Narsismi, sosiopatia yms

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Dexter
Jack Taylor
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Loka 28, 2008 3:56 pm

Narsismi, sosiopatia yms

Viesti Kirjoittaja Dexter »

Narsistin kanssa eläminen on julmaa puuhaa, varsinkin, jos siihen liittyy vielä henkinen väkivalta. Sinulta yritetään murskata täysin omanarvontunteesi. Olen itse asunut tälläsessa avioliitossa melkein 17 vuotta. Sit viimein tajusin lapseni kanssa lähteä. Sitä ajatteli vain,että kyllä mä jaksan lapsen takia. Lapsen hyvinvoinnin takia sit lähdinkin.
Narsisti on omalla tavallaan hyvin sairas ihminen. Kaikki tehdään, niinkuin hän ajattelee tai hän manipuloi taitavasti tekemään niin. Henkinen väkivalta on erittäin säälimätöntä: Jos et taivu tekemään niin kuin toinen haluaa, henkisen väkivallan pitäjän suusta lähtee sellaisia lauseita,että ajattelis ettei koskaan sano toiselle. Niitä hän kuitenkin mielellään käyttää, jotta saa toista loukattua mahollisimman pahasti. Tietynlainen itsekkyyshän kuuluu kaikille, mut tälläsissa ihmisissä se menee sairaan pitkälle, koska he elävät niin voimakkaasti jostain syystä omassa paremmuudessaan ja piittaamattoomuudessaan. He jopa itkevät, että saavat toisen heltyen jäämään, jos se on vain heidän edun mukaista.
Voisin kertoa paljonkin omista kokemuksistani, jos siitä olisi jollekkin jotain hyötyä, mut paras hyöty on omassa päässä. Jos koet toisen liian määrääväksi tai näitä piirteitä omaavaksi, jätä koko touhu.
Olen lukenut paljon kirjoja narsisteista ja mihin ne kykenee. Siihen ei ole varsinaista parannuskeinoa, koska he ovat kasvaneet sellaiseksi. Jos on pahin mahdollinen narsisti. Jotkut sanoo, että pitkällä tähtäimellä ja toisen ymmärtämisellä voi saada narsistin huomaamaan omat vikansa. Mä en saanu 17 vuodessakaan, vaikka se ei koskaan saanu mun itsetuntoa murrettua. Siitä ei ollu mulla pelkoo, mut vaikea on narsistia muuttaa. Parempi on lähteä pötkimään ja alkaa oma elämä uudestaan. Narsistiin on turha tuhlata aikaa, koska se ei auta. Ne pelaa aina omaan pussiinsa.
Kiinnostanut aina ihmisen mielenliikkeet.
Martsu
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 10
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 7:53 am
Paikkakunta: Espoo

Re: Narsismi

Viesti Kirjoittaja Martsu »

Tämä mun tietämä narsisti ei edes kykene minkäänlaiseen empatiaan saati sitten koskaan itkenyt. Kauan tästä syytin itseäni mutta vika onkin itse narsistissa joka on dominoinut ja manipuloinut monta vuotta. Se on erilaista henkistä pahoinpitelyä.
Kaikkia sieniä voi syödä, mutta toisia vain kerran.
Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Re: Narsismi

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

Tietopankki.com - Narsismi
Narsismi

Narsistinen persoonallisuushäiriö eli narsistinen luonnehäiriö (narsismi) on sairaalloista ihastumista vääristyneeseen käsitykseen omasta itsestään. Se on myös itsekästä ja säälimätöntä oman mielihyvän, vallan ja kunnian tavoittelua. Narsistille ovat tyypillisiä itsetunnon häiriöt ja epätasapainoiset ihmissuhteet. Hän yliarvostaa itselleen hyödyllisiä ihmisiä ja aliarvostaa henkilöitä, joista ei ole hänelle hyötyä. Aluksi hyödyllinen ihminen voi muuttua hänen silmissään hyödyttömäksi silmänräpäyksessä. Narsistit ovat joko "älyllisiä" (saavat Narsistisen Lähteensä älykkyydestään tai akateemisista saavutuksistaan) - tai "ruumiillisia" (saavat Narsistisen Lähteensä fysiikastaan, harjoituksesta, fyysisestä tai seksuaalisesta kyvykkyydestään ja "valloituksistaan").

Tutkimuksien mukaan narsistinen persoonallisuushäiriö on enemmän kehityksellinen kuin synnynnäinen häiriö. Narsistille on yleensä jäänyt traumoista johtuvia persoonallisuuden vajeita jo hyvin nuorena. Hänen käsityksensä oikeasta ja väärästä ovat poikkeavia. Hänelle on tärkeää ulkopuolinen huomio (ihailu, kuuluisuus, julkisuus), jota hän käyttää säätelemään epävakaata omanarvontuntoaan.

Narsismi on oireyhtymä, johon sairastuu arvioiden mukaan yksi ihminen sadasta. Narsisti kykenee palautteeseen, jos hän saa osakseen ihailua, imartelua ja tunnustusta. Narsistia voi sietää, ja hänen kanssaan voi tulla toimeen, jos häntä osaa käsitellä. Hänen täytyy vain antaa tuntea olevansa ihailtu ja kunnioitettu. Narsistista persoonallisuushäiriötä voidaan yrittää hoitaa puheterapialla, mutta aikuisen narsistin paranemisennuste on usein huono. Lääkitystä käytetään toisinaan sivuilmiöiden - kuten mielialojen vaihtelun - hoitoon.

Psykopatia on vakavampi aste narsistisesta luonnehäiriöstä. Narsistilla on tunteet, mutta psykopaatti (luonnevikainen henkilö) on täysin tunnekylmä, ja hän on kyvytön minkäänlaiseen empatiaan. Psykopatiaan liittyy usein aggressiivisuutta ja väkivaltaista toimintaa. Psykopaatti käyttää toisia ihmisiä häikäilemättä hyväkseen. Hänelle muut ihmiset ovat vain pelinappuloita ihmissuhdeshakissa. Sekä narsisti että psykopaatti on useammin mies kuin nainen.

Narsisti:

- ei koe syyllisyyttä
- yrittää hyötyä muista
- ei ole empaattinen
- vaatii jatkuvaa ihailua
- loukkaantuu helposti

- vaatii etuoikeutettua kohtelua
- ei halua kuulla kritiikkiä
- nauttii vallan käyttämisestä
- tarvitsee ihmisiä ympärilleen
- uskoo olevansa aina oikeassa

- kuvittelee itsestään ja ominaisuuksistaan suuria
- elää "kaikki tai ei mitään" -maailmassa
- harjoittaa henkistä ja joskus ruumiillistakin väkivaltaa
- käyttää kanssaihmisiä omiin tarpeisiinsa
- ei ota huomioon muiden ihmisten tarpeita ja oikeuksia

- ei näe itsessään huonoja puolia
- yrittää nostaa sosiaalista arvoaan
- haluaa olla huomion keskipisteenä
- pystyy näyttelemään oikeita tunteita
- ei tunne olevansa hoidon tarpeessa

Edellämainittujen piirteiden lisäksi narsisti on usein myös älykäs, itsekäs, röyhkeä, hallitseva, vastuuton, ylimielinen, kateellinen, sosiaalinen, manipuloiva, epäluuloinen, impulsiivinen, itsekeskeinen, huomionkipeä, häikäilemätön, kostonhimoinen, mustasukkainen, lyhytjännitteinen ja tunteiltaan pinnallinen.
Postasin tuon tässä taannoin tuttavalleni, jolla oli sivullisen silmin katsottuna puolisona niin täysin narsistisen mielenlaadun omaava hlö, että ei tottakaan...

Havaintojeni mukaan, meissä liki kaikissa on enemmän tai vähemmän narsistia/narsismin tunnusmerkistön täyttäviä piirteitä (normaalia), mutta sairaudeksi/ongelmaksi se muuttuu siinä vaiheessa, kun tuo ^ tunnusmerkistö alkaa tuntumaan liian tutulta.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
matkaaja
Christopher Lorenzo
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Maalis 05, 2008 1:41 pm

Re: Narsismi

Viesti Kirjoittaja matkaaja »

Hyviä totemuksia narsismista. Ja vaikka olisi syytä ohittaa tämä aihe, kuitenkin jokin sanomaton voima vetää puoleensa. :( Narsistin uhriksi joutuminen ei kuitenkaan ole kovin pieni asia.

Itse jouduin uhriksi työpaikalla naisesimiehen toimesta. Hänen mustamaalaus- ja manipulointikykynsä olivat niin huippuluokkaa, että en ole enää sen työpaikan jälkeen juuri töissä käynyt; nyt toimin yrittäjänä,ja se on helpotus, koska saan olla oma herrani.

Mutta tuo narsisti siis tuhosi työurani aivan täysin. Olin silloin vielä suhteellisen nuori, vain 35, ja työura edessä. Kaikki alkoi hyvin ja loistavasti, mutta päättyi täydellisen henkiseen väkivaltaan. Järjestettiin jopa rikostutkintaa, josta olisin ehkä pienellä narsistin loistavalla onnella voinut joutua ehkäpä vankilaankin, mutta asiasta tuli hänelle vesiperä, kun en ollutkaan tenyt mitään laitonta.

Olin työssä poliisissa. Asiaa ei ole vielä tutkittu rikosilmoituksen jälkeen, ja odotankin vaan sitä päivää, että se tutkittaisiin. Asiasta on jo yli 20 vuotta kulunut.
Dexter
Jack Taylor
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Loka 28, 2008 3:56 pm

Re: Narsismi

Viesti Kirjoittaja Dexter »

Narsisti pystyy kyllä itkemään muutaman kyyneleen ja esittää katuvaa, jos se katsoo sen tarpeelliseksi, että omat tarpeet tulee täytetyksi. Kaksi kertaa itkeskeli, kun olin lähdössä. Kummallakin kerralla annoin periksi. Mut seuraavana päivänä kaikki oli niinkuin ennenkin. Kolmannella kerralla tajusin lähteä ja voi että kun on ollu tilaa hengittää.
Kiitos tosta henk.koht. tiedosta naispomostasi. Tiedän mitä olet kokenu, vaikka kyseessä ei ollu mun kohdalla pomo vaan ex-mies. Narsisti pystyy mihin vaan, ja jos oikeen pahaksi pääsee, siitä tulee psykopaatti. Kaikki psykopaatit ei jää läheskään kiinni, koska ovat niin taitavia manipuloimaan ihmisiä eikä kaikki yllä rikoksiin asti. Kuhan ihmisiä pyörittävät. Tästä psykopaattiaiheesta kannattaa lukea lisää: Robert D. Hare, Ilman omaatuntoa. Siinä pääsee tutustumaan vielä pahempaan ihmiseen kuin narsisti.
Psykopaatit ja pahat narsistit ovat useammin miehiä niinkuin tuossa kommentoitiin, mutta on näitä naisiakin. Sekin olis mielenkiintoista tietää mistä se johtuu. Naisten ja miesten erilaisesta kasvatuksesta ja niihin kohdistuvista paineista vai mistä? Voisko joku professoori selvittää tämän? Vai onko se vain enempi miesten piirre? Niinkuin esim. se että naiset tappaa mieluummin myrkyttämällä kun teräaseella tappamalla?
Kiinnostanut aina ihmisen mielenliikkeet.
matkaaja
Christopher Lorenzo
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Maalis 05, 2008 1:41 pm

Re: Narsismi

Viesti Kirjoittaja matkaaja »

Ymmärrän osaltani myös sinua Dexter. Narsisti puolisona on varmaan tosi helvetillistä, koska kanssakäymiseen varmaan liittyvät myös monenlaiset henkilökohtaiset tunteet niin vahvasti. Ero kaiketi ei ole koskaan helppo.

Sen verran olen asiaan perehtynyt, että narsistin sanotaan olevan n. 15-vuotiaan tasolla henkisesti. Eli hän ei voi todellakaan ajatella aikuismaisesti missään tilanteessa. Sitä kautta ehkä narsistia voi ymmärtää, muttei auttaa. Paras tapa on kävellä pois narsistin elämästä, ja jopa hyvin suositeltavaa, sillä siten suojaa itsensä hyvin. Eikä ehkä tee enää samaa virhettä uudestaan. Eli paetkaa jos vain suinkin voitte kohdatesanne narsistin.
markja
Adrian Monk
Viestit: 2911
Liittynyt: La Elo 18, 2007 3:44 am
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Narsismi

Viesti Kirjoittaja markja »

Narsisti-korttia on helppo lätkiä kehen tahansa, jonka käytöksessä on jotain, minkä vuoksi fiksut ihmiset olisivat jättäneet hänet jo kauan sitten.
Kotisivu: http://www.markusjansson.net
Blogi: http://markusjansson.blogspot.com
PGP: 6E9E375EC50A27FDB9DA1672A78C27BF735ADADA
PGP2: 9966C10DDC7F0DEDEC480A75FE952445F24D55DD
Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Re: Narsismi

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

markja kirjoitti:Narsisti-korttia on helppo lätkiä kehen tahansa, jonka käytöksessä on jotain, minkä vuoksi fiksut ihmiset olisivat jättäneet hänet jo kauan sitten.
...Sanoo narsisti.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
markja
Adrian Monk
Viestit: 2911
Liittynyt: La Elo 18, 2007 3:44 am
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Narsismi

Viesti Kirjoittaja markja »

Mike Manner kirjoitti:
markja kirjoitti:Narsisti-korttia on helppo lätkiä kehen tahansa, jonka käytöksessä on jotain, minkä vuoksi fiksut ihmiset olisivat jättäneet hänet jo kauan sitten.
...Sanoo narsisti.
ROTFLOL!
Osoitit juuri sen, mitä tuossa sanoin.
Kotisivu: http://www.markusjansson.net
Blogi: http://markusjansson.blogspot.com
PGP: 6E9E375EC50A27FDB9DA1672A78C27BF735ADADA
PGP2: 9966C10DDC7F0DEDEC480A75FE952445F24D55DD
Dexter
Jack Taylor
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Loka 28, 2008 3:56 pm

Re: Narsismi

Viesti Kirjoittaja Dexter »

Enpä rupea tässä yleisesti kertomaan taphtuneista, mutt ei ole pakko uskoa joka ei halua, mut sen verran voin sanoa, et kun hänelle rupes tulemaan äkillisiä agressiivisia reaktioita, jotka ei ole mun keksintöä, vaan ammattipsykologin hänelle itse määrittelemiä ja tyttö alko sairastua masennukseen, oli lähdettävä. Ja helppo sen on sanoa, joka sitä ei ole henkilökohtasesti kokenu. Kaikissa meissä asuu pikkasen tervettä narsismia, mut kun sitä on liikaa, siitä kärsii pikkuhiljaa salakavalasti perheen muun jäsenet.
Tiedättekö, mikä erottaa narsistin psykopaatista? - Se, että narsisti tietää, minkälaista tuskaa aiheuttaa muille ja tietää tekonsa seuraamukset, psykopaatti ei tiedosta ihmisten tunteita, eikä ymmärrä niistä, joten seuraamukset mitä psykopaatille tulee teoistaan on sille itelleen hällä väliä...
Kiinnostanut aina ihmisen mielenliikkeet.
matkaaja
Christopher Lorenzo
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Maalis 05, 2008 1:41 pm

Re: Narsismi

Viesti Kirjoittaja matkaaja »

Dexter kirjoitti: Tiedättekö, mikä erottaa narsistin psykopaatista? - Se, että narsisti tietää, minkälaista tuskaa aiheuttaa muille ja tietää tekonsa seuraamukset, psykopaatti ei tiedosta ihmisten tunteita, eikä ymmärrä niistä, joten seuraamukset mitä psykopaatille tulee teoistaan on sille itelleen hällä väliä...
Itse en ole päässyt kyselemään, että kumpi oli kyseessä. Se olisikin mukava tietää. Tämä narsisti/psykopaatti tuli myös kotiini 'tekemään tuhojaan', ja onkohan omatunto soimannut tekosensa jälkeen mitenkään, se olisi mukava tietää. Saisi vihdoin kuitenkin hoitoa tämä. Työssä ainakin on kuulemma ollut kaikki nämä 'kärsimykseni vuodet', jolloin itse olen apua hakenut, ja selvitystä asiaan. Mikä johti tämän ihmisen tekosiin? Kyseessähän oli siis aivan rikos, joka on jäänyt kuitenkin, ainakin toistaiseksi, tutkimatta? Miks?
Anile
Martin Beck
Viestit: 770
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2008 2:30 am

Re: Narsismi

Viesti Kirjoittaja Anile »

Mike Mannerin listaan haluaisin vielä lisätä oman havaintoni:
-Ei tunne häpeää.

Tunnen,valitettavasti, yhden narsistin, joka ei koskaan häpeä omaa käytöstään. Ei tietenkään koska hänhän on aina oikeassa. Jonkinlaisena fiksuna elämänohjeena sanotaan: "Ei kannata välittää siitä mitä muut ajattelevat". Mutta oikeasti, kyllä kannattaa. Tämä narsisti mm. ei pessyt koskaan käsiään vessassa käynnin jälkeen ja sitten kun hänelle valitettiin asiasta, hän alkoi teeskennellä pesevänsä kätensä jos joku oli kuulemassa. Ja jos hän jäi kiinni valehtelusta, hän alkoi keksiä kaikenlaisia omia sääntöjä joiden mukaan hänellä on oikeus valehdella. Tämä henkilö on tosiaan aivan lapsen tasolla. Aivan kuin hän eläisi ihan omassa todellisuudessaan jossa pätevät hänen itse keksimänsä lait joita hän tietysti keksii joka ajan lisää.
Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Re: Narsismi

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

Anile kirjoitti:Ja jos hän jäi kiinni valehtelusta, hän alkoi keksiä kaikenlaisia omia sääntöjä joiden mukaan hänellä on oikeus valehdella. Tämä henkilö on tosiaan aivan lapsen tasolla. Aivan kuin hän eläisi ihan omassa todellisuudessaan jossa pätevät hänen itse keksimänsä lait joita hän tietysti keksii joka ajan lisää.
Tuttavani/kaverini/ystäväni ex:ä oli tuota luokkaa...
Tuo "aivan lapsen tasolla" on aika hyvin tiivistetty tuon asian osalta.
Ja se itsensä ihailu saa sivusta katsojan silmin ihan käsittämättömän uskomattomat mittakaavat...
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Avatar
ABC
Michael Knight
Viestit: 4320
Liittynyt: To Touko 31, 2007 2:23 am

Re: Narsismi

Viesti Kirjoittaja ABC »

markja kirjoitti:Narsisti-korttia on helppo lätkiä kehen tahansa, jonka käytöksessä on jotain, minkä vuoksi fiksut ihmiset olisivat jättäneet hänet jo kauan sitten.
Olen aika pitkälle samaa mieltä. Narsismissa on skaalansa, joka ulottuu terveestä itsetunnosta oikeaan psykopatiaan, jossa ihminen ei enää tunne empatiaa tai masennusta lainkaan. Narsistin tunnistaminen ei siten ole ihan yksinkertainen juttu, ja jos joku tulee väittämään jotain toista narsistiksi, lienee yhtä lailla syytä epäillä kertojaa itseään jostakin, ennen kuin on itse nähnyt syytösten kohteen toimintaa käytännössä. Ja sama pätee toisinkin päin, eli että hyvin älykkäät narsistit pystyvät peittämään todellisen karvansa aika pitkään, ja heidän todellinen luonteensa paljastuu vain tilanteissa, joissa he kohtaavat tielleen asettuneen henkilön tai jonkun, josta he eivät voi hyötyä.

Monet ihmiset myöskin käyttäytyvät nykypäivänä narsistin tavoin silti olematta sellaisia, koska psykopaatin luonteenpiirteitä pidetään esim. työelämässä arvossa. Sairas maailma.
Every ship must sail a world.
matkaaja
Christopher Lorenzo
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Maalis 05, 2008 1:41 pm

Re: Narsismi

Viesti Kirjoittaja matkaaja »

ABC kirjoitti: eli että hyvin älykkäät narsistit pystyvät peittämään todellisen karvansa aika pitkään, ja heidän todellinen luonteensa paljastuu vain tilanteissa, joissa he kohtaavat tielleen asettuneen henkilön tai jonkun, josta he eivät voi hyötyä.

Monet ihmiset myöskin käyttäytyvät nykypäivänä narsistin tavoin silti olematta sellaisia, koska psykopaatin luonteenpiirteitä pidetään esim. työelämässä arvossa. Sairas maailma.
Tapahtuukohan 'vaurio' aina sitten tässä, että se narsisti huomaa se 'vaaran'? Eli hän käyttää niitä jotka tajuavat että kyseessä on selkeä narsisti/psykopaatti, ja näin välttyvät vaurioita? Ja hyötyvät myös, mutta 'myyvät sielunsa pirulle'?

No, ainakin minä olen vahingoittunut, ja jos joku sortunut narsistia palvelemaan, niin enpä kadehdi. En usko, että elämä olisi kovin auvoista narsistin hyppyytyksen kanssa.
Vastaa Viestiin