Antaisitteko lapsenne pukeutua ns. pride-väreihin?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Tay77
Theo Kojak
Viestit: 1157
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 12:01 am

Antaisitteko lapsenne pukeutua ns. pride-väreihin?

Viesti Kirjoittaja Tay77 »

Törmäsin eräällä keskustelupalstalla seuraavanlaiseen, mielenkiintoiseen keskusteluun. Ja asia kyllä herätti itsessäkin ajatuksia. Ajattelin kysyä nyt teiltä, mitä mieltä olette?
Eli antaisitteko te esim. alle 14-vuotiaan lapsenne pukeutua sateenkaari-väreihin vain siksi, että hän haluaa "ottaa kantaa"?

Etenkin pienet lapset pitävät sateenkaaren väreistä, pinkistä, glitteristä jne. Tästä ei ole kyse :)

Vaan että esiteinit ja jopa 10-vuotiaat kokevat, että heidän pitäisi jotenkin "ottaa kantaa" tai "kertoa mielipiteistään" pukeutumisellaan.
Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä

gou övei, gou övei juu agli hipi, juu smel of narkotiks

Tay77
Theo Kojak
Viestit: 1157
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 12:01 am

Re: Antaisitteko lapsenne pukeutua ns. pride-väreihin?

Viesti Kirjoittaja Tay77 »

Vastaan tähän nyt itse ensin.
Minä vanhempana koen, että minä ensisijaisesti vastaan lapseni pukeutumisesta. Jos vaikkapa 9-vuotias haluaisi juosta talvipakkasella pihalla ilman pipoa, on minun tehtäväni katsoa, että lapsella on pipo päässä. Tämä ei ole neuvottelukysymys.

Mitä tulee sitten "mielipiteen ilmaisuun"; minä en usko, että vaikka 12-vuotiaan kuuluu pukeutumisellaan ilmaista mitään. Tietysti hänen kuuluu saada käyttää sellaisia vaatteita kun haluaa. Ja tuoda sillä tavoin esiin persoonallisuuttaan. Ja jotka ovat mukavia päällä ja säähän/tilanteeseen sopivia! Mutta että lapsella kuuluisi olla päällä vaatteita, jotka tuovat esiin kannanottoja, joko vitsinä tai oikeasti... :shock: Menee mielestäni samaan sarjaan "hassunhauskojen" paitojen kanssa, joita valitettavasti myös lapsille tehdään: "I'm a bi**h and proud" jne.
Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä

gou övei, gou övei juu agli hipi, juu smel of narkotiks

Tay77
Theo Kojak
Viestit: 1157
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 12:01 am

Re: Antaisitteko lapsenne pukeutua ns. pride-väreihin?

Viesti Kirjoittaja Tay77 »

Taisi mennä yksinpuheluksi :roll: Ainakin itse koin tämän tärkeänä ja ajankohtaisena aiheena. Ja jota itsekin vanhempana tulee joskus mietittyä.

Sitä kun haluaa lapsilleen parasta mutta niitä rajoja on vedettävä. Tämä koskee aikalailla kaikkea mitä tulee lapsiin.

Mutta en siis itse hyväksyisi, jos vaikka 10-vuotias lapsi päättäisi yhtäkkiä alkaa pukeutumisellaan kannattamaan mitä tahansa. Ja varsinkaan, jos kyse olisi seksuaalisuuden/sukupuolten hyväksymisistä. Nämä ovat asioita, mitä tuon ikäisen lapsen ei kuulu miettiä. Tuon ikäinen lapsi on vasta murrosiän kynnyksellä. Tuon ikäinen on varmasti tarpeeksi hämmentynyt oman murrosiän alkamisesta. Ei siinä kuulu hämmentyä lisää, että onko jotain muuta kuin on.

Ihan yhtälailla tekisi pahaa pukea lapsi/antaa pukeutua mihin tahansa mielipide-vaatteisiin. Viittasin tuossa jo aiemmin jopa vauvojen vaatteisiin ("Bitch" jne)
Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä

gou övei, gou övei juu agli hipi, juu smel of narkotiks

Huutaja Jaana
Vic Mackey
Viestit: 1915
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2022 8:54 am

Re: Antaisitteko lapsenne pukeutua ns. pride-väreihin?

Viesti Kirjoittaja Huutaja Jaana »

Jos homoilu kiinnostaa niin muuttakoon kadulle myymään persettä.
soitit 112 vaa kaljarahan perässä

Avatar
Ifigeneia
Theo Kojak
Viestit: 1146
Liittynyt: La Helmi 18, 2023 7:16 pm

Re: Antaisitteko lapsenne pukeutua ns. pride-väreihin?

Viesti Kirjoittaja Ifigeneia »

Ei ole lapsia, mutta jos olisi, on kaksi asustetta mitä en hyväksyisi. Toinen olisi semmoiset kuteet jotka saisivat hänet näyttämään huoralta, ja toinen on burka.

Muuten asu vapaa, kunhan siinä tarkenee. Toki keskusteltaisiin, jos hän laittaisi jotkut asennekuteet, että onko hän nyt ihan varmasti itse tuota mieltä, vai pyrkiikö miellyttämään kavereita.

Horostelukledjuja en hyväksyisi, koska en halua että lasta käytetään hyväksi vaatteita tekosyynä käyttäen. Burkaa en hyväksy, koska se on naissukupuolta sortava vaate joka on miltei sama kuin olisi keskitysleiripuku päällä ja Daavidin tähti hihassa.

Niin että ihan sama minulle ne pridevärit. Nehän itseasiassa alkaa toimia jo miltei varoittavana ilmiasuna, että pysy tuosta kaukana, tai saat kuulla ties mitä hihhulihuutoa. :lol:

Josta eksämppeli:

viewtopic.php?p=1462111#p1462111

Avatar
meitzi
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5116
Liittynyt: La Loka 18, 2008 8:17 am

Re: Antaisitteko lapsenne pukeutua ns. pride-väreihin?

Viesti Kirjoittaja meitzi »

Tietenkin antaisin lapseni pukeutua kantaa ottavasti, ja varsinkin tuossa pride-jutskassa olisin hiljaa itsekseni jopa ylpeä siitä, että haluaa osoittaa tukea asialle. Siinä ei ole yhtikäs mitään vikaa, että kannattaa ihmisoikeuksia.
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi

qurqo
Jane Marple
Viestit: 1088
Liittynyt: Ma Syys 13, 2021 1:25 pm

Re: Antaisitteko lapsenne pukeutua ns. pride-väreihin?

Viesti Kirjoittaja qurqo »

Pedofiilit näille lapsille Pride ideologiaa tuputtaa. Ei todellakaan kuulu lasten ottaa kantaa seksuaalisiin asioihin. Joku yläasteikäinen jo alkaa seksuaalisista suuntauksista ymmärtämään, mutta kyllä alakouluikäisiä pitää lgbtp+ pedofiililahkoilta varjella.

Lapsiystävällinen pride kulkue

Viimeksi muokannut qurqo, Ke Kesä 07, 2023 9:35 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tay77
Theo Kojak
Viestit: 1157
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 12:01 am

Re: Antaisitteko lapsenne pukeutua ns. pride-väreihin?

Viesti Kirjoittaja Tay77 »

meitzi kirjoitti:
Ke Kesä 07, 2023 12:50 am
Tietenkin antaisin lapseni pukeutua kantaa ottavasti, ja varsinkin tuossa pride-jutskassa olisin hiljaa itsekseni jopa ylpeä siitä, että haluaa osoittaa tukea asialle. Siinä ei ole yhtikäs mitään vikaa, että kannattaa ihmisoikeuksia.
Tässä me ihmiset/vanhemmat olemme ilmeisesti erilaisia. Minä en antaisi lapsemme pukeutua kantaaottavasti varsinkaan silloin kun lapselle on vielä epäselvää mitä asiassa oikeasti "kannatetaan".
En nyt tarkoita tässä esim. jääkiekkojoukkueita tai bändejä ja muuta "mainosvaatetta". Vaan nimenomaan sitä, että vaikkapa 12-vuotias lapsi haluaisi pukea ylleen sateenkaari-sukat tai -lippiksen vaan osoittaakseen mielipidettä/ottavan kantaa. "Meat is murder" -paidat jäisivät ihan yhtälailla meillä käyttämättä.
Ja mitä tulee omaan mielipiteeseeni, sateenkariväreihin pukeutuminen ei ole yhtä kuin ihmisoikeuksien kannattamista. Minä kannatan ihmisoikeuksia mutta ei tulisi mieleenikään laittaa esim. sateenkaari-sukkia jalkaani... :D
Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä

gou övei, gou övei juu agli hipi, juu smel of narkotiks

jhou
Perry Mason
Viestit: 3813
Liittynyt: Ti Maalis 31, 2015 3:09 pm

Re: Antaisitteko lapsenne pukeutua ns. pride-väreihin?

Viesti Kirjoittaja jhou »

Teineillä on todella herkkä tutka kaiken sen suhteen, mikä ärsyttää vanhempia. Jos olisin aikanaan suhtautunut paheksuvasti farkkuihin, muksut ei olisi varmaan muuta pitäneetkään. Sanoin, että pipo päähän talvella - se lähti taskuun heti ensimmäisen mutkan takana koulumatkalla. Sama kenkien suhteen, jos mittari rämpi jossain nollan ja -5C välillä, niin kaivettiin jo niitä iänikuisia tennareita esiin, että kyllä siellä jo tarkenee.

Joskus on vaikea erottaa kannanottoa siitä perinteisestä "en tee kuten tyhmät vanhempani tekevät tai sanovat" -periaatteesta. Siihen aikaan pride-värit ei Suomessa olleet niin iso juttu, mutta varmaan ekaksi olisin jutellu, että mitä meinaat tällä kannanotolla ja miksi se on mielestäsi tärkeää. Ja sen jälkeen olisin tukenut täysin.
Hyvin suunniteltu on edelleenkin tekemättä.

qurqo
Jane Marple
Viestit: 1088
Liittynyt: Ma Syys 13, 2021 1:25 pm

Re: Antaisitteko lapsenne pukeutua ns. pride-väreihin?

Viesti Kirjoittaja qurqo »




Tay77
Theo Kojak
Viestit: 1157
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 12:01 am

Re: Antaisitteko lapsenne pukeutua ns. pride-väreihin?

Viesti Kirjoittaja Tay77 »

Ifigeneia kirjoitti:
Ti Kesä 06, 2023 8:52 pm
Ei ole lapsia, mutta jos olisi, on kaksi asustetta mitä en hyväksyisi. Toinen olisi semmoiset kuteet jotka saisivat hänet näyttämään huoralta, ja toinen on burka.

Muuten asu vapaa, kunhan siinä tarkenee. Toki keskusteltaisiin, jos hän laittaisi jotkut asennekuteet, että onko hän nyt ihan varmasti itse tuota mieltä, vai pyrkiikö miellyttämään kavereita.

Horostelukledjuja en hyväksyisi, koska en halua että lasta käytetään hyväksi vaatteita tekosyynä käyttäen. Burkaa en hyväksy, koska se on naissukupuolta sortava vaate joka on miltei sama kuin olisi keskitysleiripuku päällä ja Daavidin tähti hihassa.

Niin että ihan sama minulle ne pridevärit. Nehän itseasiassa alkaa toimia jo miltei varoittavana ilmiasuna, että pysy tuosta kaukana, tai saat kuulla ties mitä hihhulihuutoa. :lol:

Josta eksämppeli:

viewtopic.php?p=1462111#p1462111
Ei tule koskaan olemaan tarvetta kieltää burkaa :D :D
Mutta tuossa "horostelukledjuissa", jotka mainitsit on kyllä perää. Ja miten lasten vanhemmat joutuvat näitäkin miettimään.

Kyllä minä ainakin olen miettinyt ja käynyt keskusteluja etenkin tyttölapsemme kanssa minkälaisia vaatteita on soveliasta käyttää. Vaikka nykyaikana niin kovasti painotetaan sitä, että pukeutua saa miten haluaa, mikään ei ole oma syysi, hyväksikäytetyksi voidaan tulla minkälaisena tahansa jne. Ja olen vanhempana juuri tätä mieltä.
Mutta silti pidän huolen, että esim. tyttö 10-vuotiaana ei mene kevätjuhlaan tuubimekossa tai pikkuhousut vilkkuen. Kyse ei ole mistään "hyväksikäytön ehkäisemisestä" vaan yksinkertaisesti siitä, että lapset ovat vielä lapsia ja pukeutuvat sen mukaisesti.
Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä

gou övei, gou övei juu agli hipi, juu smel of narkotiks

Avatar
Ifigeneia
Theo Kojak
Viestit: 1146
Liittynyt: La Helmi 18, 2023 7:16 pm

Re: Antaisitteko lapsenne pukeutua ns. pride-väreihin?

Viesti Kirjoittaja Ifigeneia »

Tay77 kirjoitti:
Ke Kesä 07, 2023 9:56 pm
Ifigeneia kirjoitti:
Ti Kesä 06, 2023 8:52 pm
Ei ole lapsia, mutta jos olisi, on kaksi asustetta mitä en hyväksyisi. Toinen olisi semmoiset kuteet jotka saisivat hänet näyttämään huoralta, ja toinen on burka.

Muuten asu vapaa, kunhan siinä tarkenee. Toki keskusteltaisiin, jos hän laittaisi jotkut asennekuteet, että onko hän nyt ihan varmasti itse tuota mieltä, vai pyrkiikö miellyttämään kavereita.

Horostelukledjuja en hyväksyisi, koska en halua että lasta käytetään hyväksi vaatteita tekosyynä käyttäen. Burkaa en hyväksy, koska se on naissukupuolta sortava vaate joka on miltei sama kuin olisi keskitysleiripuku päällä ja Daavidin tähti hihassa.

Niin että ihan sama minulle ne pridevärit. Nehän itseasiassa alkaa toimia jo miltei varoittavana ilmiasuna, että pysy tuosta kaukana, tai saat kuulla ties mitä hihhulihuutoa. :lol:

Josta eksämppeli:

viewtopic.php?p=1462111#p1462111
Ei tule koskaan olemaan tarvetta kieltää burkaa :D :D
Mutta tuossa "horostelukledjuissa", jotka mainitsit on kyllä perää. Ja miten lasten vanhemmat joutuvat näitäkin miettimään.

Kyllä minä ainakin olen miettinyt ja käynyt keskusteluja etenkin tyttölapsemme kanssa minkälaisia vaatteita on soveliasta käyttää. Vaikka nykyaikana niin kovasti painotetaan sitä, että pukeutua saa miten haluaa, mikään ei ole oma syysi, hyväksikäytetyksi voidaan tulla minkälaisena tahansa jne. Ja olen vanhempana juuri tätä mieltä.
Mutta silti pidän huolen, että esim. tyttö 10-vuotiaana ei mene kevätjuhlaan tuubimekossa tai pikkuhousut vilkkuen. Kyse ei ole mistään "hyväksikäytön ehkäisemisestä" vaan yksinkertaisesti siitä, että lapset ovat vielä lapsia ja pukeutuvat sen mukaisesti.
Juu, ehtiihän sitä aikuisellakin iällä kokeilla vaikka kaikki tyylit läpi.

Ihmettellyt olen ihan semmoistakin seikkaa kun tuli tämä hömpötys että ei käytetä lainkaan sukkia. Nilkat vaan paljaina ympäri vuoden. :?

Tay77
Theo Kojak
Viestit: 1157
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 12:01 am

Re: Antaisitteko lapsenne pukeutua ns. pride-väreihin?

Viesti Kirjoittaja Tay77 »

jhou kirjoitti:
Ke Kesä 07, 2023 9:36 pm
Teineillä on todella herkkä tutka kaiken sen suhteen, mikä ärsyttää vanhempia. Jos olisin aikanaan suhtautunut paheksuvasti farkkuihin, muksut ei olisi varmaan muuta pitäneetkään. Sanoin, että pipo päähän talvella - se lähti taskuun heti ensimmäisen mutkan takana koulumatkalla. Sama kenkien suhteen, jos mittari rämpi jossain nollan ja -5C välillä, niin kaivettiin jo niitä iänikuisia tennareita esiin, että kyllä siellä jo tarkenee.

Joskus on vaikea erottaa kannanottoa siitä perinteisestä "en tee kuten tyhmät vanhempani tekevät tai sanovat" -periaatteesta. Siihen aikaan pride-värit ei Suomessa olleet niin iso juttu, mutta varmaan ekaksi olisin jutellu, että mitä meinaat tällä kannanotolla ja miksi se on mielestäsi tärkeää. Ja sen jälkeen olisin tukenut täysin.
Jokainen teini varmaan muistaa sen, että piti pukeutua/meikata/ottaa hatsit tupakasta/tehdä jotain vaan siksi, että vanhemmat kielsivät ja asia tuntui muutenkin houkuttelevalta :wink:
Mutta tämä nyt oli kuitenkin vähän eri asia. Että vaikka 11-vuotias kokisi tarvetta "tunnustaa mielipidettä" tai "pukeutua vakaumuksen mukaan" siksi että hän on jostain keksinyt tällaista. Ei vastustaakseen vanhempiaan tai kapinoidakseen. Vaan, että jokin muu taho (media, some jne) on saanut hänet kyseenalaistamaan itsensä. Ja sitä kautta kokee tarvetta tuomaan hänelle median kautta "syötettyjä" mielipiteitä esille.
Mistä ihmeestä vaikka 11-vuotias tyttö saa päähänsä murrosiän kynnyksellä päähänsä pohtia, onko tyttö vai poika? Normaalit murrosiän fyysiset asiat ovat ehkä jo näkyvissä. Ne ovat varmasti itsessään jo hämmentäviä.
Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä

gou övei, gou övei juu agli hipi, juu smel of narkotiks

Tay77
Theo Kojak
Viestit: 1157
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 12:01 am

Re: Antaisitteko lapsenne pukeutua ns. pride-väreihin?

Viesti Kirjoittaja Tay77 »

Tay77 kirjoitti:
Ke Kesä 07, 2023 11:00 pm
jhou kirjoitti:
Ke Kesä 07, 2023 9:36 pm
Teineillä on todella herkkä tutka kaiken sen suhteen, mikä ärsyttää vanhempia. Jos olisin aikanaan suhtautunut paheksuvasti farkkuihin, muksut ei olisi varmaan muuta pitäneetkään. Sanoin, että pipo päähän talvella - se lähti taskuun heti ensimmäisen mutkan takana koulumatkalla. Sama kenkien suhteen, jos mittari rämpi jossain nollan ja -5C välillä, niin kaivettiin jo niitä iänikuisia tennareita esiin, että kyllä siellä jo tarkenee.

Joskus on vaikea erottaa kannanottoa siitä perinteisestä "en tee kuten tyhmät vanhempani tekevät tai sanovat" -periaatteesta. Siihen aikaan pride-värit ei Suomessa olleet niin iso juttu, mutta varmaan ekaksi olisin jutellu, että mitä meinaat tällä kannanotolla ja miksi se on mielestäsi tärkeää. Ja sen jälkeen olisin tukenut täysin.
Jokainen teini varmaan muistaa sen, että piti pukeutua/meikata/ottaa hatsit tupakasta/tehdä jotain vaan siksi, että vanhemmat kielsivät ja asia tuntui muutenkin houkuttelevalta :wink:
Mutta tämä nyt oli kuitenkin vähän eri asia. Että vaikka 11-vuotias kokisi tarvetta "tunnustaa mielipidettä" tai "pukeutua vakaumuksen mukaan" siksi että hän on jostain keksinyt tällaista. Ei vastustaakseen vanhempiaan tai kapinoidakseen. Vaan, että jokin muu taho (media, some jne) on saanut hänet kyseenalaistamaan itsensä. Ja sitä kautta kokee tarvetta tuomaan hänelle median kautta "syötettyjä" mielipiteitä esille.
Mistä ihmeestä vaikka 11-vuotias tyttö saa päähänsä murrosiän kynnyksellä pohtia, onko tyttö vai poika? Normaalit murrosiän fyysiset asiat ovat ehkä jo näkyvissä. Ne ovat varmasti itsessään jo hämmentäviä.
Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä

gou övei, gou övei juu agli hipi, juu smel of narkotiks

jhou
Perry Mason
Viestit: 3813
Liittynyt: Ti Maalis 31, 2015 3:09 pm

Re: Antaisitteko lapsenne pukeutua ns. pride-väreihin?

Viesti Kirjoittaja jhou »

Tay77 kirjoitti:
Ke Kesä 07, 2023 11:00 pm
Mutta tämä nyt oli kuitenkin vähän eri asia. Että vaikka 11-vuotias kokisi tarvetta "tunnustaa mielipidettä" tai "pukeutua vakaumuksen mukaan" siksi että hän on jostain keksinyt tällaista. Ei vastustaakseen vanhempiaan tai kapinoidakseen. Vaan, että jokin muu taho (media, some jne) on saanut hänet kyseenalaistamaan itsensä. Ja sitä kautta kokee tarvetta tuomaan hänelle median kautta "syötettyjä" mielipiteitä esille.
Mistä ihmeestä vaikka 11-vuotias tyttö saa päähänsä murrosiän kynnyksellä päähänsä pohtia, onko tyttö vai poika? Normaalit murrosiän fyysiset asiat ovat ehkä jo näkyvissä. Ne ovat varmasti itsessään jo hämmentäviä.
No siksi just olisin jutellut ensin. Että mistä tässä on kyse, miksi tämä on sinun mielestäsi tärkeä asia. Jos vaikka bestis on sateenkaariperheestä, siinä voi olla jo muksun mielestä aihetta ottaa kantaa, vaikka itse olisi täysin heteronormatiivinen.
Hyvin suunniteltu on edelleenkin tekemättä.

Vastaa Viestiin