Rauma / koulukiusaaminen 1980-luvun loppu ja 1990-luku

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

jennyyy
Alokas
Viestit: 9
Liittynyt: To Elo 26, 2021 9:48 pm

Rauma / koulukiusaaminen 1980-luvun loppu ja 1990-luku

Viesti Kirjoittaja jennyyy »

Elin Raumalla lapsuuteni, ja tulin siellä vakavasti koulukiusatuksi. Koskaan myöhemmin elämässä en ole muualla kokenut kiusaamista. Erityisesti luokanopettajani ala-asteella oli sadistisen oloinen, ja luokan henki myös kamala. Kamala henki jatkui yläasteelle.

Minun on edelleen vaikea käsittää, mitä oikein tapahtui. Varhaislapsuuteni oli onnellinen. Silloinkin kun minua kiusattiin koulussa, naapurissa oli kuitenkin kavereita.

Osaako joku valaista, mikä "Rauman hengessä" tuohon aikaan oli vikana? Mitä ihmettä siellä oli tekeillä? En ollut ainoa kiusattu, eikä syy voinut mitenkään olla pelkästään yksilöllinen. Vuonna 1989 Raumalla oli tapahtunut kouluampuminen samannimisessä koulussa, johon minä menin noin viiden vuoden kuluttua yläasteelle (fyysinen koulurakennus oli kyllä vaihtunut). Ilmeisesti kouluampumisessa oli ollut myös kiusaamisesta kyse. Jotain tätä samaa jatkui varmasti kouluampumisen jälkeenkin, ja siitä oli merkkejä jo ala-asteella ainakin tietyissä luokissa.

Olen ajat sitten muuttanut pois eikä minulla ole enää kontaktia paikkakuntaan eikä kehenkään asioista tietävään. Jos joku teistä tietää asioista, please antakaa minulle tiedonmuruja. Olin ulkopuolinen silloin, ja nyt olen ollut jo pitkään muualle muuttanut. Taustojen ymmärtämisen puute häiritsee.

Kuinkahan moni muuten Raumalla on tehnyt itsemurhan kiusaamisen takia? Monien entisten luokkakavereiden tietoja ei löydy julkisesti mistään, ja mietin syytä totaalisen katoamisen taustalla. Jossain Helsingin huippukouluissa puolet luokkalaisista voi olla väitelleitä nelikymppiseksi ehdittyään. No, minun luokkalaisista puolet on "kadonnut". Mitä tästä taustasta pitäisi ajatella?

vasikka
Javier Pena
Viestit: 1848
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 5:05 pm

Re: Rauma / koulukiusaaminen 1980-luvun loppu ja 1990-luku

Viesti Kirjoittaja vasikka »

Ei nyt mitään varsinaista näkemystä Raumasta ole, kun en ole siellä päinkään koskaan asunut. Intuitiivisesti tuntuisi, ettei sen tilanne voi kovin paljon muista sen ajan pikkukaupungeista poiketa. Itsekin olen karkeasti samaa ikäluokkaa kanssasi. Oli minunkin koulussani aikanaan kiusaamista ja siitä itsekin sain osani. Varmaan olin itsekin jossain määrin mulkku varsinkin ala-asteella. Asiasta ei kyllä paljoakaan puhuttu silloin, eikä myöhemminkään. Ehkä Rauma on noussut sen ampumisen takia tikunnokkaan. Joskus lueskelin foorumilta siitä tapauksesta ja vaikutelmaksi tuli, että sitä keskustelua ylläpiti joku kiusaamisen takia traumatisoitunut henkilö. Luokkalaisilla ja muillakin tuntui olevan kovin eriävät näkemykset siitä, että oliko ne ammutut kiusaajia vai ei.

jennyyy
Alokas
Viestit: 9
Liittynyt: To Elo 26, 2021 9:48 pm

Re: Rauma / koulukiusaaminen 1980-luvun loppu ja 1990-luku

Viesti Kirjoittaja jennyyy »

Itsekään en siis täysin puhdas pulmunen ole. Tietyssä mielessä itsekin kiusasin yhtä toista kiusattua varmaan sen takia, kun ärsytti se, kun aina ajauduin hänen seuraansa.

Varmaan siis aika monissa pikkukaupungeissa oli samaa dynamiikkaa.

Jotenkin kuitenkin tuntuu, että Raumalla kokemani oli "enemmän kuin tavallista kiusaamista". Se oli jotenkin todella outoa. Mutta voin olla väärässäkin.

Erikoista Raumalla oli siis se, että ainakin yksi ala-asteen opettaja (meidän opettaja) osallistui vahvasti kiusaamiseen tai ainakin jonkinlaiseen simputtamiseen. Hän oli ikään kuin jengin johtaja. Opettaja oli kaikkien inhoama ja selän takana pilkattu, mutta samalla siis johtaja. Hänellä oli kaikkia sananlaskuja: "Kun kissa on poissa, hiiret hyppii pöydällä." Hän siis ehkä tajusi, että selän takana on inhottu, mutta silti halusi olla pelottava kurinpitäjä. Samalla hän kuitenkin lipsui vahvasti opetusvelvollisuuksista, ja joskus esim vietti kokonaisen päivän koulun väestösuojan atk-luokassa, ja oppilaat sai olla luokassa keskenään. Tietysti luokka riehaantui, ja opettajan tullessa takaisin luokkaan seurasi kurinpalautus (huutamista, oppilaiden seisottamista jne.) Täytyihän hänen tajuta, mitä tapahtuu, jos opettaja on pitkään poissa! Ikään kuin hän olisi hakenut aihetta riehumiselle. Opetuksesta ei siis sinällään tullut mitään. Joskus keväällä huomasin, että johonkin vihkoon ei ollut koko vuoden aikana kirjoitettu mitään.

Tämä sama ala-asteen opettaja jätti yhden meidän luokan oppilaan luokkaretken ulkopuolelle ja myös luokkaretken valmistelujen ulkopuolelle täysin mielivaltaisista syistä. Luokkaretkeä valmisteltiin siis vuosia. Luokka sai jopa äänestää, että otetaanko tämä oppilas luokkaretkelle mukaan vai ei, ja luokka äänesti että ei oteta. (Itse en ollut siis juuri tämä oppilas, vaan todellakin kiusattuja oli monia.)

Jotenkin kaikki tuntuu vaan niin erikoiselta tähän päivään verrattuna. Siihen aikaan ei siis luokassa ollut koskaan ketään muuta kuin oma opettaja, joka sai johtaa luokkaa ihan miten halusi eikä kukaan puuttunut asiaan. Edes vanhemmat ei mitenkään puuttuneet. Nykyisinhän siis on ties mitä koulunkäyntiavustajia, apuopettajia luokassa koko ajan, ja vanhempien Wilma-viestejä yms.

Yläasteella sitten oli enemmän "tavallista" kiusaamista. Siellä ainakaan yksi opettaja ei pystynyt dominoimaan koko ajan samaa luokkaa.

Jos tämä kaikki kuulostaa ympäripyöreältä, en tiedä, miten paljon voin kertoa yksityiskohtia (ilman että se rikkoisi jotain tietoturvalainsäädäntöä). Ne, joita tämä kaikki koskee, luultavasti kuitenkin tunnistavat jo tämän perusteella.

Avatar
poikani
Telkkaridekkareiden asiantuntija
Viestit: 9987
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 8:50 pm
Paikkakunta: ?? ???????

Re: Rauma / koulukiusaaminen 1980-luvun loppu ja 1990-luku

Viesti Kirjoittaja poikani »

jennyyy kirjoitti:
La Syys 24, 2022 11:27 pm
Kuinkahan moni muuten Raumalla on tehnyt itsemurhan kiusaamisen takia? Monien entisten luokkakavereiden tietoja ei löydy julkisesti mistään, ja mietin syytä totaalisen katoamisen taustalla.
Moni ei halua olla löydettävissä netistä. Ei siihen tarvitse mitään sen suurempaa dramatiikkaa liittyä. Vai tarkoititko, että olet hakenut heitä nähden enemmänkin vaivaa kuin suunnilleen googlaamalla nimiä? Virastoista tms.
????? ?? ??????.

jennyyy
Alokas
Viestit: 9
Liittynyt: To Elo 26, 2021 9:48 pm

Re: Rauma / koulukiusaaminen 1980-luvun loppu ja 1990-luku

Viesti Kirjoittaja jennyyy »

poikani kirjoitti:
Su Syys 25, 2022 8:02 pm
jennyyy kirjoitti:
La Syys 24, 2022 11:27 pm
Kuinkahan moni muuten Raumalla on tehnyt itsemurhan kiusaamisen takia? Monien entisten luokkakavereiden tietoja ei löydy julkisesti mistään, ja mietin syytä totaalisen katoamisen taustalla.
Moni ei halua olla löydettävissä netistä. Ei siihen tarvitse mitään sen suurempaa dramatiikkaa liittyä. Vai tarkoititko, että olet hakenut heitä nähden enemmänkin vaivaa kuin suunnilleen googlaamalla nimiä? Virastoista tms.
En ole mistään virastoista hakenut, vaan ainoastaan netistä. Vertailukohtana nyt kuitenkin, että suurten kaupunkien huippukouluja käyneet tietää usein tismalleen useimpien entisten luokkakavereidensa statuksen aikuisena, kun kaikkien gradut, väitöskirjat yms löytyy heti, ja osaa heistä näkee ihan mediassa päivittäin. Olen kuullut heidän sanovan, että lähes kaikille lapsuustutuille on elämässä käynyt hyvin.

Toki siis moni ex-luokkakavereistani on voinut haluta kadota eikä ole esim kuollut, mutta tämä jo kertoo siitä, että tilanne on hyvin erilainen kuin niissä koululuokissa, joissa lähes kaikille on käynyt hyvin ja lähes kaikki on julkisesti esillä. Tietysti siis parempi vertailukohta olisi jonkin muun pikkukaupungin koulut.

Avatar
poikani
Telkkaridekkareiden asiantuntija
Viestit: 9987
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 8:50 pm
Paikkakunta: ?? ???????

Re: Rauma / koulukiusaaminen 1980-luvun loppu ja 1990-luku

Viesti Kirjoittaja poikani »

jennyyy kirjoitti:
Ma Syys 26, 2022 9:53 pm
Olen kuullut heidän sanovan, että lähes kaikille lapsuustutuille on elämässä käynyt hyvin.

- -

Toki siis moni ex-luokkakavereistani on voinut haluta kadota eikä ole esim kuollut, mutta tämä jo kertoo siitä, että tilanne on hyvin erilainen kuin niissä koululuokissa, joissa lähes kaikille on käynyt hyvin ja lähes kaikki on julkisesti esillä.
Haluaisin tuoda tässä esille näkemykseni: korkea sosioekonominen asema ei tarkoita, että elämässä olisi käynyt hyvin. Olen ihan lähipiirissäni nähnyt, että kulissien takana voi olla kamalaa pahoinvointia.
????? ?? ??????.

Vastaa Viestiin