Espanjasta Saksaan matkalla ollut pienkone syöksyi Itämereen Latvian aluevesillä

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

tottij
Harjunpää
Viestit: 336
Liittynyt: To Elo 20, 2020 5:43 pm

Re: Ruotsia kohti lensi lentokone, joka syöksyi Itämereen

Viesti Kirjoittaja tottij »

Starbalia kirjoitti: Ma Syys 05, 2022 2:47 pm
Jazzermasser kirjoitti: Ma Syys 05, 2022 2:15 pm
Sledge kirjoitti: Ma Syys 05, 2022 9:47 am Miksei lentokoneissa ole vastaavaa kuolleenmiehen kytkintä kuin esim. junissa. Eli jos lentäjä ei tietyin väliajoin ilmoita itsestään automaatille niin lähettäisi hätäsignaalia ja laskisi lentokorkeuden ns. turvalliselle tasolle. Ja jos edelleen ei mitään reagointia niin automaattisesti valitsee laskeutumispaikan (putoamispaikan) niin että se aiheuttaisi mahdollisimman vähän vahinkoa muille?
Ei oo taitanut näin kehittynyt kone olla kysessä sentään..Jotenkin sekin et jos autopilotilla niin miksei ole sitten päässyt sinne määränpäähänsä lentämään minne se ollut menossa? Et voiko sen toiminta sitten muuttua niin paljon että kurssi muuttuu tippumis suunnaksi..??
Harvinaisia tapuksia ja todennäköisesti tässäkin olisi onnettomuudelta vältytty mikäli koneessa olisi ollut toinen pilotti backuppina.
10 kilometrin korkeudesta lennettäessä ja hapen siellä loppuessa hyödyllisen tajunnan aikaa on noin 30-60 sekuntia. Mitä tämä "backup" olisi siinä ajassa ehtinyt tehdä??
Avatar
Jazzermasser
Rico Tubbs
Viestit: 1280
Liittynyt: Ti Heinä 06, 2021 8:10 am

Re: Ruotsia kohti lensi lentokone, joka syöksyi Itämereen

Viesti Kirjoittaja Jazzermasser »

koneessa on varahappijärjestelmä. Ongelma on siinä että vaikka järjestelmät siitä paineen häviämisestä ilmoittaa, ei sille välttämättä enää tajua tai kykene tekemään mitään kun hypoksia ehtinyt hiipimään jo sen verran pitkälle.
Ovat tuupertuneet ilmeisesti jo Espanjan ilmatilassa, jonka jälkeen kone lentänyt autopilotti päällä koneeseen ennakkoon syötettyä reittiä pitkin määränpäähän eli Kölniin ja siitä vakiosuunnalla loppusijoituspaikkaansa, johon päätyi polttoaineen loppumisen seurauksena...Tuossa tilanteessa ei se apu henkilökään olisi mahtanut mitään jos sillä ei olisi ollut esim pientä happi pulloa heti käytettävissä tilanteen eskaloituessa...Jotenkin tässä kaikki tapahtunut erittäin nopeasti tai sitten ollut se viive missä koitettu pelastautua pois tilanteesta kunnes oli myöhäistä..
Starbalia
Poliisikoira Rex
Viestit: 267
Liittynyt: La Helmi 27, 2016 3:37 pm

Re: Ruotsia kohti lensi lentokone, joka syöksyi Itämereen

Viesti Kirjoittaja Starbalia »

tottij kirjoitti: Ma Syys 05, 2022 2:54 pm
Starbalia kirjoitti: Ma Syys 05, 2022 2:47 pm
Jazzermasser kirjoitti: Ma Syys 05, 2022 2:15 pm

Ei oo taitanut näin kehittynyt kone olla kysessä sentään..Jotenkin sekin et jos autopilotilla niin miksei ole sitten päässyt sinne määränpäähänsä lentämään minne se ollut menossa? Et voiko sen toiminta sitten muuttua niin paljon että kurssi muuttuu tippumis suunnaksi..??
Harvinaisia tapuksia ja todennäköisesti tässäkin olisi onnettomuudelta vältytty mikäli koneessa olisi ollut toinen pilotti backuppina.
10 kilometrin korkeudesta lennettäessä ja hapen siellä loppuessa hyödyllisen tajunnan aikaa on noin 30-60 sekuntia. Mitä tämä "backup" olisi siinä ajassa ehtinyt tehdä??
Mikäli Cabin Pressure hälytys tulee ohjaamoon, on maskit vedettävä välittömästi naamalle. Tämän jälkeen pilotit aloittavat välittömän checklistin aiheeseen liittyen. Jos tilannetta ei saada kuitattua ja paineita takaisin, aloitetaan emergency descent. Kaksi pilottia - aina toinen varmistavana. Jos nyt ainoa pilotti on tilanteessa lähtenyt matkustamoon auttamaan perheenjäseniään vaikka maskien laitossa, on se myöhäistä pelastumisen kannalta.
Tähän viittaa vahvasti ohjaamon miehittämättömyys hävittäjien varmistamana. Olisi myös mielenkiintoista tietää onko Cessnan ohjaamon tai matkustamon lasit menneet huuruun/jäähän. Helioksen kohdallahan havaintoja ei pystytty tekemään tämän takia.

Tässä kun katson OE-FGR lentoreittiä, on se Luxemburgin kohdalla korjannut kaksi kertaa ensiksi headingia 36kFt, minkä jälkeen ottanut linjan Kölnin suuntaisesti kolmella heading muutoksella, edelleen +-36kFt. Tämän jälkeen kone jatkanut Kölnistä n. 1h 50min samalla kurssilla. Lopulta kone alkanut vajoamaan kaartamalla oikealla ja tästä vaakakierteellä vasemmalle, lopulta mennyt jostain syystä vaakatasossa n. 3kFt korkeudella minuutin ja lopulta kallistunut vasemmalle. Koko putoamisprosessin aika 36kFt:stä --> 2kFt on vienyt n. 15 minuuttia.
30 minuuttia pidempään jos olisi polttoainetta riittänyt olisi kurssi ollut kohtisuoraa Tallinnaan tai 1h pidempään niin Pietari.
Starbalia
Poliisikoira Rex
Viestit: 267
Liittynyt: La Helmi 27, 2016 3:37 pm

Re: Ruotsia kohti lensi lentokone, joka syöksyi Itämereen

Viesti Kirjoittaja Starbalia »

Jazzermasser kirjoitti: Ma Syys 05, 2022 3:10 pm koneessa on varahappijärjestelmä. Ongelma on siinä että vaikka järjestelmät siitä paineen häviämisestä ilmoittaa, ei sille välttämättä enää tajua tai kykene tekemään mitään kun hypoksia ehtinyt hiipimään jo sen verran pitkälle.
Ovat tuupertuneet ilmeisesti jo Espanjan ilmatilassa, jonka jälkeen kone lentänyt autopilotti päällä koneeseen ennakkoon syötettyä reittiä pitkin määränpäähän eli Kölniin ja siitä vakiosuunnalla loppusijoituspaikkaansa, johon päätyi polttoaineen loppumisen seurauksena...Tuossa tilanteessa ei se apu henkilökään olisi mahtanut mitään jos sillä ei olisi ollut esim pientä happi pulloa heti käytettävissä tilanteen eskaloituessa...Jotenkin tässä kaikki tapahtunut erittäin nopeasti tai sitten ollut se viive missä koitettu pelastautua pois tilanteesta kunnes oli myöhäistä..
Ohjaamossa ollaan oltu kyllä toimintakunnossa vielä tuossa ennen Kölniä kun heading korjattu lentokentän suuntaisesti. Jotain on tämän jälkeen tapahtunut - mutta mitä - on vielä mysteeri.
anaboliantti
Sofia Karppi
Viestit: 440
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 1:01 am

Re: Ruotsia kohti lensi lentokone, joka syöksyi Itämereen

Viesti Kirjoittaja anaboliantti »

tottij kirjoitti: Ma Syys 05, 2022 2:50 pm
anaboliantti kirjoitti: Ma Syys 05, 2022 12:07 pm Veikkaan, että tässä on vaan toisinto Jämijärven turmasta.
https://fi.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4mi ... nnettomuus

Konetta on huollettu huonosti ja puutteellisesti mikä on tavallista näissä pienkoneissa.
Kuinka tavallista? :lol: laitappa jotain tilastotietoa tähän kun asiasta näytät tietävän.
Täältä niitä voi kuikuilla: https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_ ... omuuksista


Sitä tahtia noita vekottimia tipahtelee että ulkona saa ihan tosissaan tähyillä taivaalle ettei joku häkkyrä prötää omaan niskaan.

Ihan hyvällä prosentilla onnettomuuksia tapahtuu yksityiskoneille kun verrataan matkustajakoneisiin jotka on turvallisia ja luotettavia. Ehkä harrasteilmailu pitäisi vain yksinkertaisesti kieltää.

Jos ketjussa esitetty väite saksalaiskoneen iästä(1979) pitää paikkaansa niin vekotin olisi pitänyt pistää paaliin jo 20 vuotta sitten. No, nyt se vihdoin paalataan, mutta hiukan liian möhään.
Rubiskreebeli
Jack Bauer
Viestit: 967
Liittynyt: Ti Marras 25, 2014 5:53 pm

Re: Ruotsia kohti lensi lentokone, joka syöksyi Itämereen

Viesti Kirjoittaja Rubiskreebeli »

Starbalia kirjoitti: Ma Syys 05, 2022 3:24 pm
Jazzermasser kirjoitti: Ma Syys 05, 2022 3:10 pm koneessa on varahappijärjestelmä. Ongelma on siinä että vaikka järjestelmät siitä paineen häviämisestä ilmoittaa, ei sille välttämättä enää tajua tai kykene tekemään mitään kun hypoksia ehtinyt hiipimään jo sen verran pitkälle.
Ovat tuupertuneet ilmeisesti jo Espanjan ilmatilassa, jonka jälkeen kone lentänyt autopilotti päällä koneeseen ennakkoon syötettyä reittiä pitkin määränpäähän eli Kölniin ja siitä vakiosuunnalla loppusijoituspaikkaansa, johon päätyi polttoaineen loppumisen seurauksena...Tuossa tilanteessa ei se apu henkilökään olisi mahtanut mitään jos sillä ei olisi ollut esim pientä happi pulloa heti käytettävissä tilanteen eskaloituessa...Jotenkin tässä kaikki tapahtunut erittäin nopeasti tai sitten ollut se viive missä koitettu pelastautua pois tilanteesta kunnes oli myöhäistä..
Ohjaamossa ollaan oltu kyllä toimintakunnossa vielä tuossa ennen Kölniä kun heading korjattu lentokentän suuntaisesti. Jotain on tämän jälkeen tapahtunut - mutta mitä - on vielä mysteeri.
Kieltämättä mielenkiintoinen keissi ja olet varmaan oikeassa tuosta, että pilotti on mokannut pahasti ja rientänyt jeesaamaan perhettä kun olisi ehdottomasti pitänyt ensin huolehtia itsestään. Jos siis kyseessä hapen puute. Toisaalta on voinut tapahtua jotain ihan muutakin.

Kun tunnut tietävän aiheesta niin eikö lentokoneissa ole mitään ihmisistä riippumatonta järjestelmää tuon hapen puutteen varalle? Eihän se vaatisi kaiketi kuin happiantureita ja sen verran automatiikkaa, että jos happipitoisuus alittaa tietyn rajan tietyksi aikaa niin kone alkaisi laskeutumaan itsestään sellaiselle lentokorkeudelle, että happea olisi väkisinkin taas tarjolla ja porukka mahdollisesti virkoaisi. Kone lähettäisi tietty tekemisistään tietoa eteenpäin, jotta maassakin oltaisiin tietoisia mitä tapahtuu.
e18
Remington Steele
Viestit: 218
Liittynyt: To Syys 24, 2015 5:54 pm

Re: Ruotsia kohti lensi lentokone, joka syöksyi Itämereen

Viesti Kirjoittaja e18 »

Löytyi tuo lähde koneen iälle. 1979

Kone oli vuoden 1979 Cessna 551 ja siihen mahtuu pilotin lisäksi seitsemästä kymmeneen matkustajaa. Onnettomuushetkellä koneessa oli tiettävästi neljä henkilöä, saksalainen pariskunta tyttärineen ja 27-vuotias mies. Kone oli rekisteröity Itävallassa.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/27b ... 72f904baff
tottij
Harjunpää
Viestit: 336
Liittynyt: To Elo 20, 2020 5:43 pm

Re: Ruotsia kohti lensi lentokone, joka syöksyi Itämereen

Viesti Kirjoittaja tottij »

anaboliantti kirjoitti: Ma Syys 05, 2022 4:47 pm
tottij kirjoitti: Ma Syys 05, 2022 2:50 pm
anaboliantti kirjoitti: Ma Syys 05, 2022 12:07 pm Veikkaan, että tässä on vaan toisinto Jämijärven turmasta.
https://fi.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4mi ... nnettomuus

Konetta on huollettu huonosti ja puutteellisesti mikä on tavallista näissä pienkoneissa.
Kuinka tavallista? :lol: laitappa jotain tilastotietoa tähän kun asiasta näytät tietävän.
Täältä niitä voi kuikuilla: https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_ ... omuuksista


Sitä tahtia noita vekottimia tipahtelee että ulkona saa ihan tosissaan tähyillä taivaalle ettei joku häkkyrä prötää omaan niskaan.

Ihan hyvällä prosentilla onnettomuuksia tapahtuu yksityiskoneille kun verrataan matkustajakoneisiin jotka on turvallisia ja luotettavia. Ehkä harrasteilmailu pitäisi vain yksinkertaisesti kieltää.

Jos ketjussa esitetty väite saksalaiskoneen iästä(1979) pitää paikkaansa niin vekotin olisi pitänyt pistää paaliin jo 20 vuotta sitten. No, nyt se vihdoin paalataan, mutta hiukan liian möhään.
:lol: :lol: :lol:

Hieno lista! Ja vielä Suomessa tapahtuneista onnettomuuksista!! Kun tuota listaa nyt "kuikuilin" niin suurin osa onnettomuuksista on tapahtunut lentäjän erehdyksen takia. Et tosiaan taida tietää lentokoneista tai niiden huoltamisesta yhtään mitään.
MikaK
Theo Kojak
Viestit: 1100
Liittynyt: Ke Syys 18, 2019 9:29 pm

Re: Ruotsia kohti lensi lentokone, joka syöksyi Itämereen

Viesti Kirjoittaja MikaK »

Rubiskreebeli kirjoitti: Ma Syys 05, 2022 5:29 pm Kun tunnut tietävän aiheesta niin eikö lentokoneissa ole mitään ihmisistä riippumatonta järjestelmää tuon hapen puutteen varalle? Eihän se vaatisi kaiketi kuin happiantureita ja sen verran automatiikkaa, että jos happipitoisuus alittaa tietyn rajan tietyksi aikaa niin kone alkaisi laskeutumaan itsestään sellaiselle lentokorkeudelle, että happea olisi väkisinkin taas tarjolla ja porukka mahdollisesti virkoaisi. Kone lähettäisi tietty tekemisistään tietoa eteenpäin, jotta maassakin oltaisiin tietoisia mitä tapahtuu.
Lentotason automaattinen vaihto olisi teoriassakin varmaan liian vaarallista kun sen verran lentoliikennettä kuitenkin on. Lisäksi ei taida pelkkä happianturi riittää koska kyse on ilmanpaineesta. Happea ei pysty keuhkot väärässä paineessa hyödyntämään siksi kai piloteilla omat painemaskinsa on.

Tuommosessa Cessnassa joku autopilotti on. Jännä että siellä on sitten kyetty syöttämään uusia headingeja muttei kommunikoimaan lennonjohtojen kanssa. Oisko sitten toiminnallisuus ollut hypoxiassa enää sillä tasolla ettei aivot muuhun pystyneet? Hyvänolontunne ja tajuttomuus sitten lähellä. Jotain positiivista että lähtivät sitten kivuttomasti tajuamatta ja pelkäämättä varmaan.
VastarannanKiiski
Axel Foley
Viestit: 2438
Liittynyt: La Helmi 08, 2020 6:24 pm

Re: Ruotsia kohti lensi lentokone, joka syöksyi Itämereen

Viesti Kirjoittaja VastarannanKiiski »

Pilotti oli aika iäkäs, 72v. Onko noissa lentolupakirjoissa mitään yläikärajaa tai terveystarkastuksia kuten ajokortin suhteen on? Eikö näitä pienkoneita ole Suomessakin mätkähdellyt alas ihan lentäjän sairauskohtauksien takia? Tikkakoskellakin ja Hyvinkäällä se, missä Sami Saikkonen loukkaantui vakavasti.
Ikä lisää riskiä vrheisiinkin.
tuomittumurhasta
Harjunpää
Viestit: 312
Liittynyt: La Heinä 10, 2021 3:08 pm

Re: Ruotsia kohti lensi lentokone, joka syöksyi Itämereen

Viesti Kirjoittaja tuomittumurhasta »

Ei tuo 79-vuosmalli ees oo vanha lentokoneissa jos on asiallisella huollolla ollu, lentäähä tuolla ilmassa tosi vanhoja sotakoneitakin, Jenkkien B-52 pommikonekkin 1955 luvulla alettu valmistamaan ja vielä niiden odotetaan olevan ilmassa ainaki vuoteen 2040...
VastarannanKiiski
Axel Foley
Viestit: 2438
Liittynyt: La Helmi 08, 2020 6:24 pm

Re: Ruotsia kohti lensi lentokone, joka syöksyi Itämereen

Viesti Kirjoittaja VastarannanKiiski »

tuomittumurhasta kirjoitti: Ma Syys 05, 2022 8:56 pm Ei tuo 79-vuosmalli ees oo vanha lentokoneissa jos on asiallisella huollolla ollu, lentäähä tuolla ilmassa tosi vanhoja sotakoneitakin, Jenkkien B-52 pommikonekkin 1955 luvulla alettu valmistamaan ja vielä niiden odotetaan olevan ilmassa ainaki vuoteen 2040...
Tarkoitin lentäjää, en konetta, jos mun viestiin viittaat.
72-vuotias on aika vanha puikkoihin vaikka lentohaluja kuinka olisi, kuten tällä on kerrottu olleen. Reaktiokyky heikkenee, veritulppia ja muita sairauskohtauksia tulee iäkkäämille helpommin lentäessäkin, kun onhan se riski nuoremmillakin.
Liikennelentäjä käsittääkseni menettää lupakirjansa 60-vuotiaana ja sotilaslentäjät eläköityvät vielä varhaisemmassa iässä.

Onhan tällekin ukolle voinut tulla joku TIA-kohtaus, tai muu sekavuus ja hän on senkin takia tehnyt pahoja virheitä, jotka johtivat paineongelmiin tai hän ei pystynyt yllättävässä tilanteessa toimimaan järkevästi, jotta onnettomuus olisi estynyt.
Jos polttoainetta riitti 5 tunnin pörräämiseen (pilotti ja matkustajat tajuttomina tai kuolleina kyydissä), ongelman ilmetessä toimimalla heti, hänen olisi teoriassa pitänyt pystyä hoitamaan kone ja porukka elossa jollekin kentälle.
MikaK
Theo Kojak
Viestit: 1100
Liittynyt: Ke Syys 18, 2019 9:29 pm

Re: Ruotsia kohti lensi lentokone, joka syöksyi Itämereen

Viesti Kirjoittaja MikaK »

VastarannanKiiski kirjoitti: Ma Syys 05, 2022 8:36 pm Pilotti oli aika iäkäs, 72v. Onko noissa lentolupakirjoissa mitään yläikärajaa tai terveystarkastuksia kuten ajokortin suhteen on? Eikö näitä pienkoneita ole Suomessakin mätkähdellyt alas ihan lentäjän sairauskohtauksien takia? Tikkakoskellakin ja Hyvinkäällä se, missä Sami Saikkonen loukkaantui vakavasti.
Ikä lisää riskiä vrheisiinkin.
Ei kai ole mitään ikärajaa kunhan vaan koko ajan läpäisee säännölliset lääkärintarkastukset. Totta on että yli 70-vuotiaalla reaktiot on hidastuneet ja varsinkin paineistusongelmassa se on todella kriittistä ja siinä voi nuoremmat ja skarpimmatkin jahkailla liikaa kunnes toimii ja peli on sitten heti menetetty ja johtaa todennäköisesti kaikkien kuolemaan.

Toki lentäähän Tom Cruisekin jopa hävittäjillä 60-vuotiaana.
Nipanen
Alibin satunnaislukija
Viestit: 57
Liittynyt: Ma Elo 29, 2022 6:38 pm

Re: Ruotsia kohti lensi lentokone, joka syöksyi Itämereen

Viesti Kirjoittaja Nipanen »

"Saksalaisen Bildin mukaan Lisa Griesemannilla on isänsä tavoin lentäjä."

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000009048415.html

Onkohan tytär ollut kans ohjaamossa isänsä kans tai peräti yksin lentämässä konetta?
Merlin
Armas Tammelin
Viestit: 83
Liittynyt: Pe Loka 29, 2021 2:24 pm

Re: Ruotsia kohti lensi lentokone, joka syöksyi Itämereen

Viesti Kirjoittaja Merlin »

tuomittumurhasta kirjoitti: Ma Syys 05, 2022 8:56 pm Ei tuo 79-vuosmalli ees oo vanha lentokoneissa jos on asiallisella huollolla ollu, lentäähä tuolla ilmassa tosi vanhoja sotakoneitakin, Jenkkien B-52 pommikonekkin 1955 luvulla alettu valmistamaan ja vielä niiden odotetaan olevan ilmassa ainaki vuoteen 2040...
Noista koneistahan tulee aina erilaisia kehitysversioita. Se, että eka versio lensi 1955 ei todellakaan tarkoita, että se mikä nyt valmistetaan on samaa settiä, vaikka nimi onkin sama.
Vastaa Viestiin