Koirista vääntö

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Yllätys Unajassa!

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Viihde·Toimittajalta·Haastattelut·Urheilu·


07.05.2008 Lauri Tuomola, kuva Kari Mankonen
Saksanpaimenkoirat hyökkäsivät Simo Orasen ja hänen koiransa kimppuun Unajassa
Murheellinen sunnuntai


Simo Oranen kävi perheineen viemässä kukkia paikalle, jossa Sisu-koira joutui hyökkäyksen kohteeksi.


Simo Oranen on nyt murheellinen mies. Hän lähti sunnuntaina aamupäivällä normaalisti perheen koiran kanssa lenkille Unajassa. Paluumatkalla Oranen ja narun päässä ollut shetlanninlammaskoira Sisu yllättyivät, kun yhtäkkiä erään talon pihasta ampaisi kaksi saksanpaimenkoiraa.

– Tragedia tapahtui Rantalantiellä. Koira pysähtyi ja haisteli, yhtäkkiä isot koirat hyökkäsivät päällemme. Toinen saksanpaimenkoira riepotteli meidän koiraamme ja toinen kävi kiinni minuun, sairaslomalla oleva Simo Oranen kertaa.

Tarinalla on murheellinen loppu. Oranen kuljetti verisen ja uikuttavan koiransa eläinlääkärille Lappiin, mutta mitään ei ollut enää tehtävissä. Se oli 7-vuotiaan koiran viimeinen matka.

– Vielä alkuvuonna meillä oli kaksi koiraa, mutta edellinen kuoli helmikuussa. Olimme harkinneet ottavamme kaverin Sisulle, mutta nyt kaveria ei enää tarvita, koiraton mies suree.

Eläinlääkäri havaitsi yleistutkimuksessa Sisun nivusessa noin kolmen sentin mittaisen vatsaonteloon ulottuvan haavan. Selkärangan päällä oli parisenttinen haava. Vasemman lonkan päällä oli haava, joka ulottui lihaksiin asti.

"Raskasta aikaa"

7-vuotias veitikka. Sisun elämä päättyi yllättäen sunnuntaina.


Kun koiran sisäiset vammat tutkittiin, ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin koiran lopettaminen.

– On tämä henkisesti raskasta aikaa. Lapsille kova paikka. En ymmärrä, miksi koira luokitellaan tällaisissa asioissa esineeksi. Mielestäni esine on eloton tavara. Se on aivan eri asia kuin koira, joka on perheenjäsen, Simo Oranen ihmettelee.

– Haluan erityisesti kiittää Lapissa sunnuntaina päivystänyttä eläinlääkäriä. Hän teki kaikkensa pelastaakseen koiramme, Oranen jatkaa.

Tällä hetkellä ilman lemmikkiä oleva perhe yrittää toipua järkytyksestä. Sen jälkeen on ehkä aika miettiä, tuleeko perheeseen uusi karvakuono.

– Katsotaan, mitä lapset haluavat. Koirasta on paljon iloa, mutta tällaisissa tapauksissa murhe on suunnaton. Toivottavasti tämä ikävä tapaus toimii jonkinlaisena varoittavana esimerkkinä.

Kyseinen tapaus on Rauman poliisin tiedossa. Poliisista kommentoidaan, että vastaavia tapauksia sattuu silloin tällöin, mutta harvemmin ne johtavat koiran kuolemaan – tai oikeussaliin. Yleensä asianosaiset sopivat tapahtuneen keskenään.

Järjestyslain 14. pykälässä määrätään, että koiran on oltava kytkettynä taajama-alueella.

Koiran omistajan on lakitekstin mukaan myös pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua.


07.05.2008 Lauri Tuomola, kuva Kari Mankonen
http://www.uusirauma.fi/artikkeli.phtml?id=25965
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Howler
Axel Foley
Viestit: 2291
Liittynyt: Ti Syys 04, 2007 10:42 am

Viesti Kirjoittaja Howler »

^ Miksei tuossa sanota mitään, mitä kyseisille hyökänneille koirille tapahtui?
Avatar
ABC
Michael Knight
Viestit: 4320
Liittynyt: To Touko 31, 2007 2:23 am

Viesti Kirjoittaja ABC »

^ Arvatenkin juttu menee oikeuteen.

Joku voisi muuten postata tänne myös hyviä uutisia koirista tuon Marsalkan mission vastapainoksi. ;)
Every ship must sail a world.
Chopper
Perry Mason
Viestit: 3544
Liittynyt: Ke Loka 31, 2007 10:05 am

Viesti Kirjoittaja Chopper »

ABC kirjoitti: Joku voisi muuten postata tänne myös hyviä uutisia koirista tuon Marsalkan mission vastapainoksi. ;)
Tässä ois tää Nipan juttu joka oli tänään iltasanomissa
Poliisikoira Nipa pelasti neljännen kerran
27.11.2008 08:43, päivitetty 27.11. 11:50

Urhea kuopiolainen poliisikoira Nipa teki neljännen pelastustehtävän lyhyen ajan sisällä torstaina aamuyöllä. Tällä kertaa se löysi lääketokkuraisen miehen, joka oli ilmoitettu kadonneeksi.

Nipan kuono oli siis taas avainasemassa, kun Kuopion Petosella etsittiin lääketokkurassa vaeltanutta nuorta miestä torstaina 1:n jälkeen. Nipa on nuori saksanpaimenkoira.

Mies oli nauttinut suuren määrän mieliala- sekä unilääkkeitä ilmeisesti itsetuhoaikeissa ja lähtenyt sekavassa tilassa ulos asunnosta.

Kaksi poliisipartiota sekä sairaankuljetuksen yksikkö Nipan johdolla löysivät miehen noin kahden kilometrin jäljityksen tuloksena.

Mies oli kaatuillut useita kertoja lumeen matkan aikana, eikä ilmeisesti olisi selviytynyt yön yli ilman sivullisten apua.

Ambulanssi vei hänet Kuopion yliopistolliseen sairaalaan jatkohoitoon.

Ilta-Sanomien tämän päivän lehti kertoo Nipan kolmesta aikaisemmasta uroteosta.

Pelastustehtävät liittyivät 14-vuotiaaseen kadonneeseen tyttöön, iäkkääseen mieheen ja marjastamassa olleeseen naiseen.
Kuva
Sinulla on pää, mutta niin on nuppineulallakin !
Clyde
Axel Foley
Viestit: 2478
Liittynyt: Su Syys 14, 2008 9:12 pm

Viesti Kirjoittaja Clyde »

Tänään oli lenkillä mies sakunsa kanssa, jälleen niitä koiria jotka ovat sentin mittaisessa hihnassa eivätkä saa katsoa kehenkään päin. Harmittaa tuollaisien koirien puolesta, toisella korvat ihan luimussa, siis tavalla kun koira on "kyllä herra, teen kaiken mitä käsket". :|
Taas näitä ääripäitä, jos ei viiden metrin flexillä viejiä niin sitten viiden sentin hihnalla.
Nanika ga tooku matteiru to
ReiluPeli
Scooby-Doo
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Touko 13, 2008 4:38 pm

Viesti Kirjoittaja ReiluPeli »

Minä olen tuollainen 5cm hihnan käyttäjä. Kun mulla on koirat lenkillä ja vastaan tule koirakko niin koirat tulee sivulle ja ottaa minuun katsekontaktin. Toimi hyvin eikä ole vittumaisia kukkahattutätejä fifeineen ympärillä nuuskimassa.
Ja tottakai ohituksen jälkeen tulee vapautuskäsky ja matka jatkuu reippaasti :wink: Toisten mielestä "rääkkäystä", mun mielestä järkevää.
Meillä ei koskaan koirat ole lenkillä (hihnassa) kontaktissa muiden koirien kanssa.... Vapaana ainoastaan haistellaan muita koiria.
Pakko ei oo muuta ku kuolla, ja seki vaan kerran...
mauser
Scooby-Doo
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 11:14 pm

Viesti Kirjoittaja mauser »

koiran kanssa kun olin lenkillä niin joku ulkoilutti koiraansa silleen et toisel kädellä veti remmistä ja toisella kädel sitä koiraa korvasta aina ku tuli toisia koiria lähettyville.
Samarina
Martin Beck
Viestit: 802
Liittynyt: Ti Touko 22, 2007 6:19 pm
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Samarina »

ABC:lle:
Kymmenen sankarikoiraa palkitaan ihmishenkien pelastamisesta
27.11.2008 11:49 Iltasanomat

Suomen Kennelliitto palkitsee tänä vuonna kymmenen koiraa ihmishenkien pelastamisesta.

Koirat ovat löytäneet kadonneita ja hälyttäneet apua. Esimerkiksi kiharakarvainen noutaja Jaakko herätti isäntäväkensä aistittuaan talossa kytevän palon, ja palo saatiin sammutettua ennen kuin se ehti levitä laajalle. Poliisikoirat Andy ja Laku puolestaan pelastivat dementoituneiden ja jo pahasti kylmettyneiden vanhusten henget.

Rottweiler Ella taas pelasti diabetesta sairastavan isäntänsä, kun tämä vaipui tajuttomaksi lenkillä. Ella kävi hakemassa apua lähistöllä liikkuneilta hiihtäjiltä, jotka seurasivat koiraa, löysivät omistajan ja kutsuivat ambulanssin.

Lisäksi sankarikoirina palkitaan bokseri Santtu, labradorinnoutaja Dandy, australianpaimenkoira Vili, rottweiler Ronja, kultainennoutaja Rinna ja novascotiannoutaja Ella.

Palkittavien koirien joukossa on virkakoiria, tavallisia kotikoiria ja ihmisten etsintään koulutettuja harrastuskoiria eri puolilta Suomea. Koirat palkitaan Voittaja 2008 -näyttelyissä kahden viikon päästä lauantaina Helsingin Messukeskuksessa.
Sankarikoira palkitaan
08.12.2007 06:36 Iltasanomat

Maailmassa riittää koiria ja sankareita, mutta sankarikoiria on harvemmassa.

Berninpaimenkoira Ami on yksi heistä. Hän pelasti alahärmäläisen Lahden perheen tulipalosta viime heinäkuussa.

Kiitoksena tästä urotyöstään Ami vastaanottaa lauantaina Tapiola-ryhmän ja Suomen Kennelliiton myöntämän vuoden sankarikoiran arvon.

Tänä vuonna palkinnot myönnetään yhteensä kuudelle karvakuonolle, jotka ovat kaikki pelastaneet ihmishenkiä. Amin sankarityö on kuitenkin vailla vertaansa.

- Olimme sängyssä nukkumassa, kun Ami tuli yhtäkkiä tökkimään kuonollaan, muistelee Johanna Lahti.

Hänen miehensä heräsi ja ajatteli koiran haluavan lähimetsään vessareissulle. Amilla oli kuitenkin tärkeämpää asiaa.

- Se alkoi kiskoa vimmatusti kohti ulkoterassia. Ihmettelin, että mikä on ja lähdin seuraamaan. Yllätys oli melkoinen, kertoo Marko Lahti.

Tässä vaiheessa Lahtien omakotitalon ulkoterassi oli jo täydessä roihussa.

Onneksi palo saatiin nopeasti sammumaan ja suuremmilta vahingoilta vältyttiin.

Palomiehen mukaan talon roihahtaminen liekkeihin oli vain muutaman minuutin päässä.

- On sitä monta kertaa mietitty, mitä olisi tapahtunut, jollei Ami olisi tullut herättämään meitä, miettii Johanna Lahti.

Palon jälkeisenä päivänä Ami sai urotyöstään palkinnoksi makkaraa ja paljon rapsutuksia. Nyt hänelle myönnetään sankarikoiran arvonimi.
http://personal.inet.fi/koti/misschiefi ... ri_all.htm
http://www.ksml.fi/uutiset/keski-suomi/ ... 3%A4/51362
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1611323

Kennelliiton palkitsemat sankarikoira 1997-2007:
http://www.kennelliitto.fi/FI/koira/san ... tusivu.htm
serialist
Olivia Benson
Viestit: 746
Liittynyt: To Touko 22, 2008 9:53 am

Viesti Kirjoittaja serialist »

ReiluPeli kirjoitti:Minä olen tuollainen 5cm hihnan käyttäjä. Kun mulla on koirat lenkillä ja vastaan tule koirakko niin koirat tulee sivulle ja ottaa minuun katsekontaktin. Toimi hyvin eikä ole vittumaisia kukkahattutätejä fifeineen ympärillä nuuskimassa.
Ja tottakai ohituksen jälkeen tulee vapautuskäsky ja matka jatkuu reippaasti :wink: Toisten mielestä "rääkkäystä", mun mielestä järkevää.
Meillä ei koskaan koirat ole lenkillä (hihnassa) kontaktissa muiden koirien kanssa.... Vapaana ainoastaan haistellaan muita koiria.
Meillä sama juttu, ettei kiinni ollessa päästetä ollenkaan muiden koirien luokse. Vapaana ainoastaan. Toimii, koira osaa käyttäytyä paremmin hihnassa kun tietää, että energiaa pääsee purkamaan leikin tiimellyksessä sitten vapaana. (Nyt tosin hihnakäyttäytyminen on huonontunut hieman kun toi lumi on meidän ipanalle ihan uus juttu ja sitä on kaikkialla. Vastahan me päästiin niistä jännistä tuulessa lentävistä lehdistä eroon.:D)

Alotettiin vieläpä kunnon toko -treenit tuon hauvan kanssa (edellinen koulutuspaikka oli huono, koska kouluttaja vaihtui vähän väliä ja neuvoivat minua vieläpä väärin joissakin asioissa). Kaveri sanoi, että tulevaisuudessa hän lähtee kilpailemaan tuon kanssa jos minä en lähde (kuulemma hulluna potentiaalia tuossa koirassa). Eihän tuo virallisiin kisoihin pääse koskaan, koska se on sekarotuinen. Pääasia, että pärjää elämässä muuten vain, ei ne pystit ja maine meille mitään merkitse. : )

EDIT: tarkensin yhtä kohtaa.
A good way to threaten somebody is to light a stick of dynamite. Then you call the guy and hold the burning fuse up to the phone. "Hear that?" you say.
"That's dynamite, baby.".
- Jack Handy -
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

mauser kirjoitti:joku ulkoilutti koiraansa silleen et toisel kädellä veti remmistä ja toisella kädel sitä koiraa korvasta aina ku tuli toisia koiria lähettyville.
Kuka perkele näille heikkolahjaisille antaa koiria???????? :evil:
Surma
Armas Tammelin
Viestit: 75
Liittynyt: Ti Marras 06, 2007 8:10 pm

Viesti Kirjoittaja Surma »

ReiluPeli kirjoitti:Minä olen tuollainen 5cm hihnan käyttäjä. Kun mulla on koirat lenkillä ja vastaan tule koirakko niin koirat tulee sivulle ja ottaa minuun katsekontaktin. Toimi hyvin eikä ole vittumaisia kukkahattutätejä fifeineen ympärillä nuuskimassa.
Ja tottakai ohituksen jälkeen tulee vapautuskäsky ja matka jatkuu reippaasti :wink: Toisten mielestä "rääkkäystä", mun mielestä järkevää.
Meillä ei koskaan koirat ole lenkillä (hihnassa) kontaktissa muiden koirien kanssa.... Vapaana ainoastaan haistellaan muita koiria.
Juu. Kyllä minäkin pidän hihnan kireällä, kun tulee ihmisiä vastaan.

Tosin riippuu tietty koirasta. Tämä meidän mäyris voi olla yllättävänkin agressiivinen, kun se pelästyy.

Kultainen noutaja tosin meiasi 'käydä kiinni' (ja paskat) kun suurempi ohikulkijajoukko tuli vastaan. Ilmeisesti luuli, että joku näistä yritti antaa ruokaa tai jtn.
Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

joey kirjoitti:
mauser kirjoitti:joku ulkoilutti koiraansa silleen et toisel kädellä veti remmistä ja toisella kädel sitä koiraa korvasta aina ku tuli toisia koiria lähettyville.
Kuka perkele näille heikkolahjaisille antaa koiria???????? :evil:
Osaatko joey kertoa, että miten koiraotus tämän asian/tapahtuman ymmärtää?
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

Mike Manner kirjoitti:Osaatko joey kertoa, että miten koiraotus tämän asian/tapahtuman ymmärtää?
En osaa edes kertoa, mikä taluttajan kasvatuksellinen tarkoitus on ollut.

...Mutta koiran vinkkelistä tilanne voi näyttää esimerkiksi siltä, että vastaantulevia koiria pitää alkaa pelkäämään ihan perkeleesti, kun ne aina aiheuttavat niin jumalattoman kovan säryn korvaan. Yksikään täyspäinen ihminen ei normaalin koiran kanssa tarvitse väkivaltaa koulutuksessa, eikä varsinkaan tuollaisessa tilanteessa.
serialist
Olivia Benson
Viestit: 746
Liittynyt: To Touko 22, 2008 9:53 am

Viesti Kirjoittaja serialist »

Eräs kouluttaja on neuvonut koiranomistajaa, jonka koira rähisee vastaantuleville koirille niin, että täytyy nostaa koira pannasta niin korkealle ettei siltä lähde enää ääntä. Saanko kysyä, että MITÄ HELVETTIÄ? Noin ei nimenomaan saa tehdä, koska koira vaan innostuu ja rähisee enemmän. Sitä paitsi, sillähän saattaa olla terveydellisiä haittoja koiran hengitysteille..

Ja kyllä, tuolla kouluttajalla on töitä koirankouluttajana vieläkin.

Odotan kauhulla meidän koiran äijä-kautta.. 8kk ja jo nyt äijämäisiä piirteitä. Onneksi olen varautunut siihen ja onneksi minulla on asiansa osaava kouluttaja, joka ongelmatilanteessa osaa neuvoa lisää.

(btw. kauhia koirakuume taas. Keski-Suomen eläinsuojeluyhdistyksessä olisi niin mainio kaveri meidän ipanalle: saman ikäinen ja puoliksi samaa rotua kuin meidänkin.:D)
A good way to threaten somebody is to light a stick of dynamite. Then you call the guy and hold the burning fuse up to the phone. "Hear that?" you say.
"That's dynamite, baby.".
- Jack Handy -
Clyde
Axel Foley
Viestit: 2478
Liittynyt: Su Syys 14, 2008 9:12 pm

Viesti Kirjoittaja Clyde »

Työkaveri kertoi kesällä sen kasvattajakaverista. Koirat asuivat betonilattialla kellarissa ja niillä jokaisella oli oma paikka. Jokainen oli kiinni ketjulla lattiassa ja niillä oli pieni peitto. Jos oman peitoin rikkoi niin ei saanut vuoteen uutta, kuulemma oppivat sitten että niitä ei hajoteta :roll:
Ja uskokaapa, koirat kuulemma olivat niin hyvin koulutettuja kun tottelivat isäntäänsä käskystä!
Luulempa jostain syystä että kyse ei ollut siitä että koira halusi tehdä isännän iloiseksi..
Ainiin, koirat mm. väistivät heti jos mies tuli lähelle..
Nanika ga tooku matteiru to
Lukittu