Tätä arviota turman kestoajasta ei minusta voi pitää faktana, sillä tuo oletus perustunee sille ajalle, joka ensimmäisestä automaattisesta viestistä kului viimeiseen, eikä viimeinen viesti ole todellakaan lähtenyt vasta sitten, kun kone on iskeytynyt veteen.Loka kirjoitti:Onko matkustajilla mennyt mahdollisesti tajunta kuinka nopeasti?Brasilialaislehti O Estado de S. Paulo puolestaan väitti, että 228 ihmishenkeä vaatinut turma oli ohi noin neljässä minuutissa.
On vaikea arvioida, kuinka kauan matkustajat ovat pysyneet tajuissaan, sillä suurin osa on todennäköisesti menettänyt tajuntansa lyödessään päänsä johonkin. Jos oletetaan että matkustamossa on ollut joku, jonka päähän ei ole lentänyt mitään eikä pää ole osunut mihinkään, pitäisi tietää, onko kone kieppunut pudotessaan vai ei. Tuo kieppuminen taas olisi aiheutunut siitä, jos koneesta tosiaan olisi irronnut huomattavia osia jo ilmassa. Yritän selvitellä tätä, palaan asiaan.
Tämä on minusta hyvä pointti. Kuitenkin, mikäli turma olisi ollut pommin aiheuttama, kyse olisi voinut olla myös verrattain pienestä pommista, jos se olisi aseteltu oikein. Suuremmassa räjähdyksessä on tietysti ilmiselvää, että koneen kerosiinikin palaa, mutta mitään suurempaa räjähdystä ei tässä ole missään nimessä tapahtunut, kun kone on lähettänyt hätäviestejäänkin niin pitkään. Suurempi räjähdys olisi lamauttanut koneen sähköisen toiminnan nopeammin.Iltasanomat kirjoitti: Brasilia ei usko, että merellä kadonnut Air Francen lentokone olisi räjähtänyt. Maan puolustusministerin Nelson Jobimin mukaan räjähdystä vastaan todistavat meressä havaitut polttoainelautat.
Ministerin mielestä korkeaoktaaninen lentopolttoaine olisi todennäköisesti palanut, jos kone olisi räjähtänyt tai syttynyt tuleen.
Suurin osa nyt saatavasta informaatiosta tulee erinäisten viestimien kautta ja silloin kohdataan se ongelma, että suurin osa toimittajista ei tiedä ilmailusta yhtään mitään, kuten tässä on jo huomattukin. Toinen ongelma syntyy siitä, kun ilmailusta mitään tietämättömät toimittajat yrittävät suomentaa ilmailuterminologiaa...
Itse luotan sääkarttoihin ja automaattisiin viesteihin sekä niistä vedettäviin johtopäätöksiin ja olen sitä mieltä, että voimakas turbulenssi on pudottanut koneen, eli olen samalla linjalla kuin heti alkuunkin olin. Kuitenkin pääsyy onnettomuudelle on ollut inhimillinen virhe, sillä myrskyn olisi voinut olettaakin olevan ärhäkkä ja nopeasti kehittyvä ja oikea ratkaisu olisi silloin ollut kääntyä takaisin.