Matkustajakone katosi Atlantin yllä 2009

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

rosamarine
Adrian Monk
Viestit: 2645
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 10:03 am

Re: Matkustajakone katosi Atlantin yllä

Viesti Kirjoittaja rosamarine »

MotiivitOn kirjoitti:
rosamarine kirjoitti:Miksi? Kaikki tarvittava tietohan tuolla weathergraphicsissa on, senhän voi lukea sieltä. Ja sen analyysin on nimenomaan tehnyt alansa arvostettu ammattilainen.

Useimpien on varmaan hankala ymmärtää lukemaansa tuolta weathergraphicsista.
Kuuntelin vähän aikaa sitten radiota, jossa yritettiin selittää kysyjälle turbulenssin syntyprosessia kuulijalle, veikkaan että kyseessä ei ollut ainoa joka tässä maassa asiasta ei tiedä.
Sitten kun teksti on vierasta kieltä (ei äidinkieli) ja sisältää asiasanoja, niin hyvin helposti erehtyy asioiden tarkoituksissa ja syntyy väärinkäsityksiä... enkä nyt ilkeyttäni ota esimerkiksi tätä verical speed ilmoitusta, josta helposti erehtyy luulemaan koneen syöksyn olevan pystysuoraa, en vain keksinyt parempaakaan esimerkkiä.

Ja onhan aina toinen mielipide paikallaan.
Yes, oletpa kyllä oikeassa, itsekin haluan suomalaisella keskustelupalstalla lukea suomen kieltä, en englantia. Mietin vaan, että jos tämä yks hemmo on tehnyt hienon analyysin weathergraphics sivulle, tarkoittiko Joey, että hänen lähteensä kommentoisi näistä kuvista oman teoriansa? Kun tämä on mun mielestä lähteen väärinkäyttöä ottaa toiselta materiaali ja konsultoida kuvista omat johtopäätökset, välttämättä Joey ei edusta tämän toisen kanssa samaa kantaa. Suomennos ja lähteen käyttäminen on kaksi eri asiaa. Ja se tulisi silloin mainita, ettei joku luule, että tässä suomennetaan jonkun huippuasiantuntijan tekstiä weathergraphicsilta.
Jos/kun Joey jossain kohtaa konsultoi lähdettään, niin muistakaa mainita lähteet ja se, onko spekulointi samoilla linjoilla alkuperäisen lähteen kanssa.

ps. Kyllä noita linkkejä sais olla samojakin samassa keskustelussa(ketjuissa), pysyisi kärryillä, eikä tarviis plärää koko keskustelua läpi, vie huomattavasti vähemmän tilaa kuin forwatut kuvat.

ps. Mitäs se vertical on jos ei pystysuora? (ei vittuilua kun en oikeesti tiedä nyt sit...)
A winner listens, a loser just waits until it is their turn to talk...
Mr. Kampamaneetti
Jack Taylor
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Kesä 02, 2009 11:21 am

Re: Matkustajakone katosi Atlantin yllä

Viesti Kirjoittaja Mr. Kampamaneetti »

Nyt kun se kone ei sittenkään ole löytynyt, niin jatkuvasti kun puhutaan siitä mustasta laatikosta ja sen 30 päivän jäljittämisen mahdollisuudesta. Miten se musta laatikko lähettää signaalia ja jos se sellasta lähettää, niin miksei sen mustan laatikon sijaintia/putoamispaikkaa saada selville? Onko tässä nyt sitten dilemma, jossa laatikko voisi lähettää vaikka 365 päivää jäljityssignaalia, mutta sen perusteella sijaintia ei voida paikantaa...
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Re: Matkustajakone katosi Atlantin yllä

Viesti Kirjoittaja joey »

rosamarine, en suinkaan tarkoittanut uutta spekulaatiota tai lähteen väärinkäyttöä vaan sitä, että joku saattaisi kaivata noista ns. kansankielistä suomennosta. Itse olen perehtynyt alaan jonkin verran, joten pystyn lukemaan noita tekstejä jotenkin, mutta suuri osa (toivottavasti ei mikään olennainen osa :D) on minullekin puhdasta hepreaa. Tämänkin tapauksen aikana on huomattu useaan otteeseen, että aiheesta mitään tietämättömän (uutisankkoja viljelleet toimittajat) ei kannata lähteä suomentamaan tekstiä, joka sisältää paljon ammattiterminologiaa, jota ei voi kääntää suoraan.
Kuvien liittämistä suoraan ketjuun pidän äärimmäisen tärkeänä senkin takia (yleisestikin, ei pelkästään tässä ketjussa), että linkit voivat vanheta, osoitteet muuttua ja niin edelleen, jolloin ketjua jälkikäteen lukevia varten on hyvä liittää kuvat tännekin. Lisäksi minusta tuntuu, että kovinkaan moni ei vaivautunut noita tutkakuvia katsomaan tuolta linkin takaa, nyt niitä ei voi välttää. On myös hiukan hankala selittää toisella sivustolla sijaitsevista kuvista tyyliin "kattelkaas sitä kuvaa siinä vasemmalla, heti sen oikeen palstan jälkeen, se jossa on se sininen tausta, siinä sen boldatun tekstin, niiden kahden linkin ja viimeisen pisteen vieressä".
Mr. Kampamaneetti kirjoitti:Nyt kun se kone ei sittenkään ole löytynyt, niin jatkuvasti kun puhutaan siitä mustasta laatikosta ja sen 30 päivän jäljittämisen mahdollisuudesta. Miten se musta laatikko lähettää signaalia ja jos se sellasta lähettää, niin miksei sen mustan laatikon sijaintia/putoamispaikkaa saada selville? Onko tässä nyt sitten dilemma, jossa laatikko voisi lähettää vaikka 365 päivää jäljityssignaalia, mutta sen perusteella sijaintia ei voida paikantaa...
Tätä tässä ollaankin ihmetelty. Tälle on olemassa kolme teoreettista selitystä:
1) Kone on uponnut niin syvälle, että signaalit eivät kanna tarpeeksi pitkälle
2) Kone on tuhoutunut täysin, mikä kylläkin on melko epätodennäköistä
3) Kone on kaapattu.

Muilla keskustelupalstoilla on toitotettu paljon sen perään, että tuo mustalaatikko-systeemi on jo sinänsä erittäin huono. Kehitysehdotuksena ollaan esitetty, että kone voisi lähettää mustien laatikoiden sisältämää dataa aina automaattisesti ulospäin silloin, kun sen järjestelmä alkaa lähettää vioista kertovia automaattisia viestejään. Dataa voisi lähettää tällöin vaikkapa viimeisen vartin ajalta ennen ensimmäisen automaattisen vikaviestin ilmenemistä, aina siihen saakka kun kone laskeutuu tai tuhoutuu. Yleensä nuo mustat laatikot toki löydetään, mutta onnettomuuksista saatava tieto on niin kullanarvoista, että sitä ei missään nimessä kannattaisi jättää sen varaan, löytävätkö etsijät tiensä meren pohjaan vai eivät.
rosamarine
Adrian Monk
Viestit: 2645
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 10:03 am

Re: Matkustajakone katosi Atlantin yllä

Viesti Kirjoittaja rosamarine »

Joey kiitos selvennyksestä, nyt olen kärryillä taas. Samoilla linjoilla mennään taas, vaikka meillä onkin hieman erilaiset näkemykset, mitä koneelle tapahtui. Tosin pidän mieleni avoinna myös hyville, perustelluille teorioille, enkä liputtele vielä ollenkaan, että mun teoria olisi se oikea. Mielenkiintoinen aihe.
A winner listens, a loser just waits until it is their turn to talk...
MotiivitOn
Rico Tubbs
Viestit: 1271
Liittynyt: Ti Syys 02, 2008 8:10 am

Re: Matkustajakone katosi Atlantin yllä

Viesti Kirjoittaja MotiivitOn »

rosamarine kirjoitti:Mitäs se vertical on jos ei pystysuora? (ei vittuilua kun en oikeesti tiedä nyt sit...)
Juu juu. Koneella on siis ollut pystysuoraa nopeutta, mutta se ei tarkoita että koneen suunta olisi pystysuora, vaan sen pystysuuntaisen (vertikaalin) nopeuden lisäksi koneella on aivan varmasti ollut vaakasuuntaista (horisontaalia) nopeutta. Eli kansankielellä tuo vertical speed olisi laskeutumisnopeus.
Ilmailuliikenteen kolmiulotteisuus taitaa aiheuttaa harmaita hiuksia.

Lentohommeleissa yleensä kai ilmoitetaan jalkaa minuutissa tuo laskeutumisnopeus, vaikka en kyllä tiedä mitään tuosta ilmailusta?

Eli jos kone laskeutuu hallitusti 45 asteen laskeutumiskulmassa koneen fyysisesti ollessa jopa hiukan takakenossa asennossa, koneen vertical speed olkoon 10000 jalkaa minuutissa ja horisontal speedin toisen kymmenen tuhatta jalkaa minuutissa niin kone laskeutuu silti aivan hallitusti, vaikka sillä tuota laskeutumisnopeutta (vertical) onkin 10000 jalkaa minuutissa.
Silloin lentokoneen lentonopeus on noin 14140 jalkaa minuutissa, eli hallittu laskeutuminen vajaan 300 kilometrin tuntinopeudella.

Edit: typoja
"Remember, the faint-hearted never fucked a pig!" -Brigadier Graeme Lamb (DSF)-
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Re: Matkustajakone katosi Atlantin yllä

Viesti Kirjoittaja joey »

Mitä mieltä muuten noin yleisesti olette tuosta kaappausteoriasta?

Sitähän ei voida sulkea pois ennen kun kone löydetään ja sen voidaan todeta pudonneen mereen. Itse olen (kuten EHKÄ olen saattanut täällä ennenkin sanoa :lol:) edelleen vahvasti myrsky-/turbulenssiteorian kannalla, mutta ajatus ammattitaitoisesta kaapparista on kieltämättä mielenkiintoinen. Suurin osa ilmailuhistorian tuntemista lentokonekaappaajista on ollut suuremman luokan tunareita, joten on joka tapauksessa vain ajan kysymys, koska ensimmäinen suuri onnistuja löytyy.

En tajua, mikä voisi selittää sen että koneen osia ei ole vieläkään löydetty. Voikohan satojen neliökilometrien kokoinen alue olla kuitenkin kokonaan väärä? Miten tuo alue on ylipäätään laskettu, kun tarkkaa putoamishetkeäkään ei tiedetä? Vaikka lentokone ei hajoaisikaan vielä ilmassa, sen osuessa veteen syntyy niin käsittämätön määrä romua, että luulisi ympärivuorokautisen etsinnän tuottaneen jo tulosta kun onnettomuudesta on jo näinkin paljon aikaa.

En voi estää itseäni epäilemästä, olisivatko lentäjät kuitenkin voineet vaikuttaa koneen laskeutumiseen, kykeneet hallitsemaan sitä sen verran, että se olisi tullut alas hieman oletettua hitaammin ja vakaammin, säilyen törmäyksessä lähes kokonaisena? Tämä tietysti edellyttäisi sitä, että nuo koneen lähettämät automaattiset viestit olisivat virheellisiä. Mutta sellaista järjestelmää ei lentokoneessa olekaan, johon ei voisi tulla vikaa.
Avatar
ABC
Michael Knight
Viestit: 4320
Liittynyt: To Touko 31, 2007 2:23 am

Re: Matkustajakone katosi Atlantin yllä

Viesti Kirjoittaja ABC »

joey kirjoitti: Suurin osa ilmailuhistorian tuntemista lentokonekaappaajista on ollut suuremman luokan tunareita, joten on joka tapauksessa vain ajan kysymys, koska ensimmäinen suuri onnistuja löytyy.
Ymmärtääkseni 911-kaapparit olivt todella ammattitaitoisia pystyessään ohjaamaan isot matkustajakoneet kapeisiin torneihin keskellä muita pilvenpiirtäjiä... ;)
Every ship must sail a world.
rosamarine
Adrian Monk
Viestit: 2645
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 10:03 am

Re: Matkustajakone katosi Atlantin yllä

Viesti Kirjoittaja rosamarine »

rosamarine kirjoitti:Artikkeli puhuu pelkästään vertical speedista, kuinka paljon sitä oli, ei mainita missään. Horizontal speedistakaan ei mainita, mutta tässä tilanteessa kun kone on oletettavasti hajonnut jo osiin, voi olla, että horizontal nopeutta mittaavat sensorit eivät ole enää pelissä...vaikka koneella olisikin horizontal nopeutta..
Viestin mukaan sillä oli nimenomaan vertical speed, ja mun mielestä tässä tapauksessa tää ei tarkottanu laskeutumisnopeutta...Mä en nyt yhtään muista, olisinko missään sanonu, että suunta oli pystysuora. Mä referoin muistaakseni vaan sitä, mitä artikkelissa sanottiin.
Mutta siis, pieni aikalisä näihin pohdintoihin on ihan paikallaan mulle 8)

Airlinersilla joku ehotti, että kaikille matkustajille pitäisi asentaa heittoistumet *reps* Tää juttu oli jollekkin lentäjälle jo niin BS:ä, että se ilmoitti häipyvänsä keskustelusta :lol:

Sen verran tietoa sain "imettyä" että se istuin, joka löytyi, ei ole myöskään Airbussin istuin ja tämä öljyvana, mikä löytyi, ei ole JET - A tyypin lentokerosiinia vaan öljyä rahtialuksesta....
Viimeksi muokannut rosamarine, Pe Kesä 05, 2009 2:54 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
A winner listens, a loser just waits until it is their turn to talk...
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Re: Matkustajakone katosi Atlantin yllä

Viesti Kirjoittaja joey »

ABC kirjoitti: Ymmärtääkseni 911-kaapparit olivt todella ammattitaitoisia pystyessään ohjaamaan isot matkustajakoneet kapeisiin torneihin keskellä muita pilvenpiirtäjiä... ;)
Minunkaan mieleeni ei tule muita ammattitaitoisia kaappareita :wink: ...Ja nekin ketaleet onnistuivat siksi, että törmäsivät sattumalta ilmeisen ammattitaidottomiin lentäjiin.

Tuosta istuimesta: se siis kuitenkin on ollut lentokoneen istuin? Mitä vit...? Ohi on sattumalta mennyt rahtialus, joka on kuljettanut lentokonevarusteita ja heittänyt laidan yli lentokoneen istuimen?

Kukaan selväjärkinen, LOSTia katsonut ei voi enää uskoa normaaliin onnettomuuteen. Onneksi minä en olekaan selväjärkinen.
delila
Martin Riggs
Viestit: 625
Liittynyt: Su Elo 17, 2008 12:38 pm
Paikkakunta: Kohtalaisen keskellä.

Re: Matkustajakone katosi Atlantin yllä

Viesti Kirjoittaja delila »

joey kirjoitti:Tuosta istuimesta: se siis kuitenkin on ollut lentokoneen istuin? Mitä vit...? Ohi on sattumalta mennyt rahtialus, joka on kuljettanut lentokonevarusteita ja heittänyt laidan yli lentokoneen istuimen?
Samaa asiaa pohdin, etenkin kun istuimen lisäksi puhuttiin jo pelastusliiveistäkin jossain lehtijutussa. Vai onko tämä taas näitä, että lentäjä näkee jotain, joka ehkä mahdollisesti jopa saattaisi olla istuin, ja lehdistö uutisoi, että istuin löytyi..
Avatar
ABC
Michael Knight
Viestit: 4320
Liittynyt: To Touko 31, 2007 2:23 am

Re: Matkustajakone katosi Atlantin yllä

Viesti Kirjoittaja ABC »

joey kirjoitti: p.s. Voin myöhemmin selostaa noita säätutkakuvia ammattilaista konsultoiden, jos joku haluaa tietää tarkemmin.
Jos tarkoitat ilmailualan ammattilaista, niin kuulisin erittäin mielelläni mitä hänellä on sanottavaa.

Tuosta kuvasta katsottuna tosiaan turbulenssi alkaa näyttää todennäköisimmältä syyltä. Ihan jo perusfysiikalla ajateltuna kylmissä pisteissä noste voi muuttua radikaalisti yhtäkkiä, jolloin kone voi sakata. Mikäli tätä jatkuu nopeassa tahdissa, niin onko enää mahdollista saavuttaa oikeaa siiven asentoa?
Every ship must sail a world.
nevermind
Nikke Knakkertton
Viestit: 172
Liittynyt: Ma Heinä 02, 2007 12:03 am
Paikkakunta: JKL

Re: Matkustajakone katosi Atlantin yllä

Viesti Kirjoittaja nevermind »

Vertical speedin vois suomentaa vaikkapa korkeuden putoamisnopeudeksi. Mikäköhän oli se 7m pitkä osa joka oli meressä :roll:
Avatar
ABC
Michael Knight
Viestit: 4320
Liittynyt: To Touko 31, 2007 2:23 am

Re: Matkustajakone katosi Atlantin yllä

Viesti Kirjoittaja ABC »

nevermind kirjoitti:Vertical speedin vois suomentaa vaikkapa korkeuden putoamisnopeudeksi. Mikäköhän oli se 7m pitkä osa joka oli meressä :roll:
Vertical speed on (koneen) pystysuora nopeus. Sen lisäksi on tietysti myös vaakasuora nopeus. Kaikki keskustelijat varman kuuntelivat aktiivisesti fysiikan tunnilla, kun opettaja kertoi, että nopeus on vektorisuure? :lol:
Every ship must sail a world.
MotiivitOn
Rico Tubbs
Viestit: 1271
Liittynyt: Ti Syys 02, 2008 8:10 am

Re: Matkustajakone katosi Atlantin yllä

Viesti Kirjoittaja MotiivitOn »

joey kirjoitti:Mitä mieltä muuten noin yleisesti olette tuosta kaappausteoriasta?

Mulla tulee mieleen lähinnä, että missä se kone nyt sitten olisi? Kaappaajan pitäisi olla valtiollinen taho.
Kuinka sitä ei muiden maiden ilmavalvonta ole havainnut, antaahan tollanen airlineri varmaan aika kivan kaiun? Eli kaappaajan pitäisi olla valtio, jonne voi alueelta lentää muiden havaitsematta ja joka jostain syystä ei halua ilmoittaa kaappauksesta.

Sitä että kone olisi kaappauksen vuoksi pudonnut, voi kai pitää mahdollisena.
"Remember, the faint-hearted never fucked a pig!" -Brigadier Graeme Lamb (DSF)-
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Re: Matkustajakone katosi Atlantin yllä

Viesti Kirjoittaja joey »

ABC kirjoitti: Jos tarkoitat ilmailualan ammattilaista, niin kuulisin erittäin mielelläni mitä hänellä on sanottavaa.

Tuosta kuvasta katsottuna tosiaan turbulenssi alkaa näyttää todennäköisimmältä syyltä. Ihan jo perusfysiikalla ajateltuna kylmissä pisteissä noste voi muuttua radikaalisti yhtäkkiä, jolloin kone voi sakata. Mikäli tätä jatkuu nopeassa tahdissa, niin onko enää mahdollista saavuttaa oikeaa siiven asentoa?
Palaan asiaan kun saan kyseisen ilmailualan ammattilaisen käsiini, ovat niin vikkelää sorttia... Keskustelin hänen kanssaan aiemmin lyhyesti noista tutkakuvista ja hän piti hommaa "aika selvänä", kiristeli hampaitaan kylmille pisteille.
delila kirjoitti:Samaa asiaa pohdin, etenkin kun istuimen lisäksi puhuttiin jo pelastusliiveistäkin jossain lehtijutussa. Vai onko tämä taas näitä, että lentäjä näkee jotain, joka ehkä mahdollisesti jopa saattaisi olla istuin, ja lehdistö uutisoi, että istuin löytyi..
Tässä suora lainaus CNN:n sivuilta:
CNN kirjoitti:On Wednesday, searchers recovered two debris fields and had identified the wreckage, including an airplane seat and an orange float as coming from Flight 447. Officials now say that none of the debris recovered comes from the missing plane.
Ei siis mikä tahansa "seat", vaan nimenomaan "airplane seat". Merkillistä.

Erityisen kummalliselta tuo tuntuu siksi, että jotenkin sitä on kuvitellut Atlantin olevan sinistä merta silmänkantamattomiin, ilman asiaan kuulumatonta rojua ja satunnaisia öljyvanoja. Ilmeisesti rojua kelluu maailman merissä ympäriinsä enemmänkin.

Onko kellään muuten mitään tietoa tuon alueen merivirroista? Voisivatko ne selittää sen, miksi alueelta on löydetty romua tai toisaalta sen, miksi juuri koneen romua ei ole löydetty?
MotiivitON kirjoitti:Eli kaappaajan pitäisi olla valtio, jonne voi alueelta lentää muiden havaitsematta ja joka jostain syystä ei halua ilmoittaa kaappauksesta.
Yllättäisikö moinen enää tässä vaiheessa? :D
Vastaa Viestiin