Kela, Sossu, Työvoimatoimisto

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

loneliness
Jessica Fletcher
Viestit: 3206
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2008 12:30 am

Kela, Sossu, Työvoimatoimisto

Viesti Kirjoittaja loneliness »

Rupesin miettimään omia kokemuksia elämäni aikana noista virastoista ja kokemukseni eivät ole olleet mitään kovin ruusuisia.

Kelan laput ovat joskus kuin mensan testejä, joita on mahdotonta täyttää ns. seitsemän oikein. Käsittelyajat pitenevät, kun siellä on yksi kirjain väärässä kohdassa. "Hakemuksesi on puutteellinen". Työkkäristä sen verran, että en tiedä ketään lähipiiristäni, ketä tuo työvoimatoimisto olisi hyödyttänyt. Sossusta minulla ei juuri ole kokemuksia.

Kertokaa kokemuksianne käynneistä em. virastoissa. Kritisoikaa, kehukaa, mitä vain...
Paavo Arhinmäki on äijä!
tmk666
Neuvoja-Jack
Viestit: 554
Liittynyt: Pe Syys 07, 2007 9:37 pm

Viesti Kirjoittaja tmk666 »

Kelan työttömyysaikaa koskevat laputhan ovat nykyään todella helppoja,rasti ruutuun oletko ollut koko kyseisen ajan työttömänä ja ruutuun ei ole tapahtunut muutoksia. Nykyään pystyy ilmoittamaan työttömyys ajan myös sähköisesti jos omistaa pankkitunnukset. Nimi ja päivämäärä alle ja matkaan. Sossu yhtä helppoa,kuitit ja tiliotteet jatkohakemuslomakkeen kera tiskille. Työkkäristä ei duunia kannata odottaa,ne on etsittävä itse jos töihin mielii. Siellä kun muistaa kerran 3kk käydä niin ei ongelmia. Kelasta mainittakoon vielä että jos ensimmäistä kertaa on asioimassa (tai uudelleen tauon jälkeen) niin silloin kannatta varautua mittavaan paperisotaan,silloin kun tuntuu ettei mikään lippu ja lappu ole se oikea tai vähintään kaksi lappusta tai todistusta puuttuu.
One,two,fuck you!
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

Kaikkia em. virastoja (listaan voisi lisätä vielä veroviraston) yhdistänee virkailijan vaikutus: kysymykseen saatu vastaus riippuu täydellisesti siitä, kuka puhelimeen vastaa ja kuinka paljon vastaajaa sattuu sinä päivänä veetuttamaan. Veroprosentin selvittäminen opiskeluaikana alati vaihtuvissa työtehtävissä ja -paikoissa on varmaankin jokaiselle tuttu juttu - mahdoton tehtävä. Mätkykirjeen aukaiseminen taitaa jännittää jokaisessa opiskelijataloudessa.

Muistuu mieleeni aikoinaan sattunut sählinki nykyisen puolisoni opintotuen kanssa: muuttaessamme yhteen tilanne oli se että olin itse töissä, ollut jo pidempään ja säästöjäkin oli kertynyt molemmille (puolisokin oli siis ollut pitkään töissä ennen opintojen aloittamista). Soitin Kelaan tiedustellakseni jo hieman etukäteen, minkälaisiin tukiin puolisoni olisi oikeutettu. Annoin virkailijalle tarkat tiedot tuloistamme ja omaisuudestamme. Mies saisi täyden tuen, kuulemma. Varmistelin asian muutamaan kertaan virkailijalta, joka lopulta alkoi jo tympääntyä jatkuvaan kyselemiseeni. Vaikka pidinkin moista epätodennäköisenä, hyväksyin vastauksen ja käskin puolisoni vielä kerran varmistamaan asian. Hänelle sanottiin toimistolla samaa. Hänelle miesvirkailija jopa intoili, että "aina kannattaa yrittää", kannusti oikein olan takaa laittamaan tukipaperit vetämään eikä uskonut, että yhteinen omaisuutemme voisi yrittää sallitun rajan, vaikka puoliso toistuvasti sanoi asian niin olevan. Oletus siis on, ettemme osaa itse laskea omia varojamme, vaan virkailija kykenee tarkempaan arvioon ihan vain pärstäkertoimella?

Tarinani on sinänsä surkea, että loppuratkaisu ei yllätä ketään: tuet saatiin papereilla joihin oli tarkasti merkitty kummankin omaisuus. Samoissa papereissa siis luki, mikä omaisuusraja vaikuttaa tukien saamiseen tai estää ne kokonaan. Takaisinmaksuunhan ne sitten lopulta menivät ja sen sählingin pukeminen sanoiksi onkin sitten ihan toinen juttu...

Siitäkin olisi yhtä jos toistakin kommentoitavaa, että puolison omaisuus/tulot vaikuttavat toisen puolison tukiin. Kiva olettaa, että mies elättää aina vaimoaan ja toisin päin. Sekin on tietysti loistava oletus, että yhdessä asuvat eri sukupuolien edustajat ovat automaattisesti avopari, kun sitten samaa sukupuolta edustavat pariskunnat joutuvat erikseen "hakemaan" avoliittotitteliä.
horrorpop
Armas Tammelin
Viestit: 77
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 12:32 pm

Viesti Kirjoittaja horrorpop »

Kelan palveluista on kokemusta opintotuen haun merkeissä joitakin vuosia sitten. Ja työkkäristä kans vuosia sitten. Sen verran voin sanoa, että hyvää palvelua en ole kummassakaan paikassa saanut. En tiedä onko ne virkailijat siellä oikeesti niin elämäänsä kyllästyneitä, vai vaikuttaako se vaan siltä. Tuntuu, että kaikki siellä on ihan väärällä alalla.
Kelalle kun vei opintotukihakemuksen, niin sanottiin että tämä liite puuttuu. Sitten kun sen vei, niin joku muukin liite puuttui. Miksi ei voinut sanoa heti kerralla, että nämä molemmat liitteet puuttuu!!
Ja jos johonkin asiaan kysyi apua, niin vastaus oli "lue ohjeista..." En ymmärrä miksei voi asioita neuvoa, kun kysytään ensikertalaisena apua jonkun lomakkeen täyttöön. Minun käsittääkseni tuo jos mikä on asiakaspalvelutyötä...
Ainoa virasto, missä olen hyvää palvelua saanut on verovirasto. Siellä yleensä ihan reippaasti neuvotaan asioissa ja annetaan ohjeita miten asioissa pitäis toimia.
mareritt
Remington Steele
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2008 12:21 pm

Viesti Kirjoittaja mareritt »

MInä työni puolesta voisin sanoa, että tämä nykyajan tukiviidakko ajaa ihmisiä todelliseen ahdinkoon. Masentuneita, ahdistuneita ihmisiä pompotellaan luukusta toiseen, vaaditaan lausuntoa toiden perään, vaikka tilanne olisikin muuttumaton. Tuntuu surulliselta nähdä, että väsyneitä, masentuneita ja psyykkisesti ja usein fyysisestikin kipeitä ihmisiä kiusataan näin. Perustoimeentulo olisi turvattava joka tilanteessa, mutta sos.toimi ei aina tule vastaan, kun kuulee, että hakemus on vireillä jne..

Se leima lappuun-systeemi tuntuu karulta, koska kyse on aina ihmisistä, joilla on erilaiset elämäntilanteet, lapsia ja niin edelleen. Tuntuu kidutukselta pitää ihmistä joka kuukausia odottamassa päätöksiä, kun mitään ei voi suunnitella ja ei voi varmaksi sanoa, että tuleeko rahaa mistään ensi viikolla tai edes kolmen kuukauden sisällä. Toivu siinä sitten masennuksesta :evil:

Tämä asia saa minut aina kiehumaan ihan tosissaan, kun näen päivittäin näitä nurkkaan ajettuja ihmisiä, jotka koettavat tässä tukihelvetissä selvitä ja päästä eteenpäin.

Itse olen opiskeluaikana jonottanut 5 tuntia aamulla Rovaniemen sosiaalitoimiston edessä, kun tuli muutos opintotukeen siten, että en saanutkaan elokuulta mitään rahaa. Jonotuksen jälkeen todettiin, että ei tuu mitään apua, "ota opintolainaa".
Avatar
Juliet Jones
Axel Foley
Viestit: 2418
Liittynyt: La Elo 23, 2008 10:40 pm
Paikkakunta: Little Stempington

Re: Kela, Sossu, Työvoimatoimisto

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

loneliness kirjoitti:
Kelan laput ovat joskus kuin mensan testejä, joita on mahdotonta täyttää ns. seitsemän oikein.
Juurikin näin!

Muutamaan kertaan elämäntilanteen muuttuessa olen saanut mahdollisuuden toimittaa Kelaan kilokaupalla suomalaista paperia. Kun olen tiennyt esim. taloudellisen tilanteen muuttuvan, olen jo hyvissä ajoin tiedustellut ko. instanssista mikä olisi oikea tapa toimia. Neuvoja olen saanut joka tilanteessa varsin auliisti, tosin eri virkailijoilta erilaisia :shock:
Erään kerran virkailijan neuvot poikivat takaisinperintäpäätöksen, mutta se on tuskallisen pitkä juttu.. Tässä lyhyempi tositarina:

Pienituloisena sain joskus asumistukea, ja kun olimme päättäneet muuttaa miesystäväni kanssa yhteen asumaan laskimme kotosalla nopeasti yhteisten tulojen pudottavan saamani asumistuen kokonaan pois. Ilmoitin puhelimitse Kelaan, että lakkauttavat asumistuen kun muutan avoliittoon, enkä tukea tarvitse. Virkailijan mukaan asia oli kunnossa, mutta sieltä tuli kuitenkin viikon sisällä selvityspyyntö jossa kyseltiin kuka mieheni mahtaa olla.. Nimi, hetu.. Sitten jo alkoi kyrsiä: minähän ilmoitin luopuvani etuudesta, pitikö siihenkin saada Kelan lupa??Kiukustuneena soitin ja kysyin mitä se heille kuuluu kuka mieheni on, kun en mitään ollut vailla?? Vastauksena ilmoitettiin heidän pitävän yllä perherekisteriä (mikä sekin on, onhan Kelalla pääsy Väestörekisteriin..), ja tuolloin totesin uudestaan että haluan vain sen tuen lakkautettavaksi. Omasta puolestani kyllä laitoin kirjallisen lakkautuspyynnön tuesta ja siinä perusteena oli avoliitto.

Viikon päästä tuosta tuli postissa Kelalta päätös jossa luki: Asumistuki lakkautetaan tuensaajan omasta pyynnöstä.

Piti muokata, kun tekstiin jäi yksi epäselvyys, eihän sieltä Kelalta mitään päätöstä pelkän puhelinkeskustelun perusteella saa, ei vaikka se olisi sieltä luvattu..
Viimeksi muokannut Juliet Jones, Ti Elo 26, 2008 1:16 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vendetta assasin
Susikoski
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Elo 05, 2008 9:11 am

Viesti Kirjoittaja vendetta assasin »

PAskaa palvelua, paitsi verotoimistossa... Itse olin 3 vuotta töissä(pätkällistä, ym), sitten jäin työttömäksi omasta tahdosta riippumatta, sossun mukaan minulla ei ollut oikeutta heidän tukiinsa, koska "sinun olisi pitänyt säästää". Niin, tulot olivat n.1100e/kk, vuokraan 400e, laskuihin n.150e(no, siinä on puolet, siihen vielä ruuat, vaatteet, pesuaineet ym. mitä elämiseen tarvii, eipä siinä paljoa säästellä). No mukku olis kuitenni tarvinnu säästää. Okei, sieltä ei siis mitään. Kelasta kerrottiin että oli tehnyt liian vähän töitä! Siis mitä vittua, ei vissiin ole mun vika jos olen kunnan vuokravälitysessä duunissa, eikä ne löydä mulle duunia, tais muutenki jäädä jostain 3:sta tunnista kiinni, en saanut mitään, ja vielä sellainen selitys että avopuolisosi opiskelee, hänen pitää maksaa eläminen. Juuh, tämä selvä...

Toisesta kerrasta sossussa en edes jaksa selittää, mutta lopputulos oli sama, ei rahaa, koska avopuolisoni saa JOKA KUUKAUSI VERONPALAUTUSTA! Kumma kun kaikki muut saa sen kerran...


Tosin olen tällä hetkellä iloinen, teen mitä haluan, ei oravanpyörää, työajan saan määrittää itse(lähestulkoon :D), veronpalautuksiakin tulee ihan kivasti, ei tarvii sossun luukulla enää käydä...

Muutama kaveri on menettänyt kämppänsä sen takia, kun ei muka ole oikeuksia saada tukia, vaikka ennen on saanut, eikä mikään ole muuttunut... Nyt eräskin niistä on valtion huomassa, niin, mistäpä muustakaan kuin murroista, pahoinpitelyistä ja varkauksista. Ennen sossuepisodia ei ollut edes näpistyksiä tilillä. Hyvinvointivaltio.
VAIN HENKISESTI SAIRAS IHMINEN USKOO JUMALAAN.
Howler
Axel Foley
Viestit: 2291
Liittynyt: Ti Syys 04, 2007 10:42 am

Viesti Kirjoittaja Howler »

Kelasta on ainoastaan huonoja kokemuksia, esim. hain kuntoutustukea patella luksaation takia, se hylättiin MASENNUKSENI takia. Miten helvetissä polven kuntoutuksen tukihakemuksen voi hylätä masennuksen takia?! Olisi varmaan pitänyt valehdella siinä helvetin lomakkeessa.

Työkkärin kanssa asiat mennyt juuri niin kuin pitääkin, sossuun en ole tutustunut.
Aariel
Vic Mackey
Viestit: 1955
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 12:02 pm

Viesti Kirjoittaja Aariel »

Sossusta eikä työkkäristä ole kokemuksia, Kelasta kyllä. Ja kuten Joey tuolla jo puhuikin kuinka vaikuttaa se kenen luukulle satut menemään. Päätökset ovat todella mielivaltaisia eikä ole mitään "yhtä linjaa" jota noudatetaan. Mikä on tietenkin väärin, koska kaikille pitäisi kuulua samat oikeudet.
Kelan avustuksissa et muuten todellakaan saa korkoja, jos sinulle maksetaan jotakin myöhässä, mutta jos itse joudut maksamaan avustuksia takaisin, lätkästään niihin mukavat korot ja tietenkin niistä ilmoitetaan vasta myöhään, että korot olisivat mahdollisimman suuret. :evil:
miinushka
Olivia Benson
Viestit: 700
Liittynyt: La Elo 23, 2008 1:13 am
Paikkakunta: valtatie 12. varrella

Viesti Kirjoittaja miinushka »

Kelasta sen verran että ainakin äitiyspäiväraha- ja kodinhoidontukihakemukset oli puolihaastavia täyttää. Piti mennä virkailijalle henkilökohtaisesti luovuttamaan että se katsois saman tien että puuttuuko jostain joku ruksi tai tieto.

Täällä ainakin hakemus jää seisomaan pöydälle vaikka kuinka pitkäksi aikaa jos hakemus on puutteellinen. Eivät viitsi edes ilmoittaa asiasta, ennen kun muutaman kuukauden jälkeen itse soittelee sadannen kerran ja tiedustelee mikä maksaa.

Työkkäri on myös aika aneeminen paikka, kurssia kurssin perään ja pitäis uudelleen kouluttautua jne jne. Koskaan ei työpaikkaa ole sitä kautta löytynyt.
Quis custodiet ipsos custodes?
Avatar
Juliet Jones
Axel Foley
Viestit: 2418
Liittynyt: La Elo 23, 2008 10:40 pm
Paikkakunta: Little Stempington

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

Verotoimistosta olen aina saanut hyvää ja asiantuntevaa palvelua, mutta asiani ovatkin olleet lähinnä ennakonpidätysprosentin muutosta koskevia.

Työkkärissä asiointi on ehkä nykyisin jonkinlainen näyttäytymiskäynti, minkä oikein hoidettuaan saa oikeuden tarvittaessa työttömyyspäivärahaan. 90-luvun alkupuolella Työkkärin kautta pääsin oikein tukityöpaikkaan puoleksi vuodeksi, minkä jälkeen töitä ei sieltäkään enää tarjottu; olinhan oman puolivuotiseni jo käyttänyt.. Työvoimatoimistolla on nykyisin erikseen sellainen oma vuokrauspalvelu, jonka kautta kysyntä kohtaa tarjonnan.
Työkkärin kursseilla tehdään paljon rahaa erilaisille koulutus- ja konsultointiyrityksille. Taksat alalla ovat kuulemma huikeat ja veroillahan ne käytännössä maksetaan.

Sossua olen joskus akuuttitilanteessa, siis todellisessa hädässä, yrittänyt saada apuun, mutta tuloksetta. Sieltä sanottiinkin, että "kaksi kk sitten saamasi tulot olivat niin suuret, että ne lasketaan vielä tälle ajalle tuloiksi". Lisäksi "tämän kuun sähkölaskuun et saa enää rahaa, kun se tulee kolmen kk:n välein ja maksoit edellisen viime kuussa, mikä on huomioitu menoina sille kuulle".
Huippu oli se, että minua kehoitettiin ottamaan välittömästi yhteyttä ja varaamaan aikaa, jos tilanteeni MUUTTUU PYSYVÄKSI :roll: Ymmärrykseni ei oikein riitä siihen, että tuolla tilapäisellä avulla olisi ollut ehkäisevä vaikutus pysyvän tuentarpeen suhteen. Onneksi sain sitten töitä. En kylläkään Työkkärin kautta..
Mariacka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5075
Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 7:34 pm

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

Kyllä ainakin Kelassa osataan ystävällisiä olla. Näin kerran vainajalle maalliseen kotiosoitteeseen toimitetun kirjeen, jossa ystävällisin sanankääntein ilmaistiin, että sairauspäivärahanne on lakkautettu kuolemanne johdosta. Perässä oli vielä valitusosoite...
Wallabi
Harjunpää
Viestit: 337
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 4:08 pm

Viesti Kirjoittaja Wallabi »

Olen joskus ollut sossun asiakkaana, opiskelija olin ja jäänyt ilman kesätyötä, niin toimeentulotukea sain muutaman kuukauden. Toimiston odotustiloissa näki kyllä kaikenlaista... Sosiaalityöntekijöitä ei käy kateeksi, puolet asiakkaista on juovuksissa ja loput eivät puhu suomea, voisin melkein väittää. Pääasiassa olivat minulle kuitenkin varsin ystävällisiä.
Beatrix K.
Alibin satunnaislukija
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Marras 13, 2007 5:43 pm
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Beatrix K. »

Mulla on kerrankin positiivista palautetta Kelasta. Tarvitsin kopiot työmarkkinatuen päätöksestä yms. Otin yhteyttä viime viikon tiistaina ja kopiot tulivat saman viikon torstaina, yllätyin nopeasta toiminnasta :shock:

Mulla on työhaastattelu torstaina joten pitäkäähän peukkuja :wink:
albaanisissi
Frank Drebin
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 8:59 pm

Viesti Kirjoittaja albaanisissi »

Sekin on tietysti loistava oletus, että yhdessä asuvat eri sukupuolien edustajat ovat automaattisesti avopari, kun sitten samaa sukupuolta edustavat pariskunnat joutuvat erikseen "hakemaan" avoliittotitteliä.
ihan avoparina menee kelan kirjoihin vaikka olisivat samaa sukupuolta ja vielä veljeksiä niinku pari kaveria on :lol:

jollekki oli sossus sanottu et olisit säästäny, sossu ei voi sellasia vaatia eikä oo hylkäämisperuste toimeentulotuelle.

sossunkas ku asio ni pitää olla aika hyvin perillä pykälistä ja muista systeemeistä, virkailijoille on annettu yleensä selvät ohjeet että ei makseta mitään kellekkään jollei oo pakko. aika harva valittaa päätöksistä mihinkää ku käsittely ajat on mitä on ja luullaan ettei ne mihinkää muutu vaikka valittais. ite oon valittanu ja monesti ja yhtä kertaa lukuunottamatta on läpi menny. esimerkkinä oon nyt kursseilla saan perupäivärahan asumistuen ja ylläpitokorvauksen, asumistuki menee suoraan vuokran antajalle. noin 590e ja käteen kuus kelasta, juur korkkasin sossun kuoren ni maksetaan asiakkaalle 196,60e tälle kuulle toimeentulotukee. vuokraa en oo maksanu kuukausiin ku siinä ei oo mitään järkee, vie sossuun laput ja kissankokosilla kirjaimilla laittaa sihen ettei oo maksettu ku ei oo rahoja maksaa ni ne maksaa sen sieltä ite suoraan vuokranantajalle. jos mä maksan vuokran reilu 200e mä saan silti ton saman vajaa parisataa kuus käteen mitä sillon ku en maksa vuokraa. muutenki aivan järjetön systeemi ku asun kaupungin omistamas asunnos ja kaupunki maksaa mun vuokran, paperisota vaan välis. täs hiljan vaihtu sossus se mamma mikä hoitaa mun asioita ni kahteen kk ei tullu muuta maksamista lisää sieltä ja molemmista lapuista valitin ja molemmilla kerroilla tuli toi parisataa ny se mamma oli jo itekki tajunnu ettei kannata venkoilla ku saan sen kumminki. tos ku se vaihtu ni varasin sille ajan ja menin jutuille ja kyselin et miks ny ei tu rahaa ja ennen tuli jnejne kuuli oikeen ku oli varautunu tohon ja ympäripyöreesti selitti hienoin sanakääntein kapulakielellä et lakaisin miettimästä et se ny vaan on näin... moni ei tiedä että esim erikseen vaatteisiin saa kerran vuodes harkinnan varaista toimeentulotukee samaten harrastustoimintaan ja huonekaluihin ja moneen moneen muuhun asiaan MUTTA pitää osata selittää äärimmäisen hyvin sen rahan tarpeen, ei riitä jos sanot et on kaikki vaatteet rikki tms sossu on kaikkein paras noista virastoista, siä on vähä haastetta :) kela on perkeleen byrokratiakoneisto sinne ei auta mikään mitään muuta kantaa lippua ja lappua, huomena olis siäki taisto edes ku on asumistuen vuositarkastus :evil:
This one time, i shot a guy to his adams aple just to see how long it takes to him to die. I was with other guy and we had 15 dollar bet on it, i lost. It tooked a few minutes, he drowned in hes own blood actually.
-richard kuklinski-
Vastaa Viestiin