Johanna Tukiaisen ihmeellinen elämä

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Clyde
Axel Foley
Viestit: 2478
Liittynyt: Su Syys 14, 2008 9:12 pm

Viesti Kirjoittaja Clyde »

No huh mikä haloo tuosta Tikkurila-kuvasta. Tuksulle voi nauraa vielä vuodenkin jälkeen mutta tavalliselle pulliaiselle jonka kuva kiertää netissä, ei?
:roll:
Nanika ga tooku matteiru to
Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

Anile kirjoitti:
Bombay kirjoitti:
Anile kirjoitti:Solmu, varmaan tosi kiva tuosta tytöstä kun kuva leviää netissä ja ihmiset naureskelevat sille.
Aikuisilta voisi odottaa parempaa tilannetajua kuin joltain teiniltä.
Toi kuva on kiertänyt varmaan vuodesta 1999 asti netissä, tuskin Solmu tuota on laittanut nettiin. Ja muistaakseni toi kuva oli (ilman noita tekstejä toki) irc-galleriassa tytön itse laittamana (hämärä muistikuva on kyl siitä, että toi oli ihan läppä silloinkin mut en varmaksi sano), joten eiköhän se tiennyt sinne laittaessa että mitä laittaa internettiin niin sitä ei saa välttämättä pois. Ja onhan toi pirun koominen kuva :D
Niinpä. Solmu nyt kuitenkin jatkoi sen levittämistä.
Tajusiko tyttö laittaessaan kuvansa nettiin, että se leviää jonain huumoripläjäyksenä? Se on totta, että jos jotain nettiin laittaa, niin pois sitä ei enää saa mutta olisiko sinusta kivaa jos kuvasi, jollain nöyryyttävällä kuvatekstillä varustettuna, näkisi tuhannet ihmiset?
Ei ainakaan minusta. Vaikka joitain asioita ei ole erikseen kielletty, ei niitä silti ole oikein tehdä.
Meinasin tähän vastata pitkästi mutta empä viitsikkään, ihan turhaa narinaa toi on mun mielestä. Buhuu ja kukkahattua löysemmälle. Vastaan lyhyesti:

En tiedä tajusiko, et tiedä sinäkään.
Itseasiassa minusta on ihan hauskaa että muut ihmiset repeilevät mun huvittaville/nöyryyttäville kuville. Jos sinä et tykkää tarkoita etteikö joku tykkäisi.
Nylonköysi
Agentti Scully
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Syys 03, 2008 3:17 am

Viesti Kirjoittaja Nylonköysi »

Chopper kirjoitti:
Anile kirjoitti: En minä ainakaan haluaisi kuvani pyörivän netissä. Vielä vuonna 2008.
kaikki eivät välttämättä ajattele kuin sinä 8)
Kaveri laittoi (tahallaan) itsestään joskus 2001 (?) muokatun huumorikuvan kiertämään nettiin, ja törmäähän siihen aina välillä.

Hänestä se on edelleen loistava vitsi. 8)
Anile
Martin Beck
Viestit: 770
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2008 2:30 am

Viesti Kirjoittaja Anile »

Chopper,Clyde,Nylonköysi ja Bombay,

Jokin aika sitten koulun oppilaat olivat laittaneet nettiin kuvaamansa joulujuhlavideon,jossa opettajat esittivät jotain ohjelmaa.
Videoon oli liitetty mukaan selostus, että esiintyjät ovat mielisairaalan potilaita. Tästä rapsahti oppilaille sakot.
Eikä se koulun ilmapiirikään varmaan parantanut.

En tiedä missä menee raja,siis milloin hauska kuva muuttuuu kunnianloukkaukseksi mutta kehoittaisin olemaan tarkkana.

Jos minä löydän itsestäni jonkun nolon kuvan netistä,niin asia ei varmasti jää siihen.

Ja se jota ei haittaa oman kuvansa leviäminen netissä, niin senkus pistää yksärinä tulemaan,voin joululomilla hieman käsitellä sitä.
Clyde
Axel Foley
Viestit: 2478
Liittynyt: Su Syys 14, 2008 9:12 pm

Viesti Kirjoittaja Clyde »

Anile, annoit nyt vähän ristiriitaisen kuvan itsestäsi.
Et pidä siitä että ihmisen olemukselle nauretaan esim. netissä leviävän kuvan perusteella mutta olet kuitenkin valmis tekemään itse moisen kuvan toisesta jolle sitten netissä naurettaisiin?
Nanika ga tooku matteiru to
Chopper
Perry Mason
Viestit: 3544
Liittynyt: Ke Loka 31, 2007 10:05 am

Viesti Kirjoittaja Chopper »

Anile kirjoitti:Chopper,Clyde,Nylonköysi ja Bombay,


Ja se jota ei haittaa oman kuvansa leviäminen netissä, niin senkus pistää yksärinä tulemaan,voin joululomilla hieman käsitellä sitä.
Mistä sinä tiedät ettei tälläinen kuva jo löydy netistä joka ei häiritse esim. minua?
Kuten sanottu kaikki eivät ajattele niinkuin sinä,otat asian turhan vakavasti ja henk.koht. ellei kyse ole sitten sinun omasta kuvastasi (siis se jonka Solmu laittoi) :roll:
Sinulla on pää, mutta niin on nuppineulallakin !
Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

Minusta tuntuu että jos noin paljon risoo jonkun muun nettiin laittama kuva, että meitä pitää varoitella kunnianloukkauksella niin netti on ehkä väärä paikka silloin..

Ja onko VÄHÄN eri asioita:

A. Poimii henkilö X:n itse laittaman kuvan jostain nettigalleriasta ja muokkaa siihen tekstin (Tai että linkittää jonkun muun tekemän kuvamuokkauksen foorumille.)

B. Laittaa "esimiehensä" ei-julkiseen levitykseen tarkoitettua VIDEOkuvaa youtubeen ilman lupaa?
Nylonköysi
Agentti Scully
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Syys 03, 2008 3:17 am

Viesti Kirjoittaja Nylonköysi »

Anile kirjoitti: En tiedä missä menee raja,siis milloin hauska kuva muuttuuu kunnianloukkaukseksi mutta kehoittaisin olemaan tarkkana.

Jos minä löydän itsestäni jonkun nolon kuvan netistä,niin asia ei varmasti jää siihen.
Ok, odottelen että ystäväni, joka on ihan korkeimman omakätisesti muokannut itse kuvaansa, haastaa itsensä oikeuteen.
Ja se jota ei haittaa oman kuvansa leviäminen netissä, niin senkus pistää yksärinä tulemaan,voin joululomilla hieman käsitellä sitä.
Laitan omat idioottikuvani nettiin korkeimman omakätisesti.

Miksi loukkaantuisin siitä, jos itse laittaisin kuvani nettiin ja joku siihen tekstiä lisäisi? Jos se teksti nyt ei olisi selvästi mainetta mustaava, niin miksen nauraisi sille itse?

Se, että jonkun meikkiä, tissejä, ulkonäköä tai vastaavaa arvostelee tai vitsailee kuvatekstissä, ei täytä vielä kunnianloukkauksen tunnusmerkkejä. Ei, vaikka kuvateksti olisi lisätty myöhemmin.

Sen sijaan on kiellettyä laittaa kuvamateriaalia nettiin ilman kuvattavan lupaa.
Solmu
Adrian Monk
Viestit: 2521
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2008 2:19 pm

Viesti Kirjoittaja Solmu »

En jaksa edes puuttua tähän aiheuttamaani soppaan enää, mutta pakko todeta..että sanonta kärpäsestä härkänen vois sopia tähän :lol:
"Yöperho on koteloitunut"
Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

Nylonköysi kirjoitti:
Sen sijaan on kiellettyä laittaa kuvamateriaalia nettiin ilman kuvattavan lupaa.
Itse asiassa ei ole, en jaksa etsiä uudelleen lähteitä joten quottaan itseäni ja kaveria erään toisen sivuston kuvaitkuista, käsittääkseni tosiaan riittää että on kuvaajan lupa, sillä on tekijänoikeudet. (Oikaiskaa jos tietoni ovat vanhentuneita..).

"Oikeus valokuvaan tekijänoikeuslain tarkoittamassa mielessä kuuluu aina alun perin valokuvan ottajalle, joka voi sen luovuttaa toiselle esimerkiksi sopimuksella." Lähde: Tekijänoikeuslaki

Laki on monesta kohtaa tulkinnanvarainen näissä asioissa, mutta julkisella paikalla saa ottaa kuvan kenestä tahansa, ja kuvan saa myös ilman henkilön lupaa julkaista tiedotusvälineissä (mm. netissä), kunhan mukaan ei liitetä nimeä tai muita henkilötietoja
PaulaDrew
Jack Bauer
Viestit: 960
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 11:49 am
Paikkakunta: Teurastamo 5

Viesti Kirjoittaja PaulaDrew »

^ Juuri noin. Poikkeuksen tekee, jos kuva on loukkaava joko aiheeltaan tai kuvatekstiltään ja henkilö on siinä tunnistettavissa, tai jos kuvalla mainostetaan jotain...

Tekisipä Tuksu taas jotain reipasta niin saataisiin keskustelu raiteilleen, kaipaan piristystä.
Anile
Martin Beck
Viestit: 770
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2008 2:30 am

Viesti Kirjoittaja Anile »

Clyde kirjoitti:Anile, annoit nyt vähän ristiriitaisen kuvan itsestäsi.
Et pidä siitä että ihmisen olemukselle nauretaan esim. netissä leviävän kuvan perusteella mutta olet kuitenkin valmis tekemään itse moisen kuvan toisesta jolle sitten netissä naurettaisiin?
Pointtini oli, että miten voitte olla niin varmoja siitä, ettei Tikkurila-tyttö karvaasti kadu nettiin laittamaansa kuvaa?
Aika kaksinaismoralistista naureskella jonkun toisen kuvalle jos ei itse ole kanttia laittaa myös kuvaa.
Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

Anile kirjoitti: Aika kaksinaismoralistista naureskella jonkun toisen kuvalle jos ei itse ole kanttia laittaa myös kuvaa.
Ai samalla tavalla kun kaksinaismoralista arvostella jonkun kitaransoittoa jos ei itse osaa soittaa? Ei toi kyllä mitään kaksinaismoralistista ole, onhan toi vaan vitun huvittava kuva, jos minusta ei ois huvittavia kuvia netissä niin pitäskö mun pidättää naurua siihen asti kunnes saan jonkun sellaisen kuvan nettiin? Sen jälkeen sit voisin hihittää rauhassa?
Nylonköysi
Agentti Scully
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Syys 03, 2008 3:17 am

Viesti Kirjoittaja Nylonköysi »

Anile kirjoitti: Aika kaksinaismoralistista naureskella jonkun toisen kuvalle jos ei itse ole kanttia laittaa myös kuvaa.
Kyllä minusta on kuvia netissä.

Ai niin, kiitos Bombaylle ja Paulalle oikaisusta. :wink:
Anile
Martin Beck
Viestit: 770
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2008 2:30 am

Viesti Kirjoittaja Anile »

Chopper kirjoitti:
Anile kirjoitti:Chopper,Clyde,Nylonköysi ja Bombay,


Ja se jota ei haittaa oman kuvansa leviäminen netissä, niin senkus pistää yksärinä tulemaan,voin joululomilla hieman käsitellä sitä.
Mistä sinä tiedät ettei tälläinen kuva jo löydy netistä joka ei häiritse esim. minua?
Kuten sanottu kaikki eivät ajattele niinkuin sinä,otat asian turhan vakavasti ja henk.koht. ellei kyse ole sitten sinun omasta kuvastasi (siis se jonka Solmu laittoi) :roll:
Entäs jos häiritsisi?
Mistä sinä tiedät mikä ketäkin häiritsee?

Otanko asian liian vakavasti? Ehkä. Ehkä se on vain hassu kuva jolle voidaan nauraa kaikki yhdessä mutta suoraan sanottuna muokatut kuvat vaan muistuttavat niin paljon koulukiusaamista ettei minua kauheasti naurata. Mutta ai niin, silloin kun pissikset levittelevät toisistaan ilkeitä kuvia, se on koulukiusaamista ja silloin kun aikuiset ihmiset levittelevät kuvia teinitytöistä, se on huumoria.

Ja ei,se ole minun kuvani.
Lukittu