Koirista vääntö

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Re: Koirista vääntö

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

^ Mutta jätit kontekstin huomioimatta... Kiitos kuitenkin kauheasti.
Tähän yksi hymiö. Sellainen silmää iskevä.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Hairahtelija
Remington Steele
Viestit: 210
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2011 8:00 pm

Re: Koirista vääntö

Viesti Kirjoittaja Hairahtelija »

^Niin, koska vastaukseni ei koskenut sitä. Mutta ole hyvä vaan, kun noin kauniisti kiitit.

Ei lisättäviä hymiöitä tähän kohtaan.
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Re: Koirista vääntö

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

No niin! Nyt kun tämä asia on käsitelty, olisi mukava kuulla olisiko jollain faktaa liittyen Sathyn väitteeseen, jonka mukaan kissat menevät aiheutettujen vammojen vakavuudessa ykköseksi ohi kaikkien koirarotujen.

Aikamoinen väite ja asettaa kyllä, jos ei pidä paikkaansa, Sathyn "asiantuntijoiden" kommentit mielenkiintoiseen valoon.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Clyde
Axel Foley
Viestit: 2478
Liittynyt: Su Syys 14, 2008 9:12 pm

Re: Koirista vääntö

Viesti Kirjoittaja Clyde »

Pitäiskö sun kysyä asiaa SATHYltä, eikä täältä, mikäli oikeasti mielit saada vastauksen. Veikkaan, ettei tässä keskistelussa ole ihmisiä, jotka tuota tutkimusta ovat tehneet.
Asiasta varpaaseen, taas oli äiti surmannut vauvansa ja tällä kertaa suomessa. Mitähän me näille äideille tehtäisi? Ajattelin tulla kysymään sitä täältä roturasistisesta ketjusta 8)
Nanika ga tooku matteiru to
INES 7
Axel Foley
Viestit: 2301
Liittynyt: Pe Elo 13, 2010 5:57 pm
Paikkakunta: Koiruohon kaupunki

Re: Koirista vääntö

Viesti Kirjoittaja INES 7 »

Marsalkka kirjoitti:No niin! Nyt kun tämä asia on käsitelty, olisi mukava kuulla olisiko jollain faktaa liittyen Sathyn väitteeseen, jonka mukaan kissat menevät aiheutettujen vammojen vakavuudessa ykköseksi ohi kaikkien koirarotujen.

Aikamoinen väite ja asettaa kyllä, jos ei pidä paikkaansa, Sathyn "asiantuntijoiden" kommentit mielenkiintoiseen valoon.
Ei pidä paikkaansa. Useimmat kissan vapaaehtoisesti hankkineet ovat hieman vammaisia jo valmiiksi.
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Re: Koirista vääntö

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Clyde kirjoitti:Pitäiskö sun kysyä asiaa SATHYltä, eikä täältä, mikäli oikeasti mielit saada vastauksen. Veikkaan, ettei tässä keskistelussa ole ihmisiä, jotka tuota tutkimusta ovat tehneet.
Sathyn sivuillahan ei viitattu mihinkään tutkimukseen, vaan koirien puremia koskeviin tilastoihin. Ja sitten siinä antamatta mitään lähdeviitettä mihinkään tilastoon ilmoitettiin, että kissat menevät aiheutettujen vammojen vakavuudessa ykköseksi ohi kaikkien koirarotujen. Joku voi tällaiseen luottaa, joku toinen taas ei...
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7241
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Re: Koirista vääntö

Viesti Kirjoittaja Tiina »

Oletteko muuten huomanneet, että punkit myös aiheuttaa kaikenlaista kauhiaa tautia? *lietsoo paniikkia* :wink:
INES 7 kirjoitti:No niin! Nyt
Ei pidä paikkaansa. Useimmat kissan vapaaehtoisesti hankkineet ovat hieman vammaisia jo valmiiksi.
Tunnustan. :mrgreen:
texfor
Lauri Hanhivaara
Viestit: 145
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2008 10:52 pm

Re: Koirista vääntö

Viesti Kirjoittaja texfor »

En yleensä jaksa sekaantua näihin vääntöihin vaikka "koiraihminen" olenkin. En mä lähde vauvapalstoillekkaan niitä kersoja sättimään vaikka en voi niitä itse sietää ollenkaan, ne on niin vitun rumiakin :D.
Mutta pakko on ihmetellä miten voi olla mahdollista että että ei huomata sitä että koirat ovat kuitenkin ,meitä ihmisiä huomattavasti VÄHEMMÄN agressiivista porukkaa?
Esim: äiti tappaa vauvansa. Tytär hakkaa vanhan raihnaisen äitinsä. Yllättävän vähän nämä herättää kenessäkään mitään varsinaista lynkkaus fiilistä. Nämähän ohitetaan lähinnä olan kohautuksella. Mutta jos otsikko olisi koira surmasi vauvan helsingissä tai koira raateli emäntänsä sairaalakuntoon niin johan alkaa jumalaton mesominen.
Siis me ihmisethän voidaan hakata, pahoinpidellä ja tappaa niin paljon kun me halutaan, se pystytään ohittamaan melko neutraalisti. Jostakin syystä eläinten tekemät kuolemaan/loukkaantumiseen johtaneet tapaukset on todella paljon tuomittavampia kuin ihmisen tekemät.
Miksi? Minun järkeni mukaan Ihmisen nyt kuitenkin PITÄISI olle se vähemmän primitiivinen otus jolla PITÄISI olla eläintä enemmän kapasiteettia hallita käyttäytymistään/agressioitaan, mutta näinhän se ei ole.
Maailmassa on miljoonia koiria ja suomessakin monta sataa tuhatta. Jos tätä asiaa tosissaan miettii niin hirvittävän vähän koirien kanssa kuolemaan/ vakavaan loukkaantumiseen johtavia episodeja tapahtuu, kun ottaa huomioon miten paljon niitä on. Ihminen taitaa olla ihmiselle kuitenkin huomattavasti vaarallisempi ja todennäköisempi hengenriistäjä/vammojen aiheuttaja käsittääkseni.
Silikonitissit on vähän sama asia kuin laittaisi jalopuuratin ladaan. Kivahan sitä on hivellä mutta ei se kyyti siitä parane.
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Re: Koirista vääntö

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

texfor kirjoitti:Maailmassa on miljoonia koiria ja suomessakin monta sataa tuhatta. Jos tätä asiaa tosissaan miettii niin hirvittävän vähän koirien kanssa kuolemaan/ vakavaan loukkaantumiseen johtavia episodeja tapahtuu, kun ottaa huomioon miten paljon niitä on.
Onneksi täällä Suomessakin useimmilla koiranomistajilla ei ole koirarotuja, joiden hyökkäyksistä aiheutuu muita koirarotuja useammin hyvin vakavia vammoja tai kuolemantapauksia.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
INES 7
Axel Foley
Viestit: 2301
Liittynyt: Pe Elo 13, 2010 5:57 pm
Paikkakunta: Koiruohon kaupunki

Re: Koirista vääntö

Viesti Kirjoittaja INES 7 »

Kyllä jotkut koirarodut on jalostettu aiheuttamaan tappavia vammoja saaliissaan. Koirahan on lähtökohdaltaan säälimätön peto, siis ihmisen silmin. Koira pyrkii elämään löytämällään ja/tai kiinni saamallaan lihaproteiinilla ensisijaisesti.

Toiset rodut on jalostettu sieltä poispäin seurakoiriksi tai palvelemaan erilaisissa töissä. Metsästyskoiratkin vain ajavat ja noutavat riistaa ihmisen jatkokäsiteltäväksi. Ihminen sitten vastapalveluksi ruokkii koiran ja toimii laumanjäsenenä koiralle. No, nämähän kaikki tietävat. Yksinkertaistettuna se menee jotenkin noin.

Kun koira ei ole liikaa jalostettu lupsakaksi seurakoiraksi, se puolustaa laumaansa kokiessaan uhkaa. Olen sen itsekin huomannut oman piskini kanssa. Pari kertaa on joku "koiraihminen" huomauttanut huutelemalla jotakin kuinka koiraa muka tulisi käsitellä, eli antaa koiran viedä laumaansa ja ihmisen alistua Hänen, Johtajauroksen alamaiseksi. No, meidän peruskiltti labbis-lähtöinen sekarakki on pistänyt rähinäksi, kun kokee minua uhkaillun "puudelin" ja "mummon" tahoilta. Mitään fyysistä ei ole sattunut, kun olen uskaltanut komentaa omaani oikein ja jämäkästi. Koirillakin on luonteensa ja moni (omanikin on varsinainen luupää, vaikkakin oppivainen, seurallinen liikaakin ja rajojaan jatkuvasti haastava) niistä ei koskaan kesyynny täysin ja on tiettyjä asioita, joita ei saa niistä käytännössä pois millään kasvatuksella tai koulutuksella.

Eli nämä taistelu- ja suojelukoirat ovat säilyttäneet sen suden taidon ottaa saalis kiinni ja pitää kanssa omanaan. Siksi niitä tulisi omistaa ja säilyttää yhtä tarkasti kuin ampuma-aseita; lukittuna ja kuljetuksen aikana koko ajan omistajan hallinnassa, mieluiten piilossa ja välttää liikkumista yleisillä paikoilla. Joten helpointa olisi olla hommaamatta lainkaan, kun mihin hittoon niitä siviili tarvitsee? Minusta ne ovat nolo osoitus huonosta itsetunnosta tai vainoharhoista, joita hoidetaan machomaisilla lihaskoirilla.
Kampamaneetti
Poliisikoira Rex
Viestit: 282
Liittynyt: Ti Elo 10, 2010 9:11 am

Re: Koirista vääntö

Viesti Kirjoittaja Kampamaneetti »

Itse en niin kauheasti koiria pelkää. Jos huomaan omalla pihallani esim :http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011100 ... 3_uu.shtml tälläisen tapauksen niin mikään ei estä minua heittelemästä omalle pihalleni makkarapaloja, koirien siellä ollessa, jotka nyt saattavat sisältää nitroja.

Omalla pihallani kun olen tottunut kulkemaan ilman pelkoja mistän aiheesta :)
Jag har talat :)
Rocpy
Scooby-Doo
Viestit: 29
Liittynyt: To Syys 08, 2011 4:07 pm

Re: Koirista vääntö

Viesti Kirjoittaja Rocpy »

Clyde kirjoitti:
Rocpy kirjoitti:
Clyde kirjoitti:os chihuahua olisi rotikan kokoinen, voidaan vain kuvitella, millainen tappajakoira se olisi.
Anteaksi MITÄ? Siis chihuahuat ovat mielestäsi agressivisia ja huonokäytöksisiä? Sori, mutten voi olla takertumatta. Ellet sitten tarkoittanut jotain muuta..
Voisitko vaikka lukea niitä tilastoja ensin ja ihmetellä vasta sitten. En ole missään leimannut kaikkia chihuja aggressiivisiksi tai huonosti käyttäytyviksi. Noissa tilastoissa kun ne olivat mäykkyjen rinnalla ensimmäisinä pienistä koirista.
Kannattaa varmaan lukea koko viesti, ettei tarvitse lukea turhaan sieltä rivien välistä. Sisäistää kirjoituksen paljon paremmin eikä tarvitse vetää vääriä johtopäätöksiä.

Marsalkalle myös kehottaisin tuota kirjoituksen lukemista. Minä en ole tehnyt johtopäätöksiä kissojen tai chihujen "raateluista" vaan ne on tehnyt uutisessa mainittu tutkija. Minä en ole moisia tutkimuksia tehnyt enkä niihin osallistunut, joten siinä sinulle johtopäätöstä. Tutkimuksessa oli kyse ylipäätään vahingon aiheuttajat (harvemminpa ne ampiaiset tai hirvetkään ketään raatelee?) joihin myös ne söpöt kissaset ja ihkupupu chihuset liittyvät. Edelleenkin on mielestäni ihan sama, millainen jälki koiralta jää. Kun pääasia pitäisi olla siinä, ettei koira pure. Jos koira puree, on menty jossain asiassa ihan hakoteille ("ei se haittaa, että se puree, kun ei siitä niin iso jälki jää..."?)
Et näköjään vieläkään tajua, mitä koko asialla on haettu takaa. Ei se mitään, minulle on ihan sama. Mutta voisitko olla vääristelemättä kirjoituksiani.
Minä luin koko tekstin. Chihut EIVÄT OLE yhtään sen agressiivisempia, kuin muutkaan rodut, kuten jo sanoin, se on aivan omistajien omaa syyä kun eivät ole koiriaan kouluttaneet. Tappamiseen jalostetut koirat onkin sitten asia erikseen.

On se kuule vähän eri asia millaista jälkeä koira puremillaan aiheuttaa, mutta tottahan sekin on, ettei minkään kokoinen tai rotuinen saa purra muita.

Terv. Yhden ''hullun ja agressiivisen fiffanan'' eli toyvillakoiran omistaja, jonka koira ei oikeastaan todellisuudessa ikinä ole purrut ketään, joka rakastaa uimista ja kompostissa kierimistä ja muille koirille haukkuu todella harvoin. :roll:
Clyde
Axel Foley
Viestit: 2478
Liittynyt: Su Syys 14, 2008 9:12 pm

Re: Koirista vääntö

Viesti Kirjoittaja Clyde »

Edelleenkin noiden tutkimusten mukaan ovat melko aggressiivisia ja etupäässä varsinkin pienten rotujen kohdissa. Syyttä siis keuhkoat minulle siitä, en ole kyseisiä tutkimuksia tehnyt. En myöskään missään vaiheessa sanonut, että oma fifisi olisi aggressiivinen.
Tottakai koulutuksella on suuri merkitys, sitä olen kokoajan sanonutkin. Mutta ihan samaan tapaan ne mainitsemasi tappajaksi jalostetut koiratkin pitää kouluttaa - ei nekään silloin aggressiivisia ole ;)
Ja onhan se nyt todettu jo monenkin lajin ja asian kohdalla, että vaikka itsellä ei ole asiasta kokemusta, se ei tarkoita, ettei niin voisi käydä.
Nanika ga tooku matteiru to
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Re: Koirista vääntö

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Tarkoitatko nyt tilastoja vai tutkimuksia?
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Samantha Bones
Jack Taylor
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 11:12 am

Re: Koirista vääntö

Viesti Kirjoittaja Samantha Bones »

Kampamaneetti kirjoitti:Itse en niin kauheasti koiria pelkää. Jos huomaan omalla pihallani esim :http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011100 ... 3_uu.shtml tälläisen tapauksen niin mikään ei estä minua heittelemästä omalle pihalleni makkarapaloja, koirien siellä ollessa, jotka nyt saattavat sisältää nitroja.

Omalla pihallani kun olen tottunut kulkemaan ilman pelkoja mistän aiheesta :)

Eikö nuo nitrot pitäisi antaa sille omistajalle?

Tuossakin tapauksessa vika on pelkästään omistajassa. Mitä voi olettaa tapahtuvan, jos koiria joilla on kova riistavietti päästetään laumana irti jatkuvasti?
Turhaan tässäkin pelotellaan ja hysterisoidaan noista koirista ja leimataan tietyt rodut "tappajakoiriksi". husky ja laika eivät todellakaan ole niitä.

Miksi suomessa on tehty koirien pois ottamisesta tietyiltä ihmisiltä niin vaikeaa?
Lukittu