Kela, Sossu, Työvoimatoimisto

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Kafira
Susikoski
Viestit: 42
Liittynyt: Su Helmi 03, 2008 1:12 am

Viesti Kirjoittaja Kafira »

Mitähän tähän nyt sanois.. Itse olen Kelalla töissä :twisted:

Sossusta ja työkkäristä ei kokemusta, lukuunottamatta muutaman vuoden takaista harjoittelua työkkärin kautta. Silloin ainakin homma toimi yllättävänkin hyvin, ei valittamista siitä.
esmes-
Javier Pena
Viestit: 1817
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 10:28 am

Viesti Kirjoittaja esmes- »

erikoisin juttu joka mulle on sauttunut 2002 asumistukien kanssa: asuttiin sillon soluasunnossa, ns kommuunissa -minä, silloinen avomieheni ja kämppiksinä naisystäväni ja hänen miehensä. sitten kun kelaan piti toimittaa papereita ni ne päättelivät että mulla on kaksi avomiestä ja samoin muilla kaksi avokasta. siinä se oli papereiden pyöritystä ja todistelua että "tää on mun mies ja toi on ton toisen". en tajuu miten se saattoikin olla niin monimutkaista, eikös moniavioisuus ole suomessa kiellettyäkin? noh, semmonen episodi.

sekin on pakko mainita että yhtään työpaikkaa en ole työkkärin välityksellä saanut. pakko vaan nostaa itse pylly penkistä.
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei
loneliness
Jessica Fletcher
Viestit: 3206
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2008 12:30 am

Viesti Kirjoittaja loneliness »

Howler kirjoitti:Kelasta on ainoastaan huonoja kokemuksia, esim. hain kuntoutustukea patella luksaation takia, se hylättiin MASENNUKSENI takia. Miten helvetissä polven kuntoutuksen tukihakemuksen voi hylätä masennuksen takia?! Olisi varmaan pitänyt valehdella siinä helvetin lomakkeessa.

Työkkärin kanssa asiat mennyt juuri niin kuin pitääkin, sossuun en ole tutustunut.
Mitä helvettiä! Anteeksi kiroilu. Mikä hevonpaskapökälepykälä tollanen on? Itse on vähän pinna kireellä, kun joidenkin pykälien perusteella minulta napataan yli 100 e pois seuraavasta "tilistä". Olen ilmoittanut asiallisesti opiskelun alkamisen, mutta päivämäärä on kuulemma jäänyt merkitsemättä, jonka perusteella työnhakua ei jatketa. Olen osa-aikatyössä ja saan pienen summan liitosta massia palkkani lisäksi. Työkkäri iski väliin ja lähetti liittoon lausunnon, josta ilmenee, että en ole hoitanut asioitani. Asiahan ei työkkärille kuulu paskankaan vertaa, mutta välikätenä he kokivat oikeudekseen rankaista minua. Olisivat voineet vaikka soittaa, mutta lakien ja vittuilun vuoksi sain sitten perseeseeni kohdistuvaa väkivaltaa valtion toimesta. Oi maamme Suomi, kiitos kaikesta, mitä olet minulle antanut. Vittu :D
Paavo Arhinmäki on äijä!
Howler
Axel Foley
Viestit: 2291
Liittynyt: Ti Syys 04, 2007 10:42 am

Viesti Kirjoittaja Howler »

loneliness kirjoitti:Mitä helvettiä! Anteeksi kiroilu. Mikä hevonpaskapökälepykälä tollanen on?
Ihan sama kommentti itselläkin oli, kun sen kirjeen avasin, että mitä helvettiä. Mutta ei auttanut vaikka kyseli ja teki vaikka mitä, päätös pysyi. Jopa lääkärini ihmetteli miten se oli mahdollista, mutta nähtävästi on... Kuntoutuin sitten polveni leikkauksen jälkeen omin päin suurimmaksi osaksi, että juu, kiitos Kelalle.
markja
Adrian Monk
Viestit: 2911
Liittynyt: La Elo 18, 2007 3:44 am
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markja »

http://markusjansson.blogspot.com/2007/ ... oitus.html
"Mikä on työvoimatoimiston tarkoitus?

Työministeriön (miksi sellaista tarvitaan?) sivuilta löytyy kammottava lista eri puolilla Suomea sijaitsevista puljuista, joissa sinunkin verovarojasi tuhlataan surutta papereiden pyörittelyyn joka päivä. Kuten tässä esimerkissä Turun Työvoimatoimistosta, joka vaatimattoman kokoisena, uutena kolmikerroksisena rakennuksena Aurajoen rannalla kuluttaa arvokasta tonttimaata olemattomaan tehtäväänsä.

Tein vierailun kyseiseen puljuun, nyt kun työsuhteeni kerran loppui ja piti käydä "ilmoittautumassa". Huvittavaa oli, että toisessa kerroksessa oli ainakin 34 huonetta virkailijoille asiakaspalvelua varten. Jokaisella oli siis oma huone. Paikalla oli kymmenkunta virkailijaa. Missä loput 24 olivat virka-aikaan? Olivatko he kaikki sattumalta lomalla? Palkka heille varmasti ainakin juoksee joka tunnilta. Niistä kymmenkunnasta jotka paikalla olivat, yksi otti vastaan asiakkaita. Kyllä. Luitte oikein. Mitä loput 9 tekivät jäänee mysteeriksi, havaintojen mukaan käytävällä keskustelu, kaikenlaisten paperien pyörittäminen ja netissä surffailu veivät melkoisesti heidän aikaansa. Tämän vuoksi sainkin luvan odotella miltei kaksi tuntia pääsyä herra virkailijan luokse. Tästä kaikesta minulle tuli mieleen kolme kirjainta. D ja D ja R.

No mitä herra virkailija minusta? Eipä juuri mitään. Iski kasan esitteitä kouraan, kirjoitti hieman jotain tietoihini, kopioi työtodistukseni ja kehoitti palaamaan asiaan parin viikon kuluttua ja katsomaan netistä ja muualta töitä. Byrokratiaa ja paperisotaa. Ei muuta.

Tämänkö takia on verovaroillani pystytetty tuollainen kolossi Aurajoen rantaan ja palkattu se täyteen kaikenlaista paperinpyörittäjää ja sossuämmää? Ilmeisesti. Tai sitten hörhöt luulevat, että normaali ihminen ei osaa itse katsoa mitä eri opiskelu- ja työmahdollisuuksia on tarjolla tai ottaa itselleen työttömyysvakuutusta tms.? Tai sitten hörhöt vain haluavat tekotyöllistää kavereitaan työvoimatoimistoihin kasapäin?

Säätelytaloutta kannattavat hörhöt kuvittelevat, että säätelemällä, byrokratisoimalla, viranomais- ja sosiaalitanttojen hyysäys- ja kyykytyspolitiikalla työttömyys(kin!) saadaan hoidettua. Eli tavallaan työttömyys (tai mikä tahansa todellinen, kuviteltu ja/tai itse aiheutettu ongelma) sinällään johtuu vain siitä, että markkinavoimat eivät oikein toimi kunnolla. Tämän epäkohdan korjaamiseksi pitää sitten rakentaa kattava verkosto erilaisia virkamiehiä, sossuja ja pykäliä, joilla "varmistetaan" asian "korjaantuminen".

Jos ongelma ei poistu, luodaan lisää ja uusia pykäliä, byrokraatteja, viranomaisia ja säätelyä siinä toivossa että ongelma heidän ansiostaan poistuisi. Koska hörhöjen mielestä vian on pakko olla valtiovallan liian vähäinen asioihin puuttuminen, ainoa oikea lääke on hörhöjen mielestä lisätä valtiovallan sekaantumista ja verovarojen käyttöä. Kierre on loputon.

Eli sen sijaan että puututtaisiin työttömyyden syihin ja annettaisiin ihmisten itse tehdä mitä työtä haluavat tehdä sellaisilla ehdoilla kun he haluavat tehdä, tai järjestää työttömyysturvansa kuten itse haluavat järjestää, pitää valtion ja byrokraattien (ynnä sossuämmien) sekaantua asiaan. Tämä on hyvinvointivaltion yksi sairaimmista ilmenemismuodoista. Jos välttämättä halutaan varmistua siitä, että kaikilla ihmisillä on perusturva, sen voisi toteuttaa yksinkertaisesti perustulolla ilman mitään säätelyä, byrokratiaa ja virkamieskoneistoa.

Jokainen, joka ymmärtää edes perusasioita taloudesta ja/tai yksilönvapauksista, tuskin voi olla kannattamatta kaikkien työvoimatoimistojen välitöntä lakkauttamista. Yksi pitäisi ehdottomasti jättää jäljelle ja säilöä (mieluiten työntekijöineen päivineen mutta se ei taida onnistua) muoviin, jotta jälkipolvetkin voisivat ihmetellä kyseistä hullutusta. Kyse on nimenomaan (suuruuden)hulluudesta. Työvoimatoimistoilla ei ole tietenkään yhtään mitään järkevää olemassaolon perustetta. Vaikka joku voisikin sellaisen jostain syystä väittää keksineensä, ei sekään voi selittää sitä, että työvoimatoimiston pitää olla niin massiivisen kokoinen ja niin täynnä henkilökuntaa joka ei oikeastaan tee mitään kovinkaan olennaista.

Vapaassa markkinataloudessa ihmiset käyttäisivät yksityisiä työnhakufirmoja etsiäkseen työtä, jota olisi tarjolla kaikille halukkaille, koska minimipalkat eivät aiheuttaisi työttömyyttä (sulkemalla työmarkkinoiden ulkopuolelle ne, joiden työpanoksen arvo on vähäisempi kuin mitä heille pitäisi palkkaa maksaa). Yksikään yksityinen yritys ei voisi omistaa työvoimatoimiston kaltaista kolossia, jossa suurinosa työntekijöistä ei näytä edes tekevän itse työtä, koska se menisi moisen tuhlailun seurauksena äkkiä konkurssiin. Mutta julkinen valta voi käyttää täysin mielipuolisia summia täysin tehottomaan ja järjettömään näpertämiseen, koska se ei voi mennä konkurssiin eikä se ole tulosvastuullinen. Jos kustannukset karkaavat käsistä, voidaan aina vain nostaa veroja eli maksattaa koko tuhlailu veronmaksajilla. Jos yksityinen yritys nostaisi hintojaan, asiakkaat menisivät kilpailevan firman asiakkaiksi.

Jään kauhulla odottamaan, koska minun pitäisi asioida KELA:ssa..."
Kotisivu: http://www.markusjansson.net
Blogi: http://markusjansson.blogspot.com
PGP: 6E9E375EC50A27FDB9DA1672A78C27BF735ADADA
PGP2: 9966C10DDC7F0DEDEC480A75FE952445F24D55DD
loneliness
Jessica Fletcher
Viestit: 3206
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2008 12:30 am

Viesti Kirjoittaja loneliness »

Kiitos Markja. Itse käytän työkkäristä yksiselitteistä sanaa: kulissi.
Paavo Arhinmäki on äijä!
melankol13
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 14
Liittynyt: To Maalis 13, 2008 4:26 pm

Viesti Kirjoittaja melankol13 »

Kaikissa kolmessa on tullut asioitua jo pitemmän aikaa. Nyt juuri olen aloittamassa opiskelun, ja kauhulla odotan sitä ruljanssia opintotukien ja muiden kanssa.

Työkkäristä kovinkaan paljoa kehumista, tasaisin väliajoin on tarvinnut käydä uusimassa työnhaku, samat kyselyt että mitäs nyt, ja joka kerta tarjoavat että varaa aika ammatinvalintapsykologille, joka loppujen lopuksi kysyy sanasta sanaan samat jutut kuin muutkin. Kerran olin työkkärin kautta työnhakuvalmennuksessa, muutoin eivät ole mitään kursseja tyrkytelleet.
Nyt sitten luulin että ei tarvitsisi käydä uusimassa työnhakua koska olen jo oikeastaan opiskelija, mutta paskapostia tulee notta työnhaku on päättynyt.
Eli huomenna reissu työkkäriin. :x
Some like it dead
loneliness
Jessica Fletcher
Viestit: 3206
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2008 12:30 am

Viesti Kirjoittaja loneliness »

melankol13 kirjoitti:
Työkkäristä kovinkaan paljoa kehumista, tasaisin väliajoin on tarvinnut käydä uusimassa työnhaku, samat kyselyt että mitäs nyt, ja joka kerta tarjoavat että varaa aika ammatinvalintapsykologille, joka loppujen lopuksi kysyy sanasta sanaan samat jutut kuin muutkin.
Itse täyttelin teininä kymmeniä sivuja ammatinvalintapsykologilla, tein testejä koneella, eikä se psykologi osannut niistä mitään keksiä, sanoi vaan, että ongelmani on, että minua ei kiinnosta mikään ala. Olin vain, että "aha".
Paavo Arhinmäki on äijä!
Avatar
ABC
Michael Knight
Viestit: 4320
Liittynyt: To Touko 31, 2007 2:23 am

Viesti Kirjoittaja ABC »

Työkkäriin ei kannata mennä ennenkuin on pelkästään tarkoituksena saada sieltä ne parisataa euroa kuussa, sitten kun on ihan pakko. Jos aikoo vielä saada oikeaa, palkattua työtä, kannattaa työkkäriä vältellä viimeiseen asti. Nimittäin työkkärin kautta tulee paikallisten työnantajien tietoon, että statuksesi == työtön, etkä sen jälkeen saa varmasti enää työtä yhtään mistään. Sen sijaan sinua yritetään välittömästi saada "harjoitteluksi" kutsuttuun laillistettuun orjatyöhön, josta ei makseta oikeaa palkkaa, tai erilaisiin silpputyösuhteisiin, josta niinikään ei saa tarpeeksi palkkaa jotta sillä eläisi, puhumattakaan työterveyshuollosta etc. etuuksista, joista samaa työtä vakituisesti tekevät työkaverisi nauttivat.

Summa summarum: mitä paremmat mahdollisuudet sinulla on saada työtä ilman työkkäriä, sitä suurempaa vahinkoa sinne ilmoittautuminen sinulle tekee.
Every ship must sail a world.
loneliness
Jessica Fletcher
Viestit: 3206
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2008 12:30 am

Viesti Kirjoittaja loneliness »

Noh parempihan se olisi, ettei siellä tarvitsisi asioida. Tunnen ihmisiä, jotka eivät eläessään ole työkkärin ovesta sisään astuneet. Maailma on hieman erilainen heidän silmin. Työkkäristä on paha ponnistaa eduskuntaan tai jotain...tietty häviäjän leima sieltä kyllä välittyy työnantajille ja status menee alaspäin.

Vuokrafirmat voisi kyllä liittää tähän ketjuun kanssa...ei niistäkään monella varmasti paljon ylistyssanoja ole jakaa. Kansanedustajat voisivat tehdä kokeellisia työharjoitteluja virkansa ohessa vuokrafirman listoilla, sekä käydä Kelassa ja Sossussa naamioituna esittämässä työtöntä, alkoholistia tai muuta väliinputoajaa ja kokea konkreettisesti, mitä elämä alemmassa kastissa on.
Paavo Arhinmäki on äijä!
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

Toinen asia joka tuli mieleen ja suurin syy sille, miksen tasan varmasti ikinä hakeudu Työkkärin palvelujen äärelle: siellä ei käsittääkseni ymmärretä allergioiden päälle. Tästä minulla siis ei ole varmaa tietoa, vaan perustan tietoni lähinnä lukijapalstakirjoituksille. Eli, koska allergia ei oikeastaan ole eksakti sairaus jonka vaikutuksista, kovuudesta ja ilmenemisestä voitaisiin saada tarkkaa tietoa, Työkkärissä ilmeisesti oletetaan että allergiset teeskentelevät? Minulla sattuu olemaan (kuulostaa varmaan naurettavalta, mutta totta puhun) allergiat, jotka estävät sekä siivoamisen (vahvat pesuaineet & pöly), että kaikkien elintarvikkeiden kanssa työskentelemisen. Eli kaikki ns. paskaduunit. En voi todistaa allergioitani oikeastaan mitenkään, joten jos en ota vastaan työpaikkaa hiekkakenttäsiivooja-leipuriapulaisena, olen työhaluton?
Viimeksi muokannut joey, To Marras 20, 2008 12:43 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
esmes-
Javier Pena
Viestit: 1817
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 10:28 am

Viesti Kirjoittaja esmes- »

mulle on tehty kans noita ammatinvalinta-testejä, työkkärin psykologit ja ammatinvalinnanohjaajat. monesti on naama vääntynyt ku laskevat pisteitä, mulla on tuloksena joka testissä ollut 100% eräs tietty ala eikä muille aloille ole mitään intressejä. vaikeuttaa työnhakuakin kun kaikki lahjat ja mielenkiinto kohdistuu vaan yhteen hommaan, pitäis osata olla vähän monipuolisempi.
nii, siis sama ala puski testissä läpi 9. luokalla ja viimeksi vuosi sitten kun testattiin.. aika rajoittunut olen :oops:
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei
Tirskis
Neuvoja-Jack
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Touko 12, 2008 5:49 pm
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Tirskis »

ABC kirjoitti:Työkkäriin ei kannata mennä ennenkuin on pelkästään tarkoituksena saada sieltä ne parisataa euroa kuussa, sitten kun on ihan pakko. Jos aikoo vielä saada oikeaa, palkattua työtä, kannattaa työkkäriä vältellä viimeiseen asti. Nimittäin työkkärin kautta tulee paikallisten työnantajien tietoon, että statuksesi == työtön, etkä sen jälkeen saa varmasti enää työtä yhtään mistään. Sen sijaan sinua yritetään välittömästi saada "harjoitteluksi" kutsuttuun laillistettuun orjatyöhön, josta ei makseta oikeaa palkkaa, tai erilaisiin silpputyösuhteisiin, josta niinikään ei saa tarpeeksi palkkaa jotta sillä eläisi, puhumattakaan työterveyshuollosta etc. etuuksista, joista samaa työtä vakituisesti tekevät työkaverisi nauttivat.

Summa summarum: mitä paremmat mahdollisuudet sinulla on saada työtä ilman työkkäriä, sitä suurempaa vahinkoa sinne ilmoittautuminen sinulle tekee.
Olen täysin sama mieltä. Työkkäristä, KELA:stä mulla on vain huonoja kokemuksia. En koskaan saanut mitään tukea. Ei penniäkään. Vain työkkärin kautta olin noin 3 vuotta sitten 3kk orjatöissä, eli työharjoittelussa työmarkkinatuella.
Kylli
Perry Mason
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kylli »

Ei mitään uusia ilmiöitä, Työkkäri-kulttuuri on kehittynyt piiiiitkääääääääään ja hartaasti.

Aikanaan hain sieltä yhteishakuoppaan ja hakukaavakkeita. Täyttelin tunnollisesti ja innokkaana, olinhan vihdoin löytänyt oman alani. Viedessäni hakukaavakeeta ja opasta takaisin (juu, se piti palauttaa), vilkaisi virkailija paperia ja kysyi: "Etkö muka hae minnekään muualle"? No Kylli siihen että kun ei tahdo muualle (sitäkin oli tullut jo kokeiltua, siis hakua vähän minne sattuu). Virkailija tiukan nuhtelevaan (ja volyymitasoltaan kovaan) ääneen: "No mutta eihän sinne kukaan pääse"!!! Piti sitten Kyllin ihan sormella osoittaa että aloituspaikkoja on tietty määrä ja että se määrä sinne ilmeisesti otetaankin.

Niin että rohkaisevaa, kannustavaa ja hakijan kokemukset, mielenkiinnot, vahvuudet ja motivaation huomioivaa vastavuoroista ja ystävällistä palvelua sieltä on aina saanut.

Olisihan noita enemmänkin. Tästä vaan tuli jo niin ärtyneeksi etten taida jatkaa. Viesti kai kuitenkin tuli selväksi. Kylli ei pidä Työkkärin asenteesta.
Yö ja aamu jokainen, jollekin on viimeinen. Joka ilta, joka yö, jonkun sydän riemuin lyö. Jonkun sydän riemuin lyö, jonkun osa ikiyö...
katupoika
Theo Kojak
Viestit: 1170
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 6:05 pm
Paikkakunta: päihdehelvetti

Viesti Kirjoittaja katupoika »

Fatta selkeesti lepposin. Kela on ihan vitun lokanen mesta.
Vastaa Viestiin