Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
maija turjukka kirjoitti:
Pakko tunnustaa, että en ollut koko s/s Kurusta ikunas kuullutkaan, enkä tuosta Ahveniston turmastakaan ollut mitään tiennyt ennen minfoa. Eivät varmaan kuulu peruskoulun perusoppimäärään, jonka katson riittäväksi pohjaksi hyvälle yleissivistykselle Tai sitten se on vaan tätä kuuluisaa suomalaista nurkkakuntaisuutta, että Saimaan rannoilla kasvaneena mun ei ole tarvinnut tietää mitään Näsijärvellä joskus aikoja sitten tapahtuneesta onnettomuudesta
Eli tarinan opetus on, että Minfon luku on sivistävää!
Lisäänpä kuitenkin vierailtavien hautausmaiden listalleni noiden teiskolaisten (lukumääräisesti suurimpana ryhmänä) uhrien viimeiset leposijat. Josko viimeistään ensi kesänä yrittäisi heidät löytää. R.I.P
Teiskon hautausmaalla en muista käyneeni, mutta ainakin Kurun hautausmaalla ihan kirkon vieressä ja tien varrella on varsin näkyvä hautamuistomerkki ja haudat sen ympärillä. Se on ainakin hyvin helppo bongata. Tampereenkin hautausmaalla on muistomerkki ja epäilemättä hautoja ympärillä, mutta sielläkään ei ole tullut käytyä. Se Näsinkallion muistomerkki on toki vaikuttava, varsinkin kun siitä näkee suoraan Siilinkarille, jonka luona laiva upposi. Sehän on yllättävänkin lähellä rantaa ja varsinkin ylhäältä Näsinneulasta katsottuna näyttäisi olevan melkein jalkojen juuressa...
Wallabi kirjoitti:Aamulehden asiat-viikonloppuliitteessä on myös ainakin aukeaman artikkeli Kurun haaksirikosta. Yritän pihistää tuon lehden työpaikalta mukaani ja voin skannatakin sen tänne, jos joku haluaa.
Täytyy viedä se lehti kuitenkin mummon luettavaksi, hän varmasti muistaa tuon tapauksen vaikkei itse pirkanmaalainen olekaan, mutta kyllä tuon ajan sanomalehdet kirjoittivat siitä paljon.
Skannaa ihmeessä tuo lehtiaukeama, ja laita tänne se esille jotenkin jos vaan pystyt.
Piti sulle jo aiemminkin tähän vastata, mutta jotenkin unohdin.
Wallabi kirjoitti:Aamulehden asiat-viikonloppuliitteessä on myös ainakin aukeaman artikkeli Kurun haaksirikosta. Yritän pihistää tuon lehden työpaikalta mukaani ja voin skannatakin sen tänne, jos joku haluaa.
Täytyy viedä se lehti kuitenkin mummon luettavaksi, hän varmasti muistaa tuon tapauksen vaikkei itse pirkanmaalainen olekaan, mutta kyllä tuon ajan sanomalehdet kirjoittivat siitä paljon.
Skannaa ihmeessä tuo lehtiaukeama, ja laita tänne se esille jotenkin jos vaan pystyt.
Piti sulle jo aiemminkin tähän vastata, mutta jotenkin unohdin.
Jees, lehti on tallessa, kunhan vielä löydän jostain toimivan skannerin niin kiva. Tähän voi mennä jonkin verran aikaa, että älkää pidätelkö henkeänne odottaessa.
Siilinkari oli vähän kauempana rannasta silloin, koska Kekkosen-Paasikiven tietä ei ollut, vaan paikalla lainehti Näsijärvi. (Aikoinaan kun tie rakennettiin, kuljetettiin paikalle valtavat määrät maa-ainesta.)
Melko lähellä rantaa kyllä silloinkin. Näsikallion ranta on kuitenkin ollut aika jyrkkä, uskoisin.
Kurusta vielä: Sehän oli tarkoituksella tilattu nopeimmaksi höyryäjäksi. Osoittautui jopa niin nopeaksi, että laivayhtiö joutui valmistajalle maksamaan lisää Kurusta.
Tarkemmin muuten kun tutkimme, ovat ko. valmistajan paatit tutustuneet vesistöjen pohjiin suurimmassa määrin.
Eivät huonouttaan, vaan enemmänkin nopeudestaan johtuen.
Kuru oli tyhjänäkin syvällä uivan näköinen, sallittu matkustajamäärä oli aivan realistinen.
Nykyihmisen on vaikea ajatella, että matkustajalaivassa, riippuen mistä suunnasta oltiin tulossa saattoi olla sata tonkkaa maitoa, hevosia, lehmiä jne, niistä kertyi nopeasti painoa, jota ei silloin mitenkään punnittu tai edes arvioitu. Tammerkoski lehdessä on hyviä kuvia noista matkustajalaivojen kuormaamisesta.
Kyllähän laivan korotus kiikkeryyttä lisää, mutta toisin kuin kirjoitukset antavat ymmärtää, ei ollut kovinkaan ratkaisevaa uppoamiseen.
3 syytä ovat tärkeämmät: Tulvaluukkuja ei ollut muutostöiden jälkeen, kannelle hyökännyt vesimäärä painoi tonneja, ovet avautuivat sisäänpäin, niinpä laiva täyttyi hetkessä vedestä.
Kuru ei voi nousta aallon päälle, johtuen keulan ja pohjan rakenteesta. Näillä rakenteilla saavutettiin muita laivoja pidempi kausi. Terävä keula mursi jäätä alkutalvesta ja keväällä, voimakas kone sopi myös yhteen edellisten kanssa.
Lisää "sisäpiirin tietoa" löytyy Kurusta, sen valmistajatelakasta jne, jos aihe kiinnostaa.
Kuru palasi liikennöimään onnettomuuden jälkeen, vaan ei enään suuremmin menestynyt.
Päätyi myöhemmin proomuksi.
Terävyys taas toisaalta parantaa sivuttaista vakautta.
Laskeskelin tuossa karttapalvelun avulla, että Siilinkarilta on Särkänniemeen (silloinen Särkän saari, käsittääkseni jossain muodossa ollut jo olemassa) noin 1,4 kilometriä ja Lapinniemeen 1,1 kilometriä. Tuollaisessa myrskyssä jos on onnistunut pelastautumaan rantaan asti on ollut jo melkoinen ihmemies, tai -nainen.
Oma isäni on kertonut edesmenneen vaarini olleen Mustassalahdessa vastaanottamassa turman uhreja/henkiinjääneitä. Monet kuolleet olivat tarrautuneet tyhjiin maitotonkkiin ja kohmeiset kädet lukittautuneet niiden ympärille. Tämän tarinan paikkaansapitävyydestä nyt ei tiedä sitten, mutta en epäile miksei näin olisi.
Jos tälläinen turma tapahtuisi nykyään, varmaankin kapteenia rangottaisiin aivan eri tavalla.
Eikö mitään rikosta todettu tapahtuneen? Pääsikö varustamo vastuustaan?
Joskus 1970 luvun alussa matkustimme sisävesilaivalla Kuopion suunnalla. Oli kylmä päivä ja siksi ihmiset olivat sillä puolen laivaa johon aurinko paistoi. Kapu kuulutti, että laiva on liian vinossa kun on liikaa porukkaa vain toisella laidalla. En muista kuinka tilanne laukesi, ei se ainakaan kaatunut. Oli tyyntä.
VoDKa kirjoitti:
Aika erikoista tuo "laivan oli pakko lähteä"-homma ja se, ettei kapteeni joutunut syytteeseen. Tänä päivänä tilanne olisi varmasti toinen, syyte napsahtaisi kapteenille varmasti, vaikka kuinka olisi onnistunutkin populaa pelastamaan toimillaan.
Matkustajat olisivat ainakin periaatteessa voineet äänestää kapteenin päätöstä vastaan myös jaloillaan. Ammattimieheen toki pitää luottaa...
Laivan matkustajina oli vääränlaista väestöä, koska pienet korvaukset maksettiin "hyväntekeväisyydestä". Saman tyypisistä tapauksista on maailmalla maksettu vuosikymmeniä miljardikorvausia ja tehty tapahtumista elokuvia. Mutta mitäs suomalaisjunteista...
Kaikki sanomassa esitetty on mielikuvituksen tuotetta eikä sillä ole yhteyttä todellisiin tapahtumiin tai henkilöihin. Mahdolliset samankaltaisuudet ovat pelkkää sattumaa. Kirjoittaja on poliittisesti täysin korrekti.