain luotettaville ystäville on lukuisia muitakin, parempia tapoja.

Jos kiusaaminen tapahtuu jollakin anonyymillä alustalla, kuten Minfossa, niin toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Eiväthän he edes tiedä, kenelle vittuilevat. Iva kohdistuu vain hattaramaiseen nettiprofiiliin, joka ei ole laisinkaan sama asia kuin ihminen siellä takana.

Jos vahinko on jo tapahtunut, laki ei auta käytännössä mitenkään. Asia pitää tarvittaessa hoitaa lain ulkopuolisin keinoin.

Mikäli haluaa kaikesta huolimatta jakaa arkensa ja juhlansa kaikkien nähtäville ja keikistellä salikuvissa perse kameraa kohti, on sitten vain otettava sekä hyvä että huono palaute vastaan.
????? ?? ??????.
Vastaa Viestiin