Motoristikuolemat (liikenneonnettomuudessa)

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Chopper
Perry Mason
Viestit: 3544
Liittynyt: Ke Loka 31, 2007 10:05 am

Motoristikuolemat (liikenneonnettomuudessa)

Viesti Kirjoittaja Chopper »

Kevään ensimmäinen kuollut motoristi on sitten saatu.Monestihan onnettomuudet ovat itse kuljettajan vika mutta ihan yhtä usein vastapuolenkin vika.Autoilijat EIVÄT HUOMAA moottoripyörää :shock:
Tästä tämä taas alkaa....
Moottoripyöräilijä kuoli Eurassa
Torstai 2.4.2009 klo 16.58

Moottoripyöräilijä kuoli henkilöauton törmättyä häneen Eurassa Satakunnassa torstaina.

Onnettomuus sattui, kun henkilöauto oli kääntymässä valtatieltä vasemmalle tehdasalueelle. Kuljettaja ei huomannut Huittisten suunnasta vastaan tullutta moottoripyörää, vaan kääntyi sen eteen. Moottoripyörän kuljettaja, nuori euralaismies, kuoli ensiavusta huolimatta onnettomuuspaikalla.

Henkilöauton kuljettaja selvisi törmäyksestä lievin vammoin.

Onnettomuus sattui iltapäivällä valtatiellä 12.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009040 ... 4_uu.shtml
Sinulla on pää, mutta niin on nuppineulallakin !

Solmu
Adrian Monk
Viestit: 2521
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2008 2:19 pm

Re: Motoristikuolemat (liikenneonnettomuudessa)

Viesti Kirjoittaja Solmu »

Ikävä tapaus kaikinpuolin.

Mutta pakko todeta.. kevät, pyörä otettu ehkä huhtikuun alusta liikennevakuutuksen piiriin (pois seisonnasta) ja sitten herää aina se sisäinen lapsenomainen vauhtihulluus(tiedän omasta kokemuksesta).
Pakko hiukan kokeilla kuinkahyvin se prätkä kulkeekaan jne.

Toisaalta moottoripyörän lähestymisnopeutta on myös paljon hankalampi arvioida kuin esim henkilöauton, jotenkin kun kohde on pieni.. perspektiivinäkö ei osaa suhteuttaa lähestyvän mopon mahdollisesti kovaakin nopeutta.

En tiedä miten tuossa Euran tapauksessa on asiat ollut ja mennyt.. eli en sitänyt noilla kommenteillani peilaa. Vaan ihan yleisesti vaan höpisin.
"Yöperho on koteloitunut"

Chopper
Perry Mason
Viestit: 3544
Liittynyt: Ke Loka 31, 2007 10:05 am

Re: Motoristikuolemat (liikenneonnettomuudessa)

Viesti Kirjoittaja Chopper »

^ Nykyisin on mahdollisuus pitää moottoripyörä ympärivuotisessa vakuutuksessa (ilman seisonta-aikaa) joka tulee useimmiten halvemmaksikin kuin seisonta-ajallinen vanha malli.Itselläni ollut heti alusta asti tuo uusi malli käytössä,eli pyörän voi ottaa ajoon vaikka tammikuussa jos kelit sallii.
Sinulla on pää, mutta niin on nuppineulallakin !

Solmu
Adrian Monk
Viestit: 2521
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2008 2:19 pm

Re: Motoristikuolemat (liikenneonnettomuudessa)

Viesti Kirjoittaja Solmu »

Taas on napsahtanut.
Moottoripyöräilijä kuoli törmättyään kaiteeseen Kehä III:lla

6.4.2009 16:02

Moottoripyöräilijä on kuollut liikenneonnettomuudessa Kehä III:lla Vantaalla.

Poliisin mukaan 1970-luvulla syntynyt mies menetti luultavasti pyörän hallinnan ja ajautui kaiteeseen noin puoli kolmelta iltapäivällä.

Liikenne takkusi vielä neljän aikaan hieman Kolmostien rampista länteen päin, koska tutkijalautakunta selvitteli onnettomuuspaikalla tapahtumia.
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Moo ... 09?ref=rss
"Yöperho on koteloitunut"

Chopper
Perry Mason
Viestit: 3544
Liittynyt: Ke Loka 31, 2007 10:05 am

Re: Motoristikuolemat (liikenneonnettomuudessa)

Viesti Kirjoittaja Chopper »

^Irtohiekkaa,liikaa tilannenopeutta kenties??Harmillista,jälleen kerran :?

Asian vierestä seuraava mutta tärkeä :arrow:
SMOTO järjestää jäsenkerhojensa kanssa Huomaa motoristit liikenteessä –kampanjapäivän 25. huhtikuuta 2009. Tarkoitus on herätellä muita tielläliikkujia ottamaan huomioon moottoripyörät liikenteessä moottoripyöräkauden alkaessa. Kampanjapäivänä järjestetään tapahtumia eri puolilla Suomea.
Paikkakunnat ja lisätietoa saa alla olevalta sivulta

http://www.smoto.fi/index.php?option=co ... 0&Itemid=2
Sinulla on pää, mutta niin on nuppineulallakin !

Chopper
Perry Mason
Viestit: 3544
Liittynyt: Ke Loka 31, 2007 10:05 am

Re: Motoristikuolemat (liikenneonnettomuudessa)

Viesti Kirjoittaja Chopper »

Seuraavaan uutiseen ei onneksi liity kuolemaa mutta yllättäen ei auton kuljettaja tässäkään tapauksessa nähnyt motoristia.
Moottoripyöräilijä loukkaantui törmäyksessä auton kanssa
12.04.2009 22:58

Moottoripyöräilijä loukkaantui henkilöauton törmättyä häneen sunnuntaina Kalajoella.

Onnettomuus sattui alkuillasta ennen kello kuutta Hiekkasärkillä Matkailutien ja valtatie 8:n risteyksessä.

Matkailutieltä tulleen henkilöauton kuljettaja ei poliisin mukaan havainnut pohjoisen suunnasta lähestyvää moottoripyöräilijää vaan törmäsi tämän kylkeen.

Risteyksessä on Matkailutieltä tultaessa pakollista pysähtymistä osoittava liikennemerkki. Moottoripyörä kaatui ajoradalle ja suistui tien vasempaan laitaan.

Moottoripyörän kuljettaja oli tajuissaan, mutta valitti kättä, jalkaa ja rintakehää. Hänet vietiin ambulanssilla Ouluun.

Henkilöauton kuljettaja ei loukkaantunut. Jokilaaksojen poliisi tutkii onnettomuutta.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1674263
Sinulla on pää, mutta niin on nuppineulallakin !

tulikukka
Lauri Hanhivaara
Viestit: 142
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 1:44 pm
Paikkakunta: Raisio

Re: Motoristikuolemat (liikenneonnettomuudessa)

Viesti Kirjoittaja tulikukka »

Veljelläni on synnynnäinen munuaissairaus, joka vaatii uuden munuaisen. Hän sai useita vuosia sitten siirrännäisen. Silloinen Helsingin Kirurgisessa sairaalassa toiminut kirurgi kertoi siirrännäistä odotettaessa, että "keväällä varmasti saat uuden munuaisen, kun motoristit lähtevät liikenteeseen. Silloin siirtoelimiä alkaa tulla ja jonot purkautuvat".

Veljeni onni oli toisen epäonni: hän sai keväällä uuden munuaisen. Sitä, oliko munuaisen luovuttanut motoristi, en voi varmaksi tietää; mutta aina muistan kiitollisena tuota tuntematonta, kun luen motoristin loukkaantuneen lehdestä.
elämä on mysteeri

katupoika
Theo Kojak
Viestit: 1170
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 6:05 pm
Paikkakunta: päihdehelvetti

Re: Motoristikuolemat (liikenneonnettomuudessa)

Viesti Kirjoittaja katupoika »

Iteltä on kuollut 2 hyvää kaveria prätkäonnettumuuksissa, ja lisäksi oon ite ollut helvetin lähellä vetää perusteellisen nokkakolarin rekan kanssa muutamien perus 'melkein tuli ajettua tieltä ulos' -tilanteiden lisäksi. Faijalta löytyy kaksi tiukempaa läheltä piti tilannetta joista toisella kertaa siltä katkesi jalka. Ja juuri kolmion takaa eteen ajaneen auton vuoksi...

Onhan se niin, että kun prätkän päältä johonkin osuu, niin helposti sit sattuu aika pahasti.

Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Re: Motoristikuolemat (liikenneonnettomuudessa)

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

2009 600cebari...
Ihan tyyliikkään värinen, mutta tuleeko kellään muulla mieleen sama asia kuin minulla, eli onko tämän kevään trendi maalata fillarit naamioväreihin?
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe

Tuulitukka84
Poliisikoira Rex
Viestit: 265
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2008 9:11 pm
Paikkakunta: In the middle of nowhere

Re: Motoristikuolemat (liikenneonnettomuudessa)

Viesti Kirjoittaja Tuulitukka84 »

Itse olen aloittelevana motoristina iskostanut päähäni, että risteyksestä tuleva auto ei takuulla näe minua, vaan on parasta olla varuillaan.
Tollaset harmaat pyörät kamalimpia. Autoa ajan paljon, ~50tkm vuodessa, ja helposti voisi joku mopoilija jäädä huomaamatta,pyöräilijätkin, jos ovat täysin maantien värisiä.
Siksipä, katso aina kahdesti, ennenkuin lähdet risteyksestä.juutuubista löytyypi hyvä opetusvideokin aiheesta, en jaksa etsiä ja linkittää.

MotiivitOn
Rico Tubbs
Viestit: 1271
Liittynyt: Ti Syys 02, 2008 8:10 am

Re: Motoristikuolemat (liikenneonnettomuudessa)

Viesti Kirjoittaja MotiivitOn »

Mitäs mieltä olette pitkien päällä pitämisestä kirkkaana päivänä näkyvyyden parantamiseksi?
Moni tuttu tekee noin, koska eihän pyörän valo ketään häikäise, ellei sitä ihastuneena katsele silmät killillään. 8)

Entä kuinka moni käyttää "nössö"-liiviä (=heijastinliivi)?
Tätä team-ahman lepattavaa virka-asua en ainakaan vielä ole pukenut päälleni. :twisted:

Entä kuinka monella nopeudet oikeasti pysyvät rajoitusten mukaisina (=alle ylimmän sallitun nopeuden)?
Myönnän, että yksin ajaessa rauhallisella tieosuudella usein itselläni nopeus saattaa olla kaksi kertaa sallitun. :oops:

Entä niillä ketkä ovat olleet onnettomuudessa tai läheltäpiti-tilanteissa, oliko syy ainoastaan vastapuolen, vai olisitko voinut omalla toiminnallasi ehkäistä koko tilanteen?
Itse olen ajanut ulos ja olen ollut useissa läheltäpiti-tilanteissa (kilometrejä yhteensä alle 50tkm pyörän päällä). Kaikissa tapauksissa olisin omalla toiminnallani luultavasti kyennyt ehkäisemään koko tilanteen. :roll:
"Remember, the faint-hearted never fucked a pig!" -Brigadier Graeme Lamb (DSF)-

Chopper
Perry Mason
Viestit: 3544
Liittynyt: Ke Loka 31, 2007 10:05 am

Re: Motoristikuolemat (liikenneonnettomuudessa)

Viesti Kirjoittaja Chopper »

Itse pidän useasti pitkiä päällä ajellessa,tykätkööt muut tai olkoot tykkäämättä.Ajotakin pääväri on oranssi joten näkyy kyllä ilman että tarvii heijastinliiviä iskee päälle,tosin ei sekään kyllä pahitteeksi olisi.

Muutaman kerran ollut läheltä-piti-tilantenne.
Molemmilla kerroilla velivenäläisen kanssa.Toisessa tapauksessa venäläisen rekan jarruvalot ei toiminu (vauhtia oli n.90km/h) iski liinat kiinni ja ajoin perässä enkä huomannut tarpeeksi ajoissa että jarrutti kun ne jarruvalot ei toiminu siinä (joo ja turvaväli oli ihan ok),pakko oli vetää pyörän kanssa ojaan etten ajanu rekan perään.Ei onneksi käyny juuri mitenkään,polvi auki mut muut paikat säily ehjänä,myös pyörässä.
Se toinen tapaus oli sitten seuraava.Velivenäläinen roikku takavalossa kiinni,pari kertaa sit suutuspäissäni sitä siinä härnäsin niin lähti ohittamaan oikealta puolelta ja meinas tulla kylkeen.Ei onneksi otettu kontaktia (oli kyllä itessäni ihan yhtä paljon vikaa).
Risteyksiä ennen yleensä kyllä rekisteröin auton jos siellä sellainen on ja varaudun väistämään jos joku tampio ei erota lähestyvää moottoripyörää (ja niitä todellakin on,muutaman kerran sellaisia väistäneenä)

Ajelen yleensä rajotusten mukaan,eipä tuolla laiskalla vanhalla harrikkalla mitään 200km/h nopeuksia saavutetakkaan,alkaa 120-130km/h olla maksiminopeus :mrgreen: . Riittää kyllä mulle.
Sinulla on pää, mutta niin on nuppineulallakin !

Kosminen
Nikke Knakkertton
Viestit: 181
Liittynyt: La Elo 02, 2008 7:55 pm
Paikkakunta: Pellon laita

Re: Motoristikuolemat (liikenneonnettomuudessa)

Viesti Kirjoittaja Kosminen »

MotiivitOn kirjoitti:Mitäs mieltä olette pitkien päällä pitämisestä kirkkaana päivänä näkyvyyden parantamiseksi?
Tuo olisi vähintäänkin suotavaa. Paremmin autosta päin näkee pyörät kun on pitkät päällä. Useampikin tuttu on vinkunut sitä kun motoristit ajaa pitkillä. Kaikki ei vaan tajua, että miks... Jos itse ajaisin kaksipyöräisellä niin pitäisin pitkät päällä...
Kukaan ei ole hyödytön. Aina voi olla huonona esimerkkinä.
*Pygmi*

Avatar
maija turjukka
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4942
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 8:58 pm

Re: Motoristikuolemat (liikenneonnettomuudessa)

Viesti Kirjoittaja maija turjukka »

MotiivitOn kirjoitti: Entä kuinka monella nopeudet oikeasti pysyvät rajoitusten mukaisina (=alle ylimmän sallitun nopeuden)?
Myönnän, että yksin ajaessa rauhallisella tieosuudella usein itselläni nopeus saattaa olla kaksi kertaa sallitun. :oops:
:shock: Et sitten varmaan ole ajellut täällä Itä-Suomen kiharaisilla teillä? Voin vakuuttaa, että noilla mainitsemillasi "rauhallisilla tieosuuksilla" on pinnoitteessakin niin paljon vikoja, että ei varmasti tee mieli hirveillä ylinopeuksilla kaahata...

Toinen tapa välttyä kaahaukselta, mutta nauttia kuitenkin kaksipyöräisen vapaudesta, on hankkia semmoinen vähän vanhempi brittipyörä, jolla ei edes pääse kovempaa kuin tuon Chopperinkin mainitseman 120 kilsaa tunnissa 8)

Joops, tällä vuodatuksella yritin siis sanoa, että tervetuloa vaan minfolaiset näyttämään niitä pyöriä tänne meillepäin :lol:
-Suru on hinta, jonka maksamme rakkaudesta.-

Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Re: Motoristikuolemat (liikenneonnettomuudessa)

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

MotiivitOn kirjoitti:Entä kuinka moni käyttää "nössö"-liiviä (=heijastinliivi)?
Tätä team-ahman lepattavaa virka-asua en ainakaan vielä ole pukenut päälleni. :twisted:
Arvailen, että kyseinen liivi tosiaan muuttuu taikaviitaksi sillä hetkellä, kun vetää hiukankaan kovempaa ekaa rekkaa vastaan (paineaalto iskee niin voimakkaasti vastaan, että se saa olla ommeltuna siihen ajopukuun kiinni, että se ei aukeaisi).
Entä niillä ketkä ovat olleet onnettomuudessa tai läheltäpiti-tilanteissa, oliko syy ainoastaan vastapuolen, vai olisitko voinut omalla toiminnallasi ehkäistä koko tilanteen?
Muutaman kerran.
Kerran on pakettiauto kääntynyt kolmion takaa eteen risteysalueella, jossa oli liikenteenjakajat ja tein päätöksen vetää pientareen puolelta ohi - Suhahdin sitä asfaltin reunaa n.100km/h sen pakettiauton ohi. Itselläni oli hiukan ylinopeutta (n.20km/h) ja pakettiauton kuljettaja ois voinut vilkuilla hiukan tarkemmin...

Kerran on ollut ihan liikuttavan lähellä, että suistun tieltä n.160km/h vauhdilla jyrkästi kaartuvassa mutkassa ja kolme kertaa olen ollut päästä hengestäni ohitustilanteessa/ruuhkajonojen välissä kaahaamisella...

Luonto karsii heikot ja tyhmyys tappaa... Olen aika onnellinen, että oon hengissä. Möin fillarin pois muutama vuosi sitten, että kasvais vähän järkeä päähän...
Nyt on taas kevään tullen pyöräkuume.

Kilometrejä fillarilla about 80-100 000...
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe

Vastaa Viestiin