Matkustajakone katosi Atlantin yllä 2009

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Re: Matkustajakone katosi Atlantin yllä

Viesti Kirjoittaja joey »

Loka kirjoitti:
Brasilialaislehti O Estado de S. Paulo puolestaan väitti, että 228 ihmishenkeä vaatinut turma oli ohi noin neljässä minuutissa.
Onko matkustajilla mennyt mahdollisesti tajunta kuinka nopeasti?
Tätä arviota turman kestoajasta ei minusta voi pitää faktana, sillä tuo oletus perustunee sille ajalle, joka ensimmäisestä automaattisesta viestistä kului viimeiseen, eikä viimeinen viesti ole todellakaan lähtenyt vasta sitten, kun kone on iskeytynyt veteen.

On vaikea arvioida, kuinka kauan matkustajat ovat pysyneet tajuissaan, sillä suurin osa on todennäköisesti menettänyt tajuntansa lyödessään päänsä johonkin. Jos oletetaan että matkustamossa on ollut joku, jonka päähän ei ole lentänyt mitään eikä pää ole osunut mihinkään, pitäisi tietää, onko kone kieppunut pudotessaan vai ei. Tuo kieppuminen taas olisi aiheutunut siitä, jos koneesta tosiaan olisi irronnut huomattavia osia jo ilmassa. Yritän selvitellä tätä, palaan asiaan.
Iltasanomat kirjoitti: Brasilia ei usko, että merellä kadonnut Air Francen lentokone olisi räjähtänyt. Maan puolustusministerin Nelson Jobimin mukaan räjähdystä vastaan todistavat meressä havaitut polttoainelautat.

Ministerin mielestä korkeaoktaaninen lentopolttoaine olisi todennäköisesti palanut, jos kone olisi räjähtänyt tai syttynyt tuleen.
Tämä on minusta hyvä pointti. Kuitenkin, mikäli turma olisi ollut pommin aiheuttama, kyse olisi voinut olla myös verrattain pienestä pommista, jos se olisi aseteltu oikein. Suuremmassa räjähdyksessä on tietysti ilmiselvää, että koneen kerosiinikin palaa, mutta mitään suurempaa räjähdystä ei tässä ole missään nimessä tapahtunut, kun kone on lähettänyt hätäviestejäänkin niin pitkään. Suurempi räjähdys olisi lamauttanut koneen sähköisen toiminnan nopeammin.

Suurin osa nyt saatavasta informaatiosta tulee erinäisten viestimien kautta ja silloin kohdataan se ongelma, että suurin osa toimittajista ei tiedä ilmailusta yhtään mitään, kuten tässä on jo huomattukin. Toinen ongelma syntyy siitä, kun ilmailusta mitään tietämättömät toimittajat yrittävät suomentaa ilmailuterminologiaa...
Itse luotan sääkarttoihin ja automaattisiin viesteihin sekä niistä vedettäviin johtopäätöksiin ja olen sitä mieltä, että voimakas turbulenssi on pudottanut koneen, eli olen samalla linjalla kuin heti alkuunkin olin. Kuitenkin pääsyy onnettomuudelle on ollut inhimillinen virhe, sillä myrskyn olisi voinut olettaakin olevan ärhäkkä ja nopeasti kehittyvä ja oikea ratkaisu olisi silloin ollut kääntyä takaisin.
Rezah
Christopher Lorenzo
Viestit: 1581
Liittynyt: To Kesä 14, 2007 7:04 pm

Re: Matkustajakone katosi Atlantin yllä

Viesti Kirjoittaja Rezah »

Kyllä itsemurhaiskujen pääjehut varautuvat menemään maan alle heti ja epäilen suuresti että tässä olisi terrori kyseessä kun mitään ei ole kuulunut.
Brasilia ei usko kadonneen koneen räjähtäneen

Joidenkin asiantuntijoiden mukaan löytyneet koneen palaset osoittavat, että turmakone on saattanut hajota jo ilmassa. Air Francen kone ei lähettänyt hätäkutsua ennen katoamistaan.

Brasilian puolustusministerin Nelson Jobimin mukaan räjähdystä vastaan todistavat meressä havaitut polttoainelautat. Ministeri arvelee lauttojen sulkevan pois myös tulipalon mahdollisuuden.

Ministerin mielestä korkeaoktaaninen lentopolttoaine olisi todennäköisesti palanut, jos kone olisi räjähtänyt tai syttynyt tuleen. Hän kuitenkin korosti, ettei onnettomuuden syytä ole vielä mahdollista määritellä.

Matkustajakoneessa matkusti yhteensä 228 ihmistä, kun se katosi matkalla Rio de Janeirosta Pariisiin. Onnettomuuden uhreja ei ole vielä löydetty.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200906 ... 6_ul.shtml
There are no crimes behind enemy lines
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Re: Matkustajakone katosi Atlantin yllä

Viesti Kirjoittaja joey »

Hesarin sivuilta löytyi tällainen lause, joka minusta kiteyttää olennaisen näin maallikollekin ymmärrettävään muotoon:
hs.fi kirjoitti:Kello 23 paikallista aikaa lentäjä viestitti koneen matkaavan tuulisen ja myrskyisen alueen läpi. Satelliittitietojen mukaan reitillä oli 160 kilometriä tunnissa puhaltavia tuulia
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Re: Matkustajakone katosi Atlantin yllä

Viesti Kirjoittaja joey »

Loka kirjoitti: Onko matkustajilla mennyt mahdollisesti tajunta kuinka nopeasti?
Noniin, Lokan kysymykseen tarkempaa vastausta, joka tulee siis lentäjältä, ei omista keltanokkapäätelmistäni :D

Jos koneesta on hävinnyt kaikki sähköinen toiminta, kuten nyt voidaan olettaa, kone on tullut kieppuen alas, sillä konetta ei tietenkään ole voinut vakauttaa. Tämä kieppuminen on aiheuttanut nopeasti sellaiset G-voimat, että taju on kyllä lähtenyt jo siinä. On kuitenkin voinut käydä myös niin, että kone on tullut alas ns. "kuin neula", jos sen siivet ovat irronneet ilmassa. Tällöin koneen hajoaminen osiin on suoraan aiheuttanut sen, että taju on lähtenyt, sillä paineistuksen häviämisen jälkeen tajuissaan voi pysyä ohuen ilman takia korkeintaan kymmeniä sekunteja (joka, ohimennen sanoen, on sekin perkeleellisen pitkä aika siinä vaiheessa kun tietää kuolevansa). Tähän voidaankin sitten liittää se lisäspekulaatio, että jos kone on tullut alas tarpeeksi nopeasti ja jostain syystä vakaasti, on kone voinut olla paineistuksen hävitessä niin alhaalla, että ilma on ollut hengitettävää ja joku on selvinnyt tajuissaan.

Periaatteessa joku on siis voinut olla tajuissaan ja kaikissa ruumiin ja sielun voimissaan silloin, kun kone on iskeytynyt veteen. Mikä on minusta kaikin puolin kammottava ajatus.
nurich
Poliisikoira Rex
Viestit: 269
Liittynyt: To Loka 30, 2008 4:03 pm

Re: Matkustajakone katosi Atlantin yllä

Viesti Kirjoittaja nurich »

buracee kirjoitti: "GMT FIX Remarks
22:03 GIG Departure from Gate
1:33 INTOL Last VHF Cindacta III (Recife Center)
1:48 Left Recife Radar coverage at FL350/453kt
2:00 AF reporting aircraft entered Turbulence Possible voice satcom with crew?
2:14 ACARS BITE message(s) Electrical and Pressurization system failures
2:20 TASIL Negative Contact at this planned time
5:30 At 2:30 AM local time, SALVAERO Recife activated search teams of the Brazilian Air Force - FAB, with one C-130 Hercules aircraft, one sea patrol P-95 Bandeirante and the Air-Land Rescue Squadron (PARASAR).
9:10 ETA to gate at CDG
9:30 First news reports
11:30 AIR FRANCE informed CINDACTA III, at 8:30 AM, Brasilia time, that at approximately 100 km from position TASIL, flight AFR 447 sent a message informing the company of mechanical problems on the aircraft (loss of pressurization and a failure in the electrical system)."
Jos jotakuta kiinnostaa... INTOL ja TASIL on ns "waypoints" joiden mukaan ne lentäjät lentää, ja jotka rekisteröi kaikki siihen ilmoitetut lentoliikkeet. Lentokorkeus oli 35000 jalkaa koneen jättäessä valvotun tilan, pohjoiseen lennettäessä ja tälle lentokonetyypille, joka oli kuitenkin vielä aika painava, korkein mahdollinen lentokorkeus. ACAR on systeemi,joka lähettää automaattisia viestejä, viimeinen radiokontakti siis 1.48 lennonvalvontaan ja viimeinen viesti Air Francelle 2:00 satelliittipuhelimen kautta.

Ei ikävä kyllä ole minun valvonta-aluetta...
Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Re: Matkustajakone katosi Atlantin yllä

Viesti Kirjoittaja Loka »

joey kirjoitti:**Periaatteessa joku on siis voinut olla tajuissaan ja kaikissa ruumiin ja sielun voimissaan silloin, kun kone on iskeytynyt veteen. Mikä on minusta kaikin puolin kammottava ajatus.
Kiitos Joey. Sama ajatus oli minulla, siksi lähinnä kyselinkin. Jotenkin sitä toivoisi että jokainen olisi menettänyt tajunsa heti eikä sitä myöden olisi edes tajunnut viime hetkiään.
Zozor
Scooby-Doo
Viestit: 25
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 11:36 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: Matkustajakone katosi Atlantin yllä

Viesti Kirjoittaja Zozor »

Lentokapteeni todisti:
Putoamispaikalla erikoinen valkoinen valo
Torstai 4.6.2009 klo 15.01
Espanjalaiskoneen kapteeni kertoo nähneensä voimakkaan, valkoisen valon ranskalaiskoneen putoamispaikalla.


Espanjalaiskoneen kapteeni oli matkalla Perun Limasta Madridiin, kun hän näki kummallista valoa. Valo kajasti ranskalaiskoneen putoamispaikan läheisyydestä.

- Yllättäen näimme kaukaisuudessa voimakkaan ja intensiivisen valkoisen valon välähdyksen, kapteeni kirjoittaa raportissaan.

Myös muut espanjalaiskoneessa olleet kertovat nähneensä saman.

Air Francen matkustajakone putosi Atlanttiin maanantaina. Koneen kyydissä oli 228 ihmistä.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200906 ... 5_ul.shtml

:?: :?
Tähtisade
Neuvoja-Jack
Viestit: 510
Liittynyt: To Heinä 24, 2008 5:37 pm

Re: Matkustajakone katosi Atlantin yllä

Viesti Kirjoittaja Tähtisade »

^ Artikkelista ei tietenkään selviä milloin tämä "erikoinen valkoinen valo" sitten siellä näkyi. Se kiinnostaisi ainakin minua.
cayenne
Jack Taylor
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2009 5:15 am

Re: Matkustajakone katosi Atlantin yllä

Viesti Kirjoittaja cayenne »

Zozor kirjoitti:Lentokapteeni todisti:
Putoamispaikalla erikoinen valkoinen valo
Espanjalaiskoneen kapteeni kertoo nähneensä voimakkaan, valkoisen valon ranskalaiskoneen putoamispaikalla.


- Yllättäen näimme kaukaisuudessa voimakkaan ja intensiivisen valkoisen valon välähdyksen, kapteeni kirjoittaa raportissaan.
Sitten vaan kaivelemaan 70-luvun valokuvia ja katselemaan josko kadonneita henkilöitä näykisi niissä ;)
Solmu
Adrian Monk
Viestit: 2521
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2008 2:19 pm

Re: Matkustajakone katosi Atlantin yllä

Viesti Kirjoittaja Solmu »

^Oliskos tuossa koneen palamisessa, joka hyvin pitkälti on alumiinia. Voinut tapahtua ns. termiitti-ilmiö palamisessa? Ja siitä johtunut kirkas valo.. elikkäs liekki.

Ote Wikipediasta:
Termiitti-reaktiolla tarkoitetaan tapahtumaa jossa alumiini oksidoituu (palaa) ja saa hapen tähän reaktioon toiselta jo oksidoituneelta-metallilta (yleensä rautaoksidi - ruoste). Tätä seosta kutsutaan termiitiksi. Termiitti-reaktiossa syntyy korkea lämpötila (~2500 °C).
Koko artikkeli: http://fi.wikipedia.org/wiki/Termiitti
"Yöperho on koteloitunut"
MotiivitOn
Rico Tubbs
Viestit: 1271
Liittynyt: Ti Syys 02, 2008 8:10 am

Re: Matkustajakone katosi Atlantin yllä

Viesti Kirjoittaja MotiivitOn »

Rezah kirjoitti:Kyllä itsemurhaiskujen pääjehut varautuvat menemään maan alle heti ja epäilen suuresti että tässä olisi terrori kyseessä kun mitään ei ole kuulunut.
Brasilia ei usko kadonneen koneen räjähtäneen

Ministerin mielestä korkeaoktaaninen lentopolttoaine olisi todennäköisesti palanut, jos kone olisi räjähtänyt tai syttynyt tuleen. Hän kuitenkin korosti, ettei onnettomuuden syytä ole vielä mahdollista määritellä.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200906 ... 6_ul.shtml


Mistä lähtien polttonesteen oktaaniluku on vaikuttanut syttymispisteeseen taikka leimahduspisteeseen?

Kerosiinista (lentopetroolista) puhuttaessa leimahduspiste on huomattavasti korkeampi kuin esimerkiksi bensiinillä, eli lähes dieselin luokkaa. Vastoin yleistä harhaluuloa, lentopetrooli ei siis ole erityisen syttyvää. Lentopetroolin merkittävin ero dieseliin onkin jähmepisteessä, joka on dieseliä matalempi, sotilaskäytössä jopa -60 celsius astetta.

Oktaaniluvulla ei lentopetroolin yhteydessä ole mitään väliä, koska kyseisiä arvoja käsitellään vain mäntämoottorien yhteydessä, käsittääkseni kyseisessä konetyypissä ei taida olla mäntämoottoreita. Oktaaniluku tarkoittaa nakutuskestävyyttä. Nakutus on mäntämoottorin rikkova ilmiö.
Harhaluulo korkeaoktaanisen polttonesteen syttymisominaisuuksista juontaa bensiiniin kilpailukäytössä lisättäviin nakutuksenestoaineisiin, jotka voivat olla hyvinkin herkästi syttyviä, kuten etanoli, jonka oktaaniluku on jossain 110 paikkeilla. Lentopetrooliin ei lisätä mitään oktaaniluvun nostamiseksi vaan jähmepisteen laskemiseksi.
"Remember, the faint-hearted never fucked a pig!" -Brigadier Graeme Lamb (DSF)-
MotiivitOn
Rico Tubbs
Viestit: 1271
Liittynyt: Ti Syys 02, 2008 8:10 am

Re: Matkustajakone katosi Atlantin yllä

Viesti Kirjoittaja MotiivitOn »

Solmu kirjoitti:^Oliskos tuossa koneen palamisessa, joka hyvin pitkälti on alumiinia. Voinut tapahtua ns. termiitti-ilmiö palamisessa? Ja siitä johtunut kirkas valo.. elikkäs liekki.


Yleensä lentokoneissa ei ole kovin paljon hienojakoista ruostetta..!?
"Remember, the faint-hearted never fucked a pig!" -Brigadier Graeme Lamb (DSF)-
Solmu
Adrian Monk
Viestit: 2521
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2008 2:19 pm

Re: Matkustajakone katosi Atlantin yllä

Viesti Kirjoittaja Solmu »

MotiivitOn kirjoitti:
Solmu kirjoitti:^Oliskos tuossa koneen palamisessa, joka hyvin pitkälti on alumiinia. Voinut tapahtua ns. termiitti-ilmiö palamisessa? Ja siitä johtunut kirkas valo.. elikkäs liekki.


Yleensä lentokoneissa ei ole kovin paljon hienojakoista ruostetta..!?
Niin no, ei ainakaan luulisi olevan?
"Yöperho on koteloitunut"
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Re: Matkustajakone katosi Atlantin yllä

Viesti Kirjoittaja joey »

Solmu kirjoitti: Niin no, ei ainakaan luulisi olevan?
Eikä varsinkaan noin uudessa koneessa. Siis ei ainakaan pitäisi olla.
Tähtisade kirjoitti:^ Artikkelista ei tietenkään selviä milloin tämä "erikoinen valkoinen valo" sitten siellä näkyi. Se kiinnostaisi ainakin minua.
No, onnettomuushetkestä eteenpäin kaikkia lähimmän sadan vuoden aikana tuolla alueella ilmenneitä selittämättömiä tapahtumia voidaan luonnollisesti pitää onnettomuuden etukäteis- tai jälki-ilmiöinä :lol:

Uskoisin tuon "valon" olleen heijastus jostakin lentokoneen osasta. Valo on saattanut vaikuttaa lyhyeltä välähdykseltä siksi, että heijastava kappale on samoin tein kääntynyt sopivasti, peittynyt vedellä tms.
nevermind
Nikke Knakkertton
Viestit: 172
Liittynyt: Ma Heinä 02, 2007 12:03 am
Paikkakunta: JKL

Re: Matkustajakone katosi Atlantin yllä

Viesti Kirjoittaja nevermind »

Itse uskon salamaniskun aiheuttaneen välähdyksen.
Vastaa Viestiin