Arvoituksia ja pulmia

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

EuroJR
Jessica Fletcher
Viestit: 3334
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Costa del Crime

Arvoituksia ja pulmia

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

Kaipa tämän paikka on pikemmin täällä vapaan keskustelun puolella. Ajattelin näet avata ketjun erilaisille kinkkisille arvoituksille ja pulmille. En löytänyt haku-toiminnolla vastaavaa, mutta jos sellainen on, joku ystävällinen sielu voisi postata linkin.

Avaan kuitenkin pelin eräällä viheliäällä kysymyksellä, joka piti minua pihdeissään pitkään. Ratkaisu oli lopulta niin helppo, että teki mieli lyödä päätä seinään.
----------------------------------------------------------------------------

Kaksi vanhaa tuttavaa tapasi toisensa pitkästä aikaa. He vaihtoivat kuulumisia ja sitten syntyi seuraava keskustelu:

"Onko sinulla lapsia?"

"On. Kolme."

"Minkä ikäisiä he ovat?"

"Sanotaan näin: heidän ikiensä tulo on 36, ja summa sama kuin meidän talomme numero - senhän sinä muistat!"

"Toki muistan..... (miettii)... mutta en silti pysty laskemaan lastesi ikiä."

"Anteeksi, unohdin mainita, että vanhin lapsista soittaa pianoa."

"Siinä tapauksessa tiedän lastesi iät."

------------------
Eli minkä ikäisiä lapset ovat?
papillon
Perry Mason
Viestit: 3635
Liittynyt: Su Joulu 23, 2007 12:12 pm
Paikkakunta: Ei kenenkään maa.

Viesti Kirjoittaja papillon »

Jospa tuo pianonsoitto ynnä muu talonnumero on huuhaata....en äkkiä keksinyt muuta kombinaatiota tulolle 36 kuin

1 x 3 x 12 = 36... äääh no perkele onhan sitten 2 3 6 kin, hmm. Miettimään takaisin nurkaan kiitos juu mennään. :lol:
Avatar
JMW
Susikoski
Viestit: 40
Liittynyt: Pe Marras 09, 2007 1:54 am

Viesti Kirjoittaja JMW »

2, 3 ja 6 ? ?
EuroJR
Jessica Fletcher
Viestit: 3334
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Costa del Crime

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

Perusteluja kehiin. Ratkaisu on lopulta hyvin yksinkertainen, mutta siihen tarvitaan päättelyketju. Voin sen verran vihjaista, että pianonsoitto eikä muukaan ole huuhaata tai hämäystä, vaan auttaa ratkaisemaan arvoituksen.
Mata Hari
Agentti Scully
Viestit: 655
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2008 10:06 pm

Viesti Kirjoittaja Mata Hari »

Älä pidä jännityksessä. Ei aivo riitä eikä kärsivällisyys :wink:
Kylli
Perry Mason
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kylli »

Saako tuosta kaiken tarvittavan tiedon arvoituksen ratkaisemiseen vai pitäisikö olla taustatietoja (esim. pianon koskettimien lukumäärä tms)?

Helvetin ärsyttävä juttu.
Yö ja aamu jokainen, jollekin on viimeinen. Joka ilta, joka yö, jonkun sydän riemuin lyö. Jonkun sydän riemuin lyö, jonkun osa ikiyö...
EuroJR
Jessica Fletcher
Viestit: 3334
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Costa del Crime

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

8)

Aion olla ikävä ja pitää salaisuuden, kunnes siihen saan perustellun oikean ratkaisun. Lisävihjeenkin jo annoin. Noilla tiedoilla se ratkaisu selviää.

Pidetään tämä ketju tällaisille pohdinnoille. Meillähän on jo yksi "Kysy mitä vaan" -ketju toisaalla. Tämänkään takia en paljasta salaisuutta liian aikaisin.

Toivotan kaikki tervetulleiksi laittamaan samanlaisia kimurantteja arvoituksia. Oliko se nyt Aariel vai Primadonna vai kuka, joka pisti sen "mies meni sadesäällä 6 kerrokseen ja jatkoi jalan" tai "sotaveteraani joka jatkoi käsin" tms. Tänne vaan sekin niin yritän itse sitä ratkaista.
Jackie Jones
Susikoski
Viestit: 38
Liittynyt: La Loka 27, 2007 3:01 am

Viesti Kirjoittaja Jackie Jones »

Raivostuttava arvoitus.

Yksi 4-vuotias ja kaksi 3-vuotiasta?
Koska 4x3x3=36
Ja koska tuttava kaiken ajan jälkeenkin muisti talon numeron, sen tuli olla yksinkertainen, siis 10.
Pianonsoitto taas aloitetaan noin 4 vuoden iässä.

Varmaan väärin, mutta muuta en kyllä keksi. :lol:
EuroJR
Jessica Fletcher
Viestit: 3334
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Costa del Crime

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

Jackie Jones kirjoitti:Raivostuttava arvoitus.

Yksi 4-vuotias ja kaksi 3-vuotiasta?
Koska 4x3x3=36
Ja koska tuttava kaiken ajan jälkeenkin muisti talon numeron, sen tuli olla yksinkertainen, siis 10.
Pianonsoitto taas aloitetaan noin 4 vuoden iässä.

Varmaan väärin, mutta muuta en kyllä keksi. :lol:
Noin minäkin sitä aluksi lähdin ratkomaan. Ratkaisu on kuitenkin täysin ilman mitään tulkinnanvaraisia asioita.
Avatar
VoDKa
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4913
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
Paikkakunta: Better place.

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Vastaus löytyy myös netin ihmeellisestä maailmasta hieman googlaamalla, jos ei halua aivojaan käyttää.

Itse en osannut ratkaista, koska yksinkertaisesti olen huono näissä, mutta heti kun olin lukenut vastauksen (ja todennut että oma ratkaisumallini oli täysin väärä), voi vain sanoa että ei tuossa mitään ylimääräistä ole noissa jutuissa. Loppujen lopuksi vastaus on aika selkeäkin, mutta miettikäähän vain ihan rauhassa älkääkä heti googlatko.

Lisää tälläisiä. Mutta mielellään vähemmän matemaattisia. (Vaikka totuus on, että tämäkin ratkaistaisiin ala-asteen matikalla helposti... :roll: )

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

Avatar
maija turjukka
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4942
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 8:58 pm

Viesti Kirjoittaja maija turjukka »

Mä ehdottaisin 2-vuotiaita kaksosia ja 9-vuotiasta isoveljeä/siskoa.
Perustelut menee näin: 2x2x9 = 36, 2+2+9= 13 (epäonnen luku myös helppo muistettava) ja pianonsoitosta sen verran, että tuskin kaksivuotiaat vielä sitä osaa...
Saanko palkinnon?
-Suru on hinta, jonka maksamme rakkaudesta.-
EuroJR
Jessica Fletcher
Viestit: 3334
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Costa del Crime

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

maija turjukka kirjoitti:Mä ehdottaisin 2-vuotiaita kaksosia ja 9-vuotiasta isoveljeä/siskoa.
Perustelut menee näin: 2x2x9 = 36, 2+2+9= 13 (epäonnen luku myös helppo muistettava) ja pianonsoitosta sen verran, että tuskin kaksivuotiaat vielä sitä osaa...
Saanko palkinnon?
Njet. Sitäpaitsi epäonnen luku ja pianonsoiton aloittamisvuosi ovat tulkinnanvaraisia asioita.
Bleddyn
Neuvoja-Jack
Viestit: 587
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 1:33 am
Paikkakunta: K-S Survival Program.

Viesti Kirjoittaja Bleddyn »

^^ Mutta Maija on kyllä oikeassa. 2+2+9 on ihan pakko olla oikea vastaus, koska väänsin sitä niin hiton kauan. Mehän ei tiedetä, että miksi se tyyppi muistaa niiden talon numeron. Kunhan nyt vaan muistaa. Jos sen talon numero nyt on 13, niin ne lapset voi olla joko 1, 6 ja 6 tai sitten 2, 2 ja 9. Ja kukas niistä soittikaan pianoa? No se vanhin. :wink:
Kiikun kaakun rajalla
Puolimielet hajalla
Jackie Jones
Susikoski
Viestit: 38
Liittynyt: La Loka 27, 2007 3:01 am

Viesti Kirjoittaja Jackie Jones »

Luin vastauksen netistä mutta en silti tajua tuota päättelyketjua. En vaan käsitä, että mistä tuon talon numeron voi päätellä. Voiko joku selventää vähäjärkiselle? :D
Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Viesti Kirjoittaja Loka »

Talon numero 13
Lapset 2v, 2v ja 9 v.

2 veet ovat saman ikäisiä, eikä tiedetä kumpi vanhempi, joten 9 vee soittaa pianoa. Talon numeron mies tiesi, me ei joten osaa laskea iät yhteen. Lasten yhteenlaskettu ikä on siis 13. 2x2=4 4x9=36.

Vois olla myös 1v, 6 v ja 6 v,mutta sillon ei tiedettäs kuka pianoa soittaa kun lapsoset kaksosia.

edit,en tiedä onko oikein, päättelin Itse. Itse itse itse.
Viimeksi muokannut Loka, Su Touko 18, 2008 7:00 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vastaa Viestiin