Koirista vääntö

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Viesti Kirjoittaja Loka »

^Älä vääristele hei mun sanoja. Mä puhuin koiran kouluttajista, en "koiran kouluttajista," terapeuteista tai mitä nyt tarkoititkin.

Jokainen varmasti uskoo, että osaat koirasi kouluttaa vaikka se olisi minkä tasoinen päästään tahansa.

Pus.
MotiivitOn
Rico Tubbs
Viestit: 1271
Liittynyt: Ti Syys 02, 2008 8:10 am

Viesti Kirjoittaja MotiivitOn »

^En toki minä osaa... vaan muut pojat. :lol: Jos totta puhutaan, minulla on vaikka kuinka paljon opittavaa koiran ohjauksesta, kukaan (en edes minä) ei ole koskaan täysin oppinut koirien suhteen. Se mitä halusin korostaa, on että omistajan on ymmärrettävä ja hyväksyttävä koiransa ominaisuudet ja jos koira ei sopeudu omaan elämäntyyliin, siitä on osattava luopua. Eikä se silti ole koiran vika tai tee siitä ongelmakoiraa.

Ja olen pahoillani vääristelystä, kyse oli puhtaasta väärin ymmärryksestä, joka johtui pääasiassa siitä, että minua inhottaa ihmisten halu maksaa koiraohjeista kaiken maailman puoskareille (samat tai paremmat ohjeet saisi esimerkiksi palveluskoirajärjestöiltä lähes ilmaiseksi), koska eivät vaan jaksa nähdä itse opiskelun vaivaa, eivätkä rakkaudestaan eläimeen huolimatta, käytä riittävästi aikaa sen kanssa elämiseen. Rahalla kun ei korjata suhdetta koiraan, eikä opita sitä koiranlukutaitoa.

Anteeksi jos loukkasin tunteita!

Pus pus
"Remember, the faint-hearted never fucked a pig!" -Brigadier Graeme Lamb (DSF)-
Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Viesti Kirjoittaja Blues »

Mitä ihmettä täällä oikein tapahtuu?
Kysyy omien koiriensa kouluttaja parinkymmenenvuoden ajalta 8)
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

Blues kirjoitti:Mitä ihmettä täällä oikein tapahtuu?
Istu ja pala, ota ja puserra. Pistä lukien, niin saat vastauksen kysymykseesi.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Kosminen
Nikke Knakkertton
Viestit: 181
Liittynyt: La Elo 02, 2008 7:55 pm
Paikkakunta: Pellon laita

Viesti Kirjoittaja Kosminen »

Mike Manner kirjoitti:
Blues kirjoitti:Mitä ihmettä täällä oikein tapahtuu?
Istu ja pala, ota ja puserra. Pistä lukien, niin saat vastauksen kysymykseesi.
Jos sittenkään. Paljon helpompi aihe ruodittavaksi livenä, ei aina osaa asetella sanojaan niin, että menee tarkoitus perille... Livenä on ees käsimerkit käytössä ja nopeampi mahis korjata, jos tulee sanottua epäselvästi :roll:
Kukaan ei ole hyödytön. Aina voi olla huonona esimerkkinä.
*Pygmi*
Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Viesti Kirjoittaja Blues »

Tässä olen istunut, enkä muuta voinut, mutta en siltikään ole ymmärtänyt :roll:
Stupied me :lol:

[edit]Aah, koulutettu versus rakki :roll: Voi taivas teidän paskanpuhumistenne kanssa:lol: [/edit]
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

MotiivitOn kirjoitti:Omasta mielestäni koiran ei tarvitse olla sosiaalinen. Tietääkseni koiran villit sukulaisetkaan eivät ole erityisen sosiaalisia vieraita lajinsa edustajia kohtaan.
Samaa mieltä. Kunhan rekku tulee toimeen pakollisten ihmisten kanssa, mitä väliä. Tuo alkukantaisten eläinten asosiaalisuus näkyy muuten hyvin esimerkiksi Saarloos wolfhondeista (siis rodusta, joka on perustettu täydellisen koiran toivossa risteyttämällä sakemanni ja susi), jotka välttelevät kaikkia vieraita ihmisiä ja suurinta osaa vieraista koirista. Upeita eläimiä, meidän seuraava koira on sellainen 8)
MissHolmes kirjoitti: Juuri nuo epäsosiaalisiksi kasvatetun koirat ovat niitä, jotka takuuvarmasti purevat muita koiria ja räyhäävät mnkä kerkiävät.
Ovat oppineet sen isänniltään ja emänniltään: vastaantulija = vihollinen.
Meidän koira on 2,5-vuotisen elämänsä aikana tainnut lenkillä päästä tervehtimään toista koiraa... ööö... korkeintaan yhden kerran. Kun ollaan lenkillä, pääasiallinen tavoite on suoriutua tarpeista ja haistella ojanpielustoista tärkeät jutut, ei aikaansaada täydellistä kaaosta solmimalla oma remmi naapuritalon bichonin remmiin. Leikkipaikat on erikseen. Kuitenkin meidän koira on helposti yksi sosiaalisimmista koirista, jonka olen koskaan tavannut. Vaikka se suhtautuukin vieraisiin ihmisiin todella epäluuloisesti, se tulee kaikkien koirien kanssa toimeen hienosti, eikä ikinä rähise turhasta.
Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Viesti Kirjoittaja Loka »

MotiivitOn kirjoitti: Anteeksi jos loukkasin tunteita!
:lol: Kamoon...
MissHolmes
Ben Matlock
Viestit: 8828
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 2:19 pm
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Anteeksi kaikille :cry:

Taisin ilmaista itseäni hieman epäselvästi: ärisin siis ärsyyntyneenä niistä vastaan tulevista koirista, jotka repivät emäntäänsä esstaas ja murisevat ja räyhäävät sairaaloisesti vastaantulijoille aina.

Oma koirani on pienen pieni ja esim edellämainitsemassani tilanteessa se pysähtyy, jähmettyy paikalleen ja katselee muualle. Täysin hiljaisena.

Kyllä me tapaamme kavereita käytännössä aina lenkille lähtiessä ja sieltä palatessa. Kierrän aamulla pikku otuksemme kanssa kahden kilometrin lenkin valaistujen kävelyteiden kautta. Aikaa meiltä menee normaali aamuna noin 30 min.
Tälle matkalle osuu viisi koirataloa, joissa yhteensä 11 koiraa. Ja kaikilla aika sama aamulenkkirytmi. Nämä samaiset koirat ovat niitä, joita tapaamme viikonlopun 'vapailla' metsälenkeillä.

Iltapäivisin koirasta huolehtii lapset ja iltaisin teen sen kanssa noin tunnin lenkin. En ole mitannut matkaa, koska se menee osittain metsässä, mutta arviolta 3,5-4 km.
Jälleen tapaan useinmiten nuo samaiset naapuruston koirat ja usein myös muutaman mainitsemani ärisevä ja emäntäänsä kiskovan riiiviön.

Ja kyllä. Koirani osaa myös ohittaa vastaantulijat kauniisti.

Pointtini oli se, että kertokaa nyt ihmeessä joku mikä saa ihmisen pitämään kahta itselleen liian isoa koiraa, jotka eivät pysty ohittamaan vastaan tulijoita ilman että suunnilleen kieputtaa remmit lampputolppaan?

Minulle itselle on tullut tunne, että jos nuo noutajat edes kerran saisivat tehdä tuttavuutta meidän kanssa, ei niin suunnatonta 'huutamista' joka kerta vastaantullessa olisi.
Nuotio & Äreät Tiput
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

MissHolmes kirjoitti: Pointtini oli se, että kertokaa nyt ihmeessä joku mikä saa ihmisen pitämään kahta itselleen liian isoa koiraa, jotka eivät pysty ohittamaan vastaan tulijoita ilman että suunnilleen kieputtaa remmit lampputolppaan?

Minulle itselle on tullut tunne, että jos nuo noutajat edes kerran saisivat tehdä tuttavuutta meidän kanssa, ei niin suunnatonta 'huutamista' joka kerta vastaantullessa olisi.
En valitettavasti osaa vastata kysymykseesi. Olen miettinyt asiaa itsekin ja tullut siihen tulokseen, että ihmiset eivät vain osaa pitää suurta koiraa aisoissa (eivät tiedä, miten suurta koiraa kannattaa pitää remmissä, tai miten koira ylipäätään koulutetaan). Meilläkin on suurehkoksi luokiteltava hauva, joka pystyisi vetämään perässään kuusi kertaa oman elopainoni verran lastia, eikä sen kanssa ole tullut koskaan lenkillä minkäännäköisiä ongelmia. Ei isojen koirien hallitseminen mahdotonta ole, joten vian on oltava ihmisissä... taas kerran.

Köh, tuli näin ihan offtopicina mieleen: oletteko törmänneet saunoviin koiriin? Tuli mieleen eilen, kun jälleen kerran hämmästelin ylälauteella päättäväisenä kököttävää koiraa, että mahtaakohan olla muillekin koirille tyypillistä :lol:
serialist
Olivia Benson
Viestit: 746
Liittynyt: To Touko 22, 2008 9:53 am

Viesti Kirjoittaja serialist »

joey kirjoitti: Köh, tuli näin ihan offtopicina mieleen: oletteko törmänneet saunoviin koiriin? Tuli mieleen eilen, kun jälleen kerran hämmästelin ylälauteella päättäväisenä kököttävää koiraa, että mahtaakohan olla muillekin koirille tyypillistä :lol:
Olen! Meidän vanha edesmennyt noutajamme (puoliksi labbis) oli hyvinkin kova saunomaan. :D

Nykyinen koirakin joskus vartoo saunan ovella kun me saunotaan, täytynee kokeilla mitä se mahtaa sanoa löylyistä. :D
A good way to threaten somebody is to light a stick of dynamite. Then you call the guy and hold the burning fuse up to the phone. "Hear that?" you say.
"That's dynamite, baby.".
- Jack Handy -
Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

serialist kirjoitti:
joey kirjoitti: Köh, tuli näin ihan offtopicina mieleen: oletteko törmänneet saunoviin koiriin? Tuli mieleen eilen, kun jälleen kerran hämmästelin ylälauteella päättäväisenä kököttävää koiraa, että mahtaakohan olla muillekin koirille tyypillistä :lol:
Olen! Meidän vanha edesmennyt noutajamme (puoliksi labbis) oli hyvinkin kova saunomaan. :D

Nykyinen koirakin joskus vartoo saunan ovella kun me saunotaan, täytynee kokeilla mitä se mahtaa sanoa löylyistä. :D
Meidänkin vanhempi bassetti tykkää saunoa, aina änkää perässä saunaan :D

Noista "toinen koira tulee vastaan jne" jutuista tuli mieleen, kun eilen yhdessä käytettiin koiria ulkona ja tuli vastaan joku pikkukoira niin meidän nuorempi koira (n. 1vee vanha)joka oli naiseni hihnassa alkoi äärimmäisen paljon ulisee ja pyrki toisen koiran luo, ihmettelin sitten siinä että moista ei tapahdu oikeastaan ikinä (enintään pikkusen pyrkii toisen koiran luokse mutta lopettaa nopeasti) kun koira on minun kanssa lenkillä, naiseni kanssa kuulemma aina alkaa älytön ujellus kun törmäävät koiraan.
Howler
Axel Foley
Viestit: 2291
Liittynyt: Ti Syys 04, 2007 10:42 am

Viesti Kirjoittaja Howler »

joey kirjoitti:Köh, tuli näin ihan offtopicina mieleen: oletteko törmänneet saunoviin koiriin? Tuli mieleen eilen, kun jälleen kerran hämmästelin ylälauteella päättäväisenä kököttävää koiraa, että mahtaakohan olla muillekin koirille tyypillistä :lol:
Omalta turrelta kun kysyy välistä "Lähdetäänkö saunaan", niin kipittää ihan innoissaan mukana. :D Ja onneksi osaa itse ilmaista, milloin haluaa pois. Myös tädin edesmenneet kolme koiraa tykkäsivät saunoa, voitte varmaan kuvitella minkälainen tunnelma oli kun sellainen about welsh corgin kokoinen, labbiksen kokoinen ja ajokoiran kokoinen koira koittaa ihmisten sekaan päästä ylälauteille.
MissHolmes kirjoitti:Pointtini oli se, että kertokaa nyt ihmeessä joku mikä saa ihmisen pitämään kahta itselleen liian isoa koiraa, jotka eivät pysty ohittamaan vastaan tulijoita ilman että suunnilleen kieputtaa remmit lampputolppaan?
Minä vähän veikkaan, että joillakin on semmoinen "ei tää oo meidän koiran syy, ton vastaantulevan piskin syy!"-ajatusmaailma. Jotkut taas eivät varmaan pysty myöntämään, etteivät kykene koiraansa hallitsemaan.

Haluan kuitenkin huomauttaa, että minkäkokoinen koira voi kyllä lähteä, jos sitä vain huvittaa, oli koulutus miten hyvä tahansa. Ihan jo senkin takia, että välistä jokin juttu houkuttaa enemmän kuin omistajan puhe (esim. kiimainen narttu). Silloinhan omistajan tehtävä on ottaa tilanne haltuun, muttei varmasti ole olemassakaan koiraa, joka aina 24/7 tottelisi aivan täysin.
Clyde
Axel Foley
Viestit: 2478
Liittynyt: Su Syys 14, 2008 9:12 pm

Viesti Kirjoittaja Clyde »

Saunovista koirista; tätini laikat ovat aina saunoneet hänen kanssaan ja innolla aina juoksevatkin saunan lauteille. Oma apina oli kerran kovin kaipaava kun olin ollut iltavuorossa ja sen jälkeen menin saunaan; tuli ensin perässä suihkuhuoneeseen odottamaan josta hetkenpäästä tuli jo perääni lauteille :) En enää löylyä uskaltanut heittää mutta kovasti näytti tykkäävän kun pääsi aivan uuteen paikkaan :)

Eilen naurettiin illalla kun oltiin lähdössä lenkille ja koira yleensä siihen aikaan hirveän aktiivinen; juoksee ympäri taloa tai olohuonetta mattojen lennellessä. Eilen se sitten taas juoksi pari rinkiä kunnes tuli lähelle ja sanoin sille "apina, apina" niin se päästi leikkimurinaa ja voi että miten me naurettiin :lol: Toinen haukkuu apinaksi ja toinen pitää ihmeellisiä ääniä kuin sanoen että no en oo..
Nanika ga tooku matteiru to
serialist
Olivia Benson
Viestit: 746
Liittynyt: To Touko 22, 2008 9:53 am

Viesti Kirjoittaja serialist »

Meidän koira pomppii kaikilla neljällä jalallaan tasajalkaa kun otetaan hihna esiin. Nyt tosin pomppii kolmella jalalla kun yksi on kipsissä, mutta ei se menoa ole haitannut. Päinvastoin, tuntuu, että se on mahdottomampi kolmella kuin neljällä jalalla! :D

Olisi yksi kysymys.. Kun rotukoira astutetaan, siitähän tulee jonkunsortin merkintä johonkin, vai? Mitäs jos puhdasrotuinen astutetaan sekarotuisen kanssa (jotta saadaan hyviä metsästyskoiria), tuleeko puhdasrotuiselle siitä ongelmia? Ei fyysisesti vaan esim. johonkin papereihin. Haittaako se mahdollisia tulevia astutuksia puhdasrotuisen kanssa ja/tai näyttelyitä tms?

Meinattiin joskus muutaman vuoden päästä antaa iloa tuolle meidän sekarotuiselle urokselle puhtaan labbiksen kanssa. Mutta nyt mietitään onko siitä haittaa labbikselle..
A good way to threaten somebody is to light a stick of dynamite. Then you call the guy and hold the burning fuse up to the phone. "Hear that?" you say.
"That's dynamite, baby.".
- Jack Handy -
Lukittu