Ekonomisti: bensan veroale hyödyttäisi Venäjää ja hyvätuloisia

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5039
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Ekonomisti: bensan veroale hyödyttäisi Venäjää ja hyvätuloisia

Viesti Kirjoittaja Hermione »

Olen nyt kyllä ihan äimän käkenä, miten Suomen johtavat ekonomistit ovat päätyneet tälläiseen päätelmään.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 659efb338a
Ekonomisti: bensan veroale hyödyttäisi Venäjää ja hyvätuloisia

Ekonomistikoneen kyselyyn vastanneista suomen johtavista taloustieteilijöistä 86 prosenttia torjui polttoaineverotuksen alentamisen.

Jussi Korhonen
Tänään klo 10:35

Suomalaiset taloustieteilijät tyrmäävät Ekonomistikoneen kyselyssä ajatuksen polttoaineverotuksen alentamisesta polttoaineiden maailmanmarkkinahinnan vuoksi.

Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etlan ja Elinkeinoelämän valtuuskunta Evan ylläpitämän Ekonomistikoneen kyselyyn vastasi 48 johtavaa ekonomistia. Heistä 86 prosenttia torjui verotuksen alentamisen.

Vain neljä prosenttia vastanneista katsoi, että verojen alentaminen olisi sopiva keino vastata kohonneisiin hintoihin.
Hankala kohdentaa

Vastauskommenteissaan moni ekonomisti toteaa, ettei julkisen vallan väliintulolle ole perustetta, jos muutokset johtuvat markkinoiden normaalista toiminnasta.

– Varsinkin yleinen polttoaineveron lasku olisi liian kallista, sillä se ei kohdentuisi tulotason mukaan, Etlan toimitusjohtaja Aki Kangasharju sanoo kommentissaan.

Kangasharju toteaa Iltalehdelle, että sekään ei ole yksiselitteisen selvää, että polttoaineiden nousseita hintoja kannattaa kompensoida millään tavalla. Jos niin kuitenkin halutaan tehdä, hän rajaisi toimet koskemaan vain pienituloisia.

Koska polttoaineiden hintoja on hankala muuttaa tulotason mukaan vaihtuviksi, Kangasharju hakisi ratkaisua yleisellä, vain pienituloisille kohdennetulla veronalennuksella.

– Itse kohdentaisin veronalennuksen sellaisille ihmisille, jotka ovat kannustinloukussa, joiden ei verotuksen ja tulonsiirtojen vuoksi kannata ottaa töitä vastaan.

Kangasharju sanoo, että polttoaineveron alentaminen hyödyttäisi eniten suurituloisia, koska he myös käyttävät polttoaineita eniten. Åbo Akademin kansantaloustieteen professori Eva Österbacka on samoilla linjoilla.

– Pienituloisille kohdennettu yleinen veronalennus olisi ehkä jopa paras keino, jos heitä halutaan tukea.

.

LLT


On myös toisin vastanneita:
Yksi harvoista polttoaineverotuksen laskemista Ekonomistikoneen kyselyssä tukeneista oli tutkimusprofessori Tomi Kyyrä Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksesta. Myös hän on sitä mieltä, että normaalia markkinahintojen nousua ei tule hillitä, mutta vallitsevassa tilanteessa se olisi Kyyrän mukaan paikallaan.

– Ukrainan sodasta ja Venäjän vastaisista pakotteista johtuvaa äkillistä ja voimakasta nousua voitaisiin väliaikaisesti hillitä julkisen vallan toimin, jotta inflaatio saataisiin aisoihin ja vältyttäisiin palkkainflaatiolta, Kyyrä kirjoittaa Ekonomistikoneen vastauskommentissa.

Mutta. Miksi otsikoissa puhutaan vain bensiinistä? Bensiini on polttoaineena lähinnä henkilöautoissa, muut kumipyörät liikkuvat dieselillä. Onkohan tämä nyt virhe kysymyksenasettelussa vai jutun kirjoittaneen toimittajan ymmärryksessä.

Näissä keskusteluissa on aina se ihana epämääräinen käsite mukana, kuin hyvätuloinen. Minulle on jäänyt kovin epäselväksi, mitä se tarkoittaa. Todella hyvätuloisia on pari prosenttia kaikista veronmaksajista, ja kaikki joiden tulot yltävät valtionverotuksen piiriin, ovat ennen kaikkea hyviä veronmaksajia, mutta näilläkään ei ole ostovoimaa juuri sen enempää kuin niillä, jotka maksavat tuloistaan vähemmän veroja.